Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2007, 14:51
marlene89
marlene89 is offline
Ik ben een meisje van 17 jaar en ben nu sinds een maand begonnen met hardlopen.. Heb speciale schoenen gekocht bij een speciaal zaak en kleren. Ik vind het een onwijze leuke sport en ren elke avond ongeveer een half uurtje. Nu had ik die nieuwe schoenen gekocht bij die speciaalzaak ze gaan je voeten filmen enz. hoe je rent. Maar ik krijg toch last van me voeten. Of is dat gewoon een kwestie van wennen?

Heeft iemand nog bepaalde tips voor mij hoe ik beter kan rennen en wat ik het beste kan eten?

xxx marlene
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2007, 15:37
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Op lichaam en gezondheid staat een hardlooptopic.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 16:55
marlene89
marlene89 is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 26-05-2007 @ 15:37 :
Op lichaam en gezondheid staat een hardlooptopic.
Oke bedankt, Maar ik vond het toch meer bij sport passen omdat hardlopen toch een sport is.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 17:27
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Is ook zo, maar daar staan een hoop tips geloof ik.

Maar ik heb wel wat tips:

Zoek het begrip supercompensatie eens op, dit is de belangrijkste trainingswetmatigheid en als je een betere conditie wilt zal je hier rekening mee moeten houden.
Als je echt serieus je conditie wilt verbeteren moet je ook de andere trainingswetmatigheden opzoeken, als dit niet je doel is dan moet je gewoon lekker gaan rennen maar bekijk de supercompensatie wel even raad ik je aan.

Je zegt dat je last krijgt van je voeten wanneer je rent. Is deze houding waardoor je last krijgt van je voeten jouw eigen houding of de houding die je mee hebt gekregen uit die speciaalzaak waar ze je gefilmd hebben ( of nog moeten filmen, dit kan ik niet uit je tekst opmaken )?

Je voeding maakt niet zo gek veel uit wanneer je het niet in topsportverband doet. Het belangrijke is dat je niet zwaar eet voor je gaat lopen, wanneer het nog niet verteerd is kan het steken in je zij en misselijkheid veroorzaken. De tijd hiervoor verschilt per persoon, ik kan een uur tot anderhalf uur na een grote maaltijd gaan lopen zonder problemen, wat dit voor jou is kan ik niet zeggen.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 17:39
marlene89
marlene89 is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 26-05-2007 @ 17:27 :
Is ook zo, maar daar staan een hoop tips geloof ik.

Maar ik heb wel wat tips:

Zoek het begrip supercompensatie eens op, dit is de belangrijkste trainingswetmatigheid en als je een betere conditie wilt zal je hier rekening mee moeten houden.
Als je echt serieus je conditie wilt verbeteren moet je ook de andere trainingswetmatigheden opzoeken, als dit niet je doel is dan moet je gewoon lekker gaan rennen maar bekijk de supercompensatie wel even raad ik je aan.

Je zegt dat je last krijgt van je voeten wanneer je rent. Is deze houding waardoor je last krijgt van je voeten jouw eigen houding of de houding die je mee hebt gekregen uit die speciaalzaak waar ze je gefilmd hebben ( of nog moeten filmen, dit kan ik niet uit je tekst opmaken )?

Je voeding maakt niet zo gek veel uit wanneer je het niet in topsportverband doet. Het belangrijke is dat je niet zwaar eet voor je gaat lopen, wanneer het nog niet verteerd is kan het steken in je zij en misselijkheid veroorzaken. De tijd hiervoor verschilt per persoon, ik kan een uur tot anderhalf uur na een grote maaltijd gaan lopen zonder problemen, wat dit voor jou is kan ik niet zeggen.

Ja de schoenen heb ik al gekocht met een speciaal steuntje er in ik kreeg last van me voeten toen ik 20 minuutjes ging rennen op de lopende band.. Mischien is het wennen ik weet het niet ze zijn best prijzig dus ik dacht dat ze wel goed waren. En he tis me eigen houding ik heb geen houding mee gekregen hoe of wat ze zeiden alleen iets over me enkel en hebben me een schoen met een speciaal steuntje gegeven en 1 normale.. Ja ik weet wel dat je vlak voor het rennen niet moet gaan eten heb ik zelf ook al gemerkt haha toen ik dat een keer had gedaan.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 18:21
MavieŠ2004
Avatar van MavieŠ2004
MavieŠ2004 is offline
Marlene, stel je vraag ook nog eens in het atletiektopic.. daar zijn veel mensen die veel van lopen afweten.

Verder ben ik hardlooptrainer voor volwassenen voor Run2Day Amsterdam dus misschien kan ik je een beetje helpen

Waar voel je precies pijn bij het lopen?

Verder is je loophouding heel belangrijk, let erop dat je goed rechtop loopt en vrij ontspannen.. bij het neerzetten van je voeten moet je je concentreren op het netjes afwikkelen, als je merkt dat je bijvoorbeeld de buitenkant van je voet eerder neerzet dan de binnenkant kunnen daar blessuregevoelige dingen uit komen..

Succes!
__________________
\ooo/ MetallicA \ooo/ Love Is Rockin´In The Air Tonight
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 19:57
marlene89
marlene89 is offline
Citaat:
MavieŠ2004 schreef op 26-05-2007 @ 18:21 :
Marlene, stel je vraag ook nog eens in het atletiektopic.. daar zijn veel mensen die veel van lopen afweten.

Verder ben ik hardlooptrainer voor volwassenen voor Run2Day Amsterdam dus misschien kan ik je een beetje helpen

Waar voel je precies pijn bij het lopen?

Verder is je loophouding heel belangrijk, let erop dat je goed rechtop loopt en vrij ontspannen.. bij het neerzetten van je voeten moet je je concentreren op het netjes afwikkelen, als je merkt dat je bijvoorbeeld de buitenkant van je voet eerder neerzet dan de binnenkant kunnen daar blessuregevoelige dingen uit komen..

Succes!
Hey bedankt voor je bericht

Ja mischien ligt het aan me loophouding dat zou ook goed kunnen.. Maar ik ga morgen terug naar die winkel ik heb geloof ik nu gel schoenen en me vader zei met air is beter haha met lucht dus mischien ligt het daar aan me vader zei ook mischien is het beter als je een half maatje groter krijgt..Ik heb er niet zo veel verstand van verder ik ben ook nog een beginnen maar vind het een hele leuke sport!
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 09:15
Verwijderd
Nieuwe schoenen is altijd wennen, zeker als er opeens een 'steuntje' in zit. Daar kan je heel goed flink wat last van hebben de eerste tijd.

Op de lopende band rennen is volgens mij ook behoorlijk anders dan op de weg...iig mbt schoenen...zou het ook nog aan kunnen liggen.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 11:32
marlene89
marlene89 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-05-2007 @ 09:15 :
Nieuwe schoenen is altijd wennen, zeker als er opeens een 'steuntje' in zit. Daar kan je heel goed flink wat last van hebben de eerste tijd.

Op de lopende band rennen is volgens mij ook behoorlijk anders dan op de weg...iig mbt schoenen...zou het ook nog aan kunnen liggen.
Ja mischien ligt het aan die schoenen wie weet.. Ik loop elke dag buiten maar ook 2 x per week in de sportschool op de lopende band ja. Als het zo blijft ga ik er morgen mee terug
Met citaat reageren
Oud 02-06-2007, 20:54
marlene89
marlene89 is offline
Ik ben vandaag even naar die speciaalzaak in Leiden gegaan om te zeggen dat de schoenen echt niet lekker lopen. Vooral me rechtervoet doet af en toe pijn. Ik vroeg of ik niet beter schoenen met lucht kon nemen ipv gel maar hij zei dat het bij mij niet kon. Hij had niet zo veel zin om me te helpen geloof ik. Miss omdat het druk was. Hij heeft me andere gegeven ook weer met gel die ietsje duurder waren dus hoefde maar weinig bij te betalen. Hoop dat deze wel lekkerder rennen. Hij zei ook ja, je hoeft ook niet meteen als een gek elke dag een half uur te rennen op je nieuwe schoenen je moet rustig aan doen.. Hoe zit dat?
__________________
Beter in een hutje lachen dan in een paleis huilen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 08:37
Verwijderd
Je voeten (en ook de rest van je lijf) moeten wennen aan nieuwe schoenen, dat is altijd zo (en dat kan soms best een tijdje duren)...en als er een 'aanpassing' in zit alleen nog maar meer. Rustig opbouwen kan dan de oplossing zijn (het zal het iig niet erger maken), omdat je zo aan die schoenen kunt wennen. Misschien bedoelt hij dat?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 10:01
MavieŠ2004
Avatar van MavieŠ2004
MavieŠ2004 is offline
En natuurlijk over het algemeen rustig beginnen, als je nog niet gewend bent elke dag hard te lopen dan zal je langzaam moeten opbouwen.. je zou aan de hand van een trainingsschema kunnen gaan lopen
__________________
\ooo/ MetallicA \ooo/ Love Is Rockin´In The Air Tonight
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 16:02
marlene89
marlene89 is offline
Ja ik ren elke dag maar en halfuurtje. Dat had ik een week achter elkaar gedaan en ik bleef last houden. Miss was dat we leen te korte tijd om aan ze te wennen. Heb nu nieuwe ben er gister mee begonnen.
__________________
Beter in een hutje lachen dan in een paleis huilen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 20:48
Verwijderd
Een week vind ik idd vrij kort. En meteen elke dag een half uur (op nieuwe schoenen) vind ik ook vrij veel. Dan hebben je voeten/benen/enz. onvoldoende tijd om te herstellen ed.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 22:46
marlene89
marlene89 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-06-2007 @ 20:48 :
Een week vind ik idd vrij kort. En meteen elke dag een half uur (op nieuwe schoenen) vind ik ook vrij veel. Dan hebben je voeten/benen/enz. onvoldoende tijd om te herstellen ed.
Ja maar ik ren al een maand achter elkaar 6 dagen per week een halfuurtje. Alleen met die nieuwe schoenen had ik idd pas een weekje gerend.. Ja miss had ik er langer mee door moeten gaan maarja heb nu nieuwe en die lopen meteen een stuk beter
__________________
Beter in een hutje lachen dan in een paleis huilen.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 00:01
marlene89
marlene89 is offline
Hebben jullie ook nog tips over hoe ik het best kan ademhalen tijdens het rennen? Iemand zei tegen mij door je neus inademen tijdens het rennen en dan door je mond uitademen.. Klopt dit?
__________________
Beter in een hutje lachen dan in een paleis huilen.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 00:32
Nick-Name
Avatar van Nick-Name
Nick-Name is offline
Citaat:
marlene89 schreef op 07-06-2007 @ 00:01 :
Hebben jullie ook nog tips over hoe ik het best kan ademhalen tijdens het rennen? Iemand zei tegen mij door je neus inademen tijdens het rennen en dan door je mond uitademen.. Klopt dit?
In theorie misschien wel.. maar in de praktijk krijg ik altijd minder lucht binnen door m'n neus dan door m'n mond, dus adem ik door allebei.. naja, iig mn mond, wie weet ook wel m'n neus
Je moet gewoon doen waar je je het beste bij voelt.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 15:32
Verwijderd
Citaat:
marlene89 schreef op 04-06-2007 @ 22:46 :
Ja maar ik ren al een maand achter elkaar 6 dagen per week een halfuurtje.
Maar niet met die nieuwe schoenen en daar gaat het om.

En als je pas begint is het sowieso erg veel (maar dat is nu dus niet meer van toepassing, maar wat hier boven staat wel).

Mbt inademen zou ik idd doen waar je je zelf het prettigst bij voelt.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-06-2007, 13:14
marlene89
marlene89 is offline
Oke dan bedankt voor de tips
__________________
Beter in een hutje lachen dan in een paleis huilen.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 01:14
Osmoian
Osmoian is offline
Citaat:
marlene89 schreef op 07-06-2007 @ 00:01 :
Hebben jullie ook nog tips over hoe ik het best kan ademhalen tijdens het rennen? Iemand zei tegen mij door je neus inademen tijdens het rennen en dan door je mond uitademen.. Klopt dit?
6 dagen in de week!? Zoals al eerder is gezegd zou ik echt is het begrip 'supercompensatie' opzoeken. Als je dit op deze manier volhoud zal je ongetwijfeld binnenkort blessures krijgen of oververmoeid raken. En geloof me dat is het laatste wat je wil.

Het beste (althans wat voor mij goed werkt) is om je lichaam tussen de trainingen door tenminste 1 dag rust te gunnen. Zelf ren ik 3 keer in de week en hierdoor heb ik tot nu toe nog geen enkele blessure opgelopen. Ruim een jaar geleden ben ik vanuit een conditie van 0 gekomen tot op het punt dat ik nu elke training ruim 8 km afleg. Dus over het boeken van vooruitgang hoef je je echt geen zorgen te maken .

Afgezien van je fysieke gesteldheid, zullen je schoenen bovendien ook nog is een stuk minder snel versleten raken .

En over je ademhaling, ik zou er niet al te veel opletten of je nu door je neus of door je mond ademt. Zelf probeer ik altijd door mn neus te ademen omdat ik anders meteen een berg vliegjes als snack meekrijg tijdens het rennen.

Laatst gewijzigd op 10-06-2007 om 01:17.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 08:16
EleventhHour
Avatar van EleventhHour
EleventhHour is offline
Zeker als je net begint, is het raadzaam om niet vaker dan 3x per week te lopen. Opvoeren kan daarna altijd nog. Wbt. je pijn: het kan inderdaad goed komen doordat je nog moet wennen aan de schoenen.
__________________
cum hora undecima
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 10:05
Verwijderd
Vraagje dat misschien ook in dit topic past: Wat moet je doen om blessures te voorkomen? Er zijn zo veel hardlopers die na niet al te lange tijd last krijgen van hun knieën, dat ik er liever een beetje op let.

Vooralsnog loop ik een ŕ twee keer in de week ongeveer 45 minuten hard. Meestal eerst twee keer een kilometer, met lopen tussendoor, en dan als laatste een langere afstand (3, 3,5 km). Ik ben er pas net mee begonnen na zeven jaar uberhaupt geen lange afstanden gerend te hebben, dus het lijkt me niet onmogelijk om in korte tijd de afstand/duur flink te verhogen. Ik vraag me alleen af of dat kwaad kan.

Daarbij weet ik nog niet echt zeker of ik er lang mee doorga, dus ik wil liever nog geen dure renschoenen kopen (moeten voor mij misschien speciaal gemaakt worden, vandaar). Maar hoe lang kan ik op gewone goedkope sportschoenen rennen voordat ik risico loop op blessures? Vooralsnog heb ik nergens pijn gehad, behalve wat spierpijn achteraf.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 10:11
EleventhHour
Avatar van EleventhHour
EleventhHour is offline
Blessures komen meestal voort uit slechte techniek of (te) slechte/goedkope schoenen. Goede loopschoenen hoeven eigenlijk niet eens zo duur te zijn. k Denk dat je het beste bij een loop-speciaalzaak kunt navragen. PKRun in Dodewaard kan goed maatadvies geven, maar volgens mij een Run2Day ook.
__________________
cum hora undecima
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 10:19
Verwijderd
Citaat:
EleventhHour schreef op 13-06-2007 @ 10:11 :
Blessures komen meestal voort uit slechte techniek of (te) slechte/goedkope schoenen. Goede loopschoenen hoeven eigenlijk niet eens zo duur te zijn. k Denk dat je het beste bij een loop-speciaalzaak kunt navragen. PKRun in Dodewaard kan goed maatadvies geven, maar volgens mij een Run2Day ook.
Wat houdt een slechte techniek in? En is het niet verstandiger om je rentechniek eerst te laten filmen/meten (waardoor je wel duurdere schoenen krijgt)?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 11:53
MavieŠ2004
Avatar van MavieŠ2004
MavieŠ2004 is offline
Citaat:
Morgan schreef op 13-06-2007 @ 10:19 :
Wat houdt een slechte techniek in? En is het niet verstandiger om je rentechniek eerst te laten filmen/meten (waardoor je wel duurdere schoenen krijgt)?
Bij mijn winkel moet je eerst even een stukje buiten rennen op de schoenen en vervolgens wordt je nog binnen gefilmd, daarna vertellen ze je hoe je afwikkelt (is bij menig persoon anders) en dan geven ze je schoenen met op die plek extra demping..

En, helaas, zijn loopschoenen over het algemeen zowieso duur.. het is niet zo dat je ineens 100 euro meer betaald voor meer demping.. alleen extra luxe dingen zoals extra lichte schoenen kunnen meer kosten en de expliciete merken zoals Nike Pegasus I II III en de Elite..

Qua slechte rentechniek is het moeilijk een standaard te geven.. iedereen loopt anders en iedereen heeft wel andere trekjes..
Maar belangrijke dingen zijn:

Rechtop lopen (niet naar voren gebogen, ook niet achterover leunen)
Schouders ontspannen (niet je nek in je schouders leggen)
Goed afwikkelen van je voet, van achter naar je tenen
(bij sneller lopen of als je sterker wordt ga je meer naar je voorvoet)
En je armen in een hoek van 90 graden lekker ontspannen meenemen, vooral niet te geforceerd.. zoals ik zelf altijd doe met wedstrijden
__________________
\ooo/ MetallicA \ooo/ Love Is Rockin´In The Air Tonight
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2007, 12:19
EleventhHour
Avatar van EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Morgan schreef op 13-06-2007 @ 10:19 :
Wat houdt een slechte techniek in? En is het niet verstandiger om je rentechniek eerst te laten filmen/meten (waardoor je wel duurdere schoenen krijgt)?
Wat Mavie zegt Dat is het wel ongeveer
__________________
cum hora undecima
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 20:26
marlene89
marlene89 is offline
En over je ademhaling, ik zou er niet al te veel opletten of je nu door je neus of door je mond ademt. Zelf probeer ik altijd door mn neus te ademen omdat ik anders meteen een berg vliegjes als snack meekrijg tijdens het rennen. [/B][/QUOTE]

Haha ja dat heb ik ook al gemerkt
__________________
Beter in een hutje lachen dan in een paleis huilen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 20:28
marlene89
marlene89 is offline
Citaat:
MavieŠ2004 schreef op 13-06-2007 @ 11:53 :
Bij mijn winkel moet je eerst even een stukje buiten rennen op de schoenen en vervolgens wordt je nog binnen gefilmd, daarna vertellen ze je hoe je afwikkelt (is bij menig persoon anders) en dan geven ze je schoenen met op die plek extra demping..

En, helaas, zijn loopschoenen over het algemeen zowieso duur.. het is niet zo dat je ineens 100 euro meer betaald voor meer demping.. alleen extra luxe dingen zoals extra lichte schoenen kunnen meer kosten en de expliciete merken zoals Nike Pegasus I II III en de Elite..

Qua slechte rentechniek is het moeilijk een standaard te geven.. iedereen loopt anders en iedereen heeft wel andere trekjes..
Maar belangrijke dingen zijn:

Rechtop lopen (niet naar voren gebogen, ook niet achterover leunen)
Schouders ontspannen (niet je nek in je schouders leggen)
Goed afwikkelen van je voet, van achter naar je tenen
(bij sneller lopen of als je sterker wordt ga je meer naar je voorvoet)
En je armen in een hoek van 90 graden lekker ontspannen meenemen, vooral niet te geforceerd.. zoals ik zelf altijd doe met wedstrijden

Ja ik moest de eerste keer ook een stukje buiten rennen en een stukje in de winkel. Dat werd ook gefilmd. Maar bedankt voor de tips
__________________
Beter in een hutje lachen dan in een paleis huilen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 23:10
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Citaat:
marlene89 schreef op 07-06-2007 @ 00:01 :
Hebben jullie ook nog tips over hoe ik het best kan ademhalen tijdens het rennen? Iemand zei tegen mij door je neus inademen tijdens het rennen en dan door je mond uitademen.. Klopt dit?
Het is vooral belangrijk dat je diep genoeg ademt, dus niet te snel achter elkaar in- en uitademen. Als je vermoeid begint te raken, kun je deze neiging hebben, dus wordt wel eens geadviseerd om door je neus in te ademen en door je mond uit, zodat je zeker weet dat de lucht door je longen is gegaan.
__________________
Relativeren is een werkwoord
Met citaat reageren
Oud 14-06-2007, 11:02
Verwijderd
Citaat:
marlene89 schreef op 13-06-2007 @ 20:26 :
En over je ademhaling, ik zou er niet al te veel opletten of je nu door je neus of door je mond ademt. Zelf probeer ik altijd door mn neus te ademen omdat ik anders meteen een berg vliegjes als snack meekrijg tijdens het rennen.
Haha ja dat heb ik ook al gemerkt [/B][/QUOTE]

Ik merk bij mijzelf dat als ik door mijn mond adem, ik veel sneller buiten adem raak. Door mijn neus kan ik beter in mijn ritme blijven ofzo, door mijn mond adem ik te ongecontroleerd.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2007, 12:34
MavieŠ2004
Avatar van MavieŠ2004
MavieŠ2004 is offline
Citaat:
Morgan schreef op 14-06-2007 @ 11:02 :
Haha ja dat heb ik ook al gemerkt
Ik merk bij mijzelf dat als ik door mijn mond adem, ik veel sneller buiten adem raak. Door mijn neus kan ik beter in mijn ritme blijven ofzo, door mijn mond adem ik te ongecontroleerd. [/B][/QUOTE]

Ik denk dat het inderdaad heel erg verschilt per persoon, in mijn loopgroepen heb ik af en toe mensen die aangeven het fijn vinden door hun neus in en uit te ademen terwijl ik zelf loop te roepen 'bak open en happen'.. wat ik zelf ook het meest fijn vind belangrijkste is inderdaad dat je de lucht diep via je longen laat gaan.
__________________
\ooo/ MetallicA \ooo/ Love Is Rockin´In The Air Tonight
Met citaat reageren
Oud 14-06-2007, 12:50
marlene89
marlene89 is offline
Gister ging ik het zelfde stuk rennen als normaal. En halverwege kreeg ik oppeens een verschrikkelijke steek in me buik aan de rechterkant. Daarboven ik weet nou niet of dat je milt is of iets anders. Maar normaal heb ik daar nooit last van.

Aan het eten ligt het niet ik had 3 uur van te voren gegeten..
__________________
Beter in een hutje lachen dan in een paleis huilen.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 13:58
axon
Avatar van axon
axon is offline
Wat ademen betreft is het beter door je neus in te ademen en door je mond uit te ademen. Je neus filtert dan al vuil uit de lucht en warmt de lucht op voordat het in je longen komt. Dat spaart energie die je aan het hardlopen kunt besteden. Het loopt lekker wanneer je een ritme vindt met je passen (bijvoorbeeld 4 passen inademen/neus en 4 passen uitademen/mond). Wanneer je het lopen met de neus/mond ademhaling niet meer redt ga je hijgen. Dat betekent dat je te hard loopt, neem dan kleinere passen, verlaag het looptempo of verhoog het ritme van de ademhaling (bijv. 3 passen in - 3 passen uit).

Wanneer je echt sneller/beter/meer wilt worden kan je het best met een schema lopen. Door te variëren in tijd, tempo en afstand zal je zien dat je loopvermogen steeds meer groeit (vooral door de afwisseling in hartslag). Keyword "Supercompensatie" is al een paar keer genoemd. Steeds weer dezelfde afstand in hetzelfde tempo lopen zal op den duur blessures opleveren.

Er zijn veel plekken op internet waar je gratis hardloopschema's samen kunt stellen. Degeen die ik zelf het beste vind zijn Hardloopschema (http://www.hardloopschema.nl) en My Asics Running (http://www.myasics.com/nl/). Je wordt er niet volgeplempt met spam en vindt er ook goede informatie over trainingstechnieken, rekken, blessures, etc.

Asics heeft ook een aparte website voor vrouwen die hardlopen: http://www.running-women.com/

En nee, ik wordt niet gesponsord door Asics
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 16:22
Daevrem
Daevrem is offline
Ademen door de neus heb ik nooit aan kunnen wennen. Ik heb het met echt koud weer wel eens geprobeerd. Maar het is enorm frustrerend. Ik denk dat ik er vooral veel moeite mee heb omdat ik ook in rust vaak gewoon door de mond adem. Dat heb ik ook als kind veel gedaan.

Maar misschien zit het gewoon in mijn hoofd.


Het schijnt dat als het echt flink koud is je als je te veel koude lucht in je longen krijgt je een longontsteking kunt krijgen.


Door de neus uitademen heeft toch helemaal geen nut? Volgens mij stelde iemand dat voor.


Adem halen kun je inderdaad op een ritme doen. Als je net gaat lopen is het soms moeilijk om een fijn ritme te vinden.

Ik heb vroeger vele dingen geprobeert, heel langzaam diep inademen, gewoon normaal, wat sneller, allerlei ritmes, enz.

Wat ik nu doen is twee keer kort snel inademen en twee keer kort uitademen. Dus zeg maar in twee korte 'bursts'. Je kunt inademen op verschillende manieren. Zoals je ook kunt leren op zanglesm yoga, kung fu en weet ik nog wat meer. Alhoewel ik daar nooit les in gekregen heb.

Bij het eerste adem ik gewoon ondiep ik, en bij de tweede keer gebruik ik mijn diafragma om mijn longinhoud te vergroten.


Geen idee of dit ook een goede manier is. Ik heb nooit echt serieus hardgelopen.


Ik heb met hardlopen nog nooit een blessure gekregen. En ik heb er flink wat kilometers op zitten. Schijnbaar is dit voor sommige mensen anders. Maar ik ben zelf altijd rustig begonnen als ik na een tijdje niet lopen weer begon.


Pijn in de zij is geen blessure maar een teken van vermoeidheid. De oorzaak is raar genoeg niet goed bekend. Men zegt wel dat het geen kwaad kan. Er zijn wel een aantal dingen die je kan doen zowel qua preventie als 'behandeling' tijdens het lopen.

Mijn ervaring is dat wanneer je het eenmaal gehad hebt je het niet meer krijgt. Ten minste niet meer aan die kant. Tenzij je weer een flink niveau sneller gaat lopen.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

Laatst gewijzigd op 16-06-2007 om 16:30.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 19:15
Bellenblaas
Avatar van Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Nog even over je eerste vraag, over het pijnlijke:
Overal lees je dat je lichaam 48uur nodig heeft om te herstellen. Om de dag sporten dus. Die man uit de winkel zei toch niet voor niks dat het vreemd is om meteen elke dag te lopen?

Niet eigenwijs doen en gewoon die raad opvolgen.

En met ademen is het precies zoals de meeste mensen zeggen: meestal wordt 'neus in, mond uit' aangeraden, maar ik zou zelf opzoeken wat je prettig vindt.
__________________
Home is where the heart is...
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 00:26
EleventhHour
Avatar van EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
marlene89 schreef op 14-06-2007 @ 12:50 :
Gister ging ik het zelfde stuk rennen als normaal. En halverwege kreeg ik oppeens een verschrikkelijke steek in me buik aan de rechterkant. Daarboven ik weet nou niet of dat je milt is of iets anders. Maar normaal heb ik daar nooit last van.

Aan het eten ligt het niet ik had 3 uur van te voren gegeten..
Heeft iedere beginnende hardloper wel eens. Niet meteen panieken jij
__________________
cum hora undecima
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-06-2007, 12:19
MavieŠ2004
Avatar van MavieŠ2004
MavieŠ2004 is offline
Citaat:
EleventhHour schreef op 17-06-2007 @ 00:26 :
Heeft iedere beginnende hardloper wel eens. Niet meteen panieken jij
En niet alleen alle beginnende
Gister hele dag over de atletiekbaan heen en weer gevlogen om mijn junioren te coachen en ik kreeg nog steek
__________________
\ooo/ MetallicA \ooo/ Love Is Rockin´In The Air Tonight
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 13:23
EleventhHour
Avatar van EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
MavieŠ2004 schreef op 17-06-2007 @ 12:19 :
En niet alleen alle beginnende
Gister hele dag over de atletiekbaan heen en weer gevlogen om mijn junioren te coachen en ik kreeg nog steek
beginner
__________________
cum hora undecima
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 17:45
MavieŠ2004
Avatar van MavieŠ2004
MavieŠ2004 is offline
Citaat:
EleventhHour schreef op 17-06-2007 @ 13:23 :
beginner


en op 27 punten de landelijke finale gemist...
8e van Nederland worden en dan alsnog niet doorgaan grmbl..

srry offtopic
__________________
\ooo/ MetallicA \ooo/ Love Is Rockin´In The Air Tonight
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 21:26
EleventhHour
Avatar van EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
MavieŠ2004 schreef op 17-06-2007 @ 17:45 :


en op 27 punten de landelijke finale gemist...
8e van Nederland worden en dan alsnog niet doorgaan grmbl..

srry offtopic
individueel? of competitie? Je zat bij Startbaan toch?
__________________
cum hora undecima
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 00:46
MavieŠ2004
Avatar van MavieŠ2004
MavieŠ2004 is offline
Citaat:
EleventhHour schreef op 17-06-2007 @ 21:26 :
individueel? of competitie? Je zat bij Startbaan toch?
Competitie van de C-junioren..
Zijn qua punten 8e van Nederland, de beste 9 gaan door.. maar wij zaten in een erg sterke poule waar de atleetjes derde werden.. pech dus!
__________________
\ooo/ MetallicA \ooo/ Love Is Rockin´In The Air Tonight
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 09:14
EleventhHour
Avatar van EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
MavieŠ2004 schreef op 18-06-2007 @ 00:46 :
Competitie van de C-junioren..
Zijn qua punten 8e van Nederland, de beste 9 gaan door.. maar wij zaten in een erg sterke poule waar de atleetjes derde werden.. pech dus!
Ah op die manier Erg lullig, maar zo zijn (soms helaas ) de regels
__________________
cum hora undecima
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 11:04
MavieŠ2004
Avatar van MavieŠ2004
MavieŠ2004 is offline
Citaat:
EleventhHour schreef op 18-06-2007 @ 09:14 :
Ah op die manier Erg lullig, maar zo zijn (soms helaas ) de regels
yep helaas
zou trouwens wel relaxt zijn als ik mij individueel kan plaatsen met 54.37 op de 400
__________________
\ooo/ MetallicA \ooo/ Love Is Rockin´In The Air Tonight
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 11:37
axon
Avatar van axon
axon is offline
Nog meer tips voor ademhaling:

Door de neus uitademen heeft geen enkele zin. Die oude lucht moet zo snel mogelijk het systeem uit. De mond is de kortste route en het grootste kanaal. Als je door de mond uitademt en door de neus in, adem je ook het minst oude lucht in.

Loop rechtop, borst vooruit, schouders laag, kin omhoog, beweeg je armen (gebogen in een hoek van 90?) mee . Hiermee is je borstkas groot en hebben je longen alle ruimte om zich te vullen. Adem diep, naar je buik, zo gebruik je je hele longen. In het begin is dat even wennen. Je kunt het in stilstand oefenen door je hand vlak onder de navel te leggen en daar naar toe te ademen. Buikspieroefeningen helpen ook. Sterke buikspieren zijn sowieso goed voor een hardloper want ze houden voor een belangrijk deel je rug overeind en zijn veel gemakkelijker te trainen dan rugspieren. En als je dan toch aan het trainen bent neem dan de borst en schouders ook mee. Je zult het in je prestaties merken.

Het afnemen van je prestatie gaat vaak in een neerwaartse spiraal: je wordt vermoeid, laat je kin zakken, ademt minder goed, wordt nog vermoeider, gaat voorover leunen, krijgt minder lucht, wordt nog vermoeider, gaat lopen 'ploegen' en grotere passen nemen (kost meer energie per meter), wordt nog vermoeider... en ten slotte sta je stil voorover te hijgen met je tong uit je mond.

Als je het echt niet meer redt, loop dan rechtop in een wandelpas door, zo herstel je het snelst.

Het mooie van hardlopen is dat het een gevecht met jezelf is. Als je jezelf verbeterd ben je je eigen kampioen. Maar het blijft balen als je je net niet plaatst voor een mooie wedstrijd, Mavie Succes met de 400!

Laatst gewijzigd op 18-06-2007 om 11:41.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 21:41
marlene89
marlene89 is offline
Citaat:
Bellenblaas schreef op 16-06-2007 @ 19:15 :
Nog even over je eerste vraag, over het pijnlijke:
Overal lees je dat je lichaam 48uur nodig heeft om te herstellen. Om de dag sporten dus. Die man uit de winkel zei toch niet voor niks dat het vreemd is om meteen elke dag te lopen?

Niet eigenwijs doen en gewoon die raad opvolgen.

En met ademen is het precies zoals de meeste mensen zeggen: meestal wordt 'neus in, mond uit' aangeraden, maar ik zou zelf opzoeken wat je prettig vindt.
Ja dat doe ik nu ook. Maar ik ging de dag erna weer rennen op de lopende band in de sportschool en toen kreeg ik weer last alleen meerdere steken niet 1. Ben toch doorgegaan tot de 20 minuten. Wilde eigenlijk meer maar dat leek me niet slim..


Ja ik heb eigenlijk helemaal geen last meer van me voeten. Dat was eventjes ik denk dat ik moest wennen aan die schoenen ja.. Maar ik ga nu weer een stukje rennen bedankt voor alle tips!
__________________
Beter in een hutje lachen dan in een paleis huilen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 08:57
EleventhHour
Avatar van EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
axon schreef op 18-06-2007 @ 11:37 :

en grotere passen nemen (kost meer energie per meter)
Goed verhaal, maar mensen die vermoeid worden, hebben juist vaak de neiging kortere pas te maken. Op hogere frequentie lijkt het sneller te gaan, maar gaat het langzamer en kost et meer energie. Paslengte houden is dus essentieel.
__________________
cum hora undecima
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 17:00
Lenny K
Avatar van Lenny K
Lenny K is offline
Ik ken zat mensen die het bij vermoeidheid in paslengte denken te vinden, het blijft uiteindelijk zaak de goede verhouding tussen paslengte en frequentie te houden.

Als je elke dag loopt heb je eigenlijk ook meer dan 1 paar schoenen nodig.
Verandering van spijs doet eten en schoenen hebben tijd nodig om hun dempende laag te herstellen.
__________________
Freedom is indivisible. As soon as one starts to restrict it, one enters upon a decline on which it is difficult to stop.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2007, 08:55
Verwijderd
Citaat:
axon schreef op 18-06-2007 @ 11:37 :
Nog meer tips voor ademhaling:

Door de neus uitademen heeft geen enkele zin. Die oude lucht moet zo snel mogelijk het systeem uit. De mond is de kortste route en het grootste kanaal. Als je door de mond uitademt en door de neus in, adem je ook het minst oude lucht in.
Het heeft net zo veel zin als door je neus uitademen wanneer je gewoon loopt. De lucht gaat er namelijk ook uit. Zo lang ik rustig loop, hoef ik de 'oude' lucht niet zo snel kwijt dat ik buiten adem raak. Misschien als ik harder ga lopen, maar ik denk dat ik mijn benen dat nog niet aan doe.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2007, 14:40
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Morgan schreef op 20-06-2007 @ 08:55 :
Het heeft net zo veel zin als door je neus uitademen wanneer je gewoon loopt. De lucht gaat er namelijk ook uit. Zo lang ik rustig loop, hoef ik de 'oude' lucht niet zo snel kwijt dat ik buiten adem raak. Misschien als ik harder ga lopen, maar ik denk dat ik mijn benen dat nog niet aan doe.
Nou, nee, je ademt niet alle lucht uit namelijk, er blijft nogal wat achter in je longen, luchtwegen en mond/neus. Als je via je neus inademt en via je mond uit, krijg je per ademhaling net iets meer zuurstof binnen omdat alle lucht in je neus zuurstofrijk is.

Zelf vind ik dat de fijnste methode om te ademen omdat ik rechtstreeks koude lucht in m'n longen vervelend vind (astma) en dus door m'n neus probeer te ademen, maar bij het uitademen is het 'makkelijker' om 't via je mond te doen (voor mij dan).
Met citaat reageren
Oud 20-06-2007, 17:41
MavieŠ2004
Avatar van MavieŠ2004
MavieŠ2004 is offline
Eigenlijk geven al deze discussies perfect weer hoe het nou zit met lopen... er zijn zoveel verschillende theorieën, ideeën over hardlopen.. slechts een paar dingen zijn met bewegingswetenschappen hard gemaakt.. verder zijn er teveel individuele verschillen tussen mensen om harde richtlijnen vast te stellen die voor iedereen gelden
__________________
\ooo/ MetallicA \ooo/ Love Is Rockin´In The Air Tonight
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid hardlopen
Lelle_*
2 08-05-2007 15:15
Vrije tijd goed schema voor hardlopen
mij is ik
2 21-06-2006 23:44
Vrije tijd Hardlopen, Technieken, Trainen en vorderingen.
Stevill
9 08-08-2005 20:11
Lichaam & Gezondheid Hoe beginnen met hardlopen?
Verwijderd
78 20-07-2004 01:04
Lichaam & Gezondheid Hardlopen, tips?
joopie
14 12-09-2003 20:41
Lichaam & Gezondheid Spierpijn bij hardlopen!!!
Miss USA
12 22-05-2002 22:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18.