Oud 20-08-2005, 19:07
Angmar
Angmar is offline
Hallo daar

Ik heb een eigen website en forum waarvan de leden hun eigen foto's als avatar kunnen uploaden. Nou heb ik ervoor gezorgd dat ze foto's kunnen uploaden met een redelijk grote resolutie en van max 250 kb. Dit omdat velen waarschijnlijk niet weten hoe ze een foto kunnen verkleinen, terwijl ze vaak een of andere digitale foto willen uploaden met een redelijk grote resolutie. Die foto's worden automatisch verkleind doordat ik in m'n coding width="100" gebruikt heb, op die manier gaan de verhoudingen niet verloren. Maar de afbeelding is nu wel verkleind in afmetingen, maar blijft even zwaar! En 250kb is nu niet meteen weinig, als je 100 leden hebt kom je al makkelijk aan 25mb wat niet erg licht te verwerken is door de server... dus mijn vraag:

Weet er iemand of er een manier bestaat om foto's op je site automatisch te comprimeren, zodat bv een foto van 250kb wordt omgezet in één van 30kb ?! er zijn sites die dit alleszins toepassen, zoals groups.msn.com ... hoe zou je anders 100 foto's kunnen uploaden met maar 2 MB webruimte beschikbaar

thx!
__________________
Roses are red, violets are blue, most poems rhym, but this one doesnt...

Laatst gewijzigd op 20-08-2005 om 19:54.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-08-2005, 02:10
Verwijderd
Ik weet niet welke server side scripting taal je gebruikt? Voor mijn fotoboek gebruik ik een PHP functie om automatisch thumbnails van mijn foto's te maken. Die functie kun jij ook gebruiken (mits je PHP gebruikt):

http://nl2.php.net/manual/nl/functio...yresampled.php

Een afbeelding moet natuurlijk wel eerst volledig ge-upload zijn. Dan pas kun je de afbeelding verkleinen, en vervolgens opslaan. Met bijv. imagejpeg of het equivalent ervan voor een ander afbeeldingstype kun je het ook naar een bestand wegschrijven:
http://nl2.php.net/manual/nl/function.imagejpeg.php

Laatst gewijzigd op 21-08-2005 om 02:13.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 03:33
Angmar
Angmar is offline
oke thx, zal morgen eens naar kijken *geeuw*
__________________
Roses are red, violets are blue, most poems rhym, but this one doesnt...
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 12:23
Verwijderd
Citaat:
Angmar schreef op 21-08-2005 @ 03:33 :
oke thx, zal morgen eens naar kijken *geeuw*
J.C.! Jij bent nog langer op geweest dan ik
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 13:10
Angmar
Angmar is offline
Citaat:
12Trix schreef op 21-08-2005 @ 12:23 :
J.C.! Jij bent nog langer op geweest dan ik
zo ben ik eh mja hele nacht geprutst met coding, en ik weiger te gaan slapen voor alles perfect werkt
__________________
Roses are red, violets are blue, most poems rhym, but this one doesnt...
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 13:35
Angmar
Angmar is offline
hmm ik snap niet heel veel van die site, er staat wat uitleg en onderaan allemaal toegevoegde notes? welke moet ik gebruiken, en wat moet ik ermee doen?
__________________
Roses are red, violets are blue, most poems rhym, but this one doesnt...
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 13:49
Verwijderd
Citaat:
Angmar schreef op 21-08-2005 @ 13:35 :
hmm ik snap niet heel veel van die site, er staat wat uitleg en onderaan allemaal toegevoegde notes? welke moet ik gebruiken, en wat moet ik ermee doen?
Je hebt de volgende functie:
bool imagecopyresampled ( resource dst_im, resource src_im, int dstX, int dstY, int srcX, int srcY, int dstW, int dstH, int srcW, int srcH)

Die kun je gebruiken om een kopie van een image te maken en deze gelijk te verkleinen.

Eerst moet je natuurlijk een image hebben die je gaat verkleinen. Het ge-uploade bestand dus.

Je kunt dan bijv. een van deze twee functies (zie manual voor de andere functies) gebruiken om een "image resource" te krijgen:
resource imagecreatefromgd2 ( string filename)
resource imagecreatefromjpeg ( string filename)

imagecreatefromgd2 heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar ik neem aan dat deze functie gelijk kijkt wel type afbeelding "filename" is.

Je doet bijv.:
$src_im = imagecreatefromjpeg($uploadedfile)

Dan kun je $src_im gebruiken voor o.a. de functie imagecopyresampled.

Je maakt een image aan waarin de verkleinde kopie komt te staan, natuurlijk met de juiste afmetingen:

$dst_im = imagecreatetruecolor ($smallwidth, $smallheight)

Dan gebruik je imagecopyresampled:
imagecopyresampled($dst_im, $src_im, 0, 0, 0, 0, $smallwidth, $smallheight, $originalwidth, $originalheight)

Je hebt dan $src_im naar $dst_im gekopieerd, en verkleind tot $smallwidth en $smallheight. Je kunt gewoon 4 nullen invoeren, omdat je alles, dus vanaf de linkerbovenhoek van $src_im kopieert naar de linkerbovenhoek van $dst_im.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.