Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2007, 16:37
LB06
LB06 is offline
Ik heb ergens gelezen dat het in België is toegestaan om als 17-jarige zo'n blauwe L op je dak te plaatsen en dan op de openbare weg te gaan rijden (onder toezicht van een volwassene met geldig rijbewijs).

Ik heb namelijk regelmatig in de auto van m'n vader mogen rijden toen ik nog rijbewijsloos was, en nu mijn broertje de 18 nadert wil hij dat natuurlijk ook. En het zou natuurlijk leuk zijn als het legaal kon, in België. Oh ja, bespaar me alsjeblieft je preken. Ik (beter: mijn vader) ken(t) de risico's en bovendien hebben we een aanpassing in de auto waardoor de bijrijder ook kan remmen. Als we dat niet hadden had het denk ik ook niet gemogen. Terecht uiteraard.

Maar goed, daar gaat het me niet om. Mijn vraag is of deze informatie nog accuraat is en ook voor Nederlanders geldt? Iemand ervaring toevallig?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2007, 16:43
Verwijderd
Citaat:
LB06 schreef op 06-05-2007 @ 17:37 :
Ik heb ergens gelezen dat het in België is toegestaan om als 17-jarige zo'n blauwe L op je dak te plaatsen en dan op de openbare weg te gaan rijden (onder toezicht van een volwassene met geldig rijbewijs).

Ik heb namelijk regelmatig in de auto van m'n vader mogen rijden toen ik nog rijbewijsloos was, en nu mijn broertje de 18 nadert wil hij dat natuurlijk ook. En het zou natuurlijk leuk zijn als het legaal kon, in België. Oh ja, bespaar me alsjeblieft je preken. Ik (beter: mijn vader) ken(t) de risico's en bovendien hebben we een aanpassing in de auto waardoor de bijrijder ook kan remmen. Als we dat niet hadden had het denk ik ook niet gemogen. Terecht uiteraard.

Maar goed, daar gaat het me niet om. Mijn vraag is of deze informatie nog accuraat is en ook voor Nederlanders geldt? Iemand ervaring toevallig?
deze informatie geldt hoe dan ook niet, zelfs niet voor Belgen.
om met een auto te mogen rijden moet je een voorlopig rijbewijs hebben.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 16:50
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 06-05-2007 @ 17:43 :
deze informatie geldt hoe dan ook niet, zelfs niet voor Belgen.
om met een auto te mogen rijden moet je een voorlopig rijbewijs hebben.
Dat is wel degelijk zo. Elke malloot met een rijbewijs mag in België met een onaangepaste auto rijlessen geven, waarbij degene achter het stuur uiteraard niet in bezit van een rijbewijs is.
Vandaar dus ook het dubbele aantal verkeersdoden per capita per jaar.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 16:54
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 06-05-2007 @ 17:50 :
Dat is wel degelijk zo. Elke malloot met een rijbewijs mag in België met een onaangepaste auto rijlessen geven, waarbij degene achter het stuur uiteraard niet in bezit van een rijbewijs is.
Vandaar dus ook het dubbele aantal verkeersdoden per capita per jaar.
ben je debiel?


Je moet een theoretisch rijexamen afleggen en daarvoor slagen om een voorlopig rijbewijs te krijgen. Dan mag je inderdaad les krijgen van je bijvoorbeeld je ouders, maar die begeleiders moeten wel degelijk aan een aantal voorwaarden voldoen (o.a. minstens 6 jaar je rijbewijs hebben).
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 17:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 06-05-2007 @ 17:54 :
ben je debiel?
Ik niet, jij klaarblijkelijk wel, want anders zou je een theoriecertificaat niet verslijten voor een rijbewijs en mij daar nog verwijten over maken ook.

Je mag in België rijden zonder rijbewijs.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 17:26
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 06-05-2007 @ 18:19 :
Ik niet, jij klaarblijkelijk wel, want anders zou je een theoriecertificaat niet verslijten voor een rijbewijs en mij daar nog verwijten over maken ook.
dat noém je nu eenmaal een 'voorlopig rijbewijs' in België


christ, wat zit je nou de betweter uit te hangen over zaken waar je blijkbaar de ballen over weet?!
ik bén Belgische, ik héb een voorlopig rijbewijs gehad, ik héb met mijn ouders leren autorijden.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 17:28
Verwijderd
en met een Belgisch voorlopig rijbewijs mag je trouwens niet in het buitenland rijden - ik neem aan dat iets soortgelijk ook wel zal gelden voor Nederlanders met een 'theoriecertificaat'.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 17:47
Verwijderd
Met een Nederlands theoriecertificaat mag je helemaal nergens rijden, behalve in een aangepaste lesauto terwijl er een gediplomeerde rij-instructeur naast je zit (maar dat mag ook zonder theoriecertificaat).
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 06-05-2007 @ 18:47 :
Met een Nederlands theoriecertificaat mag je helemaal nergens rijden, behalve in een aangepaste lesauto terwijl er een gediplomeerde rij-instructeur naast je zit (maar dat mag ook zonder theoriecertificaat).
dan denk ik dat de TS zijn antwoord heeft hé...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 18:01
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 06-05-2007 @ 19:00 :
dan denk ik dat de TS zijn antwoord heeft hé...
Daarom vraagt hij het ook over Belgie natuurlijk.
__________________
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 18:03
Verwijderd
Wat het broertje van TS wel alvast in Nederland kan doen, is gaan leren voor zijn theoriecertificaat en alvast regelen dat hij met rijlessen begint zodra hij 18 is.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 06-05-2007 @ 19:01 :
Daarom vraagt hij het ook over Belgie natuurlijk.
ohwja, broertje van de TS hééft dat certificaat nog niet ff vergeten.
nuja, zonder certificaat mag hij in Nederland niet rijden, dus in België al zeker niet, aangezien je in België énkel mag rijden met een voorlopig/'écht' rijbewijs no matter what T_ID ook mag beweren
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 19:32
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Achja, het Belgische rijbewijssysteem.. ik begin er maar niet over
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 19:40
Gambokkur
Gambokkur is offline
dat er in Belgie meer slachtoffers vallen op de wegen heeft veel meer te maken met het lakse strafbeleid tov dronken ryders / hardryders, dan met de rykunsten v d belgen.
__________________
Lees dit 1 7 : De ver3tige bran2rman en Kris10, hem zeer ge9, verw8ten niet dat zijn verkr8er g1 z11moord pleegde, maar zijn suc6 4de.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 20:29
Kali
Avatar van Kali
Kali is offline
Nog even opmerking die er niet gemaakt is :
De mogelijkheid die je noemt is pas mogelijk vanaf 17 jaar en 9 maanden, vroeger kan je geen voorlopig rijbewijs krijgen.

Voor aan je 16 en 9 maanden te mogen rijden moet je theorielessen volgen op rijschool, theorie examen afleggen, en dan verplicht met rijschool lessen nemen en dan jaar met begeleider.

Maar je hebt dus wel een voorlopig rijbewijs nodig, daarvoor moet 'begeleider' 5 of 6 jaar rijbewijs hebben en mag je geen ongeval met gewonden (ofzoiets) gehad hebben en geen straf voor dronkenschap of dergelijke.
Je moet dus een attest bij de politie halen en dan met theorie en dat attest naar gemeente en die maken voorlopig rijbewijs op met de naam op van je begeleider.

En bleh vorige week bijna aan gort gereden door een nederlander die van 1e baan naar 3e wou en mij op de 2e bijna plat reed ...
__________________
~*~ Scientia vincere tenebras ~*~
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 20:44
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Kali schreef op 06-05-2007 @ 21:29 :
Nog even opmerking die er niet gemaakt is :
De mogelijkheid die je noemt is pas mogelijk vanaf 17 jaar en 9 maanden, vroeger kan je geen voorlopig rijbewijs krijgen.

Voor aan je 16 en 9 maanden te mogen rijden moet je theorielessen volgen op rijschool, theorie examen afleggen, en dan verplicht met rijschool lessen nemen en dan jaar met begeleider.

Maar je hebt dus wel een voorlopig rijbewijs nodig, daarvoor moet 'begeleider' 5 of 6 jaar rijbewijs hebben en mag je geen ongeval met gewonden (ofzoiets) gehad hebben en geen straf voor dronkenschap of dergelijke.
Je moet dus een attest bij de politie halen en dan met theorie en dat attest naar gemeente en die maken voorlopig rijbewijs op met de naam op van je begeleider.

En bleh vorige week bijna aan gort gereden door een nederlander die van 1e baan naar 3e wou en mij op de 2e bijna plat reed ...
8 Jaar tegenwoordig, want ik kan m'n broertje net niet leren autorijden.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 20:45
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
T_ID schreef op 06-05-2007 @ 18:19 :
Ik niet, jij klaarblijkelijk wel, want anders zou je een theoriecertificaat niet verslijten voor een rijbewijs en mij daar nog verwijten over maken ook.

Je mag in België rijden zonder rijbewijs.
Wie weet het beter, de Belgen, of de Nederlander die denkt alles te weten?
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 21:17
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 06-05-2007 @ 21:44 :
8 Jaar tegenwoordig, want ik kan m'n broertje net niet leren autorijden.
maar je zusje misschien ooit nog wel?




( * heeft rijbewijs nooit effectief gehaald * )
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-05-2007, 22:26
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 06-05-2007 @ 22:17 :
maar je zusje misschien ooit nog wel?




( * heeft rijbewijs nooit effectief gehaald * )
Who knows, als gij nog lang wacht met uw rijbewijs halen...
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 23:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 06-05-2007 @ 21:45 :
Wie weet het beter, de Belgen, of de Nederlander die denkt alles te weten?
De Nederlander klaarblijkelijk, want je mág rijlessen volgen zonder rijbewijs.

Dat ze het beantwoorden van een paar theorievragen in België al een semi-rijbewijs noemen kan ik ook niet helpen, maar je kán rijden zonder rijbewijs, precies zoals ik al zei.

En nu kappen met het nationalistische aanvallen n.a.v. de opmerking over verkeersdoden aub, het draagt niks bij.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 05:58
Verwijderd
Waarom zo lelijk tegen elkaar doen...? Voor een Nederlander zal het 'zonder rijbewijs' zijn, omdat dat ding hier 'theoriecertificaat' heet, voor een Belg 'met rijbewijs', omdat dat ding daar nu eenmaal een 'voorlopig rijbewijs' heet, als zodoende gezien wordt en je zonder dat ding daar niet mag rijden... Wat de waarde van een 'theoriecertificaat'/'voorlopig rijbewijs' is, lijkt mij een apparte discussie? (Die overigens vast ook op een normale manier gevoerd kan worden. )
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 07:22
Verwijderd
Citaat:
LB06 schreef op 06-05-2007 @ 17:37 :
Ik heb ergens gelezen dat het in België is toegestaan om als 17-jarige zo'n blauwe L op je dak te plaatsen en dan op de openbare weg te gaan rijden (onder toezicht van een volwassene met geldig rijbewijs).

Ik heb namelijk regelmatig in de auto van m'n vader mogen rijden toen ik nog rijbewijsloos was, en nu mijn broertje de 18 nadert wil hij dat natuurlijk ook. En het zou natuurlijk leuk zijn als het legaal kon, in België.

Mijn vraag is of deze informatie nog accuraat is en ook voor Nederlanders geldt?
zegt : "het énige correcte antwoord op je vraag is dat je broertje niét op Belgische wegen mag rijden zonder rijbewijs, óók niet met een L en onder begeleiding van een volwassene mét rijbewijs."


...


Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 11:35
LB06
LB06 is offline
Nou dat weten we dan ook weer

Verhelderende discussie. Tnx
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54.