Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-09-2002, 22:31
John Sickbock
John Sickbock is offline
Als beide mogelijke keuzes waarheid worden, wat is (de waarde van) een keuze dan?

In een SF-boek, geschreven door Isaac Asimov en getiteld “The End of Eternity”, wordt een interessant wereldbeeld beschreven. De schrijver vertelt dat, bij alle ‘keuzes en andere toevalligheden’ waarbij er meerdere vervolgen mogelijk zijn, deze meerdere mogelijkheden allemaal waarheid zullen worden, elk echter in een andere wereld, een andere subwereld moeten we dus zeggen.
In sommige theorieen die verbonden worden met quantummechanica bestaat hetzelfde idee, heb ik mij laten vertellen.

Als dit waar is, hoe ga je dan staan tegenover keuzes die je moet maken?

Probleemstelling & argument, zeg het maar als er iets niet in klopt, aanname is dat de wereld inderdaad op die manier in elkaar zit:
Het maakt niet uit wat je kiest, want beide keuzes zullen toch waarheid worden.



Vertel jullie visie op dit alles!
__________________
Do one thing that scares you every day ~ De wereld is niet vastgeroest, al lijkt dat soms zo ~ We ontwikkelen allemaal op een andere manier, gelukkig!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-09-2002, 09:56
Verwijderd
Welnu, mocht deze theorie waarheid zijn dan stel ik me dat voor alsof elke mogelijke keuze die ooit gemaakt kan worden reeds alle mogelijke werelden heeft gecreeerd, maar dat er maar 1 van die werkelijkheden wordt geleefd.

Ik heb hieromtrent eens een zeer interessant voorbeeld te zien gekregen, dat het voorgaande als volgt omschrijft:
Zie het als een computerspel op cd-rom. Op de cd staan reeds alle mogelijke keuzes die je in het spel kan maken opgeslagen inclusief de gevolgen van die keuzes. Er is elke keer dat je het spel speelt echter maar 1 verhaallijn die je volgt.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 17:44
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Ik heb ooit op tv een interview gezien met een nogal vreemde Engelse geleerde die stelde dat alle mogelijkheden en keuzes niet alleen parallel waarheid worden, maar zelfs al zijn. Er zijn oneindig veel parallele werelden, volgens hem, allemaal in verschillende tijden en fases van dezelfde "rode draad" van keuzemogelijkheden en -resultaten, zogezegd. Ik zal er nog eens wat over opzoeken, deze thread deed me eraan denken en dat was wel interessant.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 19:47
Soulflame
Avatar van Soulflame
Soulflame is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Ik heb ooit op tv een interview gezien met een nogal vreemde Engelse geleerde die stelde dat alle mogelijkheden en keuzes niet alleen parallel waarheid worden, maar zelfs al zijn. Er zijn oneindig veel parallele werelden, volgens hem, allemaal in verschillende tijden en fases van dezelfde "rode draad" van keuzemogelijkheden en -resultaten, zogezegd. Ik zal er nog eens wat over opzoeken, deze thread deed me eraan denken en dat was wel interessant.
Klinkt een beetje 'Sliders'-achtig (TV serie)

Ik ben het overigens met Kontradix eens; we beleven maar 1 werkelijkheid...
__________________
Hope is the one crop that can grow in any climate
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 20:00
SCiENTiST
Avatar van SCiENTiST
SCiENTiST is offline
Citaat:
John Sickbock schreef:
De schrijver vertelt dat, bij alle ‘keuzes en andere toevalligheden’ waarbij er meerdere vervolgen mogelijk zijn, deze meerdere mogelijkheden allemaal waarheid zullen worden, elk echter in een andere wereld, een andere subwereld moeten we dus zeggen.
In sommige theorieen die verbonden worden met quantummechanica bestaat hetzelfde idee, heb ik mij laten vertellen.
Dit is ook een veelvoorkomend thema in Star Trek: TNG, over paralelle dimensies dus. Deze aflevering bijvoorbeeld: http://www.startrek.com/library/tng_...tail_68632.asp

Laatst gewijzigd op 25-09-2002 om 20:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [Centraal] Processors
Enlightenment
85 09-12-2005 21:00
VWO Filosofie
Upior
79 06-06-2005 09:35
Levensbeschouwing & Filosofie bewijzen tegen het bestaan van een christelijke god
samoth
153 06-05-2004 10:16
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 21:59
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie hier zijn bijna alle antwoorden van De Stad...
0 22-03-2001 19:57
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Heeft iemand de antwoorden van CKV De Stad
2 22-03-2001 19:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:12.