Oud 31-01-2004, 14:59
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
te simpel

Spannend………eindelijk is het zover. Het laatste schooljaar begint. Hierna wordt alles anders, iedereen gaat zijn eigen weg, gaat ergens anders wonen en kiest een vervolg opleiding uit die hij of zij leuk vindt.
Maar zolang is het nog lang niet. Eerst moet klas 5H nog slagen.
Jeroen denkt er al helemaal klaar voor te zijn en gaat er dan ook al vanuit dat hij slaagt. Jeroen, een jongen die alles voor elkaar krijgt wat hij wil. Antwoorden van proefwerken, kant-en-klare werkstukken, ja…hij regelt het wel.
Ook Antje, vriendin van Jeroen, die in dezelfde klas als hij zit weet al zeker dat ze slaagt. Met behulp van Jeroen moet dat lukken.
Voor Joost, Bram, Annelies, Thea en Kim ligt dat anders. Zij werken hard om dat examen te kunnen halen en doen ook alles op een eerlijke manier.
Vandaag duurt het precies nog 3 maanden voordat de eindexamens komen. Er wordt nog hard gewerkt.

Morgen weer een proefwerk hè Joentje, zegt Antje. Dat meen je niet! . Tuurlijk wel, Geschiedenis, dat heeft dat mens van geschiedenis duidelijk gezegd hoor! Ja, maar toen was ik er niet.
Eindelijk, zegt Joost tegen Bram die het gesprek heeft opgevangen. Zou Jeroen nu eindelijk eens door de mand vallen? . Ik hoop het wel, en dat vriendinnetje van hem ook. Ja bemoeit ook Annelies ermee. Vroeger, toen ik bij haar in de eerste en de tweede zat, was ze eerlijk, aardig en leerde ze hard. Sinds ze Jeroen heeft leren kennen, is dat allemaal anders geworden. Volgens mij, zegt Thea die ook het gesprek aan het afluisteren is, heeft die Antje alleen maar met Jeroen genomen omdat ze dat alles voor elkaar krijgt wat ze wil.
Wat niemand weet van Jeroen is dat hij nog een vriendin heeft die al een stuk ouder is dan hijzelf. Zij heeft veel contacten en zorgt voor de antwoorden van proefwerken, dat is een koud kunstje voor haar. Als Jeroen antwoorden wil hebben moet hij in ruil daarvoor met haar naar bed. Ook Antje weet hier helemaal niks van.
Dat moet je dan maar snel regelen Joen, die antwoorden, zegt Antje weer. Ik wil je wel helpen hoor, je hebt me nog nooit verteld hoe je aan die antwoorden komt.
Nee, nee dat regel ik wel even, jij hoeft je er niet mee te bemoeien. Het volgende uur ga ik naar huis. Zeg tegen de leraren maar dat ik ziek naar huis ben gegaan. Ik moet die antwoorden hebben. Tot straks.
Stilte allemaal, ik wil niet dat er onder mijn les wiskunde wordt gepraat. Trouwens, waar is Jeroen vandaag vraagt meneer Kloppen? Antje, dat weet jij vast wel.
Nou…ehh..hij is ziek naar huis gegaan. Alweer? ! Telkens als jullie, voor welk vak dan ook een proefwerk in jullie rooster hebben staan, is Jeroen een paar uur per week afwezig. Antje voelt dat ze rood wordt. Ja meneer, hij heeft namelijk altijd veel stress als hij een proefwerk heeft, vandaar. Jaja, het zal wel, het is zijn eigen verantwoordelijkheid, hij mist zo alle stof. Hij heeft geluk dat hij zo goed kan leren, want de proefwerken maakt hij altijd goed. Er klink luid gegiechel en Antje wordt nog roder. Wat is er aan de hand daar! O, niks zegt Joost die bijna van zijn stoel omvalt van het lachen om het bizarre verhaal van Antje. Na de les wordt er weer gepraat over het voorval.
Hoe kan het eigenlijk dat zijn ouder niks merken, vraagt Thea zich af. Ja, da’s nogal logisch zegt Annelies. Zijn ouders hebben een eigen zaak en zijn haast nooit thuis. Ze hebben het veel te druk.
De ouders van Jeroen hebben inderdaad een eigen zaak. Ze hebben bijna geen aandacht voor hun zoon Jeroen. Jeroen vond dit in het begin erg en zat vaak op de computer te chattten. Zo ontmoette hij Sandra, bij wie hij een nachtje slaapt tin ruil voor antwoorden. Hij dacht door hogere cijfers te halen meer aandacht van zijn ouders te krijgen. Dit was niet het geval. Hij is er nu zo aan verslaafd dat hij er niet meer vanaf komt.
’s Avonds belt Jeroen Antje op en vertelt dat hij de antwoorden nog net heeft kunnen krijgen. Hoe doe jij dat toch steeds? , je bent er de hele middag en avond mee bezig geweest, kost het zoveel tijd? . Jeroen reageert afwezig en zegt dat hij de antwoorden wel even doormailt.
Proefwerk goed geleerd Jeroen, vraagt Annelies. Kop houden bitch! is het antwoord van Jeroen. Tuurlijk ken ik het goed.
Antje en Jeroen glimlachen naar elkaar. Wij hebben goed geleerd hè schatje van me. Tuurlijk!
Jongens, ik ga de proefwerken uitdelen. Alle spiekbriefjes nu in de prullenbak gooien, als ik er nog een ontdekt heeft diegene een één.
Touwens, voor het eerst in al die jaren dat ik hier lesgeef hebben we nu niet een proefwerk uit het proefwerken boek, maar van een stagiaire. Jullie weten dat zij een paar lessen al mee loopt en ik voor haar studie moest ze zelf een proefwerk maken, en als test of ze het goed doet moeten jullie die maken.
Verdomme vloekt Jeroen. Pardon, mevrouw Krikke schrikt op. Wie vloekte daar? Ik, liegt Antje is stootte mijn arm.
Het groepje van Annelies heeft de grootste schrik. Nu zal Jeroen en z’n vriendinnetje door de mand vallen. Tijdens het proefwerk ziet Kim Antje hopeloos om zich heen kijken en Jeroen probeert op het blaadje van Joost te kijken. Die zit precies zo dat Jeroen niks kan zien. De bel gaat en iedereen stapt op. Hoe ging het proefwerk, vraagt de lerares. Klote antwoordt Jeroen, die Stagiaire heeft het veel te moeilijk gemaakt. Ja vult ook Antje aan.
O, ik dacht juist dat dit proefwerk makkelijk zou zijn. Nou, het was echt niet makkelijk. Jeroen baalt enorm. Ach, bemoeid Annelies ermee, Jeroen heeft toch goed geleerd? , dat zei hij net tegen mij een voldoende moet hij zo kunnen halen. Precies antwoordt mevrouw Krikke.
Verdomme nog aan toe scheldt Jeroen. Die stomme trutstagaire. Ik moet haar adres hebben voor als ze weer eens een proefwerk maakt. Dat heeft geen zin, zegt de ook balende Antje. Dit was het laatste proefwerk voor Geschiedenis. Nog eentje op het examen en dat was het. Mijn gemiddelde van een 8 zou wel erg omlaag zijn gegaan. Ach, het komt allemaal door de stagiaire.
Vandaag is het een spannende dag, vandaag wordt het proefwerk rooster bekend gemaakt voor de laatste proefwerkweek van het jaar. Heel belangrijk. Maar eerst komen de cijfers van het proefwerk geschiedenis.
Mevrouw Krikke komt de klas binnengelopen. Heeft u de cijfers al, roept Bram.
Tuurlijk, ik kijk alles zo snel mogelijk na, dat weten jullie toch.
Het gemiddelde is een 7, het had zo een 8 acht kunnen zijn, maar 2 leerlingen hebben extreme lage cijfers. Ik zal ze even voorlezen: Joost een 8.5, Annelies een 8.2, Kim en Thea beide een 7.8 en Bram een 8.9. Nu komen de twee laagste cijfers, ik snap niet hoe dit kan, Antje heeft een 3,9 en Jeroen een 3.7. Ongelofelijk, hebben jullie wel geleerd? Jullie halen normaal altijd achten! Niet best dit resultaat. Na de bel worden de proefwerkroosters uitgedeeld. Voor Jeroen een van de zwaarste gedeeltes, hij moet aan zes proefwerken komen en dat kost wel wat energie.
Ik vertel mijn cijfer pas aan mijn ouders als ik de beter cijfers van de proefwerkweek heb. Jij zorgt toch wel voor de goede proefwerken hè Jeroentje? . Ja, het komt goed allemaal hoor. Ik ga meteen vandaag aan de slag.
Laat mij toch eens helpen met die antwoorden, ik ben je vriendin en ik vertel heus niet door hoe je eraan komt. Nee dat kan niet zegt Jeroen. Jij mag niet weten hoe ik eraan kom, anders vertel je het misschien een keer door als we ruzie hebben. Ik zie je maandag wel weer! . Dan krijg je de antwoorden, dag.
Jeroen vertelt aan zijn ouders dat hij een weekendje bij zijn vriend gaat logeren en dat hij dit weekend niet hoeft te werken. (Hij meldt zich dar ziek, wat zijn ouders niet weten. Hij moet wel, want voor 6 proefwerken, daarvoor is hij wel een tijdje bezig.
Die maandag heeft Jeroen zoals altijd weer de antwoorden kunnen krijgen. Hoewel Sandra niet echt blij was dat hij er 6 nodig had, had ze gezegd dat hij in vervolg wel mag voor betalen i.p.v al die nachten. Jeroen vond het best hij heeft toch een goed betaald baantje.
Eigenlijk moet Jeroen nu eens door de mand vallen, de leerkrachten hebben niks door, zegt Joost die er niet meer goed van wordt. Ja, zullen wij iets tegen onze mentor zeggen, stelt Kim voor. Jaja, die gelooft ons zeker! Nou, het lijkt me het beste als we het gewoon zeggen, dat hadden we eigenlijk veel eerder moeten doen, zegt Thea. Kom, ik ga het zeggen hoor.
Als ze bij hun mentor, meneer Jensan zijn, zeggen ze dat ze weten dat Jeroen en Antje antwoorden van proefwerken weten. Jensan gelooft er niet veel van en zegt dat ze dat alleen maar zeggen omdat zij jaloers zijn op zijn goede cijfers.
Jensan denkt dat hij apart doet door de zaak van zijn ouders die daardoor weinig tijd voor hem hebben. Zie je nou wel, hij gelooft er niks van, zegt Joost. We kunnen er niks aan doen, hij spijbelt onder de lessen en als we hem willen volgen moeten we spijbelen en dat heb ik er niet voor over. Nee, laat hem maar. We verspillen onze tijd. Ik ga tennissen, wie gaat er mee, vraagt Bram om het gesprek af te sluiten.
Kim en Annelies gaan mee. Onderweg zien ze Jeroen samen met een meisje geheimzinnig doen in het park. Ze besluiten hem af te luisteren in de bosjes, misschien ontdekken ze wel iets. Als het meisje vervolgens haar helm af doet zien ze dat het de zus van Antje is, niks aan de hand dus. Helaas. Ze besluiten zich vanaf nu niet meer iets over Jeroen te zeggen.
De proefwerkweek is begonnen. Antje en Jeroen willen net het lokaal binnen lopen als Jeroens mobieltje afgaat. Sandra is aan de lijn. Jeroen schrikt. Ehh..het is mijn moeder Antje, ik moet even naar buiten, ik ben iets vergeten. Haastig rent hij weg. Antje begrijpt er niks van, hoezo belt zijn moeder hem nou, ze bemoeit zich nooit zoveel met haar zoon.
Eenmaal buiten aangekomen staat Sandra er met een discman in haar hand. Hier zegt ze, het spijt me heel erg maar ik heb je voor dit proefwerk de foute antwoorden gegeven. Klotezooi, hoe kan ik nu in een seconde alles uit mijn hooft leren?! Ja, daarom heb ik deze discman meegenomen en de antwoorden verkleind. Jij kan dan een van de twee aan die ene Antje geven en een van de twee zelf houden. Verdorie, wat moet ik met een discman dan? Ik heb de natwoorden in gesproken en gebrand op een cd, deze dus. Als je hem opzet hoor je dus de antwoorden. Oké, thanks, maar laat het niet weer gebeuren.
Hèhè, eindelijk Jeroen, iedereen wacht op je. Ja mevrouw ik ga zo zitten maar moet even een briefje aan Antje geven. Nou, vlug dan maar. Met een rood hoofd neemt Antje de brief aan en stopt hem zogenaamd in haar tas. In werkelijkheid doet ze het blaadje onder haar billen en met haar benen wijd leest ze hem. Ze snapt dat het om de antwoorden gaat.
Tijdens het proefwerk vraag Jeroen of hij zijn discman aan mag doen omdat hij een proefwerk beter kan maken met muziek. De leraar gaat tot verbazing van iedereen akkoord. Dan komt meneer Jensan binnen. Joost en Bram hebben meteen in de gaten waarom. Jensan wil controleren of het verhaal van Thea en haar groepje waar is. Hij loopt naar Antje toe die nog niks in de gaten heeft. Hij vraagt of ze even wil meekomen naar de gang. En dan gebeurt het. Terwijl ze opstaat blijft het papiertje met de antwoorden aan har broek plakken en valt vervolgens op de grond. Jeroen weet niet wat hij moet doen en wacht in spanning af. Iedereen weet zeker dat ze er nu bij zijn. Maar nee, Antje redt zichzelf eruit door te zeggen dat het een liefdesbrief is van Jeroen en zo bang is dat iemand hem gaat lezen dat ze hem maar onder haar billen heeft gelegd. Jensan gelooft haar. Gemompeld wordt er in de klas, hoe kan dit nu gebeuren!
Na het gesprek op de gang komt Antje terug om haar tas te pakken. Haar ogen zijn knalrood en je kan zien dat ze heeft gehuild.
Het volgende uur wordt ook Jeroen uit de klas gehaald en de rest van de klas moet in een lokaal komen voor een gesprek.
Eindelijk, ze zijn gepakt! Roept Joost bij. Het kan inderdaad niet anders schreeuwt Thea bijna. Jensan heeft dus toch naar ons geluisterd! Als ze de klas inkomen begint Krikke. Sorry dat ik jullie niet gelooft heb jongens, voor een deel hebben jullie gelijk gehad. Voor een deel? roept Annelies uit. Ja, vervolgt Jensan. In de leraren vergadering heb ik jullie verhaal verteld. Vervolgens hebben we enkele proefwerken van Jeroen en Antje erbij gepakt en daaruit bleek dat ze steeds dezelfde soorten fouten maakten en dezelfde soort gelijke antwoorden gaven. Nou, da’s duidelijk lijkt me, roept Bram die nog steeds niet begrijpt waarom Jensan denkt dat het gedeeltelijk waar is.
Hoe weten jullie eigenlijk dat hij antwoorden weet, vraagt Jensan. Nou, in de vierde klas is hij ermee begonnen en zei hij het om stoer te zijn. Wij durfden het aan niemand te vertellen, verteld Thea. We waren bang dat hij ons iets zou doen, hoewel hij zo helemaal niet is vervolgd Kim. Maar nu zijn we zover gekomen.
Krikke breekt het verhaal af, ze zijn voor 1 week geschorst zegt hij en de ouders krijgen een brief thuis. Zo’n kleine straf? , roept Annelies.
Nou…jullie hebben maar gedeeltelijk gelijk want ze hebben geen antwoorden maar kijken bij elkaar af. Het kan niet anders. Antwoorden van proefwerken krijgen is onmogelijk. Nou ja zeg, dit is niet normaal, zegt Kim die woedend is.
Ze voeren in de les niks uit en halen achten voor hun proefwerken? Totdat bij geschiedenis we een ander proefwerk krijgen dat verwacht en ze halen een drie.
Nee nee, er is niks te bewijzen, de zaak is opgelost en jullie kunnen nu gaan.
Ik vind dit gewoon niet meer kunnen! Wedden dat ze ook die brief niet aan hun ouders laten zien! . Annelies weet het we zeker.
Eenmaal thuis gekomen gaat de telefoon bij Thea. Thea, telefoon voor je, ene Antje aan de telefoon. Jaja, grapje zeker, wat moet ik met dat sneaky kind?!.
Nee het is echt zo, ze huilt dus schiet is op. Thea weet niet wat haar overkomt en rent naar de telefoon. Hoi, met Thea. Ja hoi sniksnik.. met Antje. Je zult wel denken wat ik moet maar ik wil mijn excuses aanbieden. Mijn ouders hoorden dat ik geschorst was omdat Jensan heeft opgebeld. Ze zijn erg boos en ik ook op mezelf. Ik ben mezelf helemaal niet sinds ik met Jeroen heb. Het leek zo makkelijk, nooit meer leren. Maar zo leuk is dat helemaal niet. Ik heb Jensan ook verteld dat jullie de waarheid spraken en Jeroen via iemand die antwoorden kreeg. Sniksnik. Weet je wat, zegt Thea, kom even naar mijn huis, dat praat wat makkelijker. Weet je nog waar ik woon? Ja. Oké.
Thea belt snel joost op. Met Joost. Hai met Thea, ik moet iets belangrijks vertellen. Nou, heb je Jeroen betrapt? Nee, Antje belde me huilend op, ze komt hierheen, ze heeft spijt van alles. Eindelijk zeg. Ik hoor het morgen wel ik bel meteen het verhaal door. Succes. Doeg.
Tring…hoi Antje, kom maar gauw binnen. Opnieuw vertelt Antje het verhaal. Maar weet je ook hoe hij aan die antwoorden komt Nee, dat wil hij niet zeggen.
Eigenlijk moeten we dat uitvinden. Jensan heeft Jeroen ook opgebeld, hij zei dat zijn ouders er niet waren en de brief heeft hij weggegooid. Veder heeft hij niet eens de waarheid verteld, sniksnik. Ik denk, zegt Thea, dat jij persoonlijk eens bij hem langs moet gaan en alles aan zijn ouders moet vertellen. Nee, nooit van mijn leven. Die ouders bemoeien zich dan wel niet met hem maar ze houden van hem en denken dat hij zijn best doet op school.
Na thuis er nog eens gepraat over te hebben, zijn Antjes ouders niet meer boos.
De volgende dag op school weet de hele klas wat er is gebeurd. Alleen niemand weet nog hoe Jeroen aan de antwoorden komt.
Bleek komt Jeroen de klas binnen. Meteen vraagt Jensan, die alles begint te begrijpen waar Jeroen de antwoorden vandaan heeft gehaald.
Hij wil wegrennen, maar Jensan houdt hem tegen. En nu zeg jij het jongen, anders hoef ik je hier nooit meer te zien en zoek je maar een andere school.
Als jullie het echt willen weten, via Sandra. O, en zij geeft jou zomaar die antwoorden? Nee, ik heb een avontuurtje ’s avonds met haar in ruil voor de antwoorden. Antje wordt lijkbleek en rent keihard weg. Het is uit! Jensan is verbijsterd en weet niet wat hij moet zeggen.
Kom maar mee jij, ik ga meteen je ouders inlichtten, dit kan zo niet.
Iedereen is opgelucht dat alles bekend is. De ouders van Jeroen worden ingelicht. Ze vinden het verschrikkelijk en geven zichzelf enorm de schuld. Jeroen wil er niks van weten en zegt dat hij na zijn diploma twee hebben gehaald op kamers gaat wonen. Dan is hij tenminste vrij. Na een ernstig gesprek te hebben gehad wordt afgesproken dat ze in de 2 vrij weken voor het examen de 6 proefwerken van het hele jaar moeten herkansen, de proefwerken worden niet meer uit het proefwerkenboek gehaald maar aangepast door de leraren. Ook moeten ze van elk hoofdstuk een samenvatting schrijven, voor een cijfer. Van alle overige proefwerken worden tweepunten afgehaald.
Antje is enorm blij dat ze toch nog mag deelnemen aan het examen. Jeroen kan het niks schelen. Sandra is ook alles te weten gekomen en wil niks meer met Jeroen te maken hebben, voordat hij voor problemen zorgt. Ook Antje wil niks meer te maken hebben met Jeroen.
Een maand verder
De uitslag van de examens zijn bekent. O, ik hoop dat ik geslaagd ben Joost, lieverdje van me zegt Antje. Ik hoop het ook voor je zegt Kim, na al dat gedoe. Joost is tenminste een betere vriend! Ja lacht Joost, en jij bent veel leuker geworden Antje, sinds het uit is met Jeroen.
Jensan komt de klas binnen gelopen. Jongens ….. helaas een iemand is gezakt. De spanning stijgt enorm. Antje…..jij bent geslaagd! Jeroen…..helaas jongen, jij bent gezakt. Schreeuwend en Vloekend rent Jeroen weg. Na deze dag is Jeroen is nooit meer terug gezien.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Daar is hij dan: De winnaar van de verhalenwedstrijd is...
Ieke
28 16-11-2009 20:45
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd - Van tweede naar eerste viool
Verwijderd
0 06-03-2006 18:35
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Wie moet er door naar de finale?
Ieke
36 22-02-2004 21:06
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Welke verhalen gaan er door naar de 2e ronde?
Ieke
0 04-02-2004 21:10
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Leven en Leven Geven
Ieke
0 08-12-2003 20:05
Verhalen & Gedichten Doe mee aan de verhalenwedstrijd!
Vlooienband
44 11-10-2003 15:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.