Oud 03-06-2007, 17:24
ekain
ekain is offline
Kben vooral heel zenuwachtig voor presentaties en dingen in het openbaar zeggen. Kweet niet waarom maar ik vind dit altijd heel verveled, ik denk dat het door faalangst komt en door slechte herrinneringen met presenteren. Iedere keer als ik een presentatie moet houden ben ik bang dat ik alles zal vergeten en ik dus voor lul ga staan. Meestal als ik een presentatie moet doen ga ik iedere regel echt letterlijk van te voren leren want uitmezelf kan ik echt nooit een fatsoenlijk verhaal vertellen. Ook tegen mn familie niet enzo. Als ik bijvoorbeeld een boek heb gelezen dan weet ik zelf wel waar het over gaat, ik zou het ook kunnen opschrijven maar als ik het dan aan bijv mn zusje zou willen vertellen dan gaat de volgorde door de war en dan lukt het gewoon niet.

Ik wil hier echt super graag vanaf komen want ik scheit echt bij iedere presentatie 7 kleuren stront om het zomaar eens te zeggen. Heeft iemand tips om van deze presentatie-angst af te komen??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-06-2007, 17:38
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Opschrijven in steekwoorden wat je wilt vertellen, zodat je wel een logische volgorde aanhoudt.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 17:48
ekain
ekain is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 03-06-2007 @ 17:38 :
Opschrijven in steekwoorden wat je wilt vertellen, zodat je wel een logische volgorde aanhoudt.
en wat als je door de zenuwen vergeet wat die steekwoorden betekenen en voor de rest van de presentatie helemaal in de war raakt
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 18:03
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
ik heb het ook heel lang gehad.
altijd zenuwen, slechte cijfers voor presenteren terwijl ik onwijs goede presentatiestof had..
zelfde geld voor rij-examen en praktijk examens.
vreselijk ik heb de arts ook om hulp gevraagd en kreeg een pilletje om mn hartslag e.d onder controle te houden (voor echt belangrijke dingen)
en verder is het moeilijk. je hebt bepaalde cursussen die je kunnen helpen er beter mee om te gaan.
en de standaard tip; denk dat iedereen naakt is of staar in de diepte.
ik had er niets aan..
misschien is het handig als je met sheets werkt, de steekwoorden iets uitgebreider opschrijven zodat je een beginnetje hebt.
veel oefenen, je presentatie tegenover je ouders of vrienden opvoeren..

succes
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 18:04
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
ow nog wat... als het tot de mogelijkheden behoort is het misschien handig om je presentatie van te voren op videoband te leggen.
zo is er geen publiek en hou je toch je presentatie.

helaas is het in de toekomst niet handig.. je kan het niet blijven doen via een videoband en er voor weglopen
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 18:53
ekain
ekain is offline
maar jij zegt dat je het ook heel lang hebt gehad, hoe ben je er dan vanaf gekomen als ik vragen mag?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 19:09
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
op een gegeven moment groeide ik er denk overheen.
we werden op school doodgegeooit met presentaties (iedere week minimaal 1) en daardoor werd ik er steeds handiger in.
natuurlijk heb ik nog steeds zenuwen en spanningen maar die werden steeds minder en gezonder (een beetje spanning is gezond)
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 19:59
Verwijderd
Ik heb daar dus ook altijd heel erg last van. En toen heb ik het er eens met de schoolarts over gehad, en die zei: de eerste paar minuten mag je gewoon zenuwachtig zijn, maar daarna ga je proberen om jezelf onder controle te krijgen en dan ga je proberen om het uit je hoofd te doen. Ik ben benieuwd of het werkt, ik moet over 2 weken een presentatie houden dus dan ga ik het even uitproberen. Ze zei trouwens ook dat ik moest oefenen. Het schijnt dat hoe meer je het doet, hoe beter het gaat. Bij mij was dat wel een beetje zo. Aan het begin van het schooljaar moest ik een Engelse spreekbeurt houden. Ik was zó zenuwachtig en ik heb die spreekbeurt ook echt verpest. Ik kende hem bijna uit m'n hoofd, maar toen ik voor de klas stond heb ik alles staan oplepelen van papier. In januari moest ik een presentatie houden voor aardrijkskunde en die ging gewoon heel goed. Dat was ongv een a-viertje tekst en dat kende ik uit m'n hoofd en ik heb het ook uit mij hoofd gedaan. Maar dat was ook wel een onderwerp dat ik best leuk vond.
Wat je trouwens vooral niet moet doen is iemand aanijken. Dan raak je echt helemaal in de war. Bij mij helpt het toch wel als ik naar een 1 of ander punt in de verte kijk en net doe alsof ik daar in mijn eentje sta.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 20:07
ekain
ekain is offline
Ja en ik denk ook altijd bij mezelf van: okay je hebt hier hele slechte ervaringen mee gehad maar het is ook een keer goed gegaan. En de volgende keer als ik een presentatie heb dan zeg ik in mn gedachte keer op keer: vorige keer ging het ook goed! Maar dit wil toch niet echt werken Ik blijf even zenuwachtig. En dat vind ik het ook altijd zo dom dat ik er altijd minstens 2 weken van te voren aan moet beginnen omdat ik anders helemaal in de stress raak terwijl de meeste andere het een paar keer oplezen en het dan vlekkeloos uit hun hoofd kunnen krijgen. Terwijl ik daar weken van te voren op heb zitten zwoegen om het allemaal uit het hoofd te leren om vervolgens de dag dat ik hem heb het weer te vergeten en het weer voor niks heb geleerd
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 20:19
-zen-Chris
Avatar van -zen-Chris
-zen-Chris is offline
Gewoon mediteren. Kan je overal doen, en al je er bedreven in wordt verdwijnt alle angst.
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 20:23
Verwijderd
Moet jij je presentaties altijd alleen doen? Die ene presenatie die goed ging was in een groepje. En een van mijn beste vriendinnen zat ook in dat groepje en die is ook altijd heel zenuwachtig en het was echt fijn dat ze in mijn groepje zat. We hadden zoiets van we gaan d'r gewoon voor (dat klinkt altijd zo makkelijk) en toen we daar naast elkaar (heel zenuwachtig) voor de klas stonden dacht ik: ik ben niet de enige die nu zo zenuwachtig is en dat voelde wel goed.
Het is eigenlijk vooral het gevoel dat ik daar voor de klas sta en dat iedereen naar me kijkt, dat vind ik het ergste.
Op plaatsen met veel mensen voel ik me altijd nogal ongemakkelijk. Maar iemand zei ooit eens tegen me: je bent nou wel altijd zo zenuwachtig, maar denk je nu echt dat iedereen dat iedereen op je zit te letten, dat doe je zelf toch ook niet?
Dat is dan ook wel weer zo, maar als ik dan een presentatie aan het houden ben dan denk ik daar niet aan. Ik snap dat eigenlijk niet, sommige mensen vind dat gewoon leuk, z'on presentatie. Dat staan tenminste in het middelpunt van de belangstelling. Nou mij niet gezien.
Maar dat je je tekst vergeet dat komt dus door die stomme zenuwen. Idioot eigenlijk dat je er nix/weinig aan kunt doen. En de tekst alleen maar een paar keer doorlezen, dat zou ik echt niet doen, zo krijg je het dus nevernooit in je hoofd lijkt me?!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 20:37
ekain
ekain is offline
Citaat:
-zen-Chris schreef op 03-06-2007 @ 20:19 :
Gewoon mediteren. Kan je overal doen, en al je er bedreven in wordt verdwijnt alle angst.
dus als ik op school een presentatie heb dan moet ik daarvoor even naar de wc gaan om te mediteren
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 21:16
LB06
LB06 is offline
Kun je via school/uni geen training volgen om daarmee om te gaan? Dat is toch net wat effectiever dan theoretische hulp vragen op een forum. Op veel universiteiten hebben ze een Loopbaan Advies Centrum waar je zulke trainingen wel kunt volgen.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 21:23
Verwijderd
het keyword is volgens mij gewoon "doen".. doen, doen, nog es doen en blijven doen.. presenteren is een kunst die je kan leren beheersen..
het is ook zeker niet mijn ding, presenteren, maar juist door zoveel mogelijk dingen wel te doen die ik het liefst uit angst niet zou doen, leer ik dat dingen meevallen en kan ik erin groeien, er beter in worden..

g'luck!
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 11:04
Verwijderd
Wat ik altijd denk: let jij super op als iemand anders uit je klas een presentatie geeft? Ik zit vaak niet eens op te letten, en als iemand even vergeten is wat hij moet zeggen voel ik echt niet de behoefte om te gaan lachen of diegene een loser te vinden.

Dus je moet er ook weer niet te zwaar over denken, de helft zit toch niet op te letten.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 15:48
ekain
ekain is offline
Citaat:
Stefenootje schreef op 04-06-2007 @ 11:04 :
Wat ik altijd denk: let jij super op als iemand anders uit je klas een presentatie geeft? Ik zit vaak niet eens op te letten, en als iemand even vergeten is wat hij moet zeggen voel ik echt niet de behoefte om te gaan lachen of diegene een loser te vinden.

Dus je moet er ook weer niet te zwaar over denken, de helft zit toch niet op te letten.
Jah maar het gaat juist om de andere helft maar het is gewoon iets in mn hersens wat dat altijd veroorzaakt denk ik, maar ik denk ook dat door het juist veel te doen dat het minder wordt
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 20:27
ekain
ekain is offline
Mijn grootste angst is bij iedere vorm van presenteren dat ik alles vergeet en door de war haal. En doordat ik ook hiermee uit het verleden zeer slechte ervaringen mee heb gehad (hele klas ging me uitlachen omdat ik maar wat zat te ijlen) ben ik nu voor iedere presentatie bang dat me dat weer zal gebeuren. En ik weet wel dat niet iedereen zit op te letten en dat het niet perfect hoeft maar op een of andere manier blijf ik toch die angst houden.

Laatst gewijzigd op 05-06-2007 om 14:02.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 22:10
Verwijderd
ik herken teveel in deze verhalen, ik word ook bij elke presentatie of iets voor de klas zenuwachtiger, maar bij mij lijkt het ook op te bouwen doen alsof niemand luistert werkt niet..

ik snap de tip van die videofilm trouwens niet helemaal :$
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-06-2007, 11:44
-zen-Chris
Avatar van -zen-Chris
-zen-Chris is offline
Citaat:
ekain schreef op 03-06-2007 @ 20:37 :
dus als ik op school een presentatie heb dan moet ik daarvoor even naar de wc gaan om te mediteren
Nee
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 11:53
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
QP schreef op 04-06-2007 @ 22:10 :


ik snap de tip van die videofilm trouwens niet helemaal :$
wij hebben een keer een presentatie moeten houden en die hebben we op video gezet.
zo kan je dus fouten die je maakt overnieuw opnemen en kijkt er niemand dus dalen de zenuwen
althans bij ons werkte het..
en op de dag van de presentatie duw je de videoband in de tv
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 12:20
snoeteke
snoeteke is offline
ik ken eht probleem.
het helpt mij on te denken: Ik weet meer van dit onderwerp dan jullie.
ook is het handig om voor een presentatie van bijvoorbeeld 10 minuten 20 voor te bereiden. als je dan dingen overslaat of vergeet heb je nog genoeg te vertellen.
en wat je ook doet, de docent aankijken is niet bepaald het slimste dat je kunt doen..

hopelijk kun je d'r wat mee...
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 21:44
Verwijderd
Het is misschien niet algemeen bekend maar iedereen is nerveus bij het presenteren. De vraag is hoe je omgaat met je nerveusiteit. Veel mensen denken dat oefenen werkt, ik zou het niet weten ik had niet echt veel oefening nodig.

Presenteren kun je ook op een losse manier doen. Hoeft niet perse zo strak, hou het luchtig en raak je even je tekst kwijt, zeg dat dan ook gewoon: "Een momentje hehe, ben even kwijt wat ik verder wou zeggen". Neem de tijd en forceer alleen het moment dat je naar de plek waar je presenteert loopt. Neem de tijd voor je echt begint door rustig rond te kijken. Adem in en uit en begin met presenteren. Je moet echt een apart geval zijn mocht het niet lukken of je hebt zelfvertrouw problemen die ivm presenteren (gepest worden o.a.). Dan moet je eerst over je zelfvertrouw probleem komen voordat je goed kan presenteren
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Bieber Story; One Less Lonely Girl.
Distructions
5 22-08-2010 19:52
Lichaam & Gezondheid Buikgriep///zenuwachtigheid
Blacksummers
1 27-12-2005 13:02
Verhalen & Gedichten [Verhaal] De ondraaglijke lichtheid
clubje
124 27-09-2003 12:07
Verhalen & Gedichten Nina & Sara
Giles
18 24-07-2003 23:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.