Oud 04-04-2009, 00:54
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Video of girl's flogging as Taliban hand out justice

Mobile phone movie shows that militant influence is spreading deeper into Pakistan

WARNING: This video contains images some people may find disturbing

A video showing a teenage girl being flogged by Taliban fighters has emerged from the Swat Valley in Pakistan, offering a shocking glimpse of militant brutality in the once-peaceful district, and a sign of Taliban influence spreading deeper into the country.

The two-minute video, shot using a mobile phone, shows a burka-clad woman face down on the ground. Two men hold her arms and feet while a third, a black-turbaned fighter with a flowing beard, whips her repeatedly.

"Please stop it," she begs, alternately whimpering or screaming in pain with each blow to the backside. "Either kill me or stop it now."

A crowd of men stands by, watching silently. Off camera a voice issues instructions. "Hold her legs tightly," he says as she squirms and yelps.

After 34 lashes the punishment stops and the wailing woman is led into a stone building, trailed by a Kalashnikov-carrying militant.

Reached by phone, Taliban spokesman Muslim Khan claimed responsibility for the flogging. "She came out of her house with another guy who was not her husband, so we must punish her. There are boundaries you cannot cross," he said. He defended the Taliban's right to thrash women shoppers who were inappropriately dressed, saying it was permitted under Islamic law.

The Guardian received the video through Samar Minallah, a Pashtun documentary maker and anthropologist who lived in Swat for two years in the late 1990s. It has been passed between Swat residents by mobile phones.

Ms Minallah said the punishment had been inflicted within the last 10 days, following the signing of a controversial peace deal under which the provincial government ceded control of the valley's judicial system to the militants.

"This video is being widely circulated because the Taliban want people to see it. They want to give the message that this is taking place after the peace deal because this is something they ideologically believe in," she said.

Local sources including journalists and human rights workers, some of whom declined to be identified, confirmed the video was recent, although estimates of its timing varied between one and three weeks ago. The Taliban spokesman said it predated the peace deal.

Sher Muhammad Khan, an official in Swat with the Human Rights Commission of Pakistan, said: "They have committed so many atrocities since the peace deal. They have taken entire control of the district. There is nobody to control them; they decide disputes according to their whims."

Since the 15 February deal, a hybrid of traditional and Islamic law has been operational in Mingora, the largest city in Swat district. The qazi courts, as they are known, are not operated by the Taliban but by a related political movement. They have a murky legal status because the changes have yet to be signed into law.

Floggings and other physical punishments have not been imposed in Mingora, where some residents have praised the system's efficiency. However, in outlying districts, where government writ has been entirely crushed, a crude form of gun justice prevails.

The woman in the video, named as Chaand and believed to be aged 17, was punished in Matta, a district further up the Swat Valley.

Minallah and other sources said the girl was punished on suspicion of having had an illicit relationship with a married man. She did not receive a trial. "The whole case is based on the suspicions of one neighbour," said Minallah.

The woman's brother is among the men pinning her down, she added. "It's symbolic that he does it with his own hands. It gives him honour in local society, that he has done it for the sake of religion."

The Swat Valley is controlled by Maulana Fazlullah, a charismatic preacher who initially gained popularity through radio broadcasts, then seized control through gun battles, suicide attacks and intimidation of the local population.

Since the peace deal, women have been beaten for shopping unaccompanied in Mingora's main market and dozens of girls' schools remain closed, many of them bombed.

Fazlullah has sworn loyalty to Baitullah Mehsud, the overall Taliban leader from South Waziristan who claimed responsibility for last Monday's eight-hour assault on a police centre in Lahore and has vowed to mount attacks in Washington.

On Wednesday a presumed American drone fired rockets at a compound controlled by his network, killing at least 14 people.

The effective surrender of government authority in Swat has caused great alarm across Pakistan and among western allies.Minallah said she feared Talibanisation would spread across Pakistan. "I have distributed this video because I feel people are in denial. They don't want to believe what is happening."
http://www.guardian.co.uk/world/2009...women-flogging
Het incident speelde zich hieraf (het plaatje is niet gerelateerd aan de tekst, dus vandaar dat er wat anders staat, maar het wijst nu net wel naar de juiste plek):


Wat kunnen we doen om die mensen en voornamelijk de vrouwen in die regio te helpen zodat het geen Afghanistan II wordt/blijft? Wat kan de Pakistaanse overheid doen en wat zou de Pakistaanse overheid moeten doen?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.

Laatst gewijzigd op 04-04-2009 om 01:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2009, 09:19
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Dit is toch doodnormaal daar? Ik vind het wel terecht, wanneer mijn vriendin met een vreemde vent in m'n huis zit waar ik niets van weet, smack ik haar ook.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 10:15
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Er wordt hier gedaan alsof het echt om vrouwenrechten gaat. Maar stiekem is het gewoon Rascisme! Ismalofobie! Diskirminazie!
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 12:45
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Het is een regionaal ding

LONDEN/OTTAWA - De Canadese premier Stephen Harper heeft woensdag wetswijzigingen in Afghanistan geëist omdat recente regelgeving in Kabul ‘volkomen in strijd is met de Canadese missie in het land’.

Harper uitte zijn kritiek tegenover journalisten van de publieke omroep CBC. Hij is boos omdat een nieuwe wet de rechten van vrouwen van de sjiitische minderheid in Afghanistan aanzienlijk beperkt. Naar schatting 15 procent van de Afghanen is sjiiet.

De Afghaanse president Hamid Karzai tekende de wet naar verluidt op 19 maart. De sjiitische vrouw wordt via deze wet een uitzondering op het juridische beginsel dat alle Afghanen voor de wet gelijk zijn. Ze mist bijvoorbeeld het recht op een erfenis, mag niet zonder toestemming van haar echtgenoot het huis verlaten en krijgt geen voogdij over kinderen bij een echtscheiding.

‘Wij zijn hier zeer door geërgerd en ik denk niet dat we de enigen zijn,’ aldus Harper. Sinds 2002 hebben bijna 120 Canadese militairen het leven verloren in Afghanistan.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/...in_Afghanistan


Elke cent die we in die landen steken is overbodig. Diplomatiek overleg levert niks op, vechten niet. Je kan er niks aan doen denk ik, alleen tijd kan dit oplossen.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 13:14
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Het is een regionaal ding

LONDEN/OTTAWA - De Canadese premier Stephen Harper heeft woensdag wetswijzigingen in Afghanistan geëist omdat recente regelgeving in Kabul ‘volkomen in strijd is met de Canadese missie in het land’.

Harper uitte zijn kritiek tegenover journalisten van de publieke omroep CBC. Hij is boos omdat een nieuwe wet de rechten van vrouwen van de sjiitische minderheid in Afghanistan aanzienlijk beperkt. Naar schatting 15 procent van de Afghanen is sjiiet.

De Afghaanse president Hamid Karzai tekende de wet naar verluidt op 19 maart. De sjiitische vrouw wordt via deze wet een uitzondering op het juridische beginsel dat alle Afghanen voor de wet gelijk zijn. Ze mist bijvoorbeeld het recht op een erfenis, mag niet zonder toestemming van haar echtgenoot het huis verlaten en krijgt geen voogdij over kinderen bij een echtscheiding.

‘Wij zijn hier zeer door geërgerd en ik denk niet dat we de enigen zijn,’ aldus Harper. Sinds 2002 hebben bijna 120 Canadese militairen het leven verloren in Afghanistan.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/...in_Afghanistan

Elke cent die we in die landen steken is overbodig. Diplomatiek overleg levert niks op, vechten niet. Je kan er niks aan doen denk ik, alleen tijd kan dit oplossen.
Het voorbeeld dat je aanhaalde was Afghanistan. Maar mijn voorbeeld ging over Pakistan.

Desalniettemin, de tijden waren beduidend anders in de jaren 60 en 70. Overigens niet alleen in Afghanistan en Pakistan, maar ook in Egypte en de contreien. Vrouwen liepen er rond in minirokken.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 13:30
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Ja, ik weet het nog goed, dat was geil. Totdat de Taliban kwam. Maar helaas is de Taliban een organisatie die bestaat uit ENORM VEEL mensen die het land ook nog eens beter kennen dan de Amerikaanse bezetter, ie op hun beurt weer met veel oorlogsgeil tromgeroffel dat land binnen komen vallen, onschuldige burgers afschieten en eisen dat hun bondgenoten (waaronder Nederland, helaas) hun voorbeeld volgen.

Je kan maar één ding doen; dit op z'n beloop laten en jezelf bezig houden met je eigen land want dit is water naar de zee dragen.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 13:55
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Je kan maar één ding doen; dit op z'n beloop laten en jezelf bezig houden met je eigen land want dit is water naar de zee dragen.
Maar als het ooit anders was, waarom zou het nu niet meer zo kunnen worden? En waarom zou je ze daarbij niet kunnen helpen?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 14:30
Verwijderd
Omdat je ze niet kan dwingen het licht te zien of ze onze morele normen en waarden op te leggen.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 14:31
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar als het ooit anders was, waarom zou het nu niet meer zo kunnen worden? En waarom zou je ze daarbij niet kunnen helpen?
Meestal, als één zijde claimt een godheid achter zich te hebben, is het onbegonnen werk om die zijde zonder geweld terug te dringen. Het enige dat ertegen helpt, is kennis en onderwijs, ontwikkeling van de mensen zelf. Niet geheel toevallig zijn het juist scholen die de Taliban verwoesten.

Wat dat betreft is het aan de Afghanen en Pakistanen zelf. Als ze willen blijven geloven in de fundamentalistische islam, dan zullen ze ook altijd onderdrukt en vermoord worden door warlords in naam van de islam.


Zelf voel ik er ook veel voor om als Afghanistan dergelijke achterlijke wetten blijft aanhouden, alle troepen terug te trekken. Ja, het land zal dan ineen storten en tienduizenden mensen worden vermoord, normaal gesproken ben ik juist vanwege die reden fanatiek tegen terugtrekking.
Maar het maakt als de Afghanen en hun leiders het zelf willen, dan geen verschil of die religieuze orgie van geweld direct op grote schaal losbreekt, of als sluipend proces gedurende jaren plaatsvindt terwijl we er zijn.

Dit is typisch weer een voorbeeld van een staat die nog niet ver genoeg ontwikkeld is om democratie als bestuursvorm te omarmen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 15:06
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Ach je kan toch gewoon beginnen met elke (aankomende) fundi een headshot te geven? Draaien we de rollen gewoon 's om; Jij vrouw meppen? Jij kogel terugkoppen. Dat moet toch een keer effect hebben zou je zeggen. Je houdt er in ieder geval een vrouwenoverschot aan over :-)
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 19:51
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Het voorbeeld dat je aanhaalde was Afghanistan. Maar mijn voorbeeld ging over Pakistan.

Desalniettemin, de tijden waren beduidend anders in de jaren 60 en 70. Overigens niet alleen in Afghanistan en Pakistan, maar ook in Egypte en de contreien. Vrouwen liepen er rond in minirokken.
Daarom zei ik ook dat het een regionaal ding is. Voor die mensen maakt een grens trouwens geen verschil in het gebied tussen Pakistan en Afghanistan. Van mij part kan die hele regio in de stront zakken. Waarom mensen helpen die niet geholpen willen worden? Vandaag was er weer een project goedgekeurd van 5 miljoen euro om de Afghanen "agrarisch onderwijs" in Uruzgan te geven.

Er wordt nu al vanaf 2001 gigantisch veel geld in gepompt, geld dat we in Nederland goed hadden kunnen gebruiken. We zijn 20 dode Nederlandse soldaten verder, X aantal dode Afghanen, ruim een miljard ( misschien het dubbele, weet ik veel ) armer en het is nog steeds een bodemloze put. Ze zoeken het maar zelf uit.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 21:09
Spoonie
Avatar van Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
Ach je kan toch gewoon beginnen met elke (aankomende) fundi een headshot te geven?
Dat hebben de sovjets ook geprobeerd...zie resultaat. Stingers van de CIA tellen ff niet mee
__________________
Het leven van een student bestaat uit vaak en vakkunding weekend vieren met soms een college tussendoor.......één twee, klik klik, go go ...ACTIE!!!!
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 21:50
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
waarom zou het nu niet meer zo kunnen worden? En waarom zou je ze daarbij niet kunnen helpen?
Naast de vraag of het kan, waarom zouden we, het zijn onze zaken niet en ik meen dat men het net zo min op prijs stelt als in het geval dat, bijvoorbeeld de japanners zich actief met onze politiek gaan bemoeien.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 22:36
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Naast de vraag of het kan, waarom zouden we, het zijn onze zaken niet en ik meen dat men het net zo min op prijs stelt als in het geval dat, bijvoorbeeld de japanners zich actief met onze politiek gaan bemoeien.
Totdat je dit weer leest; vluchten of je door fundi landgenoten laten afschieten?
Citaat:
Afghaanse vluchtelingen gestikt in vrachtwagen
AMSTERDAM/QUETTA - 04-04-2009 - Bijna vijftig Afghaanse vluchtelingen die in een vrachtwagen via Pakistan op weg waren naar Iran, zijn onderweg gestikt. De Pakistaanse politie vond zaterdag hun lijken in de laadruimte van het geparkeerde voertuig, nabij de stad Quetta in het grensgebied met Afghanistan.

Een Pakistaanse politiewoordvoerder sprak over 46 doden. Nog eens 45 mensen werden bewusteloos uit de overvolle laadruimte gehaald en naar het ziekenhuis gebracht. Velen verkeren in levensgevaar.

Voorbijgangers hadden de politie attent gemaakt op een vreselijke stank die uit de vrachtwagen kwam. Van de chauffeur en zijn bijrijder ontbreekt elk spoor.
© Tiscali/ANP
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 22:47
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Totdat je dit weer leest; vluchten of je door fundi landgenoten laten afschieten?
En dat zou mij moeten schelen/tranen bij me opwekken/interessant moeten zijn voor m'n landgenoten (doorkruisen wat minder van toepassing is) omdat?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 23:43
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
En dat zou mij moeten schelen/tranen bij me opwekken/interessant moeten zijn voor m'n landgenoten (doorkruisen wat minder van toepassing is) omdat?
Tsja, als er ergens een hongersnood/tsunami is schieten we te hulp. Als er ergens een genocide op gang komt wiebelen we met onze wijsvinger. Waarom het 1 wel en het ander niet? Gezien de vluchtelingen (90 in 1 truck..) willen de mensen niet wonen onder het juk van de Taliban en mogen ze er zelfs niet voor kiezen het land te verlaten. Ingrijpen lijkt me dan wel menselijk, ik noem dat geen "onze normen en waarden" opdringen, het lijkt me dat die er grotendeels voor de Taliban ook gewoon waren.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 00:06
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Tsja, als er ergens een hongersnood/tsunami is schieten we te hulp.
Nee hoor dat kan me al net zo min boeien, m.u.v. als die tsunamigebieden ons inhuren "to build some dykes and sturmvludkeringun"
(vind bijvoorbeeld het al net zo achterlijk om miljarden te spenderen aan de gaza, de israeli's de boel vervolgens weer eens verrot te laten schieten om daarna doodleuk weer 5 miljard te sturen; zonder dat soort gekneukel kunnen we heel nederland gratis naar alle soorten onderwijs sturen én de werkdag met een uur verkorten)

ik acht de mens tot veel meer in staat en ons kleine landje heeft daarin als een van de weinige de basale voorwaarden om dat mogelijk te maken.

ik heb niet de illusie dat andere landen zich naar ons niveau zullen opwerken dus is het m.i. voor de mensheid als geheel een stuk voordeliger om het grootste gedeelte van de overbevolking met een ontwikkelingsachterstand lekker op eigen kracht op ons niveau te laten komen dan wel uit te sterven.

om zodoende ons te concentreren op de toekomst die dankzij technologische innovatie een ander soort menselijk denken verreist.

Citaat:
Als er ergens een genocide op gang komt wiebelen we met onze wijsvinger. Waarom het 1 wel en het ander niet?
Goede vraag; beide niet lijkt me beter, het zijn externe zaken, en handelen kunnen we op beide manieren met ze (vooruit toen de VN nog niet in afghanistan zat waren de xtc grondstoffen wat schaarser maar ala 1 euro per pil is ook weer zo zo)

Citaat:
Gezien de vluchtelingen (90 in 1 truck..) willen de mensen niet wonen onder het juk van de Taliban en mogen ze er zelfs niet voor kiezen het land te verlaten.
Helaas pindakaas.

Citaat:
Ingrijpen lijkt me dan wel menselijk,
Subjectieve gewaarwording, hoewel ik je natuurlijk moreel direct gelijk geef stellen fictieve door mensen ingestelde landsgrenzen, wetten en vooral kapitaal mij in staat dit met gemak van de hand te doen...

voorwaarde hiervoor is immers mensen als 1 diersoort te beschouwen, dat doen we heden ten dagen niet, we verdelen op basis van culturele aspecten en bepalen daarmee wat interne en wat externe politiek is.

Citaat:
ik noem dat geen "onze normen en waarden" opdringen, het lijkt me dat die er grotendeels voor de Taliban ook gewoon waren.
Die woorden heb ik nooit in mijn mond genomen... wat mij betreft leven we hier net zo goed in een religieus geindoctrineerde dictatuur...

de macht en dwang hier zijn alleen subtieler verwerkt waardoor het plebs niet gaat muiten...

Brood en spelen zijn nog immer brood en spelen...

helaas inderdaad dat de grieken onder rome klein gehakt zijn, wellicht hadden we filosofisch-sociaal-spiritueel als soort al wel verder geweest... wie weet

nu moet ik werken met het materiaal dat me gepresenteerd wordt.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 16:54
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Dat is cultuur, hetzelfde aan doen als hier: stimuleren.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-04-2009, 13:24
juno
Avatar van juno
juno is offline
Er is maar een heel kleine minderheid die geweld en vuil spel niet schuwt nodig om een grote zwijgende meerderheid te overheersen. Dat is wat de Taliban doen: een schrikbewind van angst tot stand brengen. Als zoiets eenmaal is geinstalleerd, is het onmogelijk om er zonder hulp van buitenaf nog iets aan te veranderen. De broer van dat meisje zou haar niet moeten vsthouden, maar juist die man die zijn zusje mishandelt af moeten rossen. Maar dat durft hij niet, omdat hij er anders zelf van langs krijgt door die baardmansen met Kalashnikovs, als hij al niet wordt neegeschoten of hun huis later in brand zal worden gestoken. Het is maar een minderheid, maar ze hebben wapens en ze deinzen niet terug voor vuile handen. En ze hebben vrij spel omdat niemand er daadwerkelijk iets tegen onderneemt. In wezen zijn de Taliban een bezettingsleger.

Geweld kun je maar met een ding effectief beantwoorden, en dat is nog meer geweld. Niet alleen dreigen, maar ook waarmaken, en dan heb ik het over buitensporig veel geweld. Hoe eerder je echter ingrijpt, des te minder geweld zal er nodig zijn. Maar daar is het al te laat voor.

Denk even terug aan vroeger. De fascisten grepen de macht in Europa in de jaren twintig en dertig met aanvankelijk slechts een kleine minderheid. Maar wat voor minderheid. Die speelden het ruw, die deinsden niet terug voor een paar klappen of kogels en met name: niet voor een paar wetten of regels. Niemand greep in terwijl ze stapje voor stapje hun tegenstanders onschadelijk maakten met straatgevechten, knokploegen, standrechtelijke executies en politieke moorden, en later met wetgeving die hun totale heerschappij vestigde. Toen was er niets meer wat hen nog teriug kon dringen. (Net als in die regio in Pakistan nu). Er was uiteindelijk een allesvernietigende wereldoorlog met grootschalige en enorm kostbare hulp van de VS, Canada en Australie voor nodig om ze weer te verslaan.

Leren we nou echt nooit van de geschiedenis? Als je te lang wacht, als je te lang probeert te pappen en nat te houden om de schade te beperken, uit angst voor een beetje ruzie, dan verlies je alles. Een totalitair bewind zal nooit genoegen nemen met iets minder dan absolute macht, en waarom zouden ze ook, als het voor het grijpen ligt en niemand houdt ze tegen?

Voor de Afghaanse en Pakistaanse vrouwen is het al te laat. Ik kan alleen maar hopen dat het voorbeeld van de Taliban geen navolging vindt in andere regio's. Maar het is al overgesprongen van Afghanistan naar Pakistan. Wat zal de volgende no go area worden? Waar zal het stoppen en wie zal het stoppen?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2009, 13:28
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Er is maar een heel kleine minderheid die geweld en vuil spel niet schuwt nodig om een grote zwijgende meerderheid te overheersen. Dat is wat de
Ok en hoe verschilt dat ook maar 1 milimeter met hoe het hier gaat?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 06-04-2009, 17:42
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Maar zou inmenging toch nut hebben, dan?

Citaat:
Verhagen: 'discriminerende vrouwenwet Afghanistan opgeschort'
04 apr 2009

De Afghaanse wet die grove discriminatie van vrouwen legitimeerde wordt opgeschort. Die toezegging kreeg minister Verhagen zaterdag van zijn Afghaanse collega Spanta. Nederland had hier met andere landen van de NAVO en de Europese Unie op aangedrongen.

De Afghaanse regering gaat na welke bepalingen van de wet niet in overeenstemming zijn met de Afghaanse grondwet of met internationale mensenrechtenverdragen. Deze bepalingen worden veranderd en dan opnieuw aan het Afghaanse parlement voorgelegd. Tot die tijd wordt de wet buiten werking gesteld.

'De Afghaanse regering gaat met de stofkam door de wet,' aldus minister Verhagen (Buitenlandse Zaken). 'Wat vrouwen in Afghanistan nodig hebben, is vertrouwen in de autoriteiten om hen te beschermen en ondersteunen.'

De wet zou van toepassing zijn geworden op vrouwen van de shi'itische minderheid in Afghanistan, die ongeveer 15 procent van de bevolking uitmaakt. De wet bepaalde onder meer dat vrouwen nooit sex mochten weigeren aan hun echtgenoot en zich niet zonder begeleiding buitenshuis mochten bevinden, behalve in geval van nood.

Nederland spreekt de Afghaanse regering regelmatig aan op de verbetering van de positie van vrouwen in het land. 'Ze geven keer op keer te kennen dat ze actief deel willen nemen aan de wederopbouw in hun land,' aldus Verhagen. 'Ze zijn cruciaal voor de Afghaanse samenleving.'
http://www.minbuza.nl/nl/actueel/nie...nistan-op.html
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2009, 17:55
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
Ok en hoe verschilt dat ook maar 1 milimeter met hoe het hier gaat?

Het is een algemene regel. Zo gaat het overal en altijd. Enkel de constatering van een feit, zonder achterliggende bedoelingen.

Maar hoe moet ik jouw commentaar plaatsen?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2009, 18:15
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Maar hoe moet ik jouw commentaar plaatsen?
Als het mijn commentaar was geweest had je het als volgt kunnen plaatsen: wij kunnen 'hunnie' wel gaan 'redden' en vertellen hoe het volgens ons zou moeten maar dat komt op hetzelfde neer als nu. Daarboven, als we vrouwenrechten zo geweldig belangrijk vinden laten we dan gewoon bij de wahabieten beginnen dan kunnen we 28.161.417/2 = ongeveer 14 miljoen vrouwen 'redden' en ik denk dat dat er meer zijn dan in die grotjes daar.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 06-04-2009, 18:38
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Van die "grotjes" is niet veel meer over na een fikse besnijdenis.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2009, 01:17
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Het is een algemene regel. Zo gaat het overal en altijd. Enkel de constatering van een feit, zonder achterliggende bedoelingen.
Neuh ok dan is het goed, ik dacht dat je specifiek dat kwijt wou over die zanderige heuvelrug in west afghanistan/oost pakistan
Citaat:
Maar hoe moet ik jouw commentaar plaatsen?
Zo'n beetje wat de veroorzaker zegt, maar dan nog niet eens specifiek vanuit ons...

over elk land in de wereld is te zeggen dat een kleine minderheid geweld/intimidatie dan wel afhankelijkheid gebruikt om mensen te verdelen en te heersen, wil je het naast elkaar leggen dan is maar net de vraag wat het meest schandalige is, dus daarvoor doe je het niet...

waarvoor doe je het dan; reputatie, je stuurt een container of 500 naar een tsunamigebied om in het mooie plaatje te komen bij de handelspartners, en daar ben ik niet eens tegen maar van de hoeveelheid keren dat het gebeurt (uitkeringen exporteren, tsunami's, zandbak 1 2 dan wel 3, afrika) is als je het relateert aan de noodzaak onze reputatie omhoog te halen is het nogal lachwekkend (of om te janken)

immers in die relatie moet een container of 10 eens in het jaar ruim voldoende zijn, en dan nog niet eens omdat onze reputatie in een neerwaartse tendens zit, maar meer als marketing van de naamsbekendheid.

Citaat:
Van die "grotjes" is niet veel meer over na een fikse besnijdenis.

Citaat:
Daarboven, als we vrouwenrechten zo geweldig belangrijk vinden laten we dan gewoon bij de wahabieten beginnen
Of bij onszelf...
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2009, 09:41
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Omdat het een beetje in de trant van de discussie ligt... moeten we daar zijn om te helpen?

Citaat:
Nederlandse militair komt om in Afghanistan

AMSTERDAM - Soldaat der eerste klasse Azdin Chadli (20) is maandag om het leven gekomen door een raketaanval op de basis Kamp Holland in de Afghaanse provincie Uruzgan. Vijf andere militairen raakten gewond. Hun toestand is stabiel.

Bekijk video

Commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm maakte dat maandagavond in Den Haag bekend. Het is de eerste keer dat mensen geraakt zijn bij een raketaanval op Kamp Holland.

Het betekent de negentiende Nederlandse dode sinds het begin van de missie in Afghanistan in 2006.

Raketten

De aanval had maandag plaats om 18.00 uur Afghaanse tijd. Vermoedelijk gaat het om een beschieting met twee 107 mm-raketten.

Een van deze raketten raakte het kamp van het Afghaanse leger en zorgde voor lichte verwondingen bij twee Afghaanse militairen.

Gewonden

De andere raket kwam terecht op Kamp Holland. De gewonden, onder wie een vrouw, variëren in leeftijd van 19 tot 24 jaar. De families van de betrokken militairen zijn inmiddels ingelicht.

De slachtoffers zijn afkomstig van de Ruyter van Steveninckkazerne in Oirschot. De gesneuvelde Chadli en vier van de gewonde militairen zijn afkomstig van het 42 Pantserinfanteriebataljon van de Limburgse Jagers, de vijfde gewonde komt van de 413 Pantsergeniecompagnie.

Chadli was pas kort in Afghanistan. Hij maakte deel uit van de groep die op 30 maart is begonnen.

Aanvallen

Maandagavond deden zich nog twee beschietingen voor, een op Kamp Holland en een op Kandahar Airfield. Deze beide beschietingen richtten geen schade aan. De 107 mm raketten die daarbij worden gebruikt, zijn in grote hoeveelheden aanwezig in Afghanistan. Veelal betreft het oude munitie uit eerdere conflicten.

Volgens Commandant der Strijdkrachten Van Uhm geven ze wel aan hoe reëel de dreiging van deze projectielen is.

"De raketten zijn uiterst onnauwkeurig en treffen zelden doel", zei generaal van Uhm. "Vandaag is daarop helaas een trieste uitzondering."

Kwetsbaar

''Het sneuvelen van soldaat Chadli geeft aan hoe kwetsbaar de veiligheid in Uruzgan nog is'', aldus van Uhm.

''Er is het afgelopen jaar grote vooruitgang geboekt in het bereiken van veiligheid. Maar het blijft voor enkelingen toch mogelijk raketaanslagen te plegen'', lichtte hij toe.

''We zullen doorgaan om die enkelingen te bestrijden en daarnaast ervoor zorgen dat het overgrote gedeelte van de bevolking van Uruzgan kan blijven profiteren van de veiligheid die wij ze, samen met het Afghaanse gezag, bieden.''

Raketaanvallen

Het aantal raketaanvallen in Uruzgan en Kandahar is de afgelopen maanden weer toegenomen. Volgens Van Uhm wordt er alles aan gedaan om deze dreiging tegen te gaan.

Zo zijn er actieve beschermingsmaatregelen en voorzorgsmaatregelen getroffen op de kampen en worden er operaties uitgevoerd in de omgeving van de vermoedelijke afvuurlocaties. Met enige regelmaat zijn daarbij opslagplaatsen met 107 mm raketten gevonden.

Balkenende

Premier Jan Peter Balkenende sprak van een ''laffe aanval''. ''Onze gedachten gaan uit naar de familieleden en vrienden van soldaat Azdin Chadli. Hun verdriet is bijna niet voor te stellen. Het kabinet leeft intens met hen mee'', aldus Balkenende.

''We denken ook aan de gewonden en hun naasten. We hopen op een voorspoedig herstel. En niet in de laatste plaats aan de Nederlandse mannen en vrouwen in Afghanistan, die vandaag een collega verloren bij de laffe aanval op Kamp Holland.''

Van Middelkoop

Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) noemde het bericht over de aanslag een grote schok.

''Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden, de gewonden en de eenheid van soldaat eerste klasse Azdin Chadli'', zei de minister vanuit de Roemeense havenstad Constanza. ''De afgelopen maanden was het rustig in Uruzgan en werd hard gewerkt aan veiligheid en opbouw.''

De minister bezoekt in Roemenië een internationale marine-oefening en werd vlak na aankomst van het slechte nieuws op de hoogte gesteld.

Mark Weijdt

Op 19 december viel er voor het laatst aan Nederlandse zijde een slachtoffer te betreuren. De 24-jarige Mark Weijdt kwam in Uruzgan om het leven toen hij tijdens een vuurgevecht vermoedelijk op een bermbom stapte.
http://www.nu.nl/algemeen/1944973/ne...ghanistan.html

Condoleanceregister:
http://www.defensie.nl/actueel/condo...t_azdin_chadli
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2009, 13:44
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ja we moeten daar zijn om te helpen, daar hebben we kennelijk een leger voor en daar hebben we toch ook die JSF voor nodig? We kunnen ons daar nu wel terugtrekken maar doek dan ook het leger op. Dat die kerel dood is lijkt me vervelend voor de familie, maar als je met een geweer richting een oorlogsgebied gaat zou je er rekening mee moeten houden dat er iets zou kunnen gebeuren met je.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2009, 13:52
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Of bij onszelf...
gekke arPos, als dat hier gebeurt dan is dat behoud van eigen identiteit, ies koeltoer, als het daar gebeurt is het pas onderdrukking en een schande

http://www.ad.nl/rotterdam/stad/3132...leemrsquo.html
http://www.allesoverutrecht.nl/nieuw...009-02-23).php

__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2009, 22:06
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
En dan had ik het alleen nog maar over salarisschalen
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 07-04-2009, 22:43
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Nee hoor dat kan me al net zo min boeien, ...
ik heb niet de illusie dat andere landen zich naar ons niveau zullen opwerken dus is het m.i. voor de mensheid als geheel een stuk voordeliger om het grootste gedeelte van de overbevolking met een ontwikkelingsachterstand lekker op eigen kracht op ons niveau te laten komen dan wel uit te sterven.
Als ik het volgende weer lees word ik ook gesterkt in die gedachten.
Citaat:
Kagame: Nederlandse hulp hielp toch niet
KIGALI - 06-04-2009 - De Rwandese president Paul Kagame vindt het gedeeltelijk staken van de Nederlandse ontwikkelingshulp aan zijn land niet erg. 'Deze hulp heeft werkelijk niets bijgedragen aan Rwanda', zei Kagame maandag tijdens een persconferentie.

In december maakte de Nederlandse minister van Ontwikkelingssamenwerking Bert Koenders bekend een gedeelte van de ontwikkelingshulp aan Rwanda te staken. Het ging om de zogeheten budgetsteun van 3 miljoen euro voor dit jaar. Dit deed Koenders nadat Rwanda in een conceptrapport van de Verenigde Naties aangewezen was als mogelijke onruststoker in het conflict in Oost-Congo.

'Hier in Rwanda zijn wij degenen die beslissingen nemen over onze nationale veiligheid, en niemand anders', zei president Paul Kagame vandaag. 'Het belachelijke aan de beslissing van de Nederlanders is bovendien dat ze die genomen hebben nog voordat het eindrapport van de VN af was.'

© Tiscali/ANP
Sowieso de naam ontwikkelings-SAMENWERKING? Bij ontwikkelings-HULP kan ik me iets voorstellen.. Maar goed, hier ben ik ook tegen, hulp voor kanslozen die hun eigen veters nog niet willen vastknopen.
Ik ben dan ook niet voor (tijdelijke) hulp maar voor hulp in de vorm van het verwijderen van de stoorzender, uiteraard moet het resultaat dan wel in de lijn van onze moraal liggen. Gaza valt daar dus gewoon geheel buiten, Rwanda inmiddels ook, en ach, als meneer Karzai zo doorgaat met z'n plan in Afghanistan, wat doen we daar dan nog?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 12:30
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
over de grens:
Citaat:

Afghaanse vrouwenrechtenactivistes bekogeld

(Novum/AP) - Zo'n driehonderd Afghaanse vrouwen zijn woensdag bekogeld met stenen toen ze demonstreerden tegen een wet die voorschrijft dat een echtgenote minstens eens in de vier dagen met haar man naar bed moet. [omg!]

De wet werd vorige maand aangenomen. Critici zeggen dat de wet in feite verkrachting legaliseert. Vrouwenrechtenactivistes organiseerden woensdag een demonstratie, waar ongeveer driehonderd voornamelijk jonge vrouwen op afkwamen. Maar bij een tegendemonstratie, die vooral uit mannen bestond, meldden zich vele honderden mensen meer.

De leuzen van de vrouwen werden overschreeuwd en sommige mannen begonnen met stenen te gooien. "Dood aan de slaven van de christenen", riepen zij. Politieagentes vormden een menselijke keten om de groep vrouwen om die te beschermen.
http://buitenland.nieuws.nl/553219/a...istes_bekogeld
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 17:21
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
over de grens:
...If we don't we'll have a race of baby's that'll hate the ladies, and since a man can't make one, he has no right to tell where and when to create one...
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 12-05-2009, 09:34
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Fighting against Taliban rages in Pakistan
270,000 villagers in refugee camps as exodus grows

By Pamela Constable
Washington Post / May 12, 2009

ISLAMABAD, Pakistan - Pakistani security forces killed 52 Islamist fighters in the Swat Valley yesterday, officials said, and the country's prime minister told Parliament the army had to take on Taliban forces in the northwest because "the very existence of the country" was at stake.

Intense fighting continued in many areas of the Malakand region occupied by the Taliban, and thousands of civilians continued to flee. The number of displaced people has swelled to 270,000 in newly built camps in peaceful areas of North-West Frontier Province.

Interior Minister Rehman Malik told journalists in the capital that the army operation will continue "until the last militant is flushed out of the area," but he also appealed for more international assistance in the fight, saying, "We have the will, but we don't have the capacity" to defeat the violent Islamist forces.

Prime Minister Yousaf Raza Gillani, in a special address to Parliament, vowed that "the writ of the government will be established at all costs" and that "the government will force the militants to lay down arms." He said the Taliban was trying to destabilize the country and denied it had a religious agenda.

The tough language from senior Pakistani officials was in sharp contrast to the government's position just a few weeks ago, when officials were promoting a peace accord with the Taliban and portraying its movement in the northwest as an effort to give poor, powerless Pakistanis a better justice system.

Even as public and political opinion coalesced around the ambitious army operation, several opposition parties spoke out against it yesterday. Former prime minister Nawaz Sharif, who visited several refugee camps, said the nation should rally to the support of the displaced, but other officials in his party complained that the government had not consulted them before launching the military offensive.

Leaders of the country's two major religious parties also protested the operation, saying the government was only fanning the flames of Islamist militancy and acting at the behest of the United States rather than in Pakistan's national interest.
http://www.boston.com/news/world/asi...s_in_pakistan/
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2009, 18:36
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Goede zaak dat Pakistan eindelijk eens in beweging komt. Vrij bitter dat ze met een leger dat qua grootte hoog in de top 10 van de wereld staat, de Taliban zo'n eind kon oprukken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-05-2009, 11:33
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Interessant interview:

http://www.thedailyshow.com/video/in...husain-haqqani

Let op wat hij zegt op ong 4 minuten.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2009, 12:42
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Interessant interview:
http://www.thedailyshow.com/video/in...husain-haqqani
Let op wat hij zegt op ong 4 minuten.
Als dat zo is dan is dat wel een mooie
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-05-2009, 11:21
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Pakistan heeft echt een probleem:

Citaat:
Tientallen doden door zelfmoordaanslag Pakistan

LAHORE - Lahore, de tweede stad van Pakistan, is woensdag opgeschrikt door een verwoestende zelfmoordaanslag. Zeker 23 en mogelijk veertig mensen kwamen om het leven toen een auto explodeerde bij een gebouw van de politie.

Er zou sprake zijn van twee daders. Zij reden in een auto richting een controlepost en openden vervolgens het vuur.

Beveiligers schoten terug, waarop het met explosieven gevulde voertuig op de weg ontplofte. Het gebouw, dat word gebruikt door de noodhulpdienst van de politie, stortte in.

De ravage in de omgeving is enorm. Zo raakten voertuigen en gebouwen in de omgeving zwaar beschadigd en sneuvelden ruiten van een nabijgelegen ziekenhuis.

Swat-vallei
De verantwoordelijkheid voor de aanslag is nog niet opgeëist. De autoriteiten gaan ervan uit dat radicale moslims er achter zitten.

Het zou gaan om een wraakactie voor het offensief van het Pakistaanse leger tegen de Taliban in de noordelijke Swat-vallei en omliggende districten.

Het is niet de eerste keer dat Lahore wordt getroffen door een terreuraanslag. De stad nabij de grens met India staat bekend om het culturele leven en het liberale klimaat en is daarom een ideaal doelwit voor moslimextremisten.

Cricketteam
Die sloegen bijvoorbeeld twee keer toe in maart. Op 3 maart vielen terroristen in Lahore de bus van het cricketteam van Sri Lanka aan.

Acht Pakistanen kwamen om het leven. En op 30 maart vonden zeven agenten in opleiding de dood toen gewapende militanten een politieschool in de miljoenenstad aanvielen.
http://www.nu.nl/algemeen/1969957/ti...-pakistan.html
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:22.