Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2003, 18:18
Brenda_lelie
Brenda_lelie is offline
ik heb een vraag: Staat het in de koran dat een vrouw een hoofdoek moet dragen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2003, 21:25
B@RTOLI
Avatar van B@RTOLI
B@RTOLI is offline
Citaat:
Brenda_lelie schreef:
ik heb een vraag: Staat het in de koran dat een vrouw een hoofdoek moet dragen?
Ja volgens mij wel en zijn ze het in de land van herkomst ook verplicht om te dragen.
__________________
http://www.cyclingfx.nl/MarcoPinotti en http://www.wop2008.nl, http://www.cyclingfx.nl check it out
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 21:47
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
nee, dat staat niet in de koran, toch

het is een soort gebruik om de vrouw te beschermen voor mannen die mogelijk zich wouden vergrijpen aan de vrouwtjes ofzo.

edit: het hangt natuurlijk ook af hoe je de koran interpeteert en hoe letterlijk je um neemt

Laatst gewijzigd op 04-02-2003 om 21:54.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 22:04
Sokrates
Sokrates is offline
Ik heb op het moment helaas geen vers waarin staat hoe dat wel moet:

Er stond dat, indien vrouwen zich onder mannen bevinden, dat de vrouwen zich enigszins dienen af te scheiden. En nou is de interpretatie:

Dmv. een hoofddoek (anderen gaan weer verder door te zeggen dat een Bur'qa wordt bedoeld)
__________________
Ti estin?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 14:07
PimpDude86
Avatar van PimpDude86
PimpDude86 is offline
Het staat in ieder geval letterlijk in de Bijbel, net zoals de ondergeschikte rol van de vrouw aan de man...

1 Korinthiërs:

5 Maar als een vrouw bidt of namens God spreekt met onbedekt hoofd, is dat een schande voor haar man. Dan staat zij gelijk aan een vrouw die kaalgeschoren is.
7 Een man hoort niets op zijn hoofd te hebben; hij is de afdruk en de afspiegeling van God; maar de vrouw is de afspiegeling van haar man. Want de vrouw is uit de man gemaakt en niet omgekeerd.
8-9 God heeft immers de vrouw voor de man gemaakt en niet de man voor de vrouw.
10 Daarom moet een vrouw, als teken dat zij zich aan haar man onderwerpt, haar hoofd bedekken terwille van de engelen.


In de Koran staat het volgende:

7:26. O kinderen van Adam! Wij hebben u inderdaad kleding nedergezonden om uw naaktheid te bedekken, ook om sierlijk te zijn, doch het kleed van godsvrucht is het beste. Dit is een teken van Allah, opdat zij er lering uit mogen trekken.

24:31. En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen.
__________________
Better a witty fool than a foolish wit.../Ik ben noch pimp, noch dude...en uuh ook geen 16, of 86 ofzo...
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 18:28
Blenderhead
Avatar van Blenderhead
Blenderhead is offline
alles is gebaseerd op je eigen interpretatie... en op die van de leiders van je land
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 18:34
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Misschien zouden God en Allah wel een hartaanval krijgen wanneer ze nu de bijbel en de koran zouden lezen.

Die boeken zijn al zoveel overgeschreven en vertaald, dat de betekenis op den duur gaat veranderen. Vertaal maar eens een tekst van Nederlands naar Duits, nog twintig andere talen en weer terug. Dan is de betekenis niet meer helemaal behouden.

Natuurlijk kan het ook zijn dat zo'n monnik die een bijbel overschrijft een vrouwenhater is, en 'de interpretatiewat aanpast'.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 21:51
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
PimpDude86 schreef:
Het staat in ieder geval letterlijk in de Bijbel, net zoals de ondergeschikte rol van de vrouw aan de man...

1 Korinthiërs:

5 Maar als een vrouw bidt of namens God spreekt met onbedekt hoofd, is dat een schande voor haar man. Dan staat zij gelijk aan een vrouw die kaalgeschoren is.



gelijk aan een vrouw die kaalgeschoren is? Was dat een straf ofzo?

Citaat:

8-9 God heeft immers de vrouw voor de man gemaakt en niet de man voor de vrouw.


Mwuhaahahaha..... hier word je toch spontaan lesbisch van?



Citaat:
of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben,


LOL

Citaat:
of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten.


Nee. Die stellen alleen maar rare vragen. Dat heb ik ook gedaan
-----------------

Even extra info over "Korinthiers".
Nieuwtestamentische geschriften in de vorm van een tweetal brieven, gericht aan de bewoners van de sta Korinthe, m.n. de christenen onder hen, geschreven door de apostel Paulus. De Korinthiers vormen het overblijfsel van een kennelijk omvangrijke correspondentie. 1. Korinthier werd geschreven ca. 53 na Chr. uit Klein Azie. Al of niet na een tussenbezoek en een tussenbrief, die sommigen in 2 Korintiers 10-13 zoeken, zond Paulus wat de 2 Korinthiers genoemd wordt uit Macedonie, waarschijnlijk nog in hetzelfde jaar. Deze brief is de meest persoonlijke van Paulus. Paulus' optreden en correspondentie blijken, volgens latere litteratuur, een volledig succes te hebben gehad. Er zijn nog meer brieven aan de Korinthiers bekend buiten de kanon en van andere schrijvers.
(oosthoeks encyclopedie)

Smakelijk detail:

"In Romans 16:7, Paul praises a woman named Junia as "outstanding among the apostles." Despite the modern mistranslation of her name as masculine "Junias" or "Junius," no commentator prior to the 13th century questioned that this apostle was a woman.1 (...)
Those who would diminish Junia's contribution should remember that Paul does not refer to her as a lesser apostle, but on the contrary praises her as outstanding among the apostles. She was so outstanding an apostle that the pagan and Jewish persecutors of Christians saw her as dangerous and imprisoned her to prevent her from continuing her apostolic mission - unsuccessfully, it seems, for she and Andronicus had been released and were bravely continuing to minister in the church at Rome when Paul sent his epistle there. "
http://www.godswordtowomen.org/katheryn.htm

Vraag: is deze apostle Paul dezelfde als de apostel Paulus?

Laatst gewijzigd op 08-02-2003 om 22:05.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 21:54
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
S@nder schreef:
Misschien zouden God en Allah wel een hartaanval krijgen wanneer ze nu de bijbel en de koran zouden lezen.

Die boeken zijn al zoveel overgeschreven en vertaald, dat de betekenis op den duur gaat veranderen. Vertaal maar eens een tekst van Nederlands naar Duits, nog twintig andere talen en weer terug. Dan is de betekenis niet meer helemaal behouden.

Natuurlijk kan het ook zijn dat zo'n monnik die een bijbel overschrijft een vrouwenhater is, en 'de interpretatiewat aanpast'.
Wat dacht je van het spelletje "telefoontje":
De 1 fluistert een zin in het oor van diegene naast hem/haar, bv.:
"Er vliegt een koe met klompen aan over de kerk in Alblasserdam"
En dat gaat dan zo uiteindelijk door totdat persoon 100 het volgende zegt van wat hij/zij denkt gehoord te hebben:
"Hij ziet een boel lompen over een hek in Amsterdam"

Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 22:03
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Wat dacht je van het spelletje "telefoontje":
De 1 fluistert een zin in het oor van diegene naast hem/haar, bv.:
"Er vliegt een koe met klompen aan over de kerk in Alblasserdam"
En dat gaat dan zo uiteindelijk door totdat persoon 100 het volgende zegt van wat hij/zij denkt gehoord te hebben:
"Hij ziet een boel lompen over een hek in Amsterdam"



Ik denk niet dat het er zo expliciet zal staan. Ik denk niet dat de Koran het woord vrouw noemt.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 23:30
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
S@nder schreef:
Misschien zouden God en Allah wel een hartaanval krijgen wanneer ze nu de bijbel en de koran zouden lezen.

Die boeken zijn al zoveel overgeschreven en vertaald, dat de betekenis op den duur gaat veranderen. Vertaal maar eens een tekst van Nederlands naar Duits, nog twintig andere talen en weer terug. Dan is de betekenis niet meer helemaal behouden.

Natuurlijk kan het ook zijn dat zo'n monnik die een bijbel overschrijft een vrouwenhater is, en 'de interpretatiewat aanpast'.
grappuge opmerking
raakt all1 kant noch wal
natuurlijk worden de bijbel uit de oorspronkelijke vertalingen vertaald en zit er tussen de versies van nu en 2000 - 6000 jaar terug geen noemenswaaardige verschillen groter dan een lidwoord
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 11:18
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
JJzD schreef:
grappuge opmerking
raakt all1 kant noch wal
natuurlijk worden de bijbel uit de oorspronkelijke vertalingen vertaald en zit er tussen de versies van nu en 2000 - 6000 jaar terug geen noemenswaaardige verschillen groter dan een lidwoord
Hoe weet jij dat zo zeker? Misschien zijn die oorspronkelijke vertalingen wel enigzins incorrect?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 11:26
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
JJzD schreef:

natuurlijk worden de bijbel uit de oorspronkelijke vertalingen vertaald en zit er tussen de versies van nu en 2000 - 6000 jaar terug geen noemenswaaardige verschillen groter dan een lidwoord
De bijbel is verdorie zoveel later opgeschreven en die korinthien e.d. zijn nog niet eens geciteerd door een profeet. Dus om daar nu waarde aan te hechten?!?!
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 13:24
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
S@nder schreef:
Hoe weet jij dat zo zeker? Misschien zijn die oorspronkelijke vertalingen wel enigzins incorrect?
ok dus over 6000 jaar tijd zijn ze niet verandertd maar in 5 decennia zo vreselijk dat er niets meer van klopt??
logisch
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 13:27
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Gatara schreef:
De bijbel is verdorie zoveel later opgeschreven en die korinthien e.d. zijn nog niet eens geciteerd door een profeet. Dus om daar nu waarde aan te hechten?!?!
Genesis is later opgeschreven ja en volgens de overlevering zou mozes die van God gehoord hebben.
IIG is all1 de schepping niet gedocumenteerd.
het verhaal van abraham komt uit de overlevering en in die tijd hadden ze erg goed geheugen daarvoor
daarna is het allemaal opgeschreven.
de korinthiers en al de andere brieven zijn oa door paulius geschreven en dus gedocumenteerd
en nee die zijn niet aangehaald door profeten omdat daar slechts 3000 jaar tussen zat.
paulus quote echter regelmatig jesaja, en staat ook bekend als erg godsdienstig man.
dus ja je moet waarde hechten aan de korinthiers en alle andere brieven die door de discipelen of volgelingen in de eerste eeuw zijn geschreven
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 13:46
E-MAN
De defenitie die laatst op tv gegeven was over een kenner van de koraan is het hoofddoekje in de wereld gebracht en verplicht gesteld bij vrouwen om ze minderwaardig te laten voelen. En een duidelijke stand onder de man aan te geven.

In hoeverre dit correct is weet ik niet, ik heb me zelf nooit verder verdiept in de koraan.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 14:10
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
JJzD schreef:

de korinthiers en al de andere brieven zijn oa door paulius geschreven en dus gedocumenteerd
(..)
paulus quote echter regelmatig jesaja, en staat ook bekend als erg godsdienstig man.
dus ja je moet waarde hechten aan de korinthiers en alle andere brieven die door de discipelen of volgelingen in de eerste eeuw zijn geschreven
Jezus was dood (of in de hemel dan ). Hoe kan hij dan Jezus citeren?
Waarom zou ik dan moeten geloven wat Paulus opschreef wat God aan Jezus doorgaf?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 14:33
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Jezus was dood (of in de hemel dan ). Hoe kan hij dan Jezus citeren?
Waarom zou ik dan moeten geloven wat Paulus opschreef wat God aan Jezus doorgaf?
ben ik nou zo krom of ben jij niet wakker??

Paulus quote Jesaja Die over Jezus Profeteeerde.
Paulus is onderwerp, jesaja is lijdend voorwerp en hoedatr jezus hier heet is mij een vraag

en God gaf aan Mozes Door en mozes schreef dat op.
kortom ik hoop dat je niet wakker bent.
de andere opties zijn een beetje zielig
__________________
-|-
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-02-2003, 14:45
Blenderhead
Avatar van Blenderhead
Blenderhead is offline
buh..... dit gaat me echt niet een stapje te ver + dat ik geen zin heb om alles te lezen
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 18:49
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
JJzD schreef:

Paulus quote Jesaja Die over Jezus Profeteeerde.
Paulus is onderwerp, jesaja is lijdend voorwerp en hoedatr jezus hier heet is mij een vraag
Wat doen deze zinnen dan:
"De Korinthiers vormen het overblijfsel van een kennelijk omvangrijke correspondentie. 1. Korinthier werd geschreven ca. 53 na Chr. uit Klein Azie."
en:
"Al of niet na een tussenbezoek en een tussenbrief, die sommigen in 2 Korintiers 10-13 zoeken, zond Paulus wat de 2 Korinthiers genoemd wordt uit Macedonie, waarschijnlijk nog in hetzelfde jaar. "

53 na (geboorte van) Christus.
35 jaar was Jezus (Christus).

Reken maar uit.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 21:24
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Wat doen deze zinnen dan:
"De Korinthiers vormen het overblijfsel van een kennelijk omvangrijke correspondentie. 1. Korinthier werd geschreven ca. 53 na Chr. uit Klein Azie."
en:
"Al of niet na een tussenbezoek en een tussenbrief, die sommigen in 2 Korintiers 10-13 zoeken, zond Paulus wat de 2 Korinthiers genoemd wordt uit Macedonie, waarschijnlijk nog in hetzelfde jaar. "

53 na (geboorte van) Christus.
35 jaar was Jezus (Christus).

Reken maar uit.
20 jaar na de dood van jezus schreef paulus die briven
dat kan best kloppen want hij was nog een jongeman die de jassen aannam bij de steniging van stephanus
toen was de kerk nog jong, ging hij die kerk vervolgen, werd opvervallen door jezus, onderrichte zichzelf 7 jaar en reisde toen rond

(is hier die misrekening van 4 jaar in meegenomen??)

ff voor de duidelijkheid Jesaja is een profeet uit het oude testament 50 jaar voor de verbanning naar babylon rond 700 v Chr
__________________
-|-

Laatst gewijzigd op 09-02-2003 om 21:26.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 09:28
Youssef
Avatar van Youssef
Youssef is offline
Ben je nog steeds bezig met die dode zeerollen JJzD?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 12:54
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Youssef schreef:
Ben je nog steeds bezig met die dode zeerollen JJzD?
hoezo??
zijn ze te sterk bewijs??

of mag je een argument maar 1x gebruiken in je leven??
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 15:03
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
JJzD schreef:
20 jaar na de dood van jezus schreef paulus die briven
dat kan best kloppen want hij was nog een jongeman die de jassen aannam bij de steniging van stephanus
toen was de kerk nog jong, ging hij die kerk vervolgen, werd opvervallen door jezus, onderrichte zichzelf 7 jaar en reisde toen rond
20 jaar later quote je iemand.
Probeer jij dat eens zonder fouten te maken? Hele brieven? Dus niet slechts 1 citaat?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 19:07
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Gatara schreef:
20 jaar later quote je iemand.
Probeer jij dat eens zonder fouten te maken? Hele brieven? Dus niet slechts 1 citaat?
als het opgeschreven staat is dat niet zo moeilijk.
gewoon overschrijven, en die monniken in die tijd deden dat echt wel zonder spellingsfouten. die deden letter voor letter bijna versieren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2003, 00:12
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Gatara schreef:
20 jaar later quote je iemand.
Probeer jij dat eens zonder fouten te maken? Hele brieven? Dus niet slechts 1 citaat?
zou je je naar psychologie willen begeven??
mooi beeld van cognitieve dissonantie

lees eens
er staat JESAJA
er staat GEEN Jezus

wat paulus verteld komt uit de evangelien en het oude testament en dat is perfect gedocumenteerd
waarschijnlijk heeft paulus in de tijd van Jezus weinig met hem te maken gehad
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 00:36
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
JJzD schreef:

wat paulus verteld komt uit de evangelien en het oude testament en dat is perfect gedocumenteerd
waarschijnlijk heeft paulus in de tijd van Jezus weinig met hem te maken gehad
Aan beschuldigingen heb ik geen boodschap dus dat heb ik weggeknipt. Is overigens niet erg christelijk van je, hoor!

Je schreef:
"Paulus quote Jesaja Die over Jezus Profeteeerde. "

Jesaja voorspelde dan over Jezus en Paulus citeerde Jesaja die over Jezus profeteerde.


En waaruit blijkt overigens dat de Korinthien perfect gedocumenteerde stukken waren?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2003, 00:59
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Aan beschuldigingen heb ik geen boodschap dus dat heb ik weggeknipt. Is overigens niet erg christelijk van je, hoor!
Als je 2x iets zegt en dat niet gehoord word omdat je graag je eigen verhaal wil horen, dan vind ik dat een beetje jammer.
ik probeer iedere vraag serieus te behandelen maar als je er zelkf niet in geintresseerd bent hoeft het ook niet.

Citaat:

Je schreef:
"Paulus quote Jesaja Die over Jezus Profeteeerde. "

Jesaja voorspelde dan over Jezus en Paulus citeerde Jesaja die over Jezus profeteerde.

Jupz
Jesaja vertelde dat jezus als een lam geslacht zou sworrden, en Paulus haalt dat dan aan.
netzoals mattheus dat deed of petrus.
je moet bedenken dat in het oude testament God de belofte geeft dat de mensen bevrijd zullen worden van zonde.
Jezus is de vervulling van die belofte
ik heb eens gehoord dat er 303 voorspellingen over Jezus in het oude testament staan waarvan 69 over zijn kruisiging.

Citaat:
En waaruit blijkt overigens dat de Korinthien perfect gedocumenteerde stukken waren?
Brieven die op schrift staan, en veel overgeschreven zijn zijn goede documenten
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 14-02-2003, 09:36
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
JJzD schreef:
Als je 2x iets zegt en dat niet gehoord word omdat je graag je eigen verhaal wil horen, dan vind ik dat een beetje jammer.
ik probeer iedere vraag serieus te behandelen maar als je er zelkf niet in geintresseerd bent hoeft het ook niet.
Duh.... misschien was je niet duidelijk genoeg? Ik ben niet bekend met het christendom - laat staan de bijbel (katholiek), behalve die paar lessen die ik daarin gehad heb.


Citaat:

Jupz
Jesaja vertelde dat jezus als een lam geslacht zou sworrden, en Paulus haalt dat dan aan.
netzoals mattheus dat deed of petrus.
je moet bedenken dat in het oude testament God de belofte geeft dat de mensen bevrijd zullen worden van zonde.
Jezus is de vervulling van die belofte
ik heb eens gehoord dat er 303 voorspellingen over Jezus in het oude testament staan waarvan 69 over zijn kruisiging.
Als ik het nu goed begrijp zijn wij door Jezus verlost van onze zonden?

Citaat:
Brieven die op schrift staan, en veel overgeschreven zijn zijn goede documenten
Junia wordt Junian omdat Junia een vrouw was en dat kon niet.
Neuh,... ik geloof niet dat het keer op keer goed overschreven wordt (maar bewust aangepast).
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2003, 12:55
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Duh.... misschien was je niet duidelijk genoeg? Ik ben niet bekend met het christendom - laat staan de bijbel (katholiek), behalve die paar lessen die ik daarin gehad heb.
Lees dan gewoon het staat er duidelijk genoeg.
en al;s je iets niet snapt Jesaja/jezus vraag dan gewoon ipv op brakke concluusies door te stomen

Citaat:
Als ik het nu goed begrijp zijn wij door Jezus verlost van onze zonden?
Ja
om even heel kort door de bocht te gaan.
God wilde gemeenschap hebben met de mens. de mens was echter hoogmoedig en bracht de zonde in de wereld. Door deze zonde kon God niet meer met de mens samenleven en werd er een wet ingesteld met offers zodat God IIG een beetje met de mensen om kon Gaan.
Maar god wilde een echte close relatie met de mens maar dat gaat niet zolang wij nog niet heilig zijn.
Daarvoor heeft God zijn enige Zoon overgegeven aan de dood zodat de mens weer met God mag leven

Citaat:
Junia wordt Junian omdat Junia een vrouw was en dat kon niet.
Neuh,... ik geloof niet dat het keer op keer goed overschreven wordt (maar bewust aangepast).
straffe beschuldiging voor een paar bijbellesjes
IIG is dat niet gebeurd met de dode zeerollen dus waar haal jij bewijs vandaan dat het wel met de korinthiers is gebeurd??
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 14-02-2003, 13:15
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef:
Ja
om even heel kort door de bocht te gaan.
God wilde gemeenschap hebben met de mens. de mens was echter hoogmoedig en bracht de zonde in de wereld. Door deze zonde kon God niet meer met de mens samenleven en werd er een wet ingesteld met offers zodat God IIG een beetje met de mensen om kon Gaan.
Maar god wilde een echte close relatie met de mens maar dat gaat niet zolang wij nog niet heilig zijn.
Daarvoor heeft God zijn enige Zoon overgegeven aan de dood zodat de mens weer met God mag leven
Zo lijkt het net alsof je daar zelf in geloofd.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2003, 22:50
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Zo lijkt het net alsof je daar zelf in geloofd.
jammer dat het lijkt
hoe kan ik je ocvertuigen dat het echt zo gelooff en het zo is??
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 09:38
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef:
jammer dat het lijkt
hoe kan ik je ocvertuigen dat het echt zo gelooff en het zo is??
Als je dat echt gelooft, dan wil ik wel in gesprek gaan met je over de kwestie of het ook zo is.

Eerst maar eens, om het duidelijk te krijgen:
1. Mag ik aannemen dat je dit geloof baseert op de bijbel of aanverwante eeuwenoude documenten?
2. Waarom hecht je waarde aan die documenten?
3. Wat kan gelden als een bevestiging dat jouw interpretatie van die documenten de juiste is?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 11:04
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Brenda_lelie schreef:
ik heb een vraag: Staat het in de koran dat een vrouw een hoofdoek moet dragen?
asjeblieft:


Dit laat zich niet in 1 zin verpakken, er is meer voor nodig om een totaal inzicht te krijgen in hoe de vrouw in de islam staat.

Dus ik heb(met hulp) het een en ander opgezocht.
Met dank aan een aantal moslims die voor mij een heleboel uitgezocht hebben.

Het probleem waar ik tegenaan liep is dat ik alleen vertalingen van de koran kan gebruiken(kan nu eenmaal geen oud-arabisch lezen!!!), die vertalingen zijn heel divers, er zijn 1001 verschillende vertalingen en geven zo goed als geen van allen presies weer wat er in de koran staat.
De koran is geschreven in een soort dicht vorm(zie het als mantra) en is oud-arabisch(vergelijk het met oud-nederlands tegenover modern nederlands, vele zullen van hun schooltijd wel het boek van de vos reinaarde kennen, dat is niet simpel te lezen voor een nederlander ook al is het nederlands) geschreven.

Maar ik ben er voor het grootste deel uit.

Ik zal veel info geven, maar die info is noodzakelijk wil je je een reeel beeld vormen van de positie van de vrouw in de islam.

Het zal een beetje warrig zijn en door elkaar gegoot, maar voldoende om een beeld te vormen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De grootste gunst die God heeft geschonken aan de mens is de gift van Goddelijke openbaring, en evenals mannen zijn er vrouwen die Goddelijke openbaring hebben ontvangen:


En Wij openbaarden aan Mozes' moeder, zeggende: Zoog hem; en wanneer u voor hem vreest, werp hem dan in de rivier en vrees niet en wees niet bedroefd; voorzeker, Wij zullen hem bij u terugbrengen en hem tot JJn van de gezanten maken"(28:7).


Toen wij tot uw moeder openbaarden wat geopenbaard werd" (20:3.


En toen de engelen zeiden: O Maria! waarlijk, God heeft u gekozen en u gelouterd en u boven de vrouwen van de wereld gekozen!" (3:41).


Op andere plaatsen spreekt de Heilige Koran over de grote profeten van God:

En vermeld Abraham in het Boek" (19:41), "En vermeld Mozes in het boek" (19:51), enzovoorts. De Koran spreekt over een vrouw op dezelfde manier: "En vermeld Maria in het Boek" (19:16). Geen enkel religieus boek geeft zo'n hoge geestelijke positie aan de vrouw.


De Koran maakt geen onderscheid tussen een man en een vrouw in het schenken van beloningen voor het goede dat hij of zij verricht:


Ik zal het werk van een werker onder u, hetzij een mannelijk of een vrouwelijk persoon, niet verloren laten gaan, de JJn uwer zijnde uit de ander" (3:194).


En wie goede werken doet, hetzij een mannelijk of een vrouwelijk persoon, en een gelovige is - deze zullen de tuin binnentreden, en zij zullen geenszins onrechtvaardig worden behandeld." (4:124).


Wie goed doet, hetzij een mannelijk of een vrouwelijk persoon, en een gelovige is, hem zullen Wij zekerlijk een gelukkig leven doen leven, en Wij zullen hun zekerlijk hun beloning geven voor het beste van wat zij hebben gedaan." (16:97).


En wie goed doet, hetzij een mannelijk of een vrouwelijk persoon, en een gelovige is - deze zullen de tuin ingaan, waarin hun onderhoud zal worden gegeven zonder maat" (40:40).


Ook in hoofdstuk 33 vers 35 wordt gesproken over goede vrouwen naast goede mannen en worden goede eigenschappen zowel aan mannen als aan vrouwen toegeschreven. Dit vers eindigt met de woorden: "Voor hen heeft Allah vergiffenis en een machtige beloning bereid". Dus God maakt, volgens de Koran, geen onderscheid tussen mannen en vrouwen, en in moreel en spiritueel opzicht kunnen ze beiden het niveau van voortreffelijkheid bereiken.



--------------------------------------------------------------------------------

DE VROUW IS GELIJK AAN DE MAN MET BETREKKING TOT EIGENDOMSRECHTEN

In materieel opzicht vinden we ook geen verschil, behalve datgene wat de natuurlijke functie eist. Een vrouw mag net als een man geld verdienen, erven en eigendom bezitten en eigendom afstaan. De Heilige Koran is expliciet op al deze punten:


De mannen zullen het voordeel hebben van wat zij verdienen en de vrouwen zullen het voordeel hebben van wat zij verdienen" (4:32).


De mannen zullen een deel hebben van wat de ouders en de naaste bloedverwanten nalaten, en de vrouwen zullen een deel hebben van wat de ouders en de naaste bloedverwanten nalaten" (4:7).


Maar indien zij uit zichzelf verkiezen u een deel ervan ag te staan, eet het dan met genoegenen met heilzaam gevolg" (4:4).


In Arabië hadden vrouwen geen eigendomsrechten. Nee, zij was zelf een deel van de erfenis, en werd samen met andere eigendommen in bezit genomen. Ze had geen recht op het eigendom van haar overleden echtgenoot of vader. De Koran heeft haar uit deze vernederde positie weggehaald en haar verheven naar een positie waar zij volledige vrijheid geniet met betrekking tot vermogens- en erfrecht. In andere landen heeft de vrouw deze verheven positie slechts gedeeltelijk verkregen, en dat ook nog na een eeuwenlange bikkelharde strijd.



--------------------------------------------------------------------------------

POLYGAMIE

Er wordt evenwel beweerd dat polygamie en de afzondering van vrouwen, zoals in de Heilige Koran bevolen, de vrouwen meer schade hebben toegebracht dan de toekenning van vermogensrechten. Het feit is dat een groot misverstand heerst op deze twee punten. Monogamie is regel in de Islam en polygamie is slechts een uitzondering, die toegestaan is onder bepaalde voorwaarden. De volgende twee verzen vormen het enige gezag voor polygamie. Laten we kijken hoe ver dit gaat:


En indien u vreest, dat u niet rechtvaardig tegenover de wezen kunt handelen, trouw dan zulke vrouwen die u goed lijken, twee en drie en vier; maar indien u vreest, dat u tussen haar geen recht zult doen, trouw dan slechts Jn of wat uw rechterhanden bezitten; dit is betamelijker, opdat u niet van de rechte weg zult afdwalen" (4:3).


En zij vragen u om een beslissing omtrent de vrouwen. Zeg: God maakt u Zijn beslissing omtrent haar bekend en datgene wat u in het Boek is gereciteerd aangaande de wezen van de vrouwen, wie gij niet geeft wat voor haar is bestemd, terwijl u ongenegen bent haar te trouwen" (4:127).

Het eerste vers staat polygamie toe onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat "u niet rechtvaardig tegenover wezen kunt handelen", en wat hiermee wordt bedoeld, wordt uit de doeken gedaan in het tweede vers, dat een duidelijke verwijzing bevat naar het eerste vers in de woorden: "datgene wat u in het Boek is gereciteerd aangaande de wezen van de vrouwen". De Arabieren maakten zich schuldig aan dubbele onrecht tegenover vrouwen: ze gaven de weduwen en hun kinderen niet het erfdeel van hun echtgenoten. Bovendien waren de mannen niet geneigd om weduwen die kinderen hadden te huwen, omdat dan de verantwoordelijkheid voor het onderhoud van de kinderen voor hun rekening zou komen. De Koran heeft deze kwaden verholpen. De Koran kent een deel van het nalatenschap toe aan de weduwe en ook een erfdeel aan de wezen, en het Heilig Boek beval aan om zulke weduwen te huwen, en stond polygamie uitdrukkelijk alleen toe voor dit doel. Het moet duidelijk zijn dat monogamie de regel is in de Islam en polygamie wordt alleen toegestaan als een herstellende maatregel. Deze maatregel werd niet in het belang van de man getroffen, maar in het belang van de weduwe en haar kinderen. Deze toestemming werd gegeven in een tijd dat Moslims noodgedwongen oorlog moesten voeren. In deze tijd werden Moslim mannen op grote schaal afgeslacht en zij lieten veel weduwen en wezen achter voor wie moest worden gezorgd. Een voorziening in de vorm van polygamie werd getroffen zodat de weduwe een onderkomen en een beschermer had en de wezen vaderzorg en -liefde kregen. Vandaag de dag heeft Europa ook het probleem dat er een overvloed aan vrouwen is, en laat het afwegen of het dit probleem kan oplossen anders dan een gelimiteerde polygamie toe te staan. Misschien is de enige uitweg prostitutie, die wijd verspreid is in alle Europese landen en als de wet van het desbetreffende land prostitutie niet erkent, dan wordt prostitutie wel in de praktijk erkend. De zaken zullen hun beloop hebben, en het toestaan van illegale geslachtsgemeenschap is het enige alternatief voor een gelimiteerde polygamie.


--------------------------------------------------------------------------------

AFZONDERING

Met betrekking tot de afzondering van vrouwen het volgende. De Koran heeft nooit vrouwen verboden om uit huis te gaan voor hun behoeften. In de tijd van de Profeet bezochten vrouwen regelmatig de moskee, en verrichtten daar de gebeden samen met mannen, maar in een aparte rij. De vrouwen vergezellen hun mannen bij de arbeid op het veld. Ze gingen zelfs met het leger naar het slagveld en verzorgden de gewonden, en ze verwijderden hen van het veld indien het noodzakelijk was. Verder hielpen ze de soldaten op vele manieren. Ze konden zelfs tegen de vijand vechten in een noodgeval. Geen enkel beroep werd hen verboden en ze konden ieder werk verrichtten dat ze wensten. De enige beperkingen die gelegd werden op hun vrijheid, worden gegeven in de volgende versen:


Zeg tot de gelovige mannen, dat zij hun ogen nederslaan en hun schaamte bewaken; dat is reiner voor hen; waarlijk, God weet wat zij doen. En Zeg tot de gelovige vrouwen dat zij haar ogen nederslaan en haar schaamte bewaken en haar sierselen niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is, en laat haar haar hoofdbedekkingen over haar boezems dragen" (24:30,31).

De ware beperking die in deze versen te vinden is, is dat zowel man als vrouw hun blikken behoren neder te slaan wanneer ze elkaar ontmoeten, maar er is een bijkomende beperking voor vrouwen, namelijk dat zij hun sierselen niet tonen met de uitzondering "wat daarvan zichtbaar is". De uitzondering wordt uitgelegd als "datgene wat gewoonlijk en natuurlijk is om niet te bedekken". Dat de vrouwen naar de moskeeën gingen zonder hun gezichten te bedekken, wordt door iedereen erkend, en er is ook een gezegde van de Heilige Profeet dat, wanneer een vrouw de puberteit heeft bereikt zij haar lichaam behoort te bedekken behalve het gezicht en de handen. De meerderheid van de commentatoren is ook van mening dat de uitzondering betrekking heeft op het gezicht en de handen. Alhoewel het tonen van schoonheid verboden is, verstoort deze beperking niet de nodige activiteiten van een vrouw. Ze kan ieder werk verrichten dat zij wenst om haar brood te verdienen, omdat de Heilige Koran ronduit zegt, zoals hierboven is aangehaald, dat vrouwen het voordeel hebben van wat zij verdienen. Een gelimiteerde afzondering en een gelimiteerde polygamie verstoren dus niet de activiteiten van vrouwen. Beide maatregelen zijn bedoeld voor haar bescherming en als een preventie tegen losbandige sexuele relaties, die uiteindelijk de maatschappij ondermijnen.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Over vrouwen zegt shaykh Abdullah Adhami:

"Het woord al-shams (de zon) is vrouwelijk en al-qamar (de maan) is mannelijk. De zon brandt op zich om licht en leven te schenken aan alles rondom zich.

De maan is moenier, wat betekent dat hij licht reflecteert. Vanuit zichzelf heeft hij geen licht; hij weerkaatst slechts de stralen van
de zon. Wanneer wij mannen dus stralen, impliceert dit dat we het briljante licht van onze vrouwen weerkaatsen".


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

An-Noer

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Dit is een hoofdstuk, dat Wij hebben geopenbaard en verplichtend gesteld en Wij hebben er duidelijke tekenen in nedergezonden opdat gij er lering uit moogt trekken.

2. Geselt iedere echtbreekster en echtbreker met honderd slagen. En laat medelijden met hen u van de gehoorzaamheid aan Allah niet afhouden indien gij in Allah en de Laatste Dag gelooft. En laat een groep gelovigen getuige zijn van hun bestraffing.

3. De echtbreker zal alleen een echtbreekster of een afgodendienares huwen, en met de echtbreekster zal alleen een echtbreker of een afgodendienaar huwen. En dit is de gelovigen verboden.

4. En zij, die kuise vrouwen beschuldigen en geen vier getuigen brengen - geselt hen met tachtig slagen en aanvaardt hun getuigenis nooit meer, want dezen zijn overtreders.

5. Met uitzondering van hen die daarna berouw tonen en zich verbeteren; waarlijk, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

6. En betreffende degenen die hun vrouwen beschuldigen en die buiten zich geen getuigen hebben, - laat ieder hunner vier maal in de naam van Allah zweren dat hij voorzeker de waarheid spreekt.

7. En de vijfde maal zal hij zeggen: dat Allah's vloek op hem ruste als hij tot de leugenaars behoort.

8. Maar het zal de straf van haar afwenden indien zij viermaal in de naam van Allah getuigt en zegt, dat hij tot de leugenaars behoort.

9. En de vijfde maal zal zij zeggen: dat de toorn van Allah over haar zij als hij (haar man) de waarheid spreekt.

10. En ware het niet door Allah's genade en Zijn barmhartigheid voor u (dan waart gij verloren gegaan). Voorzeker Allah is Berouwaanvaardend, Alwijs.

11. Waarlijk, zij die de lastering voortbrachten waren een grote groep uit uw midden; beschouwt dit niet als een kwaad voor u - integendeel het is goed voor u. Elk hunner zal de straf voor de zonde die hij heeft begaan, ontvangen en hij, die onder hen het voornaamste deel ervan op zich nam zal een grotere straf ontvangen.

12. Waarom dachten de gelovige mannen en vrouwen, toen zij dit hoorden geen goed over hun eigen mensen en zeiden: "Dit is een openlijke lastering?"

13. Waarom brachten zij geen vier getuigen (om dit te bewijzen)? Daar zij geen getuigen hebben medegebracht zijn zij in de ogen van Allah leugenaars.



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6. De vrouwen van de Profeet als leraren van de religie

Na de dood van de Heilige Profeet traden zijn vrouwen op als leraren van religieuze kennis tot de Moslims. Grote aantallen mensen kwamen bij hen met vragen over verschillende zaken. Er is een groot aantal hadîs’ door hen overgeleverd, vooral door ‘Â’isha (Allâh’s tevredenheid zij met haar). Niet alleen vertelden deze vrouwen uitvoerig aan de mensen over de gebeurtenissen uit het leven van de Heilige Profeet, maar hun inzichten werden gebruikt om conclusies te trekken en te oordelen aangaande religieuze kwesties.



Er wordt geschat dat ongeveer tweederde van de hadîs met betrekking tot zaken van de Shâri’ah overgeleverd is door ‘Â’isha. Toen de samenstellers van de Hadîs de verslagen van de gezegden en handelingen van de Heilige Profeet bijeen verzamelden en de geschiktheid van de vertellers controleerden, maakten zij geen onderscheid tussen een verteller als te zijn een man of een vrouw. Het bewijs van een vrouwelijke verslaggever, dat zij een bepaald gezegde van een bepaalde bron had gehoord, werd op dezelfde basis als dat van een mannelijke verslaggever behandeld door de Hadîs-verzamelaars.



Een Qur'ânvers, dat vaak wordt besproken, is het volgende:



“O vrouwen van de Profeet, u bent niet als enige andere vrouwen. Indien u uw plichten vervult, wees dan niet zacht in spraak, opdat hij in wiens hart een ziekte is, niet zal begeren. En spreek een goed woord. En blijf in uw huizen en vertoon uw schoonheid niet, gelijk het vertoon van de vroegere tijden der onwetendheid.” (33:32-33)



Dit vers verwijst naar de publieke plichten van de vrouwen van de Heilige Profeet als leraren van de Moslims. De functie van onderwijzing wordt gegeven met de woorden “spreek een goed woord”. Zij waren publieke figuren die zich in een delicate positie bevonden en waren derhalve geen gewone individuen. Zij moesten daarom die zaken vermijden, welke verkeerd konden worden begrepen en hen onder de geringste zweem van verdachtmakingen zouden kunnen brengen. Tegelijkertijd moesten zij hun plichten van het geven van onderricht vervullen, hetgeen betekent dat zij in contact moesten treden met een groot aantal verschillende soorten mensen. Vandaar de hierboven vermelde voorzorgsmaatregelen, inclusief het niet informeel tot mannen spreken.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

7. Vrouwen corrigeren mannen in religieuze zaken



En zijn gevallen waarbij vrouwen de zienswijzen van een man met de status en positie van hazrat ‘Umar corrigeerden. In Bugârî staat opgetekend dat hazrat ‘Umar op zijn sterfbed beweerde, dat de Heilige Profeet had gezegd dat “het gejammer en geweeklaag van de familieleden van een overleden persoon de straf van die persoon in het leven hiernamaals doen toenemen”. Nadat zij hierover was ingelicht, zei ‘Â’isha dat ‘Umar het verkeerd had en dat de Heilige Profeet dit niet had gezegd, omdat het de lering van de Qur'ân weerspreekt, dat een persoon niet kan worden gestraft voor hetgeen anderen doen.



Toen hij een kalief was, kondigde ‘Umar aan dat hij een bepaalde beperking zou invoeren aangaande de mahr (een door de man aan de echtgenote gegeven gift ten tijde van het huwelijk). Een gewone vrouw rees op vanuit het publiek en las een vers voor uit de Qur'ân dat tegengesteld was aan dit idee. ‘Umar trok onmiddellijk zijn voorstel in, en zei:

“De vrouwen van deze stad hebben meer begrip dan ‘Umar.”

(Kunt u zich voorstellen of enig moderne Islamitische heerser dit zou doen?)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En Hij verplichtte de echtgenoten om hun vrouwen goed te behandelen. Hij zegt: "en blijft vriendelijk met haar omgaan" [Soerat An-Nisaa: 19]

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De vrouw werd bij de Arabieren in de pre-islamitische tijd erg slecht behandeld. Als een meisje geboren werd, werd ze levend begraven, de mensen gingen in rouw wanneer er een meisje geboren werd. Onder deze mensen waren er die hun dochter levend begroeven. Allah zegt : "En wanneer aan één hunner (de geboorte) van een meisje wordt gemeld, verduistert zijn gezicht en hij is vol toorn. Hij verbergt zich voor het volk vanwege het slechte nieuws dat hem is aangekondigd; zal hij haar in weerwil van schande behouden of haar in het stof begraven? Voorwaar, slecht is hetgeen zij besluiten." [Soerat An-Nahl: 58-59]

En wanneer ze gespaard werd van deze vreselijke dood, zou ze werkelijk een verschrikkelijk en vernederend leven leiden. Het was haar niet toegestaan om een deel te erven van datgene wat haar familieleden achterlieten, ongeacht de hoeveelheid geld waar het om ging en ongeacht haar armoede en geldnood. Een vrouw kon geërfd worden. Als haar man overleed dan erfde zijn zoon, zijn vrouw. Dus de zoon kon zijn eigen moeder erven. Ze werd verkocht, kreeg geen bruidsschat en werd uitgehuwelijkt. De vrouwen werden enkel als bezit en lustobject gezien die geen recht of positie bezat. Ze had geen persoonlijkheid en werd onophoudelijk onderdrukt.

Toen de Islaam echter kwam, verbood het deze vormen van onrechtvaardigheid tegenover de moslimvrouw, en kreeg ze haar eer, menselijkheid en eigenwaarde weer terug. De moslimvrouw wordt in de Islaam gezien als een wezen met een ziel, die veel respect verdient.

De Boodschapper van Allah (Allah’s zegeningen en vrede zij met hem) was gekomen en verhief de status van de dochters met de Wil van Allah en maakte het grootbrengen van dochters belangrijk en beloonde de ouders daarvoor in het hiernamaals met een goede positie.

De Profeet (Allah’s zegeningen en vrede zij met hem) zei: “Een ieder die twee meisjes grootbrengt tot zij de volwassenheid bereiken – diegene en ik zullen (samen) komen op de Dag der Opstanding – en hij strengelde zijn vingers inéén (in het Paradijs).” (Moeslim)

Allah laat ons duidelijk weten dat Hij geen verschil maakt tussen man en vrouw. Hij zegt in de Edele Qor-aan: "Ik laat het werk van iemand van jullie die (goed) doet niet verloren gaan, of het nu een man is of een vrouw; jullie horen bij elkaar" [Soerat Ali ‘Imran: 195].

En Hij herhaalt in een andere vers: "Wie het goede doet, man of vrouw, en hij gelooft: voorwaar aan hem geven Wij een goed leven. En Wij zullen hen zeker belonen met hun beloning, volgens het beste wat zij plachten te doen." [Soerat An-Nahl: 97]

Allah heeft ons verboden om de vrouw te beschouwen als een bezit dat geërfd kan worden zoals bekend was in de pre-islamitische tijd. Hij zegt: "O, jullie die geloven, het is u niet toegestaan vrouwen tegen hun wil te erven."[Soerat An-Nisaa: 19]

Allah heeft de vrouw zelfstandig gemaakt in haar individualiteit. Op die manier werd de vrouw een erfgenaam in plaats van een onderdeel van de erfenis. En Allah heeft haar het recht gegeven om te erven van de rijkdommen die haar familieleden achterlaten. Allah zegt: “Voor de mannen is er een aandeel in wat achtergelaten wordt door de ouders en de verwanten en voor de vrouwen is er een aandeel in wat achtergelaten wordt door de ouders en de verwanten, of het weinig of veel: een vastgesteld gedeelte." [Soerat An-Nisaa: 7] Deze regel geldt voor elke vrouw, of ze een moeder is, een dochter, een zuster of een echtgenote.

De positie van de vrouw neemt een waardevolle plaats in de Islaam. Haar aanwezigheid zal vaak een rol spelen in het dagelijkse leven van elke moslim. De moslimvrouw is immers de helft van de maatschappij, zij voedt haar kinderen op, die later een verantwoordelijke taak met zich mee zullen dragen en die later een grote rol zullen hebben in deze maatschappij. Zij is voor haar kinderen de eerste leerschool. Hij maakte haar de baas over haar kinderen. De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd: "De vrouw is de bewaker van het gezin van haar echtgenoot en ze zal op de Dag des Oordeels gevraagd worden over degenen die onder haar zorg vielen."

De kinderen dienen hun moeder te respecteren en goed te behandelen. Een man kwam bij Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem) en zei: "O boodschapper van God! Wie heeft het meeste recht om door mij het beste behandeld te worden?" De profeet (vrede en zegeningen zij met hem) antwoordde hem: "Jouw moeder." De man zei: "Wie is de volgende?" Het antwoord van de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) verbaasd de man. "Jouw moeder", zegt de profeet weer. "Wie is de volgende?", vraagt de man nogmaals. "Jouw moeder", zo gaf de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) voor de derde maal ten antwoord. De man begrijpt hierdoor dat zijn moeder heel belangrijk is, daarom stelt hij zijn vraag nu anders: Als ik mijn plicht tegenover mijn moeder gedaan heb, wie komt er dan na haar?", informeert hij. Gods boodschapper (vrede en zegeningen zij met hem) zei: "Jouw vader." (Boekharie en Moeslim)

Dit betekent dat aan de moeder drie keer meer vriendelijkheid en goede behandeling moet worden gegeven dan aan de vader. En in deze zaak is ze bevoorrecht en boven de vader geplaatst.

Het huwelijk in de Islaam is een gezegend overeenkomst tussen man en vrouw waarin liefde, harmonie, samenwerking, respect en genegenheid de basis zijn voor een gelukkig huwelijk. De vrouw heeft in de Islaam het recht al meer als 1400 jaar geleden gekregen om niet tegen haar wil uitgehuwelijkt te worden. Het huwelijk is een lange levensreis, voor man én vrouw. Daarom is het van belang voor beide partijen een partner te vinden die het beste past bij de persoonlijkheid van de man of de vrouw.

Allah zegt in de heilige Qor-aan: “En het behoort tot Zijn Tekenen dat Hij voor jullie van jullie eigen soort echtgenotes heeft geschapen, opdat jullie rust bij haar vinden en Hij bracht tussen jullie liefde en barmhartigheid. Voorwaar, daarin zijn zeker Tekenen voor een volk dat nadenkt.” [Soerat Ar Roem: 21]

Een recht die de vrouwen ontnomen was, was de bruidschat. Het werd een verplichting voor de moslimman en een recht van de moslimvrouw zoals Allah aangeeft in de volgende vers: “En Hij gaf de vrouw het recht op een huwelijksgift en Hij beviel de mannen om haar deze gift volledig te geven, behalve dat deel waar ze vrijwillig afstand van doe. Allah zegt: "En geeft de vrouwen gewillig haar huwelijksgift. Maar als zij naar haar eigen behagen u er een gedeelte van kwijtschelden, geniet er dan van zonder te vrezen dat dit gevolgen heeft." [Soerat An-Nisaa: 4]

Allah heeft de echtgenoot ook verplicht gesteld om de vrouw te onderhouden en om haar op de juiste wijze te voorzien. "De mannen zijn de toezichthouders over de vrouwen" [Soerat An-Nisaa: 5]

De Islaam verbiedt de vrouw niet om buitenshuis te werken. Zolang ze zich maar houdt aan de volgende richtlijnen:

1. Ze moet de behoefte hebben om dit werk te doen en de samenleving moet haar hiervoor ook nodig hebben. Dit kan alleen maar wanneer er geen man gevonden kan worden die dit werk kan doen.

2. Ze moet dit doen nadat ze haar eigen werk (haar taken in huis) heeft afgemaakt. (de taken binnenshuis komen op de eerste plaats)
3. Deze baan moet uit te voeren zijn in een omgeving waarin ze niet in contact staat met mannen. Voorbeelden hiervan zijn: het onderwijzen van vrouwen, het verplegen van vrouwelijke patiënten. Bovendien mag ze niet in contact staan met mannelijke collegae.
4. Evengoed is er niets dat haar beperkt in het opdoen van kennis over de Religie - sterker nog, ze is hiertoe verplicht. En er is niets dat haar beperkt in het onderwijzen van de Religie, zolang als dat nodig is en als haar lessen worden gehouden in een omgeving die alleen uit vrouwen bestaat. Er is niets mis met het bijwonen van bijvoorbeeld lessen in een moskee enzovoort. Men moet gewoon opletten dat deze lessen zich gescheiden houden van de mannen.
Men kan dit afleiden uit het voorbeeld van de vrouwen die in het begin van de Islam leefden (ofwel de Sahaabiyaat, vrouwelijke metgezellen).
Zij werkten en studeerden en gingen naar de moskee. (Dit komt uit de boek: Tanbeehaat ‘alaa Ahkaam takhtassu bil-Mu’minaat van Sjeikh Saalih Al-Fawzaan)

Hoe kan de Islaam de man opdragen om de vrouw te onderdrukken terwijl de vrouw, een moeder, een echtgenote, een zus, en een dochter is van iedere man. Allah zegt in de Qor-aan: “En Wij bevolen de mens (goedheid) jegens zijn ouders. Zijn moeder droeg hem in zwakheid op zwakheid.” [Soerat Loeqman:14]

Om af te sluiten wil ik de conclusie trekken dat de Islaam de man en de vrouw niet als gelijksoortige maar als gelijkwaardige ziet, in geen enkele opzicht bestaat er een verschil tussen man en vrouw wat betreft waarde van goede daden of slechte daden. Het enige verschil is dat een man en vrouw fysiek niet hetzelfde zijn. Door de lichaamsbouw van de man heeft hij bepaalde taken die de vrouw niet tot haar verantwoordelijkheden hoeft te rekenen. De man kan ook bijvoorbeeld geen kinderen baren of borstvoeding geven. Dat zit niet in zijn natuur. In de Islaam worden de verschillen tussen mannen en vrouwen duidelijk benadrukt maar ze toch als gelijken worden aangesproken. Allah leert ons dat mannen en vrouwen elkaar nodig hebben en dus mekaar kunnen aanvullen Allah zegt in de Koran : "Zij zijn bekleding voor jullie en jullie bekleding voor haar" [Soerat al Baqarah:187]


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aboe Hoerairah verhaalt dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd:"Behandel vrouwen vriendelijk, want vrouwen zijn uit een rib geschapen en het meest gebogen gedeelte is het bovenstuk. Als je probeert haar recht te maken breek je het en als je het zo laat blijft die gebogen. Behandel vrouwen dus vriendelijk" (Moesliem en Boekharie)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Met betrekking tot het slaan van uw vrouw, dit is niet de eerste optie bij een conflict. Ten eerste zou u met haar moeten praten en haar adviseren (wanneer zij schuld draagt aan het conflict). Als dat na een tijd niet blijkt te werken, dat zou de man haar moeten verlaten in haar bed (d.w.z., dat hij gedurende een periode geen gemeenschap met haar heeft). Als dat niet helpt (en er geen enkele andere uitweg beschikbaar is) mag hij haar slaan, maar niet hard, zoals Allah zegt (vertaling):

"En wat betreft hen (echtgenotes) waarvan jullie ongehoorzaamheid vrezen: vermaant hen, (als dat niet helpt) negeert hen in bed en (als dat niet helpt) slaan hen (licht, als er enig nut uit voort kan komen). Indien zij jullie dan gehoorzamen; zoek dan geen voorwendsel (om hen lastig te vallen. Voorwaar, Allah is Verheven, Groots." (Soerat an-Nisaa, 4:34)

De Boodschapper van Allah (vrede en zegen van Allah zij met hem) heeft ons verteld dat de beste van de mensheid niet degenen zijn die hun vrouwen slaan. Wat betreft de begeleiding van kinderen, de ouders moeten datgene doen wat daartoe leidt (een effectieve leidraad) zoals hen adviseren, ze weghouden van slecht gezelschap en hun helpen de banden met oprechte vrienden te onderhouden. Ze moeten goed voor hen zijn, en voortdurend bidden dat ze geleid worden en dat ze als oprechte kinderen zullen opgroeien. Enkele doe'aa's voor kinderen zijn:

"Onze Heer, maak voor ons onze echtgenotes en onze nakomelingen een verkoeling voor de ogen..." (al-Foerqaan 25:74 - vertaling)

"... en maak mijn nakomelingen rechtschapen" (al-Ahqaaf 46:15 - vertaling)

- of een andere goede doe'aa. Maar naast het maken van doe'aa moet u ook andere manieren toepassen om te zorgen dat ze sterk worden en standvastig in de Islam. En Allah is de Gids op het Rechte Pad.

En Allah weet het het beste.

Cyber Imam, Het team van al-Islaam.com


________________
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 21:41
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Als je dat echt gelooft, dan wil ik wel in gesprek gaan met je over de kwestie of het ook zo is.

Eerst maar eens, om het duidelijk te krijgen:
1. Mag ik aannemen dat je dit geloof baseert op de bijbel of aanverwante eeuwenoude documenten?
2. Waarom hecht je waarde aan die documenten?
3. Wat kan gelden als een bevestiging dat jouw interpretatie van die documenten de juiste is?
de bijbel is waar ik mijn beeld op grondvest
daar hecht ik waade aan om het feit dat dese God persoonlijk ervaren is
Niet 100% van mijn ionterpretatie zal correct zijn
dat het meerendeel dat is blijkt uit het feit dat het meerendeel van de christenen het ermee eens is
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 11:54
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef:
de bijbel is waar ik mijn beeld op grondvest
daar hecht ik waade aan om het feit dat dese God persoonlijk ervaren is
Veel mensen zouden dat argument afkeuren. Ik doe dat niet, omdat dan belangrijkere punten niet aan bod zouden komen en ik persoonlijke ervaring aanvaard als motief voor het geloof in een god. Maar, je stelt hier dat die ervaring ook geldt als motief voor het hechten van waarde aan de bijbel.
Daar heb ik moeite mee.
Want elk mens die zegt persoonlijke ervaringen te hebben heeft een ander godsbeeld. Zelfs binnen religies en ook het Christendom is de verdeeldheid groot. De vraag is dan waarom precies jouw interpretatie de juiste is.

Citaat:
JJzD schreef:
Niet 100% van mijn ionterpretatie zal correct zijn
dat het meerendeel dat is blijkt uit het feit dat het meerendeel van de christenen het ermee eens is
Daarbij neem je aan dat het Christendom het juiste geloof is. Waarop baseer je dat?
Daarna vraag ik mij af of de overtuiging van een meerderheid aan mensen kan gelden als bewijs dat die overtuiging de juiste is.
Wat jij zelf dacht en wat de meeste van je geloofsgenoten denken is volgens jou het juiste, maar wat als buiten dat geloof een even grote groep mensen het daarmee oneens is? Hoe kun je in zo'n geval bepalen wat de waarheid is?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoofddoeken wat vinden jullie?
Barb4
187 06-12-2007 13:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Moet hoofddoek verboden worden bij ambtenaren?
Hydrogen
258 08-08-2005 12:29
Levensbeschouwing & Filosofie Hoofddoek ISLAM
moslima2
5 25-03-2005 11:28
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Charlois wil verbod hoofddoekjes voor baliemedewerkers
Mirage2000
500 08-03-2005 11:27
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hbo's willen hoofddoek in de ban doen!
e r t a njunior
126 04-12-2003 15:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.