Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2003, 05:10
-=ClouD=-
-=ClouD=- is offline
hoi,
kan iemand mij vertellen wanneer je bij de Nederlandse taal ons en onze gebruikt?
andere voorbeelden zijn :
groot, grote
volgend, volgende
rood, rode
ander, andere
etc.

bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2003, 14:59
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
-=ClouD=- schreef op 28-09-2003 @ 06:10:
hoi,
kan iemand mij vertellen wanneer je bij de Nederlandse taal ons en onze gebruikt?
andere voorbeelden zijn :
groot, grote
volgend, volgende
rood, rode
ander, andere
etc.

bedankt!
ons boek
onze man
onze vrouw
onze vrouwen

ons = onzijdig (het-woorden)
onze = de rest

(Denk ik)
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 15:10
Verwijderd
Ok, ik zal het proberen uit te leggen:

Het is: het boek
en: ons boek
en: onze boeken

Het is: de plant
en: onze plant
en: onze planten

Zie je het verschil? 'ons' gebruik je dus alleen wanneer het een onzijdig woord is (dus 'het') en 'onze' voor een mannelijk of vrouwelijk woord (dus 'de') en voor alle meervoudsvormen van het woord.

Nu de andere woorden:
groot/grote, volgend/volgende, rood/rode, ander/andere...

Die werken niet helemaal hetzelfde en zijn ook niet makkelijk uit te leggen voor iemand die Nederlands op het gevoel spreekt (zoals ik dus, ik ken echt niet alle regels maar weet wel wanneer iets goed is of niet). Ik zal het proberen:

Groot gebruik je wanneer je iets omschrijft op de volgende manier; Die plant is groot.
Grote gebruik je wanneer je iets omschrijft op de volgende manier: Dat is een grote plant.
Dat zie je wel he? De ene staat direct voor 'plant' de ander staat er achter, met een koppelwerkwoord er tussen.

Dan hebben we nog 'volgend' en 'volgende', 'volgend' gebruik je niet snel, 'volgende' wel.
Wij beginnen aan het volgende onderwerp. maar ook:
Dat onderwerp is het volgende.
Iemand anders zou dat wat duidelijk uit moeten leggen, dat lukt me zo niet.

'Rood' en 'rode':
Het is: het boek
en: het rode boek
en: een rood boek
en: de rode boeken

Het is: de bal
en: de rode bal
en: een rode bal
en: de rode ballen

Bekijk die rijtjes maar eens, 't lijkt wel op 'ons' en 'onze'.

Ander en andere moet iemand anders maar uitleggen, ik ben de logica helemaal kwijt
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 16:15
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 28-09-2003 @ 16:10:
Ander en andere moet iemand anders maar uitleggen, ik ben de logica helemaal kwijt
Het boek
Een ander boek
Het andere boek

Het kind
Een ander kind
Het andere kind

Het huis
Een ander huis
Het andere huis

De bal
Een andere bal
De andere bal

De worst
Een andere worst
De andere worst

Hmm er zit dus wel een regelmaat in, ik weet alleen niet hoe ik het uit moet leggen.. is het niet zoiets wat 'gewoon zo is'?
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 17:57
Verwijderd
het is inderdaad vanuit de geschiedenis iets wat zo gegroeid is. Tot ongeveer 50-70 jaar geleden kende de Nederlandse taal net zoals de Duitse taal, 4 naamvallen. Daarnaast zijn alle zelfstandige naamwoorden geslachtelijk. Dat houdt in dat ze mannelijk, vrouwelijk of onzijdig zijn.
Wat voor geslacht een woord heeft, moet je voornamelijk leren. Kijk eens naar de Duitse regels en trucs.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 18:08
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Unique schreef op 28-09-2003 @ 17:15:
Het boek
Een ander boek
Het andere boek

Het kind
Een ander kind
Het andere kind

Het huis
Een ander huis
Het andere huis

De bal
Een andere bal
De andere bal

De worst
Een andere worst
De andere worst

Hmm er zit dus wel een regelmaat in, ik weet alleen niet hoe ik het uit moet leggen.. is het niet zoiets wat 'gewoon zo is'?
Kijk naar het lidwoord. "Een" is een onbepalend en "de" of "het" een bepalend lidwoord. Voor het onbepalend lidwoord "een" komt dus een bijvoeglijk naamwoord zonder e op het eind te staan, en voor het bepalend lidwoord "de" of "het" heeft het bijvoeglijk naamwoord wel een e op het eind. Bij groot en rood komt één o te vervallen en komt er een e achter als deze bijvoeglijke naamwoorden voor het bepalend lidwoord "de" of "het" staan. Staan ze voor het onbepalend lidwoord "een", dan blijft de schrijfwijze van groot en rood zoals die is.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 22:39
-=ClouD=-
-=ClouD=- is offline
wow echt hartstikke bedankt voor jullie uitleg en reacties
toppie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Allah en God
MaxiDirk
3 23-01-2011 21:10
Verhalen & Gedichten [Essay] Ralph Inbar en de werkelijkheid die de camera ons bracht
Verwijderd
2 18-03-2005 18:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen
Gatara
174 27-03-2004 21:52
De Kantine smoesjes en spiektips! erg handig!
Couscousje
36 08-09-2003 18:22
Drugs & Alcohol De serie Drugs en Drank in De gelderlander
Isa
3 20-03-2003 21:20
Levensbeschouwing & Filosofie Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille
Mirage2000
137 18-02-2002 08:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:56.