Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2007, 18:26
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Onze kat is loops en best vervelend aan het doen, maar we willen haar niet laten sterisliseren. Nu hebben we gehoord dat je die beestjes aan de pil kunt doen, iemand daar ervaring mee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2007, 18:33
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Ik heb daar hele slechte ervaringen mee. Mijn poes heeft kittens gehad toen ze jonger was, ik wilde daarna nog wel eens een nestje maar niet meteen. Oplossing? poezenpil...
We hebben het een hele tijd gegeven maar kwamen toch tot de conclusie dat we geen nestje meer van haar wilde. Dus hebben we haar laten steriliseren. Toen ik haar ging ophalen bij de dierenarts vertelde ze me dat ze de hele baarmoeder hebben moeten verwijderen, omdat er vanalles mis mee was (als ze het hadden laten zitten was het waarschijnlijk baarmoeder kanker oid geworden). Ze dachten ook dat dit waarschijnlijk door de poezenpil kwam. Ik zou dus een keuze maken, haar een keer een nestje laten krijgen of meteen steriliseren. Maar de poezenpil daar begin ik in ieder geval niet meer aan.

Als je haar nog te jong vind voor kittens en ze gaat zich 'loops' gedragen dus met haar kont in de lucht zitten en de katers 'roepen' maw heel hard schreeuwen / miauwen, dan kan je haar misschien proberen binnen te houden?
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 18:47
PV
PV is offline
De kat die wij hebben heeft een week of 4/5 geleden kittens gekregen, sindsdien heeft ze ook zo'n poezenpil omdat steriliseren nog niet mag als ze die kinderen nog voedt ofzo. Maar ik heb tegen mn ma verteld dat ze wel zo snel mogelijk moet steriliseren als het kan, omdat ik op internet indd allerlei verhalen ben tegengekomen dat zo'n pil niet erg fijn is. (in hoeverre dat allemaal waar is, weet ik ook niet natuurlijk, en als een dierenarts zo'n pil voorschrijft zou je toch denken dat het niet veel kwaad kan )
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 19:07
Verwijderd
Krols, noemen ze dat, niet loops.

Anyway, waarom wil je je kat niet sterilliseren? Het verkleint de kans op mamatumoren en je laat je kat niet zo geil als ik weet niet wat rondlopen, terwijl ze niets kán met die hormonen.
Waarom zou je je poes haar leven lang hormonen toedienen terwijl het mijn één operatie klaar is?

De hormonen hebben op veel poezen de uitwerking dat ze sloom, dik en vaak wat lusteloos worden. Er bestaat ook een minidosis, maar deze is niet altijd sterk genoeg en sommige poezen worden dus nog krols door de pil heen.

In de veronderstelling dat je niet met haar gaat fokken, raad ik je sterk af je poes haar hele leven lang vol te stoppen met hormonen waar ook nog allerlei risico's aan vast zitten, in plaats van haar te steriliseren.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 19:46
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Nou we willen haar op termijn laten steriliseren maar eerst een nestje laten krijgen, maar daar vinden we haar nu nog te jong voor. Haar bouwjaar is 2006. Tot die tijd leek de poezenpil ons dus wel handig. Maar nu denk ik: laat maar zitten.
De kans dat ze ongewenst zwanger wordt is toch nihil want ze komt nooit alleen buiten zonder tuigje en een van ons.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 20:52
Sagana
Avatar van Sagana
Sagana is offline
Ik heb ook al veel slechte dingen gehoord over de poezenpil (ivm baarmoederkanker enzo), dus ik zou ze haar niet geven, zeker niet als ze zoals jij zegt nooit alleen buitenkomt.
Wij hebben onze oudste poes 1 nestje laten krijgen toen ze ongeveer een jaar oud was (tamelijk jong, inderdaad), haar daarna enkele weken de kattenpil gegeven (uit noodzaak: ze komt vaak buiten en we wilden niet dat ze opnieuw zwanger zou geraken), dus een beetje dezelfde situatie als PV. Zo snel als mogelijk was hebben we haar dan laten steriliseren. We hebben één van haar dochters gehouden, en ook haar hebben we zo snel mogelijk laten steriliseren (zonder de poezenpil te geven).
__________________
I'd rather have a life of 'oh wells' than a life of 'what ifs'.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 21:25
Verwijderd
De poezenpil wordt vaak afgeraden, idd om dat het kanker kan veroorzaken (en die kans is volgens mij vrij groot). Om die reden hebben wij één van onze katten al vrij jong laten steriliseren (ze was twee keer per maand een week lang enorm krols (en ze kwam niet buiten of wat dan ook), zo erg dat het ook voor haar zelf vervelend leek te zijn), de ander was wat ouder (die was veel minder vaak en ook veel minder erg krols).

Of ze te jong is voor een nestje lijkt me er aan liggen van wanneer in 2006 ze is (januari of december is nogal een groot verschil) en ook aan hoe groot ze is. Misschien zou je eens met de dierenarts kunnen overleggen?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 05:33
Verwijderd
Citaat:
drukknoopje schreef op 16-03-2007 @ 20:46 :
Nou we willen haar op termijn laten steriliseren maar eerst een nestje laten krijgen, maar daar vinden we haar nu nog te jong voor. Haar bouwjaar is 2006. Tot die tijd leek de poezenpil ons dus wel handig. Maar nu denk ik: laat maar zitten.
De kans dat ze ongewenst zwanger wordt is toch nihil want ze komt nooit alleen buiten zonder tuigje en een van ons.
Ik ben verder vrij tegen 'maar raak fokken' met katten, maar dat doet er nu even niet toe.

Afhankelijk van hoe vaak ze krols wordt, kun je eventueel wél proberen de poezenpil te geven; onze Nila (fokpoes voor over een jaartje) werd om de week krols (drie weken krols, dan een week niet, en dan weer drie weken wel ) en dat is echt geen doen.
In dat geval vind ik de nadelen van de poezenpil (minidosis) opwegen tegen de voordelen ervan.
Maar als jullie poes bijvoorbeeld netjes om de drie maanden krols wordt, dan zou ik haar de pil niet geven.

Met tuigjes naar buiten als ze krols is, zou ik niet doen; je wilt echt niet weten wat katers voor rare kapriolen uit gaan halen als ze een krolse poes in het vizier hebben
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 05:37
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Onze kat had destijds hendige krolsheidf, met dr achterste tegen alle saanwrijven enzo, terwijl ik zelf (destijds he) nog sexuele voorlivhing moest krijgen

na sterilisatie niks meer van gemerkt
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 15:28
Henkje
Avatar van Henkje
Henkje is offline
De asiels zitten vol katten. Ik zou echt niet voor een nestje kiezen.
Verder is alles al gezegd over de poezenpil.
__________________
lava lacht niet lul
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 16:22
Verwijderd
Citaat:
Ir. de Narie schreef op 17-03-2007 @ 06:37 :


na sterilisatie niks meer van gemerkt
Wat toevallig
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 17:12
Sagana
Avatar van Sagana
Sagana is offline
Citaat:
*dreamallica* schreef op 17-03-2007 @ 16:28 :
De asiels zitten vol katten. Ik zou echt niet voor een nestje kiezen.
Verder is alles al gezegd over de poezenpil.
Ik begrijp je standpunt, maar anderzijds: als zij een nestje wilt, moet ze dat (naar mijn mening) zeker doen.
Ik heb met m'n ene kat dus ook een nestje gehad, en ik zou het meteen overdoen als de tijd werd teruggedraaid. Het was echt een superleuke ervaring: eerst de bevalling, dan de kittens die nog zo klein en kwetsbaar zijn en langzaam maar zeker steeds groter worden, dan komt de fase dat ze beginnen te spelen en door het huis te rennen, enz. Echt geweldig, ik kijk nog altijd met veel plezier terug naar de foto's en de filmpjes van hen.
Een keer kwamen we 's nachts thuis en vonden we onze kittens niet meer. Echt de hele woonkamer afgezocht, maar geen enkel katje te vinden. Uiteindelijk vonden we ze dan toch: het deken lag half af de sofa, een stukje op de vloer, en daar hadden ze zich allevier ingerold.
Wij zijn ook goed van onze kittens 'vanaf geraakt': eentje hebben we zelf gehouden en de andere drie zijn naar mensen uit de omgeving gegaan.
__________________
I'd rather have a life of 'oh wells' than a life of 'what ifs'.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 17:15
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Het is de eerste keer dat ze krols is, en ze is van zomer 2006, wanneer precies onbekend. Het is een klein katje, groot is ze niet, daarom willen we minstens nog een jaar wachten met een nestje.

En ze gaat niet alleen aan een tuigje naar buiten, er is altijd iemand van ons bij, omdat ze uit het tuigje kan komen als ze wil (gelukkig wil ze dat bijna nooit) en we wonen langs een drukke weg waar ze niet mee om kan gaan (gaat rustig midden op de weg staan kijken naar auto's die aan komen razen ).

Maar goed, ik kijk wel ff hoe lang het duurt voor ze voor de tweede keer krols is. Ze heeft er wel best veel "last" van, zo heb ik haar echt nog nooit meegemaakt.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 19:13
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 17-03-2007 @ 17:22 :
Wat toevallig
Dat is niet vanzelfsprekend hoor, mijn kat is gesteriliseerd en vertoond nog altijd dit gedrag.

Citaat:
drukknoopje schreef op 17-03-2007 @ 18:15 :
Het is de eerste keer dat ze krols is, en ze is van zomer 2006, wanneer precies onbekend. Het is een klein katje, groot is ze niet, daarom willen we minstens nog een jaar wachten met een nestje.

En ze gaat niet alleen aan een tuigje naar buiten, er is altijd iemand van ons bij, omdat ze uit het tuigje kan komen als ze wil (gelukkig wil ze dat bijna nooit) en we wonen langs een drukke weg waar ze niet mee om kan gaan (gaat rustig midden op de weg staan kijken naar auto's die aan komen razen ).

Maar goed, ik kijk wel ff hoe lang het duurt voor ze voor de tweede keer krols is. Ze heeft er wel best veel "last" van, zo heb ik haar echt nog nooit meegemaakt.
Zodra je haar wilt laten dekken, kan je in plaats van haar naar buiten laten op zoek gaan naar een dekkater (via internet of als je iemand kent die een ongecastereerde kater heeft).
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 19:59
Verwijderd
Citaat:
wizkid schreef op 17-03-2007 @ 20:13 :
Dat is niet vanzelfsprekend hoor, mijn kat is gesteriliseerd en vertoond nog altijd dit gedrag.
Dan hebben ze waarschijnlijk alleen haar eierstokken weggehaald, maar dat is niet gebruikelijk en ik vind het persoonlijk nogal een domme werkwijze.
In principe houdt het steriliseren van een dier van het vrouwelijk geslacht in dat ze gecastreerd wordt; baarmoeder én eierstokken weg.

Haal je alleen de eierstokken weg, kan het voorkomen dat ze inderdaad nog steeds krols wordt, maar dit is dan een fout van jouw dierenarts.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 21:26
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 17-03-2007 @ 20:59 :
Dan hebben ze waarschijnlijk alleen haar eierstokken weggehaald, maar dat is niet gebruikelijk en ik vind het persoonlijk nogal een domme werkwijze.
In principe houdt het steriliseren van een dier van het vrouwelijk geslacht in dat ze gecastreerd wordt; baarmoeder én eierstokken weg.

Haal je alleen de eierstokken weg, kan het voorkomen dat ze inderdaad nog steeds krols wordt, maar dit is dan een fout van jouw dierenarts.
Nee hoor, want die poes is ook de kat waar ik hierboven over schrijf. Hierbij zijn dus de eierstokken en de baarmoeder weggehaald.
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 21:36
Verwijderd
Citaat:
drukknoopje schreef op 17-03-2007 @ 18:15 :
Ze heeft er wel best veel "last" van, zo heb ik haar echt nog nooit meegemaakt.
Dat je haar nog nooit zo meegemaakt hebt is vrij logisch: ze is voor het eerst krols. Vrijwel iedere poes is 'anders' als ze krols is, maar het verschilt wel (heel) erg per kat hoe erg anders ed.

Ik zou de volgende keer idd gewoon ff afwachten, misschien duurt het wel zes maanden. En dan lijkt het me de vergrote kans op kanker eerlijk gezegd niet waard...
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 22:47
Verwijderd
Citaat:
wizkid schreef op 17-03-2007 @ 22:26 :
Nee hoor, want die poes is ook de kat waar ik hierboven over schrijf. Hierbij zijn dus de eierstokken en de baarmoeder weggehaald.
Hm... apart. Ik ken dit soort verhalen alleen over poezen waarbij enkel de eierstokken zijn weggehaald.
Welk gedrag bedoel je precies en doet ze het altijd of met vlagen (zoals bij krolsheid)?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-03-2007, 19:47
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-03-2007 @ 22:36 :
Dat je haar nog nooit zo meegemaakt hebt is vrij logisch: ze is voor het eerst krols. Vrijwel iedere poes is 'anders' als ze krols is, maar het verschilt wel (heel) erg per kat hoe erg anders ed.

Ik zou de volgende keer idd gewoon ff afwachten, misschien duurt het wel zes maanden. En dan lijkt het me de vergrote kans op kanker eerlijk gezegd niet waard...
Ja okee dat is natuurlijk waar. Maar ik bedoel dat ik geen enkele kat ooit heb gezien die zo raar doet. Soms wel lachwekkend. En we wachten idd nog maar een poosje af.

En @wizkid, zoiets zijn we ook van plan, we laten haar echt niet alleen naar buiten gaan. Dan is ze binnen een dag zo plat als een duppie .
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 07:37
Verwijderd
Citaat:
drukknoopje schreef op 18-03-2007 @ 20:47 :
Ja okee dat is natuurlijk waar. Maar ik bedoel dat ik geen enkele kat ooit heb gezien die zo raar doet. Soms wel lachwekkend. En we wachten idd nog maar een poosje af.
Misschien heb je nog geen krolse kat gezien? Die worden meestal binnen gehouden en dan moet je maar net op dat moment bij iemand bij iemand langskomen...die kans is niet zo heel groot, denk ik.

Citaat:
En @wizkid, zoiets zijn we ook van plan, we laten haar echt niet alleen naar buiten gaan. Dan is ze binnen een dag zo plat als een duppie .
Katten kijken over het algemeen echt wel uit, hoor.
(Niet dat ik onze katten wel buiten laat (ik woon net naast een enorm druk kruispunt van snelwegen ed)...ik vind het ook veel te eng... )
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 11:11
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-03-2007 @ 08:37 :
Katten kijken over het algemeen echt wel uit, hoor.
(Niet dat ik onze katten wel buiten laat (ik woon net naast een enorm druk kruispunt van snelwegen ed)...ik vind het ook veel te eng... )
haha dat dachten wij ook, maar wij wonen langs een drukke weg, en de kat ging er midden op staan kijken naar langsscheurende auto's, iedereen vol in de remmen voor dat beest, levensgevaarlijk. Dus dat doen we maar niet weer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Borderline (BL)
MisterDJ
10 11-05-2005 06:11
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Pijnlijke Eenvoud
juliettebinoche
59 11-01-2004 22:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:26.