Oud 19-04-2002, 17:42
Verwijderd
waarom?..
'k merk bij mij in de klas, 3 vwo/gym , dat er nog veel mensen zijn die verschrikkelijk veel spellingsfouten maken. En dan denk ik aan werkwoordsfouten als d/dt/t etc en t.t. en v.t. en verder aan bijvoegelijke naamwoorden etc. en ontleden hoort hier denk ik ook nog bij. Niet direct aan "moeilijke" woorden dus bv.
Ze kunnen wel goed leren (dus daar ligt 't niet aan), maar ik kwam erachter dat hun school maar weinig aandacht besteedde aan spelling. Bij ons dus wel, heel veel zelfs. En voor zover ik weet kunnen mijn oude klasgenoten v.d. basisschool ook allemaal redelijk/goed spellen (voor hun niveau)..

Nu wordt er dus best veel aandacht aan besteedt op de middelbare school wanneer ze erachter komen dat men dit niet naar verwachting kan. Maar dat is eigenlijk te laat, naar mijn mening.

*hopelijk zitten hier dan geen spelfouten in *

Graag jullie meningen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-04-2002, 18:26
PV
PV is offline
Mwah dat verschilt weer zoveel per leerling.. de een leert het bij wijze van spreke echt nooit, de ander heel snel doordat ie veel leest. Ik vind wel dat je op de basisschool al moet leren spellen, iig de beginselen. Op de middelbare school zou je dan de benamingen kunnen leren, bijvoeglijke bijzin en zo.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 18:38
Verwijderd
Citaat:
PV schreef:
Mwah dat verschilt weer zoveel per leerling.. de een leert het bij wijze van spreke echt nooit, de ander heel snel doordat ie veel leest.
nog niet aan gedacht! je hebt wel gelijk opzich
alleen is lezen niet het enige waarvan je leert spellen.
Het valt ook best op andere manieren aan te leren
maar lezen ook meer aanmoedigen is idd. ook wel een goed idee
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 18:46
Verwijderd
ja op zich ben ik het met je eens dat veel te weinig mensen goed spellen.....idd met werkwoorden vervoegen enzow.....
en met "jou" als bezittelijk voornaamwoord
Maar ook in spreektaal:
bijv. groter als jou
ipv groter dan jij
en gelijk ipv meteen/direct
en hun als persoonlijk voornaamwoord

Dat vind ik echt vaag......zo moelijk is het toch allemaal niet te onthouden
Maar het ligt dan meer aan iemands motivatie denk ik.
Ik vind het zelf gewoon stom staan om het fout te doen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 19:27
Verwijderd
Bij ons op school wordt genoeg spelling gegeven: in elke klas van de havo (5 in totaal dus), plus nog een keer als herkansing in 5 havo. Dat maakt 6 keer ongeveer 20 lessen=120 lessen. Dat moet toch genoeg zijn, denk ik. Bovendien moeten we idd verplicht lezen en wordt elk Nederlands schoolexamen ook gecontroleerd op spelfouten. We zijn er in feite dus 5 jaar lang mee bezig, plus de tijd op de basisschool en in de vrije tijd. Dat maakt toch een flink aantal kilometers. Je houdt natuurlijk altijd figuren die het niet willen leren, die moeten dan maar in hun eigen sop gaarkoken. Dyslectici etc. daargelaten natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 21:04
Kat
Avatar van Kat
Kat is offline
Vroeger las ik beswel veel, maar dat met die d/t/dt heb ik nooit begrepen, ik zie het gewoon niet. Ik ben al vanaf groep 4 of groep 5 ofzow bezig om het te leren, maar ik snap het nogsteeds niet. Dus ik denk niet dat het (alleen maar) aan het veel of weinig lezen ligt.
__________________
mjah....vast
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 22:26
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Wij hebben veel aandacht gehad voor spelling en ik kan het nog steeds niet ...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 22:43
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Makkelijk praat...
Het is gewoon raar dat wij tot na ons 20ste onze eigen taal nog steeds moeten leren. Dat komt namelijk bij veel andere landen niet voor.

Het probleem ligt hem er dan ook bij het feit dat Nederlands 1 van de moeilijkste talen ter wereld is. Chinees is nog net moeilijker. (aangezien het een geheel andere soort taal ook is ten opzichte van de westerse wereld)

Nederlandse grammatica is niet zo logisch als het lijkt. Het barst van de tegenstrijdigheden en uitzonderingen. Het is gewoon onnodig complex. Zelf professoren weten lang niet altijd hoe iets geschreven moet worden.


Ik geef toe dat ik slecht in Nederlands ben en ik ben ook inderdaad totaal niet gemotiveerd in het feit of er nou een -d of een -t moet staan. Het woord komt in beide gevallen echt wel over. Het moet natuurlijk niet te gek worden, maar ik weiger om elke keer een zin na te kijken op grammatica en spelling. Dat duurt me veel te lang en heb ik totaal geen zin in.

Groetjes
Ben(die eigenlijk ook niks met talen heeft
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 05:52
miep
Avatar van miep
miep is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
ja op zich ben ik het met je eens dat veel te weinig mensen goed spellen.....idd met werkwoorden vervoegen enzow.....
en met "jou" als bezittelijk voornaamwoord
Maar ook in spreektaal:
bijv. groter als jou
ipv groter dan jij
en gelijk ipv meteen/direct
en hun als persoonlijk voornaamwoord

Dat vind ik echt vaag......zo moelijk is het toch allemaal niet te onthouden
Maar het ligt dan meer aan iemands motivatie denk ik.
Ik vind het zelf gewoon stom staan om het fout te doen.
Ja, dan/als, hun/hen, ik wordt ipv ik word, het word ipv het wordt, in de kop van noord-holland kunnen veel kennen en kunnen ook niet uit elkaar halen *ERRRUG IRRITANT* en zo kun je er nog wel meer noemen, daar irriteer ik me ook wel aan, maar ik weet zelf ook wel dat ik zelf ook vaak genoeg foutjes maak, en dan heb ik 't niet eens door, bij.v laatst "dat kost duur" ipv "dat is duur" of "dat kost veel"

achja, er maar niet te veel op letten is het beste denk ik, er is anders nog wel eens een grote kans dat je helemaal gek wordt, bovendien is Nederlands best een moeilijke taal.
__________________
would I lie to you baby, would I lie to you?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 12:38
Verwijderd
Ik zit nu in vwo 5 en we besteden nog steeds aandacht ana spelling bij elk blok. Maar ontleden is bij ons na de brugklas afgeschaft. het is toch belachelijk dat de leraar bij duits ofzo moet gaan uitleggen wat het lijdend voorwerp is?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 19:23
Verwijderd
Citaat:
miep schreef:


Ja, dan/als, hun/hen, ik wordt ipv ik word, het word ipv het wordt, in de kop van noord-holland kunnen veel kennen en kunnen ook niet uit elkaar halen *ERRRUG IRRITANT* en zo kun je er nog wel meer noemen, daar irriteer ik me ook wel aan, maar ik weet zelf ook wel dat ik zelf ook vaak genoeg foutjes maak, en dan heb ik 't niet eens door, bij.v laatst "dat kost duur" ipv "dat is duur" of "dat kost veel"

achja, er maar niet te veel op letten is het beste denk ik, er is anders nog wel eens een grote kans dat je helemaal gek wordt, bovendien is Nederlands best een moeilijke taal.
ik stoor me daar ook niet echt aan zelf zeg ik ook nog wel eens verkeerde dingen etc.. maar zogauw ik 't gezegd heb weet ik eigenlijk al dat ik wat "verkeerds" zeg... Maar dat boeit me niet zo veel. Alleen.. op het moment dat ik een opdracht maak met de bedoeling daar zo min mogelijk spelfouten in te maken, of iets in het net schrijf, dan blijkt dat ik het allemaal wel weet. Alleen... er zijn veel mensen die 't dus werkelijk niet weten..


**SoMeOne:

Ik zit nu in vwo 5 en we besteden nog steeds aandacht ana spelling bij elk blok. Maar ontleden is bij ons na de brugklas afgeschaft. het is toch belachelijk dat de leraar bij duits ofzo moet gaan uitleggen wat het lijdend voorwerp is?


:/ ja
tenminste als jullie 't echt niet weten
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 19:51
kittyme
kittyme is offline
Citaat:
marianne22 schreef:
*hopelijk zitten hier dan geen spelfouten in *

[Nu wordt er dus best veel aandacht aan besteedt...

[/B]
Het is besteed en niet besteedT... Sorry
__________________
Walking on sunshine :)
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 06:32
Verwijderd
Citaat:
kittyme schreef:


Het is besteed en niet besteedT... Sorry
oke
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 10:59
Sommetje
Sommetje is offline
Ik ben het me je eens dat er vreselijk veel spelfouten worden gemaakt (ook wel andere taalfouten). Als er iets in de les aan wordt gedaan, weten veel leerlingen de regels wel op een repetite cq. SO toe te passen, maar het lijkt alsof ze het daarna zijn vergeten. Dus of meer aandacht aan spelling geven helpt, ik betwijfel het.
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 11:34
spiritueelkieke
spiritueelkieke is offline
al de mensen die ik ken kunnen eigelijk wel goed spellen hoor.. allé die simpele dingetjes toch.. werkwoordsvervoegingen en zo.
ik vind het eigelijk echt heel simpel..
maar misschien wordt er in nederland anders lesgegeven dan in belgië (dat heb ik toch al een aantal keer gehoord..) en ligt het daaraan. ofwel ga ik toevallig om met allemaal mensjes die kunnen spellen (ligt mss ook wel aan het feit dak in een aso school zit.. en dan nog 1 van de strengste van brugge..)
__________________
Sans toi les émotions d'aujourd'hui ne seraient que la peau morte des émotions d'autrefois
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 16:59
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
mee eens. maar niet alleen spelling, ook andere dignen die iedereen ooit bij Nederlands geleerd heeft. Zo ken ik een paar mensen die schrijven/ zeggen dingen als: die hoofd, ik ben groter als hem. Ik vind, dat er meer op zulke dingen gelet moet worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Taalonderwijs
Simon
13 26-04-2012 20:04
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie stelling!!
denise1
9 08-09-2005 18:33
HAVO Nederlands
Duplo - Dos
485 21-06-2005 16:35
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie antisemitisme
Mr.Ed.
15 11-12-2004 00:19
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap marokkaanse jongeren tegenover joden
THC1
122 13-11-2004 13:03
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.