Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2007, 11:24
stoepkrijtje
Avatar van stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Ik heb 4jaar geleden een keeshondje (tigger genaamd) gekregen uit een asiel. Tigger had nogal een verleden; hij is erg geslagen en geschopt door zijn vorige eigenaren en ze hebben zelfs zijn voetzooltjes verbrandt. Natuurlijk heeft hij hier flink wat schade aan over gehouden niet alleen geestelijk maar ook lichamelijk. Het lichamelijke is nu opgelost maar voor de rest zijn er heel wat problemen met hem. Toen ik hem kreeg was het asiel niet helemaal eerlijk geweest over wat er met hem gebeurd was. Toen ik hem een tijdje in huis had kreeg ik in de gaten dat hij erg bang was enzo. Na veel gebel was het asiel eindelijk eerlijk, ik mocht hem ook terugbrengen als ik wou maar ik was en ben stapelgek op die hond.
Ik geef toe dat hij best verwend is want ik wil toch zorgen dat hij een mooi leven heeft.
Ik ben met hem op een cursus geweest om vertrouwen te kweken en dat ging ook heel goed. Hij is in de 4jaar dat ik hem heb heel erg veranderd en ook verbeterd. Er is alleen een probleem.

Tigger bijt. Vooral als hij straf krijgt. Hij is erg ondeugend en ja dan krijgt hij gewoon straf. Ik ben absoluut niet gemeen, ik pak hem bij zijn nekvel en stuur hem in de mand. De straf werkt perfect alleen zodra ik op hem mopper en mijn hand naar hem uitsteek bijt hij me. En niet zachtjes nee hij houdt gewoon vast. Ook echt diep en vals.
Natuurlijk begrijp ik het wel; hij wil zichzelf beschermen maar het wordt wel gevaarlijk op een gegeven moment. En ik wil niet dat hij zijn straf ''ontloopt'' omdat hij bijt. Maar ondertussen heb ik mijn handen en benen aardig kapot en hoeveel liefde je ook voor een dier kan hebben het houdt natuurlijk een keer op. Ik wil hem absoluut niet wegdoen en ik wil hem ook niet in laten slapen, ik weet zeker dat er wat aan te doen is maar ik weet absoluut niet wat .
Ik hoop dat er hier iemand is die het antwoord heeft want zo kan het gewoon niet langer.

oja tigger is nu ongeveer 8-9jaar oud.

Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal
__________________
Het enige verschil tussen mij en een gek is dat ik niet gek ben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2007, 14:54
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Kun je je hond niet op een andere manier corrigeren?

De hond van m'n ouders gaat ook happen als je haar fysiek corrigeert, maar ik heb gemerkt dat ik met mijn stem net zo hard indruk maak. Als ik aan haar laat merken dat ik boos ben en ik steek vervolgens een hand uit, gaan haar lippen al omhoog. Mopper ik alleen op haar dan zie ik dat ze toch wel onder de indruk is, zonder dat er verder agressie aan te pas komt.

Wanneer geef je hem straf, in wat voor situaties?
Hoe doe je dat?
Is er aanleiding voor zijn gedrag?

Ik bedoel als het alleen ondeugendheid is, vind ik bij het nekvel pakken al best heftig. Zeker omdat je aangeeft dat hij is mishandeld.

Ik denk dat je het gewoon beter kunt voorkomen. Dus steek geen hand uit naar hem, maar probeer het op andere manieren op te lossen.

voorbeeld:
Je hond jat continue dingen van de tafel af. Dan is aan jou de taak om ervoor te zorgen dat er niks is wat hij kan pakken van de tafel

En daarbij: beloon hem voor zijn positieve gedrag in plaats van te corrigeren voor het negatieve gedrag.

om even terug te gaan naar dat voorbeeldje:

Beloon je hond heel uitbundig op het moment dat hij wel snuffelt aan de tafel, maar er niks vanaf pakt. Pakt hij er wel iets vanaf, reageer je niet.

Dus: gewenste gedrag uitbundig en dan nog uitbundiger belonen, ga op je kop staan, stop hem vol met koekjes, etc.

En misschien kun je met een clicker ook nog best veel bereiken.

Je hond heeft een kriegel in z'n koppie door zijn verleden. Dat is goed te verhelpen, maar daar gaat veel tijd in steken, heel veel tijd.

En misschien is het wel goed voor hem om weer opnieuw op cursus te gaan. Met cursussen (G&G, behendigheid, etc) wordt het contact tussen de baas en de hond versterkt.

Mocht het echt de spuigaten uitlopen en je echt niet meer weet wat je ermee aanmoet, zou ik een gedrags therapeute inschakelen. Inslapen is, naar mijn mening, echt niet nodig.

Succes!
Met veel geduld en begrip zul je er wel komen
(sorry voor het lange verhaal )
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 15:09
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Stop met je fysieke handelingen, want je maakt hem angstig en als een hond angstig is en in paniek raakt gaat hij bijten (niet zo gek). Die mishandeling haal je er nooit meer uit, het kan hoogstens minder worden.

Probeer op andere manieren ervoor te zorgen dat hij zich gedraagt. Laat hem even buiten zitten (in de tuin) of negeer hem.

Ik vraag me eigenlijk af wat voor dingen hij doet waarvoor jij hem straft... Zijn het echt hele vervelende dingen, of erger je je gewoon als hij bijv druk is ofzo?
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 15:19
stoepkrijtje
Avatar van stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Hooo eens even jullie doen net alsof hij ontzettend hard aangepakt wordt.


Ik pak hem in zijn nekvel als hij de kat bijt, door blijft blaffen omdat hij geen aandacht krijgt of gromt naar mij of naar mijn bezoek.

Ik heb echt een hekel aan valsigheid naar anderen, vooral omdat het eigenlijk een hele lieve hond is. Maar als ik zeg: ''tigger foei'' gromt hij en ontbloot hij zijn tanden. En als ik te dichtbij sta zit hij vast in mijn been. Sorry maar dat mag hij gewoon niet. Ik heb altijd geleerd en ook bij die gedragscursus dat ik heel erg op moet letten dat ik de baas blijf. Iedereen zei ook tegen mij: je moet hem wel goed aanpakken want hij wil de baas zijn in huis.

Buiten zetten helpt absoluut niet want dan gilt hij de hele buurt aan elkaar
Ik heb zelf het idee dat hij elke keer aan het proberen is boven het gezin te komen. En echt ik wil hem niet wegdoen maar ik wil ook geen gevaarlijke hond. Ik ben 4jaar bezig om hem op te voeden en het gaat goed met hem maar ik wil geen gebijt. Ik tolereer van geen enkel dier gebijt en dus ook niet van hem.

Het is op zich makkelijk gezegd om hem te belonen... maar stel je voor dat hij gromt als ik tigger foei zeg. En de keer daarop doet hij het niet moet ik dan goed zo Tigger zeggen?
Ik heb het idee dat dan mijn punt niet over komt bij hem.

Toch bedankt
__________________
Het enige verschil tussen mij en een gek is dat ik niet gek ben.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 15:20
Verwijderd
ik heb een kat, zelfde verhaal: mishandeld, bang, agressief

het enige wat helpt is negeren als straf, idd geen fysieke straffen (vind ik sowieso gemeen, maar soms is het idd nodig: ik duw hem meestal gewoon aan de kant) en belonen als ie lief is

als mijn kat in mn been hangt dwing ik mezelf om gewoon door te lopen. enkel toen hij zich aan mn hoofd had vastgeklemd (4 poten en 2 kaken) heb ik hem onder de douche gezet. vind ie vernederend.
ook helpt het bij mijn kat om in mijn vingers te knippen en te zeggen dat ie op moet houden. wel hard natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 15:30
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Met de dingen die je opnoemt kan ik je echt nog maar 1 ding adviseren:

Ga heel snel naar een gedrags therapeute en neem privé les!!!!!!

Want hier komen ongelukken van en de hond wordt er uiteindelijk de dupe van.

Je hebt nu eenmaal geen makkelijke hond. Je hebt een hond met een kriegel in z'n kop doordat hij mishandeld is. Zoals ik het kan lezen uit je handelingen en reacties ga je daar echt niet juist mee om. En dat is niet om je te stangen of te kutten of jouw het idee te geven dat je er geen jota van snapt, maar omdat honden mij aan m'n hart gaan. En ik al zoveel honden heb gezien en meegemaakt die door onkundigheid van de baas helemaal verpest zijn en ik wil niet dat dat bij jouw hond ook gebeurd.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 23:32
Verwijderd
onze hond blafte ook, we hebben hem een keer naar mijn oom gebracht toen wij op vakantie gingen. elke keer als hij blaft werd ie ook naar buiten gezet, dat heeft wel erg geholpen ik denk misschien dat je moet volhouden.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2007, 09:55
stoepkrijtje
Avatar van stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
fractal-illusio schreef op 23-02-2007 @ 16:30 :
Met de dingen die je opnoemt kan ik je echt nog maar 1 ding adviseren:

Ga heel snel naar een gedrags therapeute en neem privé les!!!!!!

Want hier komen ongelukken van en de hond wordt er uiteindelijk de dupe van.

Je hebt nu eenmaal geen makkelijke hond. Je hebt een hond met een kriegel in z'n kop doordat hij mishandeld is. Zoals ik het kan lezen uit je handelingen en reacties ga je daar echt niet juist mee om. En dat is niet om je te stangen of te kutten of jouw het idee te geven dat je er geen jota van snapt, maar omdat honden mij aan m'n hart gaan. En ik al zoveel honden heb gezien en meegemaakt die door onkundigheid van de baas helemaal verpest zijn en ik wil niet dat dat bij jouw hond ook gebeurd.

Je kan er best gelijk in hebben dat ik er geen jota van snap, maar ik doe ook alleen maar wat mij geadviseerd is door de gedragsdeskundige 4jaar geleden. Ik had het gister met mijn vriend er even over maar ik ben dus één heel belangrijk ding vergeten te melden hier in dit topic:
Mijn vriend en ik zijn samen gaan wonen en verhuist naar een ander huis. We hebben allebei het idee dat het toen begonnen is, ja het was er al maar niet zo heel erg.

Verder wil ik wel even kwijt dat mijn hond absoluut niet bang voor mij is; dat we samen stoeien en spelen geen probleem. Ik vind het ook niet echt logisch dat jij zegt:

Citaat:
En ik al zoveel honden heb gezien en meegemaakt die door onkundigheid van de baas helemaal verpest zijn en ik wil niet dat dat bij jouw hond ook gebeurd.
Dat doet mij ergens wel een beetje zeer, omdat ik het idee heb niet alleen het idee ik weet het wel zeker! Dat ik in de 4 jaar dat ik hem heb verschrikkelijk veel met hem heb bereikt. Ik heb hem altijd beschermt toen mensen zeiden dat ik hem in moest laten slapen omdat hij zo bang was dat hij geen leven meer had, ik wist dat hij er weer boven op zou komen. En dat is ook gelukt. Mensen op straat kunnen hem aaien, hij is gek op kinderen (in positieve zin) en hij is voor (bijna) niemand bang.

Omdat dit echt iets van de laatste weken is heb ik met de dierenarts afgesproken dat ik even met hem langskom om hem even te laten controleren. Het kon zijn dat hij bijv minder zicht had of doof werd en dat hij daar zo van in de war raakte.
Ik vraag haar ook om advies en om het telefoonnummer van een gedragsdeskundige.

Verder zijn hier ook alle tips welkom hoor
__________________
Het enige verschil tussen mij en een gek is dat ik niet gek ben.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 11:39
bosaap
bosaap is offline
Gewoon afmaken die hond aan zulke honden heb je gewoon niets joh. Ik heb wel een tip voor je als het een mannetje is zou ik hem een balmassage geven misschien houd hij mee op.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 11:51
Administrat0r
Administrat0r is offline
Nog zo'n opmerking en je wordt geband!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 12:27
stoepkrijtje
Avatar van stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
bosaap schreef op 27-02-2007 @ 12:39 :
Gewoon afmaken die hond aan zulke honden heb je gewoon niets joh. Ik heb wel een tip voor je als het een mannetje is zou ik hem een balmassage geven misschien houd hij mee op.

Doe heel even normaal alsjeblieft
__________________
Het enige verschil tussen mij en een gek is dat ik niet gek ben.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 12:35
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Misschien helpt het wel... je weet maar nooit tegenwoordig.
__________________
Veramerikanisering alom!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 13:07
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Graag even normaal reageren
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 18:39
stoepkrijtje
Avatar van stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
We hebben het zo besloten: we gaan met hem naar de dierenarts en laten hem nakijken: omdat het de laatste tijd erger is geworden denkt de dierenarts dat hij mischien wat met zijn ogen of oren heeft of mischien beginnende dementie.
Anders heeft zij het nummer van een gedragsdeskundige voor me. Ik geef dit hondje zeker nog een kans. En mocht het niet verbeteren zie ik het dan wel verder.
__________________
Het enige verschil tussen mij en een gek is dat ik niet gek ben.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 19:36
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Succes ermee
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:21.