Oud 13-04-2006, 11:21
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Zijn hier mensen die ook examen in muziek doen? Zo ja, wat doen jullie in de lessen en hoe bereiden jullie je voor op het examen? Denken jullie dat het CE moeilijker zal zijn dan de SE's, omdat die vaak per school verschillen?

Bij elk SE krijgen wij vaak twee bladzijden uit een muziekexamen. Die examens maken we al vanaf het begin, eerst van de havo en dit jaar van het vwo. Op zich gaat dit redelijk, maar ik weet vaak niet welk soort antwoord ze willen als ik de vraag zie. Verder krijgen we gewoon opdrachten gebaseerd op hetzelfde als dat in de werkboeken staat. Gewoon fuga's, partituren, andere muziekstukken. Ook nog wat begrippen en intervallen toepassen, noten opschrijven die je hoort en soms was muziekgeschiedenis. Dus onze SE's hebben mijns inziens veel weg van het CE. Alleen ben ik toch wel bang met veel vragen, omdat ik het antwoord achteraf wel weet, maar gewoon niet wist wat voor soort antwoord ik moest geven.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2006, 12:36
Verwijderd
Ik heb zelf geen muziek, maar bij ons op school doen ze geloof ik geen schriftelijk CE voor muziek: hun "CE" is een eindexamenconcert, praktische toepassing van alles wat ze geleerd en ingestudeerd hebben de afgelopen 3 jaar. OID.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2006, 12:54
Verwijderd
Citaat:
Sidhe schreef op 13-04-2006 @ 12:36 :
Ik heb zelf geen muziek, maar bij ons op school doen ze geloof ik geen schriftelijk CE voor muziek: hun "CE" is een eindexamenconcert, praktische toepassing van alles wat ze geleerd en ingestudeerd hebben de afgelopen 3 jaar. OID.
Volgens mij is dat bij mij op school ook op die manier geregeld. Alhoewel ik eignelijk niet precies weet.
Ik had drama, vergelijkbaar op zich maar dat was iets anders geregeld, gewoon alle cijfers die je had gehaald in de afgelopen drie jaar gemiddeld en dan samen met CKV2. DUs misschien toch een beetje anders, maar ik weet niet of jij ckv2 hebt. Dus.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2006, 13:37
Zeldom
Zeldom is offline
Hmm, ik had ook muziek maar dat heb ik in de 5e afgesloten. En dat komt dan inderdaad samen met ckv2 te staan als 1 cijfer. Raar dat ze dat niet overal hetzelfde doen.
__________________
Shall I compare thee to a summer's day?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2006, 14:37
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Maak je niet druk, ik kan niet eens noten lezen en ik had een 5
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 13-04-2006, 15:28
xliselottex
Avatar van xliselottex
xliselottex is offline
ik doe ook CE muziek en wij oefenen in de les gewoon heel veel oude examens. onze SE's bestonden altijd uit drie onderdelen: luistertoets (gewoon een oud examen), muziekgeschiedenisvragen (20 ofzo, vrij letterlijk) en algemene muziekleer & solfege (intervallen, akkoorden, toonladders etc). en als po's moesten we een aantal keer voorspelen.

Citaat:
Tink* schreef op 13-04-2006 @ 11:21 :
maar ik weet vaak niet welk soort antwoord ze willen als ik de vraag zie.
bij ons heeft een keer iemand die nooit iets aan muziek gedaan had alle oude examens en antwoorden doorgekeken en dan weet je na een tijdje wel wat voor antwoord ze verwachten bij een bepaalde vraag.. bovendien heeft onze docente een stencil gemaakt waar per aspect de mogelijkheden staan, dus bijvoorbeeld bij 'articulatie' legato, staccato en portato etc....
das wel heel handig, want zodra je zoiets in de vraag ziet staan weet je meteen waar je uit kunt kiezen.
bovendien kun je vaak dezelfde antwoorden geven, bijvoorbeeld bij toenemende spanning crescendo noemen, of accelerando of herhaling van motieven (heel vaak!) ..
__________________
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2006, 15:09
Verwijderd
Het examen muziek bestaat toch voornamelijk uit luisteren en bijna niet uit muziekgeschiedenis? Tenminste onze se's zijn altijd 45 minuten luisteren, super lang.

Hebben jullie geoefend met dat voorgelezen krijgen van vragen? Ik vind dat namelijk heel erg irritant, meer mensen?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2006, 18:31
xliselottex
Avatar van xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 15-04-2006 @ 15:09 :
Het examen muziek bestaat toch voornamelijk uit luisteren en bijna niet uit muziekgeschiedenis? Tenminste onze se's zijn altijd 45 minuten luisteren, super lang.

Hebben jullie geoefend met dat voorgelezen krijgen van vragen? Ik vind dat namelijk heel erg irritant, meer mensen?
Hebben jullie dan maar 45 minuten proefwerk voor muziek? Wij hebben altijd 50-60 minuten luisteren en daarna 50-40 minuten solfege, alg muziekleer en muziekgeschiedenis....

Wij hebben daar niet mee 'geoefend', behalve dan dat we heel vaak examens gemaakt hebben.. Maar waarom vind je dat eigenlijk irritant? Ik ben er wel blij mee, want zelf lees ik heel erg langzaam, bovendien blijf ik op deze manier een beetje geconcentreerd..
__________________
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2006, 18:47
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 15-04-2006 @ 15:09 :
Het examen muziek bestaat toch voornamelijk uit luisteren en bijna niet uit muziekgeschiedenis? Tenminste onze se's zijn altijd 45 minuten luisteren, super lang.

Hebben jullie geoefend met dat voorgelezen krijgen van vragen? Ik vind dat namelijk heel erg irritant, meer mensen?
Nou ja, er zitten wel eens vragen tussen in die examens over dingen die je ook gewoon moet weten, zoals kenmerken waarom een muziekstuk uit een bepaalde periode komt. Onze SE's bestaan vrijwel ook alleen uit luisteren, maar dan ook nog een paar interval vraagjes en af en toe iets uit de geschiedenis. Maar die vragen zijn wel in tien minuutjes gemaakt van een twee-uurs toets.

En bij gewone examens worden die vragen steeds voorgelezen idd. En ik vind het op zich wel handig, volgens mij helpt het mij ook wel een beetje bij de concentratie.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 15-04-2006, 19:21
xliselottex
Avatar van xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Tink* schreef op 15-04-2006 @ 18:47 :
Nou ja, er zitten wel eens vragen tussen in die examens over dingen die je ook gewoon moet weten, zoals kenmerken waarom een muziekstuk uit een bepaalde periode komt.
Ja, inderdaad, en het is eigenlijk zonde om op dat soort vragen punten te verliezen, want het is niet zoveel werk om dat goed te leren..
Ik vind het altijd fijn om op van die kaartjes (per periode 1 kaartje) de kenmerken te schrijven.. Als je die weet kun je daar ook mee gokken als je het niet echt hoort in het stuk.. Vaak is het namelijk wel ongeveer hetzelfde (bij 20e eeuws licht bijvoorbeeld dat er elektronische instrumenten gebruikt worden, bij klassieken dat er een klassiek orkest speelt, bij barok de inegalite enzo..)
Dus als ik jullie was zou ik dat goed bekijken!
__________________
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2006, 22:30
Verwijderd
Citaat:
xliselottex schreef op 15-04-2006 @ 18:31 :
Hebben jullie dan maar 45 minuten proefwerk voor muziek? Wij hebben altijd 50-60 minuten luisteren en daarna 50-40 minuten solfege, alg muziekleer en muziekgeschiedenis....

Wij hebben daar niet mee 'geoefend', behalve dan dat we heel vaak examens gemaakt hebben.. Maar waarom vind je dat eigenlijk irritant? Ik ben er wel blij mee, want zelf lees ik heel erg langzaam, bovendien blijf ik op deze manier een beetje geconcentreerd..
Nee 70 minuten, waarvan 45 minuten luisteren, en dan de rest wat algemene muziekgeschiedenis vraagjes. Maargoed wij doen weinig solfege/algemene muziekleer, wel jammer. Komt het veel voor op het examen? (Wij zijn de eerste groep muziek die vwo-examen gaat doen volgend schooljaar.. (2 personen ) en school is er niet echt bekend mee geloof ik ).
Met citaat reageren
Oud 16-04-2006, 12:05
xliselottex
Avatar van xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 15-04-2006 @ 22:30 :
wij doen weinig solfege/algemene muziekleer, wel jammer. Komt het veel voor op het examen? (Wij zijn de eerste groep muziek die vwo-examen gaat doen volgend schooljaar.. (2 personen ) en school is er niet echt bekend mee geloof ik ).
Twee personen is inderdaad vrij weinig Wel gezellig
Je krijgt in die luistertoetsen altijd wel solfegevragen.. Ritmes of melodietjes opschrijven, intervallen benoemen enzo.. Maar ik denk dat het eindexamen best meevalt als je veel oefent.. Hoop ik in ieder geval
__________________
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2006, 12:34
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 15-04-2006 @ 22:30 :
Nee 70 minuten, waarvan 45 minuten luisteren, en dan de rest wat algemene muziekgeschiedenis vraagjes. Maargoed wij doen weinig solfege/algemene muziekleer, wel jammer. Komt het veel voor op het examen? (Wij zijn de eerste groep muziek die vwo-examen gaat doen volgend schooljaar.. (2 personen ) en school is er niet echt bekend mee geloof ik ).
Er zitten wel eens van die dingen in. Maken jullie wel gewoon examens van voorgaande jaren om te oefenen? Wij zijn ook maar met drie personen bij muziek. Gezellig met thee en koekjes altijd.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 16-04-2006, 16:19
Verwijderd
Citaat:
Tink* schreef op 16-04-2006 @ 12:34 :
Er zitten wel eens van die dingen in. Maken jullie wel gewoon examens van voorgaande jaren om te oefenen? Wij zijn ook maar met drie personen bij muziek. Gezellig met thee en koekjes altijd.
Nouja, als proeftoets moesten we een examen maken, maar dat heb ik gemist. Hoe oefenen jullie examens? Want je de muziek kan je niet van internet halen toch? Of wel?

En inderdaad, altijd heel veel thee en koekjes
Met citaat reageren
Oud 16-04-2006, 16:41
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 16-04-2006 @ 16:19 :
Nouja, als proeftoets moesten we een examen maken, maar dat heb ik gemist. Hoe oefenen jullie examens? Want je de muziek kan je niet van internet halen toch? Of wel?

En inderdaad, altijd heel veel thee en koekjes
Wij krijgen elke periode een examentje mee naar huis en twee cd's gebrand waar dus de muziek opstaat. Dus wij krijgen die gewoon, of je het ook van internet zou kunnen halen heb ik eigenlijk geen idee.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 14:25
hushpuppy
hushpuppy is offline
Als je er een paar hebt geoefend kan ik je geruststellen want ze lijken allemaal wel redelijk op elkaar.
Je moet eigenlijk kijken of je een paar dingen uit je hoofd kan leren,
als ze een begeleidingsvorm vragen in de bas is het meestal basso continuo in de barok en klassieke , walking base is het meer bij jazz en blues. Zulke dingen zijn altijd het zelfde maar vragen zemeetsal wel net zo als homofoon, polyfoon en unisono. en rustig luisteren en proebren te ontspannen....
__________________
the greatest thing in the world is to love and be loved in return
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 08:29
Dzjun
Dzjun is offline
Wij hadden altijd maar 50 minuten proefwerken voor muziek. Vind ik wel *** want ik ben dus totaal niet gewend om me 2.5 uur op zo'n CE muziek te concentreren...
Ik sta gelukkig een 8.2 dus er mag wel wat misgaan
__________________
Beetje vreemd, maar wel lekker...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 20:05
Marticek
Marticek is offline
In de toetsweken waren de toetsen altijd oude examens. Eigenlijk is het bij deze examens zo dat je simpel moet denken en meestal gewoon moet opschrijven wat je hoort. Het is een toetsing van kennis en inzicht in de muziekgeschiedenis en ook wel of je bepaalde dingen kunt horen en dat kunt koppelen aan begrippen. Je moet dus niet al te moeilijk denken en vaak is dat wat je als eerste hoort, al juist. (Ik had vaak in de toetsweken tussen de 6 en 7 en dat kwam gewoon omdat ik veel te moeilijk nadacht. Laatste keer had ik een 8.9 en het enigste wat ik toen deed was gewoon simpel nadenken. En dit waren dus die oude examens).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
HAVO Examen Muziek 25 mei
annieky
6 25-05-2009 12:48
VWO Muziek?
zow
33 03-06-2006 12:48
VWO Muziek
Dzjun
5 01-06-2006 17:38
Muziek Muziek
olifant
7 22-02-2005 19:21
Eindexamens 2003 [HAVO] Muziek
bellaisabella
13 09-06-2003 18:36
Eindexamens 2003 examen muziek
anansi_de_spin
5 05-04-2003 10:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:38.