Oud 06-02-2003, 18:37
John Sickbock
John Sickbock is offline
Als mensen ouder worden gaan ze vaak andere prioriteiten stellen, zoals minder zuipen, of zich meer bezighouden met de toekomst. Volgens mij gaan velen dat doen naarmate ze ouder worden, maar andere voorbeelden zijn even goed.

Waarom doen ze dat? Mijn theorie is dat ze dan inzichten krijgen die we nu nog niet hebben. Klinkt dat redelijk? Waarom zou t anders zijn?

Betekent dat het ‘ouderen-gedrag’ dan ook beter is?

Zelfde argument, iets anders gesteld: je weet dat je later anders gaat denken over wat belangrijk is. Wat je later denkt & gelooft is waarschijnlijk ook wel echt beter, want we zeggen immers vaak dat we telkens meer goede inzichten krijgen.

Stelling: wat veel mensen later als belangrijk gaan zien is daarom waarschijnlijk inderdaad belangrijker.


John Sickbock
__________________
Do one thing that scares you every day ~ De wereld is niet vastgeroest, al lijkt dat soms zo ~ We ontwikkelen allemaal op een andere manier, gelukkig!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2003, 01:51
Verwijderd
Minder zuipen? No way.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 08:16
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
Je hebt 2 stellingen, één in je titel en in één in je verhaal

Eerste stelling. Niet mee eens. Beter is relatief. Wat we straks zouden gaan gelofen is niet per direct beter, maar anders. Misschien op dat moment beter omdat mensen niet graag erkennen dat ze het vroeger een stuk beter hadden Ik kan me trouwens niet voorstellen dat m'n denkbeelden radicaal veranderd zijn als 45 ben, tuurlijk er worden dingen aangepast. Maar dat is omdat je dingen bij leerd en dat weer toepast op je leven. Maar dat hoeft niet per direct beter te zijn..

Tweede stelling.(wat veel mensen later als belangrijk gaan zien is daarom waarschijnlijk inderdaad belangrijker. ) Wat je zelf als belangrijk iets ziet is idd belangrijk voor je. Of is dat nou te simpel ?
__________________
Freak me baby
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 12:25
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
rodina schreef:
JTweede stelling.(wat veel mensen later als belangrijk gaan zien is daarom waarschijnlijk inderdaad belangrijker. ) Wat je zelf als belangrijk iets ziet is idd belangrijk voor je. Of is dat nou te simpel ?
Ik bedoelde dat het daarom waarschijnlijk idd belangrijker is ongeacht wat je er van denkt, dus dat het NU OOK AL belangrijker is, al realiseer je je dat misschien nog niet
__________________
Do one thing that scares you every day ~ De wereld is niet vastgeroest, al lijkt dat soms zo ~ We ontwikkelen allemaal op een andere manier, gelukkig!
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 13:16
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
Citaat:
John Sickbock schreef:
Ik bedoelde dat het daarom waarschijnlijk idd belangrijker is ongeacht wat je er van denkt, dus dat het NU OOK AL belangrijker is, al realiseer je je dat misschien nog niet
Ja alleen later gaat het een grotere rol spelen, of een andere
__________________
Freak me baby
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 14:33
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Wat jongeren nu belangrijk vinden is inderdaad niet echt belangrijk. Later worden mensen meestal pas wat verstandiger.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 21:32
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
Wat jongeren nu belangrijk vinden is inderdaad niet echt belangrijk. Later worden mensen meestal pas wat verstandiger.
wat jongeren vinden is vaak aan de extreme kant
als je oud word word je gematigd en meedrijvend
ik weret wat ik kies

idd radicalisme in een wijs verband
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 12:18
Verwijderd
[quote]Kenny McCormick schreef:
Wat jongeren nu belangrijk vinden is inderdaad niet echt belangrijk. Later worden mensen meestal pas wat verstandiger./quote]

Citaat:
JJzD schreef:
wat jongeren vinden is vaak aan de extreme kant
als je oud word word je gematigd en meedrijvend
Hm.

Mijn ouders zijn elke vrijdag en zaterdag van huis, begeven zich naar allerlei mensen en gelegenheden en komen dan vroeg in de ochtend straalbezopen weer terug, om vervolgens hun roes uit te slapen.
Wanneer ik er op bezoek ben en fris en fruitig opsta om mijzelf te wassen en een ultragezond ontbijtje klaar te maken hoor ik op de badkamer gerochel van het vele roken. Een vrolijke goedemorgen wensen wordt beantwoordt met een blik als van iemand met grote hoofdpijn.
Later op de dag aan tafel probeerde ik ooit wel eens gesprekken aan te knopen, bij voorkeur over maatschappelijke of filosofische onderwerpen, met de bedoeling daar diepgravend doch vriendelijk over te discussieren. Dan werd ik echter door de aanwezigen gecorrigeerd. Aan tafel praat men immers niet over filosofische onzin, maar zwijgt men of informeert men voor de tweede maal of de ander reeds wist dat Bep, de buurman van de achterneef van een vriendin van grootmoeder, haar huis te koop heeft gezet (dat gebeurt de laatste tijd zo vaak, dat huizen-te-koop-zetten).

Tja. De uitzondering die de regel bevestigd? (Of een andere uitspraak die op een of andere manier pretendeert het te verklaren.)
Met citaat reageren
Oud 14-02-2003, 15:40
Yamyam
Yamyam is offline
Ik vind dat iedereen op elke leeftijd wel iets interressants kan geloven. Ik vind t alleen zo vreemd en stom, dat als je ouder wordt (dan bedoel ik de overgang tussen puber en volwassene), 'iedereen' (meer) alcohol gaat drinken en er slechte gewoontes op gaat nahouden, terwijl kindertjes van 8 niet roken en zo, en dus behalve het snoepen en de computer gezond(er) leven. Volwassenen vind ik echt ongezonde mensen.

Met citaat reageren
Oud 16-02-2003, 22:50
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Tja. De uitzondering die de regel bevestigd? (Of een andere uitspraak die op een of andere manier pretendeert het te verklaren.)
wat is nou je stelling??
Dat jij zooooooo wijs bent dat je niet nog wijzer hoeft te worden??

miss zou je dan naar redeneerkunsten kunnen kijken??
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 09:58
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef:
wat is nou je stelling??
Dat jij zooooooo wijs bent dat je niet nog wijzer hoeft te worden??
Waar haal je die beschuldiging nu weer uit?!?
Het genoemde voorbeeld is gebaseerd op persoonlijke ervaring en een demonstratie dat de geponeerde stelling niet altijd opgaat plus een antwoord op twee bevestigingen van die stelling.
Er wordt in het geheel geen nieuwe stelling opgeworpen door mij en zeker niet een die te doen heeft met wijsheid.
De essentie van dit forum komt er zo'n beetje op neer dat iemand een stelling plaatst en dat anderen daarop reageren. Het is dus niet noodzakelijk (en er wordt wel eens de term off-topic aan gegeven) dat iedereen als antwoord op de eerste stelling allerlei nieuwe stellingen plaatst.
Nu schept mijn voorbeeld de suggestie dat ik allerlei positieve eigenschappen bezit en daarop heb ik te zeggen: alles wat in het voorbeeld staat is waar.

Citaat:
JJzD schreef:
miss zou je dan naar redeneerkunsten kunnen kijken??
Op miss: ik ben een man. (En als het een spelfout was zou ik je willen vragen of je de bewering wat gestructureerder zou kunnen formuleren. )
Op redeneerkunsten: Daar zou ik best naar kunnen kijken. Als ik ze zie laat ik het je weten.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 13:27
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
John Sickbock schreef:
Als mensen ouder worden gaan ze vaak andere prioriteiten stellen, zoals minder zuipen, of zich meer bezighouden met de toekomst. Volgens mij gaan velen dat doen naarmate ze ouder worden, maar andere voorbeelden zijn even goed.


Of: als je ouder wordt, wordt je saaier.
Ben het niet met je eens. Volgens mij verschilt het eerder per persoon of je nadenkt, over de toekomst of in het algemeen. Mensen die zich daar als jongere niet voor interesseren, krijgen wanneer ze 'oud' (hoe oud bedoel je eigenlijk?) opeens niet grote behoefte om aan de toekomst te denken. Dat is juist bij jongeren veel relevanter, gebeurt veel meer, al was het alleen maar over een studiekeuze.

Citaat:
Waarom doen ze dat? Mijn theorie is dat ze dan inzichten krijgen die we nu nog niet hebben. Klinkt dat redelijk? Waarom zou t anders zijn?


Daar zit misschien wat in, maar ik denk dat die inzichten eerder het resultaat zijn van een denkproces dat al eerder in gang is gezet.

Citaat:
Betekent dat het ‘ouderen-gedrag’ dan ook beter is?


Dat ligt er aan wat je onder 'goed gedrag' vestaat. Is dat nadenken, in het voordeel van anderen handelen, proberen het zelf zo leuk mogelijk te hebben, een combinatie hiervan?
Voor sommige, nu redelijk asociale, jongeren zou kunnen gelden dat ze later wat aangepaster worden en zich niet meer stoer willlen opstellen.

Citaat:
Zelfde argument, iets anders gesteld: je weet dat je later anders gaat denken over wat belangrijk is. Wat je later denkt & gelooft is waarschijnlijk ook wel echt beter, want we zeggen immers vaak dat we telkens meer goede inzichten krijgen.

Stelling: wat veel mensen later als belangrijk gaan zien is daarom waarschijnlijk inderdaad belangrijker.


John Sickbock
Misschien verschillen de behoeften van de mens per leeftijdsgroep. Ik denk echter dat deze vooral verschillen per mens. Andere behoeften kunnen op latere leeftijd belangrijker zijn, maar niet per se beter.

Kijk maar of je hier iets mee kunt, ik heb niet het idee dat het echt samenhangend ofzo is
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 21:52
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Waar haal je die beschuldiging nu weer uit?!?
Het genoemde voorbeeld is gebaseerd op persoonlijke ervaring en een demonstratie dat de geponeerde stelling niet altijd opgaat plus een antwoord op twee bevestigingen van die stelling.
Er wordt in het geheel geen nieuwe stelling opgeworpen door mij en zeker niet een die te doen heeft met wijsheid.
De essentie van dit forum komt er zo'n beetje op neer dat iemand een stelling plaatst en dat anderen daarop reageren. Het is dus niet noodzakelijk (en er wordt wel eens de term off-topic aan gegeven) dat iedereen als antwoord op de eerste stelling allerlei nieuwe stellingen plaatst.
Nu schept mijn voorbeeld de suggestie dat ik allerlei positieve eigenschappen bezit en daarop heb ik te zeggen: alles wat in het voorbeeld staat is waar.



Op miss: ik ben een man. (En als het een spelfout was zou ik je willen vragen of je de bewering wat gestructureerder zou kunnen formuleren. )
Op redeneerkunsten: Daar zou ik best naar kunnen kijken. Als ik ze zie laat ik het je weten.
natuurlijk gaat het om zelf wijzer worden.
Hoe erg zijn je ouders geweest en waar ga jij nog naartoe??
dat is waar het om ging
niet dat iedere oudere volwassener dan een jongere is maar dat een oudere piet volwassener dan een jonge piet is
en dat wist je best
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 11:20
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef:
natuurlijk gaat het om zelf wijzer worden.
Hoe erg zijn je ouders geweest en waar ga jij nog naartoe??
dat is waar het om ging
niet dat iedere oudere volwassener dan een jongere is maar dat een oudere piet volwassener dan een jonge piet is
en dat wist je best
Nee. Maar nu zie ik de woorden vaak en meestal staan dus is mijn punt reeds gemaakt. Mijn excuses.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Levensbeschouwing & Filosofie [godsdienstpsychologie] Waarom geloven?
proycon
50 17-06-2005 08:55
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
ARTistiek T begin hebbik hier wel es neergezet
Eend
48 18-05-2002 18:12
ARTistiek Hji is lang, maar zeg es wat je ervan vind?
Gleipnur
14 19-01-2002 12:10
ARTistiek Een verhaaltje van mij...
Eend
5 03-12-2001 14:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:29.