Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2002, 14:30
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Wat precies is het nut van deze regel/wet? Ik zie nou niet echt een afname van discriminatie tegenwoordig. Je mag geen neger in elkaar slaan puur omdat hij neger is. Sorry, maar alsof iemand dat als reden zou geven? Ik heb niets tegen deze wet hoor, discriminatie is niet zo prettig of course, maar het is naief. Een nutteloze regel. De eerste die denkt 'oh die neger daar wil ik wel eens uitschelden maar dat doe ik maar niet vanwege dat verbod' moet ik nog tegenkomen. Wellicht kan iemand hier mij het licht laten zien?
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2002, 14:43
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
mjah een aantal mensen houden zich hierdoor in, al zijn er nog steeds zoveel mensen die discrimineren, niet alleen op uiterlijk maar ook op leeftijd of geslacht (waarom worden meisjes met lang haar/staartje wel aangenomen en jongens eerder niet?)

alle beetjes helpen ofzo...
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar

Laatst gewijzigd op 31-05-2002 om 14:46.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 15:24
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
zullen we ook de wetten die stelen verbieden ook maar legaliseren ofzo?
tenslotte word er nog steeds gestolen. en laten we moord ook maar legaliseren.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 17:11
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Het gaat ook gedeeltelijk om het feit dat de overheid niet mag discrimineren.
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 18:17
Verwijderd
Idd.

artikel 1 Grondwet is primair gericht op de verhouding overheid-burger, zoals overigens alle in hoofdstuk 1 van de Grondwet opgenomen grondrechten, zoals de vrijheid van godsdienst, de vrijheid van onderwijskeuze en het verbod van censuur. Dat zijn allemaal waarborgen om ervoor te zorgen dat de overheid niet teveel kan ingrijpen in de persoonlijke levenssfeer van burgers. Discriminatie door de overheid is dan ook verboden.

Grondrechten hebben echter ook een zekere zgn 'horizontale werking' (dit ten opzichte van de verticale werking overheid-burger). Dit is werking tussen burgers onderling. Denk aan de situatie waarin een werknemer/bedrijf (=burger) op grond van huidskleur of geloof een sollicitant een baan weigert. Da's horizontale werking van artikel 1. Je kunt je in rechte op dat artikel beroepen in een procedure bij de burgerlijke rechter.

Een neger neerslaan omdat hij neger is, heeft niets met discriminatie te maken. Roepen dat Nederland vol is en alle kutmarokkanen het land uit moeten, ook niet. Dat valt hooguit onder belediging of aanzetten tot haat. Het is echter geen discriminatie. Discriminatie in de zin van artikel 1 grondwet en artikel 6 EVRM (Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens) is iets anders, namelijk het maken van onderscheid tussen gelijke rechtssubjecten op grond van geloof, huidskleur, e.d. en dan onderscheid bij het uitoefenen van bevoegdheden. Dát mag niet.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 18:52
GeNeVa
Avatar van GeNeVa
GeNeVa is offline
Citaat:
Wat precies is het nut van deze regel/wet? Ik zie nou niet echt een afname van discriminatie tegenwoordig. Je mag geen neger in elkaar slaan puur omdat hij neger is. Sorry, maar alsof iemand dat als reden zou geven?

Zoals nare man al zei die wetten zijn er vooral om bijvoorbeeld situatie te voorkomen waarin iemand niet aangenomen wordt voor een baan om zijn huidskleur.
__________________
***life is...... being a prisoner in your own body***
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 20:08
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
het lijkt misschien alsof er niet zo veel mensen bij na denken, van 'oh jee, dat is strafbaar, dus ik discrimineer niet', maar ik denk dat het toch wel discriminatie voorkomt.
want wanneer je discriminatie gaat legaliseren, dan nodig je alleen maar uit tot discriminatie en zal het nog veel vaker voorkomen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 21:41
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
zullen we ook de wetten die stelen verbieden ook maar legaliseren ofzo?
tenslotte word er nog steeds gestolen. en laten we moord ook maar legaliseren.
Autodiefstal moet ook maar kunnen, want de arme mensjes daar moeten toch ook een auto hebben.
Vandalisme mag geen probleem zijn, want immers, ze kunnen het niet helpen.

( )
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 10:56
AGH
Avatar van AGH
AGH is offline
Uiteraard is er nog heel veel sprake van een bepaalde vorm van discriminatie in Nederland.
Misschien niet zozeer in molestaties van mensen die anders zijn, maar wel in bijvoorbeeld het uitgaansleven, autoriteiten en werkgevers.

Vrijwel iedereen kiest voor een bepaalde levenswijze en kiest er dus ook voor dat mensen al snel een oordeel over je kunnen vellen.
En in principe is dat gevolg toch ook niet ondenkbaar?
We leven in een wereld vol met hokjes en stereotypen en daar doen ook de mensen aan mee die niet in hokjes neergezet willen worden.
Terwijl kleding geen definitie mag zijn van intelligentie, hebben kleding en je houding onlosmakelijk een verband ten opzichte van de eerste indruk die mensen krijgen over je intelligentie.
Als ik op m’n Nike Air Max en m’n leren jasje een beetje breed door de binnenstad loop, neemt iedereen aan dat ik een minder intelligente, agressieve jongen ben en als ik me gewoon wat casual kleedt wek ik misschien de indruk een verstandige jongen te zijn.
Kortom, als ik wil dat mensen van mij denken dat ik intelligent ben moet ik me niet zoals de eerste keuze er bij gaan lopen.

Uiteindelijk erg kortzichtig, maar niet geheel onlogisch.
Als Turken niet als minderheid gezien willen worden, moeten ze hun kinderen niet op een Turkse school doen, moeten ze bij een Nederlandse rijschoolhouder het examen proberen te behalen en moeten ze niet de Turkse vlag op hun jas spelden.
Er zijn ook genoeg buitenlanders die zich afzetten tegen Nederlanders

Ook ik ben vaak genoeg geweigerd in een café, omdat ik teveel gedronken zou hebben terwijl ik sinds enkele jaren geen druppel alcohol meer heb gedronken.
Ook ik heb vaak genoeg klappen opgelopen, omdat ik blank ben of een vriendin heb die in klein Turkije word begeerd.
Net zoals er genoeg Turken klappen hebben gehad omdat ze Turks zijn of een vriendin hebben waarvan enkele Nederlanders het niet van kunnen hebben dat ze met een ‘buitenlander’ gaat.

Iedereen discrimineert en hoe vervelend het ook voor je is als je zelf benadeeld wordt, we maken ons er zelf ook schuldig aan.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 11:12
jimmyO
jimmyO is offline
Nate, wat wil je hiermee zeggen? Dat we die wet net zo goed kunnen afschaffen? Zo nee, wat zeg je er dan wel mee?
__________________
Copyright (c) Jimmy Osdorp 2002
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 11:26
ESCO
Avatar van ESCO
ESCO is offline
Uiteraard is er nog heel veel sprake van een bepaalde vorm van discriminatie in Nederland.
Misschien niet zozeer in molestaties van mensen die anders zijn, maar wel in bijvoorbeeld het uitgaansleven, autoriteiten en werkgevers.

Vrijwel iedereen kiest voor een bepaalde levenswijze en kiest er dus ook voor dat mensen al snel een oordeel over je kunnen vellen.
En in principe is dat gevolg toch ook niet ondenkbaar?
We leven in een wereld vol met hokjes en stereotypen en daar doen ook de mensen aan mee die niet in hokjes neergezet willen worden.
Terwijl kleding geen definitie mag zijn van intelligentie, hebben kleding en je houding onlosmakelijk een verband ten opzichte van de eerste indruk die mensen krijgen over je intelligentie.
Als ik op m’n Nike Air Max en m’n leren jasje een beetje breed door de binnenstad loop, neemt iedereen aan dat ik een minder intelligente, agressieve jongen ben en als ik me gewoon wat casual kleedt wek ik misschien de indruk een verstandige jongen te zijn.
Kortom, als ik wil dat mensen van mij denken dat ik intelligent ben moet ik me niet zoals de eerste keuze er bij gaan lopen.

Uiteindelijk erg kortzichtig, maar niet geheel onlogisch.
Als Turken niet als minderheid gezien willen worden, moeten ze hun kinderen niet op een Turkse school doen, moeten ze bij een Nederlandse rijschoolhouder het examen proberen te behalen en moeten ze niet de Turkse vlag op hun jas spelden.
Er zijn ook genoeg buitenlanders die zich afzetten tegen Nederlanders

Ook ik ben vaak genoeg geweigerd in een café, omdat ik teveel gedronken zou hebben terwijl ik sinds enkele jaren geen druppel alcohol meer heb gedronken.
Ook ik heb vaak genoeg klappen opgelopen, omdat ik blank ben of een vriendin heb die in klein Turkije word begeerd.
Net zoals er genoeg Turken klappen hebben gehad omdat ze Turks zijn of een vriendin hebben waarvan enkele Nederlanders het niet van kunnen hebben dat ze met een ‘buitenlander’ gaat.

Iedereen discrimineert en hoe vervelend het ook voor je is als je zelf benadeeld wordt, we maken ons er zelf ook schuldig aan.

Helemaal mee eens, goed gesproken AGH.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 15:50
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Oki, got it. Ik had ff niet gedacht aan issues met de overheid en werknemers e.d.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Wie saait, zal oogsten: #1954
Verwijderd
500 15-12-2016 23:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Artikel 6 gw (godsdienstvrijheid) afschaffen?
Verwijderd
65 26-03-2008 17:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Plan strafbaar stellen Holocaust-ontkenning wint steun
Relief
115 19-02-2007 10:47
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Tweede kamer wil burqa verbieden
Verwijderd
263 24-12-2005 16:41
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Stelling: De wet tegen discriminatie hindert de vrijheid van meningsuiting
Not for Sale
61 20-03-2003 20:11
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Verbod op Chador bij ROC amsterdam
Martian
108 20-01-2003 21:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35.