Oud 14-08-2012, 11:47
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Voor de aanschaf van een tweedehands auto, zouden jullie dan alle mogelijke verkoopkanalen overwegen: merkdealer, onafhankelijk BOVAG-autobedrijf, universeel niet-BOVAG autobedrijf, particulier?

Sommige mensen willen absoluut niet kopen bij een autobedrijf dat niet is aangesloten bij de BOVAG, ook al is de auto zo laag geprijsd dat je er geen BOVAG-garantie op krijgt. Daar komt mijn vraag vooral vandaan. Wat vinden jullie daarvan? Met andere woorden: speelt de prijs/je budget ook nog een rol bij de keuze voor een verkoper?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-08-2012, 20:47
feniks
feniks is offline
Mijn eerste auto kocht ik voor veel te veel geld bij een BOVAG bedrijf, en dat bleek een wrak te zijn. De zogenaamde bovag garantie bleek een wassen neus. Dus dat zegt me geen flikker meer.
De tweede en derde auto kocht ik bij een bedrijf aan wie ik mijn leven zou toevertrouwen.
En mijn huidige auto kocht ik samen met een vriend, die er iets meer verstand van heeft als ik, bij een wat louche ondernemer. Voldoet naar verwachting, meer dan prima.

Bij tweede hands auto's moet je gewoon rekening houden met het feit dat je andermans ellende koopt. Dus nadenken, eventueel een keuring laten doen, goed luisteren en voelen. En goed om je heen kijken. Kortom: gebruik je verstand als je een auto koopt.
En trap vooral niet in de zogenaamde bovag garantie, want die stelt geen flikker voor...
Met citaat reageren
Oud 14-08-2012, 23:00
Verwijderd
Dat BOVAG garantie bij - zo bleek achteraf- een louche bedrijf niks waard is snap ik, maar om daarmee BOVAG garantie in zijn geheel maar meteen af te schrijven vind ik toch wat cru. Het is er niet voor niets. Natuurlijk moet je inderdaad je verstand gebruiken als je een auto koopt (dus lees de kleine lettertjes en weet wat de garantie die je erbij krijgt dan wel koopt inhoudt) , maar je kunt altijd pech hebben.

Persoonlijk maakt het me niet veel uit. Voor een duurdere auto (zeg vanaf 10.000,-) zou ik uiteraard meer moeite doen dan voor een auto zoals we die nu hebben (à €500,-). Sowieso zou ik bij een duurdere auto eerst eens kijken naar de reputatie van het bedrijf en of ik veel problemen die onopgelost blijven kan vinden of ellenlange topics op bijv. Tros' Radar-forum. Verdiepen in de modelspecifieke problemen zodat je weet waar je op moet letten is ook altijd verstandig, maar het verstandigste is nog om iemand mee te nemen die er meer vanaf weet dan jezelf en die niet dagelijks in de auto hoeft te gaan rijden. Die kijkt toch altijd anders naar die auto. Kortom: zolang je verstandig blijft kun je eigenlijk overal wel je auto kopen.

Bij een nieuwe auto heb je dat probleem niet natuurlijk, maar ook daar loont het de moeite om een objectiever iemand mee te nemen en eerst te kijken naar andermans ervaringen met het bedrijf waar je die auto wilt gaan kopen. Ook even kijken naar hoe het bedrijf bereikbaar is en hoe hun serviceafhandeling is kan geen kwaad
Met citaat reageren
Oud 15-08-2012, 09:06
feniks
feniks is offline
Tja, mijn ervaring, ook met bovag zelf, is niet denderend. Daarom zet ik het neer. Van mijn ervaringen kunnen mensen ook leren.

En ja, als een instituut als bovag zo slecht met zijn eigen garantie omgaat, vind ik dat zeer zeker vermeldenswaardig.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2012, 14:29
Verwijderd
Ja snap ik. In mijn directe omgeving hoor ik eigenlijk alleen maar goede verhalen erover, maar zoals ik al zei hangt dat ook heel erg af van hoe de garagist ermee omgaat.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2012, 16:44
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Het hangt ook nogal van je budget af waar je gaat winkelen Als je voor 15.000 op zoek gaat naar een gebruikte auto dan zal je sneller bij merkdealers binnenstappen die uitgebreidere garantie leveren. Ga je voor 1.500 op zoek is het meer een grabbelton. Als een merkdealer in dat budget wat heeft staan zullen ze ivm hun naam toch wel wat schappelijker optreden in verkoop en zorgen dat ze geen wrak verkopen. Een onafhankelijke BOVAG-garage zit een beetje in een tussengebied en daar kunnen rotte appels tussen zitten, maar over het algemeen zijn ze wel redelijk prima. Zeker als je boven de 4.500 aan het zoeken bent. Universele autobedrijven of handelaren zijn er in in alle soorten en maten, meestal zijn hun marges kleiner dus veel ruimte voor onderhoud en coulance is er vaak niet. Zeker niet in de onderste prijsklassen. Het is een relatief grote markt dus ze kunnen het zich permitteren mensen tegen zich in het harnas te jagen met slechte praktijken, er is altijd wel een andere klant Je kunt er wel goede dingen vinden, maar je moet dan wel een beetje weten waar je mee bezig bent. Wat feniks zegt; auto's worden meestal met een reden weggedaan, daar moet je gewoon op bedacht zijn.

Particulier kan als voordeel hebben dat de verkoper veel van de auto en de bijbehorende geschiedenis weet, en je van het soort persoon wat af kan leiden hoe er met de auto is omgesprongen. Er is ook meer ruimte om (ver) onder de marktprijs uit te komen. Het nadeel is dat als jij totaal geen verstand van auto's hebt en de verkoper ook niet, je niet echt weet wat je koopt Maar goed, dit probleem heb je dan ook bij handelaren, blijft een beetje Russisch roulette. Particulier kan soms een mooie meevaller tussen zitten als er een bepaalde reden van verkoop is of de verkoper gewoon niet zoveel van de auto afweet.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2012, 19:12
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
ANWB-aankoopkeuring (€ 159) bij auto's van +/- € 2500 van universele autobedrijven en particulieren is misschien wel echt goede dan
Met citaat reageren
Oud 16-08-2012, 19:19
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Zo'n keuring kan oplopen tot 370 euro (voor niet-leden) hè, is namelijk afhankelijk van de auto in kwestie, en kan maar op een paar locaties geloof ik
Je kunt er ook mee naar een andere onafhankelijke garage, zijn wel meer instanties die zo'n keuring doen. Maar een keuring is deels een moment opname, het is geen garantie dat je niet over een half jaar toch met een ernstig defect komt te staan.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2012, 23:40
Verwijderd
Klopt, de ANWB/TüV Nord keuring heeft ook nadelen - maar een paar plekken en het kan ook duurder uitvallen. Plus dat het toch vaak ook 'op afspraak' gaat of dat je lange wachttijd hebt. Desalniettemin kan het een uitkomst zijn als je een complete noob bent op autogebied en er in je kennissenkring ook geen mensen zijn die er e.e.a. van af weten.
Een keuring kun je ook door een ander bedrijf laten doen, zoals KIET al zei. Dat is denk ik voor veel mensen al handiger dan een ANWB/TüV Nord keuring te regelen. Sowieso is het vragen of je zo'n keuring mag laten uitvoeren (want het is niet jouw eigendom enzo) al een goede graadmeter. Als de verkoper je niet probeert te belazeren zal die er doorgaans geen problemen mee hebben. Is hij op zo'n keuring tegen dan weet je ook genoeg: Gauw bij die auto weg lopen
Met citaat reageren
Oud 17-08-2012, 11:40
feniks
feniks is offline
Ach, en wat Dittrich doet, kan ook geen kwaad: 500 euro steken in een auto, en elke dag die hij langer mee gaat dan 1 jaar, is bijna gratis rijden.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2012, 22:53
Verwijderd
Citaat:
Ach, en wat Dittrich doet, kan ook geen kwaad: 500 euro steken in een auto, en elke dag die hij langer mee gaat dan 1 jaar, is bijna gratis rijden.
Precies Ik zou het je alleen niet aanraden wanneer je enigszins comfortabel wilt rijden
Met citaat reageren
Oud 17-08-2012, 23:04
feniks
feniks is offline
Dan geef je iets meer uit, en je koopt een BMW
Met citaat reageren
Oud 17-08-2012, 23:24
Verwijderd
Zou ik niet doen. Onderhoudskosten zijn veel te hoog ivm het huidige ding dat ik nu rijd
Met citaat reageren
Oud 18-08-2012, 09:17
feniks
feniks is offline
Valt mee.
Als je voor 2000 euro (om en nabij) een BMW koopt, dan moet je niet verwachten dat je een splinternieuwe auto koopt. Mijn eigen verwachting (en mijn beun is het met me eens) is dat ik er minimaal 1 jaar in kan rijden. En waarschijnlijk 2. Maar dan is hij ook echt op. In die twee jaar, vind ik het persoonlijk onnodig om heel veel groot onderhoud te doen, en heel veel te vervangen. Want dat is onzin. Met 284 op de klok, kan ik hem beter aan het einde van de verwachtte looptijd naar polen laten verschepen, en voor 2000 weer een andere, soortgelijke auto kopen.

Het is dan wel zaak dat je een goeie beun vindt, want elke garage en zeker de BMW dealers ruiken bloed als je met een BMW aankomt. Dan schieten de prijzen ineens omhoog.

Wat ik bij de testrit gedaan heb: koppeling controleren (echt een paar keer goed "mishandelen"), remmen controleren, de motor een paar keer goed op zijn staart trappen, ook in zijn vrij, en goed luisteren en kijken. Kijken naar vochtige plekken in het motorhuis, en naar roest op de belangrijke delen. Luisteren naar raar gepiep, kraken en schurende geluiden. Die ontbraken allemaal. Dus dat was mijn gelukje.

En bovendien: Ik moet zeggen dat de extra luxe toch wel wat waard is. Ijskoude airco (is met deze temperaturen geen overbodige luxe), die in 2 zones werkt, in alle richtingen verstelbare stoelen, electrische spiegels, een 1,6 liter motor die tot op heden erg veel power levert (met caravan een 22% helling nemen zonder dat het verbruik noemenswaardig stijgt).
Met citaat reageren
Oud 18-08-2012, 09:28
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Ik koop het liefst van een universeel autobedrijf, BOVAG zegt me niets behalve een reden om er een paar procent bovenop de prijs te zetten.
Een BOVAG bedrijf doet niets anders dan een universeel bedrijf; een proefritje, een vlotte APK en poetsbeurt. Het is niet zo dat ze zo'n auto binnenstebuiten keren om te kijken of die 100% in orde is.
Volgens mij is ieder bedrijf verplicht een garantie te geven. Als je dus je nieuwe heilige koe direct na aanschaf flink gebruikt komen eventuele gebreken gauw aan het licht en valt er nog wel wat te claimen. Voor een goedkope auto moet je aan de andere kant ook niet te naief / kinderachtig zijn..
Met citaat reageren
Oud 18-08-2012, 09:32
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Valt mee.
Als je voor 2000 euro (om en nabij) een BMW koopt, dan moet je niet verwachten dat je een splinternieuwe auto koopt. Mijn eigen verwachting (en mijn beun is het met me eens) is dat ik er minimaal 1 jaar in kan rijden. En waarschijnlijk 2.
Wat moet je met een beun als je maar 1 jaar in een auto rijdt? Wat valt er te repareren dan?
Ik rijd voor 2700 Euro aanschafprijs al bijna 7 jaar in een Renault Laguna..

We kunnen nu gaan opscheppen welke auto beter/goedkoper is maar dat wordt een eindeloze gevoelenskwestie en niet het doel van dit topic.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2012, 09:33
feniks
feniks is offline
Als het te mooi lijkt om waar te zijn. Dan is het vaak ook te mooi om waar te zijn.
Stel gewoon je verwachtingen goed.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2012, 09:36
feniks
feniks is offline
Citaat:
Wat moet je met een beun als je maar 1 jaar in een auto rijdt? Wat valt er te repareren dan?
Ik rijd voor 2700 Euro aanschafprijs al bijna 7 jaar in een Renault Laguna..

We kunnen nu gaan opscheppen welke auto beter/goedkoper is maar dat wordt een eindeloze gevoelenskwestie en niet het doel van dit topic.
Het was geen opscheppen. Het was een voorbeeld om duidelijk te maken, dat het niet noodzakelijk is om hoge kosten te maken.
En volgens mij kwam dat ook goed in mijn post naar voren

Wat ik bij een beun moet: de kleine dingen, die aan elke auto moeten. Filters, remmen, banden. Dat soort zaken, die je wel veilig op de weg houden. Lijkt me ook al geen algebra.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-08-2012, 16:28
Verwijderd
Ja en wat ik bedoelde is dat ik daarom geen BMW zou kopen. Onderdelen voor BMW's zijn doorgaans toch wat duurder en voor hetzelfde geld als waarvoor je zo'n BMW hebt, koop je eenzelfde Japanner met veel minder kilometers op de teller omdat iedereen het graflelijke auto's vindt (vaak niet geheel onterecht ) De kans op onverwachte, dure reparaties gaat daarmee normaal gesproken ook naar beneden, tenzij je een kat in de zak koopt. Doe dat maar gewoon niet, gewoon weg van die kat blijven
Met citaat reageren
Oud 19-08-2012, 16:18
feniks
feniks is offline
ik ben juist wel fan van katten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.