Oud 02-05-2006, 19:00
Verwijderd
Deel 2
Advertentie
Oud 02-05-2006, 19:21
Verwijderd
Schieten de talen van de mensen nog een beetje op?

Het Valakar staat op het moment op een laag pitje.
Oud 02-05-2006, 19:26
Verwijderd
bij mij staat het ook op een laag pitje, ik wil mss wat dingen gaan veranderen eraan, maar ik wil ook zo'n grammaticaboek en dan dan aan de hand daarvan verderwerken.

ik zing iig al in het arologaans de hele dag door, op de melodie van sway
Oud 02-05-2006, 20:23
FreeZzze
FreeZzze is offline
aaah k*t. Ik zag deze net niet wie wil de mijne snel ff verwijderen ?
Oud 02-05-2006, 20:25
FreeZzze
FreeZzze is offline
owja over mijn taal... fff op ene laag pitje want de examens komen er aan ik ben echter wel gister met een nieuw kunstschrift begonnen. Ik zal vanaaf wel wat posten.
Oud 02-05-2006, 20:51
Verwijderd
Ik ga nu nog echt niet beginnen met m'n examens leren
Oud 02-05-2006, 21:08
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
FreeZzze schreef op 02-05-2006 @ 21:23 :
aaah k*t. Ik zag deze net niet wie wil de mijne snel ff verwijderen ?
Kun je zelf ook.

Wijzig --> verwijderen aanvinken --> op "Verwijder nu" klikken.
__________________
't Kan verkeren.
Oud 02-05-2006, 21:09
Verwijderd
Er is zeker verder niemand in dit topic die een beetje verstand van Esperanto heeft?
Oud 02-05-2006, 21:10
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Sylph schreef op 02-05-2006 @ 22:09 :
Er is zeker verder niemand in dit topic die een beetje verstand van Esperanto heeft?
Kial?
__________________
't Kan verkeren.
Oud 02-05-2006, 21:12
FreeZzze
FreeZzze is offline
"Je hebt geen toestemming om deze pagina te bekijken. Dat kan een van de volgende oorzaken hebben:
Probeer je het bericht van iemand anders aan te passen? Of zit je aan de functies voor forumbazen? Kijk bij de Forumregels wat je allemaal mag.
Het kan zijn dat je verbannen bent. Hiervan word je via email op de hoogte gesteld. Controleer of je onlangs een mailtje hebt gehad van het beheer.
Het kan zijn dat je aanmelding nog niet geactiveerd is. Klik hiervoor op het adres dat staat in het mailtje dat je na registratie hebt ontvangen.
Gebruikersnaam: FreeZzze [uitloggen]"

Tja lukt niet echt

Maja terug naar 't topic... Nee, ik weet niet erg veel van Esperanto sorry. Misschien ga ik 't nog 's leren Maar ik vind Etora & het Kerveens ook hele mooie kunsttalen. Lijken me veel interessanter.

Owja hier twee voorbeelden van m'n nieuwe kunstschrift. Je kunt het zowel voor Nederlands als voor Luakanees gebruiken! De eerste is de naam Roos en de tweede Elvira


Laatst gewijzigd op 02-05-2006 om 21:17.
Oud 02-05-2006, 21:13
Verwijderd
Ik snap de deelwoorden niet helemaal.

Hoe je dat moet doen enzo.
Oud 02-05-2006, 21:18
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Sylph schreef op 02-05-2006 @ 22:13 :
Ik snap de deelwoorden niet helemaal.

Hoe je dat moet doen enzo.
Kun je iets specifieker zijn? Je moet ze in ieder geval gewoon behandelen als bijvoeglijke naamwoorden.
__________________
't Kan verkeren.
Oud 02-05-2006, 21:22
Verwijderd
Nou ja, ik heb een oefening gemaakt van een boek, ik zal het wel even overtypen:

1. La paganta (goed: pagonta) virino prenas la monujon el sia mansako.
3. Ĉiuj parencoj kolektiĝas por aŭdi la lastajn vortojn de la mortanta (goed: mortonta) avo.
5. Poste oni entuziasme aplaŭdas la gajnantan (goed: gajnintan) atleton.

Was tussen haakjes staat is dus de juiste optie. Maar waarom
Oud 02-05-2006, 21:28
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Ah, maar dat is toch gewoon een kwestie van tijd?

paginta - betaald hebbend
pagita - betaald geworden
paganta - aan het betalen
pagata - betaald wordende
pagonta - zullende betalen
pagota - zullende betaald worden
__________________
't Kan verkeren.

Laatst gewijzigd op 02-05-2006 om 21:32.
Oud 02-05-2006, 21:31
Verwijderd
Dus omdat die vrouw nog moet betalen gebruik je pagonta? (actief toekomend)?

En die man moet nog doodgaan. En die atleet is niet op het moment aan het winnen, maar hij heeft al gewonnen. Volgens mij snap ik het opeens.
Oud 02-05-2006, 21:32
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Exact. Je zinnen waren niet fout, ze drukken alleen wat anders uit.
__________________
't Kan verkeren.
Oud 02-05-2006, 21:35
Verwijderd
Dank je. Esperanto is niet heel moeilijk, maar er zitten wel elementen in die nogal afwijken van het Nederlands.
Oud 02-05-2006, 21:36
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Ja, dat ligt meer aan de vreemdheid van het Nederlands.
__________________
't Kan verkeren.
Ads door Google
Oud 02-05-2006, 21:38
Verwijderd
Hehe, ja. Ik kan al best redelijke zinnen in het Esperanto formuleren, dat zou me waarschijnlijk niet gelukt zijn als ik pas 3 maanden Nederlands had geleerd.
Oud 02-05-2006, 21:44
Verwijderd
Ik heb nog één klein vraagje Deze zin is fout:

* La libro estis vendita.
(Het boek werd verkocht.)

Het moet vendata zijn.

Waarom? Het boek ondergaat toch de handeling en het is toch de verleden tijd? Of heeft dit ermee te maken dat esti een koppelwerkwoord is en daarom nooit een lijdend voorwerp kan hebben?
Oud 02-05-2006, 21:54
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Ah, maar de verleden tijd wordt al uitgedrukt in 'estis'. Het helpt om letterlijk te vertalen.

La libro estis vendata: "Het boek was verkocht wordende", --> Het boek werd verkocht.
La libro estis vendita: "Het boek was verkocht zijnde", --> Het boek was verkocht.

Jij hebt er een dubbele verleden tijd van gemaakt: de voltooid verleden tijd. Met andere woorden, bij jou is het boek op het moment waarover gesproken wordt al verkocht, terwijl het in de opdrachtzin nog werd verkocht.
__________________
't Kan verkeren.
Oud 02-05-2006, 21:57
Verwijderd
Okay, dus het gaat ook om de handeling die op dat moment wordt uitgevoerd, ook al is het in het verleden?
Oud 02-05-2006, 22:02
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Precies. Er was (=estis) op dat moment iets aan de gang (=-ata).
__________________
't Kan verkeren.
Oud 02-05-2006, 22:05
Verwijderd
Ja, zoiets stond ook al in het boek dat ik geleend heb uit de bibliotheek ('La atendantaj homoj ĉe la bushaltejo pli kaj pli senpacienciĝis')

Dus dit is eigenlijk hetzelfde, behalve dat het koopverhaal passief is en mijn voorbeeld van de ongeduldige mensen bij de bushalte actief.
Oud 02-05-2006, 22:14
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Zo, je topic is foetsie FreeZzze. Je houdt me wel aan het werk
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Advertentie
Oud 02-05-2006, 22:16
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Sylph schreef op 02-05-2006 @ 23:05 :
Ja, zoiets stond ook al in het boek dat ik geleend heb uit de bibliotheek ('La atendantaj homoj ĉe la bushaltejo pli kaj pli senpacienciĝis')

Dus dit is eigenlijk hetzelfde, behalve dat het koopverhaal passief is en mijn voorbeeld van de ongeduldige mensen bij de bushalte actief.
Hmm, dat zie ik niet zo goed. Doel je op het door "senpacienciĝis" uitgedrukte proces in het verleden?
__________________
't Kan verkeren.
Oud 02-05-2006, 22:18
Verwijderd
Citaat:
Dynamico schreef op 02-05-2006 @ 23:16 :
Hmm, dat zie ik niet zo goed. Doel je op het door "senpacienciĝis" uitgedrukte proces in het verleden?
Nou ja, ze wachtten wel in het verleden, maar ze wachtten tóen ongeduldig, dus is het ook tegenwoordige tijd. Het wachten is de handeling. Denk ik.
Oud 02-05-2006, 22:27
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Ooh, je doelde op 'atendantaj'! Ja, dat is inderdaad ook zo'n geval.

Dit onderwerp is misschien minder moeilijk te begrijpen als je een andere terminologie hanteert: bovenstaand woord drukt nou niet zozeer een tegenwoordige tijd uit, als wel een gelijktijdigheid met het hoofdwerkwoord.
__________________
't Kan verkeren.

Laatst gewijzigd op 02-05-2006 om 22:31.
Oud 02-05-2006, 22:28
FreeZzze
FreeZzze is offline
@ Belgarath: Dankje

Ik heb nu een zinnetje vertaald naar m'n schrift... Het is het lekkere "Ik hou van jou" cliché zinnetje:

Sai meng kuâ




Ps. was echt een %@^*)~ karwei
Oud 02-05-2006, 22:31
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
FreeZzze schreef op 02-05-2006 @ 23:28 :
Ps. was echt een %@^*)~ karwei
Maar zeker de moeite waard.
__________________
't Kan verkeren.
Oud 02-05-2006, 22:32
Verwijderd
Citaat:
Dynamico schreef op 02-05-2006 @ 23:27 :
Ooh, je doelde op 'atendantaj'! Ja, dat is inderdaad ook zo'n geval.

Dit onderwerp is misschien minder moeilijk te begrijpen als je een andere terminologie hanteert: bovenstaande woord drukt nou niet zozeer een tegenwoordige tijd uit, als wel een gelijktijdigheid met het hoofdwerkwoord.
Inderdaad, zoiets stond ook in het boek en ik heb het geheel nu gelukkig door. Dankon al vi!

@FreeZzze: volgens mij is jouw taal niet echt voor snelschrift geschikt
Oud 02-05-2006, 22:33
Verwijderd
Met wat voor programma maak je die karakters? Gewoon Paint Shop Pro ofzo?
Oud 02-05-2006, 22:35
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Sylph schreef op 02-05-2006 @ 23:32 :
Dankon al vi!
Mi petas.

Ne dankinde.

Edit: het wordt laat..
__________________
't Kan verkeren.

Laatst gewijzigd op 02-05-2006 om 22:50.
Oud 03-05-2006, 08:01
Verwijderd
~Freezzee, cool schrift maar is het ook handig?
Oud 03-05-2006, 09:32
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 03-05-2006 @ 09:01 :
~Freezzee, cool schrift maar is het ook handig?
Inderdaad!!! Super mooi.

Ik heb ook iets verzonnen, maar dat ziet er niet zo spectaculair uit als bij jou... Hier een klein voorbeeldje:



(sorry voor de domme tekst en zo, maar ik ben dus nog niet zo ver En jij hebt is trouwens haavgii)
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 03-05-2006, 09:53
Verwijderd
Mooi hoor vogelvrij . Ik ga later nog wel een schrift bedenken, dan is wat ik nu heb, dus het transcript. Ben ik daar vast vanaf, en is het helder iig, hoe het in normale tekens moet .
Ads door Google
Oud 03-05-2006, 10:02
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Mja, daar heb ik gewoon Volsertu voor gebruikt, behalve dat ik nu op het einde van het woord ook een dubbele i gebruik.

Bedankt
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 03-05-2006, 11:36
Verwijderd
Oeh, nu wil ik ook een schrift bedenken. Maar eigenlijk moet ik eerst de simpele grammaticale regels afhebben, pas dan mag ik me storten op woorden en het uiterlijk. Ik moet het deze keer goed aanpakken
Oud 03-05-2006, 11:42
Verwijderd
Ik wil ook het Valakar een beetje aanpassen, zodat het tenminste hanteerbaar wordt.
Oud 03-05-2006, 11:44
Verwijderd
ik heb echt verschillende ideeën, maar sommige zijn echt ingewikkeld voor een schrift

maar ja, de taal is er, de letters zijn er, dus het mag gerust moeilijk zijn, het is slechts bedoeld om ontspannend iets te coderen, schrijven kan in normale letters, dus dit is mn kans aparte tekens te gebruiken, en aparte denkwijzes
Oud 03-05-2006, 11:53
Verwijderd
Maar ik ga me eerst concentreren op de Esperantostudie.
Oud 03-05-2006, 12:07
FreeZzze
FreeZzze is offline
Veel succes allemaal ik ga me storten op m'n natuurkunde examenbundel

@ Sylph: Ik maak die tekens lekker omslachtig met photoshop vectors .
@ Mr Soija: Of het handig is ? Ik vind van wel de hoeveelheid lijnen die je schrijft is maar een heel klein beetje meer dan 't romaanse schrift en er komt vast wel ene gesimplificeerde schrijfvariant op m'n schrift...
Oud 03-05-2006, 12:08
MickeyV
MickeyV is offline
Wat is de lol nou eigenlijk van het Esperanto? Ga dan gewoon Spaans leren ofzo.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Oud 03-05-2006, 12:13
Verwijderd
Esperanto is leuk, interessant en heeft een grote waarde als het gaat om het herkennen van universele taalkundige principes.

Bovendien is het een melodieuze, rijk klinkende taal met enkele interessante aspecten. En Spaans is ook wel grappig, maar Esperanto vind ik mooier.
Oud 03-05-2006, 12:16
MickeyV
MickeyV is offline
Esperanto is een inelkaar geflanste taal. Het leert je geen fluit over universele taalkundige principes. Het leert je hooguit van welke al dan niet zinnige taalkundige principes de makers van die taal zijn uitgegaan.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Oud 03-05-2006, 12:19
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 03-05-2006 @ 13:16 :
Esperanto is een inelkaar geflanste taal. Het leert je geen fluit over universele taalkundige principes. Het leert je hooguit van welke al dan niet zinnige taalkundige principes de makers van die taal zijn uitgegaan.
"Inelkaar geflanst" - wat een belediging. Het is een kunstmatige taal, maar wel een taal die zich ontwikkeld heeft en die niet meer dezelfde is als 100 jaar geleden. Voordat ik Esperanto leerde wist ik nog niet eens wat een onovergangelijk werkwoord was.
Oud 03-05-2006, 12:22
FreeZzze
FreeZzze is offline
Ok jongens... Geen ruzie aub als Sylph het leuk vindt om Esperanto te leren, laat hem dat dan ook doen Esperanto is wel een erg indo-europese taal... Er zijn ook niet echt universele dingen die je in één taal kan stoppen. Ik vind Esperanto wel interessant hoor maar ik vind andere kunsttalen zoals het Kerveens, Kardi en Etora veel herkenbaarder en mooier
Oud 03-05-2006, 12:24
FreeZzze
FreeZzze is offline
Citaat:
Sylph schreef op 03-05-2006 @ 13:19 :
*knip*een onovergangelijk werkwoord *knip*
*Zich dom voelt en fluisterend vraagt of Sylph het mij wil uitleggen*
Oud 03-05-2006, 12:24
MickeyV
MickeyV is offline




Ook als je een Nederlandse grammatica erop nageslagen had, had je kunnen leren wat een onovergankelijk werkwoord was. De term behoort bovendien tot de traditionele grammatica, die op punten achterhaald is. Het idee van overgankelijke/onovergankelijke werkwoorden is zo'n achterhaald concept. Het is een arbitraire tweedeling.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Oud 03-05-2006, 12:24
Verwijderd
Ruzie met Mickey? Welnee. Gewoon een vriendelijke discussie tussen taalliefhebbers.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:12.