Oud 05-01-2007, 18:05
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
In de VS hebben de ouders van een dochter met een ernstige hersenafwijking ervoor gekozen om haar door medisch ingrijpen niet verder te laten groeien.

Toen het 9-jarige meisje, Ashley, drie jaar geleden prepuberale tekenen begon te vertonen, traden de ouders in overleg met een kinderziekenhuis in Seattle. Daar werd besloten haar baarmoeder te verwijderen, opdat ze niet vruchtbaar zou worden. Ook werden delen van haar beginnende borsten verwijderd, zodat deze niet verder groeiden. Bovendien krijgt ze een stevige oestrogeenkuur, waardoor haar botten amper groeien.

Volgens het Britse dagblad The Guardian, dat gisteren over de zaak berichtte, noemen de ouders haar het ‘Kussenengeltje’, omdat ze haar vaak op een kussen leggen waar ze de hele dag op blijft liggen. Door haar handicap zal Ashley de rest van haar leven het verstandelijk vermogen houden van een drie maanden oude baby: ze zal nooit rechtop kunnen zitten, lopen of praten. Haar ouders voeden haar met de fles. Volgens de ouders, die sinds maandag op een weblog over hun dochter schrijven, verbetert het ingrijpen de kwaliteit van Ashleys leven. Ze zoeken de publiciteit omdat een medisch tijdschrift kritisch over de kwestie berichtte.

Onder meer een commentaar in The Archives of Pediatric & Adolescent Medicine noemde de behandeling „een experiment zonder gepaste onderzoekscontrole”. „Dit is een technologische oplossing voor een sociaal probleem”, aldus een van de co-auteurs van het artikel. Na deze kritiek is de ingreep op internetfora onder meer „een mijlpaal in onze gemakzuchtige maatschappij” genoemd.

Een van Ashleys artsen zegt dat zijn team eenzelfde behandeling overweegt voor soortgelijke patiëntjes. Dit wordt nog overlegd in de ethiekcommissie van het ziekenhuis. De artsen erkenen dat de baarmoederverwijdering controversieel is, gezien de zeer omstreden sterilisatie van gehandicapten, vorige eeuw.

Volg het blog van Ashleys ouders op ashleytreatment.spaces.live.com

Stelling: Verbied ouders om hun (gehandicapte) kind naar eigen goeddunken te kneden/hervormen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2007, 18:11
juno
Avatar van juno
juno is offline
Door mij was ze niet op maar onder een kussentje gelegd, doch dit terzijde...

Wat moet zo'n schaap met PMS klachten, buikpijn en menstruatiebloed?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 18:29
Clemenzia
Avatar van Clemenzia
Clemenzia is offline
Als de etische commissie het heeft goedgekeurd mag je kneie wat je wilt.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 18:42
juno
Avatar van juno
juno is offline
Ik denk ook dat ze het makkelijker zal krijgen als ze kind blijft. Het is voor buitenstaanders veel makkelijker om aardig te zijn voor een debiel kindje, dan voor een debiele volwassene. Debiele kindjes zijn nog wel aaibaar, een mongool van vijftig met het verstand van een vijfjarige daarentegen niet.

Als zij aaibaar blijft, zal ze ook meer geaaid worden.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 18:45
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 05-01-2007 @ 18:05 :

Stelling: Verbied ouders om hun (gehandicapte) kind naar eigen goeddunken te kneden/hervormen.
Och, miljarden mensen zijn ook (vaak als kindszijnde) tegen hun wil in besneden .
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 18:46
juno
Avatar van juno
juno is offline
Auw! Die zat.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 05-01-2007 @ 18:45 :
Och, miljarden mensen zijn ook (vaak als kindszijnde) tegen hun wil in besneden .
Dat moet dan ook verboden worden.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 19:00
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
juno schreef op 05-01-2007 @ 18:11 :
Door mij was ze niet op maar onder een kussentje gelegd, doch dit terzijde...

Wat moet zo'n schaap met PMS klachten, buikpijn en menstruatiebloed?
Inderdaad, dat kind heeft er helemaal niks aan. Dus waarom pijn laten lijden als je het kan ook vermijden.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 05-01-2007 @ 18:45 :
Och, miljarden mensen zijn ook (vaak als kindszijnde) tegen hun wil in besneden .
Van een beetje roest is nog nooit iemand minder geworden

Overigens bevreemdt het mij nogal dat dit in de VS kennelijk kan. Over het algemeen staat men daar met god, de bijbel en met hel en verdoemenis klaar zodra je op wat voor manier dan ook de 'sanctity of life' aan wilt tasten.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 19:20
Supersuri
Supersuri is offline
Dat er uberhaupt artsen te vinden zijn die hier aan meewerken?

Etisch mogen ze toch alleen ingrijpen als dat noodzakelijk is, en groeien lijkt me niet levendsbedreigend of wel?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 19:21
juno
Avatar van juno
juno is offline
Alsof het normaal is dat je op je zesde al in de prepuberteit komt?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 19:26
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-01-2007 @ 18:57 :
Dat moet dan ook verboden worden.
Ook verboden?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 19:30
juno
Avatar van juno
juno is offline
En flaporen, wat doen we daarmee?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 19:41
Clemenzia
Avatar van Clemenzia
Clemenzia is offline
Genetisch manipuleren Alles voor een leuk leven, je leeft maar 1 keer.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 19:50
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 05-01-2007 @ 19:26 :
Ook verboden?
Ja, ik vind dat alle vormen van besnijdenis verboden moeten worden. (onder 18 jaar)

Van dit specifieke geval weet ik niet alle medische details, dus ik laat maar in het midden of het goed of slecht is.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 19:58
juno
Avatar van juno
juno is offline
Alle niet-medisch geindiceerde besnijdenissen, inderdaad. Sommige jongens hebben last van vernauwing van hun voorhuid, en daar moet wel wat aan gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 19:59
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 05-01-2007 @ 19:58 :
Alle niet-medisch geindiceerde besnijdenissen, inderdaad. Sommige jongens hebben last van vernauwing van hun voorhuid, en daar moet wel wat aan gebeuren.
Ja dat bedoel ik.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 20:00
juno
Avatar van juno
juno is offline
Als je dat gaat invoeren, zal jij eens zien wat een enorme toename er zal zijn van gevallen van vernauwing, en anders gebeurt het wel met de keukenschaar.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-01-2007, 20:02
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 05-01-2007 @ 20:00 :
Als je dat gaat invoeren, zal jij eens zien wat een enorme toename er zal zijn van gevallen van vernauwing, en anders gebeurt het wel met de keukenschaar.
Wettelijke vervolging. Iemand die zijn eigen kind willens en wetens mishandelt is geen goede ouder.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 20:04
juno
Avatar van juno
juno is offline
En dan? Krijgen ze een voorwaardelijke veroordeling of een boete. Dat voorhuidje is er dan al af, die komt er echt niet mee terug.

Teveel mensen zien het als een religieuze plicht, of iets voor de hygiene. Er is totaal geen draagvlak voor een verbod.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 20:08
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 05-01-2007 @ 20:04 :
En dan? Krijgen ze een voorwaardelijke veroordeling of een boete. Dat voorhuidje is er dan al af, die komt er echt niet mee terug.
Ontzetten uit de ouderlijke macht, dat zal de meesten wel afschrikken. Degenen die toch doorzetten zijn religieuze fanatici, en als die geen kinderen meer kunnen besmetten met hun haatpropaganda is dat alleen maar mooi meegenomen.
Citaat:
Teveel mensen zien het als een religieuze plicht, of iets voor de hygiene. Er is totaal geen draagvlak voor een verbod.
Ik zeg ook niet dat ik verwacht dat het ingevoerd gaat worden.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 20:10
juno
Avatar van juno
juno is offline
Bij maatregelen als ontzetting uit de ouderlijke macht zul je altijd tegen het probleem aanlopen dat de put pas gedempt wordt, als het kalf al verdronken is.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 20:13
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 05-01-2007 @ 20:10 :
Bij maatregelen als ontzetting uit de ouderlijke macht zul je altijd tegen het probleem aanlopen dat de put pas gedempt wordt, als het kalf al verdronken is.
Dat heb je bij iedere vorm van strafrechtelijke vervolging, op een enkele uitzondering na dan (plannen hebben om een terroristische aanslag te plegen bijv.).
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 20:13
juno
Avatar van juno
juno is offline
Maar deze discussie hoort in dat andere topic.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 20:19
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Serieus, ik zie het probleem niet

Behalve dan dat men beter tot euthanasie of, nog eerder, abortus had over kunnen gaan.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2007, 21:58
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Het is Amerika. Amerika en euthanasie gaan niet in één zin.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 22:01
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-01-2007 @ 19:50 :
Ja, ik vind dat alle vormen van besnijdenis verboden moeten worden. (onder 18 jaar)
.
Zolang het niet schadelijk is voor het kind, heb ik er geen bezwaar tegen. Immers zo kun je doorblijven gaan (zoals het verbieden van het nemen van gaatjes in je oor) + heb ik 60 procent minder kans om aids te krijgen, wanneer ik net zovaak onveilig vrij als iemand die niet besneden is .
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 22:23
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
die ouders waren ook niet helemaal 100% volgens mij dan.
__________________
Life is too important to be taken seriously
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 22:29
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 05-01-2007 @ 20:19 :
Serieus, ik zie het probleem niet

Behalve dan dat men beter tot euthanasie of, nog eerder, abortus had over kunnen gaan.
Het lijkt me nu wat laat voor abortus
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 22:38
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 05-01-2007 @ 22:01 :
Zolang het niet schadelijk is voor het kind, heb ik er geen bezwaar tegen.
Er wordt een gedeelte van het lichaam van het kind verwijderd. Dat vind op zich al schadelijk. Laat ik het zo zeggen: ik ben heel blij dat katholieken het gewoon houden bij een beetje water over het koppie, anders was ik nu misschien ook wel verminkt geweest.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 22:55
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 05-01-2007 @ 22:38 :
Er wordt een gedeelte van het lichaam van het kind verwijderd. Dat vind op zich al schadelijk. Laat ik het zo zeggen: ik ben heel blij dat katholieken het gewoon houden bij een beetje water over het koppie, anders was ik nu misschien ook wel verminkt geweest.
Eh, net zoals je blinde darm en amandelen kan dat stukkie erook wel af hoor .
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 22:59
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 05-01-2007 @ 22:55 :
Eh, net zoals je blinde darm en amandelen kan dat stukkie erook wel af hoor .
Je blinde darm en amandelen worden er toch ook alleen maar uitgehaald als er iets aan mankeert, niet dan?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 01:59
juno
Avatar van juno
juno is offline
Als een kind later groot is, mag het zelf beslissen of dat stukkie eraf mag. Ouders hebben niet het recht om iets weg te snijden aan een gezond lichaam wat nooit meer teruggroeit. Dat heet verminking.

Dezelfde ouders schreeuwen moord en brand als hun kind thuiskomt met een piercing, en dat wil dat kind notabene zelf, en als je het ijzerwerk verwijdert groeit het gaatje nog gewoon weer dicht ook.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 02:01
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
juno schreef op 06-01-2007 @ 01:59 :
Als een kind later groot is, mag het zelf beslissen of dat stukkie eraf mag. Ouders hebben niet het recht om iets weg te snijden aan een gezond lichaam wat nooit meer teruggroeit. Dat heet verminking.
Eens.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 02:08
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Gadver jongens, doe eens niet zo klef. Ik mis de oude tijd nu al.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 02:11
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 06-01-2007 @ 02:08 :
Gadver jongens, doe eens niet zo klef. Ik mis de oude tijd nu al.
*aait*
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-01-2007, 09:39
Canberra
Canberra is offline
Citaat:
juno schreef op 05-01-2007 @ 18:11 :


Wat moet zo'n schaap met PMS klachten, buikpijn en menstruatiebloed?
Inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 11:09
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 05-01-2007 @ 22:59 :
Je blinde darm en amandelen worden er toch ook alleen maar uitgehaald als er iets aan mankeert, niet dan?
Maar hebben die voor de rest een functie? Je voorhuid heeft ook geen functie, sterker nog besnijden is goed voor je. En als het ook nog eens religies/cultureel bepaald is, dat mannen besneden moeten worden, wat is het probleem dan?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 11:49
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 06-01-2007 @ 11:09 :
Maar hebben die voor de rest een functie? Je voorhuid heeft ook geen functie, sterker nog besnijden is goed voor je. En als het ook nog eens religies/cultureel bepaald is, dat mannen besneden moeten worden, wat is het probleem dan?
o nee he... ik voel hem alweer aankomen...
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 11:53
Verwijderd
Citaat:
mepsteen schreef op 06-01-2007 @ 11:49 :
o nee he... ik voel hem alweer aankomen...
Ik heb het niet over, dat religieuze redenen voorrang zouden moeten krijgen. Maar voor die mensen zelf is het belangrijk. Waarom dan willen verbieden, als je enige reden 'verminking' zou zijn. Wat is er dan precies verminkt en wat kun je daarna minder goed?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 12:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 06-01-2007 @ 11:09 :
sterker nog besnijden is goed voor je.
Ryan is het niet met je eens.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 12:08
Verwijderd
Dokter verneukte het . Zegt nog niets.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 12:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 06-01-2007 @ 12:08 :
Dokter verneukte het .
Maar risicovolle operaties zonder aanwijsbaar nut (want na tig discussies staan we nog steeds op dat punt) zijn nogal twijfelachtig. Dat is de afweging. Die bullshit over aids is overigens eerder weerlegd op religie, het is een beetje een betoog alsof Russische roulette met 1 kogel gezond voor je is, omdat je langer leeft dan bij Russische roulette met drie kogels. Samenvattend: onzin.


Maar ja, ik kan me in deze zaak voor stellen dat de ouders over gaan tot deze procedure. Eerst lijkt het ongeoorloofd, maar aangezien het kind er niks van merkt en er een beter leven door zal krijgen is het een goede stap, die de ouders mogen zetten.

Ik zal deze zaak overigens zeker aanvoeren als in een debat over abortus weer een gemakzuchteling roept dat abortus evil is en de ouders maar 'hun verantwoordelijkheid moeten nemen'.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 12:26
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 06-01-2007 @ 12:21 :
Maar risicovolle operaties zonder aanwijsbaar nut (want na tig discussies staan we nog steeds op dat punt) zijn nogal twijfelachtig. Dat is de afweging. Die bullshit over aids is overigens eerder weerlegd op religie, het is een beetje een betoog alsof Russische roulette met 1 kogel gezond voor je is, omdat je langer leeft dan bij Russische roulette met drie kogels. Samenvattend: onzin.
Je bent wel goed in rapporten afkraken heh (lees: roepen dat ze bull shit zijn) wanneer het niet in je straatje past .
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 12:30
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 06-01-2007 @ 12:26 :
Je bent wel goed in rapporten afkraken heh (lees: roepen dat ze bull shit zijn) wanneer het niet in je straatje past .
Waarom zou ik iets af moeten kraken? Besnijdenis heeft domweg geen nut, behalve wanneer een probleem als een vernauwende voorhuid er aanleiding toe geeft. Ondertussen loopt het kind wel risico's.

Je kind blootstellen aan risico's zonder reden is over het algemeen iets waarvoor je uit de ouderlijke macht ontzet kan worden.

Maar ja, offtopic. Het achterhoedegevecht over het zogenaamde nut van besnijdenis kan vast ergens op W&F.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 12:32
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 06-01-2007 @ 12:30 :
Besnijdenis heeft domweg geen nut.
Goh, argumentatie is weer eens van hoog niveau.

Citaat:
T_ID schreef op 06-01-2007 @ 12:30 :

Maar ja, offtopic. Het achterhoedegevecht over het zogenaamde nut van besnijdenis kan vast ergens op W&F.
Dat laat ik aan de experts over .
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 13:09
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Niet echt een ethisch verantwoord onderzoek.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 13:17
DMC
DMC is offline
Citaat:
T_ID schreef op 06-01-2007 @ 12:21 :
het is een beetje een betoog alsof Russische roulette met 1 kogel gezond voor je is, omdat je langer leeft dan bij Russische roulette met drie kogels. Samenvattend: onzin.
Nou ik vind 1/6*3247 doden toch wel minder dan 3/6*3427 doden...
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 17:38
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Je mist het punt: is het gezond?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 18:03
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 06-01-2007 @ 11:09 :
Maar hebben die voor de rest een functie? Je voorhuid heeft ook geen functie, sterker nog besnijden is goed voor je. En als het ook nog eens religies/cultureel bepaald is, dat mannen besneden moeten worden, wat is het probleem dan?
Hebben blinde darm en amandelen geen functie? Ik heb jaren geleden voor het laatst nog Biologie gehad, dus ik weet het niet. Maar dat is het hele punt toch niet? Het punt is, dat je niets verwijderd als het niet nodig is. Dat is tijd, moeite, risico (het kan fout gaan) voor niets. Of besnijden goed is voor me, maak ik liever zelf wel uit. Bovendien ga je dan in op medische redenen, terwijl ik het had over religieuze redenen. Dat is juist wél een probleem. Babies hebben nog geen stem, maar worden wel lichamelijk verminkt. Als je zo zeker bent van je geloof, laat je kind dan maar vanaf z'n 18e kiezen of-ie het wil of niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11.