Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2003, 11:31
r3nske
Avatar van r3nske
r3nske is offline
Hallo iedereen die dit leest,

Ik weet dat er al een topic hierover bestaat maar daar waren niet veel reacties op gekomen dus ik probeer het opnieuw... Hoop niet dat dit iemand stoort! Ik moet namelijk nog mijn literatuurlijst inleveren voor Nederlands. Nu ben ik op zoek naar boeken uit de 17de/18de eeuw, uit de Romantiek om precies te zijn. Ik moet twee boeken lezen en ik vroeg me af of iemand me boeken kan aanraden! Ik lees graag en veel maar vind het wel fijn als ik over een boek een boekverslag kan vinden, om als basis te gebruiken... Nou heb ik al gemerkt dat er hier wel veel mensen zijn die een grote interesse hebben in Nederlandse literatuur dus ik hoop veel tips te krijgen !!! Oh ja, dacht zelf al aan 'Max Havelaar' van Multatuli (goed boek???)... Verder heb ik ook de boeken 'Jaromircyclus' van A.C.W. Staring en 'Snikken en Grimlachjes' door F. Haverschimidt uit deze periode gevonden, maar dit zijn dichtbundels en natuurlijk 'Camera Obscura' (verhalendbundel)! Maar ik zoek dus echt een roman...

Alvast badankt!!!
Liefs, R3nske
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2003, 11:40
Verwijderd
Welke periode bedoel je precies? 1600 - 1799? Dat lijkt me lastig, want François HaverSchmidts (Piet Paaltjens) bundel 'Snikken en Grimlachjes komt uit 1867, Max Havelaar uit 1860 en Camera Obscura uit 1851.

Ben je dus op zoek naar romatische boeken uit de negentiende eeuw (1800 - 1899) of zoek je vroeger?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 11:45
r3nske
Avatar van r3nske
r3nske is offline
Goede vraag, haha... Ben ff in ons stencil aan het kijken, wat mijn leraar precies verwacht. Er staat: De Romantiek stamt uit Engeland en vaak neemt men 1742 als startpunt: dan schrijft de Engels auteur Edward Young "The complaint or night thoughts on life, death and mortality" Ik weet in ieder geval dat we drie boeken vóór 1880 moeten lezen... Dus ik neem aan vanaf 1742 tot 1880... (Hoop ik... )
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 12:05
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Camera Obscura
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 13:01
r3nske
Avatar van r3nske
r3nske is offline
Ja, vond jij dat dan een mooi boek? Het bestaat toch uit vijf losse verhalen, of heb ik het mis? Ik ben eigenlijk op zoek naar een roman... Ik had hem immers al in mijn eerste berichtje vermeld. Maar wel bedankt voor de moeite!!!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 15:57
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Op de site van project Gutenberg staan allerlei oude boeken online. Gratis, welteverstaan.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 18:48
Verwijderd
Hetzelfde geld voor project Laurens Janszoon Coster, hoewel zij meestal boeken van voor 1600 hebben. Maar ik ben de URL van die site kwijt. Met een zoektocht naar de naam moet je ze wel vinden. Ze zijn verbonden aan de universiteit van Leiden.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 21:42
r3nske
Avatar van r3nske
r3nske is offline
Ik heb geprobeerd op de link te duwen, maar die doet het niet... Kan ook ff aan mijn computer liggen, want zoiets gebeurt hier wel vaker, helaas... Maar in ieder geval bedankt! Ja, boeken van voor 1600 heb ik zelf niet zoveel aan; heb al enkele uit de Middeleeuwen gelezen en nu dus nog specifiek uit de Romantiek!

Maar mijn vraag nu: hebben jullie zelf geen ervaringen met boeken uit deze periode die jullie kunnen aanraden??? Waarschijnlijk wordt het nu 'Camera Obscura' en 'Max Havelaar'... Dus reacties!!!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 22:35
Verwijderd
Ik heb een deel van de Camera Obscura gelezen (De Familie Stastok, het bekenste deel) en moet zeggen dat er zeker wel humor in zit. Je moet alleen even die stap nemen en in de negentiende komen om er van te kunnen genieten.

Ik heb zelf voor het college Negentiende Eeuw de volgende werken (moeten) lezen:

Rhijnvis Feith - (Korte) roman. Sentimentalisme ten top. Dit is de romantiek, maar dan doortrokken. De emoties zijn zo extreem hevig en het leven is voor de karakters zo extreem zinloos dat het bijna belachelijk wordt. Als je er zo naar kijkt, goed te lezen.

Bilderdijk - Ik Reikhals Naar Het Graf. Een dichtbundel die ik niet gelezen heb. Wat ik me nog herinner van het college is dat Bilderdijk ook niet al te vrolijk was en erg bezig was met bombastische taal. Bovendien heeft hij ook nog romans geschreven, waaronder één over een ballonvaart naar de maan, extraam vroege science fiction dus. Bilderdijk was een interessant man.

Anslijn - De Brave Hendrik. Dit was een kinderboek in de negentiende eeuw en het is nu belachelijk. Hendrik is iemand waar Jan Peter Balkenende van zou dromen. Een vreselijk braaf en net kereltje dat alles goed doet en niet ophoudt met het prijzen van God voor al dat goeds. Wij hadden het op de lijst omdat alle kinderen dat vroeger moesten lezen.

Geel - Gesprek Op De Drachenfels. Soort van roman. Het is de weergave van een gesprek tussen twee mensen over de stand van de literatuur in die tijd. Oersaai, niet te doorgronden en totaal niet van toepassing in deze tijd.

Hildebrand - Camera Obscura. Panorama op de negentiende eeuw. Zie boven.

(Bosboom-)Toussaint - Almagro. Dit boek heb ik niet kunnen vinden en dus ook niet kunnen lezen. Het schijnt een roman te zijn over een familie die een piraat als voorvader hadden en daar was wat mis mee. Verder weet ik het niet.

Piet Paaltjens - Snikken en Grimlachjes. Is bekend.

Cremer - Fabriekskinderen. Ook dit boek heb ik niet kunnen lezen, maar het ging over kinderarbeid (duh). Ik weet niet of het leuk is.

Daum - Goena Goena. Een roman over zwarte magie in Nederlands Indië. Het is verschenen in korte stukken in een krant in die tijd en heeft wat weg van een soapserie. Het verhaal wordt, met wat inspanning, op een gegeven moment wel semi-boeiend.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:28.