Oud 17-02-2010, 12:14
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
In dit topic kun je terecht met al je vragen en ervaringen betreffende je voeding en je gezondheid. Dit kunnen vragen zijn met betrekking tot afvallen, maar het kunnen ook vragen zijn over aankomen, gezond eten, voedselallergie/-intolerantie, enzovoorts.

Naast de algemene regels van het forum en van L&G, gelden in dit topic nog een paar extra regels over wat wel en wat niet mag.

Wel mag:
- specifieke vragen stellen
- als je op iemand reageert met een quote, quote dan alleen het stukje tekst waar je op reageert en niet de hele lap tekst (dit ivm de overzichtelijkheid)

Niet mag:
- keer op keer posten wat je gegeten hebt op een dag (daar is dit topic voor)
- posts mbt de ‘psychische kant’ van eten horen meer op psychologie, nu is het niet volledig verboden om hier mbt dat iets te posten, maar probeer het met mate te doen (ik denk dat ieder voor zich wel kan beoordelen waar die grens ligt en voor de mensen die dat niet kunnen zullen de forumbazen dat doen )

De algemene informatie met betrekking tot afvallen is verhuisd. Klik hier om er naar toe te gaan.

Voor algemene informatie: Het Voedingscentrum
.
En voor het vorige topic moet je hier zijn.
Oud 17-02-2010, 12:15
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Oh en aan de meiden die zeggen dat ze tussen hun 16e en hun 20e juist erg aankwamen en lichamelijk veranderden: was dat ook deels omdat jullie niet meer naar de middelbare school fietsten enzo? Sportten jullie toe regelmatig? Of ga ik hoe dan ook dik worden in de komende jaren, ookal sport ik regelmatig? Dat vroeg ik me nog even af uit het vorige topic.
Oud 17-02-2010, 12:42
Verwijderd
Ik ben vanaf mijn 16e niet aangekomen, maar wel lichamelijk veranderd, zo kan ik nu bv. geen kinderbroeken meer aan, ook al zeggen matentabellen dat dat wel zou moeten kunnen, en heb ik geen blokjesbuik meer terwijl mijn taille-omvang toch hetzelfde is gebleven. Oh en ik ben dan niet aangekomen maar ik eet nu wel wat matiger dan toen ik 16 was. Ik heb toen ik 18-20 was wel minder gesport maar vanaf mijn 20e juist meer.
Oud 17-02-2010, 14:07
Verwijderd
Ik ben gestaag aangekomen sinds mijn 16e, maar toen woog ik ook 48 door op een heel ongezonde manier bezig te zijn. Ik zal rond de 65 zijn blijven hangen. Na mijn 20e is het steeds erger geworden ^^ Vooral door geen sport meer, nergens meer heen fietsen, studentenleven + vanaf dat moment kreeg ik de prikpil. Op mijn 23e zat ik aan de 90. Toen 20 kilo afgevallen. Goed bijgehouden, tot die depressie mijn leven begon te beheersen, medicatie en een gruwelijk eetpatroon hebben ertoe geleid dat ik uiteindelijk op 113.7 stond. Na het stoppen met echte cola drinken, ging ik terug naar de 111.8.

Vandaar mijn dieet nu. En ik ben al 3 kilo kwijt en 5 cm <3. Wat ik echt vervelend vind is die stomme sneeuw. Ik was aan het wennen om elke dag 1 à 2 uur te wandelen, maar dat gaat nu niet met die besneeuwde en beijsde stoepen. Dan moet ik zo voorzichtig en aritmisch lopen dat ik pijn in mijn heupen krijg. Ik doe maar wat trappen extra, maar dat is niet zo fijn met mijn kortademigheid.

Wel vind ik het fijn dat ik, ondanks dat ik geen rauwe groenten eet, toch tussendoortjes kan nemen, die ook gezond zijn. Als ik dit na mijn dieet ook zo kan doen, dan komt het wel goed.
Oud 17-02-2010, 21:51
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Waarom eet je geen rauwe groentes, mutant?

Maar ik kom nu dus niet opeens vet aan vanwege mijn leeftijd?
Ik heb al een vrij vrouwelijk lichaam (heupomtrek rond de 100cm en tailleomtrek rond de 65cm) en ik denk niet dat mijn heupen nog veel breder worden. En ik sport regelmatig. Dus ik hoef me dan zo te horen niet zoveel zorgen te maken he?
Oud 17-02-2010, 22:39
Verwijderd
Neem je de pil al? Dan denk ik niet dat er nog veel verschil gaat komen. Zeker niet als je blijft sporten.

En rauwe groenten, ik lust ze niet Behalve bloemkool met veel cocktailsaus ^^ Ik lust sowieso heel weinig groenten, ook gekookt. En een deel van wat ik lust (bonen en erwten) mag ik nu niet hebben . Daarentegen lust ik wel heel graag spruitjes Vandaag trouwens gemaakt, maar het was zooo lekker dat ik gewoon veel te veel heb gegeten. Normaal kook ik maar wat ik ga eten, maar nu wou ik voor 2 dagen koken, slecht idee ^^. Buikpijn dat ik heb
Oud 18-02-2010, 00:32
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Nouja, ik gebruik de nuvaring sinds ik 15 ben. Dat is wat lichter dan de pil, maar zelfde idee. En dan stop je de hormonen in een andere opening.
Oud 19-02-2010, 16:32
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Oei, dat gefeest met carnaval is niet goed geweest Ondanks dat ik geen bier drink, maar ik kom ook wat makkelijker aan. Ik zit nu wel erg dicht tegen m'n bovengrens aan...
Binnenkort toch maar weer een plan de campagne opstellen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 19-02-2010, 23:05
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Ik kan me niet herinneren dat ik tussen mijn zestiende en twintigste veel ben aangekomen, en ook is mijn lichaam volgens mij toen niet heel veel veranderd. Het enige wat ik weet is dat mijn borsten wat groter zijn geworden, maar het kan natuurlijk ook dat ik gewoon een verkeerde maat beha droeg.

Hm, sinds eind december niet meer verder afgevallen, jammer. Wel deze week eindelijk maar weer eens gaan fietsen (durfde ik niet vanwege de sneeuw, en dan was de bus toch altijd aantrekkelijker dan lopen ) en het is toch wel een stuk makkelijker met de fiets. Al vind ik het nog steeds eng, zeker vandaag aangezien er weer een nieuwe laag was gevallen. En ik houd het nog steeds vol om geen chocola voor mezelf te kopen . Binnenkort ook maar weer eens gaan zwemmen. 3 kilo eraf, nog minstens 4 te gaan.
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 26-02-2010, 18:38
Verwijderd
Klopt het dat smarties laxerend werken?
Oud 26-02-2010, 20:09
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Voor zover ik weet is chocolade over het algemeen zelfs meer een anti-laxatief. Bij Smarties was een tijdje iets te doen geweest over de kleurlaag, maar die worden nu met natuurlijke ingrediënten gemaakt (al zijn ze niet koosjer) en dat had te maken met hyperactiviteit en agressie. Maar als je een bepaald ingrediënt slecht kan verdragen zou je er natuurlijk wel last van kunnen hebben.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 26-02-2010, 22:56
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Hoezo zijn die kleurstoffen niet koosjer? Ik wist niet dat dat wel of niet koosjer kon zijn 0_o
Oud 26-02-2010, 23:36
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ze gebruiken iets dat karmijnzuur heet om (in ieder geval rode) Smarties hun kleur te geven, en dat wordt gewonnen uit één of ander type luis. Daarom zijn ze niet koosjer en/of geschikt voor vegetariërs e.d.. Of ze hier inmiddels van aan het afstappen zijn is mij niet bekend, maar karmijnzuur wordt ook nog wel in vrij veel andere - veelal rode - producten gebruikt voor zover ik weet (waaronder ook cosmetica).

Overigens, de gemiddelde grote chocoladereep bevat 8 insectenpoten, dus tot in hoeverre dat koosjer is...
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 26-02-2010, 23:43
Verwijderd
In theorie is karmijnzuur trouwens wel te winnen zonder de luis dood te maken, want de luis heeft externe klieren waarmee hij de kleurstof produceert en die lekt dus naar buiten. Maar dat is tijdrovend duur priegelwerk dus in de praktijk worden de luizen gewoon levend gekookt (en daarna uit het water gezeefd).
Oud 27-02-2010, 00:14
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Oh, ik wist niet dat joden geen insecten mochten eten!
Oud 27-02-2010, 00:18
Verwijderd
Ik weet niet of het een kwestie is van 'geen insecten' of dat dit valt onder 'geen vlees en melk in hetzelfde gerecht' eigenlijk!
Oud 27-02-2010, 00:26
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Insecten worden niet als koosjer gezien, met uitzondering van een select groepje sprinkhanen volgens mij. Er is natuurlijk ook het probleem van het koosjer bereiden van insecten
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 27-02-2010, 00:49
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Maar insecten hebben toch geen vlees? Aangezien ze vis volgensmij ook niet als vlees zien?
Oud 27-02-2010, 02:00
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Hoe kasjroet-wetten precies in elkaar steken weet ik ook niet, maar het gaat hier niet om een wel of niet vleesgehalte maar om het feit dat insecten gewoon dieren zijn. Er zijn bepaalde voorwaarde aan verbonden, die vermeldt staan in de Thora, of een dier an sich geschikt/koosjer is om op te mogen eten. Bij vlees speelt verder de bereiding ervan (en dan met name het doden van het dier) van groot belang.

Afhankelijk van welke traditie je precies volgt (daar zit wat verschil in qua tijd) mag je geen melkproduct nuttigen binnen een bepaalde tijd (1, 3 of 6 uur) na het eten van vlees. Vis wordt gezien als een neutraal product en mag zowel met vleesproducten als met melkproducten gegeten worden. Hoewel vlees en vis in één maaltijd gegeten mag worden, mag het niet gelijktijdig gegeten worden.

En even een terzijde over 'vis' (voor zover dit nog on-topic is):
in de katholieke kerk at men op vrijdag wel eens bevers, omdat bevers volgens de 17de eeuwse katholieke leer vissen zouden zijn. Op vrijdag moest er gevast worden en mocht er alleen vis gegeten worden en omdat een bever veel zwemt en schubben heeft werd het als een 'vis' gezien
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 27-02-2010, 09:58
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Dat laatste wist ik. Ook zwaluwen werden als vissen gezien (ze wisten nog niet van de trek naar het zuiden en dachten daarom dat zwaluwen in de winter net als kikkers in de modder zaten op de bodem van de sloot ).

Maar heel interessant, van die voedselwetten!
Oud 27-02-2010, 12:17
Verwijderd
Citaat:
Hoezo zijn die kleurstoffen niet koosjer? Ik wist niet dat dat wel of niet koosjer kon zijn 0_o
Alles kan treife zijn, dus kan ook alles kosjer zijn!
Oud 27-02-2010, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Ze gebruiken iets dat karmijnzuur heet om (in ieder geval rode) Smarties hun kleur te geven, en dat wordt gewonnen uit één of ander type luis. Daarom zijn ze niet koosjer en/of geschikt voor vegetariërs e.d.. Of ze hier inmiddels van aan het afstappen zijn is mij niet bekend, maar karmijnzuur wordt ook nog wel in vrij veel andere - veelal rode - producten gebruikt voor zover ik weet (waaronder ook cosmetica).

Overigens, de gemiddelde grote chocoladereep bevat 8 insectenpoten, dus tot in hoeverre dat koosjer is...
Sowieso, stel, je neemt een chocoladereep en strijkt eroverheen met een lap vlees, dan is het al treife, want er zit melk in chocolade. En al zat dat er niet, als het vlees niet goed geslacht is, is het ook treife en dan mag je het dus niet eten.
Verder kan er schaaldier doorheen zitten, en dat mag niet, net als bloed (toch?)
Zodoende is niks kosjer, tenzij er een verklaring op zit dat het dat wel is.
Oud 27-02-2010, 13:01
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Jeetje, wat zullen joden het moeilijk hebben tegenwoordig dan, want echt nergens staat op dat het kosjer is ofzo. En slagers slachten ook alleen nog maar halal en ik weet niet of dat hetzelfde is.
Oud 27-02-2010, 15:16
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Het gaat een beetje boven mijn kennis van kasjroet, dus ik heb het één en ander wel even wat moeten opzoeken:

Er zijn vrij veel overeenkomsten tussen halal en kosjer voedsel, maar er zijn ook wat verschillen. Over het algemeen is kasjroet strenger met een veel uitgebreidere lijst van dieren (of delen daarvan, tenzij op een speciale manier geprepareerd) die niet-kosjer zijn (treife wil dacht ik meer zeggen dat het beest een natuurlijke dood is gestorven en daarom niet gegeten mag worden).
Ook bij de slachting zijn een aantal overeenkomsten: het dier moet nog leven en zonder verdoving geslacht worden. Het slachten moet gebeuren met een niet-gekarteld mes in één haal, waarbij het ruggenmerg intact moet blijven. Daarna moet het dier leeggebloed worden omdat bloed inderdaad ook verboden is. Maar er zijn ook verschillen, en hier wordt het mij (aangezien ik jood noch moslim ben) een beetje onduidelijk. Het eerste verschil is dat volgens de shechita (joodse slachtwijze) het dier goedgekeurd moet zijn door een rabbi en dat bij het slachten de luchtpijp, aderen en slagaderen moeten zijn doorgesneden. De dhabiba (moslim) slachtwijze zegt dat het dier met zijn kop in de richting van qibla (gebedsrichting) moet staan en dat er twee manieren zijn om het dier te slachten: dhabn of nahr. Dhabn geldt voor kleinvee, gevogelte en runderen waarbij de keel wordt doorgesneden. Nahr geldt voor dromedarissen en ook rundvee waarbij alleen de halsslagaders worden doorgesneden. Maar hier is geen vaste, duidelijk lijn in de moslim-wereld over, evenals wat nou werkelijk precies doorgesneden moet worden. Bij de halal-slacht moet het werk door een volwassen, gezonde moslim worden uitgevoerd en voor elke slachting moet het dier gezegend worden voor Allah. Bij shechita wordt vooraf door de volwassen, gezonde jood (hoewel tegenwoordig hier een ervaren persoon voor wordt aangewezen) gebeden en zolang de slachter geen lange pauze neemt of uit zijn concentratie raakt is elk dier tijdens de slachting automatisch gezegend.
Na het slachten dient in beide gevallen het dier gecontroleerd te worden om te kijken of het dier wel geschikt is om opgegeten te worden. Koosjer vlees moet bij verkoop gezout zijn om bloed en onzuiverheden uit het vlees te trekken, bij halalvlees wordt azijn gebruikt daarvoor.

Ik weet wel dat moslims in principe koosjer vlees mogen eten als het niet anders kan, omdat het wel in naam van God is gezegend. Hoewel dit ook wat afhangt van de persoon aan wie je dat vraagt, moslims die de Islamitische wet heel strikt opvolgen willen het hier nog wel eens mee oneens zijn. Wat ik alleen niet kan uitvinden is of halalvlees ook als koosjer gezien mag worden, maar op basis van de slachtwijze heb ik idee van niet. Maar dit laat ik graag aan een koosjer-expert over

Maar ook in het jodendom zijn natuurlijk verschillende gradaties van strikte naleving. Er zijn bijvoorbeeld groepen die het tot een minimum houden, groepen die het tot op vrij stikte hoogte op koosjer voedsel houden en groepen die een complete tweede keuken erop nahouden om echt proper koosjer te kunnen koken. Net als in diverse religies is het één en ander afhankelijk van hoe streng je je eraan wil houden. Een prima voorbeeld is het varken: als je echt heel streng wilt zijn moet je zelfs gaan opletten op wat voor type kwasten, wasmiddel, papier, shampoo, lucifers, brood, cosmetica/anti-rimpelcrème, medicijnen en zelfs remschijven wilt gebruiken. Delen van het varken worden in de meest uiteenlopende producten gebruikt Ook de naleving van de slachtwijze of de exacte eisen ervan laat soms redelijk wat te wensen over.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 27-02-2010, 15:23
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Een natuurlijke dood sterven mag niet? Dat is wel gek.
Maar interessant, die voorschriften allemaal
Oud 27-02-2010, 15:31
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Een natuurlijke dood sterven mag niet? Dat is wel gek.
Maar interessant, die voorschriften allemaal
Ze mogen wel een natuurlijke dood sterven, je mag het daarna alleen niet opeten

Citaat:
Sowieso, stel, je neemt een chocoladereep en strijkt eroverheen met een lap vlees, dan is het al treife, want er zit melk in chocolade. En al zat dat er niet, als het vlees niet goed geslacht is, is het ook treife en dan mag je het dus niet eten.
Verder kan er schaaldier doorheen zitten, en dat mag niet, net als bloed (toch?)
Zodoende is niks kosjer, tenzij er een verklaring op zit dat het dat wel is.
Ik heb niet vernomen dat schaaldieren ook zonder opzet door chocolade kan zitten; dat insectenverhaal is een natuurlijk gevolg van de productie van cacao en chocolade en er zijn bepaalde regels voor tot in hoeverre er insectendeeltjes in een bepaalde hoeveelheid chocolade mag zitten. Dit lijkt mij een risico voor elk product dat van het land komt Tot in zoverre kan je je dus afvragen of een product ook écht koosjer is. Al is er volgens mij wel koosjere chocolade verkrijgbaar.
Punt is dus ook meer dat insecten - net als inderdaad schaaldieren - bij voorbaat al niet koosjer zijn. Niet dat ze incorrect geslacht zijn of zijn gecombineerd met een melkproduct Als je een lap vlees of een reep chocolade trekt besmet je inderdaad het vlees, maar mijn vraag is dan meer: waarom zou je dat sowieso al willen doen?
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 27-02-2010, 15:43
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Ter aanvulling op de post van Kiet:
Bij het slachten op de halal manier mogen de dieren wel verdoofd worden met een niet-penetrerend schietmasker. Dit houdt in dat er een schietmasker tegen de kop geplaatst wordt, maar in plaats van dat hier een pin uitschiet (zoals met een penetrerend schietmasker) komt er een luchtstoot uit. Dit leidt tot bewustzijnsverlies. De integriteit van het dier wordt niet aangetast, dus dit is wel halal. Het elektrisch bedwelmen van pluimvee is ook halal.
De grootste kalverslachter van Nederland slacht halal. De halssnede moet worden aangebracht door een geloofsbeleidend moslim. Ik geloof dat er tijdens de slacht een gebed wordt opgezegd, dit weet ik niet honderd procent zeker.

Bij Joods ritueel slachten mag er geen enkele vorm van bedwelming worden toegepast. Daarom mag koosjer vlees wel beschouwd worden als halal, maar halal vlees niet als koosjer vlees. Ik weet niet of dit de enige reden is, ik ben ook geen expert.
Bij Joods ritueel slachten wordt een ander mes gebruikt, het dier wordt na het slachten gekeurd en alleen de voorhand van het rund mag gebruikt worden.

Bij ritueel slachten zonder bedwelming duurt het 30 seconden of langer voordat het rund het bewustzijn verliest. Bij een schaap is dit 4 tot 7 seconden.
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 27-02-2010, 15:43
Verwijderd
Citaat:
Ze mogen wel een natuurlijke dood sterven, je mag het daarna alleen niet opeten
Dat is op historische gronden ook wel logisch, want als het dier aan een infectieziekte is overleden zou je een voedselvergiftiging kunnen oplopen als je het vlees eet.
Oud 27-02-2010, 15:46
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
Het slachten moet gebeuren met een niet-gekarteld mes in één haal, waarbij het ruggenmerg intact moet blijven. Daarna moet het dier leeggebloed worden omdat bloed inderdaad ook verboden is.
Ook bij niet ritueel slachten wordt het dier gedood door middel van verbloeden en moet het ruggenmerg intact blijven.
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 27-02-2010, 16:25
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Ter aanvulling op de post van Kiet:
Bij het slachten op de halal manier mogen de dieren wel verdoofd worden met een niet-penetrerend schietmasker. Dit houdt in dat er een schietmasker tegen de kop geplaatst wordt, maar in plaats van dat hier een pin uitschiet (zoals met een penetrerend schietmasker) komt er een luchtstoot uit. Dit leidt tot bewustzijnsverlies. De integriteit van het dier wordt niet aangetast, dus dit is wel halal. Het elektrisch bedwelmen van pluimvee is ook halal.
De grootste kalverslachter van Nederland slacht halal. De halssnede moet worden aangebracht door een geloofsbeleidend moslim. Ik geloof dat er tijdens de slacht een gebed wordt opgezegd, dit weet ik niet honderd procent zeker.

Bij Joods ritueel slachten mag er geen enkele vorm van bedwelming worden toegepast. Daarom mag koosjer vlees wel beschouwd worden als halal, maar halal vlees niet als koosjer vlees. Ik weet niet of dit de enige reden is, ik ben ook geen expert.
Bij Joods ritueel slachten wordt een ander mes gebruikt, het dier wordt na het slachten gekeurd en alleen de voorhand van het rund mag gebruikt worden.

Bij ritueel slachten zonder bedwelming duurt het 30 seconden of langer voordat het rund het bewustzijn verliest. Bij een schaap is dit 4 tot 7 seconden.
Dat zou inderdaad een prima, moderne verklaring kunnen zijn.
Het is ook een goed voorbeeld hoe het slachten voor halalvlees door middel van het buigen/omzeilen van de regels aangepast is voor de moderne samenleving Maar hier moet wel de kanttekening bij geplaatst worden dat een zeer streng opgevoede moslim dit niet zou kunnen accepteren en alleen de traditionele slachtwijze (zoals ik die omschreef) als zodanig kan en wil erkennen. Wat dat betreft is dus de exacte slachtwijze altijd een beetje een grijs gebied, en afhankelijk van hoe traditioneel je precies bent.
In ieder geval, om het halal te laten zijn moeten voor het slachten van het dier de woorden 'Bismillah, Allahoe Akbar' (in naam van Allah, Allah is groot) uitgesproken worden.

Citaat:
Ook bij niet ritueel slachten wordt het dier gedood door middel van verbloeden en moet het ruggenmerg intact blijven.
Dat klopt, maar het ging mij alleen even om het specifiek verschil tussen deze twee slachtwijzes Ten opzichte van reguliere slachting zit er op dat gebied ook niet heel veel verschil.

Citaat:
Dat is op historische gronden ook wel logisch, want als het dier aan een infectieziekte is overleden zou je een voedselvergiftiging kunnen oplopen als je het vlees eet.
Dat is uiteraard ook helemaal waar. In dat opzicht is het ook relatief gezonde manier om je vlees te kiezen, volgens mij. Hoewel ik mij afvraag tot in hoeverre dat bij de vorming van deze regels al een rol speelde, het ging er vooral om dat het presenteerbaar, rein (religieus, niet hygiënisch) en eerbaar moest zijn voor de hogere machten
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 01-03-2010, 13:19
Verwijderd
Pfoe, ik kwam er gisteren achter dat ik toch wel erg veel Cola Zero drink... 2 flessen leeg = 3 liter. Maar ik drink nu met het dieet continu en ik drink geen koffie of thee en water vind ik zo... bluh. Nu heb ik toch maar het water uitgezet op mijn bureau, zoals ik normaal met de cola doe, want 1 de cola is duur, 2 dat kan niet gezond zijn . Maar ik zou ook wel andere dranken willen leren kennen die geen koolhydraten bevatten. Er is Crystal clear, maar dat verkopen ze niet in België. Ideeën?
Oud 01-03-2010, 15:10
Verwijderd
Citaat:
Jeetje, wat zullen joden het moeilijk hebben tegenwoordig dan, want echt nergens staat op dat het kosjer is ofzo. En slagers slachten ook alleen nog maar halal en ik weet niet of dat hetzelfde is.
In Amerika werkt dat beter. Schijnt.

Oh, en treife is gewoon al het eten dat niet mag, toch?
Oud 01-03-2010, 15:35
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Mag, in principe is het niet echt fout maar het hangt er ook vanaf hoe nauwkeurig je wilt zijn Mijns inziens is 'niet koosjer' beter, treife slaat van oorsprong meer op 'vlees dat door dieren in het veld is gescheurd', of iets in die richting, en later op elk dier dat door ziekte, een dodelijke verwonding of lichamelijke afwijking het leven heeft gelaten.
Tegenwoordig heeft de term zich ontwikkeld tot een soort van synoniem voor niet koosjer, ook in non-eten verband, want dit is makkelijker

@Mutant: er is ook suikervrije ranja-siroop (hier in Nederland, althans). Is dat geen alternatief?
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 01-03-2010, 15:40
xAnoniem
Avatar van xAnoniem
xAnoniem is offline
Heee Mensen,
Ik heb een vraagje.
Ik ben een meisje van 15 jaar (over 9 dagen 16)
Ik sport heel erg veel en graag, want ik wil er graag goed uitzien
Sinds ik heel veel sport is het met mijn eten niet zo goed
Tenminsten ik eet s'middags bijna niet gewoon, omdat ik geen trek heb!
Maar ik heb niet het gevoel dat ik dik ben helemaal niet dus daar ligt het niet aan
Ik vind dat ik er prima uit zie en wil dat ook zo houden
Alleen het eten in de middag gaat steeds slechter en slechter
Ik eet gewoon met tegenzin
Ik kan zelfs een hele boterham niet meer op gewoon omdat mijn maag dat niet wil
Wat moet ik hiermee doen?

Naar de huisarts vind ikzelf te overdreven
Mijn ouders merken het zelf nog niet zo op maar soms zeggen ze wel: ''Heb je s'middags wel gegeten?''
En mijn antwoord is altijd ja maar meestal is het nee
Ik durf het niet tegen hun te zeggen, omdat ze misschien wel gaan denken dat ik mezelf te dik vind en dat ik daarom niet eet
Maar geloof me mensen ik vind mezelf niet dik dus dat is het probleem niet!
Het probleem is gewoon dat ik er geen zin in heb en dat ik het met moeite naar binnen moet vreten

Heeft iemand tips?
Of kent iemand misschien dit?
Oud 01-03-2010, 15:54
Verwijderd
Hmm dat is wel een idee, als ik dat door bruiswater gooi, heb ik toch een soort van limonade. Kan ik ook afwisselen. Ik zal straks of morgen de siropen hier eens doorspitten.

Overigens blijk ik ook gewoon zoveel te drinken met water, ik heb al een pak leeg. 3 liter per dag kan toch geen kwaad, hoop ik? Wel pis ik me een ongeluk .
Oud 01-03-2010, 15:58
Verwijderd
Ik heb dat 's ochtends. Nu ben ik op dieet en ontbijt ik met een shake, vooral ook om mijn spijsvertering op gang te brengen, anders at ik pas om een uur of 1 's middags. Kun je wel yoghurt ofzo binnenkrijgen, of fruit of misschien zo'n shake? Je hoeft niet persé brood te eten, ikzelf ben ook niet zo'n broodfan, misschien krijg je iets anders wel binnen. Een (fruit)salade ofzo.
Oud 01-03-2010, 16:01
Verwijderd
3 liter per dag kan geen kwaad nee
Oud 01-03-2010, 16:03
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Onbijt je? Desnoods kun je een stevig ontbijt tot je nemen? Zodoende is het minder erg om je lunch 'over te slaan' - mits je in de avond natuurlijk ook normaal eet?
Oud 01-03-2010, 16:08
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Tja, je zult toch iets moeten eten. Probeer je er overheen te zetten en op z'n minst een beetje binnen te krijgen. Snoep je veel? Daar zou ik dan als eerste mee gaan minderen.

Het kan helpen om misschien wat afwisseling te brengen in wat je eet. Dus niet alleen brood, maar bijvoorbeeld crackers met beleg voor de lunch, of wat fruit om toch wat binnen te krijgen. Hoe gaat het met de andere maaltijden? Eet je dan wel genoeg?

Kijk ook eens of het met kleinere porties wel lukt. Dus niet gelijk je hele bord vol scheppen of 8 boterhammen mee naar school, maar een beetje meenemen, dat eerst opeten, en daarna kijken of je meer wil/kan eten. Zorg wel dat je ook divers blijft eten! Dus, ondanks dat je weinig eet, wel afwisselen tussen groente, fruit, zuivel, vezels, etc. Zorg er ook voor dat je genoeg drinkt.

En hoe voel je je verder? Heb je lichamelijke klachten (moeheid, zwakheid e.d.)? Moet je wel nog gewoon naar het toilet of gaat dat ook niet meer zo soepel?

Als je klachten hebt of het wordt erger moet je toch echt die stap maken naar de huisarts. Hoe je het ook wendt of keert, niet eten is niet gezond, en dat kan ook een oorzaak hebben die je niet zo snel merkt.
__________________
you're not my demographic
Oud 01-03-2010, 16:09
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik kan vlak na het sporten ook niet goed eten, ik weet niet precies waarom. Waarschijnlijk wil je lichaam zich liever bezighouden met het repareren van je spieren enzo dan met het verteren van voedsel. Ik zou gewoon proberen toch te eten, je went er vanzelf aan om na het sporten te eten.
Oud 01-03-2010, 16:10
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik denk dat als ik er op zou letten dat ik ook wel op 3 of soms wel 4 liter per dag uitkom, ik drink volgens mij ook redelijk veel

Ik heb zelf iets in de kast staan met de naam Slimpie limonadesyroop, wat ik hier bij de Super de Boer vandaan haal. Het etiket is in het Frans en in het Nederlands, dus misschien dat in België ook wel te vinden is. En anders moet je gewoon een aantal flesjes hier weghalen, zo duur zijn ze niet Uit mijn hoofd is het verkrijgbaar in de smaken appel, aardbei, granaatappel, framboos en sinaasappel. Zit aspartaam in (mocht je daarop tegen zijn) en per 100 ml siroop bevat het 7 kcal. Flesje van 580 ml zou goed zijn voor 7 liter - maar ik verdun het nog veel sterker zonder veel smaak te verliezen en doe volgens mij echt het driedubbele ermee
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 01-03-2010, 16:16
Verwijderd
Als ik tegen aspartaam zou zijn, zou ik geen 3 liter Cola Zero naar binnen werken . Maar het is wel zo dat de calorieën voor mij niet van belang zijn, wel de koolhydraten, dus als er fruit of suiker in verwerkt is, heb ik meestal pech. Maar als de KH per 100ml (of per portie) meevallen, dan kan ik daar wel wat mee afwisselen. Het is niet zo dat ik helemaal geen KH mag hebben Ik ga iig kijken en anders laat ik ons mam eens een flesje meenemen, of haal het zelf als ik mijn flessen ga inleveren.
Oud 01-03-2010, 16:32
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
O, ik had daarover heen gelezen (zowel jouw post als de verpakking): de siroop is puur al nagenoeg koolhydraten-vrij. En omdat ik grondig ben: in België schijnt het inderdaad ook verkrijgbaar te zijn. Ik heb de winkelnaam Colruyt in ieder geval voorbij zien komen
Ze schijnen ook andere producten te hebben (snoepjes, ijsjes, chocolade) maar daar ben ik niet bekend mee.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 01-03-2010, 17:30
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Nog steeds bezig maar ondertussen stiekem weer twee kilo aangekomen (onder andere door vakantie) Dus ik ga weer vrolijk verder.
__________________
<):o)
Oud 01-03-2010, 19:11
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Kwark eten is goed te doen, dat glijd zo naar binnen Als je veel sport moet je wel zorgen dat je voldoende eet.
Oud 01-03-2010, 19:32
Verwijderd
Citaat:
O, ik had daarover heen gelezen (zowel jouw post als de verpakking): de siroop is puur al nagenoeg koolhydraten-vrij. En omdat ik grondig ben: in België schijnt het inderdaad ook verkrijgbaar te zijn. Ik heb de winkelnaam Colruyt in ieder geval voorbij zien komen
Ze schijnen ook andere producten te hebben (snoepjes, ijsjes, chocolade) maar daar ben ik niet bekend mee.
Oh, hier in de GB hadden ze hem niet. Wel heb ik andere gevonden, helaas met wat KH. Maar nu is er afwisseling. Die andere producten zijn dan ook wel interessant, ik zal volgende keer eens in de Okay gaan kijken, dat is onderdeel van de Colruyt ofzo.

Gaaf is dat de weegschaal bij de dokter minder aangeeft dan mijn eigen weegschaal. Ik ben nu meer dan 4 kilo kwijt. Alleen het opmeten van mijn buikomtrek valt wat tegen. Dat schommelt nogal, dus ik weet niet helemaal waar ik aan toe ben wat dat betreft, ondanks dat ik mijn buik iedere keer hetzelfde probeer te houden.

Oh Spekkie, de volhouder wint
Oud 02-03-2010, 15:29
Verwijderd
Als je onder de 1000 calorieën eet, dan gaat je lichaam in spaarstand, dan val je niet af (tenzij je dat blijft volhouden natuurlijk, wat nooit gezond is). Maar wat als je een enkele dag te weinig eet. Gisteren kreeg ik bijna niks binnen, buiten wat yoghurt en shakes. Heeft dat weerslag op mijn lichaam, slaat het dan in paniek of valt dat wel mee?
Oud 02-03-2010, 15:50
WAT
WAT is offline
het gaat pas erg mis als het te lang duurt, maar voor 1 dag is het geen probleem, zo lang je er geen gewoonte van maakt

vakantie ietje aangekomen, maar ook niet opgelet op mijn eten en veel genoept en geen oefeningen gedaan, vandaag weer gewoon normaal verder zoals voor de vakantie!
Oud 02-03-2010, 22:14
Verwijderd
Citaat:
Als je onder de 1000 calorieën eet, dan gaat je lichaam in spaarstand, dan val je niet af (tenzij je dat blijft volhouden natuurlijk, wat nooit gezond is). Maar wat als je een enkele dag te weinig eet. Gisteren kreeg ik bijna niks binnen, buiten wat yoghurt en shakes. Heeft dat weerslag op mijn lichaam, slaat het dan in paniek of valt dat wel mee?
nee dat valt wel mee, als je bv.buikgriep hebt krijg je ook een dag niets binnen, daar verandert je stofwisseling niet meteen van.
Oud 03-03-2010, 09:44
Koekje
Avatar van Koekje
Koekje is offline
Ik heb waarschijnlijk gisteren iets gegeten wat niet helemaal goed was, waardoor ik me nu nu ontzettend beroerd voel (pijn in de maag, overgeven, diarree). Mijn maag is nu helemaal leeg en ik durf eigenlijk niet zo goed om iets te eten omdat ik bang ben dat ik me nog slechter ga voelen of dat ik het niet binnen kan houden.

Wat voor dingen kan ik in deze situatie het beste eten?
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:36.