Oud 05-01-2002, 12:54
Floef
Floef is offline
Sommigen van jullie beweren dat de ZELF, de IK een illusie is. Ik kan het daar niet mee eens zijn. Iedereen heeft een soort vorm, een identiteit. JOUW verbinding met de Chaos. Daarin liggen bijvoorbeeld je interessesferen. Deze kunnen soms verklaard worden door omgeving en erfelijkheid. Maar vaak duiken dan ook de grote raadselen op. Waarom ben ik zoveel bezig met dit soort vragen? Dat komt door mijn vorm, mijn ZELF. De weg die ik zal begaan in mijn leven zal voor een groot gedeelte bepaald worden door mijn IK. Het onbewuste. Je hebt er geen invloed op. Nu kom ik op het verhaal van Mugshot over het GEVOEL als de absolute waarneming van de werkelijkheid, van de Chaos. Het enige stukje puurheid van de mens. De sferen die jij voelt bij bepaalde zaken. Waarom voel je je ergens thuis? Waarom houd je van die muziek bij een bepaalde stemming? Het raakt je. Het raakt je ZELF. Jammer dat in deze samenleving die ZELF vaak genegeerd wordt...
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2002, 13:17
danieldk
danieldk is offline
Het zelf is slechts een tijdelijke vorm, zoals ik al eerder heb gezegd ontstaat het idee van het ik door taal en een onderdeel van de hersenen (dit is wetenschappelijk bewezen). Ook gevoel (bij muziek, omgeving, e.d.) is (perfect) te redeneren vanuit de wetenschap als een interactie tussen de verschijningsvorm in het "zijn", wat wij "ik" of "zelf" noemen en de rest van de omgeving "zijn".

De argumentatie die jij noemt is niet goed gefundeerd. Jij zegt omdat er "interessesferen", gevoel e.d. zijn er ook een zelf moet zijn, naar mijn idee is dit geen sluitende argumentatie omdat deze zaken ook uit materieel verklaarbare factoren voort kunnen komen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 13:22
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Het onbewustzijn bestaat evenmin. Dat is een term van Freud, maar niet bewezen.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 13:53
Floef
Floef is offline
Citaat:
legatus schreef:
Het onbewustzijn bestaat evenmin. Dat is een term van Freud, maar niet bewezen.
Meer van zijn leerling Jung. Het collectieve onderbewuste. Er zijn genoeg aanwijzingen om dit aan te nemen. De moderne wetenschap van Sheldrake is daar trouwens op gebasseerd. Over de morfogenetische velden. De theorie is door tientallen grootschalige proefjes bevestigd.

BEWIJS is moeilijk voor deze onderwerpen, maar hoe bewijs je al het 'normale' bewustzijn? Je kunt alleen maar conclusies trekken uit experimenten, uit resultaten...
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 19:13
Floef
Floef is offline
Citaat:
danieldk schreef:
De argumentatie die jij noemt is niet goed gefundeerd. Jij zegt omdat er "interessesferen", gevoel e.d. zijn er ook een zelf moet zijn, naar mijn idee is dit geen sluitende argumentatie omdat deze zaken ook uit materieel verklaarbare factoren voort kunnen komen.
Dan MOET er geen zelf zijn, dan KAN er een zelf zijn.
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 22:20
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
Floef schreef:
Dan MOET er geen zelf zijn, dan KAN er een zelf zijn.
Dan schieten we niet zo veel op met de stelling .
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 22:52
Floef
Floef is offline
Citaat:
danieldk schreef:
Dan schieten we niet zo veel op met de stelling.
oKeej ik zal situaties bedenken, die te maken kunnen hebben met de IK. Meetbaar bewijs zal ik niet kunnen geven...
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2002, 13:47
Floef
Floef is offline
'The most mysterious thing in the universe to man is man himself. We're blind about the most important thing in our lives, our own selves. We're so complicated inside. There's something in us called the unconscious that we're completely unaware of. It practically dominates our lives, and we don't even know it.'

Kwam ik gisteravond tegen in THE CHOSEN van Chaim Potok. Toeval? Of bewijst dit verhaaltje zichzelf? Dingen kom je op je weg tegen door JOUW vorm. (Zie ook andere topic over CHAOS>> )
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Engels eindexamen havo Meerdere boeken van de zelfde schrijver
tisjeboyfrans
1 23-03-2015 17:00
Liefde & Relatie Hoe mijn relatie de puin in liep!
Woestijnpinguin
26 17-08-2003 20:54
Films, TV & Radio Zelf bedachte films please geef je mening erover
Verwijderd
71 13-05-2003 13:46
Psychologie Ik snij me zelf!
lachebekkie
6 02-03-2002 19:25
Lichaam & Gezondheid Ik snij me zelf!
lachebekkie
5 02-03-2002 19:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:38.