Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2016, 16:21
preventief
preventief is offline
Beste mensen,

Er staat mij binnenkort een hele opgave te wachten, namelijk het kiezen van een studie. Nu is ieder mens anders en de een is weer meer alpha, terwijl de ander weer meer beta is. Toch vraag ik me af of je bij een beta-studie echt zoveel meer tijd kwijt bent.

Laten we bijvoorbeeld 2 studies nemen waar ik beiden best geïnteresseerd in ben: Geneeskunde en Econometrie. Nu is Econometrie natuurlijk een enorm moeilijke opleiding, maar Geneeskunde is natuurlijk ook erg zwaar en vooral ook veel leerwerk. Daarom vroeg ik me af in hoeverre de studielast deze studies verschillen, of ben je uiteindelijk toch ongeveer evenveel uren per week kwijt aan beiden? Misschien is Econometrie wel moeilijker qua stof, maar Geneeskunde is wellicht meer stof?

Nogmaals, natuurlijk is elk mens verschillend, maar ik vraag me af of men hier toch een bepaalde toelichting op kan geven. Het zou me erg goed helpen bij mijn keuzeproces.

Groetjes!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2016, 16:26
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Beide studies zijn niet zwaar (geneeskunde is qua "leerwerk" juist vrij eenvoudig) en alle studies zijn met gemiddeld 40 uur per week studeren of minder prima in de nominale tijd af te ronden.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2016, 19:43
preventief
preventief is offline
Ik heb gehoord dat Econometrie vrij zwaar is.. Las jij misschien per ongeluk Economie ipv Econometrie?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2016, 22:09
Verwijderd
Schrödinger leest niet 'per ongeluk'.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2016, 18:43
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In principe hebben alle studies met evenveel studiepunten dezelfde studielast want dat is waar een studiepunt voor staat. Of het makkelijker of moeilijker is en of het je goed of minder goed afgaat heeft meer te maken met wat je goed en minder goed ligt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2016, 22:46
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
In principe hebben alle studies met evenveel studiepunten dezelfde studielast want dat is waar een studiepunt voor staat. Of het makkelijker of moeilijker is en of het je goed of minder goed afgaat heeft meer te maken met wat je goed en minder goed ligt.
In de praktijk is dat echter bullshit en kan het makkelijk een factor vier of vijf schelen qua studielast tussen een simpele studie en een relatief zware.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2016, 15:22
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Informatica in Leiden is een vrij "lichte" Beta-studie, ook al moet je exact evenveel punten halen als bij bijvoorbeeld Wiskunde.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 09-01-2016, 20:04
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Tja, de meeste mensen studeren niet én econometrie én geneeskunde. Ik vind ook niet dat je de keuze moet maken op studielast, maar op studie inhoud.

Geneeskunde is veel werk, maar ik vond het niet verschrikkelijk moeilijk. En als je het vergelijkt met een full time baan dan valt het ook enorm mee hoeveel je ervoor moet doen. Het is emotioneel vooral zwaar tijdens de coschappen, omdat je toch wel hele pittige dingen meemaakt op jonge leeftijd (overlijden, ernstige ziekte, acute levensbedreigende problemen, emotionele mensen, enz.). Dat maak je bij econometrie natuurlijk niet mee. En zo zullen er ook andere studies zijn met hun specifieke zwaartes.

Het ligt er denk ik ook vooral aan waar je je het makkelijkst op kunt concentreren. Als je het onderwerp interessant vindt, zal het studeren veel makkelijker gaan dan wanneer je dat ene vak een flutvak vindt.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 10-01-2016, 19:43
preventief
preventief is offline
Bedankt voor de antwoorden mensen, hier kan ik zeker wat mee. Blijf het een moeilijke keuze vinden, maar dat zal voor bijna iedereen wel zo zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2016, 22:55
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Bedenk vooral waar je hart ligt. Waarom zou je de zorg in willen? Wat trekt jou zo in econometrie? De studie is maar tijdelijk, maar als het goed is ga je daarna nog jaren in dat vakgebied werken! Waar zie jij jezelf over 10 of 15 jaar?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:01.