Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2005, 23:20
Verwijderd
Citaat:
Roadrunner schreef op 08-12-2005 @ 13:06 :
ja ik vraag me ook af of er wel wat mee gedaan wordt als ik hem aangeef. En ik dacht ook al dat een luchtbuks niet echt krachtig was, maar hij heeft toch al n paar eenden er mee vermoord
Luchtbuksen zijn krachtig genoeg hoor. Hangt er net vanaf wat voor luchtbuks je hebt.
Schiet er zelf heel af en toe ook mee (niet op beesten maar op blikjes en dat soort dingen) en als zoiets op 15 meter afstand door een limonadeblik heen schiet dan doet ie wel even meer schade dan een blauwe plek.
Hangt er ook nog vanaf wat voor kogeltjes je gebruikt, je hebt met en zonder punt.
Ik ben het wel met je eens dat je niet zomaar voor je plezier op eenden moet gaan schieten. Vooral niet als je niet weet hoe en waar je ze moet raken of op een te grote afstand gaat schieten waardoor je ze alleen maar ziek schiet.
Wel ben ik het ermee eens dat er op eenden gejaagd moet worden, maar dan door echte jagers.
Als dat niet gebeurd komen er veel te veel woerden (mannetjes) waardoor de vrouwtjes echt geen leven maar hebben, ze worden dan in het voorjaar echt door mannetjes opgejaagd, verkracht of zelfs verdronken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-12-2005, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Igorrrai schreef op 08-12-2005 @ 18:31 :
Zoiets stond ook al in het begin van het topic of ergens in het midden. Lees dat maar eens.
Nee.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 14:54
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Boete voor doden Domino Day mus
09 december 2005, 13:23:01

DEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie (OM) heeft de schutter die bij de voorbereiding van Domino Day een mus afschoot een boete opgelegd van 200 euro. Dat liet het OM vrijdag weten.

Volgens justitie heeft de man de Flora- en faunawet overtreden door een inheemse beschermde vogel dood te schieten.

Het vogeltje werd afgeschoten in het Frisian Expo Center (FEC) waar de voorbereidingen plaatshadden voor de wereldrecordpoging dominostenen omgooien. Het diertje gooide 23.000 stenen om. Met een luchtbuks werd de mus afgeschoten door de medewerker van een bedrijf dat door de organisator van het evenement was ingehuurd.

,,Bij het vaststellen van de transactie heeft het OM, gelet op de geldende richtlijnen, mede rekening gehouden met de professionaliteit van het bedrijf'', zo liet justitie weten. ,,Het bedrijf had vanuit die professionaliteit beter moeten weten en dienovereenkomstig moeten handelen.''

Als de schutter de boete betaalt, ziet het OM af van verdere strafvervolging. bron: @home nieuws
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 18:18
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 08-12-2005 @ 23:20 :
Luchtbuksen zijn krachtig genoeg hoor. Hangt er net vanaf wat voor luchtbuks je hebt.
En hoe weet je dat?
Hou jij je maar lekker met je blikjes bezig, lijkt me beter
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 20:21
Igorrrai
Avatar van Igorrrai
Igorrrai is offline
Citaat:
Morgan schreef op 09-12-2005 @ 13:33 :
Nee.
Post dan niets.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 20:26
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 09-12-2005 @ 18:18 :
En hoe weet je dat?
Hou jij je maar lekker met je blikjes bezig, lijkt me beter
Hou jij je maar lekker bij boompjes knuffelen, lijkt me ook beter Jij ben nog niet in staat geweest om ook maar 1 zinnige post te plaatsen met argumenten...
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 22:29
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Kapee schreef op 09-12-2005 @ 20:26 :
Hou jij je maar lekker bij boompjes knuffelen, lijkt me ook beter Jij ben nog niet in staat geweest om ook maar 1 zinnige post te plaatsen met argumenten...
Wie heeft het over boompjes knuffelen? Dit is toch een discussie op niveau hoop ik he?

Misschien moet je mijn posts ff goed lezen en antwoord dan meteen even als het niet te veel moeite is.
__________________
ofzoiets

Laatst gewijzigd op 09-12-2005 om 22:31.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 22:37
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Kapee schreef op 07-12-2005 @ 15:55 :
Plezierjachten vind je in de jachthaven...
Dan zal ik even hierop reageren....

Dus jij zegt hier dat jagers het eigenlijk helemaal niet leuk vinden om op dieren te schieten?
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 20:10
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 08-12-2005 @ 17:18 :
Weet je wat nu gewoon het sneue is van jagen om de boel in stand te houden? 't Is nergens voor nodig. Mensen blijven wanhopig een poging doen een milieu in Nederland in stand te houden dat hier niet meer pást, dat niet meer natuurlijk is. Als we ophouden met onze eeuwige bemoeizucht, komt de natuur vanzelf wel weer in balans. Goed, dan sterven er wat diersoorten uit. Nou en? Er sterven al miljoenen jaren diersoorten uit. Er komen ook al miljoenen jaren diersoorten bij. Die godsgruwelijke arrogantie van de mensheid, dáár maar het wel eens mee afgelopen zijn. En vegetariërs zijn even bemoeizuchtig en vervelend als jagers, laat dat wel wezen
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 14:38
Verwijderd
Citaat:
0oFZo0 schreef op 09-12-2005 @ 18:18 :
En hoe weet je dat?
Hou jij je maar lekker met je blikjes bezig, lijkt me beter
Kom op zeg, als je niet eens even serieus kan reageren....

Er liggen hier volgens mij iets van 5 luchtbuksen in huis, dus ik best wel hoe een luchtbuks in elkaar zit. Ook al schiet ik er bijna nooit mee (heb zelf als enige hier in huis geen buks).
Maar daar ging het hier verder even niet om. Ik reageerde alleen even om te vertellen dat je er zeker wel dieren mee kan doden, mits je op de juiste manier schiet.

En het is verder misschien ook wel leuk als je de rest van mijn vorige post even leest. Daar zeg ik ook nog iets over dat ik het ermee eens ben dat mensen niet zomaar met een buks op dieren moeten gaan schieten, weet dus even niet waar je allemaal mee bezig ben...
Kom eens met een paar goed onderbouwde argumenten ipv een paar losse (nergens op slaande) vragen te stellen of zomaar ergens een citaat uit pakken en daar op te reageren zonder de rest eromheen erbij te betrekken...
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 17:35
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 09-12-2005 @ 22:29 :
... Dit is toch een discussie op niveau hoop ik he? ...
En dan even je eerste post:
Citaat:
0oFZo0 schreef op 07-12-2005 @ 15:45 :
Jagers zijn klootzakken, ...

Laatst gewijzigd op 12-12-2005 om 19:59.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 17:40
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 09-12-2005 @ 22:37 :
Dan zal ik even hierop reageren....

Dus jij zegt hier dat jagers het eigenlijk helemaal niet leuk vinden om op dieren te schieten?
Ik zal ook even reageren:
Natuurbeschermers impliceren dat jagers het schieten puur voor de kick en het plezier doen. Das onzin. (tenzij je het over franse jagers hebt...)

Als ik ga jagen en ik schiet niets heb ik het nog steeds heel erg naar mijn zin gehad. Het gaat niet om het doden van beesten, het gaat om een stukje natuurbeleving. Jij gaat de natuur in om ernaar te kijken (neem ik aan)... ik ook, maar als ik de kans krijg en het mag, dan schiet ik daarbij een dier. Dit om te zorgen dat ik volgend jaar weer dezelfde natuur zie, dus niet bijv. vos hier, kraai daar.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 18:02
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Kapee schreef op 12-12-2005 @ 17:40 :

Als ik ga jagen en ik schiet niets heb ik het nog steeds heel erg naar mijn zin gehad. Het gaat niet om het doden van beesten, het gaat om een stukje natuurbeleving. Jij gaat de natuur in om ernaar te kijken (neem ik aan)... ik ook, maar als ik de kans krijg en het mag, dan schiet ik daarbij een dier. Dit om te zorgen dat ik volgend jaar weer dezelfde natuur zie, dus niet bijv. vos hier, kraai daar.
Je wilt natuurbeleving en ik neem aan dat je wilt zien hoe mooi het is, dan ga je het toch niet 'verwoesten' door de dieren te doden?
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 18:53
Verwijderd
Wel als de dieren die je schiet het anders gaan verwoesten...
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 22:38
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Kapee schreef op 12-12-2005 @ 17:40 :
Ik zal ook even reageren:
Natuurbeschermers impliceren dat jagers het schieten puur voor de kick en het plezier doen. Das onzin. (tenzij je het over franse jagers hebt...)

Als ik ga jagen en ik schiet niets heb ik het nog steeds heel erg naar mijn zin gehad. Het gaat niet om het doden van beesten, het gaat om een stukje natuurbeleving. Jij gaat de natuur in om ernaar te kijken (neem ik aan)... ik ook, maar als ik de kans krijg en het mag, dan schiet ik daarbij een dier. Dit om te zorgen dat ik volgend jaar weer dezelfde natuur zie, dus niet bijv. vos hier, kraai daar.
Maar waarom is het nodig om een dier te schieten. Als je vandaag een vos schiet zijn er volgend jaar te veel konijnen, dan houdt het toch nooit op?

Ja ik heb dit al eens gepost maar er kwam geen reactie op.

Maar als je het niet voor je plezier doet waarom doe je het dan?
Je bent god niet hoor als je dat soms denkt.
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 08:25
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 12-12-2005 @ 18:53 :
Wel als de dieren die je schiet het anders gaan verwoesten...
In mijn ogen zijn de dieren ook de natuur, niet alleen de planten. Als dieren het gaan verwoesten dan mag dat best maar ik vind niet dat een mens het recht mag hebben de natuur te verwoesten omdat hij natuurbeleving wilt hebben.
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 09:03
mar87
mar87 is offline
ach man, als je alles z'n gang laat gaan, dan komt er helemaal niets van de natuur terecht.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 09:36
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
mar87 schreef op 13-12-2005 @ 09:03 :
ach man, als je alles z'n gang laat gaan, dan komt er helemaal niets van de natuur terecht.
voorbeeld graag
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 10:00
mar87
mar87 is offline
Citaat:
voorbeeld graag
Dat is al 100 keer gezegd hierzo. Maar in ieder geval krijgen de vossen/kraaien de overhand en alle dieren die opgevreten worden door de kraaien/vossen verdwijnen langzamerhand.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 10:41
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
mar87 schreef op 13-12-2005 @ 10:00 :
Dat is al 100 keer gezegd hierzo. Maar in ieder geval krijgen de vossen/kraaien de overhand en alle dieren die opgevreten worden door de kraaien/vossen verdwijnen langzamerhand.
waarom wordt er dan op konijnen/hazen gejaagd?

en in bepaalde andere gebieden is zelfs de vossenjacht verboden omdat er door de "deskundige jagers" een aantal jaar terug te veel zijn geschoten.
__________________
ofzoiets

Laatst gewijzigd op 13-12-2005 om 10:43.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 13:45
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
mar87 schreef op 13-12-2005 @ 10:00 :
Dat is al 100 keer gezegd hierzo. Maar in ieder geval krijgen de vossen/kraaien de overhand en alle dieren die opgevreten worden door de kraaien/vossen verdwijnen langzamerhand.
Vossen/kraaien overhand --> gevolg: minder eten voor de vossen en kraaien doordat de kleine dieren in de minderheid zijn
--> gevolg: vossen en kraaien hebben minder te eten --> gevolg: vossen en kraaien worden minder --> gevolg: de kleine dieren worden meer doordat ze minder opgegeten enzo worden. En het begint weer allemaal overnieuw.
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 18:55
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
wizkid schreef op 13-12-2005 @ 13:45 :
Vossen/kraaien overhand --> gevolg: minder eten voor de vossen en kraaien doordat de kleine dieren in de minderheid zijn
--> gevolg: vossen en kraaien hebben minder te eten --> gevolg: vossen en kraaien worden minder --> gevolg: de kleine dieren worden meer doordat ze minder opgegeten enzo worden. En het begint weer allemaal overnieuw.
In je dromen...

Vossen/kraaien overhand --> gevolg: minder eten voor de vossen en kraaien doordat de kleine dieren in de minderheid zijn --> gevolg: vossen en kraaien hebben minder --> gevolg: vossen en kraaien gaan hun vreten dichter bij mensen zoeken en ontdekken dat daar meer en makkelijker vreten te vinden is --> gevolg: vossen en kraaien kunnen blijvend de overhand krijgen over prooidieren --> gevolg: steeds minder prooidieren en toch nog steeds veel kraaien en vossen.

Dat noemt men cultuurvolgers...
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 18:57
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 12-12-2005 @ 22:38 :
Maar waarom is het nodig om een dier te schieten. Als je vandaag een vos schiet zijn er volgend jaar te veel konijnen, dan houdt het toch nooit op?
Konijnen worden ook afgeschoten, en bovendien is de konijnenpopulatie zeer gevoelig voor epidemieën zoals mixomatose en VHS. Als er teveel konijnen zijn, komt er onherroepelijk mixomatose of VHS in en gaat een zeer groot deel van de populatie dood.
Als ik mag kiezen tussen een klein deel van de populatie afschieten en opeten of een groot deel van de populatie dood zien gaan voor niets, weet ik het wel.

Citaat:
Ja ik heb dit al eens gepost maar er kwam geen reactie op.

Maar als je het niet voor je plezier doet waarom doe je het dan?
Je bent god niet hoor als je dat soms denkt.
Ik denk helemaal niet dat ik god ben, maar ik vind wel dat het nodig is om populaties van bepaalde diersoorten te reguleren. Het is voor een deel wettelijke verplichting (schadebeperking), natuurbeleving en voor een deel pure noodzaak.
Ik zeg niet dat ik er geen plezier aan beleef dat ik jaag. Niets schieten betekent ook nog een heerlijke dag en als je wel iets schiet heeft het gewoon toegevoegde waarde.
Overigens wordt 90% van wat je schiet gebruikt. Het meeste wild eet je op. Dode kraaien/kauwtjes worden opgehangen om nog levende kauwtjes af te schrikken (werkt zeer goed!). Vossen en katten e.d. blijven nutteloos, tenzij je het vel wil gebruiken voor een trofee of zo...

Laatst gewijzigd op 13-12-2005 om 19:21.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 19:20
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 13-12-2005 @ 09:36 :
voorbeeld graag
De uit de kluiten gewassen wilde zwijnen-populatie op de Veluwe? Het 'verbeterde predatormodel' van SBB op de Oostvaardersplassen met verbeterde populatiesterfte?

Citaat:
0oFZo0 schreef op 13-12-2005 @ 10:41 :
en in bepaalde andere gebieden is zelfs de vossenjacht verboden omdat er door de "deskundige jagers" een aantal jaar terug te veel zijn geschoten.
voorbeeld graag
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 22:42
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Kapee schreef op 13-12-2005 @ 19:20 :
De uit de kluiten gewassen wilde zwijnen-populatie op de Veluwe? Het 'verbeterde predatormodel' van SBB op de Oostvaardersplassen met verbeterde populatiesterfte?


voorbeeld graag

De wilde-zwijnen populatie op de veluwe, tja en wat zou je er van zeggen om die dieren vanzelf te laten sterven? Dat is de natuur...
En ergens is het toch de schuld van de mens die het leefgebied van deze dieren steeds kleiner maakt..



Voorbeeld:
Het Heuvelland
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 22:46
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Kapee schreef op 13-12-2005 @ 18:57 :
Konijnen worden ook afgeschoten, en bovendien is de konijnenpopulatie zeer gevoelig voor epidemieën zoals mixomatose en VHS. Als er teveel konijnen zijn, komt er onherroepelijk mixomatose of VHS in en gaat een zeer groot deel van de populatie dood.
Als ik mag kiezen tussen een klein deel van de populatie afschieten en opeten of een groot deel van de populatie dood zien gaan voor niets, weet ik het wel.



Ik denk helemaal niet dat ik god ben, maar ik vind wel dat het nodig is om populaties van bepaalde diersoorten te reguleren. Het is voor een deel wettelijke verplichting (schadebeperking), natuurbeleving en voor een deel pure noodzaak.
Ik zeg niet dat ik er geen plezier aan beleef dat ik jaag. Niets schieten betekent ook nog een heerlijke dag en als je wel iets schiet heeft het gewoon toegevoegde waarde.
Overigens wordt 90% van wat je schiet gebruikt. Het meeste wild eet je op. Dode kraaien/kauwtjes worden opgehangen om nog levende kauwtjes af te schrikken (werkt zeer goed!). Vossen en katten e.d. blijven nutteloos, tenzij je het vel wil gebruiken voor een trofee of zo...
Ja de konijnen zijn gevoelig voor mixomatose, goed dan gaat er een keer een flink deel dood, helaas nix aan te doen. Dan worden het jaar erna vanzelf minder vossen geboren omdat er minder voedsel is, dat regelt de natuur zelf, prachtig toch?
Zo blijven ook nog eens de sterkste exemplaren over want jij kan echt niet zien of je een sterk of zwak dier schiet.

En dan is het ook niet nodig dat een paar "helden" met 30 man op een rij door het veld gaan genieten van hun macht omdat ze een geweer hebben.


KATTEN?
schiet jij op katten?
__________________
ofzoiets

Laatst gewijzigd op 13-12-2005 om 22:51.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 08:01
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Nog wat argumenten van de dierenbescherming site, vooral de laatste is interessant:
Citaat:
Onze argumenten tegen de jacht:


- Wild voor consumptie is onnodig. Er is al een overproductie van vlees uit de veehouderij. Het grootste deel van de dieren dat geschoten wordt, is niet bestemd voor consumptie. Ze dienen alleen maar als jachttrofee en dat is pure verspilling van leven. Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat het orgaanvlees van wild van de Veluwe zo veel zware metalen bevat, dat het volgens de normen onder 'chemisch afval' valt!
- Bij plezierjacht zijn dieren heel vaak niet direct dood. Door onervarenheid, jagen bij schemer of door het extra spannend te willen maken, worden dieren niet goed geraakt, slaan op de vlucht en worden niet (op tijd) teruggevonden. De dieren lijden dan nodeloos veel pijn.
- Er wordt ook gejaagd in de tijd dat de dieren jongen verzorgen. Als een ouderdier dan gedood wordt, heeft dat vaak tot gevolg dat ook de jongen de hongerdood sterven.
- Niet alleen de bejaagde dieren maar alle dieren in het jachtgebied lijden door angst en stress van een jachtpartij. Zij worden uit hun territorium verdreven en keren vaak niet terug. Ook raken andere dieren vaak gewond door verdwaalde hagel.
Plezierjagers zetten dieren uit, alleen om erop te kunnen jagen. Het illegaal uitzetten van fazanten komt nog steeds voor en controle hierop is bijna onmogelijk.
- Plezierjagers jagen uit eigenbelang op dierlijke concurrenten, zoals de vos. Dit zijn de natuurlijke vijanden van voor de jagers aantrekkelijk wild zoals hazen, konijnen en fazanten.
- Door het jagen, het uitzetten en het bijvoederen wordt de natuurlijke inrichting van het terrein veranderd. Hierdoor wordt de natuurlijke regulering van de dierpopulaties verstoord. Ieder dier is nuttig als element in het totale ecosysteem, in zo'n systeem is geen overschot.
Dit is ook wel interessant om te weten:
Citaat:
Argument overpopulatie ontzenuwd
Een veel genoemd argument voor het bejagen van is overpopulatie door het ontbreken van natuurlijke vijanden. Er wordt dan onder andere verwezen naar beren, lynxen, wolven en arenden. Grote top-predatoren die in Nederland niet (meer) aanwezig zijn. Echter de vos is zelf een top-predator, dat wil zeggen een roofdier dat aan de top van de voedselpiramide staat. Voor die verdwenen dieren was de vos hooguit een incidentele gelegenheidsprooi. Vossen hebben geen andere dieren nodig om de populatie te reguleren. Ze doen aan 'sociale regulatie'. Het aantal jongen wordt afgestemd op de draagkracht van het leefgebied. Bij populaties die zich snel uitbreiden, kan het gebeuren dat de capaciteit van het leefgebied overschreden worden. Dit is echter zeer tijdelijk en de situatie stabiliseert zich spontaan zolang het om onverstoorde populaties gaat. Als er door de jacht voortdurend een verhoogde kunstmatige sterfte wordt veroorzaakt, zullen er steeds opnieuw grote worpen plaatsvinden met grootschalige overleving van de jongen.
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 09:23
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
^^ Helemaal mee eens
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 17:19
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
- Wild voor consumptie is onnodig. Er is al een overproductie van vlees uit de veehouderij. Het grootste deel van de dieren dat geschoten wordt, is niet bestemd voor consumptie. Ze dienen alleen maar als jachttrofee en dat is pure verspilling van leven. Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat het orgaanvlees van wild van de Veluwe zo veel zware metalen bevat, dat het volgens de normen onder 'chemisch afval' valt!

Het is onzin dat het meeste wild dat geschoten wordt, puur dienst doet als trofee. De enige diersoorten die bejaagbaar zijn en niet gegeten worden, zijn kraai-achtigen, vossen en katten (en ja, ik schiet verwilderde katten op Terschelling).
Ten eerste gaat het bij de herten om orgaanvlees. Dat is niet wat men over het algemeen eet... Ten tweede, als herten op de Veluwe zoveel zware metalen bevatten, waarom gaan ze dan niet dood? Waarom grijpt de overheid niet in? En waarom mag vee uit die regio wel gewoon gegeten worden, terwijl ze in nagenoeg hetzelfde gebied leven met nagenoeg hetzelfde vreten?
Ten derde wordt het door diëtisten aangeraden om meer wild te eten als je een hartaanval oid hebt gehad omdat dit veel gezonder is dan vlees van vee. Het is minder cholesterolverhogend, bevat meer voedzame stoffen en is niet genetisch gemanipuleerd of iets dergelijks.


Citaat:
- Bij plezierjacht zijn dieren heel vaak niet direct dood. Door onervarenheid, jagen bij schemer of door het extra spannend te willen maken, worden dieren niet goed geraakt, slaan op de vlucht en worden niet (op tijd) teruggevonden. De dieren lijden dan nodeloos veel pijn.

Iedereen die een jacht heeft meegemaakt, weet dat dit niet waar is. Dieren worden vaak op slag gedood, er wordt niet gejaagd na zonsondergang en aangezien bij vrijwel elke jacht wel een hond aanwezig is, worden de meeste dieren binnen enkele minuten gevonden.

Citaat:
- Er wordt ook gejaagd in de tijd dat de dieren jongen verzorgen. Als een ouderdier dan gedood wordt, heeft dat vaak tot gevolg dat ook de jongen de hongerdood sterven.

Dit is echt pure onzin. Alle jachtseizoenen op een rij:
- Haas: van 15 oktober t/m 31 december;
- Fazant (haan): van 15 oktober t/m 31 januari;
- Fazant (hen): van 15 oktober t/m 31 december;
- Wilde eend: van 23 augustus t/m 31 januari;
- Houtduif: het gehele jaar
- Wild konijn : 15 oktober t/m 31 januari
- Ree (geit): van 1 januari t/m 15 maart; (kalveren in april/mei)
- Ree (bok): van 15 mei t/m 15 september;
- Hert: van 1 augustus t/m 15 maart; (kalveren in mei/juni)
- Wild zwijn: van 1 augustus t/m 15 maart; (biggen in april/mei)
Al deze jachtseizoenen vallen buiten het
Alleen de duif is het gehele jaar door vrij. Dit komt doordat de wet het als een schadelijke diersoort beschouwt. Maar in de praktijk wordt er alleen in het najaar op gejaagd. Er is namelijk zoiets als weidelijkheid. Dat is een gedragscode waar jagers zich streng aan houden en een van de weidelijkheidsregels is dat je niet jaagt in het voorjaar en de zomer tenzij dat echt nodig is.

Citaat:
- Niet alleen de bejaagde dieren maar alle dieren in het jachtgebied lijden door angst en stress van een jachtpartij. Zij worden uit hun territorium verdreven en keren vaak niet terug. Ook raken andere dieren vaak gewond door verdwaalde hagel.

De stress die door een jachtpartij ontstaat is klein. Dieren hebben niet zo'n goed geheugen als wij en er zijn veel ergere vormen van verstoring waar de DB niet over zeikt.
Verdwaalde hagel is onzin. Hagel is zelfs voor kleinwild op een afstand van meer dan 60 meter zelden in staat om de vacht van een dier te doorboren, laat staan het dier te verwonden.

Citaat:
Plezierjagers zetten dieren uit, alleen om erop te kunnen jagen. Het illegaal uitzetten van fazanten komt nog steeds voor en controle hierop is bijna onmogelijk.

Dit gebeurt helaas af en toe, maar is behoorlijk zeldzaam. Maar dit wordt ook vanuit de jagersvereniging bestreden.

Citaat:
- Plezierjagers jagen uit eigenbelang op dierlijke concurrenten, zoals de vos. Dit zijn de natuurlijke vijanden van voor de jagers aantrekkelijk wild zoals hazen, konijnen en fazanten.

Plezierjagers is en blijft een mediaterm... Bejaging van bijv. de vos is vanwege de schade die hij aanricht, voornamelijk aan de populaties van niet-bejaagbare diersoorten zoals weidevogels. Waarom is het dan een concurent???

Citaat:
- Door het jagen, het uitzetten en het bijvoederen wordt de natuurlijke inrichting van het terrein veranderd. Hierdoor wordt de natuurlijke regulering van de dierpopulaties verstoord. Ieder dier is nuttig als element in het totale ecosysteem, in zo'n systeem is geen overschot.

Klinkt heel leuk als je niet weet waar je het over hebt... Ten eerste gebeurt uitzetten en bijvoederen te weinig om dit een invloed op de populatie te laten hebben. Ten tweede valt onder de natuurlijke regulering van populaties ook predatie. Afschot is niets anders dan predatie. Afschot wordt heel goed door de jagers afgestemd op de populatie. Zo wordt er hier op Terschelling niet op fazanten of konijnen gejaagd in een slecht jaar, terwijl dat dan wel mag. Dit systeem heeft met de bejaging van reeën zo goed gewerkt dat de KNJV en het ministerie besloten hebben dat Terschelling als voorbeeld voor de rest van Nederland wordt gezien. Men mag hier zelf, aan de hand van de conditie van afgeschoten dieren, bepalen hoeveel reeën er afgeschoten mogen worden en



Citaat:
Argument overpopulatie ontzenuwd
Een veel genoemd argument voor het bejagen van is overpopulatie door het ontbreken van natuurlijke vijanden. Er wordt dan onder andere verwezen naar beren, lynxen, wolven en arenden. Grote top-predatoren die in Nederland niet (meer) aanwezig zijn. Echter de vos is zelf een top-predator, dat wil zeggen een roofdier dat aan de top van de voedselpiramide staat. Voor die verdwenen dieren was de vos hooguit een incidentele gelegenheidsprooi. Vossen hebben geen andere dieren nodig om de populatie te reguleren. Ze doen aan 'sociale regulatie'. Het aantal jongen wordt afgestemd op de draagkracht van het leefgebied. Bij populaties die zich snel uitbreiden, kan het gebeuren dat de capaciteit van het leefgebied overschreden worden. Dit is echter zeer tijdelijk en de situatie stabiliseert zich spontaan zolang het om onverstoorde populaties gaat. Als er door de jacht voortdurend een verhoogde kunstmatige sterfte wordt veroorzaakt, zullen er steeds opnieuw grote worpen plaatsvinden met grootschalige overleving van de jongen.
De draagkracht van het leefgebied omvat ook het vreten wat te vinden is in/nabij de mens. Daar is een onuitputtelijke bron van voedsel, dus je hebt niets aan sociale regulatie want vossen vinden toch wel genoeg te eten... Heb ik ook al eerder gezegd...
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 17:34
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 13-12-2005 @ 22:42 :
...

Voorbeeld:
Het Heuvelland
Kan over het Heuvelland alleen maar vinden dat er vossen afgeschoten moesten worden ten behoeve van de korenwolf. Lijkt me juist een goede zaak dat die laatste het makkelijker krijgt...
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 19:47
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Kapee schreef op 14-12-2005 @ 17:34 :
Kan over het Heuvelland alleen maar vinden dat er vossen afgeschoten moesten worden ten behoeve van de korenwolf. Lijkt me juist een goede zaak dat die laatste het makkelijker krijgt...
en wat is de grootste oorzaak dat de korenwolf met uitsterven bedreigt wordt?

niet de vos maar de mens, met de aanleg van industrieterreinen en wegen, tja de vos zal er ook wel eens een paar eten ja. Maar dat vind ik geen excuus om dan maar alle vossen af te schieten (en het jaar erna alle konijnen omdag er zo veel komen).
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 19:55
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Kapee schreef op 14-12-2005 @ 17:19 :
Iedereen die een jacht heeft meegemaakt, weet dat dit niet waar is. Dieren worden vaak op slag gedood, er wordt niet gejaagd na zonsondergang en aangezien bij vrijwel elke jacht wel een hond aanwezig is, worden de meeste dieren binnen enkele minuten gevonden.
ja ik heb wel eens een jacht meegemaakt, meer dan eens. Daarom vind ik het ook zo afschuwelijk. Meerdere malen met eigen oren en ogen waargenomen dat konijnen/hazen het uitschreeuwden van de pijn. Dan lijkt het me toch niet dat ze dood zijn he .

En dan lopen de jagers eerst nog wat door het veld om te kijken of ze nog wat kunnen "raken" Daarna lopen ze rustig op het schreeuwende konijn af, kijken er even naar en grijpen dan pas in. Duidelijk mensen met een hart voor de natuur ja.

Citaat:
Kapee schreef op 14-12-2005 @ 17:19 :
Plezierjagers is en blijft een mediaterm... Bejaging van bijv. de vos is vanwege de schade die hij aanricht, voornamelijk aan de populaties van niet-bejaagbare diersoorten zoals weidevogels. Waarom is het dan een concurent???
Dus je vindt het helemaal niet leuk om te jagen, dan moet je t ook niet doen joh

Citaat:
Kapee schreef op 14-12-2005 @ 17:19 :
Klinkt heel leuk als je niet weet waar je het over hebt... Ten eerste gebeurt uitzetten en bijvoederen te weinig om dit een invloed op de populatie te laten hebben. Ten tweede valt onder de natuurlijke regulering van populaties ook predatie. Afschot is niets anders dan predatie. Afschot wordt heel goed door de jagers afgestemd op de populatie. Zo wordt er hier op Terschelling niet op fazanten of konijnen gejaagd in een slecht jaar, terwijl dat dan wel mag. Dit systeem heeft met de bejaging van reeën zo goed gewerkt dat de KNJV en het ministerie besloten hebben dat Terschelling als voorbeeld voor de rest van Nederland wordt gezien. Men mag hier zelf, aan de hand van de conditie van afgeschoten dieren, bepalen hoeveel reeën er afgeschoten mogen worden en[/B]
bijvoederen door jagers heb ik meerdere malen gezien op televisie. En kan je hier ook nog zo 2 plaatsen laten zien waar het gebeurd.





Of ken ik gewoon alleen maar foute jagers, en is het bij jullie allemaal heel anders?
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 21:36
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 14-12-2005 @ 19:55 :
ja ik heb wel eens een jacht meegemaakt, meer dan eens. Daarom vind ik het ook zo afschuwelijk. Meerdere malen met eigen oren en ogen waargenomen dat konijnen/hazen het uitschreeuwden van de pijn. Dan lijkt het me toch niet dat ze dood zijn he .

En dan lopen de jagers eerst nog wat door het veld om te kijken of ze nog wat kunnen "raken" Daarna lopen ze rustig op het schreeuwende konijn af, kijken er even naar en grijpen dan pas in. Duidelijk mensen met een hart voor de natuur ja.

Zo heb ik het dus nog nooit meegemaakt. Een aangeschoten dier (en dat gebeurt inderdaad wel af en toe) maak je gewoon meteen af. Ook op dit punt zijn er weidelijkheidsregels waaraan elke jager zich naar mijn weten houdt...
Overigens is het geweer verreweg de snelste manier voor een dier om gedood te worden. Vossen, roofvogels en andere roofdieren doen er heel wat langer over om een dier te doden.

Citaat:
Dus je vindt het helemaal niet leuk om te jagen, dan moet je t ook niet doen joh
Ik zeg nergens dat ik het niet leuk vindt... Lees eerdere posts nog maar eens.

Citaat:
bijvoederen door jagers heb ik meerdere malen gezien op televisie. En kan je hier ook nog zo 2 plaatsen laten zien waar het gebeurd.

Dat gebeurt jammer genoeg. Maar het wordt wel zwaar overdreven... het is volkomen onterecht om dan iedere jager over 1 kam te scheren.

Citaat:
Of ken ik gewoon alleen maar foute jagers, en is het bij jullie allemaal heel anders?
Lijkt me sterk dat de jagers in Limburg zo anders zijn dan hier... Volgens mij overdrijf je gewoon een beetje met betrekking tot 'de grote boze jagers'.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 21:42
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Kapee schreef op 14-12-2005 @ 21:36 :
Zo heb ik het dus nog nooit meegemaakt. Een aangeschoten dier (en dat gebeurt inderdaad wel af en toe) maak je gewoon meteen af. Ook op dit punt zijn er weidelijkheidsregels waaraan elke jager zich naar mijn weten houdt...
Overigens is het geweer verreweg de snelste manier voor een dier om gedood te worden. Vossen, roofvogels en andere roofdieren doen er heel wat langer over om een dier te doden.
Tja dan laat je dieren dus onnodig lijden, natuurlijk gebeurd dat ook als een roofvogel een konijn grijpt maar dat is de natuur, dan leeft daar later een roofvogel van. Maar van het schieten van een haas/konijn/vos blijft niemand in leven.
Daarom moeten ze op zijn minst fatsoenlijk leren schieten, anders moet hun vergunning ingetrokken worden.

Citaat:
Kapee schreef op 14-12-2005 @ 21:36 :
Ik zeg nergens dat ik het niet leuk vindt... Lees eerdere posts nog maar eens.
Dan doe je het dus wel degelijk voor je plezier.

Citaat:
Kapee schreef op 14-12-2005 @ 21:36 :
Lijkt me sterk dat de jagers in Limburg zo anders zijn dan hier... Volgens mij overdrijf je gewoon een beetje met betrekking tot 'de grote boze jagers'.
Ik heb het over de jagers die ik ken. En jammergenoeg zijn er meer dan 4 jagers in limburg.
__________________
ofzoiets

Laatst gewijzigd op 14-12-2005 om 21:46.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 22:39
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 14-12-2005 @ 21:42 :
Tja dan laat je dieren dus onnodig lijden, natuurlijk gebeurd dat ook als een roofvogel een konijn grijpt maar dat is de natuur, dan leeft daar later een roofvogel van. Maar van het schieten van een haas/konijn/vos blijft niemand in leven.
Daarom moeten ze op zijn minst fatsoenlijk leren schieten, anders moet hun vergunning ingetrokken worden.

Nederland kent de beste jachtopleiding van de wereld.
Verder is er voor zo'n beest geen verschil tussen geschoten worden of gepakt worden. Het gaat beide keren dood... Dat het minder erg lijkt als een dier het pakt, is puur een gevoelskwestie.

Het is overigens aangetoond dat zodra een dier niet op slag dood gaat, er een serotonine-shot vrijkomt in de hersenen waardoor pijn min of meer uitgeschakeld wordt... Lijden is dus subjectief, als dat een troost voor je is.

Citaat:
Dan doe je het dus wel degelijk voor je plezier.

Je wilt het niet begrijpen hé? Plezier is niet het primaire of zelfs maar het secundaire doel van jacht...
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 22:46
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Kapee schreef op 14-12-2005 @ 22:39 :

Je wilt het niet begrijpen hé? Plezier is niet het primaire of zelfs maar het secundaire doel van jacht...
Je vindt iets leuk of niet.

Jij zegt niet dat je het niet leuk vindt dus je hebt er plezier aan want als jij medelijden had met die dieren of het niet leuk zo vinden zou je het niet doen, niemand verplicht het je immers.
Zo simpel is het.
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 12:35
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 14-12-2005 @ 22:46 :
Je vindt iets leuk of niet.

Jij zegt niet dat je het niet leuk vindt dus je hebt er plezier aan want als jij medelijden had met die dieren of het niet leuk zo vinden zou je het niet doen, niemand verplicht het je immers.
Zo simpel is het.
Ten eerste klopt je redenatie niet. Laten we de het eens een beetje veranderen: als jij niet zegt dat je geen homo bent, ben je dus homo. Dat staat er eigenlijk...

Ten tweede heb ik geen medelijden met dieren die geschoten worden, net zo min als dat ik medelijden heb met dieren die gepakt worden door een ander roofdier.
En ten derde, zoals ik nu al meerdere malen heb gezegd, er komt plezier kijken bij het jagen, maar dat plezier komt niet bij lange na niet alleen voort uit het doden van dieren.

Overigens verplicht de wet je om te jagen in sommige gevallen...
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 19:33
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Kapee schreef op 14-12-2005 @ 21:36 :

Overigens is het geweer verreweg de snelste manier voor een dier om gedood te worden. Vossen, roofvogels en andere roofdieren doen er heel wat langer over om een dier te doden.
En dan heb je het dus over de natuur waar de mens zich niet mee hoeft te bemoeien. Het komt op me over alsof je reclame maakt: "Bosdiertjes: zorg er niet voor dat je opgegeten wordt maar laat je schieten door de mens, dit is een lekkere, snelle dood".
Bijvoorbeeld in een fabriek waar geslacht worden zou je ook verwachten dat bijv. de kippen in 1 keer dood zijn maar ze worden eerst opgehangen aan hun poten, dan gaan ze met hun nek langs een mes maar in heel veel gevallen zijn de kippen dan nog niet dood, dit zijn ze pas als ze in de hete stoom/het heet water komen.
Ik denk ook niet dat je voor alle jagers kunt spreken, er zijn er heel veel die het wel voor hun plezier doen (het doden) en die zorgen er niet altijd voor dat het dier in 1 keer dood is. En raak schieten is ook een kunst he, je hoeft hem maar ergens te raken waar hij niet in 1 keer dood is.

Nog iets wat ik de moeite waard vind:
Citaat:
Twee miljoen dieren sterven er jaarlijks (2.000.000!!) door toedoen van zo'n 30.000 jagers hier in Nederland. (Wereldwijd zijn deze aantallen natuurlijk veel hoger, omdat in veel landen vrij gejaagd mag worden).. Deze vrije tijds amateurs zien zichzelf graag als zogenaamde faunabeschermers. Ze willen in elk geval graag dat jij ze zo zou zien. Ze spiegelen mooie verhalen voor over de overpopulatie van diersoorten, en wat voor een schade dit kan toebrengen aan de natuur. Over hoe zielig het is dat dieren langzaam van honger moeten sterven in de winterperiode omdat er niet genoeg voedsel voor ze zou zijn. Dat een dier blij is door een goedgericht schot om het leven te worden gebracht. En dat ze alleen de zieke en zwakke dieren afschieten, om de populatie zo gezond mogelijk te houden.

Wat ze niet vertellen, is dat jagers populaties beïnvloeden, door op grootte wijze de dieren s'winters bij te voeren, om de populatie kunstmatig zo hoog mogelijk te houden. Voor hen een reden om het jaar erop meer dieren te kunnen schieten. Ze houden het liefst geheim dat maar weinig dieren met een schot gedood worden. Veel dieren raken zwaar gewond, en laat men gewoon doodbloeden. (Het gaat een jager om het verkrijgen van zijn 'prooi', het interesseerd hem verder niet of het dier daar voor moet lijden of niet). Veel dieren raken aangeschoten, en weten te ontkomen, zij sterven later een langzame, pijnlijke dood. Als een jager iets ziet, dan schiet hij. Hij zal niet eerst de tijd nemen om te kijken of het om een ziek of zwak dier gaat. (Dit is vaak aan de buitenkant niet eens te zien). Kortom, het verhaal van faunabescherming gaat niet op. Het jagen verstoord op grote wijze de natuur bron .
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein

Laatst gewijzigd op 15-12-2005 om 19:35.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 20:01
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Kapee schreef op 15-12-2005 @ 12:35 :
Ten eerste klopt je redenatie niet. Laten we de het eens een beetje veranderen: als jij niet zegt dat je geen homo bent, ben je dus homo. Dat staat er eigenlijk...

Ten tweede heb ik geen medelijden met dieren die geschoten worden, net zo min als dat ik medelijden heb met dieren die gepakt worden door een ander roofdier.
En ten derde, zoals ik nu al meerdere malen heb gezegd, er komt plezier kijken bij het jagen, maar dat plezier komt niet bij lange na niet alleen voort uit het doden van dieren.

Overigens verplicht de wet je om te jagen in sommige gevallen...
Er komt plezier kijken bij het jagen van jou, dan is het toch gewoon plezierjacht zo simpel is het.


Jij moordt voor je plezier.

En ja als ik niet ontken dat ik homo ben dan ben ik homo.
(bij deze ontken ik het)

Wanner verplicht de wet je dan te jagen?
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 20:35
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 15-12-2005 @ 20:01 :
Er komt plezier kijken bij het jagen van jou, dan is het toch gewoon plezierjacht zo simpel is het.


Jij moordt voor je plezier.

En ja als ik niet ontken dat ik homo ben dan ben ik homo.
(bij deze ontken ik het)

Wanner verplicht de wet je dan te jagen?
Als jij sport met als hoofddoel om af te vallen en verder doe je het om meisjes te versieren, maar je vindt het ook nog leuk. Dan sport je toch niet puur voor je plezier? Datzelfde geldt voor de jacht. Snap dat nou toch eens.

Overigens is een jager is bij de wet verplicht om schade door bejaagbaar wild te voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 20:40
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Kapee schreef op 15-12-2005 @ 20:35 :
Als jij sport met als hoofddoel om af te vallen en verder doe je het om meisjes te versieren, maar je vindt het ook nog leuk. Dan sport je toch niet puur voor je plezier? Datzelfde geldt voor de jacht. Snap dat nou toch eens.

Overigens is een jager is bij de wet verplicht om schade door bejaagbaar wild te voorkomen.
het wordt steeds grappiger, geef nu meer gewoon toe dat je er op kickt om te moorden.
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 21:36
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
wizkid schreef op 15-12-2005 @ 19:33 :
En dan heb je het dus over de natuur waar de mens zich niet mee hoeft te bemoeien. Het komt op me over alsof je reclame maakt: "Bosdiertjes: zorg er niet voor dat je opgegeten wordt maar laat je schieten door de mens, dit is een lekkere, snelle dood".
Bijvoorbeeld in een fabriek waar geslacht worden zou je ook verwachten dat bijv. de kippen in 1 keer dood zijn maar ze worden eerst opgehangen aan hun poten, dan gaan ze met hun nek langs een mes maar in heel veel gevallen zijn de kippen dan nog niet dood, dit zijn ze pas als ze in de hete stoom/het heet water komen.

Ik bemoei me helemaal niet hoe roofdieren hun prooien doodmaken. En ik zeg ook helemaal niet tegen 'bosdiertjes' dat ze zich maar neer moet laten schieten door mij omdat ze dan sneller doodgaan. Ik wijs jullie er alleen op dat dood door een kogel/schot hagel over het algemeen veel sneller gaat dan dood door een roofdier.

Citaat:
Ik denk ook niet dat je voor alle jagers kunt spreken, er zijn er heel veel die het wel voor hun plezier doen (het doden) en die zorgen er niet altijd voor dat het dier in 1 keer dood is. En raak schieten is ook een kunst he, je hoeft hem maar ergens te raken waar hij niet in 1 keer dood is.
Wat weet jij nou van hoe andere jagers jagen, en hoe moeilijk raak schieten is Heb je ooit wel eens een jacht meegemaakt van dichtbij??? Ik ken zat jagers en ik ken geen 1 jager die jacht puur voor het plezier doet en niet weidelijk jaagt.

Raak schieten wordt je zeer goed op getraind en een goede jager schiet 8 van de 10 keer raak... En bedenk wel even dat die 2 keer mis, niet meteen ziekschieten betekent. Je schiet veel vaker mis dan ziek.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 22:01
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 15-12-2005 @ 20:40 :
het wordt steeds grappiger, geef nu meer gewoon toe dat je er op kickt om te moorden.
Het wordt steeds grappiger om te zien dat jij maar niet toe wil geven dat je me niet wilt of niet kunt snappen

Citaat:
van de site van Animal Frontline (zeer objectief):
Twee miljoen dieren sterven er jaarlijks (2.000.000!!) door toedoen van zo'n 30.000 jagers hier in Nederland. (Wereldwijd zijn deze aantallen natuurlijk veel hoger, omdat in veel landen vrij gejaagd mag worden).. Deze vrije tijds amateurs zien zichzelf graag als zogenaamde faunabeschermers. Ze willen in elk geval graag dat jij ze zo zou zien. Ze spiegelen mooie verhalen voor over de overpopulatie van diersoorten, en wat voor een schade dit kan toebrengen aan de natuur. Over hoe zielig het is dat dieren langzaam van honger moeten sterven in de winterperiode omdat er niet genoeg voedsel voor ze zou zijn. Dat een dier blij is door een goedgericht schot om het leven te worden gebracht. En dat ze alleen de zieke en zwakke dieren afschieten, om de populatie zo gezond mogelijk te houden.
Hmmm, hoe zal ik dit noemen? Propaganda?

[quote]Wat ze niet vertellen, is dat jagers populaties beïnvloeden, door op grootte wijze de dieren s'winters bij te voeren, om de populatie kunstmatig zo hoog mogelijk te houden. Voor hen een reden om het jaar erop meer dieren te kunnen schieten. [/quote
Als je een populatie wilt verbeteren door middel van bijvoeren, moet dat zo veel gebeuren dat er regelmatig jagers betrapt zouden moeten worden op bijvoeren. Helaas voor de dierenbeschermers valt er niet veel te betrappen.

Citaat:
Ze houden het liefst geheim dat maar weinig dieren met een schot gedood worden. Veel dieren raken zwaar gewond, en laat men gewoon doodbloeden. (Het gaat een jager om het verkrijgen van zijn 'prooi', het interesseerd hem verder niet of het dier daar voor moet lijden of niet). Veel dieren raken aangeschoten, en weten te ontkomen, zij sterven later een langzame, pijnlijke dood.

Je laat nooit een prooi doodbloeden. Ten eerste gebeurt het slechts zelden dat een dier door bloedverlies doodgaat. Bij een ziekgeschoten dier treedt dood voornamelijk in door
zuurstoftekort, na enkele minuten.

Als je ziekgeschoten wild zelf niet haalt, doet je hond dat voor je en een aangeschoten dier gaat vrijwel altijd binnen een minuut nadat het geschoten is dood. De enige keer wanneer dit niet het geval is, is bij grofwildjacht. Bij deze jacht kan het zijn dat het hert/ree/zwijn niet gelijk ligt en men met een hond een zweetspoor moet afzoeken wat tientallen minuten kan duren. Echter is het dier altijd dood als het gevonden wordt.

Citaat:
Als een jager iets ziet, dan schiet hij. Hij zal niet eerst de tijd nemen om te kijken of het om een ziek of zwak dier gaat. (Dit is vaak aan de buitenkant niet eens te zien). Kortom, het verhaal van faunabescherming gaat niet op. Het jagen verstoord op grote wijze de natuur bron .

Allereerst is het een grote fabel dat jagers op alles schieten wat beweegt! Er zijn nog maar enkele bejaagbare diersoorten over in Nederland. Als je (per ongeluk) een niet-bejaagbare diersoort schiet en je wordt betrapt ben je je akte permanent kwijt. Een van de eerste dingen die je op de jachtcursus leert, is bij twijfel NIET schieten!

Bij grofwildjacht wordt er wel degelijk zeer selectief geschoten omdat elk jaar de meest kapitale bok schieten niet goed is voor de populatie. Vaak worden eerst de minst goed ogende bokken geschoten. Je kan aan het gewei zeer goed zien of er iets met de dieren aan de hand is.
Bij kleinwildjacht kan je ook zien of een dier zwak of ziek is. Gezonde dieren zien er vol en alert uit. Zieke dieren zijn vaak minder alert, minder vol en zitten slechter in hun vacht/verenpak. Bij deze jacht heb je vaak niet de tijd om te kijken of een dier zwak of ziek is, maar zwakke en zieke dieren hebben veel meer kans om geschoten te worden.

Kortom: inhoudloze ononderbouwde tekst (om het woord triest nog maar even te schuwen)
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 22:11
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Kapee schreef op 15-12-2005 @ 21:36 :

Ik bemoei me helemaal niet hoe roofdieren hun prooien doodmaken. En ik zeg ook helemaal niet tegen 'bosdiertjes' dat ze zich maar neer moet laten schieten door mij omdat ze dan sneller doodgaan. Ik wijs jullie er alleen op dat dood door een kogel/schot hagel over het algemeen veel sneller gaat dan dood door een roofdier.
[/B]
Je zegt het om ons erop te wijzen, maar ik hoop dat je zelf ook wel weet dat wij dan niet ineens zoiets hebben van oooohh maar als het zo zit, dan mag het wel!
Het komt dan meer over als een slecht excuus waarom jagen wel zou mogen. Dieren die andere dieren doodmaken is de natuur, de mens die zich ermee bemoeit met een geweer is niet de natuur.
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 22:19
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
wizkid schreef op 15-12-2005 @ 22:11 :
Je zegt het om ons erop te wijzen, maar ik hoop dat je zelf ook wel weet dat wij dan niet ineens zoiets hebben van oooohh maar als het zo zit, dan mag het wel!
Het komt dan meer over als een slecht excuus waarom jagen wel zou mogen. Dieren die andere dieren doodmaken is de natuur, de mens die zich ermee bemoeit met een geweer is niet de natuur.
Voor de verandering ben ik het helemaal met je eens. Door jullie erop te wijzen, probeer ik slechts duidelijk te maken hoe subjectief lijden is. En hoe hypocriet het is om te zeggen dat jagen zielig is voor de geschoten dieren. (en nee, zo wil ik jagen niet goedpraten. Daarvoor zijn veel betere argumenten...)

Oh ja, bemoeienis door de mens is geen natuur. Maar dat betekent niet dat het per definitie slecht is.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 22:29
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Kapee schreef op 15-12-2005 @ 22:19 :
Oh ja, bemoeienis door de mens is geen natuur. Maar dat betekent niet dat het per definitie slecht is.
Wel als je vindt dat je de natuur zijn gang moet laten gaan, maar dat vinden jagers blijkbaar niet. Zij schatten zichzelf zo hoog in dat ze de natuur wel even kunnen regelen
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 22:36
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
wizkid schreef op 15-12-2005 @ 22:29 :
Wel als je vindt dat je de natuur zijn gang moet laten gaan, maar dat vinden jagers blijkbaar niet. Zij schatten zichzelf zo hoog in dat ze de natuur wel even kunnen regelen
Gek genoeg vinden alleen natuurbeschermers dat de natuur zijn gang kan gaan in een bloempot als Nederland en dat jagers daar niet in staat zijn tot degelijk populatiebeheer. Veel objectieve wetenschappers, natuurliefhebbers en de regering staan wel achter jagers in dit geval...

(PS ik ben er net zo goed als jij van overtuigd dat de natuur zijn gang kan gaan... in natuurgebieden in het buitenland)
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 23:39
Kapee
Kapee is offline
Voordat je weer met ononderbouwde stukjes komt, lees dit eens aandachtig door:
Korte samenvatting FF-wet door ministerie van LNV

Verder, mocht je nog twijfelen aan de impact van vossen op de weidevogelstand:
De jacht op biodiversiteit vanaf pagina 44
Impact van vossen op hamsters Lees vanaf pagina 31

Uit Brandsma; 1997; Onderzoek weidevogelbeheer en bodemfauna in het reservaatsgebied Giethoorn-Wanneperveen VIII:
Citaat:
Giethoorn-Wanneperveen (NM): zeer bijzonder weidevogelgebied met hoge dichtheden van Watersnip, Slobeend, Zomertaling, Wulp en Graspieper en in mindere mate van Tureluur en Grutto. In de periode 1987-1994 namen vrijwel alle soorten (sterk) toe of handhaafden zich hier goed. De laatste jaren loopt de weidevogelstand hier sterk terug door predatie door de vos. Om de predatie door de vos terug te dringen zijn de afgelopen jaren hier veel vossen geschoten.


Zoek verder eens naar de publicatie "De betekenis van de vos in Noord-Brabant. Beheer noodzakelijk?" van Niewold en Muskens.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 09:06
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Kapee schreef op 15-12-2005 @ 22:36 :

(PS ik ben er net zo goed als jij van overtuigd dat de natuur zijn gang kan gaan... in natuurgebieden in het buitenland)
Verklaar u nader, waarom niet in Nederland maar wel in het buitenland? Omdat jij er jaagt of zijn er andere redenen?
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 17:27
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Kapee schreef op 15-12-2005 @ 22:01 :
Als je ziekgeschoten wild zelf niet haalt, doet je hond dat voor je en een aangeschoten dier gaat vrijwel altijd binnen een minuut nadat het geschoten is dood. De enige keer wanneer dit niet het geval is, is bij grofwildjacht. Bij deze jacht kan het zijn dat het hert/ree/zwijn niet gelijk ligt en men met een hond een zweetspoor moet afzoeken wat tientallen minuten kan duren. Echter is het dier altijd dood als het gevonden wordt.
Iets voor de luie jagers .... wel lekker knallen maar er ff naartoe lopen is te veel moeite.



Citaat:
Kapee schreef op 15-12-2005 @ 22:01 :Allereerst is het een grote fabel dat jagers op alles schieten wat beweegt! Er zijn nog maar enkele bejaagbare diersoorten over in Nederland. Als je (per ongeluk) een niet-bejaagbare diersoort schiet en je wordt betrapt ben je je akte permanent kwijt. Een van de eerste dingen die je op de jachtcursus leert, is bij twijfel NIET schieten!
Ja dat leer je op een curcus ja maar ik ben er zeker van dat 90% van de jagers knalt voor ze denken (als ze dat al kunnen )


Citaat:
Kapee schreef op 15-12-2005 @ 22:01 :Bij grofwildjacht wordt er wel degelijk zeer selectief geschoten omdat elk jaar de meest kapitale bok schieten niet goed is voor de populatie. Vaak worden eerst de minst goed ogende bokken geschoten. Je kan aan het gewei zeer goed zien of er iets met de dieren aan de hand is.
Bij kleinwildjacht kan je ook zien of een dier zwak of ziek is. Gezonde dieren zien er vol en alert uit. Zieke dieren zijn vaak minder alert, minder vol en zitten slechter in hun vacht/verenpak. Bij deze jacht heb je vaak niet de tijd om te kijken of een dier zwak of ziek is, maar zwakke en zieke dieren hebben veel meer kans om geschoten te worden.
Zo snel als ze een konijne/haas of wat dan ook zien wordt er geschoten, in die 0,2 sec kunnen ze echt niet zien wat voor konijn het is.....
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna De jacht: Pro of contra?
Nielzzz_
11 21-12-2012 15:56
Flora & Fauna Poema weer gesignaleerd op de Veluwe
0oFZo0
62 14-07-2005 20:30
Flora & Fauna STOP de bio-industrie
Lottiej
499 22-06-2005 19:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap GroenLinks wil rechten van dieren in de Grondwet
Verwijderd
86 22-02-2005 18:10
Flora & Fauna voor of tegen jacht?
DKBD
75 24-07-2003 20:43
Flora & Fauna Ik zag laatst toen ik op weg ging naar mijn tante..
*~*DutchGirl*~*
22 03-04-2002 10:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.