Oud 02-10-2001, 07:56
the exploding boy
Avatar van the exploding boy
the exploding boy is offline
ik heb dus astma en ik zit sinds kort op de sportschool om gewoon wat meer conditie te krijgen (nu lben ik al helemaal benauwd als ik 5 min. fiets )
maar ik kan dus niet met alles daar meedoen, ik kan niet supersnel rennen op die apparaten enzo.
nu krijg ik van mijn medicijnen ook hartkloppingen waardoor ik dus ook veel sneller aan mijn max. hartslag zit (moet je bij die apparaten in de gaten houden)
en dus niet zo hard op zo'n band kan rennen

maar wat ik me nu afvraag, is of het eignelijk wel zin heeft om dit dan te doen?
want ik wil wel meer conditie krijgen maar ik ben bang dat ik het niet red met volhouden enzo omdat ik zie dat het bij andere mensen veeel gemakkelijker gaat (en natuurlijk denkt die vent daaro weer dat ik gewoon geen zin heb en gelooft niet dat ik als ik stop ECHT bijna niet meer kan ademen, maar dat effe tussendoor )

maar hebben meer mensen hier ervaring mee?
alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 02-10-2001, 17:44
silver_kane_freakje
silver_kane_freakje is offline
Jah ik heb dus ook astma, slikte er vroeger medicijnen voor, nu niej meer omdat ik niet zo veel verschil merkte met of zonder medicijnen... maar wat jij schreef hebbik dus ook..snel benauwd, vooral bij fietsen
Ik sport niet, omdat ik zo snel moe wordt, en ik heb dus totaal geen conditie...
__________________
I want you to turn cold ice in my soul.....Got to freeze this yearning inside..... | Through The Wind We Crawl | *concertverslaafd*
Met citaat reageren
Oud 02-10-2001, 20:48
Verwijderd
Als je astma hebt heeft sporten zeker weten zin! Nog veel meer dan bij mensen zonder astma. Door te sporten en door het langzaam op te bouwen neemt je conditie toe en daarmee nemen de astmatische klachten vaak af. En niet alleen tijdens het sporten. Als je conditie beter is heb je vaak ook gewoon minder last, soms is het zelfs zo dat je het met wat minder medicijnen kunt redden, maar dat verschilt per persoon.

Toen ik nog veel sportte had ik weinig last van m'n astma (met ventolin), maar nu ik om verschillende redenen gestopt ben met sporten merk ik dat mijn conditie enorm afneemt en daarmee de klachten toe nemen.

Tis ook wetenschappelijk bewezen volgens mij dat sporten een positief effect heeft op astma patienten. Ben je lid van het Astma Fonds (met tijdschrift Contrastma)? Daar staan heel vaak dingen over sporten in. Er zijn ook speciale activiteiten voor astma patienten, daar gaat alles op je eigen niveau, is er een fysiotherapeut aanwezig, de helft kan niet alles mee doen. Als je niet mee kunnen komen erg vervelend vindt, dat misschien een mogelijkheid. ff informeren bij het Astma Fonds naar iets dat je interesseert bij jou in de buurt anders.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2001, 21:09
Mad^Athlete
Avatar van Mad^Athlete
Mad^Athlete is offline
Tuurlijk kan het heel goed en het heeft zeker zin. Als voorbeel dmeisje bij mij uit de trainingsgroep heeft ook atsma welliswaar kleinevorm maar ze zit wel bij de top van Nederland en die conditie heeft ze bereikt door jarenlang te trainen en vol te houden.

En ff over je Hf max, ik weet waarschijnlijk is die van jou 200 (220 min je leeftijd), dit is per persoon zeer verschillend of dit wel klopt, zeker als je sprint of kort en explosief werk doet kan je Hf ontiegelijk boven je theoretische Hf max uitkomen, zelf haal ik met gemak de 230, het kan dus wel, alleen weet ik dus niet echt wat die medicijnen van je doen, dus niet als een gek te keer gaan dat je hart dadelijk op tilt slaat enzo he
__________________
*stuiter*
Met citaat reageren
Oud 03-10-2001, 12:58
the exploding boy
Avatar van the exploding boy
the exploding boy is offline
Citaat:
~*Mad^Athlete*~ schreef:
En ff over je Hf max, ik weet waarschijnlijk is die van jou 200 (220 min je leeftijd), dit is per persoon zeer verschillend of dit wel klopt, zeker als je sprint of kort en explosief werk doet kan je Hf ontiegelijk boven je theoretische Hf max uitkomen, zelf haal ik met gemak de 230, het kan dus wel, alleen weet ik dus niet echt wat die medicijnen van je doen, dus niet als een gek te keer gaan dat je hart dadelijk op tilt slaat enzo he
bij mij is het inderdaad 200 en dan mag je op 75% of 85% zitten (ligt aan het apparaat)
maar daar zit ik dan al bijna op als ik nog stil sta dus...
ik wil wel meer conditie krijgen, maar ja dan moet ik daar wel de kans voor krijgen, want nu ben ik al na 5 minuten zo bneauwd dat ik niks meer kan doen en dat is ook zonde

Met citaat reageren
Oud 03-10-2001, 15:09
Mad^Athlete
Avatar van Mad^Athlete
Mad^Athlete is offline
Citaat:
the exploding boy schreef:
bij mij is het inderdaad 200 en dan mag je op 75% of 85% zitten (ligt aan het apparaat)
maar daar zit ik dan al bijna op als ik nog stil sta dus...
ik wil wel meer conditie krijgen, maar ja dan moet ik daar wel de kans voor krijgen, want nu ben ik al na 5 minuten zo bneauwd dat ik niks meer kan doen en dat is ook zonde
Euhmmm why kun je dan niet verder gaan zeg maar gewoon als je Hf in rust al rond de 150 zit kun je best wel wat verder door gaan lijkt me zo. En dat benauwd zijn, ik denk dat in de loop van de tijd (lange tijd) wel minder wordt, maarre van fitniss krijg je niet bepaald een duur conditie, moet je een duursport doen (hardlopen, fietsen (wielrennen of MTBen) schaatsen of skaten of zoiets dergelijks)

Good luck
__________________
*stuiter*
Met citaat reageren
Oud 03-10-2001, 17:25
crazzzy girl
crazzzy girl is offline
Advies:
Veel sporten. Langzaam opbouwen. Medicaite goed innemen. Door je neus ademen. (Als je dat niet meer haalt uit door je mond, want dan wordt je luchtweg niet geprikkeld.) Probeer het lang vol te houden op een lager niveau. Vraag bij de dokter anders of je bij een fysiotherapeut lessen kan volgen, daar ben ik het nu ook aan het leren!
O ja... verstevig je onderbuik door lage sit-ups te doen. (+goede ondergrond) Neem dan ook meteen je onderrug mee. Helpt ook goed!
Denk eraan dat je je borst moet strekken, is nodig voor een goede ademhaling.
Dat was het wel denk ik! Suc6!
Met citaat reageren
Oud 03-10-2001, 17:31
Drizzt
Drizzt is offline
Veel sex is ook goed voor je conditie!
Met citaat reageren
Oud 03-10-2001, 19:32
Black Eagle
Black Eagle is offline
Ik ben ook astmatisch en sporten help er zeker. Het helpt je longen sterker maken en minder snel benauwd te krijgen. Aan de mensen op de sportschool moet je schijt hebben als je zelf maar weet dat je op je max zit is dat goed. Ik heb een poos getraind en ik kwam goed mee met de rest.
Dit wil niet zeggen dat ik geen last meer heb van mijn astma. Ik heb er nog echt wel last van heb daarom nu ook mijn 4de longonstekking erdoor.
__________________
De zon gaat voor niks op
Met citaat reageren
Oud 03-10-2001, 20:00
Citaat:
Drizzt schreef:
Veel sex is ook goed voor je conditie!
Nouh Black Eagle, je hoort het

Ontopic: ik heb ook astma en met sporten krijg ik het vaak sneller benauwd; het ligt ook heel erg aan de sport. Ik was tot 4 dagen geleden ook een kettingroker (heb nu weer ontstoken luchtwegen dus moet wel stoppen), dat werkt ook nie erg mee...

Een geruststelling: hoe meer je sport met astma, hoe meer je eraan went en je conditie vooruit gaat (logisch).

Zeg anderen die sneller en beter zijn als jou gewoon dat je astma hebt!

Cat

Een slechte conditie is niet altijd 'eigen schuld'
Met citaat reageren
Oud 04-10-2001, 18:16
crazzzy girl
crazzzy girl is offline
Citaat:
Drizzt schreef:
Veel sex is ook goed voor je conditie!
hihi!

(you go boy, love you too!)

Met citaat reageren
Oud 07-10-2001, 16:12
Mad^Athlete
Avatar van Mad^Athlete
Mad^Athlete is offline
Citaat:
Drizzt schreef:
Veel sex is ook goed voor je conditie!
En et klopt ook nog ... seks kan gezien worden als een rustige duurloop en dit verzin ik niet zelf, maar dit heeft onderzoek uitgewezen, wat je allemaal niet kunt onderzoeken
__________________
*stuiter*
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote Lucht-je-hart-topic 169
darkfairy
500 07-12-2012 15:58
Lichaam & Gezondheid Astma
light fighter
4 10-04-2010 15:38
Lichaam & Gezondheid Astma
Toet0r
20 10-08-2006 19:06
Lichaam & Gezondheid enquete over astma
Verwijderd
31 30-03-2005 20:40
De Kantine [gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v?
fractuur
500 14-09-2004 19:15
Psychologie Aandacht besteden aan je lichaam?
DarkCat
46 28-07-2002 10:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:01.