Oud 10-11-2010, 11:37
dennis018
dennis018 is offline
ik vind het best lastig, want tegenwoordig staat overal in de supermarkt op producten ''slecht's.. % vet'' of iets anders over de hoeveelheid vet wat erin zit...
hierdoor schik nu steeds als ik een product koop en dat er dan op staat 8-9 gram vet/100 gram

nu vroeg ik me af, waar slaan die vetten op? voor wat is het belangrijk om te weten hoeveel vet een product bevat?
ik heb bijvoorbeeld 2 potten yoghurt gekocht vanmorgen beide met dezelfde hoeveelheid calorieen... alleen 1 heeft 9gram vet/100gram en de andere 3 gram vet/100gram
in welk opzicht zou dat uitmaken?

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, ik wil liever niet teveel googlen omdat ik dan op sites terecht kom waar ik liever niet op zit...
Advertentie
Oud 10-11-2010, 11:51
brumm
Avatar van brumm
brumm is offline
Jouw lichaam heeft een bepaald percentage aan vetten nodig op een dag. De ene vetsoort is beter dan de ander. Dus calorieen in een bepaald product willen niet altijd aangeven dat dit product goed is. Je hebt bijvoorbeeld een product van maar 25 calorieen maar daarvan is 75% vet kan jij natuurlijk wel raden dat dat product niet goed voor je is. Maar waar bezeer jij die schrik op? ben je te zwaar of ben je bang om dik te worden? Want je mag volgens mij nog wel redelijk wat vet eten. Niet dat je nu meteen naar de mac donalds vlucht om daar je eigen vol te douwen. Maar je moet vooral op goede vetten letten.
Oud 10-11-2010, 12:05
dennis018
dennis018 is offline
ok maar als je nu 2 potten yoghurt heb met dezelfde calorieen maar de ene heeft meer vet dan de ander
moet je dan daar nog op letten is de ene dan gezonder dan de andere ookal is het calorieen hetzelfde?
en als je kijkt in aan of afvallen dan gaat het toch puur om de calorieen?
Oud 10-11-2010, 14:23
palindrome
Avatar van palindrome
palindrome is offline
Dennis, je slaat weer door.
Oud 11-11-2010, 13:58
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Als 't om de hoeveelheid calorieën gaat, lijkt me de KEV-verhouding per 100 gr/ml niet belangrijk. Als je bijvoorbeeld (ook) op je cholesterolgehalte moet letten, doet die verhouding er wel degelijk toe.
__________________
En dat meen ik!
Oud 12-11-2010, 05:45
Verwijderd
Offtopic: Dennis, ik weet dat dit misplaatst is omdat dit het E&D forum is en niet het psychologieforum, maar de laatste keer dat je telkens dit soort vragen op het forum plaatste zat je vrij diep in je eetstoornis. Gaat het wel goed?
Oud 12-11-2010, 07:09
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Offtopic: Dennis, ik weet dat dit misplaatst is omdat dit het E&D forum is en niet het psychologieforum, maar de laatste keer dat je telkens dit soort vragen op het forum plaatste zat je vrij diep in je eetstoornis. Gaat het wel goed?
het gaat redelijk, ik heb nu alleen meer 'vrijheid'' en zorg nu vaker voor mezelf (alleen thuis etc) dus word ook weer boodschappen doen en alles en dan begin ik dingen te zien die me triggeren...
als ik bijv yoghurt of vla moet kopen begin ik de vetten te vergelijken zelfde met broodbeleg of vlees
want iets in mij denkt... het staat er toch niets voor niks op, waarom staat er op het ene pak slechts ...% vet ofzo.. en het ander niet
Oud 12-11-2010, 08:17
Verwijderd
Citaat:
het gaat redelijk, ik heb nu alleen meer 'vrijheid'' en zorg nu vaker voor mezelf (alleen thuis etc) dus word ook weer boodschappen doen en alles en dan begin ik dingen te zien die me triggeren...
als ik bijv yoghurt of vla moet kopen begin ik de vetten te vergelijken zelfde met broodbeleg of vlees
want iets in mij denkt... het staat er toch niets voor niks op, waarom staat er op het ene pak slechts ...% vet ofzo.. en het ander niet
Dat staat er op om kopers te trekken, mensen denken dus 'goh, maar 7% vet, dat zal vast goed zijn, dus die neem ik'. Maar stiekem moet je je er niets van aantrekken, zeker niet bij dingen als yoghurt en broodbeleg, dat zijn juist dingen waar je je voedingsstoffen en energie uit wil halen, dus als je zin hebt in yoghurt, is er niets mis met een lekkere volle yoghurt, bijvoorbeeld. Dus negeren die cijfertjes en gewoon kopen wat je wil kopen
Oud 15-11-2010, 13:58
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Laat het gewoon los, hoeveel vetten er in zitten. Ik weet dat dit heel makkelijk klinkt, en ik weet ook dat het zeker niet zo makkelijk is. Voor mij is dit enige manier geweest om grotendeels van mijn eetstoornis af te komen.
Jij weet namelijk zelf heel goed welk voedsel echt slecht is en dat je dat niet elke dag moet eten. Je weet best dat yoghurt niet slecht is. Probeer dan ook niet te letten op wat er nou precies allemaal op die pot geschreven staat. Dat is helemaal niet belangrijk! Het is belangrijk dat jij yoghurt wilt eten en dat je weet dat dat goed is om te doen.
Als je op vetten wilt letten (maar ik zou het je niet aanraden omdat het dan moeilijk is om calorien/vetgehaltes los te laten) let dan op verzadigd en onverzadigd vet, dat is het enige dat nog een beetje interessant is. Maar dat is vooral dat je vloeibare vetten (olie) moet gebruik om in te bakken en geen vaste (boter). Voor dingen als yoghurt heeft het geen zin om naar de vetten te kijken!
Verder wat Andijvie zegt.
Oud 15-11-2010, 18:39
Larry Flint
Larry Flint is offline
Dit is hier inderdaad niet op zijn plaats dus ik sluit hem, excuus voor de late reactie.
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Voeding, Gewicht & Gezondheidtopic #26
Balance
500 08-09-2012 18:00
De Kantine Ctrl+V=?
Verwijderd
500 18-01-2011 15:12
Lichaam & Gezondheid Het Grote Voeding en Gezondheids-topic #39
Mara
500 27-03-2005 16:33
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom worden meisjes al zo jong (13 jaar) vruchtbaar?
Yamyam
20 27-12-2002 23:03
Lichaam & Gezondheid <VOEDING> Meet wat je eet!
~Golvend Badeendje~
29 14-11-2002 16:41
Lichaam & Gezondheid Het grote lijntopic #5!
Snufje
200 23-09-2002 20:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22.