Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2003, 21:29
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Citaat:
TC Tubantia
Spanningen tussen allochtone studenten ROC Hengelo
HENGELO 26 november - Bij het Regionaal Opleidingscentrum ROC Oost-Nederland in Hengelo zijn de spanningen tussen groepen moslim Turken en christelijke Suryoye (Armeniërs en Syriërs) zo hoog opgelopen dat de schoolleiding de politie en gemeente Hengelo heeft gevraagd te bemiddelen.

Volgens een woordvoerder van dat opleidingscentrum broeit het al geruime tijd tussen de twee bevolkingsgroepen. Vrijdag verzamelden zich ongeveer 150 jongeren bij het ROC. De politie en het personeel wisten een confrontatie te voorkomen. ,,Er is geen directe aanleiding voor de onderlinge spanningen. Het is meer een kwestie dat beide groeperingen elkaar niet goed liggen'', vertelde de woordvoerder dinsdag.

De politie Twente heeft enkele jeugdagenten vrijgemaakt om de gemoederen te bedaren. Er zijn gesprekken gevoerd met leerlingen, ouders en de geestelijk leiders. De gemeente Hengelo is ingeschakeld om een coördinerende rol te vervullen. Het ROC heeft de situatie tijdens de lessen met de leerlingen besproken. ,,Maar we zijn natuurlijk geen politie. Onze primaire taak is het geven van onderwijs.'' Het ROC Oost-Nederland heeft in Hengelo 3000 leerlingen.
Citaat:
Website ROC Oost Nederland
Spanningen tussen Islamitische en Suryoye jongeren

In Hengelo is de laatste maanden een paar keer sprake geweest van spanningen tussen Islamitische en Suryoye jongeren. Afgelopen vrijdag verzamelden enkele tientallen jongeren zich om mogelijk na schooltijd met elkaar de confrontatie aan te gaan. Door inzet van verschillende partijen, o.a. ROC, Politie, Radar, Jarabee en geestelijk leiders van de geloofsgemeenschappen is voorkomen dat deze spanningen uitmondden in mogelijke vechtpartijen.

Ten onrechte is op enkele plaatsen de indruk gewekt dat het hier uitsluitend studenten van ROC Oost-Nederland betrof. Ook jongeren van andere opleidingen waren hier bij betrokken, evenals niet-schoolgaande jongeren.

Spanningen tussen groepen jongeren, ongeacht hun afkomst of overtuiging, zijn van alle tijden en kunnen in iedere samenleving ontstaan. ROC Oost-Nederland maakt deel uit van de samenleving en vormt er een afspiegeling van.

ROC Oost-Nederland huldigt het standpunt dat agressie nooit een manier is om problemen op te lossen. Problemen los je op door een open dialoog en het bespreekbaar maken van verschillen met respect voor elkaar.
Ik woon zelf in Hengelo, en zit ook op het ROC aan de Sportlaan waar bovengenoemd verhaal zich helemaal afspeelt (was tijdens de confrontatie niet op school, loop nu namelijk stage).

Ik maak me nogal kwaad om onderstaand stukje dat ik vond op de website van het ROC:
Citaat:
Spanningen tussen groepen jongeren, ongeacht hun afkomst of overtuiging, zijn van alle tijden en kunnen in iedere samenleving ontstaan.
Dit is toch te gek voor woorden? Het ROC vindt het dus blijkbaar volledig normaal dat jongeren met elkaar op de vuist gaan, omdat dit een "afspiegeling" van de samenleving zou zijn. Helemaal idioot vind ik dat er nog wordt gezegd dat afkomst of overtuiging er niet toe doen. Maar hoe vaak gebeurt het wel niet dat allochten met elkaar of met autochtonen op de vuist gaan? Ik denk namelijk dat er wel degelijk een verschil zit tussen autochtone nederlanders en allochtone nederlanders met betrekking tot verdraagzaamheid ten opzichte van anderen.

Op het ROC hangt al een tijdje een dreigende sfeer, al een paar jaar lopen er 3 man sterk bewaking rond en is zo`n beetje de halve school vol gehangen met bewakingscamera`s. De bedoeling zou zijn dat je je dan veiliger gaat voelen, maar mijn ervaringen zijn dat dit nou juist averechts werkt. Het ROC gaf vandaag in de krant aan dat er NOG meer bewaking op school komt en dat de politie komt surveilleren. Volgens mij wakker je op deze manier de agressie alleen maar aan....

Zelfs onze burgemeester (waar wij in onze straat ook al geen vertrouwen in hebben), is van mening dat de situatie "nog wel meevalt". Ik citeer:

Citaat:
TC Tubantia
De ‘niets aan de hand’-reactie van burgemeester Kerckhaert op de spanningen tussen groepen allochtone jongeren wekt verbazing. Van de man die waakt over de openbare orde en veiligheid mag meer doortastendheid worden verwacht.

Voor de tweede keer dit jaar stelt Kerckhaert dat het conflict tussen moslim Turkse en Suryoye-jongeren meevalt. De instanties die zich met deze jongeren bemoeien hebben een goed contact en de krant overdrijft, vindt hij.
Van een burgemeester zou je toch mogen verwachten dat hij zich actiever inzet voor een veilige samenleving. Zeker nu de schooldirectie hem te hulp heeft geroepen. Hij hoort met de betrokkenen nadrukkelijk naar oplossingen te zoeken om de rust te laten terugkeren.

Net zo lachwekkend is het feit dat de politie zegt dat dit soort confrontaties niet te voorkomen zijn. Hoezo niet te voorkomen? Voer dan in godsnaam eens een goed en streng beleid! Ben je bezig met het op poten zetten van een gezellige vechtpartij? Geef een officiële waarschuwing (van school of politie) indien dit juridisch mogelijk is en bij een 2e keer straffen!

Citaat:
Er zijn volgens de politie ongeveer tien aanstichters. Drees: ‘Ze zouden evengoed criminelen als raddraaiers kunnen worden genoemd.’ Volgens de politie helpt alleen een harde hand en strafrechtelijk vervolgen. De politie stelt vast dat een aantal van de jongeren regelmatig verantwoordelijk is voor het verzieken van de sfeer in Hengelo op uitgaansavonden. Het aanpakken van hen is onder meer lastig omdat slachtoffers vaak afzien van het doen van aangifte.
Kijk, hier geeft de politie aan dat ze WEL wat kunnen doen, het is weer Helemaal Hengelo! (om even de termen van onze geweldige gemeente te gebruiken).

Om even terug te komen op bovenstaande quote, slachtoffers zien vaak af van aangifte. Een oorzaak hiervoor zou kunnen liggen bij het feit dat ze dit niet durven omdat de "criminelen" wel weten waar hun "bed slaapt" (om het even plat hollands te zeggen). In wat voor klimaat leven wij? Mensen die geen aangifte meer durven te doen uit angst voor represailles?

Ik zou graag jullie mening horen over bovengenoemde feiten. Wat zou volgens jullie een oplossing zijn voor het "Helemaal Hengelo" probleem? Wat kan de politie beter doen? Wat kan de school beter doen?

Gebruikte bronnen:
http://www.helemaalhengelo.nl/
http://www.roc-on.nl/
http://www.tctubantia.nl/regioportal...-zoeken-Zoeken!!__1890725_,00.html?ArchiefID=1890725
http://www.tctubantia.nl/regioportal...-zoeken-Zoeken!!__1890737_,00.html?ArchiefID=1890737
http://www.tctubantia.nl/regioportal...-zoeken-Zoeken!!__1890755_,00.html?ArchiefID=1890755
http://www.tctubantia.nl/regioportal...-zoeken-Zoeken!!__1889121_,00.html?ArchiefID=1889121
http://www.tctubantia.nl/regioportal...-zoeken-Zoeken!!__1885081_,00.html?ArchiefID=1885081
Advertentie
Oud 26-11-2003, 21:58
Metallinos
Metallinos is offline
Citaat:
Spanningen tussen groepen jongeren, ongeacht hun afkomst of overtuiging, zijn van alle tijden en kunnen in iedere samenleving ontstaan.
Ik snap niet echt waarom je hier zo druk om maakt, het is toch zo? Dit is een beetje irrelevant voor deze kwestie, want hier is het enige wat belangrijk is dat er aan deze specifieke kwestie wat gedaan moet worden, maar het is waarschijnlijk er neergezet voor het 'zie je wel dat die moslims alleen maar problemen veroorzaken' volk...

Er staat nergens dat die spanningen goed of normaal zijn...
Oud 27-11-2003, 07:53
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Natuurlijk heeft dit te maken met het haatdragende en onverdraagzame geloof de Islam. Een nieuw spreekwoord luidt dan ook: Waar moslims zijn komt gedonder, of Waar gedonder is zijn moslims.

Dan nog 2 mogelijke oplossingen:

1. Alle moslims het land uit
2. Niet naar een ROC gaan

Ik zou even voor het tweede gaan; misschien over 50 jaar, als iedereen die gasten zo stront beu is gaat mogelijkheid 1 in werking.
Oud 27-11-2003, 07:55
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
ik word strontbeu van al die haatdragende postings.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:18.