Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2005, 16:44
Steefjuh!!
Avatar van Steefjuh!!
Steefjuh!! is offline
Beetje domme tekening, maar wel duidelijk geloof ik.

Als ik server en clients gewoon in zelfde werkgroep gooi met bijbehorende ip nummers en subnet mask.
Gaat dit dan werken?



Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2005, 13:59
MacArt
Avatar van MacArt
MacArt is offline
volgens mij hoef je geen crosscable te gebruiken..
en je moet niet vergeten om routersoftware op je server te draaien.
Welk OS staat er op die server?
__________________
With all our common consciousness and all our energy, let's feel the sound of the sun and dance!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 15:25
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik snap niet waarom je de "shizzle" via een server laat binnen komen. Je kunt beter de hub vervangen door een router (altijd aan, weinig stroomverbruik en stabieler/sneller) en dan de server met de 2 PC's aan de router hangen.

En het is inderdaad niet nodig een crossed cable te gebruiken.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 15:42
MacArt
Avatar van MacArt
MacArt is offline
als je een server hebt met 2 nicjes erin IS het al bijna een router, dan kan je m net zo goed zo gebruiken ipv nog een apparte router kopen.. kost alleen maar weer geld
__________________
With all our common consciousness and all our energy, let's feel the sound of the sun and dance!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 16:48
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
MacArt schreef op 12-03-2005 @ 16:42 :
als je een server hebt met 2 nicjes erin IS het al bijna een router, dan kan je m net zo goed zo gebruiken ipv nog een apparte router kopen.. kost alleen maar weer geld
Nou jah, router kost bijna niets en aangezien ik niet weet wat je met die server wil doen verder, zou ik toch liever een dedicated router hebben staan voor een tientje of 4...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 19:42
MacArt
Avatar van MacArt
MacArt is offline
hmja, das ook wel weer zo.. bovendien is zo'n router natuurlijk voor iedereen makkelijk in te stellen en betrouwbaarder dan een server.. Tenzij je er BSD oid op zet natuurlijk, maar dat is wel weer een bitch om een router op te zetten weet ik uit ervaring
en gezien de hier gestelde vraag gok ik dat de TS geen die-hard unix/linus gebruiker is die dat ff doet
__________________
With all our common consciousness and all our energy, let's feel the sound of the sun and dance!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 20:38
grensgeval
Avatar van grensgeval
grensgeval is offline
heb hier ongeveer hetzelfde maar dan ipv een hubje gewoon 2 nicjes erin... maar een router is hier geen oplossing; er is een stukje draadloos via een usb sticky, dus helaas
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 21:02
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
MacArt schreef op 12-03-2005 @ 20:42 :
hmja, das ook wel weer zo.. bovendien is zo'n router natuurlijk voor iedereen makkelijk in te stellen en betrouwbaarder dan een server.. Tenzij je er BSD oid op zet natuurlijk, maar dat is wel weer een bitch om een router op te zetten weet ik uit ervaring
en gezien de hier gestelde vraag gok ik dat de TS geen die-hard unix/linus gebruiker is die dat ff doet
Zelfs met BSD zou ik die boel nog niet laten routen door een PC-server. Het is gewoon onzin om daar een PC voor te gebruiken.

@ grensgeval: ik snap niet wat je bedoelt, wat is draadloos gemaakt?
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 23:14
SaisPas
Avatar van SaisPas
SaisPas is offline
Hij heeft een USB draadloze netwerkkaart omgetoverd tot access point. Ik ben even de naam kwijt, maar dan maak je in principe een draadloze netwerkverbinding, zonder extern acces point.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 23:48
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 12-03-2005 @ 22:02 :
Zelfs met BSD zou ik die boel nog niet laten routen door een PC-server. Het is gewoon onzin om daar een PC voor te gebruiken.
Vind jij misschien. Ik zou geen hardware router willen om verschillende redenen. Een router doet niet aan trafic shaping (bandbreedte verdelen, bijvoorbeeld je ftp server maximaal 20KB/s geven als je zelf verkeer genereert, en anders voluit. Geheel dynamisch en flexibel dus.

Daarnaast zijn hardware routers heel erg bitcherig met port forwards. Soms kunnen ze geeneens port ranges doen, nou dan kun je al veel applicaties niet gebruiken (active mode FTP bijvoorbeeld).

Een hardware router heeft beperkte beveiligingsopties (geen anti-portscanning, geen firewall op applicatieniveau). Daarnaast hebben veel routers een beperkt aantal connecties dat ze per seconde kunnen aanmaken, anders verbreken ze de verbinding.

Voor de meeste mensen is een router de beste keus, maar als je met BSD werkt en jezelf poweruser noemt, heeft een BSD router toch echt wat voordelen. Bovendien als je al een server 24/7 draait, dan kun je die sowieso het beste ook als router laten dienen.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)

Laatst gewijzigd op 14-03-2005 om 23:55.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 04:13
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Waarschijnlijk zitten al die functies ook gewoon in een professionele router, maar dan moet je wat beter zoeken op eBay.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 08:00
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-03-2005 @ 00:48 :
Vind jij misschien. Ik zou geen hardware router willen om verschillende redenen. Een router doet niet aan trafic shaping (bandbreedte verdelen, bijvoorbeeld je ftp server maximaal 20KB/s geven als je zelf verkeer genereert, en anders voluit. Geheel dynamisch en flexibel dus.
Onzin, ik kan realtime instellen welke PC op welk moment van de dag hoeveel % van de beschikbare traffic moet krijgen en welke dan in moeten leveren. Ook kan ik harde limieten instellen in bandbreedte.

Citaat:
Daarnaast zijn hardware routers heel erg bitcherig met port forwards. Soms kunnen ze geeneens port ranges doen, nou dan kun je al veel applicaties niet gebruiken (active mode FTP bijvoorbeeld).
Ik weet niet welke router jij hebt gehad, maar die van mij forward z'n ports zelfs actief. Ook al zou ik mijn PC verplaatsen in het netwerk, dan nog zouden de port forwards die ik heb ingesteld blijven werken voor die specifieke PC.

Citaat:
Een hardware router heeft beperkte beveiligingsopties (geen anti-portscanning, geen firewall op applicatieniveau). Daarnaast hebben veel routers een beperkt aantal connecties dat ze per seconde kunnen aanmaken, anders verbreken ze de verbinding.
Als je een dure router hebt, kun je zelfs applicaties als firewalls installeren, maar goed, doe je dat niet, dan zit je inderdaad vast aan de mogelijkheden van je router. Ik mag echter niet klagen. En een beperkt aantal connecties valt heel erg mee, ik heb er nooit last van.

Citaat:
Voor de meeste mensen is een router de beste keus, maar als je met BSD werkt en jezelf poweruser noemt, heeft een BSD router toch echt wat voordelen. Bovendien als je al een server 24/7 draait, dan kun je die sowieso het beste ook als router laten dienen.
Och jah, je kunt het doen, maar ik zie het nut niet van een server die je dan 24/7 aan moet hebben staan als je ook gewoon hardwarematige routers hebt. Ik draai een server en daar doe ik veel werk op, dus die crasht nog wel eens en is ook regelmatig overloaded. Dan heb ik echt geen zin om dat meteen onsite te moeten fixen omdat ik anders geen internet heb...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 10:19
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Als je een dure router hebt (boven de 200 euro, richting de 800 euro), dan zitten die functies er inderdaad op. Maar dan praat je wel over een heel andere klasse dan een 'router' die je in de winkel koopt he.

Er zijn ook goedkopere routers (onder de 80 euro) die vrij fatsoenlijk zijn (dus geen problemen met P2P connections/sec en ook port ranges forwarden), maar traffic shaping en geavanceerde security features zul je moeten missen.

Als je een PC 24/7/365 laat draaien enkel voor een hardware router is het misschien zonde (alhoewel die hardware routers ook tegen de 15W verbruiken hoor). Maar ik het erover als je toch al een server draait. En als jouw server crasht dan doe je toch echt wat verkeerd. Proper Linux/BSD op stabiele hardware crasht niet.

Bovendien, als jij op je server werkt is het geen echte server maar een workstation die wat services draait (zoals FTP/HTTP). En dat doet mij sowieso al vermoeden dat je er Windows op draait.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 11:19
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-03-2005 @ 11:19 :
Als je een dure router hebt (boven de 200 euro, richting de 800 euro), dan zitten die functies er inderdaad op. Maar dan praat je wel over een heel andere klasse dan een 'router' die je in de winkel koopt he.

Er zijn ook goedkopere routers (onder de 80 euro) die vrij fatsoenlijk zijn (dus geen problemen met P2P connections/sec en ook port ranges forwarden), maar traffic shaping en geavanceerde security features zul je moeten missen.
Goed, ik heb misschien een lomp ding, dat zal vast zo zijn, maar ik ken ook routers die port forwarding en traffic shaping ondersteunen voor prijzen onder de 100 euro (Vigor doet dat toch ook?).

Citaat:
Als je een PC 24/7/365 laat draaien enkel voor een hardware router is het misschien zonde (alhoewel die hardware routers ook tegen de 15W verbruiken hoor). Maar ik het erover als je toch al een server draait. En als jouw server crasht dan doe je toch echt wat verkeerd. Proper Linux/BSD op stabiele hardware crasht niet.
Brakke software zorgt er altijd voor dat servers crashen en brakke software is nou precies hetgeen ik moet draaien op een dergelijke server.

Citaat:
Bovendien, als jij op je server werkt is het geen echte server maar een workstation die wat services draait (zoals FTP/HTTP). En dat doet mij sowieso al vermoeden dat je er Windows op draait.
Nee, het zijn zelfgeschreven linux serverapplicaties die ik test, upgrade en bewerk vanuit een client PC aan de andere kant van het netwerk. Onsite gaan heeft niets met een workstation te maken, hooguit moet ik een keer een beeldscherm en toetsenbord omschakelen om daar root te gaan voordat ik verder kan werken. En daar heb ik vaak geen zin in, dus dan ga ik eerst iets anders doen en daar heb ik meestal wel een werkend netwerk voor nodig

Maar ook al doe je allemaal niet wat ik doe, dan nog blijft het zonde om een PC van een waarde van meestal 100-200 euro puur te gaan gebruiken voor routing. Daarnaast is een hardwarematige router in mijn ervaring altijd sneller.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 21:56
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-03-2005 @ 11:19 :
Als je een dure router hebt (boven de 200 euro, richting de 800 euro), dan zitten die functies er inderdaad op. Maar dan praat je wel over een heel andere klasse dan een 'router' die je in de winkel koopt he.
Bla bla bla zeur zwam

EBAY NOS!!
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 22:03
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
ach man, wat nou 100-200 euro, bij mijn ouders staat een FreeBSD op 80486 te routen, kan nog een printer delen ook. Met traffic shape zelfs. Laat diie jongen lekker met z'n servertje.
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 22:05
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
heeft iemand trouwens al verteld dat die kerel z'n setup prima gaat werken als-ie z'n crossover inruilt voor een gewone dan wel de crossover in de uplink poort van de hub steekt?

__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 23:23
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 16-03-2005 @ 23:05 :
heeft iemand trouwens al verteld dat die kerel z'n setup prima gaat werken als-ie z'n crossover inruilt voor een gewone dan wel de crossover in de uplink poort van de hub steekt?


sssjjjjjjjjjtttt niet verklappen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-03-2005, 09:16
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 16-03-2005 @ 23:05 :
heeft iemand trouwens al verteld dat die kerel z'n setup prima gaat werken als-ie z'n crossover inruilt voor een gewone dan wel de crossover in de uplink poort van de hub steekt?
Ja
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware thuisgroep windows xp en windows7
Diamera
7 12-11-2010 17:06
Software & Hardware [NETWERK] 2 accespoints?
M@TRIX
4 19-08-2005 18:44
Levensbeschouwing & Filosofie Het toevallige lot?
Fade of Light
108 23-02-2005 23:56
Software & Hardware [Wireless netwerk] Beveiligen
sail fan
5 26-11-2004 12:04
Software & Hardware ANts P2P (Anonieme p2p !!!)
ikkedus
9 19-08-2004 23:57
Software & Hardware ADSL delen over netwerk, welke manier?
Verwijderd
19 29-09-2001 00:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:30.