Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2004, 11:14
Snow White
Avatar van Snow White
Snow White is offline


Getaand gezicht
wakend over de vlam
van eeuwig lijden

Gehard gezicht
warm vol leven
een kind nog
vergeten in het donker

Stralend gezichtje
laat het licht in zijn hart
ontdooit zijn tere ziel

__________________
BE the *miracle* !
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2004, 11:47
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Wederom een metrum- en rijmloos gedicht, welke soort mijn persoonlijke voorkeur niet verkrijgt.

Maar de sfeer is wel dusdanig weergegeven dat het deze kritiek overstelpt. Mooi gedaan.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 15:29
heldine
Avatar van heldine
heldine is offline
heel mooi. =)
echt. de sfeer die je schept.. spreekt me erg aan. mooi.
__________________
Ben ik weer.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 17:09
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Je sfeer komt wel over, maar ik mis toch wat, volgens mij kun je meer met dit onderwerp, wat niet betekent dat dit slecht is trouwens.

Misschien zou je hier en daar punten aan het eind van de regel aan kunnen brengen, dat zou het voor mij net iets meer af maken .
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 20:33
Snow White
Avatar van Snow White
Snow White is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 08-03-2004 @ 12:47:
Wederom een metrum- en rijmloos gedicht, welke soort mijn persoonlijke voorkeur niet verkrijgt.

Maar de sfeer is wel dusdanig weergegeven dat het deze kritiek overstelpt. Mooi gedaan.
Ik schrijf vaker een rijmloos gedicht, ik kan daar soms beter sfeer mee scheppen. Zoals nu blijkt. Ookal vind je dit misschien niet helemaal 'jou straatje' ik ben blij met je commentaar en compliment.

thanks!
__________________
BE the *miracle* !
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 20:34
Snow White
Avatar van Snow White
Snow White is offline
Citaat:
lovetear schreef op 08-03-2004 @ 18:09:
Je sfeer komt wel over, maar ik mis toch wat, volgens mij kun je meer met dit onderwerp, wat niet betekent dat dit slecht is trouwens.

Misschien zou je hier en daar punten aan het eind van de regel aan kunnen brengen, dat zou het voor mij net iets meer af maken .
Ik zal eens kijken wat ik hier mee kan. Ik denk inderdaad ook dat er meer in zit dan nu. Maar ik moet nog eeen beetje op gang komen!
thanks!
__________________
BE the *miracle* !
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 20:41
psycholoog
psycholoog is offline
de betekenis vind ik te zwaar uitgelegd en als ik het naar betekenis zou moeten verklaren, zie ik denkfouten:

als een gezicht getaand is, wil dat zeggen dahet geleden heeft. Lijden is iets wat je niet meer mee wil maken dus is het niet logisch dat het gezicht waakt hierover.
warm vol leven en kind in donker is ook weer een gevoel wat tegenspreekt in mijn ogen.
Ook een gehard gezicht vol leven is absurd, een gehard gezicht is net statisch, niet levend.
Een ziel die teer is moet je niet ontdooien, want ontdooien wijst op iets hards en sterks en misschien wel kouds en dus triest. Een tere ziel is net iets warms, broos en niet-ontdooibaar.
Als zijn gezicjht dan toch vol leven is, waarom is het dan nodig nog licht in het hart te laten?Ook dit is weer vreemd
De overgang van gezicht naar gezciht is wel mooi natuurlijk.
__________________
achteraf is iedereen wijs!!!!
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 20:48
Snow White
Avatar van Snow White
Snow White is offline
Citaat:
psycholoog schreef op 08-03-2004 @ 21:41:
de betekenis vind ik te zwaar uitgelegd en als ik het naar betekenis zou moeten verklaren, zie ik denkfouten:

als een gezicht getaand is, wil dat zeggen dahet geleden heeft. Lijden is iets wat je niet meer mee wil maken dus is het niet logisch dat het gezicht waakt hierover.
warm vol leven en kind in donker is ook weer een gevoel wat tegenspreekt in mijn ogen.
Ook een gehard gezicht vol leven is absurd, een gehard gezicht is net statisch, niet levend.
Een ziel die teer is moet je niet ontdooien, want ontdooien wijst op iets hards en sterks en misschien wel kouds en dus triest. Een tere ziel is net iets warms, broos en niet-ontdooibaar.
Als zijn gezicjht dan toch vol leven is, waarom is het dan nodig nog licht in het hart te laten?Ook dit is weer vreemd
De overgang van gezicht naar gezciht is wel mooi natuurlijk.
Het kind waarover het hier gaat, heeft ook zeker geleden. Het is een beeld wat ik voor ogen heb van een tibetaans jongetje dat vol verwachting in de lens staart met een kaarsje bij zijn hart en zijn handje ervoor. Zijn gezicht waakt over het kaarsje en zijn ziel ook. Hij wenst je een leven vol warmte toe. Hij lijdt nog steeds, hij wil het niet meemaken maar zit er middenin. Een gehard gezicht vol leven is niet absurd in mijn ogen. Zijn gezichtje is gehard door het zware leven, maar daarmee hoeft de levensenergie niet uit zijn gezichtje weggevaagd te zijn. Het kan er juist overduidelijk in aanwezig zijn.
Zijn gezicht is inderdaad vol leven, maar zijn hart is koud geworden door het lijden van binnen. Hij kan nog steeds stralen. Kinderen zijn weerbaar en veerkrachtig. Dat is de kracht van kinderen en hun ziel. Ze zijn kapot, maar kunnen nog stralen.
__________________
BE the *miracle* !
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek Graspop 2005
Master of Puppets
334 02-07-2005 14:14
Beleidszaken scholieren is de best
ignatius
235 10-10-2004 21:31
Verhalen & Gedichten Huizen zonder dak-->oorlog
Twijg
16 03-10-2004 21:48
Algemene schoolzaken agendateksten
gangstah_girl
0 06-07-2002 18:59
Algemene schoolzaken Versier la agenda!
Mik-mother
14 30-06-2002 06:45
Verhalen & Gedichten Kritiek (dus niet reageren als je niet tegen kritiek kan!)
Tantalus
31 02-02-2002 10:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.