Oud 31-05-2012, 20:37
weetniks
weetniks is offline
Hallo,
Ik doe momenteel Havo en zit in de vierde. Volgend jaar doe ik eindexamen in N&T/G geschiedenis en Duits.

Hierna zou ik graag naar het VWO willen.

Ik was naar enkele zaken benieuwd:
- Moet ik rekenen op een zware overstaplast, ik leer makkelijk en sta ong. voor alles 8 t/m 9. Wiskunde b iets lager: een 7,4.
- Moet ik mijn boeken voor de Nederlandse literatuurlijst herlezen of vervangen (en andere talen). Mijn literatuurlijst is vwo-waardig: De avonden, ontdekking van de hemel, huis van de moskee, hersenschimmen e.m.v.d.
- Ik zou graag filosofie volgen, is dit te doen als tiende vak volgens mij.
- Ik zit op dit moment op speciaal onderwijs en wij hebben staatsexamens, dus GEEN pta, zou ik dan in de vierde moeten starten?
- Aangezien ik dan de achtien ben gepasseerd, hoe zit het met financiële zaken. Moet ik mijn vwo zelf ophoesten, of krijg ik een tegemoetkoming?

Alvast bedankt voor de hulp
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2012, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Hallo,
Ik doe momenteel Havo en zit in de vierde. Volgend jaar doe ik eindexamen in N&T/G geschiedenis en Duits.

Hierna zou ik graag naar het VWO willen.

Ik was naar enkele zaken benieuwd:

- Moet ik rekenen op een zware overstaplast, ik leer makkelijk en sta ong. voor alles 8 t/m 9. Wiskunde b iets lager: een 7,4.
Met zulke cijfers zou je niet bang hoeven te zijn voor VWO. Wat ik me wel afvraag, is waarom je dan niet in de onderbouw bent ingestroomd naar het VWO?

- Moet ik mijn boeken voor de Nederlandse literatuurlijst herlezen of vervangen (en andere talen). Mijn literatuurlijst is vwo-waardig: De avonden, ontdekking van de hemel, huis van de moskee, hersenschimmen e.m.v.d.
Ik denk dat je dit het beste aan een literatuurdocent (of Nederlands docent, als die vakken gemengd zijn) op jouw school kunt vragen, omdat het misschien zo is dat de school mag bepalen of je sommige literatuuropdrachten mag overslaan.

- Ik zou graag filosofie volgen, is dit te doen als tiende vak volgens mij.
Als je school dit aanbiedt, moet dat mogelijk zijn ja.

- Ik zit op dit moment op speciaal onderwijs en wij hebben staatsexamens, dus GEEN pta, zou ik dan in de vierde moeten starten?
In de vijfde starten bedoel je? Op 5 VWO worden al schoolexamens gemaakt en vakken afgerond. Daarom moeten mensen die hun HAVO hebben afgerond instromen naar 5 VWO. Het lijkt me erg sterk dat speciaal onderwijs een ander systeem aanhoudt.

- Aangezien ik dan de achtien ben gepasseerd, hoe zit het met financiële zaken. Moet ik mijn vwo zelf ophoesten, of krijg ik een tegemoetkoming?
VWO is gratis, zolang je niet op het voortgezet algemeen volwassenen onderwijs (VAVO) zit. Anders zou het zo zijn dat velen geen VWO kunnen doen omdat zij nét te oud worden. Dat zou lullig zijn
Met citaat reageren
Oud 03-06-2012, 16:50
StudiekeuzeOM
StudiekeuzeOM is offline
Als je naar je cijfers kijkt dan moet VWO er wel in zitten. Maar misschien is het handig om je toch eerst af te vragen waarom je VWO zou willen doen? Wat wil je erna gaan doen? Heb je daar wel een VWO-diploma voor nodig? En wat voor soort speciaal onderwijs zit je? Als je daar nu op de HAVO staatsexamen mee doet, waarom kan dat dan niet op het VWO?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2012, 20:02
weetniks
weetniks is offline
Ik zit op een school voor mensen met ASS, zelf heb ik syndroom van asperger.
Op jouw vraag heb ik een heel simpel antwoord (waarom doe je nu geen vwo examen) : De meeste leraren bij mij zijn absoluut niet voldoende bekwaam om VWO aan te bieden, de meeste zijn 2e graads en sommige geven buiten hun eigen vakgebied les (bv. leraar geschiedenis is eigenlijk maatschappij en natuurkunde is eigenlijk een techniekdocent).

Ik wil vwo hoofdzakelijk doen om mijn keuze-tijd nog ietwat op te rekken en om mijn algemene kennis en ervaring te vergroten. Ook blijven sommige vaardigheden wat achterwege op deze school omdat veel leerlingen het moeilijk aankunnen (presenteren, verslagen maken, experimenten uitvoeren e.m.v.d.).

Na mijn VWO wil ik geschiedenis gaan studeren, of een vergelijkbare maatschappijgerichte/sociale studie.

Ik weet dat dit niet erg in overeenstemming is met mijn eerdergenoemde pakket N&T maar ik kon destijds ook moeilijk kiezen xD
Met citaat reageren
Oud 03-06-2012, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Ik zit op een school voor mensen met ASS, zelf heb ik syndroom van asperger.
Op jouw vraag heb ik een heel simpel antwoord (waarom doe je nu geen vwo examen) : De meeste leraren bij mij zijn absoluut niet voldoende bekwaam om VWO aan te bieden, de meeste zijn 2e graads en sommige geven buiten hun eigen vakgebied les (bv. leraar geschiedenis is eigenlijk maatschappij en natuurkunde is eigenlijk een techniekdocent).

Ik wil vwo hoofdzakelijk doen om mijn keuze-tijd nog ietwat op te rekken en om mijn algemene kennis en ervaring te vergroten. Ook blijven sommige vaardigheden wat achterwege op deze school omdat veel leerlingen het moeilijk aankunnen (presenteren, verslagen maken, experimenten uitvoeren e.m.v.d.).

Na mijn VWO wil ik geschiedenis gaan studeren, of een vergelijkbare maatschappijgerichte/sociale studie.

Ik weet dat dit niet erg in overeenstemming is met mijn eerdergenoemde pakket N&T maar ik kon destijds ook moeilijk kiezen xD
En je hebt Asperger op een dusdanige manier dat jij nooit je VWO zou kunnen halen op een normale middelbare school / VAVO? Want als je leraren niet eens bekwaam zijn VWO aan te bieden, zou ik, als het mogelijk is voor jou, daar zo snel mogelijk weg zijn
Met citaat reageren
Oud 04-06-2012, 15:07
weetniks
weetniks is offline
Haha, ik snap wel wat je bedoeld
In de eerste/tweede was ik absoluut nog niet klaar voor regulier, anders was ik toen naar het gymnasium gegaan.
Maar ik maak het nu gewoon even af hier
Met citaat reageren
Oud 05-06-2012, 20:09
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Vanaf je 18e heb je recht op een 'tegemoetkoming scholieren'; kijk even op de website van het DUO / IB-groep.

Met je cijfers en motivatie lijkt vwo me een goede keus
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 07-06-2012, 23:24
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Ik wil vwo hoofdzakelijk doen om mijn keuze-tijd nog ietwat op te rekken en om mijn algemene kennis en ervaring te vergroten. Ook blijven sommige vaardigheden wat achterwege op deze school omdat veel leerlingen het moeilijk aankunnen (presenteren, verslagen maken, experimenten uitvoeren e.m.v.d.).
Ik wil hier even wat over zeggen:
Bedenk je dat als je met 2de graads docenten te maken hebt, het misschien lastig is om op 'echt' VWO niveau les te krijgen. Dit kan een eventuele overschakeling naar de universiteit moeilijk maken (qua niveau wat je hebt). Ik zou hier goed naar kijken.

Ten tweede vraag ik me af waarom je geschiedenis wil gaan doen, o.a. omdat je Asperger hebt en die vaardigheden bij je achter blijven. Hoe uit de Asperger zich bij jou? Geschiedenis is namelijk een studie in de sociale wetenschappen. Het is misschien een vooroordeel, maar ik heb altijd het idee dat mensen met een autistische stoornis zich prettiger voelen in de exacte hoek (gezien ook je profiel)
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 09-06-2012, 11:27
weetniks
weetniks is offline
Haha, ja ik snap je vraag en ja dat is inderdaad een vooroordeel
Ik sta op dit moment een 10 (afgerond) voor de vakken geschiedenis en maatschappijwetenschappen.
Dit profiel heb ik omdat ik heb gekozen voor het profiel met de meeste mogelijkheden (met N&T kan je ook een E&M studie volgen).
Omdat ik redelijk 'begaafd' ben maakte het weinig uit welk profiel ik zou doen, dus heb ik voor dit gekozen.
Maar de sociale wetenschappen liggen mij veel beter.

Over die tweedegraads leerkrachten, dat klopt, maar VWO zal ik dan ook op het regulier gaan doen
Met citaat reageren
Oud 10-06-2012, 02:51
Verwijderd
Oh, dus toch wel
Met citaat reageren
Oud 10-06-2012, 10:26
Verwijderd
Over het algemeen kun je als vuistregel hanteren dat je, met dezelfde inspanning, op het vwo cijfers van 1 punt lager zal halen dan op de havo. Dat moet voor jou dus geen probleem zijn. Waarschijnlijk zullen op een reguliere school wel de klassen wat groter zijn en zullen ze minder flexibel zijn, maar je weet zelf denk ik het beste of je daar last van zou hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Doorstromen Havo -> VWO
Verwijderd
8 07-07-2013 13:21
Algemene schoolzaken Van havo naar vwo
Emmé
2 18-09-2011 12:59
Studeren Van HAVO naar VWO doorstromen?
Afwezignummer2
7 20-09-2010 20:10
Studeren Propedeuse of van havo naar VWO?
Faerie
56 22-01-2006 23:30
Algemene schoolzaken Na havo nog vwo?
Lindaa
23 23-12-2004 12:54
Algemene schoolzaken na havo naar de uni. hoe?!
pieper
2 19-06-2003 12:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.