Oud 01-08-2004, 19:06
Romie
Romie is offline
mijn kat heeft een wond(je?) in z`n hals, normaal laat ik dat zo, gaat wel weer weg ja, alleen nu "ettert" hij, want het ruikt ook "zuur" daardoor merkte ik het.

wat moet ik nou doen?
ik heb m al n beetje schoon gemaakt met water, maar de kat gedraagt zich verder wel normaal, wil wel naar buiten enzo..

b.v.d!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2004, 19:51
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
even bij de dierenarts langsgaan morgen
Het kan ontstoken zijn en dan kan het van kwaad tot erger worden.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 20:39
Verwijderd
zeker naar de dierenarts gaan, en het ontsmetten met alcohol en afdekken voor deze ene nacht.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 22:40
Romie
Romie is offline
de kat is nu naar buiten, maar afdekken? waarmee?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 23:22
Verwijderd
Citaat:
Romie schreef op 01-08-2004 @ 22:40 :
de kat is nu naar buiten, maar afdekken? waarmee?
een gaasje die je vastbind met verband.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 00:15
Devil-Eye
Devil-Eye is offline
Kan een abces zijn, open laten, niet afdekken, als de pus er eenmaal uit is geneest het wel. Verder idd effe naar de DA dan kan het goed schoongemaakt worden en evt. antibiotica...

Groetjes en suc7
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 00:22
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Gelijk wanneer hij binnenkomt:

(dit alleen als ie persé buiten moet blijven)
-schoonmaken met sterilon/betadine
-verbinden met een verbandje+gaasje (wanneer je dat in huis hebt). Leg het gaasje op de wond en verbind het, zodat het gaasje op zn plek blijft zitten. NIET TE STRAK! Het hoeft alleen maar te zorgen dat het op z'n plek blijft zitten. Zijn aderen hoeven niet afgekneld te zitten
Pleisters moet je absoluut niet doen, dat is zo'n ramp als je dat los gaat trekken van de vacht.


Als je geen sterilon/betadine in huis hebt maak het dan schoon met een schone handdoek en een beetje biotext. Maak de biotext aan zoals op de verpakking staat voor een lichte was, zodat je niet te veel biotext hebt. Maak dan de handdoek nat en leg het 10 minuten op de wond. Blijf wel het water steeds verversen.
De wond niet afbinden.

Als je dat ook niet in huis hebt, maak het dan schoon met water en keukenpapier. Zorg dat je een steriel stuk keukenpapier hebt, desnoods gebruik je pas het derde blaadje van de rol.
Hou de kat sowieso deze nacht binnen en ook zeker morgen als je naar de dierenarts gaat!
Katten hebben namelijk een vreemde gave om door te krijgen dat ze naar de dierenarts moeten en kunnen dan eeuwen buiten blijven Heeft die van ons nmlk een keer geflikt. De tweede keer hebben we m binnen opgesloten. Hij vond het niet leuk maarja, je weet nooit of het van levensbelang is
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 00:26
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Tijgertjuh666 schreef op 02-08-2004 @ 00:15 :
Kan een abces zijn, open laten, niet afdekken, als de pus er eenmaal uit is geneest het wel. Verder idd effe naar de DA dan kan het goed schoongemaakt worden en evt. antibiotica...

Groetjes en suc7
Het zou kunnen, maar het hoeft niet. Een abces is vaak ook helemaal dik en opgezwollen en soms met verhardingen. Hier is er sprake van een ontstoken wondje (als ik het goed begrijp)

Dan is steriliceren en in de openlucht laten opdrogen het beste ja, maar als de kat toch buiten moet slapen (die gevallen zijn er) is het wel van belang om de wond licht af te dekken, niet te strak en gewoon luchtig, zodat de wond wel kan ademen.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 00:38
Devil-Eye
Devil-Eye is offline
Mijn kat heeft in een jaar tijd verschillende abcessen gehad en die moet je niet afdekken...1 keer moest ie zelfs een drain erin...

Andere wondjes beter niet teveel zelf aan knoeien en de poezebeest gewoon effe binnenhouden en wachten wat de DA zegt...

Beetje schoonmaken met uitgekookt lauwwarm water kan geen kwaad, maar smeer er geen troep in. Iemand die ik ken heeft een keer zelf met iets ontsmet (weet niet meer wat) en het werd alleen maar erger...

Pas heb ik teek verwijderd bij mijn kat en dat wondje daarvan is gewoon goed genezen hoor, zelf niks aan gedaan. En er zaten ook krassen bij omdat de kat zelf had lopen klooien eraan waren ook wondjes...
Zijn vacht mistte wat haartjes daar maar verders is het goed gekomen hoor...

Moeder natuur kan veel, niet altijd maar vaak wel

Laatst gewijzigd op 02-08-2004 om 00:40.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 00:50
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Tijgertjuh666 schreef op 02-08-2004 @ 00:38 :
Beetje schoonmaken met uitgekookt lauwwarm water kan geen kwaad, maar smeer er geen troep in. Iemand die ik ken heeft een keer zelf met iets ontsmet (weet niet meer wat) en het werd alleen maar erger...
Ligt er maar net aan wat en of de wond nog open is. Als de wond dicht is en je maakt het steriel, dan heeft het geen zin en begint de ontsteking gewoon.
Bij mijn kat ontsmet ik het altijd eventjes met sterilon, zodat de ergste bacteriën er uit zijn. Ook dit hoeft niet altijd te helpen. Denk aan een kat die zichzelf likt en vanzelf weer met zn tong of poot over de wond heen gaat, waardoor de wond nog erger kan worden.

Het hoeft dus niet met het ontsmettingsmiddel te maken te hebben. Ook bij de paarden smeer ik er gelijk Betadine op. Gewoon om de ergste bacteriën er uit te helpen. Nog nooit is het bij mij verkeerd gegaan en bij iemand bij jou 1 keer, maar daar schrijf ik het niet voor af

Het is juist goed om snel te ontsmetten, want dan kun je de ontsteking nog voor zijn. ALs je eerst 12 uur moet wachten op een dierenarts kan het kwaadste al geschiet zijn.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 00:56
Devil-Eye
Devil-Eye is offline
Sommige abcessen bij mijn kat zaten er al paar dagen voordat ze doorbraken hoor en dan hadden we het pas door toen het nat was.
En er stond geloof ik in het berichtje dat er al vocht uit kwam, en das juist okee, dat vocht (pus) moet er ook uit, dan is de druk van de wond en een deel van de bacterien eruit....
Etter is al teken dat het al ontstoken is...want dat is wondvocht met de bacterien.

@ Romie, nogmaals suc7...

Laatst gewijzigd op 02-08-2004 om 00:58.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 01:07
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Tijgertjuh666 schreef op 02-08-2004 @ 00:56 :
Sommige abcessen bij mijn kat zaten er al paar dagen voordat ze doorbraken hoor en dan hadden we het pas door toen het nat was.
En er stond geloof ik in het berichtje dat er al vocht uit kwam, en das juist okee, dat vocht (pus) moet er ook uit, dan is de druk van de wond en een deel van de bacterien eruit....
Etter is al teken dat het al ontstoken is...want dat is wondvocht met de bacterien.

@ Romie, nogmaals suc7...
Een ontsteking hoeft nog niet gelijk een abces te zijn. Een abces is het pas echt als er een hele bult zit en als je die heen en weer beweegt dat ie meeglijdt. Als ie niet meeglijdt, dan zit het abces in het abcesweefsel en zal de kat geopereerd moeten worden.
Het kan nooit kwaad om de omringde plek van t wondje te steriliceren. Het zorgt er alleen maar voor dat er minder bacteriën de wond in kunnen kruipen.

Verder gaat het hier om de EHBO en niet om de rest. Het gaat er om dat het dier de kans niet krijgt om er aan te gaan likken of krabben. Een abces afdekken is nooit goed, omdat het dan broeierig wordt, maar een wondje afdekken voor de hygiene kan geen kwaad. Ik heb het dus over een kat die naar buiten MOET. Niet een kat die binnengehouden wordt. Dan moet je het gewoon laten.

Maar als je over een ontstoken wondje praat, dan hoeft het nog geen abces te zijn. Vaak zijn katten ook ziek van een abces. Een abces gaat 99,9% van de gavllen gepaard met koorts.
Bij dit dier is daar nog geen sprake van.

Maargoed, ik raad alsnog aan om toch de wond een beetje schoon te maken met sterilon of betadine. Als er vocht uit komt, dan moet je dat gewoon laten gaan. Als er een bult zit en daar komt het vocht van uit. Dan kun je hem ook een beetje uitknijpen, maar let op! Dit moet je alleen doen als je ervaring heb met "ziektebestrijding" van je dieren. Doe het ook niet te lang of te vaak, want dan komt er eeltvorming en dan kan het allemaal nog erger worden.

Verder de wond met rust laten en gewoon naar de dierenarts gaan.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 12:55
Romie
Romie is offline
de kat is nog steeds buiten misschien dat deze ook zo`n vreemde gave heeft...k hoop het niet

ik weet eigenlijk niet wat het is, het is zeg maar...een kale plek en daarin een wondje ofzoiets...

hij had het ook opeens, ik ging s`middags weg, tegen etenstijd kwam ie weer...had ie het..

dus misschien dat het van vechten is ofzo...k weet het niet, ik hoop in ieder geval dat hij snel weer komt zodat ik het kan gaan ontsmetten.

bedankt voor jullie adviezen!
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 13:02
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Romie schreef op 02-08-2004 @ 12:55 :
de kat is nog steeds buiten misschien dat deze ook zo`n vreemde gave heeft...k hoop het niet

ik weet eigenlijk niet wat het is, het is zeg maar...een kale plek en daarin een wondje ofzoiets...

hij had het ook opeens, ik ging s`middags weg, tegen etenstijd kwam ie weer...had ie het..

dus misschien dat het van vechten is ofzo...k weet het niet, ik hoop in ieder geval dat hij snel weer komt zodat ik het kan gaan ontsmetten.

bedankt voor jullie adviezen!
hij heeft t al helemaal kaal gelikt?
Dan is er een sprake van een abces. Je kat kan ook wat ziekerig zijn, dus een veilig plekje hebben opgezocht. Ik raad je aan om hem even te gaan zoeken. Kijk vooral op plekjes waar hij zich graag verbergt
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 20:29
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Idd goed ontsmetten met betadine of biotex of sterilon en even kijken of er een zwelling ontstaat, als er een zwelling is of de kat zich anders dan normaal gaat gedragen, ff naar de DA, anders is er vaak weinig aan de hand. Vooral bij katten zijn dingen vaak minder erg dan ze lijken. Maar neem geen risico, als je het niet vertrouwt, naar de DA met het beestje.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Weet even niet meer wat te doen..
snippersz1
11 25-10-2010 17:50
Liefde & Relatie Help, wat te doen met dit meisje (post van een vriend onder mijn naam)
JustWe
14 23-05-2007 09:15
Algemene schoolzaken help, wat te doen bij slechte cijfers
djfati
25 13-12-2005 20:56
Liefde & Relatie Help wat moet ik doen?? Me Lerares Smst me terug!! Hopeloos Verlieft
Bi_Anoniem
11 13-12-2004 12:28
Liefde & Relatie Wat te doen ?
Cootje
6 18-09-2003 14:48
Liefde & Relatie Help wat te doen...
Fuzzly
20 13-09-2003 20:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:18.