Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2004, 15:36
mary17
mary17 is offline
...vertel eens iets over jezelf in het Duits. Bv over je hobby's, famillie, vrienden, studie en/of werk. Dit moet ik doen voor een duits mondeling. je kan me opweg helpen..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2004, 17:37
Mira Dos Santos
Mira Dos Santos is offline
sorry kan amper duits. Ich bin Mira... ich bin 16 Jahre alt und ich gehe in die Gymnasium. Blabla... sorry maar ik had een 4 voor mn mondeling..
__________________
You can't stop growing old...
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 21:39
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Mira Dos Santos schreef op 17-01-2004 @ 18:37:
Ich bin Mira... ich bin 16 Jahre alt und ich gehe in die Gymnasium.
Gymnasium is onzijdig, dus het moet "ich gehe in das Gymnasium" zijn.

Goed, laat ik dan maar eens iets over mezelf vertellen:
Meine Hobbys sind lesen, Musik hören und e-mailen mit verschiedenen Leuten.
Ich habe einen Bruder, der fünf Jahre jünger ist wie ich, und eine verheiratete Schwester, die zwei Jahre jünger ist wie ich. Meine Schwester hat drei Kinder: ein Junge und zwei Mädchen, von denen der Junge das mittelste Kind ist. Das älteste Mädchen geht in die erste Klasse des v.w.o.
Nachdem ich in 1984 mein Examen für h.a.v.o. gemacht hatte, habe ich versucht die Bildung für Mathematiklehrer zu folgen mit Mathematik als Hauptfach und Physik als Nebenfach, aber ich habe damit aufhören müssen, weil man der Meinung war daß ich als Lehrer nicht geeignet wäre. Danach habe ich einem schriftlichen Kurs in Mathematik auf das Niveau des HTS gemacht, für den ich in 1987 ein Diplom bekam. Ich hatte denn die Absicht mittels diesen Diploms die Bildung für mathematischen Ingenieur an der technischen Universität in Eindhoven folgen zu können, aber es stellte sich heraus daß ich statt dessen eine Aufnahmeprüfung in Mathematik und Physik ablegen mußte. Ich habe diese Prüfung bestanden, aber wegen slechter Resultate habe ich auch mit diesem Studium aufhören müssen. Trotzdem beschäftige ich mich noch immer mit Mathematik, einerseits mittels Selbstunterricht, und anderseits mittels Unterstützung von Schülern in den Fächern Mathematik, Physik und Chemie auf dem Forum der exacten Fächer.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 19-01-2004 om 05:55.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 15:37
Xelinia
Xelinia is offline
Ich bin Karen
ich bin 15 jahre alt und ich bin ein verschreklige klier.
Das sagt meine muttie auch.

maar verder kan ik geen duits.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 13:37
nova7
Avatar van nova7
nova7 is offline
bah ,duits!
heb lekker duits 1
__________________
white material will stain, my pocket knife's gotta shiny blade
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 15:26
Verwijderd
Misschien zeg ik nu iets heel stoms, ik denk ook dat mathfreak het eerder goed zal hebben dan ik, maar waarom is het 'sie geht in die erste Klasse des vwo'? Klasse is vrouwelijk en krijgt een derde of vierde naamval ivm in...ik dacht hier aan derde naamval (hoewel 'die' beter klinkt).

Voor de rest heb ik ff geen zin om wat te schrijven, misschien later.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 16:10
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-01-2004 @ 16:26:
Misschien zeg ik nu iets heel stoms, ik denk ook dat mathfreak het eerder goed zal hebben dan ik, maar waarom is het 'sie geht in die erste Klasse des vwo'? Klasse is vrouwelijk en krijgt een derde of vierde naamval ivm in...ik dacht hier aan derde naamval (hoewel 'die' beter klinkt).

Volgens mij mag je sowieso niet zeggen "Ich gehe in die erste Klasse" , omdat gehen alleen gebruikt wordt bij daadwerkelijke beweging.

Je moet m.i zeggen 'Ich bin in der erste Klasse'

Overigens: stel dat gehen hier wel goed zou zijn, dan zou het geen derde naamval krijgen omdat het zou gaan om beweging (gehen), en dan krijg je een vierde naamval
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 16:14
Mira Dos Santos
Mira Dos Santos is offline
Ich gehe in (en dan iets met school) is een vaste uitdrukking...
__________________
You can't stop growing old...
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 16:23
Tha Gladnekker
Tha Gladnekker is offline
Ik heb nog maar 1,5 jaar Duits, waarvan de helft eigenlijk niet echt (lerares ziek, andere leraressen die niet kunnen uitleggen), dus laat maar zitten!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 16:30
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 22-01-2004 @ 17:10:
Overigens: stel dat gehen hier wel goed zou zijn, dan zou het geen derde naamval krijgen omdat het zou gaan om beweging (gehen), en dan krijg je een vierde naamval
Ook bij een beweging kan het volgens mij derde naamval zijn: als het een beweging 'nergens' heen is.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 16:30
Verwijderd
Citaat:
Mira Dos Santos schreef op 22-01-2004 @ 17:14:
Ich gehe in (en dan iets met school) is een vaste uitdrukking...
Maar is die vierde naamval ook een vast deel van de uitdrukking?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 16:34
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ich bin Daniël, 17 jahre alt, und Ich lebe in Zutphen, im das östlichten teil von Holland. Mein Deutsch ist heute nicht ganz gut, aber es geht. Deutsch ist ein schöne sprache, und es ist ziemlich einfach für gespräche.


Laten we het er maar op houden dat m'n gesproken Duits ongeveer 100x beter is dan geschreven...
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 16:40
Verwijderd
@FA: Let ff op je hoofdlettergebruik.

(Ich -> ich; sprache -> Sprache; gespräche -> Gespräche en een komma voor 'und'?)
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 16:46
Erbenda
Avatar van Erbenda
Erbenda is offline
Hallo! Ich bin Esther und ich bin siebzehn Jahre alt. Ich wohne in Castricum, das liegt in der Nähe von Alkmaar und Amsterdam.
Ich habe einen Bruder und er ist siebzehn Jahre alt, wie ich. Wir sind eine Zwillinge.
Meine Hobby's sind tanzen, Fitness Trainung machen und Musik hören. Ich gehe jetzt in die fünfte Klasse des VWO. Im Deutschland ist dass 'das Gymnasium'.
Nach dem Abitur werde ich Psychologie studieren.

Voor de rest heb ik ff geen zin om wat te bedenken...
__________________
Kun je het lezen???
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 16:55
groovy
Avatar van groovy
groovy is offline
mathfreak
39M - Lid


Gymnasium is onzijdig, dus het moet "ich gehe in das Gymnasium" zijn.


Ook fout...'in' is een voorzetsel, waarna een dativ volgt..dus het is: in dem Gymnasium
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 16:56
groovy
Avatar van groovy
groovy is offline
en tis:

in DER letzte Klasse

Vrouwelijk dativ
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 17:04
Verwijderd
Meine Name is Leonie und ich bin zweiundzwanzig Jahre alt. Ich habe zwei Schwestern von achtzehn und zwanzigJahre alt. Meine Schwester von 18 wohnt bei unsere Eltern, meine Schwestern von 20 hat vor eine Jahre eine eigene Wohnung genommen. Ich lebe mit meinem Freund und unseren Katzen Muis und Fleur im Rotterdam. Meine Hobbys sind Wasserball, lesen, Internet und zeichnen. Ich trainiere zwei Mal pro Woche.

Nachdem ich in 1998 mein Examen für m.a.v.o. gemacht hatte, habe ich in 2000 mein Examen für h.a.v.o. gemacht. Danach habe ich eine sehr kurze Zeit die Lehrerausbildung Deutsch gefolgt, aber ich bin damit aufgehört. Darauf habe ich zwei Jahre die Lehrerausbildung für Grundschulunterricht (pabo) gefolgt. Jetzt studiere ich pedagogiek und das gefällt mir sehr gut, so ich hoffe im 2006 meinem Diplom zu erwerben.

In hoeverre alles (naamvallen, werkwoordsvormen, uitdrukkingen, enz.) klopt zou ik niet weten, 'k heb m'n best gedaan.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 17:06
Verwijderd
Citaat:
groovy schreef op 22-01-2004 @ 17:55:
Ook fout...'in' is een voorzetsel, waarna een dativ volgt..dus het is: in dem Gymnasium
Na 'in' kan zowel derde als vierde naamval volgen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-01-2004, 17:09
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 22-01-2004 @ 17:30:
Ook bij een beweging kan het volgens mij derde naamval zijn: als het een beweging 'nergens' heen is.
ff opgezocht hoe het precies zat:
3e: als men kan vragen waar? of wanneer? (= rust)
4e: als men kan vragen waarheen? (= doelgerichte beweging)

Kan dat na 'gehen' idd altijd vierde komt, dat weet ik niet, maar bij een niet-doelgerichte beweging, kan het, voor zo ver ik weet, ook vierde naamval zijn (ik kan het zo voor je tekenen, maar das wat lastig hier op het forum ).
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 17:30
Verwijderd
Ich bin Eva und ich bin 14 Jahre alt. Ich wohne in Almere, das ist in die nehe von Amsterdam.
Ich bin in der dritte Klasse von das VWO.
Mein hobby's sind Musik machen, e-mailen und msn-nen.
Ich wohne in ein einfamilienhaus.. in die "omgeving" van mein Haus ist keine Walt. Wir haben eine see..

ofzo

(gelijk iets van duits voor morgen geoefend) (dat over 't bos )
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 17:42
Verwijderd
@Evatjuhhhh:

Omgeving is Umgebung.

Is het een schrijfoefening? (Kijk dan nog ff naar je hoofdletters. )
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 18:00
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 22-01-2004 @ 18:30:
Ich bin Eva und ich bin 14 Jahre alt. Ich wohne in Almere, das ist in die nehe (nähe) von Amsterdam.
Ich bin in der dritte Klasse von das VWO.
Mein hobby's sind Musik machen, e-mailen und msn-nen.
Ich wohne in ein einfamilienhaus.. in die "omgeving" (umgebung) van mein Haus ist keine Walt (wald). Wir haben eine see..

ofzo

(gelijk iets van duits voor morgen geoefend) (dat over 't bos )
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 18:48
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-01-2004 @ 18:09:
ff opgezocht hoe het precies zat:
3e: als men kan vragen waar? of wanneer? (= rust)
4e: als men kan vragen waarheen? (= doelgerichte beweging)

Kan dat na 'gehen' idd altijd vierde komt, dat weet ik niet, maar bij een niet-doelgerichte beweging, kan het, voor zo ver ik weet, ook vierde naamval zijn (ik kan het zo voor je tekenen, maar das wat lastig hier op het forum ).
je mag je creatieve uitspattingen voor een ander moment bewaren, ik begrijp wat je bedoelt

op zich maakt het niet uit, want er staat voor duits toch al een 7 op mijn diploma...
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 00:27
DeuS
Avatar van DeuS
DeuS is offline
Ik kan betrekkelijk goed duits (ben tenslotte Duitser)

Hallo, ich bin Leander, 21 Jahre alt. Ich studiere jetzt Psychologie in Leiden. Letzem Jahr studierte ich Musicologie in Utrecht. Ich bin betreuer (= leiding) bei ein Jugendverein, auch in Leiden. Weiterhin spiele ich seit 12 Jahren Geige und dass macht noch immer viel Spass.

Hier moet je denk ik wel iets mee kunnen. Groetjes en succes ermee!

Leander
__________________
And then there was the human cannonball, who got hired and fired the same day
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 07:21
Verwijderd
@Fleet Admiral: Let eens op je hoofdletters, zeg, helemaal als je iets voor iemand verbeterd. Hoofdletters zijn in het Duits zeker wel belangrijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2004, 07:22
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 22-01-2004 @ 19:48:
je mag je creatieve uitspattingen voor een ander moment bewaren, ik begrijp wat je bedoelt

op zich maakt het niet uit, want er staat voor duits toch al een 7 op mijn diploma...
Twee keer:

Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 09:15
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-01-2004 @ 16:26:
Misschien zeg ik nu iets heel stoms, ik denk ook dat mathfreak het eerder goed zal hebben dan ik, maar waarom is het 'sie geht in die erste Klasse des vwo'? Klasse is vrouwelijk en krijgt een derde of vierde naamval ivm in...ik dacht hier aan derde naamval (hoewel 'die' beter klinkt).

Voor de rest heb ik ff geen zin om wat te schrijven, misschien later.
Ik weet niet of 'in die erste Klasse gehen' goed Duits is, maar wat ik wél weet is dat bij de Wechselpräpositionen (waarvan 'in' er één is), de accusatief wordt gebruikt wanneer het gaat om entstehendes Verhältnis; wenn die Lage sich ändert. Zeg niet beweging --> Akk. - rust --> Dat. of dynamisch --> Akk. statisch --> Dat. want je kunt evengoed bewegen op éénzelfde plaats en dan is het Dativ.

(in die Schule gehen kan zeker)
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 09:18
Emilia
Emilia is offline
Okee ik ga een beetje vitten op wat hier allemaal is gezegd in het Duits. Ik doe dit niet om te tonen wat ik allemaal kan of om jullie duidelijk te maken wat er allemaal niet schort aan jullie Duits, maar morgen heb ik mijn examen Duitse taalkunde (ik studeer Germaanse) en daar krijgen we een tekst met allemaal foutjes erin, die we moeten verbeteren. Dit is dus de ideale oefening voor mij. Voel je niet aangevallen als ik een fout van je verbeter; we kunnen er allemaal maar uit leren, he!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 09:23
Verwijderd
Citaat:
Emilia schreef op 23-01-2004 @ 10:15:
Ik weet niet of 'in die erste Klasse gehen' goed Duits is, maar wat ik wél weet is dat bij de Wechselpräpositionen (waarvan 'in' er één is), de accusatief wordt gebruikt wanneer het gaat om entstehendes Verhältnis; wenn die Lage sich ändert. Zeg niet beweging --> Akk. - rust --> Dat. of dynamisch --> Akk. statisch --> Dat. want je kunt evengoed bewegen op éénzelfde plaats en dan is het Dativ.

(in die Schule gehen kan zeker)
Het gebeuren met 'in' (derde en vierde naamval en wanneer) weet ik, ik had dat dan ook al in deze topic gepost. En volgens mij komt dat op hetzelfde neer als wat jij hier post.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 09:24
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
DeuS schreef op 23-01-2004 @ 01:27:
Ik kan betrekkelijk goed duits (ben tenslotte Duitser)

Hallo, ich bin Leander, 21 Jahre alt. Ich studiere jetzt Psychologie in Leiden. Letzem Jahr studierte ich Musicologie in Utrecht. Ich bin betreuer (= leiding) bei ein Jugendverein, auch in Leiden. Weiterhin spiele ich seit 12 Jahren Geige und dass macht noch immer viel Spass.

Hier moet je denk ik wel iets mee kunnen. Groetjes en succes ermee!

Leander
1. Moet het niet zijn 'letztes Jahr'? Zeitangabe ohne Präposition --> Akk.
2. bei einEM Jugendverein
3. dass --> das (Artikel)
4. Spass --> Spaß (Je mag de Ringel-s in de nieuwe Duitse spelling wel gebruiken bij lange klinkers en tweeklanken denk ik. Bvb. abreißen)
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 09:33
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 22-01-2004 @ 18:30:
Ich bin Eva und ich bin 14 Jahre alt. Ich wohne in Almere, das ist in die nehe von Amsterdam.
Ich bin in der dritte Klasse von das VWO.
Mein hobby's sind Musik machen, e-mailen und msn-nen.
Ich wohne in ein einfamilienhaus.. in die "omgeving" van mein Haus ist keine Walt. Wir haben eine see..

ofzo

(gelijk iets van duits voor morgen geoefend) (dat over 't bos )

1. in DER Nähe ('in' is een voorzetsel dat zowel met accusatief als met datief kan worden gebruikt, maar hier is er sprake van 'bestehendes Verhältnis', d.w.z. er verandert niks (statisch alhoewel dat grammaticaal niet zo mag worden uitgedrukt) --> Dativ)
2. 'Von das vwo' kan je op twee mogelijke manieren verbeteren;
- von dem Vwo (von staat met de datief)
- des Vwo's (genitief gebruiken, ik denk dat deze oplossing het elegantst is , maar ik weet niet of je een apostrof moet toevoegen bij een afkorting)
3. Meine Hobbys
4. Ich wohne in einem Einfamilienhaus (zie opm. 1)
5. In DER Umgebung meines Hauses gibt es keinen Walt (mannelijk).
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 09:48
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-01-2004 @ 18:04:
Meine Name is Leonie und ich bin zweiundzwanzig Jahre alt. Ich habe zwei Schwestern von achtzehn und zwanzigJahre alt. Meine Schwester von 18 wohnt bei unsere Eltern, meine Schwestern von 20 hat vor eine Jahre eine eigene Wohnung genommen. Ich lebe mit meinem Freund und unseren Katzen Muis und Fleur im Rotterdam. Meine Hobbys sind Wasserball, lesen, Internet und zeichnen. Ich trainiere zwei Mal pro Woche.

Nachdem ich in 1998 mein Examen für m.a.v.o. gemacht hatte, habe ich in 2000 mein Examen für h.a.v.o. gemacht. Danach habe ich eine sehr kurze Zeit die Lehrerausbildung Deutsch gefolgt, aber ich bin damit aufgehört. Darauf habe ich zwei Jahre die Lehrerausbildung für Grundschulunterricht (pabo) gefolgt. Jetzt studiere ich pedagogiek und das gefällt mir sehr gut, so ich hoffe im 2006 meinem Diplom zu erwerben.

In hoeverre alles (naamvallen, werkwoordsvormen, uitdrukkingen, enz.) klopt zou ik niet weten, 'k heb m'n best gedaan.

1. Mein Name (Woorden op -e zijn meestal vrouwelijk, maar Name vormt daarop een uitzondering.)
2. bei unseren Eltern (bei + Dat.)
3. meine Schwester| (waarschijnlijk gewoon een typfout)
4. in Rotterdam
5. Opgelet!! Als je een jaartal wil geven, heb je twee mogelijkheden:
- gewoon het jaar geven, zonder voorzetsel; "Nachdem ich 1998 mein Examen (...)"
- ofwel 'plak' je er 'im Jahre' voor; "Nachdem ich im Jahre 1998 mein Examen (...)"
6. die Lehrerausbildung Deutsch besucht
7. Pädagogik
8. mein Diplom ('Diplom' is onzijdig en het gaat om het lijdend voorwerp --> Akk.)
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 09:51
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
groovy schreef op 22-01-2004 @ 17:56:
en tis:

in DER letzte Klasse

Vrouwelijk dativ
in der letzteN klasse (Adjektivdeklination: je lidwoord is al verbogen, dus wordt je adjectief zwak verbogen.)
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 09:53
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 22-01-2004 @ 17:34:
Ich bin Daniël, 17 jahre alt, und Ich lebe in Zutphen, im das östlichten teil von Holland. Mein Deutsch ist heute nicht ganz gut, aber es geht. Deutsch ist ein schöne sprache, und es ist ziemlich einfach für gespräche.


Laten we het er maar op houden dat m'n gesproken Duits ongeveer 100x beter is dan geschreven...
1. in dem östlichen Teil Hollands
2. eine schöne Sprache
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 09:58
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
Erbenda schreef op 22-01-2004 @ 17:46:
Hallo! Ich bin Esther und ich bin siebzehn Jahre alt. Ich wohne in Castricum, das liegt in der Nähe von Alkmaar und Amsterdam.
Ich habe einen Bruder und er ist siebzehn Jahre alt, wie ich. Wir sind eine Zwillinge.
Meine Hobby's sind tanzen, Fitness Trainung machen und Musik hören. Ich gehe jetzt in die fünfte Klasse des VWO. Im Deutschland ist dass 'das Gymnasium'.
Nach dem Abitur werde ich Psychologie studieren.

Voor de rest heb ik ff geen zin om wat te bedenken...
1. "Wir sind Zwillingsgeschwister" (wanneer het om een jongen en een meisje gaat volgens Van Dale) of "Wir sind Zwillinge" (nur Mehrzahl).
2. Meine Hobbys (aneinander geschrieben)
3. In Deutschland ist das| ('dass' is een voegwoord, om twee zinnen te verbinden, hier heb je het lidwoord nodig)
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 10:00
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
groovy schreef op 22-01-2004 @ 17:55:
mathfreak
39M - Lid


Gymnasium is onzijdig, dus het moet "ich gehe in das Gymnasium" zijn.


Ook fout...'in' is een voorzetsel, waarna een dativ volgt..dus het is: in dem Gymnasium
Mathfreak zat wel juist; 'in' is weliswaar een voorzetsel maar in dit geval moet het met de Akkusativ staan.
--> in die letzte Klasse
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-01-2004, 10:01
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-01-2004 @ 10:23:
Het gebeuren met 'in' (derde en vierde naamval en wanneer) weet ik, ik had dat dan ook al in deze topic gepost. En volgens mij komt dat op hetzelfde neer als wat jij hier post.
Ongeveer ja, alleen is het geen sluitende regel bij twijfelgevallen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 19:23
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Emilia schreef op 23-01-2004 @ 11:00:
Mathfreak zat wel juist; 'in' is weliswaar een voorzetsel maar in dit geval moet het met de Akkusativ staan.
--> in die letzte Klasse
En in mijn Thematische Woordenschat Duits van Intertaal kwam ik daarnaast ook het voorbeeldzinnetje "Gehst du gerne in die Schule?" tegen, wat dus een vergelijkbaar iets is. Het gaat hier dus om een vaste uitdrukking met de vierde naamval.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 21:56
DeuS
Avatar van DeuS
DeuS is offline
Citaat:
Emilia schreef op 23-01-2004 @ 10:24:
1. Moet het niet zijn 'letztes Jahr'? Zeitangabe ohne Präposition --> Akk.
2. bei einEM Jugendverein
3. dass --> das (Artikel)
4. Spass --> Spaß (Je mag de Ringel-s in de nieuwe Duitse spelling wel gebruiken bij lange klinkers en tweeklanken denk ik. Bvb. abreißen)
Touché, mijn grammatica is een betrekkelijke ramp; ik doe alles op gevoel.
__________________
And then there was the human cannonball, who got hired and fired the same day
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 06:49
Emilia
Emilia is offline
Sorry voor mijn gevit allemaal.
Het heeft wel z'n nut gehad, mijn examen (en vooral de verbeteroefening) is goed gegaan!
Danke schön
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 11:12
Verwijderd
Guten Tag.

Meine Name ist Marjolein, ich bin siebzehn Jahre alt und ich gehe jetzt in die sechste Klasse, auf Holländisch nennen wir das 6VWO. Ich habe ein Bruder und eine Schwester, mein Bruder ist vierzehn Jahre alt und meine Schwester ist elf (?) Jahre alt. In meiner Freizeit lese ich gerne, und ich schreibe selbst auch gerne. Und ich wohne in Coevorden, das ist ein kleiner Stadt in der Nähe von Emmen.



pfft.... naamvallen enzo ben ik toch wel zo slecht in, en sommige dingen (Jahre) wist ik niet meer of ze met of zonder trema hoorden. Maar verbeter me maar hoor...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 11:59
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 28-01-2004 @ 12:12:
Guten Tag.

Meine Name ist Marjolein, ich bin siebzehn Jahre alt und ich gehe jetzt in die sechste Klasse, auf Holländisch nennen wir das 6VWO. Ich habe ein Bruder und eine Schwester, mein Bruder ist vierzehn Jahre alt und meine Schwester ist elf (?) Jahre alt. In meiner Freizeit lese ich gerne, und ich schreibe selbst auch gerne. Und ich wohne in Coevorden, das ist ein kleiner Stadt in der Nähe von Emmen.



pfft.... naamvallen enzo ben ik toch wel zo slecht in, en sommige dingen (Jahre) wist ik niet meer of ze met of zonder trema hoorden. Maar verbeter me maar hoor...
Het is maar een vraag
- mein Name; Name is mannelijk
- Ik weet niet of 'auf Holländisch' juist is, ik zou eerder zeggen: 'im niederländischen', maar ben daar ook niet helemaal zeker van.
- die Stadt --> eine kleine Stadt

Weinig foutjes
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 12:01
Verwijderd
Citaat:
Emilia schreef op 28-01-2004 @ 12:59:
Weinig foutjes
Hurray!

Hmm, ik dacht dat Name juist vrouwelijk was vanwege die -e. Gaat de standaardregel hier zeker weer niet op
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 14:58
Emilia
Emilia is offline
Nee, inderdaad. Dat heb je hé, met de regels: dat er uitzonderingen (moeten) zijn om die regels te bevestigen...

'Name' is trouwens een zwak substantief; in de accusatief, datief en genitief wordt het verbogen. Bvb. Ich gebe dir den Namen ...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 15:59
Verwijderd
Ik kan goed Duits lezen en spreken, maar schrijven gaat echt slecht:

Meine Name ist Martin und ich bin 16 jahre alt. Ich gehe im "Atheneum". Ich lebe in Vlaardingen, ein stadt nicht weit von Rotterdam.

OK, maar ik heb dan nog geen Duits2.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 20:33
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Sylph schreef op 28-01-2004 @ 16:59:
Ik kan goed Duits lezen en spreken, maar schrijven gaat echt slecht:

Meine Name ist Martin und ich bin 16 jahre alt. Ich gehe im "Atheneum". Ich lebe in Vlaardingen, ein stadt nicht weit von Rotterdam.

OK, maar ik heb dan nog geen Duits2.
Het moet "Mein Name" zijn omdat Name mannelijk is.
Jahre moet met een hoofdletter omdat zelfstandige naamwoorden in het Duits altijd met een hoofdletter moeten worden geschreven.
"Ich lebe in" moet "Ich wohne in" zijn. Vermoedelijk was je hier in de war met het Engelse "to live in".
Stadt is vrouwelijk, dus is het "eine Stadt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Vraag maar raak#2
Miekje*
500 14-12-2008 16:53
De Kantine Het Weerwolfspel #43
Dark Phoenix
500 08-01-2008 20:11
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen duits, de zinloosheid nabei.
dopydope
65 18-04-2007 11:23
Verhalen & Gedichten Een derde gedachte, (verhaal, nog niet af).
Noor-91
3 26-01-2006 09:55
Films, TV & Radio ben JIJ wel eens op tv geweest???
*charm girl*
55 16-02-2002 10:10
Verhalen & Gedichten Begin van mijn boek, dat nu bij een uitgeverij ligt!!!
Anne
21 24-09-2001 12:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:59.