Oud 28-02-2011, 20:27
Element
Avatar van Element
Element is offline
Hoi, ik sta 5,7 gemiddeld voor geschiedenis. En dat moet hoger maar ik weet niet hoe ik goed kan leren. Wat ik doe is samenvattingen, begrippen enz. maar het wilt niet goed in m'n hoofd blijven wat moet ik nou doen of is het beste om te leren?
__________________
Heb ik iets van je aan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2011, 22:33
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
zorgen dat je die basis dingen iig kent en daarna zorgen dat je de verbanden tussen dingen gaat zien.

Er gebeurde eerst iets en dat had tot gevolg dat ......................
ook moet je gebeurtenissen vaak in een tijd kunnen plaatsen. Bijvoorbeeld 'in die en die jaartallen werd het christendom steeds groter in Frankrijk. Het was dan ook logisch dat het christendom ook richting Nederland kwam, aangezien de Franse koning ook een deel van Nederland in handen had.' (zoiets weet ik veel of het klopt het is maar een voorbeeld)
Met citaat reageren
Oud 01-03-2011, 11:04
Verwijderd
Let je goed op in de klas?

Onze geschiedenisdocent had altijd powerpoint presentaties die wij zelf konden uitprinten, en dan mee konden kijken, maar ook aantekeningen maken. Dat scheelt echt super veel, en bovendien gaf hij bij veel begrippen ook meteen een goed voorbeeld waar je dat specifieke begrip dan aan kon linken. Ik vond het dan veel beter te onthouden.

Samenvattingen werkten voor mij niet zo bij geschiedenis. Wel alle opdrachten maken, en eventueel de "toetsen" op de website van de lesmethode.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2011, 22:35
Jefar
Avatar van Jefar
Jefar is offline
Op SO's en proefwerken moet je bij elk antwoord wel echt uitleggen waarom diegene dat deed en voorbeelden noemen, hier maak ik soms ook nog wel eens fouten mee.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2011, 17:10
Winstanley
Winstanley is offline
Let ten eerste gewoon goed op in de les. Mijn docent laat altijd filmpjes zien over het onderwerp, waardoor je een beter beeld krijgt van de gebeurtenissen, en je ook sneller de link kan leggen in periodes. En ik neem aan dat je begrippentoets krijgt. Als je dan al begint met leren kost het je bij een tentamen niet zoveel moeite.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2011, 19:51
piraat013
piraat013 is offline
geschiedenis is kwestie van doorlezen als je goed bent in geschiedenis als je slecht bent in onthouden van dingen is een samenvatting wel handig
Met citaat reageren
Oud 03-03-2011, 17:51
Verwijderd
Je moet de jaartallen weten, en vooral opletten in de klas. Als je dan een proefwerk/so hebt moet je gewoon nadenken.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2011, 19:14
Verwijderd
Misschien helpt het om zo'n tijdlijn (kan even het goede woord niet vinden) te maken? Dan heb je alles op goede volgorde staan en is het makkelijk te onthouden.
Verder aantekeningen maken en leren. Misschien helpt het ook wel om iets op internet over het onderwerp te zoeken of om filmpjes te kijken.
En misschien kan je docent vragen maken zodat je kan controleren of je de stof beheerst die je moet weten in de toets?
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 17:26
ImTheWolf
Avatar van ImTheWolf
ImTheWolf is offline
Haha, wat ik altijd doe is (als ik slecht sta voor een vak) een aantal dagen van te voren beginnen met leren. Zorg dat je er al mee begint voordat je nog de laatste les voor de toets hebt (tenzij je 1 uur hebt of op maandag 1e en dan vrijdag ofsow de toets).

1. Lees het een aantal keer door. Nu kun je twee dingen doen:
- laat je ouders het een keer lezen en laat hun 5 vragen opschrijven waarvan hun denken dat het belangrijk is.
- Schrijf zelf 5 vragen op waarvan jij denkt dat het belangrijk is.
En dan moet je ze natuurlijk beantwoorden zonder je boek. Daarna check je de antwoorden. Zijn ze goed? Mooi! Zijn ze fout? Maak nog een vraag over hetzelfde onderwerp en maak die ook.
2. Maak zelf een goede samenvatting. Maak hem niet al te langdradig en schrijf het niet letterlijk uit je boek over. Het nut van een samenvatting is namelijk dat je het in je eigen woorden kan vertellen. Het is wel handig om hier je boek bij te houden.
3. Laat je samenvatting controleren door je ouders (als ze een beetje geschiedenis kunnen) of/en door je docent. Als je de docent niet meer ziet voordat je de toets hebt kun je de samenvatting ook naar hem mailen. Zo laat je ook zien dat je ook nog eens je best doet met het leren voor de toets en dat je ook beter je best wil doen.
4. Laat je overhoren.
5. Als je jaartallen moet leren of dingen op volgorde moet leren wil het ook wel eens helpen om een tijdbalk te maken. Dit is erg handig en overzichtelijk.

Verder kun je ook met mensen uit je klas die beter zijn in geschiedenis of met mensen op scholieren.com (xD ik kan wel geschiedenis, waarover eigenlijk?) die het ook kunnen erover praten/mailen/PBen enz.

Hopelijk heb je er wat aan?
__________________
It's not that I have problems in communicating with people...
It's just that I don't like you
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 21:32
Violet Vivian
Avatar van Violet Vivian
Violet Vivian is offline
Ik ben dan juist wel weer heel erg van de samenvattingen, dat doe ik bij zowat elk vak... zelfs als ik van mijn docent een uittreksel krijg om te leren, vat ik de stof zelf nog samen, gewoon omdat ik dat graag doe en het fijn vind. Ik lees de tekst dan en ''vertaal'' die naar mijn eigen woorden, soms laat ik wat weg of voeg ik eigen beredeneringen toe. Het ligt er ook een beetje aan met welke methode je werkt: als je bijvoorbeeld MeMo gebruikt, dan kun je naar het overzicht achter elk hoofdstuk kijken voor de samenvatting, begrippen, jaartallen en personen. Al zou ik niet durven zeggen of dat genoeg is, dat gebruik ik zelf namelijk nooit. Maar ik denk dat je er goed aan doet om in elk geval de jaartallen en begrippen van het onderwerp in kwestie goed te kennen, en je moet weten hoe je bronnen etc moet bekijken.
__________________
A mirror is a reflection of your soul and always shows you who you truly are.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Geschiedenis leren
.:ikbenik:.
2 31-10-2015 21:07
Eindexamens 2013 [ALG] Geschiedenis leren
LauraJansen
6 15-05-2013 13:43
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Geschiedenis leren
merle15
9 03-03-2012 12:40
Eindexamens 2003 Geschiedenis-spel (VWO)
cybergurlie17
137 20-05-2003 21:56
Verhalen & Gedichten [verhaaltje]
oeski
4 18-12-2002 23:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.