Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-02-2011, 08:20
Sofiieee
Sofiieee is offline
Hoi,
De titel zegt het al: vinden jullie klassieke muziek leuk/fijn/mooi om naar te luisteren, luisteren jullie het en wat vinden jullie van mensen die klassieke muziek spelen/luisteren?
Ben benieuwd !
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-02-2011, 09:55
unkownunit
Avatar van unkownunit
unkownunit is offline
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!
hardrock/metal ftw \W/
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 12:21
Verwijderd
Sommige klassieke muziek is best te pruimen. Sommige niet. Net als bij alle andere muziek.

Apart is wel dat ik heel vaak de vraag stel: "wat ken je dan van klassieke muziek?" en dan krijg ik als antwoord: "niks". Dan weet je dus ook niet of het wat is...
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 14:19
Verwijderd
Citaat:
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!
hardrock/metal ftw \W/
:')

Ik vind klassieke muziek wel tof, dat is er waarschijnlijk ingegroeid doordat mijn ouders het standaard aan hebben staan in de woonkamer.

Citaat:
Apart is wel dat ik heel vaak de vraag stel: "wat ken je dan van klassieke muziek?" en dan krijg ik als antwoord: "niks". Dan weet je dus ook niet of het wat is...
Niet echt. Ik weet totaal geen namen of titels in de klassieke muziek (met uitzondering van de grote 'commerciële' namen) maar toch kan ik stukken vaak wel herkennen als ik er een paar seconden van luister.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 14:37
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Nocturnes van Chopin
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 15:51
Breakdown
Avatar van Breakdown
Breakdown is offline
Niet echt mijn smaak.

Kan het waarderen want mensen die het geschreven hebben hebben wel een geniaal talent als je gaat kijken naar de bekende gecomponeerde stukken.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 16:28
Verwijderd
Citaat:
:')

Ik vind klassieke muziek wel tof, dat is er waarschijnlijk ingegroeid doordat mijn ouders het standaard aan hebben staan in de woonkamer.


Niet echt. Ik weet totaal geen namen of titels in de klassieke muziek (met uitzondering van de grote 'commerciële' namen) maar toch kan ik stukken vaak wel herkennen als ik er een paar seconden van luister.
Jawel, maar jij hebt er waarschijnlijk meer 'ervaring' mee dan degenen die me dit soort antwoorden geven .
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 17:37
Verwijderd
Ik zou het echt nooit zelf opzetten of downloaden, maar als bijvoorbeeld in een stad als Venetië straatmuzikanten klassieke muziek zitten te spelen met piano / viool / zoiets vind ik het meestal wel mooi om even naar te luisteren.

Verder vooral top40 / dance (uitgezonderd "w*jvenmuziek")
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 18:48
PunkyFunkyDucky
Avatar van PunkyFunkyDucky
PunkyFunkyDucky is offline
Soms
__________________
'How can I hate women, my mum's one.'... Yeah? There's a lot of truth in that
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 18:52
me-nu
me-nu is offline
Ik heb alleen één heel groot album met "Best of Classical music" en dat vind ik af en toe heerlijk om te luisteren, maar ben zeker geen kenner.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 20:51
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Klassiek piano.

Orkestrale klassieke muziek: soms wel te pruimen, maar soms ook absoluut niet.
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 22:09
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Ben zeker geen fanatiek luisteraar van klassiek (heb zo'n 100 werken, vooral uit de romantische en moderne klassiek-periodes), maar luister het met enige regelmaat. Dan vooral de wat bombastischer dingen zoals Stravinsky, Mahler, Holst, Orff, Wagner e.d., maar ook de impressionisten (Debussy, Ravel, en Satie als je hem als impressionist wil rekenen) kan ik zeer waarderen.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 13:57
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Ik luister het meer en meer.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 15:27
Verwijderd
Ik luister regelmatig klassieke muziek, maar ik ben een ramp met namen onthouden. Niet alleen op klassiek gebied overigens ^^.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 15:36
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Ik vind klassiek niet geweldig, maar het is soms wel lekker om zo'n klassiek radio zender op te zetten tijdens 't maken van huiswerk. (Bij huiswerk luister ik trouwens ook veel naar zo'n Bollywood radio zender)
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 18:49
Englander
Avatar van Englander
Englander is offline
Citaat:
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!
hardrock/metal ftw \W/
SATAN! \m/ \m/

Klassiek gaat d'r goed in hier, met als enkele favorieten Vivaldi, Paganini, Corelli, Bach, Beethoven, Handel en Telemann.
__________________
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn't hurt.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 18:55
TheEditor
TheEditor is offline
Klassieke muziek is ideaal, en zal het altijd blijven, voor games en films.

Op erg fanatieke, energieke games zal je ze nooit vinden. Maar bijvoorbeeld games als Hearts of Iron, Final Fantasy en dergelijke bestaat het grotendeels uit klassieke muziek.

Voor films, neem bijvoorbeeld Requiem for a Dream, of 1492 (Conquest of Paradise)



Maar casually om naar te luisteren, nee. Ik heb in mijn playlist vrij veel genres staan, maar nooit klassieke muziek.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 19:15
Verwijderd
Citaat:
Klassieke muziek is ideaal, en zal het altijd blijven, voor games en films.

Op erg fanatieke, energieke games zal je ze nooit vinden. Maar bijvoorbeeld games als Hearts of Iron, Final Fantasy en dergelijke bestaat het grotendeels uit klassieke muziek.

Voor films, neem bijvoorbeeld Requiem for a Dream, of 1492 (Conquest of Paradise)

[filmpje]

Maar casually om naar te luisteren, nee. Ik heb in mijn playlist vrij veel genres staan, maar nooit klassieke muziek.
Ik ga je corrigeren: Requiem of a Dream, Conquest of Paradise, en Final Fantasy is géén klassieke muziek. Hoe dan ook niet.
Het kan erop gebaseerd zijn, geinspireerd door, maar het IS geen klassieke muziek.
Niet alles waar een viool inzit of zelfs maar een symfonie orkest is klassieke muziek.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-02-2011, 19:19
TheEditor
TheEditor is offline
Citaat:
Ik ga je corrigeren: Requiem of a Dream, Conquest of Paradise, en Final Fantasy is géén klassieke muziek. Hoe dan ook niet.
Het kan erop gebaseerd zijn, geinspireerd door, maar het IS geen klassieke muziek.
Niet alles waar een viool inzit of zelfs maar een symfonie orkest is klassieke muziek.
Ik zie het meer als neo-klassiek inderdaad, je hebt wel gelijk. Echte klassieke muziek is het niet. That said, het komt er wel dichtbij.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 19:31
Verwijderd
Neo-klassiek? Gewoon 20ste eeuwse muziek.
De klassieke periode was van ongeveer 1750 tot 1810. Ruwweg.

Ik snap ook wel dat sommige mensen Stravinsky ook nog klassiek noemen, omdat het simpelweg weinig te maken heeft met Jazz, pop, rock etc. Maar muziek van na 1900 is gewoon geen klassieke muziek meer.
Het komt er ook niet dichtbij.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 22:47
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Neo-klassiek? Gewoon 20ste eeuwse muziek.
De klassieke periode was van ongeveer 1750 tot 1810. Ruwweg.

Ik snap ook wel dat sommige mensen Stravinsky ook nog klassiek noemen, omdat het simpelweg weinig te maken heeft met Jazz, pop, rock etc. Maar muziek van na 1900 is gewoon geen klassieke muziek meer.
Het komt er ook niet dichtbij.
http://en.wikipedia.org/wiki/20th_ce...lassical_music

Maar Vangelis heeft inderdaad niet zo veel met klassiek te maken - ook niet met 20e-eeuwse klassiek. Vangelis is juist één van de pioniers van wat vaak new age genoemd wordt, samen met Mike Oldfield enzo.

Overigens vind ik dingen als Orff enzo toch nog aardig wat lijken op romantische muziek, maar ach.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 23:24
Ymir
Avatar van Ymir
Ymir is offline
Klassiek is een must. Namen van componisten en stukken onthoud ik zelden, maar ik heb ondertussen een redelijke verzameling.
__________________
I fingerfuck bitches with Freddy Krueger gloves on
Met citaat reageren
Oud 17-02-2011, 08:28
Verwijderd
Ik houd heel veel van klassieke muziek. Sowieso omdat mijn moeder het altijd draaide als ze ons rustig wilde maken (niet dat we van alle klassieke muziek rustig werden, zeker niet. Maar Chopin werkte meestal heel goed.), maar ook omdat ik het zelf speel. En ik word er gewoon soort van gelukkig van. Ik ken niet héél veel namen, maar van wat ik heb gespeeld ken ik het meeste wel en ik kan ook meestal wel zeggen of iets een gigue of een menuet is of zo.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2011, 12:12
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Ik ben er niet mee opgegroeid maar sommige stukken kan ik best waarderen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 14:21
veer2110
Avatar van veer2110
veer2110 is offline
ik hou niet echt van stukken van bach en beethoven, maar vooral die van yiruma en brian crain. ik speel ook stukken van die laatste twee op mijn piano (keyboard). heerlyk om te luisteren tijdens huiswerk. ik luister ook top40, maar het nadeel daarvan is dat ik áltijd meezing. wat onder huiswerk niet makkelijk is als je engels zingt en frans moet leren.

kiss the rain (L)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2011, 12:42
xSoo
xSoo is offline
Ja. Op de viool speel ik voornamelijk Bach, Handel, Boccherini, Martini, Rieding. En Vivaldi, Beethoven en Mozart vind ik ook mooi om naar te luisteren
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 22:15
PerfectWay
PerfectWay is offline
Ik luister wel veel naar Klassiek. Maar vind ik het mooi? Nee. Sommige stukken ook wel, maar heb er ook dingen bij zitten, van nou.. Laat maar Ik luister er ook naar omdat ik het knap vind van de mensen die het bedacht hebben, ik zou het niet zomaar 1, 2, 3 kunnen.
De mooiste klassieke stukken vind ik van Bach en Mozart.
En dan vooral:

Bach - Cello Suite No.1 Prelude
http://www.youtube.com/watch?v=S6yuR8efotI

Canon in D (evt. in Mineur) van Johann Pachelbel mag er van mij ook wel wezen trouwens
http://www.youtube.com/watch?v=8Af372EQLck
__________________
" You're perfect just the way you are. "
Nothing more, nothing less.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2012, 22:48
w...wa?
w...wa? is offline
heb het leren kennen door piano te spelen. daardoor moest ik er naar blijven luisteren en na ongeveer 2 weken had ik toch al door dat ik er zeker geen afkeer voor had.

de beste stukken zijn bijvoorbeeld:

moonlight sonata http://www.youtube.com/watch?v=vQVeaIHWWck

danse macabre http://www.youtube.com/watch?v=csJJIp7jCYA

carmina burana http://www.youtube.com/watch?v=DZ71CQiDBpY

maar ook de meer moderne maar toch als klassiek bedoeld zoals:

comptine d'un autre été http://www.youtube.com/watch?v=IyCRJmerW1Q
Met citaat reageren
Oud 17-04-2012, 06:12
Croque
Avatar van Croque
Croque is offline
Citaat:
Neo-klassiek? Gewoon 20ste eeuwse muziek.
De klassieke periode was van ongeveer 1750 tot 1810. Ruwweg.

Ik snap ook wel dat sommige mensen Stravinsky ook nog klassiek noemen, omdat het simpelweg weinig te maken heeft met Jazz, pop, rock etc. Maar muziek van na 1900 is gewoon geen klassieke muziek meer.
Het komt er ook niet dichtbij.
klassieke muziek is iets anders dan de klassieke periode (het classicisme). Klassieke muziek is van 600 tot nu. Er wordt nog steeds klassieke muziek gecomponeerd, maar die klinkt natuurlijk moderner dan bv. Bach. Daarom dat we deze periode de modernen noemen.

Laatst gewijzigd op 17-04-2012 om 06:46.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2012, 14:54
HybridTheory
HybridTheory is offline
Zeker. Klassieke muziek is zo anders dan lichte/popmuziek, het heeft veel meer. Ik hou van beide wel, overigens.
Een paar (bekende) aanraders:

Nacht op een kale berg, Mussorgski:

Het schijnt trouwens dat die Mussorgski vaak zo dronken was dat anderen zijn muziek op moesten schrijven..

Slavische dansen, Dvořák:


Stabat Mater, Pergolesi:


Vltava, Smetana:

Eentje die iedereen kent, maar wel mooi.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2012, 11:15
Verwijderd
Citaat:
klassieke muziek is iets anders dan de klassieke periode (het classicisme). Klassieke muziek is van 600 tot nu. Er wordt nog steeds klassieke muziek gecomponeerd, maar die klinkt natuurlijk moderner dan bv. Bach. Daarom dat we deze periode de modernen noemen.
HAHAHAHA. 4 jaar lang klassieke muziek gestudeerd aan het conservatorium. Geloof me. Ik heb gelijk, en jij niet.

Zo simpel is het.

Ga je moeder facepalmen, vlerk
Met citaat reageren
Oud 21-04-2012, 17:44
'I'he Prophet
Avatar van 'I'he Prophet
'I'he Prophet is offline
Aiii, drogreden.
__________________
"If history is to change, let it change! If the world is to be destroyed, so be it! If my fate is to die, I must simply laugh!!"
Met citaat reageren
Oud 21-04-2012, 18:44
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Zeker. Klassieke muziek is zo anders dan lichte/popmuziek, het heeft veel meer.
Ik vind dat een onterecht generalisatie. De betere popmuziek kan net zo complex en gelaagd zijn als een gemiddeld klassiek stuk.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2012, 23:43
Verwijderd
Citaat:
Aiii, drogreden.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2012, 00:26
Tar Anárion
Avatar van Tar Anárion
Tar Anárion is offline
Hij heeft geen ongelijk
Met citaat reageren
Oud 22-04-2012, 07:11
Verwijderd
Ik ben absoluut schuldig aan een drogredenering.
Punt is alleen: als dat mannetje de moeite genomen had om een beetje kennis op te doen over dit onderwerp, had hij die facepalm nooit durven gebruiken. Want zijn post slaat (om maar even bij muziek te blijven) als een lul op een drumstel. Wikipedia, normaal niet echt 100% betrouwbaar, geeft over dit onderwerp redelijk accurate informatie.
En ander is 'Muzikale stijlgeschiedenis' door Wouter Steffelaar, wel een aardig boekje.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-04-2012, 09:24
Croque
Avatar van Croque
Croque is offline
Stel je niet zo aan..
Met citaat reageren
Oud 22-04-2012, 10:22
Verwijderd
Citaat:
Stel je niet zo aan..
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 08:02
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Zeker niet alles en natuurlijk zit er pretentieuze troep tussen, maar aangezien het nogal belangrijk is voor mijn studie (klassieke zang) zal ik toch met een volmondig 'ja' antwoorden.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 08:03
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Oh en ik steun LA in deze kwestie, sowieso. bovendien is Steffelaar inderdaad een goed naslagwerkje.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2012, 01:38
Verwijderd
Citaat:
Nocturnes van Chopin
Chopin is super vet Op èèn pagina na ken ik no.21 volledig. Tamelijk pittig! Maar nog steeds lekker zweverig.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2012, 05:25
Linda Prins
Avatar van Linda Prins
Linda Prins is offline
Nou soms vind ik klassieke muziek wel mooi. Maar niet alles. Dat hangt er een beetje vanaf welk muziekstuk er wordt gespeeld.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2012, 23:25
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ohja, ik vind het trouwens belangrijker hoe het wordt gespeeld. Een baggerstuk of een simpel popliedje dat heel goed is uitgevoerd, is echt prettiger en interessanter om aan te horen dan een briljant meesterwerk dat slecht is uitgevoerd.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2012, 10:00
Verwijderd
Citaat:
Nocturnes van Chopin
Persoonlijk vind ik dit fraaiste nocturne ooit geschreven:

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Enquête!
x-sannae
26 04-04-2011 20:14
Lifestyle Pimp my life
lol_nl
64 28-03-2010 19:33
Algemene schoolzaken Vragenlijst Profielwerkstuk Muziek
rockerbaby
12 29-11-2009 08:27
Algemene schoolzaken vragenlijst voor ons profielwerkstuk
toemp..bla
39 18-12-2006 18:35
Muziek Favoriete nummer aller tijden?
Shadyboy-Ray
121 29-07-2006 16:19
Muziek Enquete over jou muzieksmaak en stijl
Saaaz
69 28-06-2006 09:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.