Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2006, 14:14
blaattttt
blaattttt is offline
Hallo,

ik ben even bezig met natuurkunde, maar van 2 krachten die niet dezelfde richting hebben moet ik de resultante berekenen. Ik heb de richting al, maar hoe bereken je nu de kracht in N?



Er staat in m'n boek:

Citaat:
Als twee krachten F1 en F2 loodrecht op elkaar staan, zijn de grootte en de richting van de resultante Fr ook te berekenen. De grootte van de resultante is te berekenen met de stelling van pythagoras:

Fr = wortel(F1² + F2²)
Kan ik nu de kracht zo ook berekenen voor de paralellogram? Of kan pythagoras alleen voor een krachtenrechthoek?

Laatst gewijzigd op 19-01-2006 om 14:20.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2006, 14:27
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Je kan de krachten ontbinden in hun horizontale en verticale component. Dan tel je beide horizontale en beide verticale bij elkaar op, en berekent met de resulterende horizontale en verticale componenten de resulterende kracht.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 15:53
Verwijderd
Helaas wordt de makkelijkste manier niet behandeld op het middelbaar onderwijs, maar ik zal het toch doen omdat-ie gewoon veel makkelijker is.

Als je twee krachten hebt met corresponderende vectoren (pijlen) in een assenstelsel met coördinaten (a,b) en (c,d), dan is de resultante kracht (a+c,b+d). De grootte van de kracht kan dan met Pythagoras berekend worden; wortel((a+c)²+(b+d)²).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Krachten
Bariokie
2 22-10-2013 01:25
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Krachten?
Verwijderd
4 12-08-2011 13:36
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Berekenen van samengestelde krachten
*(Monica)*
1 24-03-2010 15:48
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Fw berekenen: klopt dit??
pasionata4
3 04-12-2008 17:35
Eindexamens 2003 [Natuurkunde, HAVO] Stel hier al je vragen en vertel hoe het ging!
Snufje
52 27-05-2003 08:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:36.