Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-08-2006, 15:41
Millipop
Millipop is offline
Bovenop het grondkasteel wordt bedacht
hoe vandaag over de wereld wordt gedacht
Daar op die plek vormen ogen beelden en oren zinnen
De feiten-kast blijft dicht vandaag

Binnenin het hoffelijke grondhol
wordt gevreesd voor de ware hitte
Stoompannen staan open, gekoeld, gelucht
Deksels vermannen zich tegen gloeiende lava-wind

Buiten het koningsland vermorzelen vingers een levensweg
Na een tijd van schuld en verwijt (hij was bang)
moet nu de storm gaan waaien
en gaan klinken als fluitketels door kasteelramen

Laatst gewijzigd op 04-08-2006 om 16:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-08-2006, 15:47
Antoni
Avatar van Antoni
Antoni is offline
De beeldspraak komt mooi over, al heb ik niet helemaal door waar het over gaat. Verder kan ik er weinig meer positiefs van zeggen dat ik het gewoon mooi vind, al weet ik niet waarom.

Ik stoorde me aan de woorden 'bedacht' en 'gedacht' zo kort achter elkaar, alsof ze voor rijm bedoeld waren.
Verder zou ik de laatste regel laten beginnen met een kleine letter. Nu leest het wat verwarrend.
__________________
Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, verblijf ik. | http://garibaldi.web-log.nl/
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 16:01
Millipop
Millipop is offline
Ja, die neiging heb ik vaker, om élke zin met een hoofdletter te laten beginnen. Kwestie van afleren

Het gaat eigenlijk over een woedende man die gesloten zit in zijn eigen gevoel, waar hij geen raad mee weet. Het grondkasteel in zijn hoofd (maar het zit toch op de grond; met zijn handen in het haar). Het hoffelijke grondhol is het ware hart dat bang is dat hij zijn verstand verliest en over de rooie gaat. En dan gaan de winden waaien en komt alles los zeg maar...
Raar dat je pas over je eigen gedicht zo gaat nadenken als je het wilt uitleggen aan anderen

En bedacht/gedacht is inderdaad wel een beetje geforceerd ja... Ik ga er even over nadenken.

Laatst gewijzigd op 04-08-2006 om 17:11.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 10:25
Verwijderd
Het komt op me over als een fantasy-gericht gedicht (koningen, kastelen,...) gecombineerd met een soort pop-art achtige beeldspraak (stoompannen en fluitketels). Ik vind dat dit vloekt. Het ene moment ben je heel down to earth met de feiten-kast blijft dicht vandaag en hij was bang, het andere moment zweef je weg en verwacht ik een stel eenhoorns langs te zien huppelen.

Het is een allegaartje van ideeën, beelden, rijm, hoofdletters en interpunctie wat het voor mij zeer onprettig om te lezen maakt.

'Na een tijd van schuld en verwijt (hij was bang)' vind ik overigens wel een mooie zin.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 21:57
G. -
Avatar van G. -
G. - is offline
Ik weet eigenlijk niet wat ik ervan moet vinden, omdat je het me ontzettend verwarrend maakt. Alleen ben ik er al aan uit dat ik jouw laatste regel niet geslaagd vind vooral omdat die eerste zin al jouw hele regel heeft verpest, en natuurlijk nog een aantal andere aandachtspunten..
__________________
Mijn kartonnen excuses, mijn kunsthart
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:25.