Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2008, 02:46
Verwijderd
En nu hebben we 't eens niet over het voedsel zelf, maar juist alles er omheen. Hoe ga jij te werk als je gaat koken? Wil je de muziek aan? Zo ja, hoe hard? Zo nee, waarom niet? Doe je dansjes tijdens het koken? Zing je? Gebruik je de spatel als microfoon? Wil je het licht aan of houd je van schemerdonker en als een alchemist boven de ketel hangen? Kan je niet koken als je aanrecht niet geheel leeg en netjes is? Doe je dingen tussendoor of ben je één en al concentratie?

En als je aan het eten bent? Leg je het eten netjes en sierlijk neer op je bord of flikker je het gewoon op een hoop? Speel je met je eten? Muziek aan of uit? Hard of zacht? En welke lampen aan? En welke uit? Of is dat niet aan jou, omdat je thuis woont en aan tafel moet met het gezin?

- - -
Ik heb zelf speciaal een leeslamp boven het fornuis gehangen, omdat ik niet kan koken tenzij er heel fel licht op het fornuis schijnt. Dan kun je tenminste zien wat je doet. Koken met muziek aan is wel leuk, maar omdat ik het vaak vergeet aan te zetten of te lui ben, ga ik meestal maar zelf zingen, wiebelen, huppeldansjes doen of op de pannen trommelen met vorken en spatels. (Wel zachtjes, hoor.) Als ik ga zingen dan doe ik dat ook heel zacht en meestal de hele tijd één couplet of refrein van een liedje dat vast zit in mijn hoofd. Als ik met iets heel uitgebreids bezig ben dan ga ik me aanstellen en heel erg overdreven dansen of het liedje zingen met vervormde stemmetjes. Want uitgebreid koken duurt lang en zo is het minder saai. Soms praat ik ook tegen het eten, dan zeg ik 'Hop, broccoli! In de pan!' en daarna doe ik de broccoli na, zo van 'NEEEEEeeeeeeeee, dat is vet heet.. '. Vaak vind ik het daarna gelijk heel zielig, dus dan troost ik het met dat het heel voedzaam is en een fijn leven in een buik tegemoet gaat.
Mijn aanrecht is een teringzooi, maar ik heb dan ook niet zo veel ruimte, dus als er een paar borden op staan lijkt het al volgebouwd. Meestal stoort dat me niet, want m'n snijplank is meestal wel leeg.

Ik vind het leuk als m'n eten restaurant-like op een bord ligt, dus ik doe er vaak kruiden/pijnboompitten/geraspte kaas/een paar takjes dille/whatever bovenop. In een leuk patroontje. Ik wil bij het eten dat het overal donker is maar dat ergens boven mij wel felle lampen branden, dus ik eet meestal achter m'n bureau of aan de 'bar'. Want daar is dat dus het geval. Maar ik kan toch nergens anders eten, want ik heb geen andere tafels. Overigens is fel licht in restaurants wel kut, waarschijnlijk omdat je daar heen gaat voor de gezelligheid. En fel licht is ongezellig.
De muziek moet tijdens het eten heel zacht. Anders heb ik het idee dat het gehoor als zintuig de smaak overstemt en ik het eten minder goed kan proeven.
Meestal heb ik heel veel honger, want ik ben lui en dus begin ik altijd veel te laat met koken. Dus dan eet ik in het begin heel snel en dat gaat dan steeds langzamer, tot op een punt waarop ik meer bezig ben met in m'n eten prikken en een toren bouwen van de resterende aardappelschijfjes.

Als ik voor andere mensen kook dan doe ik dit vanzelfsprekend niet ook.

Zo, nu jullie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2008, 02:54
Verwijderd
Haha wat leuk om te lezen!

Ik hou ook wel van koken maar eerst moet het aanrecht aan kant. (Ik ben heel netjes) En dan kan ik pas aan de slag, ik ruim ook direct achter me op.
Ehm, als ik aan het koken (en schoonmaken ben) heb ik meestal de muziek vrij hard aanstaan, en zing ik vaak mee... of nuja ik doe een poging tot meezingen. Ik praat niet tegen mijn eten maar ik praat af en toe wel eens tegen mezelf.
Ik ben overigens ook een vreselijke kluns dus het gebeurd regelmatig dat ik mezelf verbrand, snijd, of mijn hoofd aan bv de keukenkastjes stoot. (Ja dat kan!)

Je bord er mooi uit laten zien heb ik ook heel erg, en het is gewoon leuk om een beetje met kleuren te spelen en het smakelijk te laten lijken. Ik moet absoluut koken en eten met goed licht anders heb ik het gevoel dat ik het niet goed genoeg zien kan. o.i.d.
Ik woon voor de rest op mezelf en ik eindig dus vrij vaak met een bord op mijn bureau achter de pc met de muziek aan. Alleen eten is gewoon saai dus ik heb er een beetje een hekel aan om dan aan de lege keukentafel te zitten.

Wat ik ook beslist moet doen voor ikga eten, is alles eerst opruimen... beetje ocd soms.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2008, 09:32
Calyx
Avatar van Calyx
Calyx is offline
Haha wat leuk, ik zat er eerst ook over na te denken. Ik zag mijn huisgenoot al kletsend achter het fournuis met 2 aardappels, ze vertelde wat over het hoofdstuk uit dr Rechtboek. Super grappig. Ze had overigens een enorme zooi in de keuken en dat ruimt ze vaak de volgende dag (of later) pas weer op. Hier kan ik absoluut niet tegen.
Ik ben heel netjes, ruim eerst alles op en onder het koken ben ik ook steeds met opruimen bezig (plastic, etensresten weggooien, potjes omspoelen en wegzetten enz). En het liefste ruim ik ook alles op voordat ik ga eten, maar dat ligt er beetje aan wat ik heb gekookt of dat kan of niet ivm afkoelen eten.
Het licht is gewoon aan in de keuken, oude studentenzooi dus veel keus is er niet. Op mijn kamer eet ik gewoon aan mijn bureau, vaak met de tv op achtergrond of een muziekje op. Niet super fel licht maar wel meer dan wanneer ik met anderen eet.
En ohja mijn bord moet er leuk uit zien, beetje gesorteerd en aantrekkelijk. Dan kan ik echt naar mijn bord staren enzo maar dat doe ik alleen als ik niet met anderen ben, want dat ziet er altijd beetje vreemd uit(A).

Ga ik een taart, cake of koekjes ofzo maken dan ben ik júist lekker aan het knoeien en chaotisch. Huppelen, zingen, kletsen enz. Héérlijk. Dan goed schoonmaken en opruimen wanneer de creatie in de oven staat en dan huppelend van m'n ene been op de ander voor de oven staan.
__________________
Indien mogelijk omdraaien, liefje..
Met citaat reageren
Oud 06-03-2008, 11:30
Verwijderd
Oeh, Paranoide, wat een leuk topic!

Ik eet graag maar ik kook minstens even graag, ook als het alleen voor mezelf is. Ik heb de luxe dat mijn huisgenoten van het type magnetron-afhaal-dispuut-boterham eten zijn, waardoor ik meestal de enige ben die echt het fornuis en het aanrecht gebruikt. Het is dan ook meestal helemaal schoon en netjes, want ik ben een neatfreak. Als er toch een heeft zitten kokkerellen en die zijn zooi niet heeft opgeruimd, ga ik eerst alles verplaatsen naar onze ''rommeltafel'' (er wordt nooit aan gegeten, er wordt alleen zooi op gedump) en met een vaatdoekje aan de slag om het aanrecht schoon te krijgen, anders kan ik niet koken. Ook tussendoor ruim ik veel op, orde is fijn.

Ik zet meestal de radio aan want anders galmt alles zo. Dat moet een Belgische zender zijn, niet alleen omdat de radio die beter ontvangt dan de meeste Nederlandse, maar ook omdat de DJ's veel aardiger en attenter zijn en als ik kook wil ik geen flauw gezeik à la Giel Belen aanhoren. Het Belgisch taaltje komt het eten veel meer ten goede. Soms zing is zelf mee maar meestal dans of huppel ik een beetje heen en weer.

Er moet zoveel mogelijk licht zijn. Gelukkig hebben we sinds een tijdje een tl-balk onder de bovenste keukenkastjes, dus dat scheelt veel.

Koken vóór andere mensen doe ik héél graag, met niet koken mét andere mensen. Als er vrienden komen eten raak ik vaak helemaal van slag, snijd ik alles scheef, laat ik dingen overkoken etc etc. Niet alleen omdat ik dan met ze aan het kletsen ben en dus eigenlijk niet goed oplet, maar ook omdat men vaak wil helpen en ik dan dus dingen uit handen moet geven en ik dat als controlfreak eigenlijk helemaal niet wil. Want dûh, alleen ik snijd de champignonnen hoe ik ze wil. Het liefst heb ik dus dat die lieve vrienden met een kopje thee op een stoel blijven zitten en geduldig afwachten tot alles klaar is, als ze zich écht nuttig willen maken mogen ze achteraf afwassen (maar ook dat doe ik net zo lief zelf).

Ik heb heel veel kruiden en die zitten allemaal in kleine potjes (waar ooit tomatenpuree e.d. inzat) met handgeschreven etiketjes, want ik kan niet tegen die mini potjes met een paar gaatjes waar dan niks uitkomt. Als ik er veel nodig heb ga ik ze meestal eerst allemaal op het aanrecht klaar zetten. Net als de rest van de ingrediënten trouwens, want ik haat het om weer terug te moeten naar mijn kamer om vergeten dingen te halen.

Eten mooi neerleggen is heel leuk maar meestal kook ik daar niet de goede gerechten voor. Ik roerbak heel veel en gooi vaak al alles door elkaar, dus behalve geraspte kaas erop is er dan niet veel meer van te maken. Maar opzich ziet mijn eten er ook zonder gedecoreer al vaak mooi uit, door kleurcombinaties en pitjes e.d.

Als ik alleen ben eet ik aan mijn enige tafel, achter de computer, met een zeer sfeervol leeslampje. Vaak ga ik met záchtjes wat muziek aan en e-mails lezen of dit forum lezen. Ik experimenteer heel veel met ingrediënten en kruiden/specerijen e.d. met als gevolgd dat mijn eten soms niet zó fantastsich is. Dan eet ik dus alleen omdat ik honger heb en omdat eten weggooien niet mag van mezelf. Als het wél lekker is kan ik uitgebreid gaan zitten genieten en wil ik vaak veel meer dan ik gemaakt heb en soms ga ik op msn vertellen wat voor lekkers ik nu wel weer aan het eten ben, waardoor diegene die dat moet aanhoren van msn afgaat omdat ie ook gaat koken.
Als ik met vrienden ben moet de muziek nog zachter of helemaal uit en dan ga ik natuurlijk niet computeren maar met ze praten en heel hard hopen dat ze het lekker vinden, wat gelukkig zo is, zelfs bij de niet-vegetariërs.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2008, 12:15
Larry Flint
Larry Flint is offline
Wow, eerst even posten en dan pas alle andere lange reacties lezen haha.

Ik kook eigenlijk op precies dezelfde manier als dat ik met mn kamer om ga. Binnen een paar minuten heb ik er zonder dat ik er zelf erg in heb een puinbak van gemaakt. Het soort me tijdens het koken totaal niet, maar daarna wordt ik er gek van en ga ik het als een bezetene ook weer heel snel opruimen. Ik doe alles door elkaar en daardoor zijn sommige dingen eerder klaar dan andere en wordt het soms koud . Ik vind het wel prettig om met veel licht te koken, zo'n stom keuken tl buisje vind ik niets, dus ik doe het gewone licht altijd aan. Soms was ik de groente expres niet af en daar schaam ik me voor, maar ik was mn handen wel altijd 10 keer tijdens het koken.
Gewoontes zijn dat ik overal knoflook door heen wil gooien omdat ik dat bij bijna alles lekker vindt. Zelfde geldt voor kaas, dat mag wat mij betreft ook overal overheen of door heen. Sowieso kook ik enorm op gevoel, ik hou wel van recepten zoeken en kookboeken doorspitten voor recepten, maar ik maak er dan vervolgens altijd net iets anders van, wat mij nog lekkerder lijkt. Ik kijk nooit echt naar bereidingstijd, ik proef gewoon tussendoor of dingen al gaar zijn of genoeg op smaak e.d. Eten verpesten gebeurd me niet snel, hoewel ik wel een keer teveel eh saffraan geloof ik door een gerecht gooide waardoor het enkel daar nog naar smaakte en ik kreeg die smaak ook met geen mogelijkheid wat milder. Ik heb geen geduld tijdens het koken, ik wil altijd dat alles meteen klaar is omdat ik nog meer van eten hou dan van koken. Ik kan er wel enorm van genieten als ik merk dat iets super lekker wordt, dus dat maakt me dan wel wat geduldiger. Koken met vrienden of met mn vriendje vindt ik ook heel erg leuk, zeker als iemand net wat geduldiger dan ik is, dan wordt ik namelijk wat minder opgefokt . Koken met mensen die niet kunnen koken daarentegen fokt me wel enorm op. Tegen vragen als "hoelang moet dit nog koken?" kan ik niet, omdat ik het vreemd vind als mensen kookwekkers verkiezen boven hun eigen smaakvermogen/proefkunst.
Ik ben niet zo'n knutselaar wat betreft eten op een bepaalde manier op borden draperen, maar misschien leer ik dat ooit nog eens. Ik vind het er wel altijd leuk uit zien als een bord veel kleurtjes heeft en het mooi neergelegd is, maar zo'n grote meerwaarde vind ik het op zich ook niet dus achjaa.

Zo nou dat was het denk ik wel.
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2008, 12:20
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Koken doe ik het liefst alleen. Samen met anderen heb ik altijd het idee dat we elkaar maar in de weg lopen. Al vind ik het heerlijk als andere mensen helpen met het snijden van de groente enzo, dat scheelt mij weer tijd.
Soms vind ik koken heel leuk, en soms is het echt een noodzakelijk kwaad. Magnetronmaaltijden koop ik niet (behalve af en toe een keer lasagne die in de magnetron kan, ik heb geen oven). Wel vries ik regelmatig wat in, zodat ik mezelf een andere keer tijd kan besparen.
Zodra ik in de keuken kom, gaat de radio aan. Ik kook dus altijd met muziek erbij. Ik luister ernaar en ga soms meezingen. Als ik moe ben, sta ik tegen het aanrecht aan geleund naar het eten te staren. Bij standaard-eten blader ik soms wat reclamefolders door of kijk ik tussendoor mijn e-mail of maak mijn sporttas in orde; als ik 'moeilijker' eten klaarmaak, is mijn aandacht geheel bij het koken.
Ik begin altijd met een lege werkplek, maar gaandeweg raakt dit steeds voller. Ik ruim wel op voor ik ga eten, want ik heb er een hekel aan als ik dat nog moet doen als ik ga afwassen.

Meestal maakt het me niet uit hoe mijn eten op mijn bord beland, ik eet het toch meteen daarna op. Alleen bij bijv. schnitzel met champignonsaus of een "mooie" salade doe ik er wel mijn best voor. Als ik met mijn vriend samen eet, eten we aan tafel en is al onze standaardverlichting in de kamer aan, soms een kaarsje erbij. Als ik alleen ben, ga ik soms aan tafel zitten met de radio aan, of ik zit aan mijn bureau, bij de computer te eten met mijn leeslamp als verlichting.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2008, 13:34
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
ik kook altijd snel snel snel. (wel goed eten) Ik hou namelijk niet zo van koken, kost teveel tijd Ik ben voortdurend bezig met het verbeteren van mijn persoonlijke record qua dingen klein snijden. Als het klaar is laad ik alles op mijn bord en ga achter de computer of voor de tv zitten.
__________________
http://weerwolfspel.123forum.nl
Met citaat reageren
Oud 06-03-2008, 14:47
Evilblue
Avatar van Evilblue
Evilblue is offline
Klein maar fijn he ailá!

Wel, bij het koken hou ik van alleen zijn in de koken. Ik wil wat muziek op, een beetje salsa, merengue, als er maar vuur uit het muziek komt. De muziek inspireert me eigenlijk om de maalitjd te maken, of om meer specerijen erin te doen, of juist minder sambal. Dus spring ik in het rond, dansend en kokend, al m'n specerijen in de kast bij mijn rechterhand, een doek in mijn achterbroek zodat ik altijd snel kan afdrogen etc.

Mijn groenten moeten verschillende smaken hebben en ook verschillende vormen. De uien moeten langwerpig, de paprikas in blokken zodat je echt diep in ze kan bijten (behalve als het een paprika schotel is, dan zijn ze allemaal lang en dik). Trouwens, misschien heb je het gemerkt, maar ik hou van mexicaanse/tropische/creolse gerechten.

Dus met muziek en getrommel maak ik de gerechten klaar.
__________________
Broken lights, fading nights, darkness comes to my sights.
Makaku mi ta, makaku mi ta, tuma mi banana grandiii!!!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2008, 16:01
Kleedje
Avatar van Kleedje
Kleedje is offline
Hier thuis kook ik bijna elke dag. Ik kook altijd met muziek, welke muziek ligt aan mijn bui. Ondertussen zing ik dan mee. Ik vind het niet zo fijn als andere gezinsleden zich bemoeien met het koken als ik daar bezig mee ben.

Sommige mensen hier in huis (moeder & broertje) zijn nogal moeilijke eters, deze lusten vrij weinig, eten het liefst aardappels, groente vlees. Terwijl ik dat (tegenwoordig) liever niet elke dag eet. Daardoor ben ik soms nog wel eens creatief door meerdere gerechten in elkaar te flansen. Dit zorgt nog wel eens voor wat troep, maar dat ruim ik dan wel weer op na het eten.. Of mijn broertje is zo lief om het op te ruimen terwijl ik nog aan 't koken ben .

Het avondeten eet ik sowieso altijd aan de keukentafel (als ik thuis eet tenminste ), niet met de tv aan. Als ik alleen eet laat ik de muziek altijd op staan, anders niet. Verder heb ik niet echt gewoontes qua eten denk ik..o ja, mijn toetje eet ik altijd met het kleinste theelepeltje dat we in huis hebben.. Geen idee waarom eigenlijk..
Met citaat reageren
Oud 08-03-2008, 00:35
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik ben meestal niet zo van het koken, en als ik wel iets fabriceer is het meestal gewoon iets wat ik allemaal in 1 pan kan mieteren. Dus gehakt/kip + groenten + saus (uit een potje). En dat vries ik dan in en dat eet ik dan de hele week met rijst, pasta of wraps.
Het aanrecht maak ik vaak zo leeg mogelijk, want anders raakt m'n voer mss 'vieze' dingen aan, en potjes met kruiden moeten altijd meteen weer terug in het kastje en staan NOOIT op 't aanrecht.
Als m'n voer klaar is kwak ik het allemaal samen op een bord, ga ik flink husselen (alles wat ik eet word gehusseld of geprakt) en plof ik neer op de bank met iets lomps als Comedy Central aan.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2008, 08:51
Pars
Avatar van Pars
Pars is offline
Ik eet het liefst aardappels, groente en vlees. Dus als ik echt een maaltijd kook zeg maar, kook ik dat. De meeste mensen vinden dit meestal saai, maar ik vind dat gewoon het lekkerst. Vooral aardappels & vlees - wat ik volgens mij van m'n vader heb..

Ik maak dus ook heel vaak alleen maar vlees of alleen wat gebakken aardappeltjes, omdat ik dat het lekkerst vind. Ik woon op mezelf dus het maakt verder ook niet zoveel uit.

Ik eet ook vaak warme dingen als ontbijt - bijvoorbeeld een stukje vlees of wat gebakken aardappeltjes. Als het over is van de vorige avond is het helemaal makkelijk - hoef ik het alleen maar op te warmen.

Ik ben wel een beetje ocd met opruimen, zoals een paar anderen ook al hebben gezegd. Ik ruim het liefst alles op voordat ik ga eten. Tijdens het koken zorg ik er ook al voor dat ik zoveel mogelijk rommel opruim en dingen alvast afspoel. Ik spoel de pannen ook eerst altijd om, zodat ik na het eten meteen alles makkelijk af kan wassen. Ik haat het als het hele aanrecht vol staat met rotzooi. Mijn huisgenootje is hier juist heel anders in, waar ik me echt aan kan irriteren - zij laat alles gewoon staan en maakt echt een zooitje van de keuken/het aanrecht.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2008, 11:36
Verwijderd
Ik kook vrijwel nooit, als ik kook wil ik er tijd voor hebben. Dan gaat de muziek aan, is heel de keuken van mij, pak ik een tijdschrift erbij voor als ik moet wachten, zulke dingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Vragenlijst andere cultuur
CloveR3110
1 05-11-2011 11:41
Eten & Drinken Wat kan ik wel en niet eten?
dark princess
37 05-09-2005 18:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:45.