Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2003, 22:21
japie
japie is offline
Hoe belangrijk vinden jullie tafelmanieren, hoe zijn jullie daarmee opgegroeid?

Bij ons thuis werd altijd gezegd dat we netjes moesten eten voor het geval dat de koningin langs kwam om te eten....
__________________
Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2003, 22:23
Cola_Light
Avatar van Cola_Light
Cola_Light is offline
Ik vind dat je wel alle manieren moet kennen en ook moet toepassen als je ergens anders eet. Maar als je lekker thuis bent dat je best wel met je ellebogen op de tafel mag leunen enzo.

Niet dat je aso moet gaan smakken als je thuis bent, maar je begrijpt me wel denk ik.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 22:27
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Ah, ik moet wel, voor m'n werk (Maison vd Boer). Maar ik vind het ook wel leuk... Alleen is het soms frustrerend om te weten, omdat als je erop gaat letten je in veel restaurants of andere eetgelegenheden de neiging hebt om op de foutjes te letten. Waardoor je runderlapje koud wordt
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 22:40
Verwijderd
Als ik in een restaurant eet, hou ik me meer aan manieren dan thuis.. ik ken de meeste regels ook wel, maar ik hou me er lang niet altijd aan..
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 22:46
de communiceerbeer
Avatar van de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
ik heb geen tafelmanieren
__________________
jdfjdxjkdsk
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 00:33
Tóney
Tóney is offline
Ik vind het best belangrijk dat je weet hoe je netjes moet eten.
Als ik in gezelschap ben en er zitten mensen bij die bijvoorbeeld met ellebogen op tafel eten, met hun kin in hun bord hangen en hun vork in hun rechterhand hebben, zit ik me daar soms wel aan te ergeren.
Het ziet er gewoon niet uit. Ik ben blij dat mijn ouders me geleerd hebben netjes te eten.
__________________
Carpe Noctem

Laatst gewijzigd op 12-03-2003 om 00:38.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 08:56
Ninnoc
Ninnoc is offline
ik vind het niet nodig allerlei kleine naaidetails te weten maar een minimum vind ik wel nodig

-je bord niet van je afschuiven als je klaar bent
-niet smakken
-met mes en vork eten
-weten met welk bestek je moet beginnen en hoe je je wijnglas vasthoud
-ellebogen van tafel
-bestek naar je mond brengen ipv mond naar je bord
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 10:09
Denise84
Avatar van Denise84
Denise84 is offline
Citaat:
Ninnoc schreef op 12-03-2003 @ 09:56:
ik vind het niet nodig allerlei kleine naaidetails te weten maar een minimum vind ik wel nodig

-je bord niet van je afschuiven als je klaar bent
-niet smakken
-met mes en vork eten
-weten met welk bestek je moet beginnen en hoe je je wijnglas vasthoud
-ellebogen van tafel
-bestek naar je mond brengen ipv mond naar je bord
mee eens
__________________
(geen signature)
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 10:47
WelcomeHome
Avatar van WelcomeHome
WelcomeHome is offline
Citaat:
de communiceerbeer schreef op 11-03-2003 @ 23:46:
ik heb geen tafelmanieren
__________________
Hoewel zowel vertrouwenskwestie als pleeborstelfobie vijf lettergrepen tellen, valt de verdere verwantschap tussen deze woorden vies tegen.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 17:31
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
tafelmanieren zijn heel fijn en prettig om te beheersen
als je bijvoorbeeld goede indruk moet maken op iemand
*denkt situaties in*
bijvoorbeeld als je bij je 'schoonouders' gaat eten
of als je een zaken etentje hebt
of als je uit eten gaat met iemand waar je graag heel veel indruk op wil maken
of als de koningin op bezoek komt inderdaad
__________________
hieperdepiepp!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 17:33
Verwijderd
Citaat:
coecie schreef op 12-03-2003 @ 18:31:
tafelmanieren zijn heel fijn en prettig om te beheersen
als je bijvoorbeeld goede indruk moet maken op iemand
*denkt situaties in*
bijvoorbeeld als je bij je 'schoonouders' gaat eten
of als je een zaken etentje hebt
of als je uit eten gaat met iemand waar je graag heel veel indruk op wil maken
of als de koningin op bezoek komt inderdaad
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 18:03
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
coecie schreef op 12-03-2003 @ 18:31:
tafelmanieren zijn heel fijn en prettig om te beheersen
als je bijvoorbeeld goede indruk moet maken op iemand
*denkt situaties in*
bijvoorbeeld als je bij je 'schoonouders' gaat eten
of als je een zaken etentje hebt
of als je uit eten gaat met iemand waar je graag heel veel indruk op wil maken
of als de koningin op bezoek komt inderdaad
Mee eens.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 19:40
mcsun
Avatar van mcsun
mcsun is offline
De enige dingen waar ik me aan durf te ergeren zijn bestek dat verkeerd is gelegd of in de verkeerde hand wordt gehouden, ellebogen op tafel, smakken.

Niet doen alsjeblieft

En je bestek op de goede manier gebruiken om aan te geven dat je klaar bent of nog niet vind ik zelf leuk, maar dat is echt niet heilig.
__________________
to look at the world as we find it, not as we want it to be * cassavecrackers
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 19:47
Verwijderd
Mijn moeder hecht veel waarde aan netjes eten. Zo zijn we dan dus ook opgevoed. Altijd met mes en vork eten is dan ook meer dan normaal voor mij... terwijl er mensen zijn van mijn leefdtijd die dat niet eens kunnen dat vind ik slecht van de ouders.

Mijn moeder is nog steeds heel erg streng aan tafel; met mes en vork eten, niet smakken, niet met volle mond praten, wachten met beginnen tot iedereen opgeschept heeft, opstaan als iedereen klaar is, niet van je mes likken, niet met je ellebogen op tafel hangen... maar ja deze dingen zijn voor mij van zelfsprekend, ik verbaas me er vaak van dat mensen deze tafelmanieren ''raar'' vinden!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 19:50
mcsun
Avatar van mcsun
mcsun is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 12-03-2003 @ 20:47:
Mijn moeder is nog steeds heel erg streng aan tafel; met mes en vork eten, niet smakken, niet met volle mond praten, wachten met beginnen tot iedereen opgeschept heeft, opstaan als iedereen klaar is, niet van je mes likken, niet met je ellebogen op tafel hangen... maar ja deze dingen zijn voor mij van zelfsprekend, ik verbaas me er vaak van dat mensen deze tafelmanieren ''raar'' vinden!
Zijn er echt zoveel mensen die die dingen niet min of meer vanzelfsprekend vinden?
Kom ze eigenlijk niet vaak tegen.
__________________
to look at the world as we find it, not as we want it to be * cassavecrackers
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 20:01
Verwijderd
Citaat:
mcsun schreef op 12-03-2003 @ 20:50:
Zijn er echt zoveel mensen die die dingen niet min of meer vanzelfsprekend vinden?
Kom ze eigenlijk niet vaak tegen.
Ja nou ja in mijn vriendenkring ken ik ze ook niet hoor!

Maar toen ik een keer met het korfbalteam ging uiteten laatst zaten er echt een paar onwijs te ''kutten'' met mes en vork... dat verbaasde me ook best wel, omdat het toch hele ''normale'' mensen zijn. Maar echt hoor... gewoon alleen met een vork en met handen en dat terwijl we gewoon in een restaurant zaten... dat verbaasde me echt heel erg. Ik bedoel gewoon een meisje van 18 hoort toch wel met mes en vork te eten! Of een jongen van 21!
Verder hebben we af en toe pleegkinden (van een jaar of 14) in huis die ook niet met hun mes en vork over weg kunnen... Het blijft me echt iedere keer verbazen!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 20:26
Tóney
Tóney is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 12-03-2003 @ 20:47:
opstaan als iedereen klaar is,
ik ben het eens met alle manieren die je noemt, maar wat is hier de achterliggende gedachte van?
__________________
Carpe Noctem
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Tóney schreef op 12-03-2003 @ 21:26:
ik ben het eens met alle manieren die je noemt, maar wat is hier de achterliggende gedachte van?
Nou ja gewoon niet eerder opstaan dan wanneer iedereen uitgegeten is... dus niet als jij klaar bent gelijk van tafel opstaan maar gewoon gezellig wachten.
Ook naar de wc mogen wij niet onder het eten... alleen als het echt heeel nodig is
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-03-2003, 20:36
Tóney
Tóney is offline
ah op die manier; uiteraard
ik dacht: als iedereen klaar is met eten dan allemaal tegelijk opstaan
__________________
Carpe Noctem
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 20:41
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
't is niet echt belangrijk, iedereen hoort gewoon redelijk netjes te eten en met de mond dicht. Smakken e.d. viezigheden moeten ze hier niet. Maar echte etiquette? Nope.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Tóney schreef op 12-03-2003 @ 21:36:
ah op die manier; uiteraard
ik dacht: als iedereen klaar is met eten dan allemaal tegelijk opstaan
Ja toen ik het overlas stond het er idd een beetje raar... maar nee we staan nooit allemaal tegelijk op... ik zie het al voor me

En jij zegt wel uiteraard, maar ook hier weer ik ken mensen die het helemaal niet zo van zelfsprekend vinden, die staan gewoon op als ze klaar zijn
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 20:52
ShadowWolfie
ShadowWolfie is offline
ik ben wel opgevoed met wat hierboven het meest genoemd wordt.

een paar van mijn vriendinnen praten veel te regelmatig met volle mond, daar erger ik me verschrikkelijk aan. dat ziet er gewoon vies uit.
ellebogen op tafel of je hand onder je hoofd en dan alles naar binnen schuiven kan ik nog accepteren, maar dat praten met volle mond, gatverdamme!

hmm blij dat ik het eindelijk kwijt kan
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 22:12
Tóney
Tóney is offline
ik was ook eens met een vriend en zijn ouders mee op vakantie (appartement) en dat zie vallen tafelmanieren ineens op:
ik kreeg vaak geeneens een mes bij het eten, moest dus gewoon met vork in rechterhand. Hij en zijn ouders aten met de ellebogen op tafel en toen die vriend van me klaar was met eten ging ie gewoon op de bank wat zitten lezen. Ik vond dat zó raar!
Hier in studentenhuis zitten we vaak nog 5 ŕ 10 minuten te praten, is gezellig.
__________________
Carpe Noctem
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 22:57
Verwijderd
heb neit echt manieren hoor, alleen dat je moet blijven zitten tot iedereen klaar is.
Ja en verder gewone dat je niet gaat smakken of met je handen gaat eten, maar mes en vork ofzo boeit niet zo veel.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 09:39
mcsun
Avatar van mcsun
mcsun is offline
Citaat:
Tóney schreef op 12-03-2003 @ 23:12:
ik kreeg vaak geeneens een mes bij het eten, moest dus gewoon met vork in rechterhand.
Amerikanen gaan over het algemeen eerst alles zitten snijden, nemen dan de vork in de rechterhand en gaan dan zitten prikken (drinken in de linkerhand). Ziet er ook maf uit!
__________________
to look at the world as we find it, not as we want it to be * cassavecrackers
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2003, 15:35
Verwijderd
Dat is er bij mij echt ingeramd, en ik vind het zelf (daarom) ook belangrijk. Ik kan me mateloos ergeren aan iemand die met open mond kauwt, ellebogen op tafel zet tijdens het eten, met messen en vorken zwaaien, etc. etc...
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 16:51
japie
japie is offline
Citaat:
Scimmia schreef op 12-03-2003 @ 21:41:
't is niet echt belangrijk, iedereen hoort gewoon redelijk netjes te eten en met de mond dicht. Smakken e.d. viezigheden moeten ze hier niet. Maar echte etiquette? Nope.
Dus vind je tafelmanieren wel (min of meer) belangrijk, al is het dan misschien onbewust.
__________________
Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 16:55
japie
japie is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 12-03-2003 @ 21:33:
Nou ja gewoon niet eerder opstaan dan wanneer iedereen uitgegeten is... dus niet als jij klaar bent gelijk van tafel opstaan maar gewoon gezellig wachten.
Ook naar de wc mogen wij niet onder het eten... alleen als het echt heeel nodig is
Wat jij nu allemaal zegt en gezegd hebt, dat herken ik helemaal. Naar de wc gaan onder het eten bijvoorbeeld is/was bij ons ook taboe. Het rare, gekke, leuke is dat ik dat nu nog steeds heb dat opstaan onder het eten niet hoort.

En pas opstaan als we klaar zijn. Als ik snel weg moet en ik sta meteen op wanneer we klaar zijn, dan voel ik me al min of meer schuldig....
__________________
Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 18:05
Hydraul!C FunK
Avatar van Hydraul!C FunK
Hydraul!C FunK is offline
Ach als ik uit eten ga of gewoon ergens anders eet dan let ik er meer op.

Thuis gaat het wat gemoedelijker, dan let ik niet op of ik m'n ellebogen toevallig op de tafel heb.

Maar niet smakken en met mes en vork eten is wel een minimum hoor(oke soms patat met de handen, maja meestal met vork en mes gewoon, ook patat).
__________________
..::: Funked Up! | What The Funk? | Funk You! | Roland Clark - RESIST! :::..
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 19:17
Souris
Avatar van Souris
Souris is offline
ik hecht er ook veel waarde aan.
het is altijd handig als je weet dat je niet met volle mond mag praten,met mes en vork eet en dat je niet mag boeren enzow.
het is ook erg normaal dat je netjes eet hier thuis
en we eten aan tafel.
het eten is hier ook een moment dat we allemaal samen zijn en dan zitten we vaak ook een uur aan tafel.
dan praten we de dag door enzow.
ik dacht dat het erg normaal was om aan tafel te eten maar dat is dus niet zo.
laats was ik bij een vriendin en toen zei ik: eten jullie wel eens aan tafe?l(had het daar nooit gezien) zegt zeeej,dan kunnen we de tv niet zien.
toen stond ik wel ff raar te kijken omdat het eten bij ons een rustmoment is en daar dus niet.
__________________
Wat voelt een vlinder in zn buik als hij verliefd is?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 22:10
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
mcsun schreef op 13-03-2003 @ 10:39:
Amerikanen gaan over het algemeen eerst alles zitten snijden, nemen dan de vork in de rechterhand en gaan dan zitten prikken (drinken in de linkerhand). Ziet er ook maf uit!
vind je? ik ben rechtshandig, en ik vind het dus makkelijker om de vork met de rechterhand te bedienen. je gaat toch ook niet met links lopen tennisen als je met rechts beter bent?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 22:27
Verwijderd
Citaat:
japie schreef op 13-03-2003 @ 17:55:
En pas opstaan als we klaar zijn. Als ik snel weg moet en ik sta meteen op wanneer we klaar zijn, dan voel ik me al min of meer schuldig....
Gek is dat he, dat heb ik ook! Als ik vb celloles heb om half 7, beetje onhandige tijd met eten, maar dan sta ik meestal ook iets eerder op en dan heb ik ook altijd zoiets van oeps... niet dat ik daar een nacht van wakker lig maar toch
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 22:30
Verwijderd
Citaat:
crazyellow schreef op 13-03-2003 @ 20:17:
eej,dan kunnen we de tv niet zien.
O ja ook een ''regel'' hier; nooit tv aan tijdens het eten...
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 23:13
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 13-03-2003 @ 23:30:
O ja ook een ''regel'' hier; nooit tv aan tijdens het eten...
alleen als er echt iets heeeeeeeeeeeeel belangrijks is
__________________
hieperdepiepp!
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 08:28
Verwijderd
Citaat:
coecie schreef op 14-03-2003 @ 00:13:
alleen als er echt iets heeeeeeeeeeeeel belangrijks is
Ja das hier ook wel zo hoor! Heeel soms staat de tv dus wel aan tijdens het eten, maar vaak kan je het dan niet eens volgen omdat er aan tafel te druk gesproken wordt
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 10:22
japie
japie is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 13-03-2003 @ 23:27:
Gek is dat he, dat heb ik ook! Als ik vb celloles heb om half 7, beetje onhandige tijd met eten, maar dan sta ik meestal ook iets eerder op en dan heb ik ook altijd zoiets van oeps... niet dat ik daar een nacht van wakker lig maar toch
Ik herken het helemaal, tot en met de celloles toe. Vaak celloles vlak na het eten gehad en dan op tijd moeten eten en net iets eerder weg moeten. Kan eigenlijk niet he

Offtopic: Grappig dat jij ook cello speelt. Mag ik vragen hoe lang al????
__________________
Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-03-2003, 10:48
Verwijderd
Citaat:
japie schreef op 14-03-2003 @ 11:22:
Ik herken het helemaal, tot en met de celloles toe. Vaak celloles vlak na het eten gehad en dan op tijd moeten eten en net iets eerder weg moeten. Kan eigenlijk niet he

Offtopic: Grappig dat jij ook cello speelt. Mag ik vragen hoe lang al????
Haha dat meen je niet, echt super grappig... Ik speel al een jaar of 11 cello. Om even offtopic te blijven, hoe lang speel jij al cello dan??
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 11:47
japie
japie is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 14-03-2003 @ 11:48:
Haha dat meen je niet, echt super grappig... Ik speel al een jaar of 11 cello. Om even offtopic te blijven, hoe lang speel jij al cello dan??
Ja sorry, ik er niks aan doen. Het is echt zo, ik speel echt cello Pas een jaar of 16 of 17. Ik weet eigenlijk nou niet precies meer of ik op mijn 7de of 8ste ben begonnen. ik geloof op mijn 7de
__________________
Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 11:53
Verwijderd
Hmm bij mij wel de standaard-dingen, zoals met mes en vork eten, eten met de mond dicht enzo.

maar de echte etiquette ken ik eig niet zo goed, dingen zoals een servet op je schoot leggen ofzo. ik ga ook heel zelden uit eten.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 15:37
Souris
Avatar van Souris
Souris is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 13-03-2003 @ 23:30:
O ja ook een ''regel'' hier; nooit tv aan tijdens het eten...
hier is dat dus ook een regel dus daarom was ik ff verbaasd
__________________
Wat voelt een vlinder in zn buik als hij verliefd is?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 18:04
Verwijderd
Citaat:
japie schreef op 14-03-2003 @ 12:47:
Ja sorry, ik er niks aan doen. Het is echt zo, ik speel echt cello Pas een jaar of 16 of 17. Ik weet eigenlijk nou niet precies meer of ik op mijn 7de of 8ste ben begonnen. ik geloof op mijn 7de
Echt super leuk, je hoort het niet zo vaak dat mensen cello spelen... Ook grappig dat je zo vroeg begonnen bent, dat hoor je ook niet echt heel erg vaak. Enne ik weet dus ook niet meer precies of ik op mijn 7e of 8e ben begonnen...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 18:07
<(-_-)>
Avatar van <(-_-)>
<(-_-)> is offline
* met je mond dicht eten.
* met mes en vork eten uitzondering patat (met de handen)
__________________
***In the time of chimpanzees I was a monkey***
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 18:22
Slither
Avatar van Slither
Slither is offline
Ik vind tafelmanieren erg belangrijk. Kijk, als ik thuis aan tafel eet kan ik me niet zo druk maken om ellebogen op tafel, maar ik ben wel blij dat ik weet hoe 't hoort.

't Staat zo slordig als je voor 't eerst bij je schoonouders komt eten en eet je soep met de dessertlepel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Saai Kil Moon #1287
Schrödinger
500 23-01-2011 01:44
De Kantine "Hij heeft witte sokken aan" "nee toch, meteen dumpen!!"
Lorelei
106 13-06-2005 16:35
Liefde & Relatie Uiterlijk of innerlijk belangrijk?
TranceGirl
69 11-01-2004 18:57
Lifestyle Tafelmanieren
Verwijderd
65 14-05-2003 08:27
De Kantine Omgangsvormen
Bikinie-meisje
27 28-01-2003 19:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:55.