Oud 13-10-2003, 22:31
MUTS123
Avatar van MUTS123
MUTS123 is offline
In welk genre lees je het liefst, en/of over welk onderwerp? En waar heb je echt een hekel aan?

Ik vooral over mensen met een dramatisch leven of aan de drugs [Krassen vond ik echt heel goed, Sneeuwkoniging ook] zijn, of over geesten á la R.L. Stine [de Nachtmerrie serie ]

Ik heb echt een hekel aan echte Science Fiction boeken, interesseert me gewoon helemaal niks en vind ik saai.
__________________
[geen inspiratie]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2003, 22:37
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Fantasy. (de meeste boeken die onder Science Fiction boeken staan eigenlijk, maar die benaming klopt ook niet helemaal)
Maar ik vind zoveel mooi.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 22:59
Verwijderd
Science Fiction als vrijetijds pulp-genre (hoewel er zeker interessante dingen in kunnen staan, mits je goede hebt) en als ik interessant of intellectueel wil lijken heb ik het liefst modernistische/postmodernistische boeken met een ietwat nihilistische inslag. In Nederland is Hermans daar goed voor (hoewel die niet zozeer (post)modern is) en voor het buitenland is het voornamelijk de Ier Samuel Beckett die heel erg heerst.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 23:02
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 13-10-2003 @ 22:59:
Science Fiction als vrijetijds pulp-genre (hoewel er zeker interessante dingen in kunnen staan, mits je goede hebt) en als ik interessant of intellectueel wil lijken heb ik het liefst modernistische/postmodernistische boeken met een ietwat nihilistische inslag. In Nederland is Hermans daar goed voor (hoewel die niet zozeer (post)modern is) en voor het buitenland is het voornamelijk de Ier Samuel Beckett die heel erg heerst.

LUH-3417
Er zit ook veel troep tussen ja. Maar helaas heb ik gewoon vaak problemen met de stijl van zogenaamde 'literatuur' en ben daardoor altijd wat huiverig daarvoor. En als de boekbesprekingen zulke boeken blijven houden wordt dat niet veel beter.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 10:38
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 13-10-2003 @ 23:02:
Er zit ook veel troep tussen ja. Maar helaas heb ik gewoon vaak problemen met de stijl van zogenaamde 'literatuur' en ben daardoor altijd wat huiverig daarvoor. En als de boekbesprekingen zulke boeken blijven houden wordt dat niet veel beter.
Ik denk dat het heel erg ligt aan wat voor genre je leest of de stijl van die literatuur je tegenstaat. Ik vind zelf realisten strontvervelend om te lezen en ik probeer ze dan ook zoveel mogelijk te ontwijken. Ik had hetzelfde probleem met modernisten, maar na het lezen van Italo Svevo en Luigi Pirandello raakte ik er meer aan gewend en vond ik het zelfs wel ok.

Nu ben ik weer bezig in een zeventig jaar oude, Nederlandse vertaling ban Dante's dertiende eeuwse poezië. Het leest verschrikkelijk, maar is ergens ook wel weer mooi. Waarschijnlijk ook een kwestie van wennen.

Het is dus de vraag welke stijl van welke literatuur je tegenstaat, want ik denk niet dat 'literatuur' door al die tijd heen gekenmerkt is door één enkele stijl. Lijkt me nogal lastig.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 12:26
Verwijderd
Ik lees het liefste psychologische romans oid...iig realistische boeken, die waar gebeurd zouden kunnen zijn. En ik heb een hekel aan pratende dieren, lopende planten en kabouters.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 16:14
Goede Fee
Avatar van Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-10-2003 @ 12:26:
Ik lees het liefste psychologische romans oid...iig realistische boeken, die waar gebeurd zouden kunnen zijn. En ik heb een hekel aan pratende dieren, lopende planten en kabouters.
Ik ook, en historische verhalen zijn ook heel mooi vind ik )
__________________
<3
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 17:20
Verwijderd
Citaat:
Goede Fee schreef op 14-10-2003 @ 16:14:
Ik ook, en historische verhalen zijn ook heel mooi vind ik )
Uh huh, ik lees ook graag historische verhalen. Psychologische romans, filosofische romans en werken vind ik ook erg boeiend.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 18:19
Azathoth
Avatar van Azathoth
Azathoth is offline
Fantasy en sci-fi
__________________
''Is it possible for me to reserve the BBC2 channel for the commencement of this televisual feast?''
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 18:54
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Psychologische romans, historische verhalen, dingen die
iig gebasseerd zijn op de werkelijkheid. Fantasie verhalen
hou ik niet zo van, maar Harry Potter oid kan ik wel hebben.

Hangt ook wel van de schrijver af hoe leuk het is ed,
maar dit lees ik wel het meeste.. Foute dingen à la
Bridget Jones ook wel, maar goed, laten we het daar
maar niet over hebben.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 19:02
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-10-2003 @ 12:26:
Ik lees het liefste psychologische romans oid...iig realistische boeken, die waar gebeurd zouden kunnen zijn. En ik heb een hekel aan pratende dieren, lopende planten en kabouters.
helemaal mee eens.
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 20:53
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
als het maar een beetje realistisch is (al schrijf ik dat zelf bijna niet) en ik hou niet zo van detectives
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 20:58
MUTS123
Avatar van MUTS123
MUTS123 is offline
Hmmm ohja.....ik heb een hekel aan verhalen die zich afspeelden heel erg lang geleden, jaren 60/70/80 vind ik wel leuk maar bv middeleeuwen en ridderverhalen e.d., niks aan.
__________________
[geen inspiratie]
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 21:00
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
MUTS123 schreef op 15-10-2003 @ 07:58:
Hmmm ohja.....ik heb een hekel aan verhalen die zich afspeelden heel erg lang geleden, jaren 60/70/80 vind ik wel leuk maar bv middeleeuwen en ridderverhalen e.d., niks aan.
idd maar er was 1 boek en die was egt goed

*titel kwijt nu*

ging over een jongen met rood haar en al die mensen d88 dat hij de duivel was enzo weet je. Duivelskind ofzo. Ik zal het eens opzoeken.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 23:01
Verwijderd
Wat verstaan jullie precies onder psychologische romans?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 07:36
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 14-10-2003 @ 23:01:
Wat verstaan jullie precies onder psychologische romans?

LUH-3417
Bij mij staat het er bij: 'iig realistische boeken, die waar gebeurd zouden kunnen zijn'. Ik weet dat het 'officieel' vast iets anders betekend, maar goed, die omschrijving weet ik zo niet. (Mijn boekenlijst op de havo 'barstte' iig van de psych. romans, als ik de uittreksels ed moet geloven.)
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 09:18
Verwijderd
Fantasy en legal thrillers
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 21:27
Verwijderd
Ik weet ook niet wat de offcieële woordenboek term zou zijn, maar bij Psychologische Roman moet ik altijd, met afgrijzen, terugdenken aan 'Van den koele meeren des doods' van ons aller Van Eeden. Nu is weltschmerz natuurlijk compleet mijn pakkie an, maar het moet wel leuk blijven.

De enige semi-officiele uitspraak die ik gehoord heb in verband hiermee is dat 'De prinses van Clèves' van Madame de Lafayette de eerste psychologische roman zou zijn geweest.

Maar ik heb het idee dat veel mensen alle romans waarin een geloof karakter van binnenuit beschreven wordt en ontwikkelingen doormaakt als psychologisch bestempeld wordt, terwijl ik gok dat ongeveer 80% van de hedendaagse literatuur wel met dat type karakters werkt, als het niet meer. Dan wordt het dus een wat brede en onduidelijke/overbodige benaming.

LUH-3417
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-10-2003, 21:33
Ndimension
Ndimension is offline
Psychologische romans en filosofische romans spreken mij wel aan. Het liefst heb ik totaal romans à la 'De ontdekking van de hemel' alleen heb er daar niet zo veel, en al helemaal weinig goede totaal romans.
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 21:00
Kevertje
Kevertje is offline
Hmmm.

Als het taalgebruik in een boek dermate fascinerend anders dan anders is maakt het me nooit zo uit waar een boek over gaat...en tot op zekere hoogte gaat dat ook op voor compositie...anders had ik De avonden van Reve nooit uitgekregen...

...in de trein zul je me altijd met een sci fi of fantasy boek vinden.

Waar ik absoluut de schurften aan heb zijn boeken waarin mensen over hun eigen leven vertellen. "Zo overwon ik kanker"..."Zo werd ik wereldkampioen hardlopen"..."Dit was mijn leven als vrouw van"

*wil ook wel 'ns weten wat psychologische romans precies zijn nu*
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 22:43
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik wil iig een realistisch boek dat vind ik heel belangrijk, verder ben ik gek op medische thrillers maar gewone thrillers voldoen ook. Detectives vind ik ook altijd wel leuk om te lezen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 22:55
Verwijderd
Citaat:
Kevertje schreef op 19-10-2003 @ 21:00:
Als het taalgebruik in een boek dermate fascinerend anders dan anders is maakt het me nooit zo uit waar een boek over gaat...
Ooit Nabokovs Lolita gelezen? Misschien vind je dat wel fijn.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 00:42
Verwijderd
Alles met fantasy elementen. Van complete fantasy tot kleine dingen die niet in het echt gebeuren.

Ik heb ook een hekel aan sci-fi... Niet alle, maar de meeste vind ik bijzonder vervelend. Ik kan niet zeggen waarom...
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 16:12
the tourist
the tourist is offline
Psychologische romans, sommige historische romans, sommige fantasy-boeken en sommige filosofische boeken
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 09:36
Regen
Avatar van Regen
Regen is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-10-2003 @ 12:26:
Ik lees het liefste psychologische romans oid...iig realistische boeken, die waar gebeurd zouden kunnen zijn. En ik heb een hekel aan pratende dieren, lopende planten en kabouters.
Ik ook, hoewel ik Pluk van de Petteflet en Otje wel weer geniaal vond. Hmm...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2003, 13:05
Orchid
Avatar van Orchid
Orchid is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 15-10-2003 @ 21:33:
Psychologische romans en filosofische romans spreken mij wel aan. Het liefst heb ik totaal romans à la 'De ontdekking van de hemel' alleen heb er daar niet zo veel, en al helemaal weinig goede totaal romans.
Suzanne Cleminshaw - De grote ideeën.
Jostein Gaarder heeft ook meer boeken geschreven dan 'De wereld van Sofie'.
__________________
Because the holes in my soul host no thrill.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 22:22
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Mythologie, Fantasy
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 13:43
HoopStront
HoopStront is offline
Fantasy...
Je kan er zo lekker bij wegdromen. Veel beter dan die verhalen die echt kunnen gebeuren, wat kan mij het schelen dat Barbara verkracht is door Dokter Erik toen hij een relatie had met Annelies de verpleegster.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 14:46
Masquerade
Avatar van Masquerade
Masquerade is offline
Ik lees eigenlijk alles wel, maar mijn voorkeur gaat uit naar psychologische romans vol zielige figuren die waanzinnig worden of hopeloos verliefd en zelfmoord plegen. Dit bedoel ik niet denigrerend hoor! Ik vind het gewoon erg 'leuk' en interessant om boeken als 'Madame Bovary' (Gustave Flaubert) en 'Van de koele meren des doods' (Frederik van Eeden) te lezen.
Familieromans lees ik ook. Boeken als die van Marianne Fredriksson en Tracy Chevalier. Ik weet niet hoe dit genre genoemd wordt.

Daarnaast hou ik ook heel erg van historische romans zoals 'De valse dageraad' (Jan van Aken) en 'De Kathaarse ketter' (Hanny Alders). Fantasy gaat er ook in. Ook al lees ik het een stuk minder dan vroeger. Mijn voorkeur gaat uit naar zogenaamde Keltische fantasy van schrijfsters als Marion Bradley en Juliet Marillier.

Er is eigenlijk weinig dat ik niet lees, maar dit zijn mijn favoriete stromingen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 17:55
Verwijderd
Historische verhalen
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 18:08
Shadowme
Avatar van Shadowme
Shadowme is offline
voornamelijk realistisch en historisch
__________________
never send spam. that's bad. very bad
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Wat maakt een tekst voor jou tot literatuur?
Mevrouw Lul
12 19-04-2010 21:38
Vrije tijd Eredivisie 2006/2007 topic # 3.
Verwijderd
500 10-05-2007 21:37
Lifestyle Kleine enquete over kleding...
Suffocation
45 26-05-2005 23:51
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen enquete jeugboeken
alpha
24 16-03-2004 17:33
Verhalen & Gedichten enquete op school over lezen!
EhentO
23 12-06-2003 00:40
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen recentie van 'ik ook van jou' van Ronald Giphart gezocht
5 10-06-2001 12:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:44.