Oud 03-11-2009, 10:13
Verwijderd
Ik had aan Jochum gevraagd of hij mijn topic leeg wilde maken omdat ik een soort van een nieuw verzameltopic wilde, maar die wilde ik niet aanmaken omdat ik deze nog had. En dat is wel goed, want deze is al meer dan een jaar oud en dat staat wel weer gaaf . Misschien maakt hij hem niet leeg en dan ziet niemand deze edit, maar toch maak ik hem.

Dus een nieuw gedicht om het topic mee in te knallen: (auw, knallen, lelijk woord):




De meeuwen deden: KAAAA! in de haven
waar de graven
golven heten
waar ik liep.

Ik was de put en jij de ladder
die wel daalde maar niets vond.

Jij wil dat ik jij ben, ik wil
dat jij de meeuw bent, we zijn
twee meeuwen die landen op het water

en die dan nog: KAAAAA! doen.

Laatst gewijzigd op 26-11-2010 om 15:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2010, 22:17
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
En een upje voor de vindbaarheid
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2010, 15:00
Verwijderd
Citaat:
En een upje voor de vindbaarheid
Met citaat reageren
Oud 05-12-2010, 11:41
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
*epilepsie onderdrukt*
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2010, 16:01
Verwijderd
Citaat:
*epilepsie onderdrukt*
:x



Te missen

De wereld te bevriezen en te wachten tot je terug bent
te wachten, niet te denken en te staren tot je thuiskomt
naar je toe te gaan, te schreeuwen en dat stil te doen
te denken en te spelen, te bedenken wat te doen
want er is meer tijd dan ruimte.

Jij: weg te zijn, te liggen. Te denken aan ons,
te vragen om hulp, te lezen, wat te eten,
glaasjes water, Zaanse huisjes. Te kijken naar je schermpjes,
te kijken naar de gang. Aan ons te denken.

Aan elkaar te denken.



-----



Weldoener

Je hebt je armen geschaafd tegen muren van gangen
waardoor de wind nog niet kon lopen.
Je hebt bomen geveld met de kracht van een ijsbeer
waarop geen Noordpool meer mag hopen.

Maar nog zijn er stekels, nog steeds is er vlacht,
nog steeds sluipen panters en haat door de nacht.
Jij sprak van liefde, geluk en van goed -
op onze wonden zit jouw bloed.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2010, 16:07
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Te missen is een prachtig gedicht, vooral de eerste strofe. Heel erg mooi!

Weldoener is een nog veel prachtiger gedicht! <3 Behalve de laatste zin, die verpest het gedicht nogal (voor mij) Ik vind hem niet goed lopen in vergelijking tot de rest van het gedicht.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2010, 16:30
Verwijderd
Mja, ik vond die laatste zin ook niet helemaal lopen, maar eerder omdat ik hem te makkelijk vond dan omdat ik vond dat hij echt niet loopt . Zal ik hem aanpassen, en zoja, hoe dan?
En bedankt natuurlijk!
Met citaat reageren
Oud 05-12-2010, 17:32
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Eens, hoewel ik meer fan ben van 'Te missen'. Ik weet niet hoe je 'Weldoener' moet aanpassen, maar die laatste zin loopt inderdaad niet goed. Misschien loopt het mooier als je in plaats van 'zit' 'speelt' gebruikt? Mmm, lastig.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2010, 20:49
Verwijderd
Voor wie weg is Voor Niloufar

Hoe kan ik vergeten
wat ik nooit heb geweten
hoe komt er zo veel
dat ik nooit wist?

Als ik je nu weer terug zou zien
zou jij groter zijn misschien.

Ik weet niet of je ergens bent:
alsof ik je nooit heb gekend.

Laatst gewijzigd op 06-12-2010 om 15:55.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 14:07
Bright Blue
Bright Blue is offline
Citaat:
Voor wie weg is Voor Niloufar

Hoe kan ik vergeten
wat ik nooit heb geweten
hoe komt er zo veel
dat ik nooit wist?

Als ik je nu weer terug zou zien
was jij groter misschien.

Ik weet niet of je ergens bent:
alsof ik je nooit heb gekend.
Ik vind het eerste gedeelte heel sterk!

Alleen vind ik zien-misschien niet zo mooi rijmen. Misschien komt dat omdat ik het zelf vaak gebruik, maar het komt best gedwongen over vind ik.

Misschien kan je het mengen zoals je in het eerste gedeelte ook deed. Want ik vind het eerste gedeelte dus heel erg geslaagd.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 15:54
Verwijderd
Gisteravond werd ik wakker met de ingeving dat 'was jij groter misschien' moet veranderen in 'zou jij groter zijn misschien', dus dat ga ik nú aanpassen .
Verder, BB: die zin heb ik expres zo gelaten, juist omdat ik het gedicht iets onhandigs mee wilde geven, iets kinderlijks eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 17:21
Verwijderd
Ter illustratie: de schriftjes waarin ik mijn gedichten opschrijf.
Spoiler


Kijk, voor dit soort dingen wilde ik dus ook weer een dichtdump.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 08:24
Verwijderd
Wat een decipline! Ik schrijf de kladversies echt óveral (voornamelijk in Word, maar ook in collegeblokken, in mijn to-do-list-boek, in mijn agenda, op bonnetjes en stukjes krant etc. etc.) en heb wel een voornemen ze allemaal eens in een mooi boek over te schrijven maar dat blijft vooralsnog bij een voornemen.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 08:28
Verwijderd
Citaat:
:x



Te missen

De wereld te bevriezen en te wachten tot je terug bent
te wachten, niet te denken en te staren tot je thuiskomt
naar je toe te gaan, te schreeuwen en dat stil te doen
te denken en te spelen, te bedenken wat te doen
want er is meer tijd dan ruimte.

Jij: weg te zijn, te liggen. Te denken aan ons,
te vragen om hulp, te lezen, wat te eten,
glaasjes water, Zaanse huisjes. Te kijken naar je schermpjes,
te kijken naar de gang. Aan ons te denken.

Aan elkaar te denken.
De eerste strofe vind ik best goed, hij blijft hangen en hij loopt fijn en het gespeel met ''te'' staat ten dienste van het gedicht. In de tweede strofe is dat niet het geval, daar voelt het voor mij in elk geval aan als een herhaling van een trucje ''omdat je er nu eenmaal mee begonnen bent'' en doet het juist afbreuk aan hetgeen je wilt zeggen.

Citaat:
Voor wie weg is Voor Niloufar

Hoe kan ik vergeten
wat ik nooit heb geweten
hoe komt er zo veel
dat ik nooit wist?

Als ik je nu weer terug zou zien
zou jij groter zijn misschien.

Ik weet niet of je ergens bent:
alsof ik je nooit heb gekend.
Eerste strofe: heel sterk. Daar had het wat mij betreft ook bij mogen bij laten, de laatste twee strofes zijn namelijk niet je van het en klinken door de volrijm wat kinderachtig.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 17:52
Verwijderd
Volgens mij ben ik gewoon beter in eerste strofes!

Maar heel erg bedankt voor je commentaar . Of ik bij het laatste gedicht ook echt de laatste twee weghaal/radicaal omgooi, weet ik nog niet, maar hoe dan ook bedankt. Ook voor volgende gedichten en zo
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 11:12
Verwijderd
Als een kind of ouder sterft

Hoe kun je iemand verliezen die een kind was,
niet van jou, maar van een ander,
en die ander ken je niet. Dat is in het geheel
niet mogelijk: kinderen kunnen niet dood.

Maar als er nou een ander was, die wel dood kon,
die dacht dat hij kon leven maar dat leven dacht dat niet,
in dat geval, waar blijft het kind? Van wie wordt het kind
dan kind, of blijf je dan alleen een zusje?

En hoe kun je iemand aanraken als je weet
dat ze jouw kind is, en jouw zusje,
jouw moeder en jouw tante tegelijk -
hoe kun je haar dan aanraken? Immers,
zelfs handen hebben geen eeuwig bereik.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 15:01
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Omg, dikke liefde! <3!
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2011, 19:49
Verwijderd
Etmakas, ik heb veel bewondering voor jouw gedichten. Ik zou willen dat ik ook zo zou kunnen dichten zoals jij dat kan. Helaas vind ik de gedichten die ik zelf schrijf vaak lelijk. Misschien is het ook een questie van oefenen? Maar, hoe doe je dat toch? Een goed gedicht schrijven?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-01-2011, 00:12
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Misschien praat ik voor mijn beurt, maar Bleepers, oefenen. Dat is de kunst, oefenen. Misschien vind jij je gedichten lelijk, maar het kan nooit kwaad om ze op Dansen op Papier te posten. Dan kunnen we je misschien helpen met je gedichten. In ieder geval, welkom op DoP!
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2011, 09:13
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Schrijven, herschrijven, lezen. Zoals dat je een tekening maakt, dingen uitgumt en kijkt naar hoe andere mensen die dingen tekenen. En noooooit bang zijn om andere mensen commentaar te geven, je hoeft er namelijk niks mee te doen.
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2011, 10:42
Verwijderd
Wat Geel en DaT zeggen!
Het belangrijkste is om het gewoon te doen, veel schrijven. Wat ik schreef toen ik net begon, was verschrikkelijk slecht, maar op een gegeven moment kom je in een soort flow (dat klinkt heel on-dichtig, maar zo is het wel min of meer) en dan kan je vanaf daar dingen gaan verbeteren. Ik denk dat de meeste mensen daar óf wel, óf niet in zitten, er zijn in mijn beleving maar heel weinig net-net-net-niet-dingen. Vanuit die flow kan je natuurlijk nog veel blijven verbeteren (anders konden ze DoP wel opdoeken!) maar dan wordt het alleen maar beter en zo. Het is een gevoel, dat je in ieder geval aanvoelt hoe metrum werkt en wat een gedicht een gedicht maakt en zo.
Oh, ik drukte per ongeluk op 'snel reageren' maar mijn post is nog niet af.
Hoe goed jouw gedichten zijn, dat weet ik niet, want ik heb ze nog nooit gezien. Ik zou zeggen: post er eens een! In het ergste geval is het slecht, maar dan kun je daar wel iets mee doen.
En ook een van de belangrijkste dingen: kunstjes afkijken. Jij hoeft niet in je eentje te verzinnen hoe alles werkt. Er zijn zo veel dichters geweest in de wereld, die hebben al allerlei trucjes en dergelijke uitgevoerd. Lezen, lezen, lezen, gedichten natuurlijk, maar ook verhalen, songteksten, luisteren naar gesprekken in je omgeving. Hoe praten mensen? Wat vind jij mooie zinnen, mooie manieren om iets te zeggen? En als je twee dichters naast elkaar legt: waarin verschillen die van elkaar, waarom zijn het toch allebei gedichten? Welke vind jij zelf mooier? Je hoeft natuurlijk geen hele opstellen te gaan schrijven, maar denk er eens over na, pas het toe. Toepassen wat je leest, veel lezen wat je mooi vindt. Waarschijnlijk is in het begin het meeste wat je schrijft troep, maar het heeft geen zin om daarom te zeggen 'zie je wel, ik kan het niet!'. Blijf verbeteren. Helemaal perfect wordt het misschien nooit, maar het is zó leuk om te merken dat je vooruit gaat.
Waarschijnlijk is er ook nog duizend persoonlijk commentaar wat er aan jouw gedichten verbeterd kan worden, maar daar kan ik dus niks over zeggen, want ik heb nog nooit een van je gedichten gelezen.
En bedankt voor het compliment!

Laatst gewijzigd op 03-01-2011 om 10:48.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2011, 11:51
ZitriN
ZitriN is offline
Vind het gedicht over de meeuwen erg mooi! De laatste zin heeft voor mij alleen geen meerwaarde.
Hulde aan de eerste strofe

Over je laatste gedicht, het duurde voor mij even voor ik doorhad waar het over ging. Nu vind ik hem mooi, zou alleen de laatste strofe weglaten of anders doen. Hierbij vind ik de tweede strofe verweg het mooist en dan vooral:

"die dacht dat hij kon leven maar dat leven dacht dat niet,"

Zou alleen zelf "dacht van niet" gedaan hebben, maar dat is denk ik persoonlijk.
Deze twee gedichten waren mijn favorieten
__________________
En we droomden in gedachten, maar we kwamen altijd thuis.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2011, 16:42
Verwijderd
Citaat:
Vind het gedicht over de meeuwen erg mooi! De laatste zin heeft voor mij alleen geen meerwaarde.
Hulde aan de eerste strofe

Over je laatste gedicht, het duurde voor mij even voor ik doorhad waar het over ging. Nu vind ik hem mooi, zou alleen de laatste strofe weglaten of anders doen. Hierbij vind ik de tweede strofe verweg het mooist en dan vooral:

"die dacht dat hij kon leven maar dat leven dacht dat niet,"

Zou alleen zelf "dacht van niet" gedaan hebben, maar dat is denk ik persoonlijk.
Deze twee gedichten waren mijn favorieten
Die optie van 'dacht van niet' was niet eens bij mij opgekomen! Maar dan haal je al die d's weg en dat vind ik een beetje zonde.

En bedankt!
Met citaat reageren
Oud 03-01-2011, 16:44
Verwijderd
Voor een schoolopdracht: een gedicht in het Engels. Ik heb nog nooit in het Engels gedicht (gedacht? Gedichten? Gedichterd?) . Ik heb ook echt geen idéé hoe goed of hoe slecht het is, en er kunnen ook wel wat fouten in zitten. Juist daarom post ik hem. De naam is gekozen omdat ik een willekeurige naam wilde van zes letters en drie lettergrepen met de klemtoon op de tweede lettergreep en eindigend op een klinker. Toen werd het dit, omdat mijn economieleraar ervan overtuigd is dat ik zo heet. Ik wil hem ook nog opnemen, maar ik heb nu even geen microfoon.


Name writing

She was nine years old and not so smart
and she wasn't like her mother, who sat down,
told her to sit, but she was standing.
The bus did LEFFFFT and she bow right
she forced some kind of child balance. Mama said:
sit down, be patient! And she sat.

Her breath on the glass told her finger to write
she wrote and wrote and wrote her name: six letters.
She whispered it. Karina. Ka-ri-na, such a beautiful name,
and through the letters she could see the streets.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2011, 16:50
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Ik vind het gedicht een beetje random?
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2011, 16:51
Verwijderd
Hoe bedoel je die?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2011, 17:21
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Na het gedicht nogmaals herhaaldelijk te lezen kom ik erachter dat het om een kind gaat dat staat in de bus en op het raam schrijft waardoor ze de straat kan zien xD Maar de laatste zin kwam voor mij wat uit het niets.
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 10:27
Verwijderd
Naar aanleiding van verschillende posts in verschillende topics heb ik mezelf een opdracht gegeven: schrijf vijf gedichten, ieder vanuit een uitgangspunt dat heel cliché is of waarover je al veel geschreven hebt of waarover al veel geschreven is of zo - die onderwerpen heb ik op een rijtje gezet voor ik begon - en doe over elk gedicht tien minuten. Doe je best. Die tien minuten is ongeveer een kwartier per gedicht geworden, maar goed, dat was dan ook meer een richtlijn. Ik vond het vet leuk om te doen .


Spoiler
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 20:27
Verwijderd
Een experimentje:

De gebouwen aan de brede straten
konden niet laten
de platanen aan te staren.

De platanen keken terug als kinderen
die naar ruziënde ouders kijken
nooit op vader willen lijken
en klammen aan de brede eiken.

Aan de eiken hangen lijken
van kinderen die bomen wilden zijn,
te vluchtig waren en te klein,
altijd lage struikjes bleven.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 20:38
Bright Blue
Bright Blue is offline
Ik vind hem niet heel goed Kat! Je kan veel beter. Er zitten ook hele goede stukjes in, maar de rijm verpest het een beetje naar mijn idee. "kijken - lijken- eiken - lijken"

Ik zou ook de opbouw van je eerste strofe anders doen. Ik weet niet hoe, maar zo loopt het niet lekker, terwijl wanneer ik het voorlees als een zin, het wel heel mooi klinkt!

Het einde vind ik dan weer prachtig! Sowieso de mengelmoes van woorden en beelden, heel goed!

Edit: Met het einde bedoel ik de gehele laatste strofe, die vind ik echt heel goed.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 20:44
Verwijderd
Ja, dat van die rijm ben ik met je eens, maar dat was nou juist de gedachte achter het gedicht. Om het eens flink te laten rijmen, tot ik zelf ook dacht: kan dit, zo veel rijm, en niet heel ongedwongen/toevallig en alles?
In ieder geval heel bedankt voor reageren en alles!
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 20:45
Bright Blue
Bright Blue is offline
Ja, maar ik denk dat je een groot verschil kan maken door de opbouw anders neer te zetten. Want nu eindig je steeds met lijken-eiken-enz. maar als je het anders neer zet, zoals je bij de eerste zin wel gedaan hebt (nouja, zoals ik het lees dan), wordt het denk ik al een beetje minder gedwongen.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 23:30
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Die vijf gedichten zijn mooi. Vooral de eerste ontspringt voor mijn gevoel het cliché erg goed. En hoe gedicht twee eindigt, vind ik ook erg mooi. En gedicht(je) drie vind ik in zijn algeheel goed geschreven. Vier vind ik een beetje vaag en tegelijkertijd het meest cliché. En gedicht vijf zit overal een beetje tussen in.
Ik weet niet of het je bedoeling was, maar je gedichten zijn, relatief gezien, best wel niet-cliché. En ze zijn natuurlijk mooi.

En dat experimentje is erg Etmakas Daarom zou ik het zelf, als ik jou was, geen experimentje noemen, maar zoiets van 'gedicht dat overdreven rijmt', want het blijft een Etmakas-gedicht. O, en ik vind hem lekker lopen en fijn om te lezen.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 17:31
Verwijderd
Dank voor commentaar jullie twee <3

Zo. Ik heb een nieuw gedicht en suggesties voor een titel zijn heel erg welkom (versgeperst sinaasappelsap ook, dus als iemand me dat wil komen brengen?). Commentaar ook, want ik heb het idee dat dit gedicht wat al te erg uit twee delen bestaat.

De vrouwen die de was doen op de daken en de meisjes
die dat vouwen; de jongens met hun stokken en de mannen
met hun triktrakspel. De straten die de stad zo plooien
als de blaadjes van een roos, en de kerken en de kroegen
als stenen van een blokkendoos. De beken waar we keien keilden
waar het water chemisch stond; alles samen wat een stad was,
waar de droom de dood op dronk. Waar bedelaars de kou doorstonden
of de lente rot zou zijn: waar ik al dagen, weken zoek,
waar ik je schreeuw, je noem, je roep. Waar in de gangen
van een kind jouw pas kon zitten, in de haren van een man
jouw kleur kon zijn. Wat als een adem was die mij liet stromen
en de weg die ik nog ken maar die al weg is van de mensen
en de wijken die gesloopt zijn maar waar muizenhuizen staan:
ik zoek je in de diepte en de verte en de leegte en de stilte
van wat weg is of herinnering.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 17:33
Bright Blue
Bright Blue is offline
Citaat:
Dank voor commentaar jullie twee <3

Zo. Ik heb een nieuw gedicht en suggesties voor een titel zijn heel erg welkom (versgeperst sinaasappelsap ook, dus als iemand me dat wil komen brengen?). Commentaar ook, want ik heb het idee dat dit gedicht wat al te erg uit twee delen bestaat.
Jij hebt mijn dag weer goed gemaakt.

Edit: Over het gedicht; ik vind het totaal helemaal niet fijn lezen! Het is wel een goed gedicht, maar meer een voorlees gedicht vind ik. "je noem, je roep" vind ik mooi in het gedicht passen. En verder vind ik het kwalitatief een goed gedicht!
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 17:37
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Wauw. Eerst dacht ik 'wat is dat voor een gekke lap tekst?', toen ging ik het lezen. Wel moest ik heel goed opletten, omdat alles zeg maar aan elkaar staat, er is geen pauze, maar de tekst is mooi. Ja, dit vind ik wel wat, ik zou trouwens niet weten hoe je er wel pauzes of rustmomenten in kunt plaatsen, maar ik denk dat dat wel fijner leest.
Een titel? Geen idee Ik zal er voor nog over nadenken
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-01-2011, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Jij hebt mijn dag weer goed gemaakt.

Edit: Over het gedicht; ik vind het totaal helemaal niet fijn lezen! Het is wel een goed gedicht, maar meer een voorlees gedicht vind ik. "je noem, je roep" vind ik mooi in het gedicht passen. En verder vind ik het kwalitatief een goed gedicht!
Dat van dat lezen vind ik zelf eigenlijk ook wel! Ik bedoel, ik heb het heel vaak gelezen en ik weet precies hoe je het moet lezen, maar ik vind het er onaantrekkelijk uitzien. Als ik een soort persoonloze wolk zou zijn (of in ieder geval niet mezelf), dan had ik er echt voor moeten gaan zitten om te lezen. Het vraagt veel concentratie, denk ik. Als ik weer eens bij een computer met microfoon zit (of als ik het presteer om een microfoon aan te sluiten) zal ik hem inspreken.
En wat goed dat ik je dag goed heb gemaakt! Graag gedaan.

Citaat:
Wauw. Eerst dacht ik 'wat is dat voor een gekke lap tekst?', toen ging ik het lezen. Wel moest ik heel goed opletten, omdat alles zeg maar aan elkaar staat, er is geen pauze, maar de tekst is mooi. Ja, dit vind ik wel wat, ik zou trouwens niet weten hoe je er wel pauzes of rustmomenten in kunt plaatsen, maar ik denk dat dat wel fijner leest.
Een titel? Geen idee Ik zal er voor nog over nadenken
[afbeelding]
Dank je voor je commentaar! En miljard keer bedankt voor je sinaasappelsap <33
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 18:11
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Een prachtig gedicht. Ik werd helemaal meegsleurd in je 'stad' door het eerste stukje. Wat ik een beetje 'jammer' vond was dat het toch niet echt over de stad bleek te gaan, maar (weer) over de liefde(?). Maar ik vind alsnog niet dat het gedicht uit twee delen bestaat. Ikzelf vond de introductie van liefde plotseling, maar het past wel bij het gedicht. En wat je dan met het onderwerp liefde doet, is ook erg mooi!

Alleen verpesten de laatste twee regels wel het hele gedicht, voor mij. Ze zijn te cliché, en dat past echt niet in zo'n goed gedicht. Mijn suggestie:

"Ik zoek je in wat weg is of herinnerd."

En al verander je het niet echt (ik verwacht eigenlijk niet dat je het verandert ), misschien wil je er aan denken of het niet beter is om het (de?) laatste woord te veranderen in 'herinnerd'. Ik begrijp dat het artistiek gezien mooier is als er 'herinnering' staat, maar dat woord vind ik om de één of andere reden echt ontzettend vloeken.

Kusje!
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2011, 09:16
Verwijderd
Citaat:
Een prachtig gedicht. Ik werd helemaal meegsleurd in je 'stad' door het eerste stukje. Wat ik een beetje 'jammer' vond was dat het toch niet echt over de stad bleek te gaan, maar (weer) over de liefde(?). Maar ik vind alsnog niet dat het gedicht uit twee delen bestaat. Ikzelf vond de introductie van liefde plotseling, maar het past wel bij het gedicht. En wat je dan met het onderwerp liefde doet, is ook erg mooi!

Alleen verpesten de laatste twee regels wel het hele gedicht, voor mij. Ze zijn te cliché, en dat past echt niet in zo'n goed gedicht. Mijn suggestie:

"Ik zoek je in wat weg is of herinnerd."

En al verander je het niet echt (ik verwacht eigenlijk niet dat je het verandert ), misschien wil je er aan denken of het niet beter is om het (de?) laatste woord te veranderen in 'herinnerd'. Ik begrijp dat het artistiek gezien mooier is als er 'herinnering' staat, maar dat woord vind ik om de één of andere reden echt ontzettend vloeken.

Kusje!
Dank je!
Het tweede deel gaat niet over de liefde (al is liefde een beetje een rekbaar begrip, want je zou ook best kunnen zeggen 'het eerste deel gaat over liefde voor een stad'), maar over vriendschap. Al is dat voor het gedicht niet zo heel relevant. Met die tweedeling bedoel ik ook niet zozeer het onderwerp, maar ik heb het idee dat het ritme daar ook ineens een klap krijgt en dan op andere voet verdergaat.
Over de laatste zin heb je helemaal gelijk, behalve dat ik 'herinnering' niet speciaal een lelijk woord vind, het klinkt hoogstens een beetje onaf. De voorlaatste zin is een beetje cliché, maar ik vond die zinvol om het tempo erin te houden, een beetje, alsof het steeds harder rond gaat draaien of zo, en die kwam ook redelijk vanzelf. Maar de laatste zin heb ik een aantal versies van. Deze is het geworden, maar ik vind hem ook nog steeds een beetje moeizaam.
(Versies (huh, is dat het woord?) die ik had: van wat weg is, hoe ik stenen gooi, hoe jij ze opraapt en van wat weg is of ik stenen gooi en van wat weg is of niet meer en van wat weg is of herinnering en nog een paar gedachten die ik niet heb opgeschreven. Maar het was een fijne kliederboel in mijn schriftje en ik vind het heel goed van mezelf dat ik het allemaal nog kan lezen als ik het terugzie. Jouw suggestie vind ik een goede in het rijtje, maar wat ik er nou precies van ga maken, ga ik overdenken.)

En nu ga ik hem even vocarooën, maar ik heb een kutmicrofoon, dus als je hoofdpijn hebt, kun je beter niet luisteren. Oh en ik ben ziek dus mijn stem klinkt een beetje naar pastinaak. Klik. Oh, de microfoon doet het wonderbaarlijk goed
Edit: Nu ik dit zo terughoor vind ik die wat te snel. Gelukkig heb ik toch niks te doen, dus ik heb hem nog een keer opgenomen. En ik ga gelijk maar andere dingen ook opnemen, want ik vind dit leuukkk <333

Nog een edit met opnames (wel een beetje met pastinaakstem, maar het valt toch wel mee):
Havenmeeuwen
Te missen
Weldoener (over dit gedicht wil ik nog heel graag even kwijt dat ik er eigenlijk heel trots op ben dat niemand heeft gevraagd wat 'vlacht' is. Het bleek bij nader inzien oud-Nederlands of zo, maar ik had het zelf verzonnen en vond het heel leuk om te merken dat ik een raar woord waarvan ik dacht dat het niet bestond in een gedicht kan integreren.)
Voor wie weg is
Als een kind of ouder sterft
Name writing Eigenlijk een gênante opname, want hier werd ik erg schor en ik heb grote moeite met de uitspraak van het Engels, maar voor de volledigheid staat hij er toch bij.
Boomgedicht

Zo dat was wel weer genoeg voor vandaag. Als iemand anders iets heel anders had gelezen of graag wil laten horen hoe zijn of haar idee van het gedicht was: houd je vooral niet in om het te vocarooën!

Okee allerlaatste edit, want ik ben vijf gedichten vergeten en ik kan me niet voorstellen dat iemand daar wakker van ligt, maar voor de autisten onder ons: die komen nog.

Zo. Liefs! <3

Laatst gewijzigd op 19-01-2011 om 12:04. Reden: ik vind lange posts leuk, dus ik edit graag
Met citaat reageren
Oud 22-01-2011, 16:52
ZitriN
ZitriN is offline
Citaat:
De vrouwen die de was doen op de daken en de meisjes
die dat vouwen; de jongens met hun stokken en de mannen
met hun triktrakspel. De straten die de stad zo plooien
als de blaadjes van een roos, en de kerken en de kroegen
als stenen van een blokkendoos. De beken waar we keien keilden
waar het water chemisch stond; alles samen wat een stad was,
waar de droom de dood op dronk. Waar bedelaars de kou doorstonden
of de lente rot zou zijn: waar ik al dagen, weken zoek,
waar ik je schreeuw, je noem, je roep. Waar in de gangen
van een kind jouw pas kon zitten, in de haren van een man
jouw kleur kon zijn. Wat als een adem was die mij liet stromen
en de weg die ik nog ken maar die al weg is van de mensen
en de wijken die gesloopt zijn maar waar muizenhuizen staan:
ik zoek je in de diepte en de verte en de leegte en de stilte
van wat weg is of herinnering.

Ik vind dit echt een prachtig gedicht! Opdrinken is alleen aan elkaar, tenzij je bedoelt dat de dood op de droom drinkt, maar dan klopt de zin niet helemaal.
Ik vind dit stuk dan toch wel het mindere gedeelte: Wat als een adem was die mij liet stromen
en de weg die ik nog ken maar die al weg is van de mensen
en de wijken die gesloopt zijn maar waar muizenhuizen staan:
ALhoewel het idee van "een weg die ik nog ken, maar die niet meer bestaat" vind ik wel weer erg mooi. Hmm dan vind ik in iedergeval daarna de herhaling van weg niet zo denderend, terwijl ik de laatste zin opzich juist prima vind, ik heb geen problemen met herinnering.


Wel grappig, ik lees 'm in mijn hoofd heel anders, een stuk sneller en "wanhopiger". Maar ik denk dat het op mijn manier voordragen onduidelijk wordt zonder tekst erbij.
__________________
En we droomden in gedachten, maar we kwamen altijd thuis.

Laatst gewijzigd op 22-01-2011 om 16:56. Reden: luisteren vocaal
Met citaat reageren
Oud 22-01-2011, 17:42
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik had geen zin om 'm te lezen (niets met jou van doen, hoor) en nou luister ik 'm lekker. Nou ja, luister, ik luister niet, ik laat 'm voorbij komen. En zo voorbij komend wil ik 'm graag nog een keer luisteren.

In ieder geval de fragmenten die ik meekrijg vind ik prettig. En je microfoon doet het zo heerlijk (want ik herinner me dat het weleens minder was!) wou dat de mijne dat kon.

Maar, fijn, zo op het eerste oor, misschien lees ik 'm nog wel eens, je weet het nooit.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2011, 17:49
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Je "Havenmeeuwen"-link verwijst naar een opname van dat laatste gedicht van jou. Is dat de bedoeling? En in de opname zeg je 'stonk' terwijl er in het gedicht 'stond' staat. ;x

Ik wil nog een keer zeggen dat ik Als een kind of ouder sterft een ontzettend mooi prachtig goed gedicht is! Eén van je beste, vind ik.

En omg Wat klink je Russisch als je Engels praat. Maar dan ook cliché Russich. Zoals je ze in films en zo hoort. Daar kun je niks aan doen, maar het is wel ontzettend grappig. Maar als je Nederlands praat, dan klink je niet Russich. Best raar.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2011, 17:55
Verwijderd
Ha, zo heb je geen reacties op je monsterpost, zo heb je er drie!

Citaat:
Ik vind dit echt een prachtig gedicht! Opdrinken is alleen aan elkaar, tenzij je bedoelt dat de dood op de droom drinkt, maar dan klopt de zin niet helemaal.
Ik vind dit stuk dan toch wel het mindere gedeelte: Wat als een adem was die mij liet stromen
en de weg die ik nog ken maar die al weg is van de mensen
en de wijken die gesloopt zijn maar waar muizenhuizen staan:
ALhoewel het idee van "een weg die ik nog ken, maar die niet meer bestaat" vind ik wel weer erg mooi. Hmm dan vind ik in iedergeval daarna de herhaling van weg niet zo denderend, terwijl ik de laatste zin opzich juist prima vind, ik heb geen problemen met herinnering.


Wel grappig, ik lees 'm in mijn hoofd heel anders, een stuk sneller en "wanhopiger". Maar ik denk dat het op mijn manier voordragen onduidelijk wordt zonder tekst erbij.
Dank je! Dat 'op dronk' moet wel echt los zijn, omdat ik bedoel met drinken, bier en zo, een dronk uitbrengen. Die zin klopt dan inderdaad niet, maar eerst was hij anders ('alles samen wat een thuis was') maar dat heb ik veranderd. Een beetje omdat ik dit beter vond lopen en heel erg omdat ik niet wist of het dat of wat moest zijn en geen zin had om daarover na te denken
En bedankt dus!

Citaat:
Ik had geen zin om 'm te lezen (niets met jou van doen, hoor) en nou luister ik 'm lekker. Nou ja, luister, ik luister niet, ik laat 'm voorbij komen. En zo voorbij komend wil ik 'm graag nog een keer luisteren.

In ieder geval de fragmenten die ik meekrijg vind ik prettig. En je microfoon doet het zo heerlijk (want ik herinner me dat het weleens minder was!) wou dat de mijne dat kon.

Maar, fijn, zo op het eerste oor, misschien lees ik 'm nog wel eens, je weet het nooit.
Ik moest hier heel hard om lachen. <3

Citaat:
Je "Havenmeeuwen"-link verwijst naar een opname van dat laatste gedicht van jou. Is dat de bedoeling? En in de opname zeg je 'stonk' terwijl er in het gedicht 'stond' staat. ;x

Ik wil nog een keer zeggen dat ik Als een kind of ouder sterft een ontzettend mooi prachtig goed gedicht is! Eén van je beste, vind ik.

En omg Wat klink je Russisch als je Engels praat. Maar dan ook cliché Russich. Zoals je ze in films en zo hoort. Daar kun je niks aan doen, maar het is wel ontzettend grappig. Maar als je Nederlands praat, dan klink je niet Russich. Best raar.
En ik vond deze opname nog zo meevallen qua accent! Maar als ik hem terughoor is het inderdaad wel erg (balaaaance ). Dat van die havenmeeuwen is een foutje maar ik heb geen zin om het te veranderen.
En bedankt!

XOXOXoxoxoXO
Met citaat reageren
Oud 22-01-2011, 17:58
Verwijderd
Oh en nog een klein dingetje: ik had het laatst met iemand over rijm. Ik weet niet meer met wie, misschien met een forumer, misschien ook niet, en diegene zei iets als 'hahaha maar die dicht ook met rijmwoordenboek en zo hahahah'.
Ik wou even melden (opbiechten ) dat ik dat ook doe en ben heel benieuwd of ik daar de enige in ben, of dat jullie rijmwoorden zo uit jullie pen rollen.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2011, 18:06
Bright Blue
Bright Blue is offline
Ik doe ook wel soms rijmwoordenboek gebruiken hoor! Is heel makkelijk soms.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 22-01-2011, 22:14
ZitriN
ZitriN is offline
ik soms ook, als ik echt vastloop en dan ga ik kijken wat mooi klinkt. Ik gebruik ook wel de synoniemenlijst in Word. Het is nooit zo dat ik een woord heb, daar een woord bijzoek via rijmwoordenboek en dan dat woord gebruik en je van die zinnen krijgt als "ik vaar op het meer, en ik eet een peer", ik hou me niet aan een strak rijmschema en als ik gewoon geen passend woord kan vinden, dan niet.
__________________
En we droomden in gedachten, maar we kwamen altijd thuis.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2011, 00:38
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik gebruik ook wel de synoniemenlijst in Word.


En verder ben ik niet zo'n rijmer. Ik zou niet zo iets hebben van DOE HET ABSOLUUT NIET1!11! Volgens mij heb ik het ook wel eens aangeklikt. Maar verder rijm ik erg weinig (en probeer het meestal wel uit mijn hoofd ).
Met citaat reageren
Oud 23-01-2011, 09:52
Verwijderd
Huh, synoniemenlijst in Word? Bestaat dat?

Ik schrijf meestal eerst op papier, voor ik het uittyp, maar dan laat ik soms regels open (waar ik dan wel puntjes en streepjes neerzet zodat ik weet welk metrum ik daar wil) en gebruik later rijmwoordenboek om het aan te vullen. Want ik maak graag gedichten met gewoon vier strofes van elk vier regels, met elke strofe een rijmschema A-B1-C-B2 of iets dergelijks.Tegenwoordig ook veel andere dingen, maar dat is mijn standaardgedicht, denk ik. En dan verzin ik eerst een rijmwoord voor B2 en ga daarna denken over wat er bij B1 moet - dan lijkt het ook al veel minder gedwongen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2011, 12:13
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Rechtermuisklik, Etmakas! Voor de synoniemenlijst, dan.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2011, 13:58
Verwijderd
Oh, gaaf! Helaas kent mijn computer bij geeneen woord dat ik kan verzinnen synoniemen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Weerwolfspel #81 nr. 2
Mr.Mark
363 03-01-2011 19:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01.