Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2012, 20:51
Mali
Avatar van Mali
Mali is offline
Ik heb nu ongeveer een jaar mijn rijbewijs en wil graag een auto kopen. Helaas heb ik maar een klein budget (max 1500e) en heb ik eigenlijk geen idee waar ik op moet letten..

Iemand gaf mij de tip om via een garage te kopen. Twee garages waar ik ben geweest gaven aan geen auto's aan te bieden omdat ze dan geen Bovag garantie kunnen bieden. Ook kreeg ik het advies om beter een hele goedkope auto te kopen (500,-) als hij dan niet door de APK komt is dat minder erg.

één van de garages belde mij dat ze misschien toch iets voor me hebben. Morgen bel ik voor informatie. Vrijdag wil ik langs gaan.

Wat zijn de dingen waar ik op moet letten en welke vragen moet ik stellen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-04-2012, 09:18
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Via een garage is wel altijd (veel) duurder maar je mag dan wel garantie verwachten, BOVAG garantie hoeft 'ie echter pas boven de €4500 te geven.
Als 'ie het dus niet wil geven kun je beter op marktplaats kijken, een garageauto van €1500 zou je particulier voor €800 kunnen krijgen, dan heb je nog geld over voor één of twee flinke reparaties.
Er zijn best goede auto's te krijgen voor onder de €1000. Had laatst een Twingo voor €500 waar net alles aan gedaan was

APK is de eerste (een particulier kan niet sjoemelen met de APK, een garage wel); hoe lang nog geldig en; wanneer was de laatste beurt?
Dan, als de km teller boven de 120.000 staat; is de distributieriem al eens vervangen?
Moeten de remblokken binnenkort vervangen worden?
Banden; hoeveel profiel (bij minder dan 3mm moeten ze binnenkort vervangen worden)

Maak een proefritje en voel de koppeling, remmen, luister naar krakende geluiden.
Kijk, voordat de auto is verplaatst eens onder de auto of 'ie ergens heeft gelekt, of nog erger, naar benzine ruikt.
Als de motor draait, kijk eens naar de uitlaat, komt er roet uit of lijkt het schoon?

Dit zeggende adviseer ik je iemand mee te nemen die een beetje verstand heeft van auto's...
Met citaat reageren
Oud 19-04-2012, 11:04
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ik rijd al 2 jaar in een auto van 500 euro die ik via een kennis heb gekocht. Met een beperkt bedrag heb je niet zo veel aan garantie aangezien de auto vaak toch al wat ouder is en je sommige dingen niet kunt voorspellen.
Je moet natuurlijk wel zelf op zoek gaan naar gebreken. Neem idd zoals hookee zegt iemand mee die verstand heeft van auto's en maak een proefritje. Vraag wat en hoeveel er recentelijk aan onderhoud is gedaan en of dat toevallig ook in de boekjes staat die je bij een auto krijgt (al raken veel mensen die boekjes kwijt). Zoek naar roestplekken, sporen van schade.

Ik had geluk, mijn oom is automonteur en die heeft er destijds naar gekeken
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 19-04-2012, 12:31
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Nou, je hebt garages en handelaren Handelaren zijn min of meer de groep waar auto's terechtkomen die een goede garage niet zo makkelijk kwijt kan. Hun marges zijn kleiner, vooral in deze prijsklasse, en ze willen vooral verkopen, niet repareren. Er zijn wel goede handelaren, maar een boel nemen een auto over, kijken niet al te diep naar het ding en zetten het dan meteen in de verkoop. Bij auto's in deze prijsklasse steken ze er het liefst zo min mogelijk tijd in. Ze beschouwen het de taak van de geïnteresseerden om problemen op te merken. De auto kan (of moet, als die verlopen of bijna verlopen is) met APK afgeleverd worden, maar een APK is een keuring op veiligheid en milieu en het is een momentopname. Lang niet alles valt eronder en het is verre van een garantie dat er verder niets aan mankeert. Een schappelijke handelaar zal natuurlijk wel een opgemerkt probleem oplossen voor verkoop.

Een goede garage/dealer moet het vooral van zijn naam hebben om klanten te houden en zullen minder snel een matige auto verkopen. Maar dat wil ook zeggen dat ze zelden in lage prijsklasses iets aanbieden, en als ze het wel doen kost het je vaak meer dan als je hem particulier of bij een handelaar koopt. Qua garantie kan je hooguit rekenen op 'draaiende delen' en dat komt min of meer neer op de motor en versnellingsbak. Bovag-bedrijven horen pas boven de 4500 euro garantie te geven, soms wordt daar wel onder gezeten om een auto met bijv. hoge km-stand beter verkoopbaar te maken.

Particulier verkoop is meestal het meest waar voor je geld, maar je bent nogal afhankelijk van de verkoper en je eigen kennis. Over het algemeen kan een verkoper je wel meer vertellen over de (recente) historie van de auto - onderhoud en zo - en kan je via een persoon een beter beeld krijgen van hoe er met de auto is omgesprongen. Als je het particulier doet, spreek altijd bij iemand thuis af (zorg dat je een adres hebt en zeker weet dat de verkoper daar woont), controleer het kenteken, kijk of hij nog meer auto's te koop heeft staan (als je het via Marktplaats doet of zo) en kijk naar de papieren van de auto of alles klopt. Dat verkleint de kans dat je met een oplichter te maken hebt.

Dan de auto zelf. Bij deze prijzen speelt geluk ook een grote rol; je kunt voor een paar honderd euro een auto zonder problemen kopen, of je kunt de ene reparatie naar de andere krijgen. Het is een oud en gebruikt product, risico loop je altijd. Als je 1500 euro te besteden hebt, reserveer minstens 500 euro voor eventueel achterstallig onderhoud. Japanse merken (Mazda, Mitsubishi, Nissan, Toyota, Suzuki en Daihatsu) scoren het beste in betrouwbaarheid maar onderdelen zijn er wel wat duurder van. Fiat en de Franse merken (Citroën, Peugeot en Renault) doen het met kleine auto's vrij goed; ze hebben wat eerder een mankement maar er zijn er veel van dus onderdelen zijn wat goedkoper en gebruikt beter te vinden. De rest zit er wat tussenin. Let in alle gevallen wel goed op roest aan de bodem en dragende delen.

KM-stand van een auto zegt niet zoveel, staat en geschiedenis van onderhoud heb je veel meer aan want weinig kilometers is weinig gebruik of alleen korte afstanden en dat kan net zoveel slijtage opleveren Als de auto gewoon goed onderhouden is kan die erg hoge kilometerstanden halen. Iemand die als een malle de koppeling misbruikt kan hem in 50.000 oprijden, met goed gebruik kan zo'n plaat ook 2,5 ton meegaan.
Houd gewoon je ogen goed open, kijk of er een beetje een onderhoudsgeschiedenis is of dat de verkoper er iets over kan vertellen (particulier is hierin dus vaak betrouwbaarder en eerlijker). Distributieriem wordt vaak ergens met een sticker of wat typex op het blok aangegeven wanneer en bij welke stand hij vervangen is. Zorg dat de eerste keer starten met een koude motor is - voor aanvang even voelen of de motorkap warm is. Uit de uitlaat mag geen blauwe rook komen (dan verbrandt hij olie) en geen dikke walmen witte rook/mist (water/koelvloeistof), want dan is er iets goed mis met de motor. Controleer vloeistoffen liefst voor en na de rit (niveau's, vervuilde koelvloeistof of mayonaise-achtige smurrie in de olievuldop vooral). Kijk naar olielekkage, ook onder de auto. Sporen zijn met een hogere km-stand en leeftijd goed te verwachten, maar dikke druppels is geen goed teken. Controleer de wanden van het motorruim en de kofferbak (onder de bekleding) of ze recht en ongedeukt zijn, tekenen van een aanrijding. Banden moeten niet gescheurd, bobbelig of schuin afgesleten zijn. Trillingen in het stuur of het opzij trekken van de auto is een teken dat de banden gebalanceerd of uitgelijnd moeten worden. Als je op een hoek van de auto duwt hoort hij zo'n 1,5 keer te veren bij goede schokbrekers. Doe bij 30-40 km/u een noodstop om te kijken of de auto goed en recht remt - een metalen schuurgeluid bij remmen is een teken van versleten remblokken, trillen in het rempedaal een probleem met de remschijf en een sponsig rempedaal een probleem met de remdruk - en rij sowieso een route met wat snelweg of trek hem even wat hoger door. Kijk of de auto goed en soepel schakelt in elke versnelling, en hoe de koppeling reageert (als die heel hoog opkomt of de auto veel meer toeren maakt direct na het schakelen of flink optrekken is-ie versleten). Let goed op rare geluiden of vibraties (radio dus uit ) - versleten homokineten zijn een bekend euvel, dat merk je wel in bochten door geroffel - en controleer of alle knopjes en hendels het wel doen. En natuurlijk of er geen lampjes gaan branden of wijzers ongewone waarden aangeven. Tot slot moet je goed controleren op roest aan de dorpels en bodem, en kijken naar hoe de auto erbij staat en wie de verkoper is. Allemaal knullige reparaties, toevoegingen en slijtage/beschadiginkjes kan wijzen op een afgetrapt exemplaar.

Tot slot; lees je in in wat voor auto je koopt. Zoek het model op internet op, kijk bij gebruikerservaringen op Autoweek en zoek clubs. Dan weet je ook meer over de kosten (wegenbelasting, verzekering en verbruik). Tegenwoordig is er een boel kennis op het internet, ook van specifieke modellen en hun problemen en mensen willen vaak helpen.

Het is allemaal geen garantie dat je een probleemloze auto koopt, maar je verkleint je kans wel wat En als je twijfels hebt, gewoon weglopen ook al proberen ze het je aantrekkelijk te maken Er zijn genoeg alternatieven op de markt.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.

Laatst gewijzigd op 19-04-2012 om 12:37.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2012, 16:45
Verwijderd
Ik zou zeggen: Neem KIET mee!
Met citaat reageren
Oud 20-04-2012, 15:22
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik weet wel waar ik op moet letten, maar als ik zelf aan het rondkijken ben is het wel erg gemakkelijk om te enthousiast te worden en dingen te negeren of over het hoofd te zien
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Auto opsporen
magnusdebaas
1 06-01-2017 22:36
Verkeer & Vervoer Merkdealer, onafhankelijk BOVAG-autobedrijf, universeel autobedrijf, particulier?
Axel11
19 19-08-2012 15:18
Verkeer & Vervoer Goedkope auto kopen
Myuki
54 20-09-2009 12:53
Verkeer & Vervoer Eerste auto!
Ehren18
48 15-01-2008 13:36
Werk, Geld & Recht geld lenen
mar7
24 18-01-2007 18:34
De Kantine Groot Moppentopic [1]
Negrotiator
82 16-01-2004 07:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.