Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2009, 10:18
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
@Dennis: wat ik heb gemerkt is dat ik van vetter beleg helemaal niets noemenswaardigs ben aangekomen. Gewoon uitproberen dus Zelf eet ik ongeveer 5 boterhammen per dag waarvan 1 of 2 met 'vetter' beleg, maar het komt ook heus wel voor dat er misschien 1 boterham tussen zit met níet vettig beleg of zelfs geen een. Probeer zoveel mogelijk naar je gevoel te luisteren: waar heb je echt zin in? Als je met broodbeleg nog moeite hebt om te ontdekken waar je nu echt zin in hebt, kun je er voor kiezen om ongeveer de helft met wat vetter beleg te beleggen. Succes!
Oud 24-08-2009, 13:03
Verwijderd
Citaat:
Ok thanks voor de replys tot nu toe - hoe doen jullie het eigenlijk
als jullie 5-6-7 boterhammen eten... denken jullie er dan nog bijna in vet of mager beleg?
en hoeveel met magerder en vet beleg doe jij van X boterhammen totaal per dag gemiddeled?
Ik eet bijna alleen maar duo penotti op brood Oftewel gigantisch vette troep. Maar ik vind het zo lekker en bijna al het andere is te veel werk/heb ik niet in huis Bij m'n ouders doe ik meestal hartig/zoet half om half, maar of dat vet is of mager weet ik niet, daar denk ik nooit zo bij na... dan is de hartige helft meestal kaas, al dan niet in combinatie met tomaatjes en sla enzo.
Oud 24-08-2009, 16:01
dennis018
dennis018 is offline
ok thanks voor jullie replys, ik ga proberen 50/50 te beleggen

helft mager helft vetter
Oud 24-08-2009, 19:03
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
ok thanks voor jullie replys, ik ga proberen 50/50 te beleggen

helft mager helft vetter
succes dennis! En fijn dat het weer de goede kant op gaat
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 25-08-2009, 00:44
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Wat is je gewicht trouwens dennis uit pure nieuwsgierigheid? En hoeveel calorieën eet je per dag?
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 25-08-2009, 12:36
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Citaat:
Chocola is nog niet zo'n ramp, vooral niet als het puur is. Cacao heeft een lage glycemische indexering, waardoor je glucose niet grandioos stijgt en je gewoon vet blijft verbranden met je bezigheden.

Probeer eens drie keer in de week intensief te bewegen en je koolhydraten tussen de 75 en 125 gram per dag te houden. Maximaal 2 maaltijden per dag met koolhydraten erin. Verzadigd vet vermijden. Hoog in eiwitten gaan zitten. Beetje letten op de calorieën. Niet te veel, maar ook zeker niet te weinig eten. Mik 20% onder je onderhoud. Op die manier verlies je één tot anderhalve kilo per week dus ben je binnen 3-4 weken klaar.
Waarom zo laag in de koolhydraten? 100 gram KH komt neer op 400 kcal, wat slechts 25% is van de totale kcalinname als je op 1600 kcal gaat zitten. Normaal gesproken is 40-60 energieprocent aan te raden. Mijn idee is dat je dat percentage het beste aan kunt houden. Waarom ben jij van mening dat het bij afvallen bevordelijk is minder KH te eten?
Eén tot anderhalve kilo per week lijkt me ook erg optimistisch met een tekort van 400 kcal.
__________________
Elu on ilus.
Oud 25-08-2009, 18:59
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Wat is je gewicht trouwens dennis uit pure nieuwsgierigheid? En hoeveel calorieën eet je per dag?
ik weet niet hoeveel kcal ik per dag eet, maar dat varieert ook een beetje met het avondeten.
zo is het de enedag rijst, dopewten goulash.. ander dag aard/spinazie ala creme kipfilet
en andere dag weer gebakken kriel, slavink en broccoli ofzo..

Dedietste ier op de paaz schijft me dingen voor
Oud 25-08-2009, 19:32
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Waarom zo laag in de koolhydraten? 100 gram KH komt neer op 400 kcal, wat slechts 25% is van de totale kcalinname als je op 1600 kcal gaat zitten. Normaal gesproken is 40-60 energieprocent aan te raden. Mijn idee is dat je dat percentage het beste aan kunt houden. Waarom ben jij van mening dat het bij afvallen bevordelijk is minder KH te eten?
Eén tot anderhalve kilo per week lijkt me ook erg optimistisch met een tekort van 400 kcal.
Zoek eens online naar het boek "The Ketogenic Diet" van Lyle McDonald. Hierin wordt beschreven dat een dieet waarin koolhydraten plaats maken voor meer eiwitten en vetten veel effectiever is dan een dieet waarin alle macronutriënten worden genuttigd. Dit heeft te maken met de volgorde waarop het lichaam opgeslagen brandstoffen verbrandt. In het kort komt het erop neer dat het lichaam glycogeen/glucose (hetgeen verkregen uit koolhydraten) eerst verbrandt, en daarna pas overgaat op vetverbranding. Zonder koolhydraten gaat je lichaam zogeheten "ketone bodies" gebruiken. Dat zijn bijproducten die vrijkomen wanneer vetzuren worden afgebroken in de organen. Vandaar de naam "ketogenic diet".
__________________
Guilty of being white.
Oud 25-08-2009, 20:41
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Zoek eens online naar het boek "The Ketogenic Diet" van Lyle McDonald. Hierin wordt beschreven dat een dieet waarin koolhydraten plaats maken voor meer eiwitten en vetten veel effectiever is dan een dieet waarin alle macronutriënten worden genuttigd. Dit heeft te maken met de volgorde waarop het lichaam opgeslagen brandstoffen verbrandt. In het kort komt het erop neer dat het lichaam glycogeen/glucose (hetgeen verkregen uit koolhydraten) eerst verbrandt, en daarna pas overgaat op vetverbranding. Zonder koolhydraten gaat je lichaam zogeheten "ketone bodies" gebruiken. Dat zijn bijproducten die vrijkomen wanneer vetzuren worden afgebroken in de organen. Vandaar de naam "ketogenic diet".
Is inderdaad het meest effectief voor vetverbranding, maar om echt in de ketose te komen mag je geloof ik maar 20gr koolhydraten binnenkrijgen per dag ofzo.

Nadeel ervan is dat je wel duf/lusteloos ervan kunt worden.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 25-08-2009, 20:56
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Citaat:
Zoek eens online naar het boek "The Ketogenic Diet" van Lyle McDonald. Hierin wordt beschreven dat een dieet waarin koolhydraten plaats maken voor meer eiwitten en vetten veel effectiever is dan een dieet waarin alle macronutriënten worden genuttigd. Dit heeft te maken met de volgorde waarop het lichaam opgeslagen brandstoffen verbrandt. In het kort komt het erop neer dat het lichaam glycogeen/glucose (hetgeen verkregen uit koolhydraten) eerst verbrandt, en daarna pas overgaat op vetverbranding. Zonder koolhydraten gaat je lichaam zogeheten "ketone bodies" gebruiken. Dat zijn bijproducten die vrijkomen wanneer vetzuren worden afgebroken in de organen. Vandaar de naam "ketogenic diet".
Ik snap waar je het over hebt, maar die opvattingen zijn nog steeds erg controversieel en er is bovendien niet bewezen dat een dieet laag in koolhydraten effectiever zou zijn dan een "normaal" dieet. Het effect van een dieet laag in koolhydraten is vooral dat de bloedglucose daalt, waardoor glucagon zal stijgen. Glucagon zorgt voor het afbreken van glycogeen en stimuleert de gluconeogenese (aanmaak van glucose uit andere stoffen dan glycogeen, zoals eiwitten en glycerol) en de aanmaak van ketolichamen (uit vetzuren). Naast vetverbranding gebruikt je lichaam dan dus ook eiwitten om glucose van te maken. Er wordt inderdaad meer vet verbrandt dan wanneer je meer koolhydraten eet, maar je vergeet dat er ook meer vet opgeslagen wordt. Wanneer je immers zo weinig koolhydraten eet, moet je meer vetten en eiwitten eten om dezelfde hoeveelheid kcal binnen te krijgen, Deze extra vetten en eiwitten worden gewoon als vet opgeslagen. Wanneer je meer koolhydraten had gegeten, waren de meeste koolhydraten als glycogeen opgeslagen. In het eerste geval verbrand je voornamelijk vet, in het tweede geval verbrand je eerst de glycogeenvoorraad en vevolgens het opgeslagen vet. Oftewel, netto gezien gebeurt er hetzelfde. Uiteindelijk blijft het erop neerkomen dat afvallen gaat om het aantal kcal die er ingaan lager te houden dan het aantal dat er uitgaan.
Er nu even van uitgaand dat voor het afvallen zelf weinig uitmaakt, prefereer ik een "normaal" dieet volgens de algemene richtlijnen. Ten eerste omdat dat door vele wetenschappelijk instanties als een gezond dieet wordt aangemerkt en ten tweede omdat het voor de meeste mensen veel makkelijker vol te houden is, aangezien ze vaak al in die percentages eten.

edit: Hier nog een interessant recent onderzoek uit The New England Journal of Medicine:
http://content.nejm.org/cgi/content/full/360/9/859
__________________
Elu on ilus.

Laatst gewijzigd op 25-08-2009 om 21:09. Reden: Clinical trial toegevoegd
Oud 25-08-2009, 21:29
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Ik prefereer ook wel een normaal dieet eigenlijk, maar als je beneden de 8% vet wil, ontkom je echt niet aan het schrappen van koolhydraten. Keto dieet is vele malen effectiever dan normaal dieten.
Bodybuilders die je op een podium ziet en vaak vetpercentages van rondom de 4% hebben, eten allemaal volgens een lowcarb dieet.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 25-08-2009, 21:49
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
@ Subject:

Toen ik aan het cutten was heb ik heel langzaam mijn koolhydraten verlaagd van 225 gr p/d naar 20-25 gr p/d. Wat Hulk zegt over lusteloosheid heb ik zelf niet meegemaakt, ik had juist het idee dat ik er scherper van werd. Dit werd ook bevestigd in het boek van McDonald.

Wat dat betreft is het ook het beste om naar de praktijk te kijken in plaats van naar het schriftelijke gebekvecht van verschillende professoren. Zoals Hulk al zegt: in wedstrijdvoorbereiding (een grotere "afvalstrijd" is er niet) worden koolhydraten extreem verlaagd. Ik heb nog nooit gehoord van mensen die het anders doen.
__________________
Guilty of being white.
Oud 25-08-2009, 22:56
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Ik zeg ook absoluut niet dat het een verkeerde manier is en zo'n dieet zal voor sommige mensen soms beter werken dan een normaal dieet, maar in het geval van iemand die een paar kilo kwijt wil, lijkt het me niet de manier. Binnen de bodybuilding zal het vast het meest efficiënt zijn, maar een vetpercentage van onder de 8% kun je ook met veel koolhydraten bereiken. Duursporters zitten bijvoorbeeld ook rond een vetpercentage van 6% en als er iets is wat hen geadviseerd wordt, is het wel veel koolhydraten binnen te krijgen. Wanneer je niet van dit soort extreme doelen hebt, denk ik dat wat voor afwijkend dieet dan ook vrij weinig toevoegt en voor veel mensen niet goed vol te houden is.
__________________
Elu on ilus.
Oud 25-08-2009, 23:19
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Ik zeg ook absoluut niet dat het een verkeerde manier is en zo'n dieet zal voor sommige mensen soms beter werken dan een normaal dieet, maar in het geval van iemand die een paar kilo kwijt wil, lijkt het me niet de manier. Binnen de bodybuilding zal het vast het meest efficiënt zijn, maar een vetpercentage van onder de 8% kun je ook met veel koolhydraten bereiken. Duursporters zitten bijvoorbeeld ook rond een vetpercentage van 6% en als er iets is wat hen geadviseerd wordt, is het wel veel koolhydraten binnen te krijgen. Wanneer je niet van dit soort extreme doelen hebt, denk ik dat wat voor afwijkend dieet dan ook vrij weinig toevoegt en voor veel mensen niet goed vol te houden is.
Duursporters hebben hun vet (en een groot deel van hun spieren) verbrand met ehm duursport. Niet dankzij hun dieet...
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 26-08-2009, 00:54
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Citaat:
Duursporters hebben hun vet (en een groot deel van hun spieren) verbrand met ehm duursport. Niet dankzij hun dieet...
Bodybuilders verbranden hun vet toch ook door middel van training? Ik bedoelde slechts aan te geven dat het ook mogelijk is een vetpercentage te verkrijgen onder de 8% zonder te minderen in koolhydraten. Duursporters en bodybuilders hebben een totaal ander doel, maar gewoon om aan te geven dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden.
__________________
Elu on ilus.
Oud 26-08-2009, 06:26
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Bodybuilders verbranden hun vet toch ook door middel van training? Ik bedoelde slechts aan te geven dat het ook mogelijk is een vetpercentage te verkrijgen onder de 8% zonder te minderen in koolhydraten. Duursporters en bodybuilders hebben een totaal ander doel, maar gewoon om aan te geven dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden.
Een vetpercentage onder de 8% krijgen zónder daarvoor in koolhydraten te minderen? Ik weet zeker dat een grote groep mensen op dutchbodybuilding.com daar graag naar zou luisteren. De enige effectieve manier om, wanneer je op zo'n 10% staat, nog vet te verliezen is carb cycling of illegale rommel zoals clenbuterol, T3 en in het zwaarste geval DNP. In beide gevallen zullen koolhydraten zeer beperkt moeten worden.
__________________
Guilty of being white.
Oud 26-08-2009, 06:55
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Citaat:
Een vetpercentage onder de 8% krijgen zónder daarvoor in koolhydraten te minderen? Ik weet zeker dat een grote groep mensen op dutchbodybuilding.com daar graag naar zou luisteren. De enige effectieve manier om, wanneer je op zo'n 10% staat, nog vet te verliezen is carb cycling of illegale rommel zoals clenbuterol, T3 en in het zwaarste geval DNP. In beide gevallen zullen koolhydraten zeer beperkt moeten worden.
Dat gaat toch ook niet samen met bodybuilden. Ik heb het over een totaal andere manier, namelijk duursport, zoals je weet hebben die atleten ook heel wat minder spiermassa. Hulk zei dat wanneer je onder de 8% wilde komen je niet zou ontkomen aan het minderen van koolhydraten. Ik zei alleen maar dat dat binnen de bodybuilding zo is, maar dat er ook andere manieren zijn om daar te komen zonder dat je daarvoor moet minderen met koolhydraten. Niet binnen de bodybuilding, maar via duursport.
__________________
Elu on ilus.
Oud 26-08-2009, 09:29
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Maar de meeste mensen zullen niet eens onder die 8% vet willen komen, toch?
__________________
To eu zèn
Oud 26-08-2009, 12:16
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Maar de meeste mensen zullen niet eens onder die 8% vet willen komen, toch?
De 'gewone' man niet nee. Als je flink wat spiermassa hebt, is het wel mooi natuurlijk als je die ook goed kunt zien.

@Subject, ik dacht dat we het in de eerste plaats over dieet hadden om een vetpercentage te bereiken. En zoals je aan duursporters ziet gaat dat ernstig ten koste van hun spiermassa. Bovendien is afvallen helemaal niet hun doel, maar als je bijvoorbeeld 600km per week fietst valt daar gewoon haast niet tegen op te eten.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 26-08-2009, 15:17
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Dat gaat toch ook niet samen met bodybuilden. Ik heb het over een totaal andere manier, namelijk duursport, zoals je weet hebben die atleten ook heel wat minder spiermassa. Hulk zei dat wanneer je onder de 8% wilde komen je niet zou ontkomen aan het minderen van koolhydraten. Ik zei alleen maar dat dat binnen de bodybuilding zo is, maar dat er ook andere manieren zijn om daar te komen zonder dat je daarvoor moet minderen met koolhydraten. Niet binnen de bodybuilding, maar via duursport.
Dat kan ik me voorstellen ja. Als jij viermaal per week uren traint, hardloopt, fietst whatever zal je de boel wel kwijtraken. Maar ik verlaag mijn koolhydraten liever drastisch dan dat ik 20 uur ga cardio'en per week.
__________________
Guilty of being white.
Oud 26-08-2009, 17:41
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Citaat:
De 'gewone' man niet nee. Als je flink wat spiermassa hebt, is het wel mooi natuurlijk als je die ook goed kunt zien.

@Subject, ik dacht dat we het in de eerste plaats over dieet hadden om een vetpercentage te bereiken. En zoals je aan duursporters ziet gaat dat ernstig ten koste van hun spiermassa. Bovendien is afvallen helemaal niet hun doel, maar als je bijvoorbeeld 600km per week fietst valt daar gewoon haast niet tegen op te eten.
We begrepen elkaar even verkeerd denk ik .

@Mobius: Ik snap heel goed dat je dat liever doet, ja .
__________________
Elu on ilus.
Oud 26-08-2009, 18:04
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Pfuh m'n eetpatroon een beetje aangepast, eet een snee brood meer per dag, ook een paar sneeen bruin erbij, ben boter gaan eten op brood, meer vlees op m'n brood i.p.v. alleen duo penotti en zowaar nog een halve kilo eraf lekker hopeloos. Zou het schelen om wat krachttraining erbij te gaan doen? Van spiermassa kom je wel aan toch, maar maakt het uit of het vet of spieren zijn?
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 26-08-2009, 18:19
House_sexy
House_sexy is offline
@ Dennis:

wat jij moet gaan leren is de controle loslaten en proberen te eten wat jij lekker vindt; dit kan je doen door bij elke broodmaaltijd bijvoorbeeld minstens één boterham te nemen met 'vet' beleg als pindakaas, chocopasta, leverworst etc..
mensen komen vrijwel niet aan door elke dag 2 boterhammen te eten met pindakaas of kaas... dit zijn relatief gezien niet zo heel veel kcal meer hoor! En daarbij moet jij nog wat aankomen, en ook daarin zul je niets merken; je zal echt niet ineens 2 ons meer aankomen!
Oud 26-08-2009, 18:34
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Pfuh m'n eetpatroon een beetje aangepast, eet een snee brood meer per dag, ook een paar sneeen bruin erbij, ben boter gaan eten op brood, meer vlees op m'n brood i.p.v. alleen duo penotti en zowaar nog een halve kilo eraf lekker hopeloos. Zou het schelen om wat krachttraining erbij te gaan doen? Van spiermassa kom je wel aan toch, maar maakt het uit of het vet of spieren zijn?
Ik kan echt niet met woorden beschrijven in hoeverre krachttraining helpt bij het bereiken van een hoger/lager/streef gewicht. Krachttraining en goede voeding is geen magie, maar het komt toch verdomd dicht in de buurt. Van krachttraining word je sterker, fitter, strakker, de verkregen spiermassa helpt weer bij het verbranden van vet, je voelt jezelf lekkerder, zekerder, beter en gezonder dan voorheen, er gaat een wereld voor je open. Helaas doen er veel te weinig vrouwen aan krachttraining. Sommige vrouwen denken dat ze opgepompt en mannelijk worden van krachttraining. Andere vrouwen zijn wat terughoudend als het op gewichten aankomt. Beide is natuurlijk gewoon onzin. Het zit niet in de genen van vrouwen om breed te worden. En in een sportschool bestaat niets stoerders dan een bankdrukkende, squattende en deadliftende vrouw.
__________________
Guilty of being white.
Oud 26-08-2009, 21:04
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
@Marrel: Ik ben het zeker eens met Mobius. Je snapt zelf waarschijnlijk ook wel dat je beter in spieren kunt aankomen dan in vet en het ziet er ook nog eens mooi uit! Wel moet je ervoor zorgen dat je dan zeker genoeg eet, aangezien je door intensief te sporten ook meer kcal verbrandt natuurlijk. Wanneer je dit echt van plan bent, kunnen Hulk en Mobius je het best helpen met voeding, die hebben er verstand van als het op krachttraining aankomt.
__________________
Elu on ilus.
Oud 26-08-2009, 22:31
Koekje
Avatar van Koekje
Koekje is offline
Is voldoende drinken (en dan doel ik niet het drinken van alcoholische dranken) extra belangrijk voor mensen met diabetes?

Ik maak me zorgen om het feit dat mijn vader al jaren veel te weinig drinkt. Dat is natuurlijk ook niet goed als je geen diabetes hebt, maar ik vroeg het me af. Overdag drinkt hij voornamelijk ''veel'' koffie, later op de dag misschien een kopje thee en een beetje sap (sowieso nooit water).

Mijn vader heeft diabetes (type 2). Hij heeft geen overgewicht en hij heeft ook nooit last gehad van de symptomen die bij dit type diabetes horen.

Bedankt alvast
Oud 26-08-2009, 22:36
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Niet dat ik weet. Maar aangezien het sowieso goed is voldoende te drinken zou ik het hem zeker aanraden.

Na elke maaltijd 2 grote glazen water bijvoorbeeld. Of gewoon een anderhalve literfles op tafel en zorgen dat ie aan het eind van dag leeg is.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 26-08-2009, 22:38
Koekje
Avatar van Koekje
Koekje is offline
Mijn vader is ongelofelijk eigenwijs Ik heb hem al zó vaak gezegd dat hij te weinig drinkt en ik heb hem proberen te dwingen om meer te drinken, maar hij wil er niks van weten. Hij zegt gewoon dat hij weinig dorst heeft en dat hij niet wil drinken als hij geen dorstgevoel heeft.

Hij zei vandaag dat hij er ook niet in geloofde dat je 1,5/2 l. per dag nodig hebt, hij scheen daar ergens iets over gelezen te hebben.
Oud 26-08-2009, 22:49
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
Mijn vader heeft diabetes (type 2). Hij heeft geen overgewicht en hij heeft ook nooit last gehad van de symptomen die bij dit type diabetes horen.
Is er getest of hij type 1 of type 2 heeft? Want anders zou hij ook nog LADA kunnen hebben (DM type 1 op latere leeftijd), geeft iets andere symptomen en er is een andere behandeling.
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Oud 26-08-2009, 23:10
Koekje
Avatar van Koekje
Koekje is offline
Citaat:
Is er getest of hij type 1 of type 2 heeft? Want anders zou hij ook nog LADA kunnen hebben (DM type 1 op latere leeftijd), geeft iets andere symptomen en er is een andere behandeling.
Het is 10 jaar terug ofzo bij hem vastgesteld. Ik ga er wel van uit dat het diabetes type 2 is, maar ergens is het vreemd dat hij dat kreeg want hij was niet te zwaar, hij leefde niet te ongezond en het zit ook niet in de familie. Zn bloedsuikerspiegel schommelt ondanks de medicijnen die hij neemt wel en hij heeft geleidelijk steeds meer medicijnen en insuline gekregen.
Oud 27-08-2009, 17:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
*zucht* het afvallen gaat me niet snel genoeg
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 27-08-2009, 18:32
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
als het langzaam gaat is de kans groter dat het blijvend is
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 27-08-2009, 20:36
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Bullshit. Als je vanuit een slechte eetgewoonte opeens gezond gaat eten en wanneer je je streefgewicht bereikt hebt weer terugvalt in je oude gewoonte zal je dat gewicht inderdaad zo weer terughebben. Als je snel afvalt en daarna gewoon gezond op onderhoud eet blijf je gewoon op streefgewicht.
__________________
Guilty of being white.
Oud 27-08-2009, 20:38
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
*zucht* het afvallen gaat me niet snel genoeg
Tel je calorieën. Als je niet meer afvalt, haal dan 200 kcal eraf. Afhankelijk van wat je nu eet, het liefst snijden in koolhydraten.
__________________
Guilty of being white.
Oud 27-08-2009, 20:40
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Bullshit. Als je vanuit een slechte eetgewoonte opeens gezond gaat eten en wanneer je je streefgewicht bereikt hebt weer terugvalt in je oude gewoonte zal je dat gewicht inderdaad zo weer terughebben. Als je snel afvalt en daarna gewoon gezond op onderhoud eet blijf je gewoon op streefgewicht.
maar als je een crashdieet doet moet je daarna wel altijd minder blijven eten omdat je lijf dan in de spaarstand gaat, dus minder dan je normaal at bij een stabiel gewicht. En bij snel afvallen heb je ook meer kans dat dat wat je kwijtraakt vocht is, in plaats van vetmassa.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 27-08-2009, 21:10
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Spaarstand is slechts een manier om te omschrijven dat iemand zo weinig aminozuren/voedingsstoffen binnenkrijgt dat hij/zij spiermassa afbreekt en daardoor een veel lager metabolisme heeft. Daarom raad ik ook altijd aan hoger in eiwitten te zitten en er eventueel krachttraining bij te doen. Daar ga je zoveel beter van uitzien, zonder extreem bony te worden.
__________________
Guilty of being white.
Oud 27-08-2009, 21:20
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
agreed, ik ben ook heel heftig tegen crashdiëten. wat mij betreft mogen daarom alle boeken van mevr. bakker uit het raam.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 27-08-2009, 21:25
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
agreed, ik ben ook heel heftig tegen crashdiëten. wat mij betreft mogen daarom alle boeken van mevr. bakker uit het raam.
Bakker is niet echt crashdiëten. Sonja Bakker is meer iemand die zoiets heeft van "get real, leer wat gezond is". In haar boeken heeft ze het ook over gezond eten, alleen moet je niet naar de hoeveelheden kijken. Sonja Bakker is ook geen diëtiste, maar een voedingsconsulent. Vreemd genoeg zijn er nog heel veel mensen die denken dat producten waar veel suiker/verzadigd vet in zit gezond zijn.

Diëten gaat gewoon het beste samen met sport. Twee keer in de week sporten is echt geen overbodige luxe. Daarnaast is het goed om iets te weten over voeding. Erg weinig lusten is een handicap. Je onderhoud is het allerbelangrijkste, daar hangt je dieet vanaf. Is alles in balans, dan kan het niet mislukken. En tóch is diëten makkelijk.
__________________
Guilty of being white.
Oud 27-08-2009, 21:42
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Tel je calorieën. Als je niet meer afvalt, haal dan 200 kcal eraf. Afhankelijk van wat je nu eet, het liefst snijden in koolhydraten.
Nee ik eet juist veel te weinig, denk dat daar het probleem ook in zit. Maar het lukt me voor alsnog gewoon niet om meer naar binnen te werken. En juist wát ik graag eet, zijn producten vol met koolhydraten, dus dat schiet lekker op
Maar ondanks dat had ik toch wel meer effect verwacht (of gehoopt). Ik heb de verkeerde tussendoortjes volledig weggelaten en ik ben begonnen met 3x per week 30 min. joggen/wandelen/fietsen + 1x per week 60 min. streetdance + 3x per week wat spieroefeningen.
Maar volgens mij begint mijn lichaam wel strakker te worden en dat is toch belangrijker dan het cijfertje op de weegschaal.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 27-08-2009, 22:09
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Nee ik eet juist veel te weinig, denk dat daar het probleem ook in zit. Maar het lukt me voor alsnog gewoon niet om meer naar binnen te werken. En juist wát ik graag eet, zijn producten vol met koolhydraten, dus dat schiet lekker op
Maar ondanks dat had ik toch wel meer effect verwacht (of gehoopt). Ik heb de verkeerde tussendoortjes volledig weggelaten en ik ben begonnen met 3x per week 30 min. joggen/wandelen/fietsen + 1x per week 60 min. streetdance + 3x per week wat spieroefeningen.
Maar volgens mij begint mijn lichaam wel strakker te worden en dat is toch belangrijker dan het cijfertje op de weegschaal.
Lengte? Gewicht? Wat eet je op een dag?
__________________
Guilty of being white.
Oud 27-08-2009, 22:22
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
1.66m, 71kg

Gemiddelde dag:
Ontbijt: 2 boterhammen met pindakaas + 2 glazen melk.
Lunch: 3 boterhammen met kipfilet/ham/salade + 1 glas melk
Avondeten: een normaal bord pasta of rijst met rode saus en een beetje salade, geen idee hoeveel gram dat is. Of een mager bord aardappels en groente (want dat lust ik niet) met een ruim bord salade erbij ter compensatie. Bij pasta of rijst zit er altijd gehakt of kip in, bij aardappels soms een stuk kipfilet erbij, maar niet altijd.
Toetje: vla met fruit

Tussendoor fruit, cola-light, water en thee.

Ontbijt en lunch is echt te mager, I know. Maar ik krijg het werkelijk mijn strot niet ingeduwd. De 2 boterhammen gaan 's ochtends al met tegenzin en krijg ik er echt alleen in als er pindakaas op zit
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 27-08-2009, 22:25
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb net mijn voeding van vandaag allemaal ingevuld op zo'n afvalsite.
Ik kom voor vandaag ruim 1000 kcal tekort t.o.v. mijn beweging. Jezus dat is confronterend

No wonder dat er niks vanaf gaat, dit is vast wat je noemt een gevalletje 'spaarstand'
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 28-08-2009, 07:37
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Ga eens even één of twee weken op onderhoud eten. Jouw onderhoud ligt tussen de 2300 en 2400. Ga dus zo rond de 2400 kcal per dag zitten. Op www.calorietabel.nl kan je voor praktisch alles de voedingswaarde opzoeken, dus calorieën tellen zal geen probleem zijn. Blijf hier wel bij sporten, dat is goed voor je metabolisme. Na een of twee weken zal je merken dat je metabolisme weer een boost heeft gehad en dan langzaam calorieën verlagen. De eerste week van 2400 naar 2200 kcal, de week daarop 2000, de week daarop 1800 en uiteindelijk 1700 kcal per dag. Op die manier verbrand je minimale spiermassa en zoveel mogelijk vetmassa. Als je dit consequent doet kan je alles bereiken wat je wilt.

Over je eten:

's Ochtends heb je je voedingsstoffen het hardst nodig. Vetten zorgen ervoor dat die voedingsstoffen veel langzamer opgenomen worden. Probeer vetten dus te vermijden. Pindakaas is behoorlijk vet. Lust je brinta, neem dat dan. Lust je dat niet, probeer dan brood met mager vleesbeleg, zoals runderrookvlees of nog beter, kipfilet.

Je lunch zit goed.

Avondeten ziet er goed uit, maar zorg ervoor dat het genoeg eiwitten bevat. Zoals ik het nu zie bestaat je voeding voornamelijk uit koolhydraten. Er bestaan zogenaamde "ideale verdelingen" als het gaat om macronutriënten, maar daar vermoei ik je pas mee als je er zelf om vraagt.

Vla zou ik vervangen door kwark, véééél beter. Hierin zitten namelijk caseïne eiwitten. Dat zijn eiwitten die er veel langer over doen om opgenomen te worden. Op die manier blijft je lichaam 's nachts ook voorzien van alle voedingsstoffen die het nodig heeft.

Je hoeft je ontbijt en lunch niet te verhogen. Ik zou voor twee tussendoortjes gaan, één rond een uur of 10:30 en één rond 15:30. Zorg dat je na verloop van tijd aan die 1700 kcal komt.
__________________
Guilty of being white.
Oud 28-08-2009, 11:20
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Dankjewel voor je uitgebreide reactie.

Tja die pindakaas 's ochtends is echt een ramp. Ik eet het al 19 jaar lang en mijn dag is werkelijk verneukt als ik 's ochtends niet mijn standaard ontbijt heb In het weekend wil het nog wel lukken, dus ik ga in elk geval kijken of ik op die dag mijn ontbijt aan kan passen.
Avondeten: ik vind ei in mijn salade lekker, maar ik dacht dat ik dat juist moest vermijden. Dan gooi ik dat wel vaker door mijn salade heen.
Kwark lust ik ook, dus ik kan vaker kwart als toetje nemen.

Qua tussendoortjes, wat zijn goede dingen om voor te kiezen?
Ik kan wel wát eten op de tijden die je noemt, maar het moet wel makkelijk hanteerbaar zijn, want ik heb geen extra pauzes. Dus complete boterhammen klaar maken lukt niet, maar een eierkoek opeten kan wel. Dat is een goed tussendoortje toch?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 28-08-2009, 14:18
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Dankjewel voor je uitgebreide reactie.

Tja die pindakaas 's ochtends is echt een ramp. Ik eet het al 19 jaar lang en mijn dag is werkelijk verneukt als ik 's ochtends niet mijn standaard ontbijt heb In het weekend wil het nog wel lukken, dus ik ga in elk geval kijken of ik op die dag mijn ontbijt aan kan passen.
Avondeten: ik vind ei in mijn salade lekker, maar ik dacht dat ik dat juist moest vermijden. Dan gooi ik dat wel vaker door mijn salade heen.
Kwark lust ik ook, dus ik kan vaker kwart als toetje nemen.

Qua tussendoortjes, wat zijn goede dingen om voor te kiezen?
Ik kan wel wát eten op de tijden die je noemt, maar het moet wel makkelijk hanteerbaar zijn, want ik heb geen extra pauzes. Dus complete boterhammen klaar maken lukt niet, maar een eierkoek opeten kan wel. Dat is een goed tussendoortje toch?
Als je tekort komt in totaal kcal is een eierkoek niet echt een Tussendoortje, maar meer een sonja bakker prodcut

Dingen tussendoor >> Ligas.. sultanas.. kwark.. yoghurt...vla (je hebt alles tegenwoordig in portieverpakkingen).. Maar ookes een zakje chips..chocola..stroopwafel mag zeker .. vooral als je 1000kcal ''tekort'' komt. Die haal je niet door eierkoeken te eten
Oud 28-08-2009, 14:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ja maar ik probeer af te vallen hè, dan ga ik niet aan de chips, chocola en stroopwafel
Ik wil wel meer kcal eten, maar dan wel gezond.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 28-08-2009, 15:49
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
@ Balance: lastig, en herkenbaar...

Bij het Voedingscentrum maken ze onderscheid tussen de energie-behoefte van mannen en vrouwen, en binnen die groepen weer tussen mensen met een actieve en minder actieve levensstijl. Ik vraag me alleen af wanneer je nou een actieve levensstijl hebt, dat staat niet echt omschreven.
In een gemiddelde week doe ik het volgende: 2 dagen bureauwerk, 2 dagen sta ik voor een kleuterklas (dan ben je dus constant bezig en zit je weinig), 2x wedstrijdzwemmen (60 en 45 minuten), 2x hardlopen (2x 30 minuten). Zou dit onder 'weinig actieve levensstijl' vallen?

Oh, en verder nog wat opvallends: in Frankrijk stond op diverse producten uitgebreide kcal-informatie. Ze hadden het steeds over 1900 kcal per dag voor vrouwen en 2300 voor mannen. In Nederland zie ik meestal dat men het heeft over 2000 kcal voor vrouwen en 2400 voor mannen.

Laatst gewijzigd op 28-08-2009 om 16:16.
Oud 28-08-2009, 17:01
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
@ Balance: lastig, en herkenbaar...

Bij het Voedingscentrum maken ze onderscheid tussen de energie-behoefte van mannen en vrouwen, en binnen die groepen weer tussen mensen met een actieve en minder actieve levensstijl. Ik vraag me alleen af wanneer je nou een actieve levensstijl hebt, dat staat niet echt omschreven.
In een gemiddelde week doe ik het volgende: 2 dagen bureauwerk, 2 dagen sta ik voor een kleuterklas (dan ben je dus constant bezig en zit je weinig), 2x wedstrijdzwemmen (60 en 45 minuten), 2x hardlopen (2x 30 minuten). Zou dit onder 'weinig actieve levensstijl' vallen?

Oh, en verder nog wat opvallends: in Frankrijk stond op diverse producten uitgebreide kcal-informatie. Ze hadden het steeds over 1900 kcal per dag voor vrouwen en 2300 voor mannen. In Nederland zie ik meestal dat men het heeft over 2000 kcal voor vrouwen en 2400 voor mannen.
natuurlijk is dat niet weinig actief hawahaai. zodra je 2 keer per week sport, val je in de categorie actief.

weinig actief zijn de mensen die amper aan hun half uurtje bewegen per dag komen.

Jij zit met je 4 keer per week trainen dus zeker wel op een actieve levensstijl
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 28-08-2009, 17:14
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Gewoon een richtlijn natuurlijk. Verschilt per persoon hoeveel kcal je nodig hebt.

Als je je caloriebehoefte wil uitrekenen doe dat dan met de Harris-Benedict equation http://www.bmi-calculator.net/bmr-ca...dict-equation/

Op basis van Harris Benedict ben jij moderately active. Als ik af wil vallen, reken ik cardiotraining trouwens niet eens mee met mn caloriebehoefte.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 28-08-2009, 17:31
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Op basis van Harris Benedict ben jij moderately active. Als ik af wil vallen, reken ik cardiotraining trouwens niet eens mee met mn caloriebehoefte.
Hm, volgens die berekening is mijn caloriebehoefte bijna 2200 kcal (dus om op hetzelfde gewicht te blijven). Die hoeveelheid per dag haal ik misschien 1x in de maand!
Nou ja, ik ga dadelijk maar eens zwemmen en me er binnenkort eens wat meer in verdiepen.
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:21.