Oud 29-10-2001, 22:05
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Ja, en ik zit wel op het goede forum.
Hoe was jouw eerste aanraking met de taal van de oude Romeinen en/of Grieken? Wat herinner je je van die eerste (proefles) of voorlichting? Vertel het hier!
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2001, 22:10
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Mijn eerste keer:
'Kom, we gaan achterin de klas zitten'. De leraar (een bepaalde bezoeker )begint met zijn poging tot het werven van toekomstige Gymnasiasten. Hij deelt stencils uit en we proeven het eerste beetje Latijn. 'Haha, wat simpel'...dachten we toen (nog..).

Ik vond er niks aan, gewoon Frans, maar dan anders. En who cares dat het de taal is van een heel erg oud volk?
De proefles was best wel leuk, maar het trok me niet bijzonder aan.
Die mening is nog een hele tijd zo gebleven, maar is na een aantal jaren (en de daarbij behorende bezoekjes aan het land van de Grieken) toch wel veranderd.
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 29-10-2001, 22:14
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Ohja, de volwassenen van dit forum mogen ook reageren hoor (stille hint).
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 29-10-2001, 22:35
DE bezoeker
DE bezoeker is offline
Citaat:
J@SPER schreef:
Ohja, de volwassenen van dit forum mogen ook reageren hoor (stille hint).
Naar Drs. P: Zutphen is een mooie stad, maar net iets te ver weg. Vrij ver, en je hebt meteen een probleem, aan je signature te zien.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2001, 15:15
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
DE bezoeker schreef:
Naar Drs. P: Zutphen is een mooie stad, maar net iets te ver weg. Vrij ver, en je hebt meteen een probleem, aan je signature te zien.
Ontopic aub.

__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 30-10-2001, 17:27
Woodstock
Avatar van Woodstock
Woodstock is offline
Citaat:
DE bezoeker schreef:
Naar Drs. P: Zutphen is een mooie stad, maar net iets te ver weg. Vrij ver, en je hebt meteen een probleem, aan je signature te zien.
Omsk was het toch? hoe komt u nou bij Zutphen?

__________________
Eat jazz, drink sunshine, listen to honey, talk to tea
Met citaat reageren
Oud 30-10-2001, 19:22
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
In groep 6 van de basisschool hebben wij een project over de Romeinen gehad. Ik heb er geen enkele herinnering meer aan, dus dat heeft geen indruk op me gemaakt.
Later, in juni toen ik in de eerste klas zat, werd ik gebeld: ik mocht wel gymnasium doen als ik wilde, ze dachten dat ik dat wel kon. Voor morgen beslissen aub. Ok, dat heb ik toen maar gedaan en zo kwam ik in september 1997 in 2 gymnasium. Op school gekomen op de eerste lesdag, vroeg de docent (nederlands) of we al een les hadden gehad. Grote verwarring binnen de klas: 'ja' zei de ene helft 'nee' zei de andere helft, waaronder ik. Ik had mijn eerste les Latijn gemist. Wist ik veel waar het bord met de roosterwijzigingen was op mijn nieuwe school... 's Middags had ik weer Latijn. Ik vond het wel aardig geloof ik. Niet echt spectaculair, maar wel leuk. Dat werd minder na een tijdje. Ik haald niet veel hoger dan een 6,5. Na pasen kregen we ook grieks. Dat vond ik erg moeilijk. Vage zinnen. In het begin van de derde zijn we overnieuw begonnen met Grieks (met een veel beter boek dan eerst. We kregen nu Pallas.). Vanaf toen vond ik Grieks erg leuk. Ook Latijn begon ik leuker te vinden. We kregen een nieuwe docent, die mij heel veel Latijnse grammatica heeft bijgebracht (waar ik nu erg veel plezier van heb ). Grieks en Latijn werden mijn leukste vakken op school. Daarom ben ik dit jaar Latijn en Grieks gaan studeren (iets waar ik nog niet zeer gelukkig mee ben).

(dit verhaal is niet helemaal de eerste ontmoeting, maar meer een verhaal over mijn complete Grieks en Latijn carriere, sorry)
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 30-10-2001, 21:59
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
Woodstock schreef:
hoe komt u nou bij Zutphen?
Das zeg maar 'insider talk'...

__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 30-10-2001, 22:26
flurry
flurry is offline
Citaat:
J@SPER schreef:
Das zeg maar 'insider talk'...

aaaaaaaaaahhh, volgens mij volg ik m jasper!

__________________
GROTE KNOEI
Met citaat reageren
Oud 31-10-2001, 14:22
kiezel
Avatar van kiezel
kiezel is offline
Ik was echt de enige die niet op de ledenwerving van meneer De bezoeker was, zat ongeveer in mn eentje in het tekenlokaal en iedereen maar balen van die saaie les Latijn . Maar toen had ik mn eerste kennismaking al gehad, in groep 8 een keertje een miniles gevolgd over Marcus Claudius enzo. Het leukste was dat meisje dat Nieuw-Grieks sprak, dat imponeerde bepaalde personen hier behoorlijk...
__________________
We are not striving for elegance
Met citaat reageren
Oud 01-11-2001, 17:07
kiezel
Avatar van kiezel
kiezel is offline
Drs. P is trouwens zoepertol, maar niet te lang want dan krijg je zwaar het heen-en-weer van die man...
__________________
We are not striving for elegance
Met citaat reageren
Oud 04-11-2001, 11:40
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Wij kregen een paar proeflessen toen ik in de eerste zat, van ene meneer Bel.
Ik weet nog dat ik dat best wel een ei vond, maar de lessen waren wel interessant.
De eerste zin die we gingen vertalen was:
Marcus et Cornelia in hortum ambulant.
En dan iets over een slang in de tuin en dan roepen ze vader geloof ik.
Ik weet ook nog dat ik steeds maar de klas rondkeek en dat ik dacht dat het een vreselijk stomme klas zou worden omdat er allemaal rare kinderen in zaten.
Maar achteraf viel dat ontzettend mee, de klas was hartstikke leuk.
En die meneer Bel ging weg van school, dus daar heb ik verder nooit les van gehad.
Ik weet ook nog dat we het met onze lerares Latijn hadden over 'die meneer Bel'en dat we hem best wel een klein beetje raar vonden, bleek het haar vriend te zijn! En nog steeds...
__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Met citaat reageren
Oud 15-11-2001, 21:23
Sophia
Sophia is offline
Tja, die eerste les Grieks/Latijn.....
Er kwam een mannetje met nogal een apart accent :-) ons, de brugklassertjes, wat uitleggen. Ik dacht nog, zal ik nou wel Grieks&Latijn nemen.....dat hou ik nooit vol met dat mannetje. Nu, vier jaar later, ben ik m'n tweede jaar prive-les Latijn&KCV bij het mannetje ingegaan. En dat accent ben ik inmiddels aan gewend........ Maar een tip: laat je bij proeflessen Grieks&Latijn nooit verleiden. Het blijkt altijd een stuk moeilijker dan je je had voorgesteld.
__________________
Rome sweet Rome...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2001, 21:30
Sallyke
Sallyke is offline
wij kregen voor we naar het middelbaar gingen een kennismekings les van ne gast van 't pms. Ik hoor em nog zeggen, 'en de volgorde van de woorden maakt geen verschil' Dat wordt simpel dacht ik. nu ja...
__________________
*Sally*
Met citaat reageren
Oud 25-11-2001, 10:30
Dexter
Dexter is offline
In de 1e kregen wij eerst 4 lessen: Latijnse Cultuur, Latijnse Taal, Griekse Cultuur en Griekse Taal. Daarna hadden we ook nog zo'n avond voor de ouders waar de leraar alles uit ging leggen enzo.........
Met citaat reageren
Oud 25-11-2001, 16:09
sandwoman
Avatar van sandwoman
sandwoman is offline
de voorlichting erover had ik gemist, stom van me (ik heb er zo'n spijt van dat ik gymnasium doe) Latijn is verschrikkelijk, zo vel werk en ontzettend saai (alleen de lerares kan nog wel eens grappig uit de hoek komen) en Grieks.. als je zo'n stoffige leraar hebt, met korsten in z'n baard (meer details zal ik je besparen) en meteen hard moet beginnen met het vertalen van die gekke letters en ouderwetse woorden moet gebruiken dan ben je er al snel schijtziek van!!
De eerste ervaring was slecht, en het is nu nog steeds verschrikkelijk!!
__________________
*Wie gaat er mee verdwalen? Ik weet de weg!*
Met citaat reageren
Oud 25-11-2001, 16:14
sandwoman
Avatar van sandwoman
sandwoman is offline
Citaat:
Onbekende schreef:
In het begin van de derde zijn we overnieuw begonnen met Grieks (met een veel beter boek dan eerst. We kregen nu Pallas.). Vanaf toen vond ik Grieks erg leuk.
Pallas, dat heb ik ook. *kots* Mijn werkboek staat volgekladderd met dingen als 'Grieks sucks' en 'ik haat Grieks'

__________________
*Wie gaat er mee verdwalen? Ik weet de weg!*
Met citaat reageren
Oud 03-12-2001, 20:50
Hannibal
Hannibal is offline
Bekkels kan ik me nog herinneren.
__________________
We are all one. I do not follow a better path, I just follow another path.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-12-2001, 20:52
Hannibal
Hannibal is offline
Citaat:
kiezel schreef:
Ik was echt de enige die niet op de ledenwerving van meneer De bezoeker was, zat ongeveer in mn eentje in het tekenlokaal en iedereen maar balen van die saaie les Latijn . Maar toen had ik mn eerste kennismaking al gehad, in groep 8 een keertje een miniles gevolgd over Marcus Claudius enzo. Het leukste was dat meisje dat Nieuw-Grieks sprak, dat imponeerde bepaalde personen hier behoorlijk...
Heej dat moet over mij gaan. Vertel, ik kan me er niks meer van herinneren.
__________________
We are all one. I do not follow a better path, I just follow another path.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2001, 13:00
manonnutju
manonnutju is offline
Mijn eerste keer was toen ik op de voorlichtingsdag van het gymnasium kwam, we deden het rijtje van sum, es, est, sumus, estis, sunt, of zoiets. Ik ging toch niet naar die school, maar na een jaar op het altijd leuke Olympus college (ja Ellen (en de rest), ik kan het niet laten..) ging ik toch maar Latijn doen. In de 3e kreeg ik ook Grieks, en na dat jaar verhuisde ik, en zo kwam ik in de klas waar ik nu zit, heel gezellig knus met z'n 8en bij Grieks.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2001, 21:24
kiezel
Avatar van kiezel
kiezel is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
Heej dat moet over mij gaan. Vertel, ik kan me er niks meer van herinneren.


Neej, niet eens. Het ging over meneer De bezoeker, om precies te zijn. Ik zie dat extreem verbaasde hoofd nog steeds voor me, nu ik het zo nog eens overdenk geloof ik dat DAT de ultieme kennismaking/waarschuwing was...

__________________
We are not striving for elegance
Met citaat reageren
Oud 07-12-2001, 09:53
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
mijn leraar las een mythologisch verhaal voor. Het was best indrukwekkend.

Daarnaast had hij een t-shirt aan van Nero ( stripfiguurtje) met allemaal messen in zijn rug

dat bleek een stunt te zijn, nu draagt hij nog alleen maar wolle groene truien
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 07-12-2001, 15:02
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
eerste dat ik me kan herinneren is dat ik op mn zevende van mijn vader een stukje latijn mocht proberen voor te lezen, maar ik zal vast wel eerder met grieks/latijn in aanrijking zijn gekomen, wat wil je met een vader als leraar...
Is btw wel heel fijn als je bijvoorbeeld een heel moeilijk proefwerk krijgt, hij helpt me altijd heel goed met leren.
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Oud 13-12-2001, 12:02
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
J@SPER schreef:
Mijn eerste keer:
'Kom, we gaan achterin de klas zitten'. De leraar (een bepaalde bezoeker )begint met zijn poging tot het werven van toekomstige Gymnasiasten. Hij deelt stencils uit en we proeven het eerste beetje Latijn. 'Haha, wat simpel'...dachten we toen (nog..).

Ik vond er niks aan, gewoon Frans, maar dan anders. En who cares dat het de taal is van een heel erg oud volk?
De proefles was best wel leuk, maar het trok me niet bijzonder aan.
Die mening is nog een hele tijd zo gebleven, maar is na een aantal jaren (en de daarbij behorende bezoekjes aan het land van de Grieken) toch wel veranderd.

Eigenlijk ongeveer zoals de jouwe alleen is mijn mening omtrend Latijn en Grieks pas veranderd nadat ik het had laten vallen.. achteraf vond ik dat: zonde!
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 13-12-2001, 17:56
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Aeneas Troianus est
Anchises quoque Troianus est
Ascanius qouqe Troianus est

Aeneas currit
fugit
Anchises quoque fugit
non currit, enim senex est
Ascanius quoque fugit
non currit enim puer est

Aeneas et Anchises et Ascanius fugiunt
Bellum gerrit
Troia capta est


Jaaa, ik weet het nog steeds... Dat was bij mijn proefles in de eerste... en ik zal het nooit vergeten, (ik zit nu in de vijfde)
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2001, 19:55
kiezel
Avatar van kiezel
kiezel is offline
Ik dacht bellum saevit...
En dat quoque komt me ook niet bijster bekend voor. Maar neem het niet te persoonlijk op, ik ben 'gewoon' eigenwijs.
__________________
We are not striving for elegance
Met citaat reageren
Oud 13-12-2001, 21:14
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
igfy schreef:
Aeneas Troianus est
Anchises quoque Troianus est
Ascanius qouqe Troianus est

Aeneas currit
fugit
Anchises quoque fugit
non currit, enim senex est
Ascanius quoque fugit
non currit enim puer est

Aeneas et Anchises et Ascanius fugiunt
Bellum gerrit
Troia capta est


Jaaa, ik weet het nog steeds... Dat was bij mijn proefles in de eerste... en ik zal het nooit vergeten, (ik zit nu in de vijfde)
ROMA 1!!!! En toen kon ik het maar niet bevatten dat het niet 'Aeneas Trojaan is' is, oftewel, dat de woordvolgorde anders is dan in het Nederlands. Hmmz..als je het zo bekijkt is het nooit meer echt goed gekomen..

__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 19-12-2001, 16:18
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
J@SPER schreef:
gewoon Frans, maar dan anders.


voorlichtingsdag in de 1e: kregen n blaadje uitgereikt met allemaal woorden uit het Latijn en dan moesten we raden wat het betekende, maar meeste was "gewoon" Nederlands
de allereerste keer is toch wel eerder, toen me zus/ broer Latijn hadden, ging ik gewoon ff in de boeken kijken

grtxxx
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 18:34
NY
NY is offline
Marcus et Lucius in Horta ambulant.

Mijn eerste zin!
__________________
Learn to trust the people that you know and get to know the people that you trust
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 13:08
Witch Lover
Witch Lover is offline
open dag vant murmellius in Alkmaar..
__________________
Dus je doet HAVO? Neuken? *VLEES = MOORD!!!!*
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 23:46
girlspider
Avatar van girlspider
girlspider is offline
Wij kregen toen zo'n stripverhaaltje van Asterix en obelix (in het nederlands hoor) waarin die ventjes zo allemaal 'Latijnse woordjes' (de normale: summum en aquarium enzo) gebruikten. Om aan te tonen hoeveel Latijn wij vandaag de dag nog gebruiken :-)

Best wel leuk stripje
__________________
~Nothing suffocates you more than the passing of everyday human events. And isolation is the oxygen mask you make your children breath in to survive~
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 23:49
girlspider
Avatar van girlspider
girlspider is offline
Citaat:
NY schreef:
Marcus et Lucius in Horta ambulant.

Mijn eerste zin!
God ja!!! Phoenix 1 (memories...zucht... )


__________________
~Nothing suffocates you more than the passing of everyday human events. And isolation is the oxygen mask you make your children breath in to survive~
Met citaat reageren
Oud 05-02-2002, 19:38
boardbabe
Avatar van boardbabe
boardbabe is offline
mijn eerste zin:

Zeus est deus

(vond het gebruik van de nominativus als naamwoordelijk deel van het gezechde toen eeeerrug moeilijk)
__________________
The truth changes colour, depending on the light
Met citaat reageren
Oud 08-02-2002, 23:25
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Het enige wat ik me nog kan herinneren van de introductie van Latijn, ergens in maart tijdens de eerste klas, was dat de tafeltjes te dicht bij elkaar stonden en dat de leraar mijn vader kende en mij dus constant bij m'n achternaam noemde.

Oftewel, weinig.


Conan... heeft het er gewoon op basis van toen nog hoge cijfers er bij genomen
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 12:10
Verwijderd
Die les herinner ik mij nog goed.
De leraar maakte erg veel grapjes, zoals:
"Wie hebben jullie voor Frans?" "Wegerink" zeiden wij. Oh, zei hij, nee, dat kan ik maar beter niet zeggen.
Het eerste wat wij moesten vertalen was eeh, Ascanius puer est, ofzo...
Ik kreeg nogal een vage indruk van Latijn, maar ik ben het toch gaan doen, en ik heb er geen spijt van, kost je wel 1 uur huiswerk in de week
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 12:12
Verwijderd
Citaat:
J@SPER schreef:
ROMA 1!!!! En toen kon ik het maar niet bevatten dat het niet 'Aeneas Trojaan is' is, oftewel, dat de woordvolgorde anders is dan in het Nederlands. Hmmz..als je het zo bekijkt is het nooit meer echt goed gekomen..

Hebben zelfs jullie nog Roma 1 gehad? Dat heb ik ook. Hoelang bestaat die methode eigenlijk al?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-02-2002, 13:43
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
perseus schreef:
Hebben zelfs jullie nog Roma 1 gehad? Dat heb ik ook. Hoelang bestaat die methode eigenlijk al?
Wij hadden die methode in de 2e, dat is nu dus 3 jaar geleden. Geen idee hoe lang die methode nu bestaat.
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 18:17
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
igfy schreef:
Aeneas Troianus est
Anchises quoque Troianus est
Ascanius qouqe Troianus est

Aeneas currit
fugit
Anchises quoque fugit
non currit, enim senex est
Ascanius quoque fugit
non currit enim puer est

Aeneas et Anchises et Ascanius fugiunt
Bellum gerrit
Troia capta est


Ja dit had ik ook . M'n eerste les Latijn. Ze begonnen over cultuur te praten, en als ik iets niet leuk dacht te vinden was het wel cultuur . Maar de lerares was geweldig en latijn ging me steeds beter af. Ik begon met een 7 en einigde dat jaar met een 9 . Grieks vond ik niets aan. Ik haalde een 6.5 voor het alfabet, m'n laagste cijfer ooit , maar toen begon ik voor het eerst Griekse woordjes te leren. En uiteindelijk lukte het me, ik was zo trots dat ik die tekst kon lezen . Toen ik dat jaar namelijk mijn griekse boek opensloeg kreeg ik al hoofdpijn toen ik er naar keek . En de lerares was fantastisch, zo'n lieve vrouw, ook mijn mentrix. En zo hebben die 2 leraressen mijn hart gestolen, en de taal uiteindelijk ook . Eind van het jaar voor beide een 9, en ik heb ze nu nog steeds. N&G met grieks en latijn, nog steeds mijn lievelingsvakken ...

__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 19-03-2002, 13:48
Verwijderd
pater et mater in hortus ambulant
marcus et cornelia in horto est
serpens venit
blablabla
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit eerste keer vingeren
magicflower
48 21-08-2016 21:48
Seksualiteit Schele meisjes zijn sexy
guy007
18 16-06-2007 11:44
Seksualiteit Ik kom er niet in
Pim89
90 14-02-2006 12:00
Liefde & Relatie Je eerste relatie
Iduna
90 14-12-2005 18:45
Seksualiteit Hoe was jouw eerste keer?
tuttebel
79 11-10-2004 22:38
Beleidszaken Niet leuk meer, het verwijderen van reacties door FB's.
Scatterheart
30 27-12-2003 17:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:05.