Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2003, 10:00
xxsandraxx
Hai,

Ik weet een paar antwoorden voor het vak economie niet, ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Het zijn vragen uit het boek Percent Tweede fase Havo Deelvak.

9.23) Een monopolist heeft te maken met de volgende vraagvergelijking: qv = -2p + 60. De kostenvergelijking luidt: TK = 4q + 60
a) Bepaal bij welke prijs-/hoeveelheidscombinatie de winst maximaal is.
b) Schats TO en TK in een grafiek.

9.32) Onderneming 'Voor de wind' produceert het product Delta. De maandelijkse constante kosten bestaan uit afschrijvingen van f 200.000, loonkosten van f 350.000 en overige constante kosten van f 150.000 De proportioneel variabele kosten per stuk bestaan uit grondstofkosten van f 3,50 en energiekosten van f 2,50. 'Voor de wind' maakt gemiddeld 40000 stuks Delta per maand.
Welke prijs moet het bedrijf vaststellen als het streeft naar:
a) kostendekking?
b) een winst van f 60.000?
We gaan er kennelijk van uit dat het bedrijf zelf de prijs kan vaststellen
c) Van welke marktvorm is dan in elk geval geen sprake?
Waarom niet?

10.20) Een product wordt verkocht voor een prijs van f 32,90. Dit bedrag is inclusief 17,5% omzetbelasting. De overheid verhoogt de BTW tot 19,5%. Uit concurentieoverwegingen kan de aanbieer het product echter voor niet meer dan f 33,00 verkopen.
Bereken welk deel van de totale BTW niet door de aanbieder op de klant kan worden gewenteld.

Alvast super bedankt. Als jullie een site weten waar de antwoorden van dit boek instaan, zou ik graag het adres willen weten..

xxx Sandra
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2003, 15:51
Kubstudent
Avatar van Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
9.23) Een monopolist heeft te maken met de volgende vraagvergelijking: qv = -2p + 60. De kostenvergelijking luidt: TK = 4q + 60
a) Bepaal bij welke prijs-/hoeveelheidscombinatie de winst maximaal is.
TO = Pv * q.

Maximale winst als MO = MK.
Citaat:

b) Schats TO en TK in een grafiek.
Dat kun je denk ik wel zelf nu.


Citaat:
9.32) Onderneming 'Voor de wind' produceert het product Delta. De maandelijkse constante kosten bestaan uit afschrijvingen van f 200.000, loonkosten van f 350.000 en overige constante kosten van f 150.000 De proportioneel variabele kosten per stuk bestaan uit grondstofkosten van f 3,50 en energiekosten van f 2,50. 'Voor de wind' maakt gemiddeld 40000 stuks Delta per maand.
Welke prijs moet het bedrijf vaststellen als het streeft naar:
a) kostendekking?
TO = TK.
Citaat:
b) een winst van f 60.000?
We gaan er kennelijk van uit dat het bedrijf zelf de prijs kan vaststellen
TO - TK = 60.000
Citaat:
c) Van welke marktvorm is dan in elk geval geen sprake?
Waarom niet?
Volledig vrije mededinging. In deze marktvorm komt de prijs tot stand via vraag en aanbod op de markt. Elke aanbieder is in deze prijsnemer.


Citaat:
10.20) Een product wordt verkocht voor een prijs van f 32,90. Dit bedrag is inclusief 17,5% omzetbelasting. De overheid verhoogt de BTW tot 19,5%. Uit concurentieoverwegingen kan de aanbieder het product echter voor niet meer dan f 33,00 verkopen.
Bereken welk deel van de totale BTW niet door de aanbieder op de klant kan worden gewenteld.
Dit is toch niet zo moeilijk?? Asjeblieft zeg...

Ga er vanuit dat bij 32,90 de BTW volledig afgewenteld wordt op de klant. Nu bepaal je de prijs Exclusief BTW. Vervolgens haal je uit die 33,- die 19,5% BTW. Je hebt nu weer een bedrag Excl. BTW. verschil pakken, klaar...


Citaat:
Alvast super bedankt. Als jullie een site weten waar de antwoorden van dit boek instaan, zou ik graag het adres willen weten..

xxx Sandra
Logisch nadenken is al het halve werk...
__________________
Spead my words like a preacher! Cut the crap! Get the slap!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Vrij simpele eco vraag (vwo4)
Mindfields
2 28-01-2006 16:13
Verhalen & Gedichten Umberto Eco
Viking84
9 07-08-2005 10:13
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie [eco] Welke lesbrieven(lweo) moet je echt kennen? Eindexamen Eco
deurwaarder
6 21-05-2005 23:32
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie eco vragen
xyz123
3 04-04-2004 13:01
Eindexamens 2003 eco 1,2 havo eitje
Muad'dib
2 21-05-2003 15:05
Eindexamens 2003 ECO 1 examen 2002 II VWO
Ik ben de Walrus!
13 18-05-2003 19:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:33.