Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Bekijk resultaten poll: Hoort een topsorter egoistisch te zijn?
Ja 7 30.43%
Nee 16 69.57%
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2004, 15:12
luckyleo
luckyleo is offline
Stelling: Een topsporter hoort egoistisch te zijn om de echte top te kunnen halen

Om de het maximale uit jezelf te halen,moet je in de sport egoistisch zijn als je de echte top wilt bereiken. Sociaal gedrag is leuk voor je vriendschappen binnen de sport, maar minder voor je uiteindelijke resultaten.

Treffendste voorbeeld van te sociale sporter: Jochem Uytdehaage

Hij lijkt wel niet zelf ten koste van alles te winnen. Eerst verbaasde ik me al over hem met de Olypische Spelen. Daar juichte hij onwijs uitbundig voor Parra toen deze hem even de gouden plak voor zijn neus wegkaapte. Daar snap ik niks van. Je wilt toch zelf dat goud? Of je nou al 2 plakken hebt, maakt niet uit. Je gunt je concurrenten tocht niet het goud in plaats van jou? Waarom doe je dan zelf aan sport? Ik had zowat gaan janken als het mij zou overkomen.
Tweede keer dat ik me over zijn te sociale gedrag verbaasde, was afgelopen weekend. Gaat hij hazen/gang maken voor Verheijen. Hij dacht zeker: ik kan met uitrijden mijn nederlandse ploeggenoot verheijen wel even helpen door wat gang voor hem te maken in de inrijbaan. Verheijen is een concurrent, dus dat had ie al niet hoeven doen, en tevens was Verheijen er niet op gesteld. Dus zijn sociale gedrag had een averechtse werking. Daarbij komt nog eens dat Jochem daardoor uit de wedstrijd moest. Vervolgens wilt hij aan iedereen zijn excuses aanbieden omdat hij vrienden wilt blijven met de andere schaatsers. Dom gedoe alom. Leuke omgang met je collega's is fijn, maar uiteindelijk gaat het er toch om wie wint.

Laatst gewijzigd op 09-02-2004 om 15:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2004, 15:21
xx
xx is offline
Dat ben ik toch niet met je eens. Ik vind dat je als sporter best egoïstisch mag zijn maar met mate. Anders ontstaat er alleen maar een wat agressieve sfeer als je na een wedstrijd gaat staan schelden ofzoiets. En wat betreft Jochem Uytdehaage die is misschien dan wel niet zo egoïstisch maar heeft toch zeker wel de top bereikt zou ik zo zeggen.................

xx
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 15:23
Verwijderd
imo moet je zowiezo altijd alles doen om de beste te worden, maar als iemand anders gewoonweg deze keer beter was dan moet je dat accepteren. volgens mij heeft egoïstisch zijn niet echt veel invloed op je resultaten, ik bedoel je wordt toch geen beter sporter door alleen aan jezelf te denken. natuurlijk moet je zoveel mogelijk in jezelf investeren, maar dat zegt nog niet dat je ook meteen alleen aan jezelf moet denken. vind het echt mensen sieren als ze gewoon toegeven dat de tegenstander zo goed was. bovendien heeft dat laatste geen invloed op je wording van een topsporter. trouwens, uit je voorbeeld blijkt dat jochem uytdehaaghe niet egoistisch genoeg is, maar tegelijkertijd geef je toe dat ie al 2 gouden plakken heeft. kortom, hijs topsporter en toch NIET egoïstisch
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 15:30
L1
Avatar van L1
L1 is offline
ja, denk het wel. Om de echte top te bereiken moet je over lijken gaan. Zo zijn er genoeg voorbeelden uit de sportwereld.
__________________
No intensity, no victory
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 17:10
EmilioFCG
Avatar van EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Ze mogen tot op zekere hoogte arrogant zijn vind ik.
Als sporters arrogant doen tegen media boeit me dat niet maar tegen supporters vind ik het wel schandalig.
Mensen betalen geld om hun idool/idolen te mogen zien en als ze dan arrogant gaan lopen doen vind ik alles behalve normaal.
Maar soms moet je arrogant zijn om hogerop te komen dus er zitten 2kanten aan vind ik.
__________________
Wie weet wat je hier neer moet zetten?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 13:54
Verwijderd
ben het met Emilio eens, arrogantie is op zich niet slecht als topsporter, maar tegenover je supporters en (eventueel) collega's is het niet best. Je wordt nooit topsporter alleen door jezelf en om de mensen die je daarbij helpen vervolgens met arrogantie te behandelen is gewoon zielig.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 14:04
Verwijderd
arrogantie is iets anders dan egoïsme he

ik denk dat egoisme niet per se bij een topsporter hoort, zeker niet bij een teamsport. Tuurlijk probeer je zelf zo goed mogelijk te worden (ten nadele van anderen) maar vaak is het beter om in het belang van het team te denken.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 18:11
Tejay
Avatar van Tejay
Tejay is offline
Ik vind de vraag een beetje verkeerd gesteld. Een topsporter hoort niet egoïstisch te zijn. Maar een topsporter moet wel in zekere zin egoïstisch zijn. Het staat niet als je egoïstisch overkomt. Niet t.o.v. je collega's, en niet t.o.v. je fans. Maar in zekere zin moet elke sporter die zichzelf respecteert en zekere ambities heeft, egoïstisch zijn. Maar dan wel in de positieve zin van het woord.
Om een dom voorbeeld te geven:
Wat voor zin heeft het om bij de selectie van een wielerploeg je sympathie te laten primeren op je egoïsme, en je plaats niet opeist, maar dus laat voor een collega-coureur? Een gezond egoïsme is noodzakelijk voor een (top)sporter. Maar de groepsaspecten zijn even belangrijk.. op die momenten wanneer ze belangrijk horen te zijn. (coaching, motivatie, steun..)

Ik heb gesproken
Oh ja, ik heb op "nee" gestemd. reden: zie hoger
__________________
mohowzeg
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 20:06
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Nee vind ik niet. Als je in het tenniscircuit bijvoorbeeld ziet dat zo veel tennissers met elkaar bevriend zijn, net zoals bij atletiek of hardlopen... waarom kan dat dan niet in het voetbal vraag je je dan af?
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 23:00
EmilioFCG
Avatar van EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 10-02-2004 @ 21:06:
Nee vind ik niet. Als je in het tenniscircuit bijvoorbeeld ziet dat zo veel tennissers met elkaar bevriend zijn, net zoals bij atletiek of hardlopen... waarom kan dat dan niet in het voetbal vraag je je dan af?
Voetballers gaan ook vaak sportief met mekaar om toch, of zie ik dat verkeerd?
Als voetballer speel je met een team want eventueel je vrienden kunnen worden.
Bij de sporten die jij noemt zijn het vaak individuen (??) en dan raak je al snel bevriend met je tegenstander die ook alleen ervoor staat.
__________________
Wie weet wat je hier neer moet zetten?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 20:21
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 11-02-2004 @ 00:00:
Voetballers gaan ook vaak sportief met mekaar om toch, of zie ik dat verkeerd?
Als voetballer speel je met een team want eventueel je vrienden kunnen worden.
Bij de sporten die jij noemt zijn het vaak individuen (??) en dan raak je al snel bevriend met je tegenstander die ook alleen ervoor staat.
Ja maar voetballers irriteren zich echt eerder aan elkaar. Bij bijvoorbeeld tennis als de ene tennisser de bal uit ziet en de ander ziet hem in dan gaan ze echt niet in een vol stadion met elkaar bekvechten hoor, maar voetballers moeten soms met opstootjes scènes uitlokken.
Binnen een team kun je trouwens ook “vijanden” hebben of in ieder geval mensen die je met een schuin oog bekijkt. Als ik bijvoorbeeld Cambuur Leewarden van vorig seizoen pak, daarbij is wel 3 of 4 keer tussen spelers op de training gevochten, nou dat noem ik toch geen vriendengroep hoor.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 20:23
EmilioFCG
Avatar van EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 11-02-2004 @ 21:21:
Ja maar voetballers irriteren zich echt eerder aan elkaar. Bij bijvoorbeeld tennis als de ene tennisser de bal uit ziet en de ander ziet hem in dan gaan ze echt niet in een vol stadion met elkaar bekvechten hoor, maar voetballers moeten soms met opstootjes scènes uitlokken.
Binnen een team kun je trouwens ook “vijanden” hebben of in ieder geval mensen die je met een schuin oog bekijkt. Als ik bijvoorbeeld Cambuur Leewarden van vorig seizoen pak, daarbij is wel 3 of 4 keer tussen spelers op de training gevochten, nou dat noem ik toch geen vriendengroep hoor.
Tuurlijk heb je hier gelijk maar dat gebeurt bij zoveel team sporten.
Het verschil tussen een team en alleen is denk ik heel erg groot.
Denk niet dat je het met elkaar kan vergelijken eigenlijk.
__________________
Wie weet wat je hier neer moet zetten?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 21:32
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 11-02-2004 @ 21:23:
Tuurlijk heb je hier gelijk maar dat gebeurt bij zoveel team sporten.
Het verschil tussen een team en alleen is denk ik heel erg groot.
Denk niet dat je het met elkaar kan vergelijken eigenlijk.
Heb je ook weer gelijk in...
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 21:49
misshobbit
Avatar van misshobbit
misshobbit is offline
niet mee eens,
als ze aan zichzelf denken in de zin van willen winnen en de beste willen zijn, dat is goed,
maar egoistisch is te ver, ookal ben je topsporter, er zijn naast jezelf ook nog andere dingen, hoewel een groot percentage van de sporters dat niet helemaal door schijnt te hebben
__________________
Cuándo sabes cómo te llamas, cuándo nadie te escucha...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.