Oud 16-01-2009, 14:39
Verwijderd
bedankt house

ik snap het. in feite kan zo'n eencellige heel lang leven, zolang deze niet wordt blootgesteld aan bestrijdingsmiddelen etc. maar waarschijnlijk gaan de meeste vrij snel dood, aangezien zo ongeveer de halve wereldbevolking aan antibiotica zit..
Oud 18-01-2009, 16:17
extran
extran is offline
Ik weet niet of dit de juiste plaats is om het te vragen, maar ik heb eens in de zoveel weken erge pijn in mijn buik. Het zit aan de linkerkant van mijn lichaam, ongeveer in het midden tussen mijn lies en mijn navel. Het houdt enkele uren aan en als ik er op druk doet het veel meer pijn.

Iemand enig idee wat er op die plek zit? En of er reden is om hiermee naar de dokter te gaan?
Oud 18-01-2009, 16:19
wallflower
Avatar van wallflower
wallflower is offline
Citaat:
Ik weet niet of dit de juiste plaats is om het te vragen, maar ik heb eens in de zoveel weken erge pijn in mijn buik. Het zit aan de linkerkant van mijn lichaam, ongeveer in het midden tussen mijn lies en mijn navel. Het houdt enkele uren aan en als ik er op druk doet het veel meer pijn.

Iemand enig idee wat er op die plek zit? En of er reden is om hiermee naar de dokter te gaan?
Ehhhh ongesteld?

Naar de dokter kan nooit kwaad natuurlijk, zeker als je er al lange tijd last van hebt.
__________________
i need so badly to believe that there is truth, that love is real
Oud 09-03-2009, 13:57
flupkeflup
flupkeflup is offline
Hoe komen vlinders in je buik? Bij verliefdheid bijv. maar ook zo'n kriebelig gevoel als je ergens nerveus voor bent en er even aan denkt..
Oud 09-03-2009, 15:38
Verwijderd
Er komt oxytocine vrij wat zorgt voor kleine krampjes.
Oud 09-03-2009, 20:35
Verwijderd
Wat ik zelf wil weten he.

Ik dacht dat koorts altijd zo was van een langere periode dat je temperatuur omhoog gaat om dan weer af te nemen, één golf zeg maar. Dat je het zelf anders voelt, staat daar los van.

Maar i kben nu de hele tijd mijn temperatuur aan het opnemen. Gisteren en eergisteren zat ie vrij vast rond 39 graden, maar vandaag is ie al 4 keer gewisseld terug naar 37 graden en dan weer omhoog naar 39.

Is dat niet gek? Ik dacht altijd dat je lichaam het verhoogt totdat het klaar is zeg maar.
Oud 09-03-2009, 23:51
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Hoe komen vlinders in je buik? Bij verliefdheid bijv. maar ook zo'n kriebelig gevoel als je ergens nerveus voor bent en er even aan denkt..
Lichaam en geest zijn sterk met elkaar verbonden. Er lopen van uit je hersensen een aantal zenuwen direct naar lichaamsgebieden toe (de meeste zenuwen ontspringen uit het ruggenmerg). Gedachten hebben ook invloed op de werking van deze zenuwen. In dit geval op de zenuw die een groot gedeelte van het spijsverteringsstelsel verzorgt. Met als gevolg dat je wat kriebels krijgt. Maar je kan natuurlijk ook buikpijn krijgen of geen honger hebben of zelfs misselijk zijn. Dit is normaal als je zenuwachtig (stress) of verliefd bent. Ook kan de ontlastingsfrequentie toenemen. Dit laatste zie je meer bij stress. Het komt er op neer dat emoties invloed heeft op de organen. En dit verloopt via de zenuwen, maar ook bepaalde hormonen kunnen deze symptomen veroorzaken. Maar bijna alle hormonen zijn eigenlijk uitlopers van het zenuwstelsel, dus alles wordt gewoon veroorzaakt vanuit het zenuwstelsel.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 09-03-2009, 23:57
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Wat ik zelf wil weten he.

Ik dacht dat koorts altijd zo was van een langere periode dat je temperatuur omhoog gaat om dan weer af te nemen, één golf zeg maar. Dat je het zelf anders voelt, staat daar los van.

Maar i kben nu de hele tijd mijn temperatuur aan het opnemen. Gisteren en eergisteren zat ie vrij vast rond 39 graden, maar vandaag is ie al 4 keer gewisseld terug naar 37 graden en dan weer omhoog naar 39.

Is dat niet gek? Ik dacht altijd dat je lichaam het verhoogt totdat het klaar is zeg maar.

Nee, dat is normaal. Zo hoort het ook Het ligt natuurlijk ook aan de oorzaak van de koorts.

Maar je lichaam gaat koorts maken op het moment dat jij het koud krijgt. Van kou ga je rillen en trillen met als gevolg dat de warmteproductie in de spieren toeneemt. Deze warmte wordt gebruikt om koorts te maken, te samen met een bepaald gebied in de hersenen wat de temperatuur regelt. Op een gegeven moment wil het lichaam deze warmte weer kwijt. En dat voel je zelf ook als warmte. Dat is het moment waarop je gaat zweten; dan is de koorts alweer dalende. Deze episoden wisselen elkaar af om er zo voor te zorgen dat je continue een gemiddele koorts hebt. Je kan natuurlijk niet blijven trillen of zweten, want anders is dat niet efficient. Want dan wordt de temperatuur te hoog, wat niet goed is voor de eiwitten in het lichaam of de temperatuur wordt te laag. Wat dus gewoon paradoxaal is, want je wilt juist een hogere temperatuur hebben dan gemiddeld 37 graden celcius. Dus daarom wordt het op deze manier geregeld.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 10-03-2009, 15:11
wup
wup is offline
Ik vraag me elke keer als ik zo verkouden ben als nu weer af waar toch al dat vocht vandaan komt. Ik jaag er een paar pakjes zakdoekjes per uur door en heb het gevoel dat er liters water uit mijn neus vloeit... bah.
Oud 10-03-2009, 21:29
flupkeflup
flupkeflup is offline
Citaat:
Lichaam en geest zijn sterk met elkaar verbonden. Er lopen van uit je hersensen een aantal zenuwen direct naar lichaamsgebieden toe (de meeste zenuwen ontspringen uit het ruggenmerg). Gedachten hebben ook invloed op de werking van deze zenuwen. In dit geval op de zenuw die een groot gedeelte van het spijsverteringsstelsel verzorgt. Met als gevolg dat je wat kriebels krijgt. Maar je kan natuurlijk ook buikpijn krijgen of geen honger hebben of zelfs misselijk zijn. Dit is normaal als je zenuwachtig (stress) of verliefd bent. Ook kan de ontlastingsfrequentie toenemen. Dit laatste zie je meer bij stress. Het komt er op neer dat emoties invloed heeft op de organen. En dit verloopt via de zenuwen, maar ook bepaalde hormonen kunnen deze symptomen veroorzaken. Maar bijna alle hormonen zijn eigenlijk uitlopers van het zenuwstelsel, dus alles wordt gewoon veroorzaakt vanuit het zenuwstelsel.
Ah, goede uitleg. Leuk om te weten!
Oud 11-03-2009, 12:29
Verwijderd
Waar komt het 'warm gevoel' eigenlijk vandaan bij CT of MRI contrastmiddelen?
Oud 17-03-2009, 20:27
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Is er bij nierfalen altijd sprake van een verminderde urineproductie? Ik kan op internet alleen vinden dat bij (acuut) nierfalen de urineproductie vermindert, maar ik dacht zelf dat de urineproductie toeneemt als het nierfalen wordt veroorzaakt door een ontsteking van de tubuli. Want als de tubuli geen natrium meer kan resorberen neemt de osmotische druk toe waardoor er minder water wordt gereabsorbeerd. En de distale tubuli reageren misschien minder op ADH, waardoor er ook minder water wordt gereabsorbeerd.
Dus bij nierfalen kan er ook sprake zijn van verhoogde urineproductie toch? Het lijkt me dat bij een renale oorzaak altijd sprake is van meer urineproductie, en alleen bij prerenale of postrenale oorzaken minder urineproductie.

Ik hoop dat iemand het antwoord weet
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 18-03-2009, 08:35
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Is er bij nierfalen altijd sprake van een verminderde urineproductie? Ik kan op internet alleen vinden dat bij (acuut) nierfalen de urineproductie vermindert, maar ik dacht zelf dat de urineproductie toeneemt als het nierfalen wordt veroorzaakt door een ontsteking van de tubuli. Want als de tubuli geen natrium meer kan resorberen neemt de osmotische druk toe waardoor er minder water wordt gereabsorbeerd. En de distale tubuli reageren misschien minder op ADH, waardoor er ook minder water wordt gereabsorbeerd.
Dus bij nierfalen kan er ook sprake zijn van verhoogde urineproductie toch? Het lijkt me dat bij een renale oorzaak altijd sprake is van meer urineproductie, en alleen bij prerenale of postrenale oorzaken minder urineproductie.

Ik hoop dat iemand het antwoord weet
(ik vermoed dat je iets geneeskunde achtigs studeert, dus ik ga er maar vanuit dat ik gewoon vaktermen mag gebruiken)

Nierfalen kenmerkt zich júist door een verminderde urineproductie. Bij een ontsteking van de tubuli, om even met jouw voorbeeld verder te gaan, krijg je schade aan de tubulaire epitheelcellen (die zijn namelijk heel gevoelig voor de toxische stoffen die vrijkomen bij een ontsteking). Als die cellen beschadigd raken, kunnen ze inderdaad geen natrium meer opnemen, maar dat natrium zorgt weer voor vasoconstrictie van de afferente vaten (de vaten naar de glomeruli toe dus), waardoor er minder filtratie plaatsvindt en de urineproductie dus achteruitgaat. Die eerste urine met veel natrium loopt dus wel weg, maar daarna komt er amper nog nieuwe door die vasoconstrictie.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 19-03-2009, 17:28
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
(ik vermoed dat je iets geneeskunde achtigs studeert, dus ik ga er maar vanuit dat ik gewoon vaktermen mag gebruiken)

Nierfalen kenmerkt zich júist door een verminderde urineproductie. Bij een ontsteking van de tubuli, om even met jouw voorbeeld verder te gaan, krijg je schade aan de tubulaire epitheelcellen (die zijn namelijk heel gevoelig voor de toxische stoffen die vrijkomen bij een ontsteking). Als die cellen beschadigd raken, kunnen ze inderdaad geen natrium meer opnemen, maar dat natrium zorgt weer voor vasoconstrictie van de afferente vaten (de vaten naar de glomeruli toe dus), waardoor er minder filtratie plaatsvindt en de urineproductie dus achteruitgaat. Die eerste urine met veel natrium loopt dus wel weg, maar daarna komt er amper nog nieuwe door die vasoconstrictie.
Ik studeer diergeneeskunde. Bedankt voor je uitleg
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 30-03-2009, 16:57
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Is er bij nierfalen altijd sprake van een verminderde urineproductie? Ik kan op internet alleen vinden dat bij (acuut) nierfalen de urineproductie vermindert, maar ik dacht zelf dat de urineproductie toeneemt als het nierfalen wordt veroorzaakt door een ontsteking van de tubuli. Want als de tubuli geen natrium meer kan resorberen neemt de osmotische druk toe waardoor er minder water wordt gereabsorbeerd. En de distale tubuli reageren misschien minder op ADH, waardoor er ook minder water wordt gereabsorbeerd.
Dus bij nierfalen kan er ook sprake zijn van verhoogde urineproductie toch? Het lijkt me dat bij een renale oorzaak altijd sprake is van meer urineproductie, en alleen bij prerenale of postrenale oorzaken minder urineproductie.

Ik hoop dat iemand het antwoord weet
Heksjuh,

Het ligt allemaal wat ingewikkelder, maar jouw gedachtengang is wel deels correct.

Wat Pluis geantwoord heeft is correct. Echter, dit geldt voor acuut nierfalen. Bij acuut nierfalen van renale oorsprong, waarbij ontstekingen en toxische oorzaken de meest voorkomende zijn, vindt er inderdaad verlies en beschadiging van de tubuli en glomeruli plaats. Als gevolg van de beschadiging van de promixale tubuli (deze heeft het grootste aandeel in de natriumterugresorptie) vindt er doorloop plaats van vooral natrium en dus ook water. Omdat de nier weet dat het distale nefron deze flow niet kan opvangen (het heeft maar een klein aandeel in de natriumresorptie) heeft het lichaam een beschermingsmechanisme uitgevonden (anders zou je liters verliezen en derhalve zou er volumedepletie en nog erger dehydratie optreden). Namelijk: de juxtaglomulaire feedback. Er wordt grof gezegd gemeten hoeveel natrium en voorbij de macula densa stroomt. Is deze te veel, dan vindt er secretie van renine plaats met o.a. als gevolg dat er vasoconstrictie plaatsvindt van de afferente ateriole met als gevolg dat de GFR afneemt. De urineproductie neemt dan ook af. Deze aandoening is natuurlijk gevaarlijk en er moet dan ook interventie plaatsvinden. Maar bij deze vorm van nierfalen vermindert inderdaad de urineproductie.

Er zijn talrijke oorzaken bekend die nierinsufficientie kunnen veroorzaken. Ik ga alleen even in op de renale oorzaken en laten de pre -en post renale oorzaken even buiten beschouwing om het niet te ingewikkeld te maken. Al deze oorzaken, dus ook bovengenoemde, kunnen overgaan in een chronische nierinsufficientie. En hier begint het "probleem". Bij chronische nierinsufficientie werkt het namelijk allemaal anders. Want ondanks het verlies van nefronen vindt er in het begin een aanpassing plaats. Hoe deze aanpassing plaatsvindt is nog deels onbekend, maar het gaat gepaard met een toegenomen bloedflow naar de nieren, een toegenomen GFR en een toegenomen secretie en absorptie (electrolyten niet zo zeer) van stoffen. Dit komt o.a. omdat de cellen hypertrofie gaan vertonen en daarom harder gaan werken. Ze nemen het werk over van de verloren cellen. Er vindt dus eigenlijk compensatie plaats. Als de GFR toeneemt, neem de productie van voorurine natuurlijk ook toe. Maar de flow en GFR zijn nu zo snel, dat de voorurine ook snel door de tubuli gaat. Door deze snelheid is de proximale tubulus niet in staat voldoende natrium terug te resorberen. Het stroomt dus door en neemt door de osmotische druk water mee. Het doorstromen van natrium geldt ook voor de lis van Henle. De lis van Henle is obligaat (en dus natrium ook) om het counter current mechanisme te creeren. Dit mechanisme is nodig om ADH zijn werk te laten doen. Je kan natuurlijk ADH secreteren via de hypofyse en aquaporines inbouwen in je verzamelbuizen wat je wilt, maar als er geen hyperosmolair interstitium is, kan er natuurlijk nooit water stromen van intratubulair naar de peritubulaire bloedvaten. Dus ook hier ontbeert het aan. De urineproductie neemt dus toe.

In het eerste stadium van chronische nierinsufficientie neemt de urineproductie toe, daarna gelijk als een gezond persoon en tenslotte vermindert het. De compensatiemechanismen schieten te veel door waardoor het averechts gaat werken. Uiteindelijk moet je aan de dialyse.

Maar bovengenoemde is echt een schitterend mechanisme en het klinkt echt ongelooflijk, maar het is echt mooi dat de nier ondanks alles een tijdje alles stabiel kan houden.

Dus deels was jouw gedachtengang goed
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 30-03-2009, 19:44
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Hoe komt het dat je (in dit geval mijn) hoofd bij intensief sporten (zwemmen, hardlopen) knalrood wordt? Bij mij gebeurt dit echt sneller dan bij mensen in mijn omgeving. Ik heb een behoorlijk lichte/witte huid, heeft dat er mee te maken?
Oud 31-03-2009, 13:12
Verwijderd
doorbloeding enzo en bij een lichtere huid zie je de onderliggende aders beter, denk ik
Oud 07-04-2009, 19:26
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
DDM: bedankt voor je uitgebreide antwoord
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 08-04-2009, 16:30
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik heb nog een vraagje. Ik heb geleerd dat je α2-agonisten kunt toedienen in combinatie met ketamine, zodat de krampen die ketamine geeft minder zijn. Nou kwam ik op internet een bijsluiter van een α2-agonist tegen, en daarin stond dat je binnen 30-40 minuten na de toediening van ketamine geen α2-agonisten mag toedienen, omdat ketamine krampen kan opwekken (zo staat het er letterlijk). Ik vind dit nogal tegenstrijdig klinken. En ik weet vrij zeker dat je juist wel de combinatie α2-agonisten en ketamine gebruikt, docenten hebben het meerdere malen verteld.
Hoe zit het dan precies?
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 21-04-2009, 23:40
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Op welke site staat die bijsluiter Heksjuh? En moet dat geen alfa 2 antagonisten zijn die dan niet toegediend mogen worden?
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 26-04-2009, 13:16
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
DDM: http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=168
Het staat onder de kop "speciale voorzorgsmaatregelen voor gebruik bij dieren", en dan bijna onderaan.
Maar ik denk dat het inderdaad antagonisten moet zijn, want hier (http://diergeneesmiddelen.microsite....age=NL&ID=5967) staat precies dezelfde bijsluiter maar dan staat er wel antagonisten.
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 27-04-2009, 14:50
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Het staat verkeerd inderdaad. Opgelost

Maar wel slecht zo een fout; nota bene op de site van de farmaceut zelf.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 01-06-2009, 09:34
Verwijderd
Citaat:
Hoe komt het dat je (in dit geval mijn) hoofd bij intensief sporten (zwemmen, hardlopen) knalrood wordt? Bij mij gebeurt dit echt sneller dan bij mensen in mijn omgeving. Ik heb een behoorlijk lichte/witte huid, heeft dat er mee te maken?
Een gerelateerde vraag: ik heb ook zoiets, maar niet bij sporten. Ik heb gemerkt dat mijn hoofd veel sneller rood wordt in warme ruimtes (denk aan feestjes) dan bij andere mensen. Hoe komt dit? Is er iets aan te doen?
Oud 01-06-2009, 14:53
PatoLoco
PatoLoco is offline
Ik vermoed dat je hoofd rood wordt door vasodilatatie (het verwijden van je bloedvaten).

Dit treedt onder andere op als een reactie op warmte, bijvoorbeeld bij sporten of in een warme omgeving. De meest logische manier om het te voorkomen is dus om voldoende afgekoeld te zijn. Draag niet te veel (warme) kleren, drink genoeg koud water, geen al te zware inspanningen doen, etc.

Zweet je veel? Drink je wel genoeg? Zorg er voor dat je voldoende water drinkt (geen alcohol enzo, echt water drinken!) voordat je ergens naartoe gaat en drink ook genoeg als je daar bent. Door alcohol en zweten zal je lichaam veel vocht verliezen. Dat vocht kan natuurlijk niet oneindig blijven komen en dus moet je zeker genoeg water (!!!) drinken om je temperatuur op peil te houden. Koud water koelt natuurlijk je lichaam sowieso al'n beetje af.

Hoe zit het met je conditie? Door te sporten zal je lichaam beter tegen inspanningen kunnen en ook beter getraind zijn in zichzelf af te koelen.

Bovendien leidt overgewicht vaak tot sneller overhit raken.

Het kan dus ook wel interessant zijn om wat te gaan sporten (als dat nog niet het geval is tenminste). 't Is gezond, je zal je er beter door voelen en wie weet helpt het wel tegen je 'roodheid'.

Ik kan je niet garanderen dat je met deze tips van je probleem af zal raken, maar het kan zeker wel helpen. Probeer het eens uit en denk er ook aan dat je zo'n dingen wat tijd moet gunnen. Als het de eerste keer niet werkt, zeker niet opgeven!

Succes
Oud 01-06-2009, 18:32
Verwijderd
Aha. Ik drink inderdaad niet genoeg water, al probeer ik er wel op te letten.
Aan sport doe ik niet, buiten fietsen dan, maar ik heb zeker geen overgewicht en ook niet echt een slechte conditie.
Bedankt voor de tips
Oud 01-06-2009, 22:07
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Weet er iemand toevallig hoe het komt dat je lichaamstemperatuur ongeveer 37 graden is, maar als je omgeving zo warm is je het niet prettig vind? Maar bij ongeveer 23 graden wel? In vergelijking met je lichaamstemperatuur is dit toch hartstikke koud?
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Oud 01-06-2009, 23:06
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Weet er iemand toevallig hoe het komt dat je lichaamstemperatuur ongeveer 37 graden is, maar als je omgeving zo warm is je het niet prettig vind? Maar bij ongeveer 23 graden wel? In vergelijking met je lichaamstemperatuur is dit toch hartstikke koud?
Je lichaam is 37 graden omdat je lichaam voortdurend bezig is met z'n energiestofwisseling. Daarbij komt ook warmte vrij, en die warmte houdt je lichaam warm. De neutrale temperatuur van je lichaam is bij volwassenen zo'n 27 graden celcius, bij die temperatuur raakt je lichaam net zo veel warmte kwijt als dat er gemaakt wordt.
Als het buiten dus 37 graden is voel je je onprettig omdat je de warmte die je lichaam zelf produceert niet kwijt kan.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 02-06-2009, 16:56
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Oooh, op die manier. Bedankt
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Oud 07-06-2009, 12:21
Verwijderd
Stel je voor:

Je het een dag niks gegeten en drinkt één liter water.
De ene persoon doet dat in een omgeving waar de temperatuur op 40-50 graden is.
De andere in een omgeving waar de temperatuur op 15-20 graden ligt.

Moet degene in de omgeving waar de temperatuur op 15-20 graden ligt meer plassen?
Moet degenen in de omgeving waar de temperatuur op 40-50 graden ligt minder plassen? Waar is dit afhankelijk van? Je kan aannemen dat deze persoon sowieso vocht verliest door transpiratie. Maar is het wel aannemelijk dat een persoon die een dag lang niks heeft gegeten (en bijna geen afvalstoffen in zijn lichaam heeft zitten die moeten worden afgevoerd) moet plassen? Word niet meteen al het vocht opgenomen in het lichaam omdat de persoon het nodig heeft?

Het komt er eigenlijk neer dat ik me afvraag of je altijd afvalstoffen in je lichaam hebt die je moet afvoeren in de vorm van urine? Moet je altijd plassen, ook al heb je een dag niet gegeten en heeft je lichaam vocht nodig?
Oud 07-06-2009, 18:35
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Stel je voor:

Je het een dag niks gegeten en drinkt één liter water.
De ene persoon doet dat in een omgeving waar de temperatuur op 40-50 graden is.
De andere in een omgeving waar de temperatuur op 15-20 graden ligt.

Moet degene in de omgeving waar de temperatuur op 15-20 graden ligt meer plassen?
Moet degenen in de omgeving waar de temperatuur op 40-50 graden ligt minder plassen? Waar is dit afhankelijk van? Je kan aannemen dat deze persoon sowieso vocht verliest door transpiratie. Maar is het wel aannemelijk dat een persoon die een dag lang niks heeft gegeten (en bijna geen afvalstoffen in zijn lichaam heeft zitten die moeten worden afgevoerd) moet plassen? Word niet meteen al het vocht opgenomen in het lichaam omdat de persoon het nodig heeft?

Het komt er eigenlijk neer dat ik me afvraag of je altijd afvalstoffen in je lichaam hebt die je moet afvoeren in de vorm van urine? Moet je altijd plassen, ook al heb je een dag niet gegeten en heeft je lichaam vocht nodig?
Er is een subtiele vochtbalans in je lichaam. Als je uitgedroogd raakt, ga je steeds minder plassen, tot er op een gegeven moment weinig tot niets meer geplast wordt.
Dit staat los van de afvalstoffen die je lijf produceert. Je lijf is altijd bezig met energie verbruiken, en dus worden er ook altijd stoffen gemaakt die afgevoerd moeten worden, voornamelijk via je urine.

Nu over je stelling. Ik denk dat de persoon in 40-50 graden idd iets minder plast omdat het zo warm is (tenzij ze allebei enorm uitgedroogd zijn, dan zal het bij allebei weinig zijn, zelfs al hebben ze allebei net een liter water gedronken)

semi-lang verhaal kort: Je moet altijd plassen, behalve als je echt extreem uitgedroogd bent.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 07-06-2009, 22:33
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Het is gewoon heel simpel: iemand die zich in een hogere omgevingstemperatuur bevindt plast sowieso altijd minder. Dit door het feit dat er meer transpiratie plaatsvindt om de lichaamstemperatuur op peil te houden (eventuele genetische aanpassingen van mensen die in warme gebieden wonen daargelaten). Dus ook als ze beide een liter water drinken zal de persoon in de 40-50 graden kwestie minder plassen.

Wat betreft drinken en afvalstoffen. Heel veel mensen denken dat als je meer drinkt dat je dan meer afvalstoffen kan lozen. Maar dit is onzin. Ook als je weinig drinkt kan je, je normale hoeveelheid aan afvalstoffen kwijt. Dit omdat de stap die bepaalt hoeveel urine in je blaas terecht komt (en die je dus vervolgens uitplast, want dit is wat je waarneemt) in het laatste gedeelte van de nier zit om het zo maar even te noemen. Dus door de hele nier worden er afvalstoffen afgegeven en op het laatst wordt bepaald hoeveel vocht er mee gaat. Dit wordt bepaald door de aan- of afwezigheid van ADH. De hoeveelheid vocht en dus de hoeveelheid urine doet niets af aan de hoeveelheid afvalstoffen. Want die blijft het zelfde. Het wordt een ander verhaal als je helemaal geen water meer tot je kan nemen.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 15-06-2009, 08:32
Verwijderd
Is het beter om je tanden te poetsen voor of na je ontbijt? En waarom?
Oud 15-06-2009, 12:32
PatoLoco
PatoLoco is offline
Uhm, ik veronderstel nadat je je ontbijt gegeten hebt?

Zo verwijder je voedselresten = proper gebit = minder kans op gaatjes... Mnee?
Oud 19-06-2009, 20:10
ikkuh15
ikkuh15 is offline
@Dennis: Eten op gevoel is idd het laatste stukje eetstoornis los gaan laten. En in het begin is het gewoon moeilijk om dan te weten wat "hoort". Maar toch is het echt zo dat dat voor iedereen anders is.
Experimenteer er eens mee. Eet dan eens 2 bth meer, dan een keer 2 bth minder, dan eens 1,5 uur later etc. En kijk wat je dan voelt. Ik herken inmiddels het honger en verzadigingsgevoel en dat is erg fijn. En dat ga je vanzelf weer herkennen, als je er een tijdje bewuster op gelet hebt.
En bij mij verschilt het dus ook of ik na een tussendoortje om 5 uur om half 7 weer honger heb. Ene dag heb ik gewoon meer honger en eet ik dus om half 7 gewoon hetzelfde als anders. Andere dag heb ik weer weinig honger en dan eet ik gewoon iets minder avondeten (tot ik vol zit) en dan zie ik s'avonds wel weer.
Uiteindelijk zul je merken dat je lichaam prima kan aangeven wat je nodig hebt. Al is dat de ene dag maar 4 bth en de andere dag zijn dat er 7, het komt allemaal prima in balans
__________________
*Giving up doesn't always mean that you're weak, sometimes it means you're strong enough to let go...*
Oud 20-06-2009, 09:53
PatoLoco
PatoLoco is offline
Citaat:
@Dennis: Eten op gevoel is idd het laatste stukje eetstoornis los gaan laten. En in het begin i.... Uiteindelijk zul je merken dat je lichaam prima kan aangeven wat je nodig hebt. Al is dat de ene dag maar 4 bth en de andere dag zijn dat er 7, het komt allemaal prima in balans
Dit hoort in het voedings en gezondheidstopic denk'k
Oud 22-06-2009, 19:55
langejongen
Avatar van langejongen
langejongen is offline
Hoe komt het dat je je 's ochtends bij het wakker worden uitgerust voelt en na 2 uur helemaal niet meer?
__________________
De meeste mensen lopen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetstappen achter in je hart.
Oud 22-06-2009, 20:22
gurl19
Avatar van gurl19
gurl19 is offline
Ik voel mij helemaal niet uitgerust als ik wakker word, pas als ik eruit ben en naar de wc ben geweest heb ik het gevoel dat ik wakker ben.
Oud 28-06-2009, 22:38
Verwijderd
zijn er naast mensen ook nog andere dieren die ook melanine aanmaken?
ik neem aan van wel, maar vraag me af of ook vissen of reptielen het aan(kunnen)maken?
Oud 28-06-2009, 22:59
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
zijn er naast mensen ook nog andere dieren die ook melanine aanmaken?
ik neem aan van wel, maar vraag me af of ook vissen of reptielen het aan(kunnen)maken?

Ja die ook Melanine is nodig om de huid te beschermen tegen zonlicht. Enerzijds voor het ontstaan van kanker anderzijds om het foliumzuur te beschermen. Dat laatste is van groot belang voor de mens. Daarom zijn zwarte mensen ook zwart Huidkanker maakt maar een beetje uit voor de evolutie. Het aantasten van de foliumzuurvoorraad daarentegen druist natuurlijk tegen alle wetten van overleving in. Foliumzuur is namelijk nodig voor de DNA cyclus en derhalve van levensbelang bij het zwanger worden. Geen nakomelingen kunnen "produceren" kan natuurlijk niet en moest er een genetische aanpassing plaatsvinden.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 29-06-2009, 11:37
Verwijderd
hoe komt t dat ik altijd de avond nadat het broeierig weer is altijd ziek word en over moet geven, is dat pure oververhitting? als ik veel drink heb ik er halverwege de dag al last van en als ik weinig drink pas 's avonds...
Oud 02-07-2009, 14:18
PatoLoco
PatoLoco is offline
Citaat:
zijn er naast mensen ook nog andere dieren die ook melanine aanmaken?
ik neem aan van wel, maar vraag me af of ook vissen of reptielen het aan(kunnen)maken?
Voor zover ik weet hebben alle "normale" reptielen melanine maaaar...

Er zijn ook reptielen die geen melanine in zich hebben. Het zijn gewoon albino's (albinisme), net zoals dit bij mensen voorkomt. Deze dieren hebben geen witte maar wel vaak een geelachtige kleur, in tegenstelling tot wat veel mensen denken

Dit is bijvoorbeeld een albino Python regius, geen melanine aanwezig.



Bij sommige soorten vind je ook melanisme terug, het dier zal een heel erg donkere kleur hebben door een overvloed aan melanine. Ik weet niet of dit bij veel soorten voorkomt maar het bestaat iig.

Een ander geval van reptielen die geen melanisme bezitten, vind je terug bij leucisme. Deze dieren hebben een volledig gebrek aan pigment, dit kan over'n bepaald deel van hun lichaam zijn maar ook over het hele lichaam. Reptielen die helemaal wit zijn, zijn meestal leucistisch, ze bezitten geen pigment en dus ook geen melanine.

Bij sommige dieren is het verschil tussen albinisme en leucisme soms erg moeilijk te zien (alligators bijvoorbeeld). Om zeker te zijn, moet je dan naar de ogen kijken. Bij albino dieren zijn de ogen rood, bij leucistische dieren zijn de ogen donker.


Dit is misschien meer informatie dan je wou, maar toch leuke weetjes, vind ik
Oud 03-07-2009, 09:29
Verwijderd
Citaat:
Voor zover ik weet hebben alle "normale" reptielen melanine maaaar...

Er zijn ook reptielen die geen melanine in zich hebben. Het zijn gewoon albino's (albinisme), net zoals dit bij mensen voorkomt. Deze dieren hebben geen witte maar wel vaak een geelachtige kleur, in tegenstelling tot wat veel mensen denken

Dit is bijvoorbeeld een albino Python regius, geen melanine aanwezig.

[afbeelding]


Bij sommige soorten vind je ook melanisme terug, het dier zal een heel erg donkere kleur hebben door een overvloed aan melanine. Ik weet niet of dit bij veel soorten voorkomt maar het bestaat iig.

Een ander geval van reptielen die geen melanisme bezitten, vind je terug bij leucisme. Deze dieren hebben een volledig gebrek aan pigment, dit kan over'n bepaald deel van hun lichaam zijn maar ook over het hele lichaam. Reptielen die helemaal wit zijn, zijn meestal leucistisch, ze bezitten geen pigment en dus ook geen melanine.

Bij sommige dieren is het verschil tussen albinisme en leucisme soms erg moeilijk te zien (alligators bijvoorbeeld). Om zeker te zijn, moet je dan naar de ogen kijken. Bij albino dieren zijn de ogen rood, bij leucistische dieren zijn de ogen donker.


Dit is misschien meer informatie dan je wou, maar toch leuke weetjes, vind ik
Haha. Ja, mijn antwoord was al gegeven, maar het is altijd leuk om meer te weten. Ik wist wel van het bestaan van albinos maar ik had nog nooit gehoord van leucisme. Dus bedankt voor de informatie.
Ik zal even op wikipedia verderlezen over leucisme, ik wil er wel achterkomen hoevaak dit voorkomt en of leucisten tegen zonlicht kunnen.

Maar bedankt voor de informatie hoor
Oud 28-07-2009, 20:51
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Ik kan als ik mijn arm of been ontspan een raar gevoel opwekken. Weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar het voelt niet alsof ik een spier aanspan ofzo, dus zou je zeggen dat er geen beweging is en dat ik niks zou moeten voelen. Verder kan je niks in je lichaam sturen, dus ik zou niet weten wat het is. Weten jullie dat? Heeft iemand anders dit ook?
Oud 07-08-2009, 02:41
ScreamxForxYou
Avatar van ScreamxForxYou
ScreamxForxYou is offline
Waarom men een pil moet nemen om niet zwanger te zijn.
Het zou omgekeerd veel makkelijker zijn.
Da je een pil moet nemen, en dan zwanger kunt worden, ineens ook minder last van maandstonden
Oud 09-08-2009, 22:07
Verwijderd
omdat het nou eenmaal zo is en mensen zich voort moeten kunnen planten op een normale manier anders zou er iets mis zijn
Oud 10-08-2009, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Waarom men een pil moet nemen om niet zwanger te zijn.
Het zou omgekeerd veel makkelijker zijn.
Da je een pil moet nemen, en dan zwanger kunt worden, ineens ook minder last van maandstonden
Het zou alleen een beetje jammer zijn dat dan de mensheid uitgestorven zou zijn geweest lang voordat we die pil hadden uitgevonden.
Oud 11-08-2009, 00:29
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Ik ben 18 en heb nog steeds last van 'groeipijnen' zo erg zelfs dat ik soms niet eens meer kan lopen zonder dat ik het bijna uitschreeuw van de pijn (en ik ben niet bijzonder kleinzerig of zo). Maar kan ik nog wel groeipijn hebben op mn 18e, of kan het ook wat anders zijn? Op internet vind ik tegenstrijdige berichten: sommige sites zeggen dat groeipijn in sommige gevallen jaren lang kan duren, sommige sites zeggen dat groeipijn zoiezo niet bestaat.
Ik heb het altijd in m'n enkel(s) (soms uitstralend naar mijn scheenbenen) en/of mijn pols(en) (in heel uitzonderlijke gevallen uitstralend naar mijn onderarmen) en heb ik er voornamelijk 's avonds last van, als ik een dag lang veel heb gelopen, gestaan of fysiek bezig geweest met van alles en nog wat. Ook wanneer ik tocht op mijn polsen krijg, ben ik vrijwel gegarandeerd van die pijn.
Iemand hier enig idee over?
Oud 11-08-2009, 12:55
Verwijderd
is dat niet meer oververmoeidheid dan groeipijn?
Oud 13-08-2009, 21:36
Verwijderd
Wie weet of er iets te doen is aan een nagel die te ver loskomt van de vinger? Het bovenste witte randje begint dus al een paar mm onder de vingertop, en het voelt alsof er iets achter wordt gestoken ;x Het gaat om 1 nagel (duim) en ik heb er al een paar maanden last van. Ik houd mijn nagels kort, zit er niet veel mee in water en doe er ook geen andere gekke dingen mee.
Oud 19-08-2009, 23:21
Lyouknow
Avatar van Lyouknow
Lyouknow is offline
ik heb eigenlijk een hele domme vraag, xD
kan je zwanger worden als je ongesteld bent, of als je juist niet ongesteld bent xD?
p.s dit hoort niet heel erg bij deze topic maarja..
__________________
- je weet pas hoe leuk iets is, als je het niet meer hebt'
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Leven na de dood
**
74 16-03-2009 10:27
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 10:35
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 05:17
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 08:46
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 14:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:55.