Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2012, 22:16
Ace Frehley
Ace Frehley is offline
Ik zit nu in 5 vwo en met wiskunde heb ik normaal gesproken geen problemen (ik haal 8'en en 9's). Maar er is 1 onderwerp wat me absoluut niet ligt: Geometrie. Dit is ook het enige waar ik regelmatig onvoldoendes voor haal. Vooral het bewijzen leveren met driehoeken, cirkels, vierkanten etc. Als het alleen om het uitrekenen van hoeken en zijdens lukt het meestal nog wel.

Ik vroeg me dus af, hoe belangrijk is dat in een studie (theoretische) natuurkunde? En is het iets wat verbeterd kan worden door veel te oefenen of hebben sommigen 'het' wel en anderen niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-02-2012, 22:20
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Behoorlijk belangrijk. Maar dat krijg je wel onder de knie met voldoende oefenen, op het vwo was het ook niet mijn sterkste kant.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2012, 06:25
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Het is gewoon alsof dit een bericht zou kunnen zijn dat ik zelf getypt heb. Alles wat erin staat komt 100% met mij overeen en ik heb précies hetzelfde probleem: Algebra | Geometrie .

Door veel te oefenen kun je het volgens mij wel verbeteren, maar helemaal top zal het nooit zijn. Ik denk dat je gewoon aanleg moet hebben voor bewijzen en contrueren (de hoofdstukken waar wij nu dus mee bezig zijn), want ik zal, hoeveel ik ook oefen, nooit zo goed worden als de persoon in de klas die het beste in geometrie is. Dus ik denk zeker dat sommigen 'het' wel hebben, en andere 'het' gewoon niet hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2012, 14:42
Verwijderd
Ik zit zelf in mijn eerste jaar in belgie(situatie kan dus lichtjes verschillen), en heel veel goniometrie heb ik nog niet echt nodig gehad. Het enige van wiskunde van het middelbaar dat echt belangrijk is gebleken voor mij is calculus(analyse). Wat basisgoniometrie is wel handig voor de kleine tussenberekeningetjes maar zeker niet het belangrijkste.

Een kleine tip, in plaats van altijd echt de formules van sinus is overstaande op schuine enz. te gebruiken, kan je dikwijls snel proberen te zien of iets van sin/cos afhangt door te zien of het groter of kleiner word als de hoek groter wordt.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2012, 20:17
Ace Frehley
Ace Frehley is offline
Bedankt voor de replies allemaal. Stel me wel een beetje gerust . Turnevies, dus je hebt tot nu toe vooral berekenen met sin/cos gehad? Dat met bewijzen leveren enzo valt wel mee?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2012, 21:28
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Je zal wel veel dingen moeten bewijzen/afleiden, maar niet zo zeer geometrische dingen.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2012, 22:01
Charretje
Charretje is offline
Ik was in de 5de ook totaal niet goed in bewijzen e.d. Maar een jaar later in de zesde vond ik het opeens veel makkelijker. Ik werd er zelfs goed in!

Je bent slim (anders zou je voor de andere onderwerpen geen 8/9 halen), dus ik denk dat als jouw hersenen genoeg ''gerijpt'' zijn, dat je dit onderwerp makkelijk aan kunt!

veel wiskundig succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 22-02-2012, 13:35
Verwijderd
Citaat:
Bedankt voor de replies allemaal. Stel me wel een beetje gerust . Turnevies, dus je hebt tot nu toe vooral berekenen met sin/cos gehad? Dat met bewijzen leveren enzo valt wel mee?
ik had per ongeluk goniometrie ipv geometrie gelezen

In de wiskundevakken gaat het er veel abstracter aan toe (4 uur bezig geweest reële getallen te definiëren als "equivalentieklassen van fundamentaalrijen") en een euclidische ruimte hebben waar al die regels van driehoeken en zo gelden is eerder een luxe, en het is meer met coördinatenstelsels enzo. Er zijn met wiskundevakken wel wat stellingen en bewijzen, maar heel veel geometrie met driehoeken en zo zit daar niet bij. Wel is een gezonde portie ruimtelijk inzicht mooi meegenomen.

Bij de meer toegepaste fysicavakken heb je wel wat van dat soort geometrie nodig, bijvoorbeeld als je wil berekenen hoe de zwaarteversnelling verandert met de breedteligging, hoe je oppervlaktespanning moet meten of bij lichtbreking. Soms kan dat ook wel de vage toer op gaan door dat er nogal veel benaderingen in zitten zoals de sinus van een hoek gelijk stellen aan de hoek zelf. Maar dat is al bij al niet heel moeilijk eens je het ziet.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2012, 15:04
Verwijderd
Citaat:
Ik zit zelf in mijn eerste jaar in belgie(situatie kan dus lichtjes verschillen), en heel veel goniometrie heb ik nog niet echt nodig gehad. Het enige van wiskunde van het middelbaar dat echt belangrijk is gebleken voor mij is calculus(analyse). Wat basisgoniometrie is wel handig voor de kleine tussenberekeningetjes maar zeker niet het belangrijkste.

Een kleine tip, in plaats van altijd echt de formules van sinus is overstaande op schuine enz. te gebruiken, kan je dikwijls snel proberen te zien of iets van sin/cos afhangt door te zien of het groter of kleiner word als de hoek groter wordt.
Geo/gonio
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren EM profiel geneeskunde studeren
annesophie
13 23-11-2016 10:19
Studeren Van WO-natuurkunde naar Technische studie
MB1993
6 16-10-2013 19:42
Studeren Waar heb je meer aan, Wiskunde D of tekenen?
ItsTheSebbe
17 07-03-2013 11:41
Studeren Natuurkunde studeren
Mr.Mark
22 28-12-2009 15:49
Studeren Na een studie wiskunde...
Upior
18 27-02-2005 16:45
De Kantine Wat denk je bij de studie filosofie?
Gatara
45 17-09-2003 08:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01.