Oud 24-10-2011, 16:30
merle15
Avatar van merle15
merle15 is offline
Hoi,

Ik zit nu in 5vwo, en heb een EM-profiel. Ik ben altijd al heel slecht geweest in geschiedenis, en ik vroeg me af of jullie misschien tips hebben om het te leren?

Thanks anyway!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2011, 16:55
Verwijderd
Hangt er een beetje vanaf. Ik maakte en maak (ik studeer nu Oude Culturen, dus geschiedenis) zelf altijd samenvattingen van de stof. Dat helpt voor mij vaak om het goed te leren, en het dwingt me ook om goed te lezen. Als je moeite hebt met algemene lijnen van de stof kan dat helpen.
Als je moeite hebt met jaartallen leren dan zou je het een chronologische lijst met jaartallen kunnen maken. Dan krijg je gewoonweg een lijst met het jaartal, gebeurtnis(sen) Dat kun je daarna makkelijker uit je hoofd leren.

Wat voor vragen ben je het slechtste in? Open vragen, meerkeuze vragen? Vragen waarin je bijvoorbeeld personen aan een bepaalde gebeurtenis moet linken?

Heb je meer moeite met bepaalde onderwerpen, of is het gewoon in het algemeen?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2011, 17:33
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
(off topic: Ben ik blij dat ik dat in 4vwo heb kunnen laten vallen. )
Met citaat reageren
Oud 24-10-2011, 18:11
Verwijderd
Samenvattingen werken altijd wel goed bij alle vakken. Zoals Apate inderdaad zegt: dan word je gedwongen om de tekst goed te lezen. Meestal weet je na een samenvatting maken al het merendeel. En in die samenvatting zijn alle overbodige dingen weggelaten waardoor je het wat sneller leert.

Bij geschiedenis hielp het bij mij ook altijd om de tijden netjes op te schrijven met de gebeurtenis erachter. Als je het dan op chronologische volgorde zet kun je het weer wat beter leren en onthou je het ook beter.

Maargoed, nu heb ik geen geschiedenis meer en daar ben ik ook wel blij om want ondanks goede cijfers blijf ik het een rotvak vinden.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 14:58
merle15
Avatar van merle15
merle15 is offline
Bedankt voor de tips! Ik maak inderdaad altijd al wel samenvattingen, maar punt is, dat ik nooit de allerbelangrijkste dingen eruit weet te halen. Dan wordt er op de toets iets gevraagd waarvan ik denk: oh, was dat dan belangrijk geweest om te leren?

Ik ben vooral slecht in het herkennen van verbanden, en een soort oorzaak-gevolg opstellen, wat natuurlijk allebei nogal van groot belang is voor geschiedenis.
Het linken van bepaalde personen aan bepaalde gebeurtenissen is voor mij niet zo'n probleem, het leren van jaartallen etc. ook niet.

Thanks a lot!
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 15:08
Verwijderd
Als het goed is heb je ook opdrachten uit je boek . Die opdrachten horen ook goed aan te sluiten bij de toetsen die je krijgt.

Probeer dan bijvoorbeeld eerst goed te lezen, een samenvatting te maken. Dan ga je de opdrachten maken, probeer dat eens te doen zonder constant terug te bladeren . Als het goed is moet je dan wel merken wat belangrijk was, en dan kun je je samenvatting daarop aanpassen. Samenvatten is ook iets wat je moet leren.

Welke lesmethode gebruik je? Als je een methode hebt met een website staan op de website vaak ook wel samenvattingen, dan kun je die van jou vergelijken met die van de website. Bovendien staan er ook vaak proeftoetsen / diagnostische toetsen die je kunt maken.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2011, 18:58
Marchof
Marchof is offline
Hoofd- en bijzaken onderscheiden blijft voor sommige mensen moeilijk bij geschiedenis. Het helpt om jezelf de volgende vragen te stellen tijdens het lezen:
- wat heeft (in die tijd) de meeste mensen beïnvloed?
- wat heeft (in die tijd) de meeste veranderingen teweeg gebracht?
- wat is voor de wereld in onze tijd waarschijnlijk het meest interessant of van belang?
Concentreer je daarbij op woorden die je vóór dit geschiedenisonderwerp nog niet kende.

Als het goed is hou je per paragraaf dan 3 of 4 kernbegrippen over, waar je de rest aan op zou kunnen hangen. Zou kunnen.. je kunt ook gewoon een alinea-voor-alinea-samenvatting maken, maar als je echt alles op alles wilt zetten (en wilt oefenen met het leggen van verbanden) zou je ook het volgende kunnen proberen:

Maak flashcards van de kernbegrippen waarbij je op de ene kant het begrip schrijft, en op de andere kant de vragen 'wat', 'wanneer', 'door wie', 'waarom' en 'met welk gevolg' beantwoordt. Als het goed is moet je nu de overige begrippen uit het hoofdstuk wel ergens op zo'n flashcard zetten. Oefen met de flashcards.

Vervolgens oefen je met het leggen van verbindingen tussen willekeurige flashcards. Dat is namelijk wat je docent ook vaak doet als hij zo'n ingewikkelde inzichtsvraag stelt.

Dit natuurlijk naast het doen van je huiswerk

Succes!
Met citaat reageren
Oud 07-12-2011, 05:29
annathsegers
annathsegers is offline
Google het onderwerp, lees wat wikipedia dingen erover en ga dan terug naar stof. Waarshijnlijk vis je dan zo de belangrijke (hoofdzaken) eruit en weet je eig al alles over het onderwerp (plus je maakt t voor jezelf n stuk interessanter en interactiever). Tijden, gewoon op n rijtje zetten en drillen, drillen en nog een drillen. Ik ken ze nog steeds uit mn hoofd, zo hard heb ik ze erin gedrilld!
Met citaat reageren
Oud 03-01-2012, 15:56
Eline .
Filmpjes kijken zijn ook altijd wel handig! Teleblik bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2012, 12:40
vreemde
Citaat:
Hoi,

Ik zit nu in 5vwo, en heb een EM-profiel. Ik ben altijd al heel slecht geweest in geschiedenis, en ik vroeg me af of jullie misschien tips hebben om het te leren?

Thanks anyway!
ik zit pas in de tweede, maar ik haal altijd voldoendes met geschiedenis, door ALLES wat de docent zegt op te schrijven, maar we op je eigen manier zodat je het zelfs snapt, en de aantekeningen bij de paragraaf te stoppen waar het bij hoort, ik hoop dat je er iets aan hbt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Geschiedenis leren
.:ikbenik:.
2 31-10-2015 21:07
Eindexamens 2013 [ALG] Geschiedenis leren
LauraJansen
6 15-05-2013 13:43
Algemene schoolzaken Geschiedenis leren
Element
9 04-03-2011 21:32
Eindexamens 2003 Geschiedenis-spel (VWO)
cybergurlie17
137 20-05-2003 21:56
Verhalen & Gedichten [verhaaltje]
oeski
4 18-12-2002 23:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:42.