Oud 18-01-2007, 18:55
Saarah
Saarah is offline
Ik heb gisteren een kwartier (ja, amper een kwartier ) aan touwtjespringen gedaan (hoe zeg je dat? touwtjegesprongen? ), en een paar minuten later deden mijn kuiten al een beetje pijn, maar niet zo dat ik er écht last van had.
Vandaag heb ik er echter al een hele dag véél last van. Ze doen echt pijn, ik kan gewoonweg niet normaal lopen en een trap afgaan is ook erg lastig.
Ik heb wel even gestretchd voordat ik gisteren begon, en achteraf ook, maar dat was echt maar heel even.

Hoe komt dit? Ik weet dat ik tamelijk zwaar ben, misschien door het gewicht dat elke keer neerkwam ofzo?
Wil dit ook zeggen dat ik beter niet meer kan touwtjespringen? Als ik morgen ofzo weer een kwartier aan touwtjespringen doe, zal ik het dan weer hebben? Zal het mettertijd verbeteren?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 18:57
Zwoek
Avatar van Zwoek
Zwoek is offline
Is het geen spierpijn dan? Maar dan misschien in een ernstigere vorm?
__________________
Geen juist moment
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 18:59
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Zwoek schreef op 18-01-2007 @ 18:57 :
Is het geen spierpijn dan? Maar dan misschien in een ernstigere vorm?
Ja, waarschijnlijk wel.
Maar ik hoop niet dat ik het elke keer ga hebben, want het is écht niet leuk, en erg onhandig.

En ik vraag me ook af of het dan wel goed is voor m'n spieren? Nouja, natuurlijk wil spierpijn niet zeggen dat het níét goed is, maar toch.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 19:11
Ceespop
Avatar van Ceespop
Ceespop is offline
mensen die bksen doen het ook altijd, het is wel dgelijk goed, alleen je moet het opbouwen.
__________________
Free your mind and your ass will follow
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 19:20
Anika
Spierpijn is vrij normaal toch als je je spieren opeens gaat gebruiken voor dingen waar je ze normaal nooit voor gebruikt? Althans, ik heb er ook altijd behoorlijk last van als ik een tijdje niet heb hardgelopen en dat dan opeens weer wel ga doen.
Het gaat vanzelf weer over en als je vaker gaat touwtjespringen wordt de spierpijn als het goed is steeds minder omdat je spieren sterker worden. Niks om je zorgen over te maken dus, het is alleen nu even een beetje vervelend

Oja misschien eerst een warming-up doen de volgende keer. En goed stretchen achteraf, niet een heel klein beetje.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 19:26
Zwoek
Avatar van Zwoek
Zwoek is offline
Ja dat wordt wel minder.
__________________
Geen juist moment
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 19:27
ongebruikelijk
ongebruikelijk is offline
Als je dat nu voor het eerst doet zou ik het misschien nog wat rustiger aan doen, want een spier verrekken is ook niet fijn Maar het gaat inderdaad wel over als je weer gaat touwtjespringen, dat wel doen dus. (ongeacht hoe lang)
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 19:34
Saarah
Saarah is offline
Oké, in het vervolg goed stretchen dus. Zal ik doen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 19:51
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
strechen helpt niet tegen spierpijn. Dat is een psychologisch effect. Wat meer zal helpen is het idd rustig opbouwen. Van een kwartier (!) touwtje springen zullen veel mensen spierpijn hebben.
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 19:57
Verwijderd
Je zegt zelf dat je tamelijk zwaar bent. Als dit zo is dna moet je er rekening mee houden dat je door te springen steeds een grote belasting op je gewrichten en spieren uitoefent. Het is niet meer dan logisch dat je dus veel last zal hebben van je kuiten en al helemaal als je net ermee begint.

Ik zou je aanraden om te wachten met touwtjespringen tot je iets lichter bent, of het in ieder geval heel erg rustig op te bouwen omdat je anders je lichaam er veel te veel mee belast wat op de duur blessures kan veroorzaken.

Wel wil ik nog even zeggen: goed bezig dat je ermee begonnen bent
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 20:16
Ndimension
Ndimension is offline
Ik heb tijden aan touwtjespringen gedaan. Hoe spring je dan precies? Beiden voeten tegelijk? Raak je de grond alleen met je tenen? Op die wijze heb ik veel spierpijn gekregen. Als je op je tenen springt, vraag je volgens mij nogal veel van je kuitspieren. Op die manier zijn ze constant gespannen. Tenminste, dat denk ik dan.

Ik spring nu met een voet per keer en ik raak de grond alleen met mijn hakken. Spierpijn heb ik geen last meer van, maar kan ook komen doordat ik gewend ben geraakt aan de bewegingen van het springen

En tenzij je 1,50m bij 120 kg bent, hoef je niet echt te wachten totdat je lichter bent. Overigens is touwtjespringen voornamelijk een conditionele oefening.

Waarschijnlijk zul je nog wel een week of wat last hebben van flinke spierpijn na het springen, maar dat zal minder worden met de tijd. Tegenwoordig kan ik met (redelijk) gemak een half uur achter elkaar springen en dan ook nog eens zonder foutjes én de volgende dag geen spierpijn

Springen doe ik overigens vaak volgens een bepaald schema. De ene keer is het 3 minuten springen, 1 minuut rust en dat in een tijdsbestek van een uur. De andere keer spring ik 10 x 200 keer en weer een andere keer probeer ik zo lang mogelijk achter elkaar te springen. Ik had het meest baat bij een paar minuten springen en een paar minuten rust (qua conditie dan).
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 20:57
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik zit eraan te denken om ook te gaan touwtjespringen omdat ik het echt ontzettend leuk vind om te doen . Is het goed voor je benen en conditie of is het heel blessuregevoelig?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 22:26
Ndimension
Ndimension is offline
Hoe bedoel je, goed voor je benen? Je zult er niet bepaald spiermassa mee winnen op je benen en ze zullen er ook niet door afslanken ofzo. Het is gewoon een zeer goede conditie oefening. Zet wat muziek op met een hoog aantal BPM en flink wat springplezier gegarandeerd.
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 22:43
Verwijderd
Het is belangrijk dat je voor de training stretcht, daarnaast kan je het beter rustig opbouwen. In één keer een kwartier is een te zware belasting. Probeer het de volgende keer eens 5 minuten. Krijg je dan geen spierpijn, dan kan je 2 dagen erna 7 minuten proberen. Probeer altijd zo te trainen dat je geen spierpijn hebt, mocht het wel gebeuren ga dan een stapje terug.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 13:29
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik bedoelde met goed voor je benen, krijg je er strakkere benen door , maar ik wil ook graag mijn conditie verbeteren, dus dat zit dan wel goed.

En ik moet dus om de 2 dagen rust houden om mijn spieren tot rust te laten komen?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 14:47
Ndimension
Ndimension is offline
Het ligt geheel aan jezelf hoeveel dagen rust je neemt. 2 dagen is een goed begin, veilig. Maar als je meer tijd nodig hebt, neem je gewoon 3 of 4 dagen. Als het teveel tijd is, neem je 1 dag rust of minder.
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 15:35
Anki
Avatar van Anki
Anki is offline
Het is spierpijn, en dat is heel normaal
Ik heb een les combiles mee gedaan.. Daar deden ze de hele les met steps. Omdat je het nooit doet, krijg je er spierpijn van.
In voelde het ook gigantisch in mijn kuiten en heb er meer dan een paar dagen last van gehad.
Vaker trainen, helpt succes!
__________________
Tsja...nou zeg...
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 18:36
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Delayed Onset Muscle Soreness

Als je je spieren belast op een manier die je niet echt gewend bent, veroorzaak je microtrauma in de spieren wat een beetje pijn kan doen. Je spieren gaan zich nu herstellen en ze worden zelfs iets sterker zodat je de volgende keer bij de zelfde hoeveelheid belasting minder microtrauma zult veroorzaken.

Als je nog één of twee keer een kwartiertje touwtje springt zul je de volgende dag bijna geen spierpijn meer hebben.

Ik heb een keer hetzelfde gehad toen ik mijn kuiten heel intensief getraind had terwijl ik ze daarvoor nooit meepakte. En ik kon de volgende dag dus ECHT niet lopen. Ik kon alleen heel moeilijk op mn tenen een beetje strompelen en op geen enkele manier mn benen strekken. Maar toen ik de keer erop op dezelfde manier trainde had ik de volgende dag nergens last van
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 21:34
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Heel normaal.

Toen ik van de zomer hardliep had ik een keer het plan opgevat een half uur lopen te vervangen voor een half uur springen. Dat merkte ik de dag erna wel aan mijn kuiten
Persoonlijk vind ik springen blessuregevoeliger dan lopen, maar dat komt misschien ook door gewenning.

Dus misschien kun je rustiger opbouwen, maar dat geldt natuurlijk voor elke sport, zeker als je overgewicht hebt.
Succes!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 22:59
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Oh help, je hebt spierpijn! Wat erg!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 13:06
Anki
Avatar van Anki
Anki is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 19-01-2007 @ 23:59 :
Oh help, je hebt spierpijn! Wat erg!
Oh help, je bent sarcastisch! Wat irritant!
__________________
Tsja...nou zeg...
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 13:29
mar87
mar87 is offline
Ik doe momenteel ook aan touwspringen voor m'n conditie.

Ik ben begonnen met series van 3 x 3 minuten springen.
De eerste keren hield ik het niet eens anderhalf minuut vol. Maar het opbouwen ging vrij snel daarna. Ik doe nu meestal series van 5 minuten en afwisselen met snel / langhaam / hink-springen / enz.

In het begin had ik ook gigantische last van spierpijn. Dat was meestal na zo'n 3 dagen weg. En dan vooral in de kuiten.
Maar het is een kwestie van vaak doen en dan blijft de spierpijn uiteindelijk wel weg.

Ik sprong nooit meer dan 1 keer in de week. Dus wat dat betreft voldoende rust. Ik doe er verder wel andere sporten bij.
Normaal gesproken moet je volgens mij minimaal 1 dag rust nemen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 15:36
Bertje B.
Bertje B. is offline
Neemt in de loop der tijd wel af. Zult volgende keer ook nog wel wat voelen, aangezien je het nog niet zovaak gedaan had, maar gaat vanzelf over
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 19:16
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik ben niet bang voor spierpijn, ik wil alleen mijn spieren genoeg rust gunnen zodat ik mijn spieren niet overbelast . Heel erg bedankt voor alle tips!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 21:34
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 19-01-2007 @ 22:59 :
Oh help, je hebt spierpijn! Wat erg!

Wat een geweldig nuttige reactie, goed joh.
Waarom post je eigenlijk als het toch op deze manier moet?
Ik wilde even zeker weten dat ik niets deed dat niet goed voor me was ofzo, omdat ik tamelijk zwaar ben. Het zou altijd kunnen dat het niet goed voor mij, en m'n spieren, is.
Ik heb ook al vaker spierpijn gehad, maar niet in deze mate. Ik kon echt niet meer normaal lopen, laat staan trappen aflopen. Ik wist niet zeker dat dat wel normaal was.

@ de overige mensen (die gelukkig wél in staat waren om een nuttige en normale reactie te plaatsen): dankjewel.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 13:49
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Spierpijn kan inderdaad zo heftig zijn dat je geen trappen meer kunt lopen etc.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 20:21
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Saarah schreef op 20-01-2007 @ 21:34 :

Wat een geweldig nuttige reactie, goed joh.
Waarom post je eigenlijk als het toch op deze manier moet?
Ik wilde even zeker weten dat ik niets deed dat niet goed voor me was ofzo, omdat ik tamelijk zwaar ben. Het zou altijd kunnen dat het niet goed voor mij, en m'n spieren, is.
Ik heb ook al vaker spierpijn gehad, maar niet in deze mate. Ik kon echt niet meer normaal lopen, laat staan trappen aflopen. Ik wist niet zeker dat dat wel normaal was.

@ de overige mensen (die gelukkig wél in staat waren om een nuttige en normale reactie te plaatsen): dankjewel.
Je zeikt. Je deed het al, maar nu doe je het nog een keer Sommige mensen kunnen gewoon huilen om niets. Ik heb zo ontzettend vaak gehad dat ik geen trap meer op of af kon lopen vanwege de spierpijn. Het is een signaal dat je misschien wat rustiger moet opbouwen. Maar dat kan iedereen zich wel bedenken.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 20:32
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 22-01-2007 @ 20:21 :
Je zeikt. Je deed het al, maar nu doe je het nog een keer Sommige mensen kunnen gewoon huilen om niets. Ik heb zo ontzettend vaak gehad dat ik geen trap meer op of af kon lopen vanwege de spierpijn. Het is een signaal dat je misschien wat rustiger moet opbouwen. Maar dat kan iedereen zich wel bedenken.
maar het kan toch geen kwaad dat ze het nog even na vraagt?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 16:36
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 22-01-2007 @ 20:21 :
Je zeikt. Je deed het al, maar nu doe je het nog een keer Sommige mensen kunnen gewoon huilen om niets. Ik heb zo ontzettend vaak gehad dat ik geen trap meer op of af kon lopen vanwege de spierpijn. Het is een signaal dat je misschien wat rustiger moet opbouwen. Maar dat kan iedereen zich wel bedenken.
Ik vroeg gewoon iets na omdat ik iets niet zeker wist, dan kan je alles op dit forum wel 'zeiken' gaan noemen.
En ik heb nu eenmaal nog nooit zulke spierpijn gehad, hoe kan ik dan weten dat het normaal is? Ik heb ook nog nooit iemand horen klagen over spierpijn die zo erg is dat je niet meer normaal kan lopen. Ik vind niet dat je het zeiken kan noemen als je iets navraagt, omdat je je spieren niet wilt verpesten.

Maar goed, als dit toch zeiken is, vraag ik me nog altijd af waarom je in dit topic gereageerd hebt.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Wat vind jij het ergste onderdeel van gym
kim berge
45 24-12-2010 00:20
De Kantine Wat heb jij vandaag gedroomd? ‎
Verwijderd
500 05-04-2009 15:36
Films, TV & Radio Joan of Arcadia
Ieke
500 04-07-2005 18:28
Lichaam & Gezondheid Het grote voeding- en gezondheidstopic #2
Verwijderd
250 20-06-2005 15:31
Lichaam & Gezondheid touwtjespringen
fruitvliegje
2 11-01-2005 19:58
Drugs & Alcohol Dingen die je absoluut NIET moet doen/lezen/iets als je offworld bent.
Verwijderd
124 19-06-2004 14:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:31.