Oud 23-11-2004, 15:53
Joco
Joco is offline
even deze enquete in te vullen?
Wij, Job en Corné doen ons profielwerkstuk over het feminisme.
Wij hebben een enquete samengesteld, en hopen via internet een breed publiek aan te trekken.
alvast bedankt...


Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?




Dit was het al, alvast bedankt

Laatst gewijzigd op 23-11-2004 om 17:20.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2004, 15:54
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
De Kantine ---> School & Studie
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 15:57
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Uhm, je gaat er nu vanuit dat er geen tussenweg is tussen voor je carrière gaan of fulltime huisvrouw worden..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 15:59
Verwijderd
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?

Carriere. Niet dat ik zo werklustig ben, maar beter dan constant thuis zitten. Of misschien ook wel gedeeltelijk de huishoudelijke klusjes doen.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?

Ze was full-time huisvrouw, en heeft nu een baan. Maar ze doet nog steeds huishoudelijke klussen, natuurlijk. Iedereen in het gezin.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?

Mijn oma is gewoon huisvrouw geweest, mijn opa werkte.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?

Logisch: vroeger was het traditioneel zo dat de vrouw thuis bleef ('30-'60) daarna kwam de vrouwenemancipatie in beweging en werd het carrieremaken belangrijker voor de vrouw. (Even heel simpel geschetst)

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?

De radicale acties van vroeger vind ik een beetje belachelijk, bovendien is de emancipatie van vrouwen iets wat op individueel niveau bepaald moet worden.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?

Noodzakelijk niet, wenselijk wel, omdat vrouwen nu eenmaal vanuit het gelijkheidsprincipe niet minderwaardig mogen worden geacht.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?

Over het algemeen wel, er zijn vrouwen met topfuncties, maar aan de andere kant zijn er ook nog veel vrouwen die gebukt gaan onder de traditionele rolverdeling en als huisslaaf dienen voor de man.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 16:00
Kabouter
Kabouter is offline
Vooruit dan maar weer....



Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?

Ik denk dat ik part-time ga werken en part-time ga moederen. Maar dat zie ik nog wel.
Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?

Mijn moeder heeft een baan.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
Mijn oma werkte ook al, stoer heh? En opa werkte ook, tot hij ziek werd, toen deed ie meer in het huishouden.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Gezien mijn opa en oma denk ik niet zo heel erg veel.
Voor anderen misschien wel.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Mannen zijn soms wel makkelijk hoor, voor mannen-klusjes...

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Zeg maar je hoor
Ik snap de vraag niet....

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Jaa, denkt wel.




Dit was het al, alvast bedankt
__________________
Smile and the world smiles with you!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 16:04
cyntha
Avatar van cyntha
cyntha is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
- Voor een tussenweg. Als ik kinderen krijg wil ik thuis zijn en zal ik dus een huisvrouw zijn. Maar als ze dan naar de middelbare school gaan wil ik weer gaan werken.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
- Eerst full-time huisvrouw. Toen ik naar de brugklas ging kreeg ze een baan.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
- Oma zorgde voor het huishouden, opa werkte.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
- Vrouwen hoeven nu niet meer alleen voor het huishouden te zorgen.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
- Iedereen moet gelijke kansen krijgen of je nu een man of een vrouw bent.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
- Ja, ongeveer wel.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 16:06
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Dat is moeilijk. Kinderen wil ik in principe wel, maar fulltime in huis rondhangen wordt het zeker niet. En carrièrevrouw met kinderen vind ik niets, want daar lijden je kinderen onder. Dus dat moet ik nog even aankijken.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Ze heeft nog steeds een baan. En toen ik jonger was (8-12 jr) had ze ook een avondstudie.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
Van mijn vaders kant: mijn oma zorgde voor het huishouden, maar daarnaast werkte ze wel. Mijn opa heeft zijn hele leven (tot dementie) gewerkt.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Vrouwen hebben minder werk aan het huishouden door huishoudelijke apparaten en kunnen daardoor ook nog een baan hebben (wat tientallen jaren alleen in arme kringen gewoon was). Daarnaast was huishouden vroeger een taak die puur voor de vrouw was, nu wil de man ook nog weleens een handje helpen. Ook heeft de vrouw nu meer rechten (bv. stemrecht en het recht grote aankopen te doen) en dat heeft haar plaats in de maatschappij en het gezin ook verhoogd.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Feminisme is evil, want dat stelt vrouwen op een hogeren plaats dan mannen. Ik vind dat mensen gelijkwaardig moeten kunnen zijn (verschillen in acht nemend).

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Verder dan nu? Niet strict noodzakelijk; ik vind bijvoorbeeld echt niet dat vrouwen in de commandotroepen moeten worden toegelaten. Maar op sommige posities in het bedrijfsleven moeten ze wel kunnen. Nu is er een bepaalde vorm van discriminatie, al is het alleen maar vanwege het gevaar dat een vrouw kinderen gaat nemen. Dan is het in Denemarken beter geregeld.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Ik denk van wel. Vrouwen zijn mondig, komen op voor hun rechten als ze die niet krijgen en hebben wettelijk gezien dezelfde rechten als de man. Althans, in de cultuur waarin ik leef wel. In andere culturen is dat nog weleens anders.


Excuses voor eventuele taalfouten, dit toetsenbord is hatelijk.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 16:07
yavanna
Avatar van yavanna
yavanna is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?

carriere, ik wil denk ik geen kinderen.
Maar wil ook geen workaholic zijn he...

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?

Ze had een baan, nou jah, eigen bedrijfje gewoon thuis. Dus ze was er wel altijd alleen ze was altijd aan het werken. Nu werkt ze buitenshuis, maar wel part-time.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?

M'n oma van moeders kant was eerst huisvrouw, maar ze moest werken omdat ze anders niet genoeg geld hadden. M'n oma van vaders kant is altijd huisvrouw geweest geloof ik, weet het niet zeker omdat ik haar nooit gekend heb...

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?

Vroeger moesten vrouwen veel meer de mannen gehoorzamen, en mochten ze niet zoveel enzoow.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?

Ik geloof niet dat ik precies weet wat het is, maar ik denk dat mensen dingen altijd samen moeten beslissen, of ze nou man of vrouw zijn.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?

Wel, omdat de mannen vrouwen altijd konden onderdrukken doordat ze meer spieren hebben, en het slaat nergens op waarom zij beter zouden zijn dan wij.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?

Niet voltooid, in heel veel landen gaat het nog steeds heel slecht met vrouwen/meisjes.

Laatst gewijzigd op 23-11-2004 om 16:11.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 16:08
Verwijderd
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Een tussenweg. Maar als ik echt tussen een van die twee moest kiezen, dan toch voor huisvrouw, denk ik.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Vanaf dat ik een jaar was (oid) tot dat mijn jongste zusje een jaar of 3 was, was ze full-time huisvrouw, daarvoor en daarna had ze een (parttime) baan.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
Mijn moeders moeder was huisvrouw, mijn vaders moeder had (voor zo ver ik weet) en heeft een parttime baan.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Zoek dat maar op in een boek. (Vroeger waren vrouwen vaker huisvrouw, nu werken ze vaak (ook).)

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Wat houdt het volgens jou precies in? Volgens mij vind ik het wel goed...tot op zekere hoogte dan iig.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Omdat de verschillen op sommige gebieden niet zo heel groot zijn. Iedereen moet idd gelijke kansen krijgen of je nu een man of een vrouw bent. Dingen moeten afhangen van je kwaliteiten, niet van je geslacht.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Nee. Er is nog steeds sprake van (positieve) discriminatie en zolang dat het geval is, is de emancipatie niet voltooid.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 16:22
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Carrière, maar wel mét ook een sociaal leven en gezin

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Ze heeft nog steeds een baan..

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
De ene heeft nooit gewerkt.
De andere werkte samen met mn opa evenveel en ze deden ook evenveel in het huishouden.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
--> google

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
In principe goede zaak, maar ze moeten niet te ver doorslaan..

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Omdat vrouwen en mannen absoluut gelijk zijn, is een verdere gelijkschakeling absoluut noodzakelijk.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Nee, nog steeds vind je veel meer mannen dan vrouwen op de topfuncties en doen mannen minder in huis dan de vrouwen, omdat ze dat niet als hun taak zien.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 16:25
Verwijderd
Citaat:
FMathers schreef op 23-11-2004 @ 16:22 :
Omdat vrouwen en mannen absoluut gelijk zijn
Ze zijn niet gelijk. Wel gelijkwaardig.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 16:28
Verwijderd
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Een combinatie hoop ik. Moeder/huisvrouw/werk. Geen echte carrière, maar wel blijven werken dan.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Mn moeder werkte part-time, dus een werkende moeder/huisvrouw.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
Mijn oma werkte voor ze kinderen kreeg, daarna werd ze fulltime huisvrouw.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Vroeger zullen er meer huisvrouwen geweest zijn.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Feminisme waarbij? Werk, huishouden? Voor de rest wel goed hoor.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Omdat man en vrouw gelijk zijn.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Nee, want man en vrouw worden nog steeds niet altijd gelijk behandeld. De vrouw doet vaak nog steeds het huishouden, ook al werken man en vrouw allebei etc. Verder hebben vaak mannen topfuncties bij bedrijven.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 17:36
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
---Parttime werk denk ik

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
---Baan.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
---ze was huisvrouw.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
---in gezin worden minder taken bij de moeder gelegd, en ze krijgt meer kans op een carriere

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
---onzin.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
---Er is geen reden om een man meer te bieden dan een vrouw, als ze gelijk zijn.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
---genoeg in ieder geval. De vrouwen komen veel meer voor zichzelf op. blahblah sorry niet zoveel zin om over na te denken
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 17:38
Flit
Avatar van Flit
Flit is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
En daar zit niets tussenin? Nou goed, ik zou dus het liefst parttime werken maar ik wil zeker wel werken en een carriere hebben, full-time huisvrouw is niets voor mij.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Mij moeder heeft wel gewerkt, maar is nu door allerlei vervelende omstandigheden fulltime huisvrouw (wat ze eigenlijk wel anders zou willen zien)

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
allebei fulltime huisvrouw. de moeder van mn moeder heeft wel gestudeerd en even gewerkt, totdat ze trouwde.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
nu werken veel meer vrouwen en wordt het huishouden meer gedeeld. Werken is voor vrouwen ook meer geaccepteerd, vooral in hogere positites.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Ik vind het wel goed dat men opkomt voor de rechten van de vrouw, vooral toen 'het enige recht van een vrouw is het aanrecht'gold.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk? Vrouwen zullen toch meer voor de kinderen blijven zorgen, meer een moederinstinct of zo. Daardoor geven ze eerder carriere op voor de kinderen dan een man. Dat blijft denk ik wel zo, dus verdere gelijkschakeling lijkt me niet zo nodig.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet? Ik denk dat 'het westen' men een heel eind is. In andere culturen nog absoluut niet. Hangt dus af van de cultuur.
__________________
Maar dat ben ik maar...
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 17:44
CodeName Egg
Avatar van CodeName Egg
CodeName Egg is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
beide ik wil parttime werken en daarnaast moederen

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
voornamelijk huisvrouw, maar werkte ook in de zaak van mijn vader

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
0% carriere, 100% huishouden bij beide oma's

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
dat moeten jullie zelf maar uitzoeken. kan wel een paar puntjes geven:
vrouwen zijn tegenwoordig op zowel het gezin als op carriere-maken gericht, waardoor ze zwaarder belast worden dan hun voorgangsters. het is tegenwoordig veel meer geaccepteerd als een vrouw parttime/fulltime werkt terwijl ze kinderen heeft, terwijl dat vroeger veel minder was.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
vroeger was het nodig, nu is alleen nog feminisme onder moslims nodig, de rest is al min of meer geemancipeerd.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
wel noodzakelijk, omdat er nog steeds salarisverschillen bestaan tussen mannen en vrouwen met dezelfde functie en dezelfde taken. ook noodzakelijk omdat vrouwen bewezen nog steeds veel meer huishoudelijke taken doen dan hun partner, ook wanneer ze evenveel werken.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Nog niet, want niet alles is nog rechtgetrokken (salaris, zorgtaken) en bovendien zijn er nog veel onderdrukte vrouwen in Nederland, vooral moslima's.
__________________
"ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun"
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 18:12
Verwijderd
Citaat:
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
cariere dan maar, als dat de enige twee opties zijn
(mensen kunnen ook fulltime werken, of een baan hebben zonder echt nadrukkelijk carriere te maken; sommige mensen zien het doen van hun eigen huishouden als een carriere)

Citaat:
Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
eerst was ze een jaar of acht fulltime huisvrouw (gerekend vanaf mijn geboorte) daarna geen van beiden want toen studeerde ze, en daarna kreeg ze een baan
(jeugd duurt een flinke tijd, dus dat verandert wel eens bij moeders)

Citaat:
Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
mijn ene oma deed (en doet) het gehele huishouden en had geen werk (na haar huwelijk althans niet)
mijn andere oma deed het gehele huishouden én had een 50urige werkweek.
(je vraag klopt grammaticaal niet, een verhouding is altijd tussen twee dingen, er moet dus het woord 'tussen' bij en het woord 'en')
(ik heb twee oma's, dat geldt voor de meeste mensen)

Citaat:
Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
ik kan hier wel een lang verhaal gaan houden, maar ik ga voor 'duh'
(hier gaat je verslag toch over?)

Citaat:
Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
bedoel je specifiek feminisme (dus het vrouwen-aan-de-macht-idee) of meer vrouwenemancipatie (het zelfstandig en gelijkwaardig worden van vrouwen t.o.v. mannen)? Het eerste vind ik stom, het tweede zou vanzelfsprekend moeten zijn.

Citaat:
Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Omdat ik het onzinnig vindt als er geen gelijkschakeling zou zijn (mag ik aannemen dat je met 'gelijk' 'gelijkwaardig' bedoelt?) (het zou misschien handig zijn als je mensen zou vragen of ze dat wel of niet noodzakelijk vinden)
(noodzakelijk is wel een erg verregaand begrip)

Citaat:
Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Nee, want er is nog steeds vrouwendiscriminatie (zowel 'positieve' als negatieve). Maar het is al wel acceptabel tegenwoordig.


Citaat:
<ontbrekende vraag> wat vond je van de enquete?
Ik vond 'm stom
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 19:11
Melanie Wilkes
Avatar van Melanie Wilkes
Melanie Wilkes is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Beiden, als het kan. Wil niet full-time huisvrouw zijn, ook niet fulltime werken (tenminste niet als ik kinderen heb), dus dan wordt het part-time.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Nou ja, dat verschilde nogal. Totdat ik een jaar of 4 was werkte ze full-time, daarna - toen mijn zusje geboren werd - , is ze part-time gaan werken, daarna is ze even ''full-time huisvrouw" geweest, daarna weer part-time gaan werken, en nu werkt ze weer bijna full-time.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
Mijn oma was huisvrouw. Mijn opa en oma hebben wel een hele tijd een winkel gehad, toen werkten ze daar wel allebei

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Vroeger hadden vrouwen haast overal een ondergeschikte rol, zowel in het gezin als in de maatschappij. In het gezin is dat nu wel weggetrokken (in het westen tenminste), in de maatschappij valt dat nog wel een beetje tegen.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Ik vind het een beetje extreem. Algemeen gezien, het gelijkschakelen van mannen en vrouwen, vind ik natuurlijk ok.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Ehm, gewoon? Omdat het discriminatie is als dat niet zo zou zijn?

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Hier in het Westen wel bijna, denk ik. Het gaat de goede kant uit.
In sommige andere landen mankeert er nog wel heel aan.
__________________
As I was walking up the stairs, I met a man who wasn't there / He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 19:35
Verwijderd
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Ik zou een slechte huisvrouw zijn. Dat wordt dus een voltijd of deeltijd baan indien er kinderen komen.
Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Bij ons zijn de rollen omgekeerd: vader doet een deel van het huishouden en moeder werkt. Ze doen ook een hoop samen.
Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
Oma zou het huishouden doen en opa werkte.
Mijn andere oma was alleenstaande moeder en heeft haar 2 zoons dus geleerd om het huishouden te doen.
Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu? Vrouwen hebben een grotere keuzevrijheid dan vroeger. Als je getrouwd was mocht je niet werken en was je automatisch handelingsonbekwaam. Als meisje hoefde je niet door te leren want je werd toch huisvrouw. Ik merk een hoop bitterheid t.o.v van die opstelling in de generatie van mijn moeder. Ze hadden veel liever doorgeleerd zodat ze ook een goedbetaalde baan hadden gehad. Waarschijnlijk was hun leven een stuk makkelijker geweest. Ik ben blij dat mijn generatie, over het algemeen, wel die keuzevrijheid heeft. We kunnen wel of niet trouwen, werken tot we erbij neervallen of met 4 kinderen thuis gaan zitten. We hebben nu meer te zeggen over ons eigen leven.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Het femininisme vind ik fantastisch. Zonder deze beweging had ik nu alleen nog maar een vbo diploma gehad en was ik op zoek naar een leuke man om het huis uit te kunnen. Wat me tegenstaat aan het feminisme is de betutteling. Vroeger werden vrouwen gepusht om te trouwen, nu worden we gepusht om vooral 40 per week te gaan werken.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk? Ja, dat vind ik wel. Als eerste moeten de lonen gelijk worden. Vrouwen kunnen nu ook kostwinner zijn en het is belachelijk dat regelingen van 2 eeuwen geleden nog steeds onze lonen bepalen.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Nee. Veel mannen denken nog steeds in het traditionele rolpatroon waardoor vrouwen dus heel vaak voor het huishouden opdraaien terwijl ze ook werken. Kinderen worden gelukkig wel steeds meer een zorgtaak van mannen. Als je vrouwen wilt emanciperen, zal je mannen bij dat proces moeten betrekken, anders lukt het niet.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-11-2004, 19:42
Freestyler*
Freestyler* is offline
Kies jij later voor een carrière of word je huisvrouw/huisman?

Dat kan ook samengaan denk ik
word iig geen fulltime huisvrouw
anderz zat ik nu een beetje voor niks te studeren

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?

was full-time huisvrouw, heeft nu wel een baan

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?

?!! mijn grootouders leefden nog in de tijd dat je als meisje stopte met werken als je eenmaal getrouwd was.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?

zoek dat lekker zelf uit

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?

beetje overdreven soms

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?

jawel, gelijke behandeling voor iedereen

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?

nee, om eenvoorbeeld te noemen: vrouwen verdienen minder dan mannen in vergelijkbare posities
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 20:06
PV
PV is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
-> op het moment kies ik voor de carrière. Maar dat kan natuurlijk nog veranderen.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
-> mijn moeder is fulltime huisvrouw.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
-> weet ik eigenlijk niet precies, volgens mij werkte ze gewoon en had ze een oppas voor mijn moeder.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
-> vrouwen zijn steeds hoger opgeleid heb ik het idee en ze willen ook meer bereiken in hun leven dan vroeger. Heel vroeger was het al bijzonder dát er een vrouw ging studeren. En doordat vrouwen nu een carrière willen moet de man gas terugnemen. Tenzij je een creche of oppas ofzo inschakelt, maar daar ben ik geen voorstander van.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
-> tja vrouwen staan nog steeds niet echt aan de top. Er zijn veel meer topmannen dan topvrouwen. Dat kan beter

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
-> Wel noodzakelijk, mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
-> Nee nog niet, zie hierboven (weinig topvrouwen in het bedrijfsleven).
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 20:51
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
ik twijfel. ik wil allebei denk ik wel.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
parttime baan

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
ze werkte gewoon voor zover ik weet

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
vrouwen werken meer

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
niet

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
zodat ze echt gelijk zijn

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
100% wordt het nooit maar we komen vrij aardig in de buurt in de nederlandse cultuur.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 22:20
kebkebe
kebkebe is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
>> Ik zou er niet tegenop zien om huisvrouw/moeder te worden, maar ik denk dat ik toch ook wel een carriere of op z'n minst een leuke baan wil.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
>> Mijn moeder heeft een full-time baan, mijn vader is huisman.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
>> Mijn oma was huisarts, evenals mijn opa. Gelijkwaardig dus. De huishoudelijke taken waren denk ik vooral voor de hulp in de huishouding.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
>> Ik denk dat je dat zelf maar moet gaan uitzoeken met je profielwerkstuk.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
>> Mensen die zich feminist noemen heb ik nooit zo goed begrepen. Ik vind het belangrijk dat de maatschappij vrouw en man als gelijkwaardig behandelt, maar er moet niet uit het oog worden verloren dat man en vrouw niet gelijk zijn. En bovendien moet je ervan uit kunnen gaan dat een vrouw voor zichzelf op kan komen.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
>> Je mag me wel jij blijven noemen. Ik vind het wel noodzakelijk, omdat iedereen dan kan kiezen voor een eigen leven.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
>> Nee, vrouwen verdienen vaak nog steeds minder dan mannen in dezelfde positie. Daar moet nog wel wat veranderen, maar ik denk dat het niet nodig is om een grote feministische beweging op te zetten.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 14:36
Sasbeest
Avatar van Sasbeest
Sasbeest is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Eerst een carriere, daarna huisvrouw (met evt. nog 1 dag een andere baan)

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Eerst fulltime baan, toen ze kinderen kreeg fulltime huismoeder, en toen de kinders 8 en 10 waren, parttime baan.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
Mijn oma was fulltime huisvrouw

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Vrouwen zijn gelijker aan mannen dan vroeger, de taken zijn anders verdeeld

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Heb ik niet echt een mening over, weet er te weinig vanaf

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Vind ik wel noodzakelijk, omdat mannen nog altijd x procent meer verdienen dan vrouwen met dezelfde baan

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Nee, zie hierboven.
__________________
Liefde was als de regen, ze veranderde in ijs of verdween
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 15:52
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Citaat:
Joco schreef op 23-11-2004 @ 15:53 :
even deze enquete in te vullen?

Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Ik studeer geneeskunde en het is wel de bedoeling dat ik dus later als arts ga werken. Maar op zich zou ik denk ik ook wel kinderen willen, dus ik denk dat ik niet fulltime zou gaan werekn om het toch te kunnen combineren.
Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Toen ik klein was werkte mijn moeder soms 's avonds, zodat mijn vader bij mij en mijn broertje was. Toen mijn andere broertje werd geboren en nog 5 jaar daarna, werkte ze in het weekend. En nu we oud genoeg zijn werkt ze 40% en dus ook wel eens door de week
Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
Mijn oma's werkten allebei niet en waren dus fulltime huisvrouw
Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Ik denk dat vrouwen in de nederlandse maatschappij een steeds grotere rol in gaan nemen. Ze zijn nu vaak ook gedeeltelijk kostwinner, terwijl mannen gedeeltelijk het huishouden doen. Dit vind ik een goede zaak.
Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Ik vind het belangrijk dat vrouwen de kans krijgen om met hun leven te doen wat ze willen. of dat heel feministisch is weet ik niet. je kan het natuurlijk ook overdrijven door de mannen compleet ondergeschikt te maken, dit vind ik een beetje overdreven.l
Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Omdat ik vind dat mannen en vrouwen ook gelijk aan elkaar behoren te zijn. Vrouwen mogen dan wel de last hebben van de zwangerschap en het zogen van een kind, maar ik vind dat mannen hier respect en begrip voor moeten hebben en dat vrouwen dus ook eenzelfde plaats in de samenleving verdienen.
Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Nee, het komt nog regelmatig voor dat vrouwen minder betaald krijgen, of niet worden aangenomen omdat ze een kinderwens hebben en dus te duur zijn. Verder worden vrouwen vaak nog steeds gezien als het zwakkere geslacht,...



__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 16:37
Erbenda
Avatar van Erbenda
Erbenda is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Hmtja iets er tussenin denk ik. Ik wil geen full-time huisvrouw worden, maar als er kinderen komen wil ik er wel goed voor ze zijn. Dan wordt het denk ik een parttime-baan.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Eerst was ze full-time huisvrouw, maar nu werkt ze. Dit doet ze nu al zo'n 8 jaar.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
Ze was full-time huisvrouw.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Vrouwen hebben tegenwoordig meer keuzevrijheid, al denk ik niet dat ze het daardoor gemakkelijker hebben gekregen. Vrouwen hebben nu ook de kans een goede opleiding te voltooien en te gaan werken, maar toch zal zij meer in het huishouden doen. Ook maatschappelijk gezien hebben vrouwen meer rechten en vrijheid gekregen.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Het is goed dat het bestaat, de vrouw is er nl erg op vooruit gegaan door de feministische beweging. Maar het idee van alleen vrouwen aan de macht, vind ik nergens op slaan en gaat te ver.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Ik vind van wel, omdat man en vrouw nog steeds niet volledig gelijk zijn. Mannen verdienen nog steeds meer, en hebben een grotere kans op een baan bij dezelfde kwalificaties.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Nee, er bestaan nog steeds verschillen tussen mannen en vrouwen en deze zouden helemaal niet meer moeten bestaan. Daarbij worden vrouwen nog steeds gediscrimineerd door sommige mannen.
__________________
Kun je het lezen???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2004, 16:58
Verwijderd
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Carriere. Ik zit niet voor niets op de TU. Huishouden kan je er wel naast doen denk ik. En als je geld hebt kan je altijd nog een werkster inhuren.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Ze had een baan tot ik werd geboren . Daarna is ze jaren huisvrouw geweest, en nu sinds een jaar of 5 werkt ze weer full-time.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
Weet niet zeker. Denk dat m'n oma huisvrouw was en ze werkte in een sigarenwinkel (weet niet of dat full-time was).

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Vroeger was die rol niet zo groot denk ik. In het gezin was de man ook de baas. De vrouw deed het huishouden. Nu is dat wel veranderd. Vrouwen werken nu vaker en hebben meer in te brengen. De man is niet alleen de baas.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Op zich wel goed. Vrouwen hebben ook het recht op gelijke rechten en kansen op de arbeidsmarkt enzo. Maar ik vind wel dat kinderen normaal moeten kunnen worden opgevoed. Ik ben er echt tegen dat er kinderen 5 dagen in de week in een creche zitten.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Vind het eigenlijk wel noodzakelijk. Vrouwen zijn echt niet slechter in werk dan mannen. En ze hebben ook recht op werk.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Ja, denk het wel. Weet niet hoe het met salaris zit, maar iedere vrouw mag en kan werken, net zoals de man.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 17:24
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
geen carriere, geen huisvrouw svp

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
had een baan

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
die stond denk ik voor zover ik weet fulltime in het huishouden

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
nu staan ze wat meer in de maatschappij he

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
in sommige gevallen overdreven. alleen het woord is al vreselijk.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
niet noodzakelijk. waarom? vrouwen hebben rechten om te doen wat ze willen, en naar mijn mening is die gelijktrekking op juiste hoogte bereikt.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet? nee, zal vast wel door gaan. niet dat ik het daar perse mee eens ben.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 17:27
Sparkle.
Avatar van Sparkle.
Sparkle. is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Beiden.
Ik ambieer een carriere als historicus, het liefst in het onderwijs. En dan uiteindelijk (con)rector worden.
Eerst een jaartje of 4/5 full-time werken, en dan dan kids.
Maar wanneer ik dus meer verdien dan mijn man, gaan wij beiden minder werken. Bijv. hij 3 dagen en ik 4 ofzo, dan zien we tegen die tijd dan wel weer.
Maar wanneer we aan kinderen beginnen, "geven" wij beiden een beetje van onze carriere op.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Voordat mijn moeders 1e kind (ik dus) was geboren, werkte ze full-time, hierna is ze part-time blijven werken.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
Mijn oma was full-time huisvrouw.
Mijn opa had een eigen transportbedrijf en daar werkte mijn oma af en toe ook in mee, maar de zorg voor de kinderen rustte voornamelijk op haar schouders.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Het ambieren van een carriere van een vrouw met kinderen wordt nu meer geaccepteerd dan destijds.
Bovendien hebben ze nu "gelijke rechten" als de man, hoewel gelijk... Ik denk dat daar nog wel het een en ander aan te veranderen is.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Het feminisme is een noodzakelijk iets, voor de algemene en brede ontwikkeling van de vrouw.
Zonder het feminisme, zouden wij waarschijnlijk nog steeds gezien worden als "ondergeschikte" aan de man.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Omdat wij in alle opzichten gelijk zijn aan elkaar, en zo hoort het ook te zijn.
Er valt in "achterstands"landen ook nog genoeg te veranderen, en ook vind ik het eens tijd worden dat vrouwen op met een zelfde functie als de man, op dezelfde schaal betaald moeten krijgen.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Nee, nog niet helemaal.
Zie antwoord bij bovenstaande vraag.
__________________
No Limits. No Compromises. She is an original.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 17:30
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Denk dat het eerder carrière wordt...

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Eerst was ze full time huisvrouw, nu part-time zeg maar ze heeft nu een part-time baan.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
De ouders van mijn pa hadden een boerderij, daar werkte dus iedereen in het boerenbedrijf. Oma deed vooral het huishouden, maar werkte dus ook mee. Bij mijn ma deed oma het huishouden, alhoewel ze ook verdiende met kleren naaien.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Nu gaan vrouwen steeds meer voor carrière in plaats van full time huisvrouw.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Goed, moet kunnen dat vrouwen ook verschillende banen kunnen uitoefenen, zoals mannen. Zolang de opvoeding van de kinderen er maar niet onder lijdt.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Wel, het is nog altijd "leuk" als nog verschillen zijn te onderkennen in de twee geslachten.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Deels, zal in de toekomst denk ik alleen nog maar meer toenemen.

Dit was het al, alvast bedankt
Graag gedaan.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 18:27
Experiment
Experiment is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
- werken, maar ook kinderen

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
- baan

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
- mijn opa werkte en mijn oma en de kinderen deden het huishouden

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
- nu is het ook normaal dat ze ook werken (duh) of bijvoorbeeld geen kinderen willen

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
- dat was een hele invloedrijke ontwikkeling, en ik ben er blij mee dat het is gebeurd

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
- wel: bij moslims bijvoorbeeld wordt de vrouw sterk ahctergesteld

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
- niet overal dus, verder worden vrouwen naar mijn mening te veel als seksobject neergezet in reclame, videoclips e.d. Dit beeld van vrouwen moet naar mijn mening nog veranderen
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 19:00
freakinaround
Avatar van freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Joco schreef op 23-11-2004 @ 15:53 :
even deze enquete in te vullen?
Wij, Job en Corné doen ons profielwerkstuk over het feminisme.
Wij hebben een enquete samengesteld, en hopen via internet een breed publiek aan te trekken.
alvast bedankt...


Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
carrière maken.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
mn moeder heeft een baan.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
mn opa en oma hadden een eigen winkel, dus werkten allebei. bij mn andere oma, mn opa zat in het leger en mn oma was huisvrouw.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
vroeger werkten er veel minder vrouwen dan nu. de man was de baas in het gezin vroeger?

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
postief, er is veel veranderd sindsdien, namelijk het kiesrecht en bij steeds meer werk worden er vrouwen geaccepteerd

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
wel. iedereen moet gelijk worden behandeld.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
ja, maar niet overal op de wereld, zoals bij moslims, ik hoop dat dit zal veranderen in de toekomst




Dit was het al, alvast bedankt
graag gedaan
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 19:07
Cait
Cait is offline

Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?


Eerst carriere, mocht ik ooit kinderen krijgen, zou ik mjin werk en mijn gezin willen combineren.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Mijn moeder was toen mijn zusje en ik nog klein waren, en mijn broertje heel klein (kleuter) full-time huisvrouw, daarna ging ze werken.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
Mijn ene oma en opa hadden een werkster geloof ik. Bij mn andere was mn oma huisvrouw en mijn opa werkte van 7 uur sochtens tot 8 uur savonds meestal.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Ik denk dat vrouwen nu aanweziger zijn en vrijer zijn in hun doen en laten,... maar dat er nog steeds raar wordt opgekeken als een vrouw zich 'als een man' gaat gedragen. Vroeger was het raar als je carriere wilde maken als vrouw, nu is het juist vreemder als je huisvrouw wil worden, heb ik het idee.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Ik ben blij dat het overdreven gedoe van het begin van de emancipatie over is. Ik vind het goed dat het is gebeurd, maar ik denk niet dat veel verdere emancipatie de wereld ten goede zou komen.[/B]

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
We moeten niet vergeten dat vrouwen geen mannen zijn en daarom dus niet gelijk zijn aan elkaar. We hebben ieder onze eigen sterkepunten en zwaktepunten. Maar toch moet er nog iets meer gelijkgeschakeld worden,...ik heb wel het idee dat we nog steeds leven in de mannenwereld. In de professionele sfeer zijn mannen en vrouwen niet zo gelijk als zou moeten.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Nee, het is niet voltooid. Denk aan reclame en achtergestelde lande en het zakenleven.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2004, 10:00
fib
Avatar van fib
fib is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
-carriere!! (meer dan 50% in het huishouden wil ik niet verrichten)

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
-Toen mijn jongste broertje oud genoeg was om zelf naar school te gaan, ging me moeder weer werken (16 tot 24 uur per week)

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
-Vaders kant: Opa werkte, oma ook (maar werd afgekeurd)
-Moeders kant: Opa werkte (maar werd afgekeurd) oma is huisvrouw.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
-Vroeger had de vrouw recht op de 3 k's: keuken kerk en kind. Nu begeven ze zich op de arbeidsmarkt (helaas wel partime)

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
-van grote betekenis geweest

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
-Mannen en vrouwen zijn idd niet het zelfde, maar de kwaliteiten van een vrouw moeten benut worden. Het huishouden kan elke %&%

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
-Neej, vooral in sommige (sub)culturen metname de Turken en Marokanen. Verder vind ik het jammer dat de vrouwen altijd partime gaan werken ipv. de mannen als ze kinderen krijgen.
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 25-11-2004, 10:31
Sasz
Avatar van Sasz
Sasz is offline
Citaat:
Joco schreef op 23-11-2004 @ 15:53 :
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman? carriere!

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Ze had een part-time baan
Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma? mijn oma werkte alleen toen ze nog niet getrouwd was, daarna zat ze alleen in t huishouden

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu? vroeger moest de vrouw als ze eenmaal getrouwd was, thuis blijven. dat hoeft nu niet meer!

Hoe kijk je tegen het feminisme aan? positief

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk? ja dat is noodzakelijk, omdat mannen nog altijd meer verdienen dan vrouwen voor hetzelfde werk, wat natuurlijk enorme onzin is!

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet? bijna, op de lonen na!




Dit was het al, alvast bedankt
__________________
droom niet je leven, maar leef je dromen
Met citaat reageren
Oud 25-11-2004, 10:56
Zonnebloempje
Avatar van Zonnebloempje
Zonnebloempje is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Ik kies voor een carrière! Waarschijnlijk zal het een middenweg worden tussen huisvrouw en carrière (want die bestaat ook nog!), maar ik ga niet m'n hele leven huisvrouwtje spelen...

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Mijn moeder HEEFT een baan en ook altijd gehad. Ook toen we klein waren is ze altijd blijven werken (wel minder toen).

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
Mijn oma's hebben beide geen carrière kunnen maken. Mijn ene oma (moeders kant) heeft hier denk ik zelf voor gekozen. Mijn oma (vaders kant) heeft hier nooit de kans voor gekregen, waar ze zelf nog steeds bedroefd op terug kijkt (want ze is heel slim!).

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Vrouwen zijn nu meer gelijk aan mannen dan vroeger. Vroeger was de vrouw de huisvrouw en had ze minder te zeggen, nu is dat in mijn ogen wel aardig gelijk.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Vind ik erg goed. Waarom zouden vrouwen minder dan mannen zijn, geen enkele reden voor?

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Het ligt er een beetje aan in welke cultuur je praat... Gaat het over onze cultuur: aardig gelijk. In vele andere culturen is de gelijkheid nog lang niet zo, hoop dat dit ooit nog wel komt!

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
In nederland wel aardig denk ik. Veel vrouwen werken (en hebben zelf de keuze om te mogen werken of niet) en hier en daar zie je ook eens een huisman langs komen
Met citaat reageren
Oud 25-11-2004, 11:32
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
Joco schreef op 23-11-2004 @ 15:53 :

Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Liefst combinatie van beiden

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
ze heeft/had een full-time baan

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
Mijn oma had een eigen lingeriezaak, had ze het dus erg druk mee. Huishouding moest mijn moeder doen voor groot deel.
Andere oma was thuis.


Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Vrouwen werken nu eerder en meer. Meer gelijkheid. Het is nu niet raar als vrouw en man beiden werken.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
vanzelfsprekend

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
gelijkheid blijheid

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
nog lang niet overal helaas, kijk alleen al naar reclames en programma's



Dit was het al, alvast bedankt
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-11-2004, 13:03
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Carrière
Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Toen ik naar school ging heeft ze gewerkt en een opleiding gevolgd. (Inmiddels heeft ze haar derde opleiding afgerond en werkt ze nog steeds.)
Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
Zij heeft bijna nooit gewerkt
Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Vroeger werkten ze nauwelijks, dat gebeurt nu wel
Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Het is soms wat overdreven.
Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Wel, want het is nog niet gelijk getrokken.
Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Nee zeker niet. Er moet nog veel gebeuren. Bijvoorbeeld betere kinderopvang (meer vergoeding van de overheid). Daarnaast zijn er nog teveel verschillen tussen mannen en vrouwen in de werksfeer.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2004, 16:36
Nyawa
Ja.

1. Carrière
2. Baan, 3 dagen per week, behalve in mijn eerste twee jaar
3. Gewerkt tot ze ging trouwen
4. Vroeger kozen vrouwen sneller voor familie, nu hebben ze veel vaker een baan
5. Iets te extreem. Mannen en vrouwen moeten gelijk zijn, vrouwen moeten niet een bevoorrechte positie krijgen.
6. Wel, want het is nog niet gelijk getrokken.
7. Nee, zeker niet. Veel vrouwen hebben lagere functies dan mannen, bijv. vrouwelijke postbodes krijgen minder betaald dan mannelijke, kinderopvang is slecht geregeld, part-time werken is vaak niet geaccepteerd, etc.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2004, 17:17
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Carriere, en een klein deel huisvrouw. Ik neem hierbij aan dat ik een man heb en dat hij een groot deel van het huishouden op zich neemt.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Eerst directrice kinderdagverblijf, daarna overspannen en full-time huisvrouw.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
Mijn eerste oma was al heel geemancipeerd voor haar tijd, werkte op een school maar zorgde ook voor de kinderen. Mijn tweede werkte ook wel, maar wat minder slim werk.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Heel vroeger was het natuurlijk heel anders. Nu vind ik dat vrouwen een beetje inzakken wat betreft opkomen voor zichzelf. Het word weer 'in' domme huisvrouw te zijn. In de jaren 70 had je al die acties over eigen buik enzo, nu hoor je niemand meer over dat ze vermoeden dat ze niet aangenomen worden omdat ze vrouw zijn.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Als een goed iets, iedereen moet blijven overwegen of hij/zij goed behandeld word.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Omdat het gewoon zo hoort. En omdat je zo een betere economie en wetenschap krijgt. Zonder al die slimme vrouwen zouden we een veel slechtere positie in de wereld hebben.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Nee, vrouwen worden soms nog steeds achtergesteld in het bedrijfsleven. Mannen kunnen vaak ook nog niet omgaan met hun 'gekwetste' mannen-gevoelens, ze voelen zich onzeker nu vrouwen een keuze hebben en die ook duidelijk kenbaar maken.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2004, 17:55
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
even deze enquete in te vullen?
Ja hoor

Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Carriere. Ik wil later zaken gaan doen. Wat precies weet ik nog niet maar ik heb nog zo lang te gaan. Ik wil ook kinderen, en een man natuurlijk. Ik wil dat mijn man ook werkt, en dat we allebei een beetje aan het huishouden doen. Ik wil wel deel van mijn kinderen's leven zijn, maar zal waarschijnlijk een oppas nemen en gebruik maken van een kinderopvang. Dat deed mijn moeder ook bij mij en mijn zus, en ik vond het leuk, en gezellig. Het was gewoon dood normaal. En mijn moeder bleef mijn moeder gewoon ook al zat ze niet heel de dag achter mij aan te rennen. Niets mis mee dus.
Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Full-time baan (als huisarts) + huisvrouw (maar ze heeft dus minder tijd voor het huishouden dan normale huisvrouwen, ze doet de dagelijkse dingetjes even. Afwassen etc. Maar ik en mijn zus helpen ook)
Daarbij draagt mijn vader niet bij aan het financieel inkomen. Maar dat moet hij weten... Huisman is hij ook niet. Mijn moeder was trouwens ook iets van de eerste allochtone huisarts in onze stad & omgeving en heeft altijd al gewerkt. Feminisme zit in ons bloed.
Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
Geen idee....
Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Ze werken nu zelf ook, dus helpen mee aan een betere economie. Ook zijn ze niet meer onderdanig aan een man.
Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Goed. Go girl
Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Ach die is er toch al. En anders moet je dat maar opeisen. Seksisme en discriminatie vind ik echt niet kunnen. Vrouwen moeten op elk gebied gelijk geschakeld worden aan mannen. (Behalve voetbal ofzo, moet ik toegeven.)
In sommige landen worden vrouwen nog wel ernstig gediscrimineerd en onderdrukt. Daar moet zeker wat aan gedaan worden. Maar ja, dat gaat niet zo 1 2 3. Dus hoe je dat zou moeten aanpakken is nog maar de vraag...
Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Mwah, je moet er natuurlijk altijd aan blijven werken en het in stand houden.
Alhoewel vrouwen in andere culturen nog vaak worden onderdrukt. Sommige landen hebben nog een lange weg te gaan.

Dit was het al, alvast bedankt
Graag gedaan.

Laatst gewijzigd op 25-11-2004 om 18:45.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2004, 18:44
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 24-11-2004 @ 17:24 :
Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
had een baan

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
nu staan ze wat meer in de maatschappij he

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
in sommige gevallen overdreven. alleen het woord is al vreselijk.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
niet noodzakelijk. waarom? vrouwen hebben rechten om te doen wat ze willen, en naar mijn mening is die gelijktrekking op juiste hoogte bereikt.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet? nee, zal vast wel door gaan. niet dat ik het daar perse mee eens ben.
Bah, wat voor vrouw ben jij.

Citaat:
fib:
Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
-Neej, vooral in sommige (sub)culturen metname de Turken en Marokanen. Verder vind ik het jammer dat de vrouwen altijd partime gaan werken ipv. de mannen als ze kinderen krijgen.
Umm!! TURKIJE?! Turkije is hartstikke modern en het wordt ook al feministischer!! Wowwwww wat een slecht beeld over Turkije. Vooral Istanbul is al een wereldstad, en is al westers geworden. Waar mijn familie dus vandaan komt. Niets tegen Turkije!! Bah! Jullie denken natuurlijk weer dat Turkije achterlijk is. Dat is helemaal niet! Ga er maar eens heen!!! Poeh.... Laag intelligentie quotient die kaaskoppen die dit denken.

Laatst gewijzigd op 25-11-2004 om 18:50.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2004, 18:49
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Joco schreef op 23-11-2004 @ 15:53 :

Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?

Ik hoop het te kunnen combineren, allebei 3,5 a 4 dagen werken ofzo.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?

Huisvrouw

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?

Mijn oma zat thuis, mijn opa werkte.

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?

Vrouwens hebben nu de kans om een baan te nemen, maar schieten daar niet veel mee op. Weinig mannen zijn bereid op hun werk in te leveren, en daardoor hebben veel vrouwens stress op hun werk en thuis, omdat niemand dat een enkele dag overneemt.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?

Tis goed, maar er moet nog veel gebeuren.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Zoals twee vragen geleden genoemd. Verder schijnt er nog steeds ongelijkheod te zijn in salaris in sommige jobs.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?

Nope.




Dit was het al, alvast bedankt
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 10:36
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?

Geen idee, vind allebei prima

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?

baan

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?

geen idee

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
vroeger vrouwen zorgen voor kinderen nu baan

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?

vind het wel best

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?

prima zo alleen mag de vrouw evenveel verdienen als de man

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?

nee want ze verdienen niet evenveel
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 19:02
tandenborstel
Avatar van tandenborstel
tandenborstel is offline
Citaat:
Joco schreef op 23-11-2004 @ 15:53 :
even deze enquete in te vullen?

Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?

combinatie

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?

een fulltime baan

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?

oma's! beide meer huishoudelijk

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?

dat lijkt me duidelijk

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?

geen problemen mee

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?

ze moeten gelijke kansen hebben, maar alsnog zullen veel vrouwen er alsnog voor kiezen om gewoon moeder / huishoudelijk te worden

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?

zo ongeveer wel, maar niet bij alle beroepen bijv.

Dit was het al, alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 19:16
Zazoo
Zazoo is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
carriere

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?baan

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
ene heeft paar jaar gewerkt en is toen het huishouden gaan doen en haar man werkte en andere heeft altijd t huishouden egdaan terwijl haar man werkte

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
vroeger deed de vrouw vaak het huishouden en werkte de man en had de man ook meer te vertellen dan de vrouw. nu is dat ongeveer gelijk.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
erg goed. heb mn profielwerkstuk ook over feminisme gedaan en ze hebben erg veel bereikt. tegenwoordig hebben vrouwen bijna gelijke kansen als mannen.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
niet noodzakelijk. denk dat het doel wel ongeveer bereikt is. er zijn nog steeds duidelijke mannenberoepen maar dat is de keus van de vrouwen zelf.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
hier denk ik van wel. heb niet het idee dat vrouwen als minder worden gezien dan mannen.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 23:00
Verwijderd
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman? combinatie

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
beide, eerste thuis na scheiding baan.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?alleen huishouding

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
nu is meer maatschappelijke druk op werken 'v/d vrouw

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
ok tot in beperkte mate


Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
wel/niet beide... hetloopt zoals hetl oopt

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?




Dit was het al, alvast bedankt [/B][/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 06:41
miro
Avatar van miro
miro is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
carriere

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Ze heeft een baan

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
oma deed huishoudelijke taken

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
vrouwen komen nu meer voor zichzelf op, hebben meer gelijke rechten

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Zo lang vrouwen onderdrukt zijn door mannen, of zich zo voelen, moeten ze voor zichzelf opkomen.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Ja, vrouwen doen niet onder voor een man

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Nee, het is nog steeds zo dat vrouwens meestal minder verdienen, ookal hebben ze dezelfde functie als een man. Zo zijn er nog meer voorbeelden te bedenken.




Dit was het al, alvast bedankt [/B][/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 12:57
Verwijderd
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman? Ik kies voor een carriere

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Ze heeft een baan

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma? Ik denk dat het bij mij oma iets van 30-70 was

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu? Vrouwen zijn nu gelijkgeschakeld aan mannen terwijl dat vroeger niet altijd zo was. Dat gold zowel voor gezin als maatschappij. Maar ik denk wel dat er vroeger net zo goed vrouwen waren die evenveel te zeggen hadden als hun man. HEt waren er misschien alleen minder.


Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Feminisme is een goed iets maar je moet het niet overdrijven. Ik denk dat we nu op een punt gekomen zijn dat het doel van het feminisme is bereikt.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk? Wat moet er verder dan nog allemaal gelijkgeschakeld worden?

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Ik vind van wel. Vrouwen hebben precies dezelfde rechten en plichten als mannen, de rolverdeling binnen het gezin is een persoonlijke kwestie. Vrouwen kiezen er tegenwoordig zelf voor om huisvrouw te worden en/of te gaan werken. Het wordt hen niet meer opgedrongen. En als dat wel gebeurt dan is dat een uitzondering.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 16:35
catootje
Avatar van catootje
catootje is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Ik kies voor een carrière. ik doe nu havo en daar kan ik best goed mee uit komen. Daarnaast zal ik wel huisvrouw worden, maar ik neem aan dat mijn man ook zal helpen in het huishouden. vooral omdat ik van plan ben, bij de politie te gaan, en daar heb je niet altijd even vaste werktijden.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Mijn moeder had een baan, ze was juffrouw. en nu, na een lange tijd afwezig geweest te zijn, probeert ze het weer een beetje op te pikken.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
Beide oma's waren meer huishoudelijk, al is één van mn twee oma's ook juffrouw geweest dacht ik..

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Ik denk dat het huishouden nu meer verdeeld is.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Ik vind het allemaal wel best
__________________
________________
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 18:42
blacky
Avatar van blacky
blacky is offline
Kies jij later voor een carrière of wordt je huisvrouw/huisman?
Ik denk dat ik later wel wil gaan werken. ben over 2,5 hoop ik klaar met mijn studie en dan wil ik gaan werken. Of ik als ik misschien kinderen zou krijgen ook nog blijf werken weet ik niet.

Was je moeder full-time huisvrouw, of had ze een baan?
Toen ik klein was, was mijn moeder fulltime huisvrouw, maar sinds mijn broertje ook naar de basisschool ging is mijn moeder halve dagen gaan werken.

Wat was de verhouding carrière/huishoudelijke taken bij je oma?
50/50

Wat zijn de verschillen van de rol van vrouwen (in gezin en maatschappij) vroeger en nu?
Dat vrouwen er vroeger alleen voor stonden als het om het opvoeden van de kinderen ging en het huishouden. Nu dragen de meeste mannen hun steentje daar ook in bij.

Hoe kijk je tegen het feminisme aan?
Ik vind het wel goed, anders hadden wij als vrouw zijnde nu nooit alle dingen kunnen doen die wij nu kunnen doen. Denk maar aan stemrecht, scholing, blijven werken als je kinderen hebt, abaortus, de pil.

Waarom vindt u een verdere gelijkschakeling tussen man en vrouw (wel/niet) noodzakelijk?
Ik vind dat je allebei gelijke kansen en gelijke rechten moet hebben, maar sommige beroepen zijn gewoon niet weggelegd voor vrouwen, omdat voor ons lichamelijk veel te zwaar is.

Is de emancipatie van vrouwen voltooid, waarom wel/niet?
Ik denk het niet, omdat veel vrouwen nog steeds niet genoeg te zeggen hebben. De mannen spelen nog steeds de baas over hun terwijl ze ook hun eigen mening, rechten en plichten hebben.
__________________
Geen knoop aan vast te touwen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:12.