Oud 29-12-2001, 15:24
Black_Blasphemy
Black_Blasphemy is offline
okai.. laat ik het ff uitleggen:

Ik vind dat dit zo is omdat wat voor de één slecht is, voor de ander weer heel goéd kan zijn. Ik merk zelf dat mensen die geestelijk zwak zijn (=niet zelf nadenken en met de grote massa/religie meelopen, luisteren naar de wil van een 'god' of gewoon van anderen) sneller dingen doen waar anderen last van hebben, omdat ze zich laten beinvloeden.
Mensen die zelf macht hebben (macht over zichzelf en soms over anderen) doen soms ook dingen die 'fout' zijn maar die dingen kunnen zo uit de hand lopen (bijv. terrorisme) doordat de zwakkeren volgen.


wat vind je van deze stelling?

[Dit bericht is aangepast door Black_Blasphemy (29-12-2001).]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2001, 17:30
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
macht en zwakheid bestaan net zo goed niet als goed en slecht.

Want wat voor de een zwakte is hoeft voor de ander niet zo te zijn en wat voor de een macht is is voor de ander niks bijzonders... allemaal relatief.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 29-12-2001, 21:20
Mugshot
Mugshot is offline
Citaat:
legatus schreef:
allemaal relatief.

jup..
__________________
Mathematic strikes back
Met citaat reageren
Oud 29-12-2001, 23:01
krijgdepleuris
Avatar van krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
daar hadden ze het in 'Harry Potter' ook al over, maar ik denk ook dat het allemaal relatief is.
__________________
Ik ben als fee (zacht uitgedrukt) volledig en totaal mislukt
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 23:37
RaVenof
Avatar van RaVenof
RaVenof is offline
klopt niet... alleen als je ervan uitgaat dat de stelling Goed=zwak en Slecht=macht klopt.

Maar dit is niet zo. dan zou alles wat goed is zwak zijn en totaal geen macht hebben.
En alles wat slecht is veel macht hebben en totaal niet zwak zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 22:58
ScarletWithin
Avatar van ScarletWithin
ScarletWithin is offline
in Harry Potter...en dit ken ik uit me kop, ik citeer prof. Quirrell: There is no good or evil, Harry, there is only power and those to weak to grab it.
Maar goed en kwaad is zo zwart-wit, niets is ooit puur goed of puur kwaad. En daarom vind ik niet dat het bestaat.
__________________
Try Scaring The Cat, Not Me
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 23:19
?_€uro_?
?_€uro_? is offline
er is wel kwaad..... die is er zeker....
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 23:52
Genesis
Avatar van Genesis
Genesis is offline
Goed en kwaad heeft niet zo vreselijk te maken met macht en zwakheid. Die bestaan allemaal, zonder de ander uit te sluiten.

Een goed persoon kan tegelijkertijd machtig of juist zwak zijn, en een kwaad persoon net zo.. Het ligt er net aan hoe je het bekijkt..

Ik vind dit uit de Harry Potter film een beetje zo'n quasi diepzinnige uitdrukking van een persoon die erg intelligent over dient te komen, maar bij nadere beschouwing niets dan onzin uitkraamt.
In tegenstelling tot THE MATRIX overigens, waar best wel zinnige opmerkingen in genoemd worden, veel van jullie zullen er wel een paar kunnen noemen.. (offtopicgeblaat)

Genesis
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 00:49
soulless
soulless is offline
Je mag er wel vanuit gaan dat de meeste mensen zwak zijn.

Dat is ook waarom veel geloven de zwakte verheerlijken.

Een christelijke moraal bijvoorbeeld van je andere wang toekeren is volgens mij gewoon de oplossing van iemand die niet weet hoe goed terug te slaan.

Alhoewel er in het je andere wang toekeren ook wel weer een diepe macht verscholen ligt natuurlijk.

MOeilijk te zeggen. Wat is macht? Die van de gespierde eikel die denkt met iedereen maar te kunnen doen wat hij wil? Of die van de rustige persoon die liever, ook met opoffering van zichzelf, anderen helpt?

Is het hele gedrag van die in de ogen van de gemiddelde mens 'machtige' persoon niet eigenlijk gewoon een uiting van frustratie over zijn/haar niet-kunnen?

HEt wordt nou echt te laat, ik begin weer te ijlen.... ZUCHT!
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 10:37
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Genesis schreef:
In tegenstelling tot THE MATRIX overigens, waar best wel zinnige opmerkingen in genoemd worden, veel van jullie zullen er wel een paar kunnen noemen.. (offtopicgeblaat)

Genesis

Met die opmerking haal je je hele post onderuit. In The Matrix wordt helemaal niets nieuws of zelfs diepzinnigs gezegd.
Het is zelfs een goede graadmeter: als iemand in een filosofische discussie over The Matrix begint, weet je dat je uit die hoek weinig interessants hoeft te verwachten.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 10:49
soulless
soulless is offline
Beetje een vooroordeel vind je niet?

Het concept van de Matrix is best interessant. Feit blijft dat ze het gewoon geript hebben natuurlijk en dat genoeg filosofen er allang eerder op in zijn gegaan...

Maar toch, je kunt de Matrix zien als een manier waarop ook mensen die geen filosofen lezen met dergelijke ideeen in aanraking komen.

Ook een film als bijvoorbeeld Fight Club heeft wel zoiets...
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 14:13
Genesis
Avatar van Genesis
Genesis is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Met die opmerking haal je je hele post onderuit. In The Matrix wordt helemaal niets nieuws of zelfs diepzinnigs gezegd.
Het is zelfs een goede graadmeter: als iemand in een filosofische discussie over The Matrix begint, weet je dat je uit die hoek weinig interessants hoeft te verwachten.

Dat ben ik niet met je eens! Het basale idee van The Matrix vind ik wel degelijk een interessant geheel. Misschien is het de manier waarop je er naar kijkt. Vind mensen over een kam scheren een duidelijk kenmerk van een gebrek aan mensenkennis.

Genesis
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Beleidszaken scholieren is de best
ignatius
235 10-10-2004 21:31
Levensbeschouwing & Filosofie Is het juist om mensen te hypnotiseren?
Dotcom
16 28-08-2004 04:14
Levensbeschouwing & Filosofie Demonisering van het Christendom
Riconoscente
121 01-07-2003 10:55
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 07:46
Levensbeschouwing & Filosofie Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille
Mirage2000
137 18-02-2002 08:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.